Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KOM (2013) 0169 Bilag 1
Offentligt
1249148_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
10. maj 2013
Ref. Skn/camho
2013-926
Europa-Kommissionens grønbog om rammebetingelser for EUs klima- og ener-
gipolitik frem mod 2030
COM(2013) 169.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har d. 27. marts 2013 offentliggjort en grønbog som lancerer en of-
fentlig høring om rammebetingelser for EU's fælles klima- og energipolitik frem mod 2030.
Kommissionen har fremsendt en dansksproget version af grønbogen d. 10. april 2013.
Grønbogen opstiller en række spørgsmål til arkitekturen for EU's klima- og energipolitik,
herunder om der skal fastsættes nye målsætninger for perioden efter 2020.
Formålet med grønbogen er at indhente synspunkter fra medlemsstaterne, EU-institutioner og
interessenter. På baggrund af høringen agter Kommissionen ifølge den medfølgende presse-
meddelelse inden udgangen af 2013 at fremlægge forslag til rammer for EU's klima- og ener-
gipolitik frem mod 2030.
Regeringen vil overveje de spørgsmål Kommissionen stiller i grønbogen nærmere.
Regeringen vil arbejde for, at Kommissionen hurtigst muligt fremsætter forslag om de fremti-
dige lovgivningsmæssige rammer for EU's klima- og energipolitik.
Regeringen arbejder i EU for forøgelse af EU's drivhusgasreduktionsmål til 30 % i 2020 og
for fastsættelse i EU af bindende mål for drivhusgasreduktion, vedvarende energi og energief-
fektivitet efter 2020.
2. Baggrund
Medlemslandene og Europa-Parlamentet vedtog i 2009 den såkaldte klima- og energipakke,
som udmønter de såkaldte 20-20-20 EU-målsætninger for 2020 vedtaget af Det Europæiske
Råd i 2007 om at reducere EU's drivhusgasudledning med 20 pct. ift. 1990 samt at øge ande-
len af vedvarende energi til 20 pct. og øge energieffektiviteten med 20 pct.
Med klima- og energipakken blev bl.a. fastlagt regler for EU's kvotehandelssystem og en byr-
defordelingsaftale for medlemsstaternes reduktion af drivhusgasudledningen i de ikke-
kvotebelagte sektorer. Der blev også fastsat bindende mål for medlemslandenes udbygning
med vedvarende energi, samt anvendelse heraf i transportsektoren.
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1249148_0002.png
Supplerende hertil er der i EU vedtaget forskellig klima- og energirelateret lovgivning, herun-
der bl.a. lovgivning om det indre energimarked for elektricitet og naturgas, CO2-krav til per-
sonbiler og lette varebiler, energieffektiviseringsdirektivet, eco-designdirektivet, energikrav
til bygninger m.v.
Europa-Kommissionen har gennem de senere år offentliggjort køreplaner for energi, transport
og klima frem mod 2050, hvormed debatten om EU's klima- og energirammer og mulige nye
målsætninger efter 2020 er blevet igangsat. Desuden har Kommissionen i november 2012 of-
fentliggjort en rapport om forskellige muligheder for at forbedre funktionaliteten af EU's kvo-
tehandelssystem.
3. Formål og indhold
Med grønbogen tager Europa-Kommissionen det næste skridt hen imod fastlæggelse af ram-
mer for EU's klima- og energipolitik frem mod 2030. Formålet med grønbogen er at indhente
synspunkter fra medlemsstaterne, EU-institutioner og interessenter. På baggrund af høringen
agter Kommissionen ifølge den medfølgende pressemeddelelse inden udgangen af 2013 at
fremlægge forslag til rammer for EU's klima- og energipolitik frem mod 2030.
Grønbogen og oplysninger om Kommissionens høring er offentliggjort på Kommissionens
hjemmeside:
http://ec.europa.eu/energy/consultations/20130702_green_paper_2030_en.htm.
