Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0161 Bilag 1, KOM (2013) 0162 Bilag 1
Offentligt
1243940_0001.png
1243940_0002.png
1243940_0003.png
1243940_0004.png
1243940_0005.png
1243940_0006.png
1243940_0007.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
1. maj 2013

Kommissionens forslag til ændring af Rådets forordning (EF) nr.

207/2009 om EF-varemærker, KOM (2013) 161

samt

Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv

2008/95/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning

om varemærker, KOM (2013) 162

1. Resumé

Kommissionen har den 27. marts 2013 fremsat forslag om ændring af Rådetsforordning (EF) nr. 207/2009 om EF-varemærker samt forslag om ændringaf Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/95/EF om indbyrdes til-nærmelse af medlemsstaternes lovgivning om varemærker.Forslagene fremsættes i forlængelse af en overordnet debat i EU-regi omvaremærkesystemernes funktion og interageren inden for EU og særligtmed afsæt i Rådskonklusioner fra 2007 og 2010. Kommissionens overord-nede mål med ændringerne er dels at modernisere og effektivisere EF-varemærkesystemet, dels i øget grad at harmonisere de nationale vare-mærkesystemer særligt over for EF-varemærkesystemet.Forslagene indeholder en lang række ændringer af både processuel og ma-teriel karakter. Disse vil medføre en række ændringer af varemærkeloven ogden tilhørende bekendtgørelse samt af retsplejeloven.Forhandlingerne er endnu ikke påbegyndt, men Kommissionen har givet enkort præsentation af forslagene på et møde i Rådsarbejdsgruppen for Imma-terialret (Varemærker).

2. Baggrund

Varemærker anvendes til at kendetegne en virksomheds varer eller tjeneste-ydelser. En virksomhed kan anvende varemærker til at adskille sig fra sinekonkurrenter og derved tiltrække og fastholde sine kunder. Et varemærkekan således bidrage til at skabe værdi og vækst for virksomheden. Et vare-mærke er en eksklusiv ret, som kan opretholdes i uendelighed, så længe detanvendes af virksomheden for givne varer eller tjenesteydelser.
2/7
Inden for EU findes både et nationalt varemærkesystem og et EF-varemærkesystem. De nationale varemærkesystemer varetages af de natio-nale varemærkemyndigheder og anvendes primært af de brugere, som harden største interesse på det nationale marked, eventuelt kombineret med etønske om en beskyttelse i nogle få yderligere lande. EF-varemærkesystemetvaretages af Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (Office forHarmonization in the Internal Market (Trademarks and Design) (OHIM),der udsteder rettigheder, som gælder for hele EU territoriet baseret på en an-søgning.Kommissionen har ved KOM (2013) 161 af 27. marts 2013 fremsendt for-slag om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 207/2009 om EF-varemærkersamt ved KOM (2013) 162 af 27. marts 2013 fremsendt forslag om ændringaf Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/95/EF om indbyrdes til-nærmelse af medlemsstaternes lovgivning om varemærker. Forordningenregulerer EF-varemærket, mens direktivet er et minimumsdirektiv, der til envis grad harmoniserer medlemsstaternes lovgivning om nationale varemær-ker.Forslagene er oversendt til Rådet den 2. april 2013 i dansk sprog version.Førstnævnte forslag er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 118, stk. 1 ogsidstnævnte forslag med hjemmel i TEUF artikel 114, stk. 1. Begge forslagbehandles efter den almindelige lovgivningsprocedure med Europa-Parlamentet som medlovgiver jf. TEUF artikel 294.Forslagene er fremsat på baggrund af en debat i EU regi gennem de senesteseks år omkring behovet for en varemærkereform. Debatten har bl.a. ud-møntet sig i Rådskonklusioner af 21. og 22. maj 2007 om de finansielle per-spektiver for OHIM og den videre udvikling af EF-varemærkesystemet samtRådskonklusioner om den fremtidige revision af varemærkesystemerne i EUaf 25. maj 2010.Rådskonklusionerne af 21. og 22. maj 2007 pålagde Kommissionen atfremkomme med forslag til nedsættelse af gebyrerne hos OHIM samt at fo-retage en undersøgelse af, hvordan EF-varemærkesystemet fungerer. Geby-rerne blev nedsat allerede i 2009 for at løse en konkret budgetudfordring hosOHIM.Undersøgelsen konkluderede bl.a., at varemærkesystemerne inden for EUgenerelt fungerer godt, og at der alene er behov for mindre justeringer ogmoderniseringer for at sikre, at der også i fremtiden er velfungerende syste-mer inden for EU.Det fremgår af Rådskonklusionerne af 25. maj 2010, at der er et behov for atindføre bestemmelser, som sætter rammer for samarbejdet mellem OHIMog de nationale varemærkekontorer, samt at der skabes hjemmel for, at 50pct. af de gebyrer, som OHIM modtager for fornyelse af EF-varemærker,skal tilgå de nationale varemærkekontorer via en fair fordelingsnøgle. Dissemidler skal anvendes til at finansiere harmoniseringen af praksis og udvik-lingen af fælles IT værktøjer mellem OHIM og de nationale varemærkekon-
3/7
torer. Endelig præciseres det, at der er et behov for at fremsætte forslag tilændringer af både forordning og direktiv for at sikre en øget harmoniseringmellem systemerne.Forslagene behandles som en samlet pakke i Rådsarbejdsgruppen for Imma-terialret (Varemærker). Der har været afholdt møde i Rådsarbejdsgruppenden 10. april 2013, hvor Kommissionen kort præsenterede forslagene. Detirske formandskab forventer at afholde yderligere tre Rådsarbejdsgruppe-møder, hvoraf det første afholdes den 15. maj 2013. På dette møde forventesdet, at Kommissionen giver en mere detaljeret præsentation af forslagene,samt at medlemsstaterne får lejlighed til at stille spørgsmål. På efterfølgendeRådsarbejdsgruppemøder forventes en mere detaljeret gennemgang af æn-dringsforslagene til både forordning og direktiv. Det vides endnu ikke,hvordan det litauiske formandskab ønsker at håndtere forslagene.

