Beskæftigelsesudvalget 2013-14
KOM (2013) 0236 Bilag 4
Offentligt
1317128_0001.png
NOTAT
19. december 2013
Vandrende arbejdstageres rettigheder under Be-
skæftigelsesministeriets ressort
J.nr. 2013-8816
Beskæftigelsesministeriet har som opfølgning på møde i Folketingets Europaud-
valg den 22. november 2013 udarbejdet et notat vedrørende vandrende arbejdstage-
res rettigheder i forhold til ydelser, der hører under Beskæftigelsesministeriets res-
sort.
Notatet indeholder en gennemgang af regler, omfang og omkostninger for
vandrende arbejdstagere i Danmark i perioden 2008-2012, og hvor muligt for 2013.
I det følgende redegøres i
afsnit 1
for det relevante EU-regelsæt for vandrende ar-
bejdstagere og EU/EØS-borgeres adgang til ydelser. Herefter gennemgås i
afsnit 2
regelgrundlaget for de enkelte ydelser sammen med opgørelser over antallet af
modtagere og omkostninger herved for de enkelte ydelser under Beskæftigelsesmi-
nisteriets ressort. Det bemærkes, at EU/EØS-borgere har samme rettigheder og
pligter, som andre ydelsesmodtagere i forhold til at stå til rådighed og til deltagelse
i aktivering.
1. Grundlæggende EU-regler
Danmark har med sit medlemskab af EU tilsluttet sig tre grundlæggende retsakter,
der har betydning for vandrende arbejdstageres ret til ydelser:
Forordningen om arbejdskraftens frie bevægelighed i EU (forordning
492/11), der bl.a. fastslår, at vandrende EU/EØS-arbejdstagere har ret til
samme sociale fordele som danske arbejdstagere, jf. afsnit 1.1.
Forordningen om koordination af EU-landenes sociale sikringsordninger
(forordning 883/04), der har betydning for muligheden for at eksportere
ydelser og muligheden for at medregne beskæftigelsesperioder mv. fra an-
dre EU-lande, jf. afsnit 1.2.
Opholdsdirektivet, som ligger under Justitsministeriets ressort, fastlægger
betingelserne for, hvornår EU-borgere kan færdes og opholde sig lovligt i
andre medlemslande.
Opholdsdirektivet har indirekte betydning for, hvor længe personer kan have ret til
kontanthjælp, da opholdsdirektivet indeholder bestemmelser om bevarelse af ar-
bejdstagerstatus og dermed ret til de fordele, der følger af arbejdstagerstatus, jf. ne-
denfor. Bortset fra dette aspekt af opholdsdirektivet, berøres direktivet ikke i dette
notat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De samme regler og principper, som regulerer disse forhold, gælder også for EØS-
landene (Island, Lichtenstein, Norge) og for borgere fra Schweiz.
1.1. Arbejdskraftens frie bevægelighed
Arbejdskraftens frie bevægelighed (forordning 492/11) giver vandrende EU/EØS-
arbejdstagere ret til samme sociale og skattemæssige fordele som indenlandske
(fastboende) arbejdstagere.
Heraf følger bl.a. adgang til sociale ydelser. Baggrunden for dette er primært et øn-
ske om at sikre borgere i EU/EØS-landene reelle muligheder i forhold til at bevæge
sig mellem landene uden at risikere at miste ret til sociale fordele, herunder sociale
ydelser.
Arbejdstagerstatus afhænger af en konkret vurdering. Det er afgørende, om der er
tale om udøvelse af faktisk og reel beskæftigelse. Ved vurderingen af, om der er ta-
le om faktisk og reel beskæftigelse, lægges der vægt på, at den pågældende præste-
rer ydelser mod vederlag for en anden og efter dennes anvisninger. Det anses nor-
malt som en betingelse, at der har været tale om beskæftigelse i minimum 10-12
timer ugentligt. I sidste ende er det dog op til en konkret vurdering.