I grønbogen indgår bl.a. en overordnet evaluering af status for indsatsen ift. indfrielse af EU’s
klima- og energipolitiske målsætninger i 2020. Kommissionen konstaterer i den sammenhæng
bl.a., at den nuværende lave kvotepris i EU's kvotehandelssystem ikke giver investorerne til-
strækkeligt incitament til at investere i klimateknologier, hvilket medfører en risiko for så-
kaldt ”carbon lock-in”, dvs. investeringer i teknologier med en høj CO2-udledning. Ifølge
Kommissionen øger den lave kvotepris desuden sandsynligheden for, at nogle medlemsstater
vil overveje at gennemføre nationale politikker. Kommissionen konstaterer tillige, at en eva-
lueringsrapport fra Kommissionen (COM(2013) 175 final) viser, at de fleste medlemslande
har et behov for vedtagelse af nye virkemidler og tilvejebringelse af finansiering, for at kunne
indfri deres bindende mål om forøget anvendelse af vedvarende energi i 2020 samt for at sikre
en forbedret energieffektiviseringsindsats i medlemslandene.
Kommissionen vurderer i grønbogen, at der er behov for at fastlægge rammer for EU's frem-
tidige klima- og energipolitik efter 2020, bl.a. med henblik på at skabe større og mere langsig-
tet investeringssikkerhed for energiinfrastruktur og klimateknologier, skabe nye muligheder
for vækst og beskæftigelse og forberede EU på at indgå i forhandlingerne om en international
klimaaftale.
Kommissionen konstaterer samtidig, at de fremtidige rammer for klima- og energipolitikken
bør være tilstrækkelig ambitiøse til at sikre, at EU er på vej til at opfylde mere langsigtede
klimamål. Men rammerne bør også afspejle en række vigtige ændringer, som er indtruffet si-
den klima- og energipakkens vedtagelse i 2009. Herunder nævnes konsekvenserne af den nu-
værende økonomiske krise, de aktuelle budgetmæssige problemer for medlemsstaterne og
energiprisernes betydning for virksomhedernes konkurrenceevne og lavindkomstfamilier samt
det varierende niveau for andre staters reduktionsambitioner.
I grønbogen fremhæver Kommissionen bl.a. at:
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens klimakøreplan frem mod 2050 viser, at EU's drivhusgasudledning
skal være reduceret med 40 pct. i 2030 ift. 1990, for at bringe EU på vej mod omkost-
ningseffektiv opnåelse af målsætningen om at reducere EU's drivhusgasudledning
med 80-95 pct. i 2050 ift. 1990.
Større andele af vedvarende energi, forbedringer af energieffektivitet samt bedre og
mere intelligent energiinfrastruktur er ”no regret”-løsninger ift. omstillingen af EU’s
energisystem. Scenarierne i Kommissionens energikøreplan frem mod 2050 peger på,
at andelen af vedvarende energi i EU vil skulle ligge på ca. 30 pct. i 2030 for at EU
realistisk set skal kunne opnå sin 2050 målsætning vedrørende drivhusgasudledning.
Der er under alle omstændigheder behov for betydelige investeringer for at moderni-
sere energisystemet, fordi en stor del af energiteknologierne slides ned over perioden.
Det ventes at forhøje energipriserne i perioden frem til 2030.
Kommissionen nævner i grønbogen en lang række elementer, der bør overvejes nærmere i
forbindelse med udarbejdelsen af rammer for den fælles klima- og energipolitik, hvoraf nogle
enkelte kan fremhæves:
Det bør ifølge grønbogen overvejes, om et mål for reduktion af drivhusgasudlednin-
gen kan stå alene, eller om der er behov for flerstrengede målsætninger for både re-
duktion af drivhusgasudledningen og udbygningen med vedvarende energi, samt om
der bør være specifikke mål eller særlige virkemidler for sektorer som transport, indu-
stri og landbrug. I forhold til muligheden for at vedtage nye flerstrengede målsætnin-
ger bør det ifølge Kommissionen overvejes nærmere, hvordan disse målsætninger kan
interagere.
