Skatteudvalget 2012-13
KOM (2013) 0192 Bilag 1
Offentligt
1247170_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag om ændring af rådsforordning 1225/2009 om beskyttelse
mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Euro-
pæiske Fællesskab, og rådsforordning 579/2009 om beskyttelse mod
subsidieret indførsel fra lande, der ikke er medlem af Det Europæi-
ske Fællesskab (”de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter”),
KOM(2013) 192
Notatet sendes tillige til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.
1.
Resumé
Kommissionen har den 10. april 2013 fremsat et forordningsforslag om
ændring af Rådets forordning om beskyttelse mod dumpingimport fra
lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab, og Rådets
forordning om beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke er
medlem af Det Europæiske Fællesskab (”de handelspolitiske beskyttel-
sesinstrumenter”), KOM(2013) 192.
Formålet med Kommissionens forslag er at gennemføre en modernisering
af Unionens handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter med henblik på
at tilpasse disse til udviklingen i de internationale handelsmønstre og den
europæiske økonomis behov. Forslaget fokuserer på følgende overordnede
temaer:
-
Øget transparens og forudsigelighed i Kommissionens undersøgelser
gennem tidligere underretning til virksomhederne om, hvad der sker i
de konkrete sager.
Metoder til håndtering af trusler fra tredjelande om gengældelse mod
EU-virksomheder, der indgiver klage til Kommissionen om dumpning
eller subsidiering.
Effektivisering af reglerne ved kun at anvende én af to mulige toldsatser
ved omgåelse, eller når der er konstateret strukturelle fordrejninger
af råvarepriserne, og hvis der er tale om subsidiering.
Forbedring af eksisterende praksis i forbindelse med periodebundne
undersøgelser om udløb eller forlængelse ved tilbagebetaling af told,
som er opkrævet under en udløbsundersøgelse, der fører til
ophævelse af foranstaltningerne.
Kodificering af praksis, der har rod i afgørelser truffet af EU-
Domstolen eller WTO igennem de senere år.
ingen
lovgivningsmæssige
eller
statsfinansielle
-
-
-
-
Forslaget har
konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1247170_0002.png
2/7
2.
Baggrund
EU's regler for anvendelse af de handelspolitiske beskyttelsesinstru-
menter har stort set været uændrede siden gennemførelsen af resultaterne
fra Uruguay-runden af multilaterale handelsforhandlinger, der trådte i
kraft den 1. januar 1995.
I 2006/2007 iværksatte Kommissionen et forsøg på en reform, der blev
præsenteret i en grønbog. Drøftelserne dengang viste, at holdningerne til
emnet var for forskellige til, at et resultat kunne nås. Folketinget blev
orienteret om grønbogen ved grundnotat oversendt den 21. december
2006.
Efterfølgende har kommissær De Gucht i en høring i Europa-
Parlamentets Udvalg om International Handel (INTA) i januar 2010
udtalt, at de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter efter hans
opfattelse
burde
revideres
efter
afslutningen
af
Doha-
frihandelsforhandlingerne, der gennemføres i WTO's regi. Disse
forhandlinger har stået i stampe i nogle år, og den multilaterale WTO-
ramme for de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter ser ikke ud til at
blive ændret inden for en overskuelig fremtid.
Kommissionen har derfor gennemgået den måde, hvorpå EU's
handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter fungerer, med det formål at
ajourføre dem.
Kommissionen har den 10. april 2013 fremsat et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF)
1225/2009 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er
medlemmer af Det Europæiske Fællesskab, og Rådets forordning (EF)
579/2009 om beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke er
medlem af Det Europæiske Fællesskab (”de handelspolitiske beskyttel-
sesinstrumenter”), KOM(2013) 192 endelig. Forslaget er oversendt til
Rådet den 16. april 2013 i dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 207 og skal behandles af
Europa-Parlamentet og Rådet efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Den medfølgende meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om
modernisering af de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter,
KOM(2013) 191, uddyber forslagets baggrund, formål, juridiske ramme
og indhold.
3.
Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/7
Formålet med Kommissionens forslag er at gennemføre en modernisering
af de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter, antidumping og antisubsi-
diebestemmelserne.
Det foreslås på ovenstående baggrund at ændre antidumpingforordningen
og antisubsidiegrundforordningen for at gøre indførelsen af disse
foranstaltninger mere gennemsigtige, forudsigelige og effektive.
Med henblik på mere genemsigtighed og forudsigelighed foreslås, at de
berørte parter skal underrettes om indførelsen af midlertidige
foranstaltninger to uger forud herfor, og at foranstaltningerne ikke kan
indføres i den pågældende periode. Parterne skal videre have et
sammendrag af de betragtninger, der ligger til grund for hensigten om at
indføre foranstaltningerne med mulighed for at fremsætte bemærkninger
til beregningen af dumping- og skadesmargenen. Når det besluttes ikke at
indføre midlertidige foranstaltninger, men at fortsætte undersøgelsen, skal
de berørte parter også underrettes herom to uger forud for fristen for
indførelsen af foranstaltningerne.