1.2. Koordination af sociale sikringsydelser
Forordning om koordination af sociale sikringsydelser (forordning 883/04) koordi-
nerer EU-landenes regler om social sikring for personer, der udnytter retten til fri
bevægelighed. Der er ikke tale om en harmonisering af reglerne. Der er ikke krav i
EU-retten om, at de enkelte ydelser skal indrettes eller finansieres på en bestemt
måde.
Det er til gengæld et grundlæggende krav, at man som borger i EU/EØS ikke må
miste ret til ydelser ved at bevæge sig mellem EU/EØS-landene, og krav om lige-
behandling.
En kontantydelse kan i EU-rettens forstand have karakter af en
social fordel
eller
det mere snævre begreb
en social sikringsydelse.
Alle ydelserne er sociale fordele,
men kun sociale sikringsydelser er omfattet af de detaljerede koordineringsregler i
forordning 883/04.
1.2.1. Sociale fordele
Kontanthjælp er en social fordel. Efter EU-Domstolens praksis skal en social fordel
fortolkes bredt, og det omfatter udover kontanthjælp fx SU og ret til pasning af
børn. Sociale fordele har alle
vandrende arbejdstagere (og selvstændige) og deres
familiemedlemmer
ret til.
Spørgsmål om krav om bopæl, mulighed for eksport m.v., afgøres efter EU-rettens
almindelige principper (som sagligt formål og proportionalitet).
Retten til en social fordel opstår, når der er indtrådt arbejdstagerstatus, jf. afsnit 1.1.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.2.2. Sociale sikringsydelser
Arbejdsløshedsdagpenge og sygedagpenge er eksempler på sociale sikringsydelser.
En ydelse kan anses for en social sikringsydelse, såfremt den tildeles uden nogen
individuel og skønsmæssig bedømmelse af personlige behov, men efter lovbestem-
te kriterier og forudsat, at den vedrører én af de risici, der udtrykkeligt er anført i
forordning 883/04. Koordineringen af sociale sikringsydelser har hjemmel i EU-
traktaten, og området har været reguleret siden 1958.
Forordningen koordinerer følgende sociale sikringsydelser:
ydelser i anledning af sygdom og moderskab (sygehjælp og syge- og bar-
seldagpenge),
ydelser ved invaliditet, herunder ydelser, der tager sigte på at bevare eller
forbedre erhvervsevnen (pension og revalidering),
ydelser ved alderdom (pension),
ydelser til efterladte (pension),
ydelser i anledning af arbejdsulykker og erhvervssygdomme,
ydelser ved dødsfald (begravelseshjælp),
ydelser ved arbejdsløshed,
efterløn,
familieydelser.
Følgende principper regulerer koordinationen af de sociale sikringsydelser:
Ligebehandlingsprincippet
Ligebehandlingsprincippet sikrer, at statsborgere i en medlemsstat i relation til ad-
gangen til de (ovenfor nævnte) sociale sikringsydelser stilles lige med statsborgere
i den medlemsstat, i hvilken de er bosat eller beskæftiget. Det gælder omvendt og-
så, at de skal bidrage til den ordning, de er dækket af. Forordningen medfører der-
for, at krav om statsborgerskab i de nationale sikringslovgivninger ikke kan gøres
gældende over for de personer, der er omfattet af forordningen.
Ligebehandlingsprincippet indebærer desuden et forbud mod både direkte og indi-
rekte diskrimination, f.eks. ved at opstille tildelingskriterier som statens egne stats-
borgere lettere kan opfylde end andre EU/EØS-borgere.
Sammenlægningsprincippet
Sammenlægningsprincippet sikrer, at personer ikke mister rettigheder, fordi de
flytter til en anden medlemsstat eller får arbejde i en anden medlemsstat.