Den eventuelle udformning af energieffektiviseringsmål bør ifølge grønbogen ses i ly-
set af effekten af Energieffektiviseringsdirektivet, der først evalueres i 2014. Det bør
iflg. Kommissionen overvejes, om der skal opstilles energieffektiviseringsmål for
lande eller sektorer, samt om energieffektiviseringsmål bør fastsættes ift. det totale
energiforbrug eller ift. energiintensitet (eksempelvis energiforbrug pr. BNP-enhed).
Grønbogen beskriver, hvordan indsatsen og målene i klima- og energipakken er for-
delt mellem medlemslandene. Målene er differentierede, således at lande med lavt
BNP har påtaget sig mere lempelige mål end lande med højt BNP, ligesom der fore-
går en omfordeling mellem medlemslandene af en andel af provenuet fra auktionerin-
gen af kvoter i EU's kvotehandelssystem. Ifølge Kommissionen bør det overvejes,
hvorvidt man i 2030-rammerne kan sikre en fair byrdefordeling, som tager hensyn til
medlemslandenes forskelligheder og kapaciteter. Kommissionen stiller i den forbin-
delse spørgsmålet, om man skal fortsætte med de eksisterende omfordelingsmekanis-
mer og/eller evt. supplere med en øget grad af direkte finansieringsmekanismer. Iføl-
ge Kommissionen bør betydningen af byrdefordelingen mellem medlemslandene vur-
deres, således at ingen medlemslande pålægges unødige byrder.
Ifølge grønbogen bør det overvejes, hvordan EU's konkurrenceevne kan styrkes, og
hvordan man undgår uhensigtsmæssige stigninger i energi- og elpriserne. Herunder
bør det overvejes, hvordan støtteordninger til vedvarende energi kan designes med
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
henblik på at undgå overkompensation for dermed at forbedre omkostningseffektivite-
ten.
Ifølge grønbogen bør det overvejes, om man, for at skærme EU's industri mod CO2-
lækage, også efter 2020 bør fortsætte med tildeling af gratis CO2-kvoter, mulighed for
statsstøtte samt mulighed for undtagelser fra betaling af energiafgifter, idet man under
alle omstændigheder samtidig bør søge at opnå tilslutning fra tredjelande til internati-
onale klimaaftaler.
Ifølge grønbogen bør rammerne for miljømæssigt forsvarlig udvinding af EU's olie-
og gasressourcer forbedres.
Kommissionen stiller i grønbogen følgende spørgsmål til, hvordan en ny ramme for EU's
klima- og energipolitik frem til 2030 kan designes:
Generelt spørgsmål:
Hvilke erfaringer fra de nuværende rammer frem til 2020 og den nuværende situation
i EU’s energisystem er vigtigst ved udformningen af politikker frem til 2030?
Spørgsmål relateret til målsætninger:
Hvilke 2030-mål vil mest effektivt kunne fremme de klima- og energipolitiske mål?
På hvilket niveau bør målene gælde (EU, medlemsstaterne eller sektorspecifikt), og i
hvilket omfang bør målene være retligt bindende?
Har der været manglende sammenhæng i de nuværende 2020-mål, og hvordan kan der
i så fald sikres bedre sammenhæng mellem potentielle 2030-mål?
Er det hensigtsmæssigt at fastlægge mål for undersektorer som f.eks. transport, land-
brug og industri, og i så fald hvilke? Er det f.eks. nødvendigt at fastlægge mål for
vedvarende energi i transportsektoren i betragtning af CO2-reduktionsmålene for per-
sonbiler og lette erhvervskøretøjer?
Hvordan kan målene i 2030-rammen bedre afspejle, om de forskellige teknologier er
økonomisk levedygtige og efterhånden modnes?