3. Formål og indhold

Det fremgår af forslagene fra Kommissionen, at de vigtigste formål med envaremærkereform er at fremme innovation og økonomisk vækst ved at gøreordningerne for varemærkeregistrering i hele EU mere effektive og letteretilgængelige for virksomhederne i form af lavere omkostninger, øget hastig-hed, større forudsigelighed og retssikkerhed.3.1 Forslag til ændringer af forordningenKommissionen foreslår bl.a. en ajourføring af forordningen ud fra et ønskeom at tilpasse terminologien til Lissabontraktaten, f.eks. således, at ”EF-varemærker” ændres til ”europæiske varemærker”, og at reglerne for decen-trale agenturer anvendes på OHIM.En række af de af Kommissionen foreslåede ændringer vedrører procedu-rerne for ansøgning og registrering af EF-varemærker. Dette indebærer bl.a.,at de nationale kontorer ikke længere skal være modtagende myndighed foransøgninger om EF-varemærker, samt at ansøgningsgebyrer skal betales vedindleveringen af ansøgningen og ikke som nu senest en måned efter. Desu-den foreslås det, at der ikke længere foretages søgninger for eksisterendekolliderende rettigheder.Forslaget indeholder også en række ændringer af materiel karakter som foreksempel en specificering af beskyttelsen af geografiske samt traditionellebetegnelser samt nye regler omkring varer, der indføres i toldområdet vedhandel via Internettet og for så vidt angår varer i transit.Kommissionen foreslår en præcisering af de grundlæggende regler for klas-sificering af varer og tjenesteydelser samt en kort overgangsordning for alle-rede registrerede varemærker, samt at der indføres et EU garantimærkesy-stem som supplement til EF fællesmærket.Endvidere foreslår Kommissionen en overordnet ændring af styreformenhos OHIM, således at reglerne for EU agenturer også kommer til at gældefor OHIM, samt at der indføres obligatorisk samarbejde mellem OHIM og
4/7
de nationale varemærkekontorer for at øge harmoniseringen af praksis ogudvikling af fælles IT værktøjer.Endelig foreslås det, at Kommissionen gives beføjelse til at vedtage visseregler ved delegerede retsakter.3.2. Forslag til ændringer af direktivetKommissionens forslag introducerer nye materielle regler samt indfører nyeprocedureregler i direktivet.Forslaget indeholder bl.a. regler, der vedrører en tilpasning af procedurereg-ler ved klassificering af varer og tjenesteydelser, ændring i gebyrstrukturen,indsigelsesprocedurer, introduktion af trediepartsindlæg samt en begræns-ning i nationale kontorers adgang til at afslå mærker fra registrering. Endvi-dere indeholder forslaget nye regler for varer i transit inden for EU territori-et.Endelig indeholder forslaget bestemmelser om obligatorisk samarbejde mel-lem OHIM og de nationale varemærkekontorer for at fremme konvergens ipraksis og udvikle fælles IT værktøjer samt for at opnå sammenhængenderesultater i behandlingen og registreringen af varemærker.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet er i henhold til TEUF art. 118, stk. 1 samt art. 114, stk. 1,medlovgiver på både forordningen og direktivet. Der foreligger endnu ikke enudtalelse fra Europa-Parlamentet, og det vides ikke for nærværende, hvornåren sådan vil foreligge, eller hvornår det relevante udvalg vil sætte sagen pådagsordenen.