Sammenlægning for at erhverve ret til en ydelse medfører, at hvor et lands lovgiv-
ning indeholder bestemmelser om, at en person skal være forsikret eller beskæftiget
i en vis tid, inden den pågældende kan opnå ret til ydelser, skal der ved afgørelsen
af, om disse betingelser er opfyldt, tages hensyn til pågældendes bopæls-, forsik-
rings- eller beskæftigelsesperioder (kvalifikationsperiode) i en anden medlemsstat.
Eksportabilitetsprincippet
Eksportabilitetsprincippet indebærer, at de sociale sikringsydelser kan udbetales
overalt inden for EU/EØS.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Princippet går ud på at sikre de berettigede mod indtægtstab som følge af flytning
til (eller ophold i) en anden medlemsstat end den, hvorfra ydelsen udbetales. Ek-
sportabilitetsprincippet beskytter således erhvervede rettigheder. Der kan være
undtagelser fra dette princip, hvilket er særligt relevant for arbejdsløshedsdagpen-
ge. Disse kan alene eksporteres i 3-6 måneder og under særlige betingelser.
Pro rata temporis-princippet
Pro rata temporis-princippet giver den berettigede ret til en forholdsmæssig ydelse,
hvis pågældende - fordi han eller hun skifter arbejdssted - ikke har nået at optjene
tilstrækkelige rettigheder til at kunne få en fuld ydelse.
Princippets anvendelse er begrænset til pensionsordninger og fordelingen af udgif-
terne til visse erstatninger efter lovgivningen om erhvervssygdomme.
2. Regelgrundlag for og EU/EØS-borgeres adgang til de enkelte ydel-
ser under Beskæftigelsesministeriets ressort
EU/EØS-borgeres adgang til forskellige ydelser under Beskæftigelsesministeriets
ressort er i udgangspunkt de samme, som for andre borgere. Eksempelvis gælder
for dagpenge, at borgeren skal være forsikret i en arbejdsløshedskasse og have haft
1.924 timers beskæftigelse inden for de seneste 3 år mv. Og for kontanthjælp, at
der er et behov, der er udløst af en social begivenhed. Gennemgangen i dette afsnit
fokuserer på de særlige forhold, der gør sig gældende i forhold til EU/EØS-
borgere.
I de følgende afsnit vil der for hver af ydelserne på Beskæftigelsesministeriets res-
sort blive præsenteret opgørelser over antallet af EU/EØS-borgere, der modtager
ydelsen. Tallene for de enkelte ydelser er opgjort for 2008-2012. Der er tale om ab-
solutte tal opgjort for antal helårspersoner på ydelserne. Disse tal kan dække over
flere berørte personer.
Det bemærkes generelt, at i alle opgørelserne indgår
alle
EU/EØS-borgere, der har
ophold i Danmark. Opgørelserne omfatter dermed også EU/EØS-borgere, der kan
være født og opvokset i Danmark eller har boet i Danmark i mange år. Statsborger-
skabet er opgjort ultimo året.
Udviklingen i befolkning og beskæftigede fra EU/EØS i Danmark
EU/EØS-borgeres adgang til ydelser i Danmark har ofte sammenhæng til deres be-
skæftigelse i Danmark, da ret til ydelser under Beskæftigelsesministeriets ressort
typisk er betinget af krav om en form for tilknytning til det danske arbejdsmarked,
herunder status som arbejdstager og påbegyndt beskæftigelse.
