Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0078 Bilag 4
Offentligt
1238901_0001.png
Fra:
Helen Amundsen
Sendt:
6. marts 2013 12:26
Til:
[email protected]; [email protected]
Cc:
[email protected];
Pia Saxild; Vagn Jelsøe; Helen Amundsen
Emne:
Vedr. Høring om Kommissionens forslag til forordning om forbrugerproduktsikkerhed COM(2013) 78
- J.nr. 123-31-00012
Forbrugerrådet har modtaget Sikkerhedsstyrelsens mail af 13. februar 2013 vedr. Høring til specialudvalg
samt andre om Kommissionens forslag til forordning om forbrugerproduktsikkerhed og har følgende
kommentarer.
Forbrugerrådet skal beklage, at området vedr. tjenesteydelser ikke er løst tilfredsstillende. Som vi læser
forslaget, vil kun produktet tilknyttet tjenesteydelsen være omfattet, mens selve tjenesteydelsen ikke er
dækket. Det stiller forbrugeren i en dårlig situation, hvis man eksempelvis får lavet en piercing, hvor
produktet er i orden, men hvor hygiejnen er dårlig. Et andet eksempel er dårlig vedligeholdelse af
legepladser, som resulterer i dårlige legeredskaber, hvordan tænkes det løst?
I forbindelse med artikel 6, finder Forbrugerrådet det meget positivt, at sårbare forbrugere er skrevet in
under pkt. d). Vi vil dog foreslå, at det præciseres, at der bl.a. er tale om børn ældre og handicappede som
nævnt i præamblen (13). Det er endvidere Forbrugerrådets opfattelse, at salgsstedet bør tilføjes som
punkt, der skal tages i betragtning, når myndigheden skal vurdere, om et produkt er sikkert.
Forbrugerrådet savner ligeledes, at der i forordningen henvises til, at der tages behørigt hensyn til
forsigtighedsprincippet der, hvor det måtte være relevant.
I præamblen (10) er det noteret, at forordningens anvendelsesområde ikke bør være begrænset til en
bestemt salgsmetode, og at den også bør omfatte fjernsalg. Generelt er det Forbrugerrådets opfattelse, at
der i forordningen bør være mere fokus på internetsalg, da det er en større udfordring for både
myndigheder og forbrugere i forhold til sikkerhed bl.a. i forbindelse med manglende information og
advarsler i købsøjeblikket.
Forbrugerrådet finder det meget positivt, at der i forslagets artikel 8, stk. 6 og artikel 14 stilles krav om
sporbarhed af såvel produkt som den erhvervsdrivende.
I forbindelse med artikel 13 vedr. undtagelser for visse forpligtelser for fabrikanter, importører og
distributører stiller Forbrugerrådet sig undrende overfor stk. 1 pkt. a), der betyder, at fabrikanten etc. ikke
har pligt til at underrette markedsovervågningsmyndighederne, hvis der er tale om et begrænset klart antal
identificerede produkter, der ikke er sikre. Det er Forbrugerrådets opfattelse, at underretningen bør ske
uanset dette punkt.
Det er Forbrugerrådets opfattelse, at sikkerheden af produkter i forordningen i høj grad baserer sig på
europæiske standarder, men at det ikke er beskrevet tilstrækkeligt, hvordan processen omkring tilblivelsen
af standardiseringsmandaterne etc. foregår. Det bør fremgå klart, at en Kommissionsbeslutning skal være
gældende, indtil et mandat er givet til standardiseringsorganisationerne og en sikkerhedsstandard er
udarbejdet og offentliggjort i EU tidende. Er dette ikke tilfældet, kan problematiske produkter cirkulere
lovligt i op til 5 år eller mere, hvilket er uacceptabelt. Det er samtidig også uklart, hvilken rolle
interesseorganisationerne spiller i denne proces både i forbindelse med udarbejdelse af
Kommissionsbeslutning, standardiseringsmandat og offentliggørelse af standarden i EU tidende.
Med venlig hilsen
Vagn Jelsøe
Afdelingschef
Forbrugerrådet
Tlf.: +45 7741 7741
Helen Amundsen
Ingeniør
Danish Consumer Council
Fiolstræde 17, Postboks 2188, 1017 København K, Danmark