For så vidt angår de ikke sjældent forekommende trusler om retaliering
fra berørte tredjelande mod EU-producenter, der agter at indgive en
antidumping- og/eller antisubsidieklage, foreslås, at Kommissionen på
mistanke herom skal kunne indlede en undersøgelse ex officio (dvs. af
egen drift). Videre foreslås, at det gøres obligatorisk for EU-producenter
at samarbejde i forbindelse med denne procedure.
Ved anvendelse af de to beskyttelsesinstrumenter skal Kommissionen
efter de gældende regler altid anvende den laveste af to mulige toldsatser,
enten dumping/subsidiemarginen eller et lavere niveau, hvis et sådant
lavere niveau er tilstrækkeligt til at afhjælpe den skade, der er påført EU-
erhvervsgrenen.
Af hensyn til instrumenternes effektivitet foreslås det, at reglen om
anvendelse af den laveste toldsats ikke skal anvendes i situationer, hvor
den urimelige praksis er regeringsdrevet, dvs. i antisubsidiesager.
Kommissionen anfører, at subsidiering fra tredjelandes regeringer er et
voksende problem, og at i nogle tilfælde kan fordelen ved at anvende
reglen om den lavere told tilskynde regeringer til at fortsætte med at yde
subsidier til deres erhvervsdrivende.
Kommissionen foreslår desuden, at den lavere toldsatsregel ikke skal
anvendes i tilfælde, hvor tredjelande søger at manipulere priserne på
råvarer til skade for EUs producenter. Dette gælder for anvendelse af
både antidumping- og antisubsidieinstrumenterne.
Med henblik på at forbedre praksis foreslås at tilbagebetale told, som er
opkrævet under en udløbsundersøgelse, hvis denne fører til ophævelse af
foranstaltningerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1247170_0004.png
4/7
Endelig foreslås det på en række områder at indarbejde praksis, der har
rod i afgørelser truffet af EU-Domstolen eller WTO igennem de senere
år, i forordningerne. Det gælder definitionen af EU-erhvervsgrenen,
konsekvenserne for eksporterende producenter, for hvilke der i en
oprindelig undersøgelse ikke eller kun i minimalt omfang er konstateret
dumping, hvordan der tages hensyn til ændrede omstændigheder i
forbindelse med en genoptaget/fornyet undersøgelse, behandlingen af
forretningsmæssigt forbundne virksomheder i forbindelse med
antiomgåelsesundersøgelser, vilkårene for registrering af indførsel og
grundlaget for udvælgelse af en stikprøve af EU-producenter.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet. Forslaget
forventes behandlet i Udvalget for International Handel (INTA).
5.
Nærhedsprincippet
Forslaget hører under Unionens enekompetence. En vurdering af
nærhedprincippet er derfor ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Der er ingen dansk lovgivning for området.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige eller væsentli-
ge statsfinansielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En vedtagelse af forslaget, som det foreligger, vurderes ikke at få væsent-
lige samfundsøkonomiske konsekvenser. Hvis forslaget vedtages med få,
men væsentlige modifikationer, f.eks. fastholdelse af anvendelsen af
princippet om den mindre told, jf. pkt. 11, sidste punktum og pkt. 12, vil
gennemførelsen af disse sager blive mere gennemsigtige og måske inde-
bære færre foranstaltninger. Dette vil være til gavn for dansk erhvervsliv.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
En vedtagelse af forslaget vurderes på det foreliggende grundlag ikke at få
væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10.
Høring
Forslaget har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kreds,
der ud over relevante ministerier omfatter organisationer og NGOér.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1247170_0005.png
5/7
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, DI og Landbrug og Føde-
varer.
Dansk Erhverv er enig i behovet for at modernisere de to handelspolitiske
beskyttelsesinstrumenter, men er generelt skeptisk overfor brugen heraf,
fordi det sjældent er i det bredere erhvervsliv og forbrugernes interesse,
og fordi anvendelsen modvirker handelspolitikkens vigtige bidrag til
vækst og beskæftigelse gennem understøttelse af fremkomsten af globale
værdikæder.
Dansk Erhverv støtter forslag, der sikrer større gennemsigtighed, og som
giver virksomhederne bedre tid til at fremskaffe information. Det findes
ligeledes positivt, at man agter at iværksætte en procedure, der tillader
virksomheder at reagere på varslet foreløbig told, men finder den foreslå-
ede frist på to uger for kort.