Tabel 1viser udviklingen i antallet af beskæftigede i Danmark fra EU/EØS og
EU10 fra 2008 til 2012. Tabellen viser en stigning i antallet af beskæftigede, sær-
ligt fra EU10.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1317128_0005.png
Tabel 1. Antallet af fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere med EU/EØS statsborgerskab,
fordelt på herboende og pendlere uden dansk adresse samt antallet af EU/EØS-
statsborgere i aldersgruppen 16-66 år bosiddende i Danmark ultimo året – samt antal-
let for Danmark i alt
2008
EU/EØS i alt
Bopæl i DK (16-66 år)
Heraf beskæftigede
Pendlere
Beskæftigede i alt
EU10
Bopæl i DK (16-66 år)
Heraf beskæftigede
Pendlere
Beskæftigede i alt
Danmark i alt
Befolkning 16-66 år
Beskæftigede i alt
3.678.552
2.283.964
3.684.427
2.202.621
3.690.686
2.158.063
3.696.851
2.154.025
3.698.769
2.143.439
27.925
13.270
7.785
21.055
33.977
16.105
4.715
20.820
39.257
17.618
4.749
22.367
45.990
20.578
5.318
25.896
53.705
23.995
5.787
29.782
101.806
38.124
29.907
68.031
111.892
41.662
23.055
64.717
120.260
43.557
21.263
64.820
129.499
47.754
20.958
68.712
140.567
52.365
20.446
72.811
2009
2010
2011
2012
Anm.: Ekskl. udstationerede i Danmark for udenlandske virksomheder.
Kilde: Jobindsats.dk, Cpr.nr.register, Danmarks Statistik
Ultimo 2012 var der knap 141.000 EU/EØS borgere i aldersgruppen 16-66 år, der
var bosat i Danmark, heraf knap 54.000 fra EU10. Siden 2008 er der kommet ca.
39.000 flere borgere fra EU/EØS til Danmark, svarende til en stigning på 38 pct.,
heraf er ca. 26.000 fra EU10, svarende til en stigning på ca. 92 pct.
2.1. Arbejdsløshedsdagpenge
Arbejdsløshedsforsikringen er en frivillig forsikringsordning, der administreres af
de statsanerkendte arbejdsløshedskasser, og finansieres dels ved obligatoriske med-
lemsbidrag fra medlemmerne, dels ved skattebetaling.
Arbejdsløshedsdagpenge udbetales ved ledighed, og formålet er at dække en del af
det indkomsttab, der følger af ledigheden.
2.1.1. Kriterier, der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Dagpenge karakteriseres som en social sikringsydelse og dermed gælder EU-
reguleringen for koordination af sociale sikringsydelser. I det følgende gennemgås
derfor de rettigheder og pligter, der følger af koordinationsreglerne på dagpenge-
området.
Mulighed for sammenlægning af forsikrings- og arbejdsperioder fra hjemland
EU/EØS-borgere kan under visse betingelser medregne tidligere forsikrings- og ar-
bejdsperioder fra andre EU/EØS-lande ved optagelse i en dansk arbejdsløshedskas-
se. Det er en betingelse, at EU/EØS-borgeren søger om optagelse i en dansk ar-
bejdsløshedskasse inden 8 uger fra det tidspunkt, hvor pågældende ophørte med at
være forsikret i det andet EU/EØS-land.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1317128_0006.png
Det er yderligere en betingelse, at EU/EØS-borgeren inden for de 8 uger påbegyn-
der arbejde i Danmark af mindst 296 timers varighed i løbet af 3 måneder.
Eksport af arbejdsløshedsdagpenge
Det er muligt for et medlem af en a-kasse at tage til et andet EU/EØS-land for at
søge arbejde og samtidig modtage arbejdsløshedsdagpenge fra Danmark (eksport
af EØS-dagpenge) i en periode på 3 måneder.
Perioden med danske EØS-dagpenge kan ikke forlænges ud over 3 måneder. For-
ordningen giver medlemslande mulighed for at tillade eksport ud over 3 måneder
op til 6 måneder, men denne mulighed benytter Danmark ikke.
Rådighed og pligter for modtagere af arbejdsløshedsdagpenge
Alle ledige, der får udbetalt arbejdsløshedsdagpenge i Danmark, skal stå til rådig-
hed for arbejdsmarkedet i Danmark, herunder kunne overtage job med dags varsel,
og have bopæl i Danmark. Der gælder samme krav til ret og pligt for alle modtage-
re af arbejdsløshedsdagpenge.
