Finansudvalget 2012-13
KOM (2013) 0159 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen/Departementet
Sagsnr.: 20459
Den 23. april 2013
FVM 141
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om fastlæggelse af en tilpas-
ningssats for direkte betalinger som fastsat i forordning (EF) nr. 73/2009 for så vidt an-
går kalenderåret 2013
KOM(2013) 159
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om en tilpasningssats for finansiel disciplin, da udgifterne
til direkte støtte og markedsordningen (søjle I) i budgetåret 2014 forventes at overstige det
budgetloft, der blev aftalt i Det Europæiske Råd i forbindelse med den flerårige finansielle
ramme for 2014-2020. Kommissionen foreslår, at alle støtteudbetalinger, der ligger ud over
5.000 € per bedrift, reduceres med ca. 4,98 %.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2013) 159 af 25. marts 2013 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af en tilpasningssats for direkte støtte som
fastsat i forordning (EF) nr. 73/2009 for så vidt angår kalenderåret 2013. Forslaget er modta-
get i dansk sprogudgave den 26. marts 2013.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og kan vedtages af Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet
er tilgodeset.
Formål og indhold
Forslaget er en udmøntning af Det Europæiske Råds aftale fra den 7.-8. februar 2013 om en
flerårig finansiel ramme for EU’s budget for 2014-2020. Det indgår i aftalen, at budgettet til
søjle I (den direkte støtte og markedsudgifterne) reduceres med virkning fra budgetåret 2014.
Aftalen indebærer også, at der årligt afsættes ca. 425 mio. € til en krisereserve, som skal fi-
nansieres af reduktion af den direkte støtte via finansiel disciplin.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1240149_0002.png
2
Den direkte støtte for kalenderåret 2013 udbetales fra december 2013, og falder dermed under
budgetåret 2014, som dækker perioden 16. oktober 2013 til 15. oktober 2014. Værdien af
landbrugernes betalingsrettigheder, som ligger til grund for deres ansøgning om direkte støtte
for 2013, er således ikke blevet tilpasset det nye budgetloft for 2014. Dette sammen med etab-
leringen af krisereserven medfører, at der er udsigt til, at budgetloftet for 2014 overskrides. På
den baggrund foreslår Kommissionen en reduktion af den direkte støtte i form af finansiel di-
sciplin for budgetåret 2014. Kommissionen foreslår en reduktion på 4,981759 % af den del af
støtteudbetalingerne, der ligger ud over 5.000 €. Finansiel disciplin anvendes ikke i medlems-
stater, hvor den direkte støtte er under indfasning, det vil sige Bulgarien og Rumænien samt
Kroatien, når sidstnævnte optages den 1. juli 2013.
Forslaget om finansiel disciplin skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet senest den 30.
juni 2013. Hvis tilpasningssatsen ikke er vedtaget inden da, vil Kommissionen fastsætte en
sats. Kommissionen kan endvidere revidere sine prognoser for udgifter til markedsordningen
og direkte støtte i forbindelse med udkastet til budgettet for 2014, og i den forbindelse foreslå
en eventuel tilpasning af satsen. Rådet kan tilpasse satsen frem til den 1. december 2013.
Udtalelser
En udtalelse fra Europa-Parlamentet foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget om finansiel disciplin medfører, at den direkte støtte i EU for budgetåret 2014, redu-
ceres med i alt 1.471 mio. €, hvoraf de 425 mio. € skyldes de nødvendige reduktioner i for-
bindelse med krisereserven.
Forslaget vil have konsekvenser for udbetalingen af direkte støtte i Danmark i budgetåret
2014. Fødevareministeriet skønner, at udbetalingerne til ca. 25.000 landmænd i Danmark vil
blive berørt. Det skønnes endvidere, at forslaget vil medføre en samlet reduktion af den direk-
te støtte i Danmark for budgetåret 2014 på ca. 315 mio. kr., hvilket svarer til en reduktion af
den danske konvolut for direkte støtte med ca. 4,4 % sammenlignet med budgetåret 2013.
Forslaget vil endvidere have administrative konsekvenser – særligt hvis reduktionssatsen re-
duceres sent på året, og der bliver behov for en anden udbetalingsrunde.
Høring
Sagen har været i høring i § 2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer bemærker indledningsvis, at forslaget er en konsekvens af den reduk-
tion af landbrugsstøtten, som EU’s regeringsledere som et element i aftalen om den flerårige
finansielle ramme for 2014-2020 blev enige om den 7.-8. februar 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Landbrug & Fødevarer noterer endvidere, at Kommissionens forslag indebærer at alle støtte-
udbetalinger, der ligger ud over € 5.000 per bedrift, reduceres med 4,98 % Konsekvensen af
forslaget er, at medlemsstater med relativt mange store bedrifter vil blive ramt hårdere end
medlemsstater, hvor der er mange mindre bedrifter, der modtager mindre end € 5.000 i støtte.
Det er Landbrug & Fødevarers holdning, at denne forskelsbehandling mellem EU’s medlems-
stater er fuldstændig uacceptabel. Forslaget er som nævnt en udmøntning af Det Europæiske
Råds aftale om den flerårige finansielle ramme. Der er intet i den indgåede aftale, der nævner,
at medlemsstater skal bidrage med forskellige andele til den vedtagne reduktion i budgetloftet
for 2014. Det er derfor Landbrug & Fødevarers forventning, at den danske regering arbejder
for, at alle medlemsstater skal reduceres med den samme procentsats.
Forslaget fra Kommissionen skal ligeledes sikre, at der afsættes de nødvendige midler til den
krisereserve, som også er en del af aftalen af den flerårige finansielle ramme. Også her er kon-
sekvensen af Kommissionens forslag, at medlemsstaterne bidrager forskelligt som følge af en
forskellig bedriftsstruktur. Af samme grunde som nævnt ovenfor, er det også på dette punkt
Landbrug & Fødevarers holdning, at forslaget er fuldstændig uacceptabelt.
Men på dette punkt er der ifølge Landbrug og Fødevarer den skærpende omstændighed, at me-
toden for finansiel disciplin ifølge aftalen om den flerårige finansielle ramme skal anvendes til
at finansiere krisereserven i hvert af aftalens syv år. Dette forslag angår alene budgetåret 2014.
Konsekvensen af forslaget om finansiering af krisereserven er således, at forskelsbehandlin-
gen potentielt vil finde sted hvert år i perioden 2014-2020. På den baggrund er det helt afgø-
rende, at den fremtidige procedure for finansielle disciplin udformes, således at alle medlems-
stater vil blive reduceret med den samme procentsats.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget om finansiel disciplin for budgetåret 2014 er en opfølgning på konklusionerne fra
Det Europæiske Råd den 7.-8. februar 2013 om den flerårige finansielle ramme for 2014-
2020. Dels indeholder konklusionerne ikke en henvisning til en bundgrænse ved finansiel di-
sciplin. Dels finder regeringen, at alle medlemsstater omfattet af finansiel disciplin bør bidra-
ge ligeligt til de aftalte budgetreduktioner. Derfor vil regeringen arbejde på at få fjernet bund-
grænsen på 5.000 €, der efterfølgende er foreslået af Kommissionen. Endelig arbejder regerin-
gen på at reducere omfanget af de administrative omkostninger ved gennemførelsen af forsla-
get.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været til forhandling, men det forventes, at en række medlemsstater
vil være imod en bundgrænse, som fritager visse producenter for støttereduktioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.