5. Nærhedsprincippet

Det fremgår af Kommissionens konsekvensanalyse (SWD (2013) 95 final af 2.april 2013), at det er nødvendigt at ændre dele af forordningen for at forbedreog strømline EF-varemærkesystemet, og at det alene er EU-lovgiver, der harkompetence til at foretage de nødvendige ændringer.Kommissionen anfører endvidere, at der for så vidt angår forslaget til ændringaf direktivet indføres et omfattende system, hvor alle spørgsmål inden for bådemateriel ret og procesret fastsættes, mens det nuværende niveau for tilnærmel-se af lovgivningen, der er fastsat i direktivet, er begrænset til udvalgte materi-elle retsregler. Kommissionen anfører endvidere, at det er nødvendigt at skabeet harmonisk og overordnet system for varemærkebeskyttelsen i EU med mereensartede materielle regler, og hvor de centrale proceduremæssige bestemmel-ser som minimum er kompatible.Det er den danske Regerings foreløbige vurdering, at forslaget om ændringer-ne i forordningen generelt er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5/7

6. Gældende dansk ret

Den gældende forordning finder direkte anvendelse i Danmark. Enkelte be-stemmelser stiller krav til dansk lovgivning. Disse bestemmelser er gennem-ført ved lov om varemærker samt tilhørende bekendtgørelse og retsplejeloven.Det gældende direktiv er i dag gennemført ved lov om varemærker, lov omfællesmærker og tilhørende bekendtgørelse.

7. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Lovgivningsmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslagene til ændring af forordningen vurderes som ud-gangspunkt ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet forordningener direkte anvendelig. Forslagets eventuelle konsekvenser for retsplejelo-vens regler om Sø- og Handelsrettens kompetence som EF-varemærkedomstol i Danmark vil skulle overvejes nærmere.En vedtagelse af forslagene til ændring af direktivet vil kræve ændring af va-remærkeloven og den tilhørende bekendtgørelse.Statsfinansielle konsekvenserForslagene vurderes på nuværende tidspunkt ikke at have væsentlige statsfi-nansielle konsekvenser.

8. Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslagets samfundsøkonomiske konsekvenser skal analyseres nærmere,men det er den umiddelbare vurdering, at forslaget vil kunne medføre min-dre økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, i form af øgede udgifter tilhåndhævelse af varemærkerettigheder.

9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslagene vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervsli-vet.

10. Høring

Forslagene er den 3. april 2013 sendt i høring i specialudvalget for vækst ogkonkurrence med høringsfrist 16. april 2013.Resultaterne af høringen i specialudvalget kan sammenfattes således:
Dansk Erhverv (DE)
6/7
DE finder det positivt, at Kommissionen har gjort et stort stykke arbejde for atsikre yderligere samordning mellem fællesskabsordningen og de nationaleordninger. Dette vil bidrage til et reelt valg for virksomhederne mellem et eu-ropæisk varemærke eller et nationalt varemærke, der alene baserer sig på be-hovet for den enkelte virksomhed.I relation til den institutionelle del mener DE, at det er vigtigt at vurdere pa-tentkontorets virke over de seneste år med henblik på at identificere områder,hvor forvaltningen vil kunne forbedres, dette ikke mindst i lyset af den fælleserklæring om agenturer. I den forbindelse nævnes det, at som det fremgår affælleserklæringen, skal der udføres en grundig ”case-by-case” analyse for atsikre, at ændringer kun bliver foretaget, hvor der opnås forbedringer, og hvorman ikke risikerer at skade et agenturs virke, som ellers har vist sig at være ensucces for det Indre Marked. DE undrer sig derfor over, at man med hensyn tilen række ændringer fremsat af Kommissionen, går ud over, hvad der ligger iden fælles erklæring om agenturer, og i hvilket omfang dette kan bidrage til etmere velfungerende agentur.Dansk Industri (DI)DI tilslutter sig på det overordnede plan de fremsatte forslag men forbeholdersig samtidig mulighed for på et senere tidspunkt at bidrage med konkrete be-mærkninger til enkeltdele af den omfattende reformpakke. Endvidere anmoderDI om løbende at blive holdt orienteret om udviklingen i forhandlingerne, idetde foreslåede ændringer har vidtrækkende konsekvenser for dansk erhvervsliv.Lægemiddel Industri Foreningen (LIF)LIF støtter fuldt ud en modernisering af forordningen og direktivet og denoverordnede målsætning om øget samarbejde mellem Harmoniseringskontoret(varemærker og designs) og de nationale varemærkemyndigheder med detformål samlet set at gøre varemærkesystemerne inden for EU mere virknings-fulde, effektive og konsekvente.

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Kendes endnu ikke.

12. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter arbejdet med en varemærkereform og er positiv over for enøget harmonisering mellem varemærkesystemerne til gavn for brugerne af sy-stemerne. Da der er tale om et omfattende og teknisk kompliceret forslag, vildet dog være nødvendigt at foretage en nærmere analyse af forslagets enkelteelementer og deres samspil med de danske regler på området, før regeringensholdning kan fastlægges i flere detaljer.Regeringen vil arbejde for at sikre, at forslagene om ændringer vedrørendeOHIMs funktionsmåde, opgavevaretagelse og samarbejdsaktiviteter er udtrykfor en samlet afvejning af alle implicerede interesser.

13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

7/7
Forslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.