Det skal bemærkes, at personer der har medtaget/eksporteret dagpenge til et andet
EU/EØS-land i op til tre måneder, ikke er underlagt de danske regler om rådighed,
men reglerne i det land de tager ophold i.
2.1.2.
Brug af arbejdsløshedsdagpenge
Antallet af borgere fra EU/EØS og EU10, der modtager dagpenge, er steget i de
senere år, og de udgør en lidt større andel af alle dagpengemodtagere, jf. tabel 2.
Tabel 2. Dagpenge
Antal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)
2008
EU/EØS i alt
- som andel af alle modtagere
EU10
- som andel af alle modtagere
Alle modtagere
1.415
2,7%
233
0,4%
53.277
2009
2.649
2,7%
467
0,5%
99.117
2010
3.786
2,9%
886
0,7%
130.761
2011
4.191
3,3%
1.315
1,0%
128.029
2012
4.921
3,8%
2.045
1,6%
128.720
Anm.: Både passiv ledighed og aktivering indgår
Kilde: RAM og CPR-registret
Stigningstakten skal blandt andet ses i lyset af, at der var relativt få personer fra
EU/EØS-lande, der modtog dagpenge i 2008. Udviklingen afspejler også, at der er
kommet flere borgere fra EU for at arbejde i Danmark.
I tabel 3 fremgår udgifter til dagpenge i perioden 2008-2012.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1317128_0007.png
Tabel 3. Udgifter dagpenge (mio. kr. 2012 priser)
Mio. kr.
EU/EØS i alt
EU10
Alle omkostninger
Kilde: RAM og CPR-registret
2008
209
32
7.866
2009
419
71
16.396
2010
639
150
23.475
2011
697
218
23.019
2012
841
345
22.375
Brug af dagpenge i forhold til arbejdsstyrke
Stigningen i antallet af dagpengemodtagere fra EU/EØS skal ses i lyset af, at flere
EU-borgere bidrager til den danske arbejdsstyrke, og bør derfor ses i forhold til
denne. Arbejdsstyrken for EU10- og EU/EØS-borgere er opgjort på baggrund af
Danmarks Statistiks opgørelse af den registerbaserede arbejdsstyrke (RAS).
Sættes antallet af dagpengemodtagere i forhold til arbejdsstyrken, er andelen fra
EU10 på arbejdsløshedsdagpenge steget fra 1,3 pct. i 2009 til 5,9 pct. i 2012.
Ledigheden for EU10 var i 2012 på 5,9 pct., mens andelen for alle i Danmark var
4,9 pct. Andelen af arbejdsstyrken på arbejdsløshedsdagpenge for EU/EØS-borgere
i 2012 var på 5,6 pct.
Tabel 4. Antal dagpengemodtagere som andel af arbejdsstyrke
Pct.
EU/EØS i alt
EU10
Alle
2008
2,1
1,3
1,9
2009
3,6
2,1
3,6
2010
4,9
3,5
4,9
2011
5,1
4,4
4,8
2012
5,6
5,9
4,9
Anm: Arbejdsstyrken er opgjort efter principperne i Danmarks Statistiks registerbaserede arbejdsstyrke
(RAS), som dækker beskæftigede plus de ledige, der betragtes som arbejdsmarkedsparate, og som
anvendes til de officielle ledighedstal. RAS-arbejdsstyrken baseres på en opgørelse fra november året
før af Danmarks Statistik, således at fx 2012tallet er opgjort november 2011. For EU/EØS borgere (her-
under også EU10) er arbejdsstyrken kraftigt stigende i de seneste år, og der er derfor for disse grupper
anvendt en ”medioficeret” arbejdsstyrke, som er et gennemsnit af ultimo-opgørelserne
for to på hinan-
den følgende år.