Hvordan inddrages andre aspekter af EU’s energipolitik, f.eks. forsyningssikkerhed,
som ikke nødvendigvis omfattes af de overordnede mål i 2030-rammen?
Angående instrumenter og politikker:
Er det nødvendigt at ændre andre politikinstrumenter og deres indbyrdes samspil, bl.a.
mellem EU og de enkelte medlemsstater?
Hvordan kan man bedst fastlægge specifikke foranstaltninger på EU-plan og nationalt
plan med henblik på omkostningseffektiv gennemførelse af klima- og energimålene?
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvordan kan man bedst undgå en fragmentering af det indre energimarked, især i re-
lation til behovet for at fremme og mobilisere investeringer?
Hvilke foranstaltninger kunne man forestille sig for at opnå, at yderligere energibe-
sparelser bliver gennemført så omkostningseffektivt som muligt?
Hvordan kan EU’s forsknings- og innovationspolitikker bedst støtte indfrielse af må-
lene i 2030-rammen?
Angående konkurrenceevne og forsyningssikkerhed:
Hvilke elementer i rammen for klima- og energipolitikkerne kunne man styrke for
bedre at fremme jobskabelse, vækst og konkurrenceevne?
Hvilken dokumentation er der for CO2-lækage og kan der sættes tal på? Hvordan kan
dette problem håndteres i 2030-rammen?
Hvad er de særlige drivkræfter i de observerede tendenser for energiomkostninger, og
i hvilket omfang kan EU påvirke dem?
Hvordan tages der højde for usikkerheden vedrørende den indsats og det forpligtel-
sesniveau, andre industrilande og økonomisk vigtige udviklingslande påtager sig i de
igangværende internationale klimaforhandlinger?
Hvordan kan man øge den reguleringsmæssige sikkerhed for virksomhederne, samti-
dig med at der skabes større fleksibilitet for at opnå en bedre tilpasning til skiftende
forhold (f.eks. udviklingen i de internationale klimaforhandlinger og ændringer på
energimarkederne)?
Hvordan kan EU øge innovationskapaciteten i fremstillingsindustrien? Skal indtæg-
terne fra kvoteauktionering spille en rolle i forbindelse hermed?
Hvordan kan EU bedst udnytte udviklingen i egne konventionelle og ukonventionelle
energikilder i EU for at bidrage til lavere energipriser og mindre afhængighed af im-
port?
Hvordan kan EU bedst forbedre energiforsyningssikkerheden internt ved at sikre, at
det indre energimarked fungerer effektivt og fuldt ud (f.eks. gennem udvikling af
nødvendige sammenkoblinger af energiinfrastrukturen), og eksternt gennem en diver-
sificering af forsyningsveje?
Angående kapacitets- og fordelingsaspekter:
Hvordan kan der i den nye ramme sikres en fair indsatsfordeling mellem medlemssta-
terne? Hvilke konkrete skridt kan der tages for at tage hensyn til deres forskellige ka-
pacitet til at gennemføre klima- og energiforanstaltninger?
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1249148_0006.png
Hvilke mekanismer kan der overvejes for at fremme samarbejde og en fair indsatsfor-
deling mellem medlemsstaterne, samtidig med at man søger at finde de mest omkost-
ningseffektive måder til at realisere de nye klima- og energipolitiske mål?
Er der brug for nye finansieringsinstrumenter eller -ordninger til at støtte den nye
2030-ramme?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Det vides endnu ikke om Europa-Parlamentet vil udtale sig om grønbogen, eksempelvis ved
udarbejdelse af en egeninitiativrapport.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Grønbogen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Grønbogen, som er et høringsdokument, har ikke nogen lovgivningsmæssige konsekvenser,
administrative konsekvenser for staten eller erhvervslivet. Grønbogen har heller ingen statsfi-
nansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for miljøbeskyttelses-
niveauet.
Hvis der senere i EU bliver vedtaget konkret lovgivning for EU's klima- og energiramme i
2030 kan det få signifikante statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser samt bi-
drage til at forbedre miljøbeskyttelsesniveauet.
