Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
KOM (2013) 0040 Bilag 2
Offentligt
1247212_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon +45 41 78 03 62
Fax 7221 8888
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato 8. maj 2013
Supplerende grund- og nærhedsnotat om Europa-
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om ændring af forordning (EU) nr.
912/2010 om oprettelse af Det Europæiske GNSS-
agentur
KOM(2013) 40
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folke-
tingets Transportudvalg.
1. Resumé
Formålet med den europæiske politik for satellitnavigationssystemer
er at forsyne den Europæiske Union med to satellitsystemer (Egnos og
Galileo), som begge omfatter satellitter og jordstationer.
Kommissionens forslag om at ændre Europa-Parlamentet og Rådets
forordning (EU) nr. 912/2010 afspejler den omstændighed, at GNSS-
agenturet med Kommissionens forslag til ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 683/2008 vil blive tildelt
flere arbejdsopgaver, herunder især vedrørende driften af de to sy-
stemer. Der kan i den forbindelse opstå interessekonflikter mellem
agenturets sikkerhedsgodkendelsesaktiviteter og dets øvrige aktivite-
ter. Ændringsforslaget skal derfor sikre, at agenturets sikkerhedsgod-
kendelsesaktiviteter fortsat er uafhængige af især driftsaktiviteterne.
2. Bagrund
Det er fastsat i Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 683/2008
om den videre gennemførelse af de europæiske satellitbaserede navi-
gationsprogrammer (Egnos og Galileo), at Kommissionen forvalter alle
spørgsmål vedrørende sikkerheden for de to systemer.
Systemernes sikkerhed er imidlertid i sig selv genstand for en sikker-
hedsgodkendelse, der består i at kontrollere systemernes overens-
stemmelse med sikkerhedskravene og sikre deres overholdelse af de
relevante sikkerhedsforskrifter. Sikkerhedsgodkendelsen af de to sa-
tellitnavigationssystemer skal foretages uafhængigt, især i forhold til
alle de parter, der er involveret i design, konstruktion og drift.
Side 1 (5)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 8. maj 2013
Efter forordning (EF) nr. 683/2008 og forordning (EU) nr. 912/2010
har Det Europæiske GNSS-agentur ansvaret for denne godkendelses-
virksomhed. Sidstnævnte fastsætter betingelserne for de sikkerheds-
godkendelser, der er tildelt agenturet og fastsætter især, at beslut-
ninger vedrørende sikkerhedsgodkendelse træffes uafhængigt af
Kommissionen og de parter, der er ansvarlige for gennemførelsen af
programmerne.
Den omstændighed, at GNSS-agenturet skal forvalte driften af de to
systemer efter 2013, medfører en risiko for interessekonflikter, da be-
hovet for uafhængighed i forbindelse med beslutninger vedrørende
sikkerhedsgodkendelse ikke er let foreneligt med den omstændighed,
at disse beslutninger træffes i en organisation, der også har ansvar for
driften.
For at sikre, at sikkerhedsgodkendelsesaktiviteterne blev varetaget
helt uafhængigt af de andre opgaver i agenturet, vedtog Rådet i juni
2012 en erklæring, hvori det blev tilkendegivet, at der senest den 1.
januar 2014 bør gennemføres en effektiv strukturel opdeling af agen-
turets aktiviteter, samt at formanden for Komitéen for Sikkerheds-
godkendelse bør være den eneste i agenturet, der har ansvaret for
sikkerhedsgodkendelsesaktiviteter.
På baggrund af dette har Kommissionen den 6. februar 2013 fremsat
forslag til ændring af forordning (EU) nr. 912/2009. Forslaget er frem-
sat under henvisning til artikel 172 i Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde og skal vedtages efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i Traktatens artikel 294. Forslaget forelå i dansk versi-
on den 7. februar 2013.
3. Formål og indhold
For at sikre uafhængigheden af systemgodkendelsesaktiviteterne og
styrke adskillelsen mellem disse aktiviteter og andre aktiviteter i det
Europæiske GNSS-agentur, indsættes hovedsageligt bestemmelser
om en styrkelse af Komitéen for Sikkerhedsgodkendelses og dets for-
mands beføjelser ved at anbringe dem på linje med beføjelserne hos
henholdsvis Bestyrelsen og den Administrative Direktør.
Forslaget fastsætter, at:
Komitéen for Sikkerhedsgodkendelse forbereder og godkender
den del af agenturets arbejdsprogrammer, der er knyttet til
sikkerhedsgodkendelse samt den del af årsrapporten om agen-
turets aktiviteter og fremtidsudsigter, der vedrører sikkerheds-
godkendelse af systemerne.