Kilde: Danmarks Statistik og Cpr.nr.-register
For så vidt angår arbejdsløshedsdagpenge er desuden opgjort de senest mulige tal
for 2013. De er opgjort som helårspersoner på baggrund af perioden januar til sep-
tember 2013 og dermed beregningsteknisk opregnet til et helårsniveau. For at kun-
ne sammenligne den senest tilgængelige udvikling i 2013 med niveauet i 2012, er
antallet af helårspersoner opgjort på samme måde for 2012. Tallene er ikke direkte
sammenlignelige med helårstallene i tabel 2, idet der er tale om foreløbige helårs-
opgørelser.
Tallene i tabel 5 viser, at stigningen i antallet af dagpengemodtagere fra EU/EØS
og EU10 er fortsat ind i 2013.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1317128_0008.png
Tabel 5. Antal dagpengemodtagere januar-september for 2012 og 2013
Helårspersoner
EU/EØS i alt
EU10
Danmark i alt
Jan-sep 2012
4.787
1.924
129.516
Jan-sep 2013
5.258
2.684
112.668
Anm.: Der er taget udgangspunkt i RAM-udbetalingsåret og brutto-ledigheden. Sidstnævnte betyder, at
både passiv ledighed og aktivering indgår. Der er foretaget en beregningsteknisk opregning til helårsni-
veau.
Kilde: RAM, CPR-registeret
Eksport af arbejdsløshedsdagpenge
Det er, som beskrevet i afsnit 2.1.1., muligt at medtage arbejdsløshedsdagpenge i
forbindelse med jobsøgning i et andet EU/EØS-land i optil 3 måneder.
I tabel 6 herunder ses antallet af dagpengemodtagere, der har medtaget arbejdsløs-
hedsdagpenge fra Danmark til et andet EU/EØS-land og i tabel 7 fremgår, hvortil,
der er medtaget dagpenge.
Tabel 6. Antallet af dagpengemodtagere, der har medtaget dagpenge fra Danmark
til et andet EU/EØS-land
2010
EU/EØS-borgere i alt
EU10-borgere
Danske statsborgere
241
49
802
2011
295
107
810
2012
430
203
933
Anm: Ledige a-kassemedlemmer kan efter en vis periode søge arbejde i et andet EU/EØS-land på dan-
ske dagpenge. Omregningen til fuldtidspersoner er baseret på, at personerne bruger den maksimale
periode på 3 mdr. fuldt ud.
Kilde: SFR udstedte PDu2 tilladelser
Tabel 7. Antallet af EU/EØS-borgere, der opholder sig i et andet EU/EØS-land med
danske dagpenge
2010
Ophold i EU/EØS-lande i alt
Ophold i EU10
1013
74
2011
1078
122
2012
1338
226
Anm: Som til tabel 6. Forskellen i antallet mellem personer i tabel 6 og 7 er personer, der har taget de-
res dagpenge med til Schweiz, dette er muligt gennem EFTA samarbejdet.
Kilde: SFR udstedte PDu2 tilladelser
Medlemskab af a-kasse
Der er krav om at være medlem af en a-kasse i forhold til at kunne modtage ar-
bejdsløshedsdagpenge. I tabel 8 ses antallet af a-kassemedlemmer for de forskelli-
ge grupper. Det samlede antal af medlemmer i en a-kasse er faldet fra 2009, mens
antallet af medlemmer fra EU/EØS og særligt EU10 er steget.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1317128_0009.png
Tabel 8. A-kasse-tilknytningen for EU/EØS borgere i årene 2009-2012
2009
EU/EØS i alt
EU10
Danmark i alt
Anm: A-kasse medlemskabet er opgjort ultimo året.