Dansk Erhverv er bekymret for den foreslåede styrkelse af Kommissio-
nens ret til selv at iværksætte undersøgelser og anfører, at der er risiko for
at denne mulighed vil blive anvendt protektionistisk og medføre et unø-
digt højt antal sager, uden at det er blevet tilfredsstillende godtgjort, at
problemet er reelt for en større del af EUs industri, således som det gene-
relt er krævet i de gældende regler. Dansk Erhverv er således af den op-
fattelse, at undersøgelser kun skal indledes på baggrund af en klage fra
producenter, der repræsenterer mindst 25 % af branchen.
DI er overordnet set positivt indstillede overfor Kommissionens forslag.
Dog udtrykkes der bekymring for konsekvenserne af de foreslåede be-
grænsninger i reglen om anvendelse af den lavere toldsats. DI påpeger, at
straftolden fortsat bør fastsættes på et niveau, der er tilstrækkeligt til at
fjerne skadevirkningen for europæiske producenter, uanset om dette ni-
veau er lavere en dumping-/subsidiemarginen.
DI udtrykker støtte til de af Kommissionens forslag, der er rettet mod at
lette de administrative byrder for virksomheder, der deltager i Kommissi-
onens antidumping- og/eller antisubsidieundersøgelser, idet man dog på-
peger, at det kan vise sig svært at designe processen på en måde, som
opfylder dette formål. DI efterspørger, at der ydes en særlig indsats for at
realisere intentionerne, herunder gennem inddragelse af virksomheder,
der har konkrete erfaringer på området.
Landbrug og Fødevarer (L&F) finder det positivt, at der er fremsat et
forslag om modernisering, men bemærker, at det i højere grad burde hav-
de taget højde for EU-virksomhedernes deltagelse i den globale værdikæ-
de. Der burde være lagt mere vægt på vurderingen af fællesskabets inte-
resse ved beslutninger om anvendelse af instrumenterne.
L&F finder dog, at forslaget er rimeligt balanceret, men udtrykker betæn-
kelighed ved forslaget om obligatorisk medvirken for berørte virksomhe-
der i forbindelse med Kommissionens gennemførelse af ex officio under-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1247170_0006.png
6/7
søgelser på baggrund af mistanke om trussel om retaliering mod virk-
somheder, der kunne tænkes at klage.
L&F kan ikke støtte forslaget om opgivelse af reglen om anvendelse af
den lavere told i subsidiesager eller ved en strukturel skævvridning af
tilgangen til råvarer. L&F finder, at instrumentet dermed kan anvendes
protektionistisk ved at indføre en straftold, der går ud over, hvad der er
tilstrækkeligt for at fjerne den økonomiske skade for EU’s producenter.
L&F er generelt kritisk overfor indførelse af foranstaltninger, der mind-
sker gennemsigtigheden, f.eks. overfor muligheden for registrering af
import i specifikke sager med henblik på mulig retroaktiv indførelse af
told og overfor forslag om, at definitionen af størstedelen af EU’s industri
ikke længere skal fastsættes til mindst 25 % af EU samlede produktion
generelt, men fastlægges fra sag til sag.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag forventes at blive mødt med samme kritiske hold-
ning, som Kommissionens grønbog i 2006/07 blev mødt med. Flere med-
lemslande forventes at kritisere det for ikke at tage tilstrækkeligt hensyn til
behovet for lettere at kunne anvende instrumenterne som beskyttelse mod
urimelig konkurrence fra tredjelande og for ikke at modsvare andre landes
protektionistiske indretning og anvendelse af de to instrumenter. Flere andre
medlemslande ventes at mene, at forslaget ikke i tilstrækkeligt omfang øger
gennemsigtighed og åbenhed i procedurerne, at ex officio undersøgelser kan
mindske gennemsigtigheden, at det rummer risiko for øget toldbelastning,
for øgede administrative byrder for producenterne og for ikke i tilstrækkelig
grad at tage hensyn til EUs overordnede interesser i vurderingen af, om der i
de konkrete sager skal pålægges ekstratold.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt set tilslutte sig hensigten med forslaget. Det er
positivt, at procedurerne for vedtagelse og forlængelse eller ophør af de
enkelte sager bliver mere gennemskuelige og effektive. Dette vil være til
fordel for dansk erhvervsliv. Regeringen vil dog forholde sig kritisk over for
effektiviseringsforslag, der mindsker gennemsigtigheden og øger virksom-
hedernes omkostninger og administrative byrder, og regeringen vil under
forhandlingerne arbejde for, at ændringer heller ikke fører til en mindre
handelsliberal anvendelse af de to beskyttelsesinstrumenter.
Regeringen vil under forhandlingerne om forslaget også arbejde for, at hen-
syntagen til forbrugernes og handlens interesser kommer til at indgå med
større vægt i vurderingen af, om indførelse af antidumping- og/eller anti-
subsidietold faktisk er i Unionens interesse.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/7
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.