Komitéen udøver disciplinærmyndighed over for sin formand
Side 2 (5)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 8. maj 2013
Formanden for Komitéen for Sikkerhedsgodkendelse tildeles en
rolle i forbindelse med sikkerhedsgodkendelsesaktiviteter, der
er sammenlignelig med den administrerende direktørs rolle i
forbindelse med agenturets andre aktiviteter.
Formanden forvalter sikkerhedsgodkendelsesaktiviteterne un-
der ledelse af Komitéen for Sikkerhedsgodkendelse og sikrer
gennemførelsen af den del af agenturets arbejdsprogrammer,
der vedrører godkendelse.
Parlamentet og Rådet kan anmode formanden om at aflægge
beretning om sin embedsførelse og om at afgive en redegørel-
se over for disse institutioner.
Forslaget vil herudover indsætte ændringer, så forordningen bliver
bragt i overensstemmelse med principperne i den fælles tilgang til de
decentrale agenturer vedtaget af Parlamentet, Rådet og Kommissio-
nen og godkendt af Kommissionen i juni 2012.
Forslaget fastsætter ændrede bestemmelser vedrørende:
Bestyrelsens beslutningstagning
Varighed af mandatperioden for medlemmerne af Bestyrelsen,
Komitéen for Sikkerhedsgodkendelse og disses formænd
Eksistensen af et flerårigt arbejdsprogram
Bestyrelsens beføjelser i personalespørgsmål
Evaluering og revision af reglementet
Forebyggelse af interessekonflikter
Behandling af følsomme, ikke-klassificerede oplysninger
Endelig vil forslaget ændre finansieringsoversigten knyttet til forord-
ning (EU) nr. 912/2010 idet tildeling af arbejdsopgaver til GNSS-
agenturet vedrørende driften af systemerne vil have stor indflydelse
på agenturets personalebehov og dermed også dets fremtidige bud-
get.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Side 3 (5)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1247212_0004.png
Notat
Dato 8. maj 2013
Forslaget vil ved dets ikrafttræden have umiddelbar retsvirkning i
Danmark, således som det gælder for Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 683/2008 og Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
912/2010.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative
konsekvenser udover et udvidet personalebehov i forbindelse med
agenturets tildelte arbejdsopgaver såsom driften af de europæiske
GNSS-systemer. De nødvendige beløb er allerede inkluderet i Kom-
missionens forslag for den kommende finansielle ramme for 2014-
2020.
De øgede personaleudgifter finansieres ved en omfordeling af midler-
ne under GNSS-programmerne og opvejes delvist af en reduktion på
30 stillinger i Kommissionens personale i samme periode for 2014 til
2020.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske kon-
sekvenser.
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
En vedtagelse af forslaget berører ikke beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos medlemmer af EU-specialudvalget for
transport den 18. februar med frist den 12. marts 2013.
Følgende høringssvar er modtaget
Dansk Erhverv:
”Adgang til pålidelig satellitnavigation og kommunikation er helt cen-
tral for erhvervslivet. Dansk Erhverv kan derfor støtte tanken om en
uafhængig europæisk myndighed på området. I forhold til de alterna-
tiver, som opstilles i forslaget til forordningsændring, er Dansk Er-
hverv dog ikke på foreliggende grundlag i stand til at vurdere, hvor-
vidt den foreslåede løsningsmodel i fuldt omfang vil sikre uafhængig-
heden af sikkerhedsgodkendelsen.
Vi skal derfor udtrykke for umiddelbar enighed i grundlaget for forsla-
get men understrege et forbehold i forhold til den konkrete løsnings-
model.”
Side 4 (5)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1247212_0005.png
Notat
Dato 8. maj 2013
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES):
”Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker formuligheden for
at deltage i emne høring.
ES har ingen bemærkninger til forslaget.”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev præsenteret på Rådets arbejdsgruppemøde den 15.
april 2013, hvor en række lande lagde vægt på at tydeliggøre adskil-
lelsen mellem GNSS-agenturets administration af programmerne og
sikkerhedsakkrediteringen, som også vil være placeret i agenturet, for
at undgå eventuelle interessekonflikter.
Desuden lagde en række lande vægt på at sørge for et tæt samarbej-
de mellem GNSS-agenturet og Det Europæiske Rumagentur, ESA.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at uafhængigheden af sikkerheds-
godkendelsesaktiviteter sikres ved en styrket adskillelse af disse og
agenturets øvrige aktiviteter, så der ikke opstår interessekonflikter i
agenturet, når GNSS-agenturet får delegeret driften af de to syste-
mer. Regeringen er derfor umiddelbart positivt indstillet over for for-
slaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5 (5)