8. Høring
Kommissionen har sendt grønbogen i offentlig høring med svarfrist d. 2. juli 2013.
http://ec.europa.eu/energy/green_paper_2030_en.htm
Kommissionens meddelelse er sendt i national offentlig høring d. 6. maj 2013. Høringen er
sendt ud til en bred kreds af interessenter. Høringsfristen er d. 24. maj 2013. Der vil blive
fremsendt et supplerende notat om resultatet af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er endnu for tidligt at vurdere andre landes holdninger til sagen, om end der kan forventes
at være divergerende holdninger til behovet for at opstille nye målsætninger for både drivhus-
gasreduktion, vedvarende energi og energieffektivitet i 2030.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil arbejde for en ambitiøs grøn vækstdagsorden i Europa, der kan bidrage til at
skabe ny vækst og beskæftigelse i Europa og til bæredygtig og effektiv brug af ressourcer. I
lyset af den økonomiske situation skal dette ske på en måde, der understøtter den økonomiske
genopretning og understøtter konsolidering af de offentlige finanser.
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen lægger vægt på, at EU øger anvendelsen af vedvarende energi i perioden efter
2020 blandt andet med henblik på, at EU lever op til målet om at reducere udledningerne af
drivhusgasser med 80 til 95 pct. i 2050 og øger sin fremtidige forsyningssikkerhed. Øget an-
vendelse af vedvarende energi kan bidrage til at begrænse EU’s behov for import af fossile
brændsler. Regeringen hilser det derfor velkomment, at Kommissionen med grønbogen
igangsætter en debat blandt alle interessenter om perspektiverne for EU’s langsigtede klima-
og energipolitik, herunder fortsat udbygning af vedvarende energi i perioden efter 2020.
Regeringen støtter, at EU’s kvotemarked styrkes. Handlen med emissionsrettigheder er et cen-
tralt instrument for at nedbringe udledningen af drivhusgasser. Såfremt der vælges omkost-
ningseffektive løsninger, kan målsætninger for vedvarende energi og energieffektivitet i tillæg
til et mål for drivhusgasreduktioner bidrage til at sikre tilstrækkelige investeringer i vedvaren-
de energi og energieffektivisering. Investeringer der samtidig er centrale for EU’s fortsatte
forsyningssikkerhed og konkurrenceevne.
Den mest hensigtsmæssige fremtidige politiske handlemulighed efter 2020 vil derfor være at
videreføre den nuværende ordning med bindende mål for vedvarende energi, drivhusgasre-
duktion og energieffektivitet og øget koordination af nationale støttesystemer.
Regeringen arbejder for forøgelse af EU’s drivhusgasreduktionsmål til 30 pct. i 2020, og for
fastlæggelse i EU af bindende mål for drivhusgasudledning, energibesparelser og vedvarende
energi efter 2020. Med hensyn til karakteren af de bindende mål vil regeringen arbejde for ju-
ridisk forpligtende og byrdefordelte målsætninger for vedvarende energi og drivhusgasreduk-
tion. Fsva. mål for energieffektivitet, vil regeringen på et senere tidspunkt fastlægge den kon-
krete udformning af de bindende mål.
Fastsættelsen af konkrete mål skal ske på en måde, der understøtter den økonomiske genop-
retning og understøtter konsolidering af de offentlige finanser, er omkostningseffektiv og ta-
ger hensyn til virksomhedernes konkurrenceevne. Der skal sikres sammenhæng mellem mål,
midler og finansiering, hvorfor det vil være nødvendigt med grundige økonomiske analyser.
Regeringen overvejer på dette grundlag spørgsmålene i Kommissionens grønbog nærmere.
Regeringen vil arbejde for, at Kommissionen hurtigst muligt fremsætter forslag om de fremti-
dige lovgivningsmæssige rammer for EU's klima- og energipolitik.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 7