Kilde: Cpr og Hamr-registeret
2010
45.289
12.286
2011
49.838
15.842
2012
56.466
20.617
41.283
9.229
2.065.140 2.055.036 2.043.160 2.030.949
2.2. Kontanthjælp
Formålet med kontanthjælp er at skabe et økonomisk sikkerhedsnet, der sikrer for-
sørgelse til den, der ikke kan forsørge sig selv. Ret til kontanthjælp kommer af et
objektivt kriterium, der alene bygger på, om vedkommende har mistet sit forsørgel-
sesgrundlag eller ej. Der skal med andre ord være indtrådt en social begivenhed,
der bevirker, at den pågældende ikke længere kan forsørge sig selv.
2.2.1. Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Modtageren skal desuden som altovervejende hovedregel (bortset fra ferie, udnyt-
telse af samværsret mv.) have bopæl og opholde sig lovligt i Danmark. Kontant-
hjælpen er i forhold til EU-retten kategoriseret som en social fordel og forsorgs-
ydelse, der ikke er eksportabel. Der skal i forhold til vandrende arbejdstageres ret
til kontanthjælp være godtgjort status som ”arbejdstager”,
jf. definition afsnit 1.1.
Kontanthjælpsmodtagere skal udnytte deres arbejdsmuligheder (stå til rådighed for
arbejdsmarkedet) for at have ret til kontanthjælp. Dette gælder også EU/EØS-
statsborgere, der har arbejdstagerstatus.
Hvis der er tvivl om rådighed for arbejdsmarkedet, kan kontanthjælpsmodtagerens
rådighed afprøves fx ved indkaldelse til møder, aktivering, eller der kan pålægges
at søge job.
Hvor længe en EU-statsborger, der mister sit arbejde, kan opretholde status som
arbejdstager, beror på en konkret vurdering af, om den pågældende opfylder de
EU-retlige betingelser herfor. Efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 3, stk. 2, kan en
EU-statsborger bevare sin status som arbejdstager eller selvstændig erhvervsdri-
vende i tilfælde af midlertidig sygdom, overgang til erhvervsuddannelse og i tilfæl-
de af uforskyldt arbejdsløshed. I tilfælde af uforskyldt arbejdsløshed efter beskæf-
tigelse af under 12 måneders varighed bevares status som arbejdstager eller selv-
stændig erhvervsdrivende i 6 måneder.
2.2.2. Brug af kontanthjælp
Antallet af EU/EØS-borgere på kontanthjælp er steget i perioden fra 2008 til 2012.
EU10-borgeres brug af ydelsen er også steget set over hele perioden, men har dog
været relativt stabil siden 2010, jf. tabel 9.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1317128_0010.png
Tabel 9. Kontanthjælp
Antal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)
2008
EU/EØS i alt
- som andel af alle modtagere
EU10
- som andel af alle modtagere
Alle modtagere
2.169
2,3%
453
0,5%
92.667
2009
3.224
3,0%
834
0,8%
109.039
2010
3.892
3,2%
1.276
1,1%
120.464
2011
4.032
3,2%
1.352
1,1%
127.463
2012
4.411
3,2%
1.570
1,1%
137.561
Anm: Både passiv ledighed og aktivering indgår.
Kilde: Jobindsats.dk på baggrund af kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, samt CPR-
registret
I tabel 10 fremgår udgifter forbundet med kontanthjælp i perioden 2008-2012.
Tabel 10. Udgifter kontanthjælp (mio. kr. 2012 priser)
Mio. kr.
EU/EØS i alt
EU10
Alle omkostninger
2008
279
59
11.997
2009
404
105
14.254
2010
477
157
16.014
2011
487
163
17.016
2012
556
193
17.475
Kilde: Jobindsats.dk på baggrund af RAM, kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, AMFO-
RA samt Cpr.nr.-registret
Brug af kontanthjælp i forhold til befolkningen (16-66 år)
Antallet af EU10 og EU/EØS-borgere med kontanthjælp er steget i perioden fra
2008 til 2012, ligesom antallet af kontanthjælpsmodtagere under ét er steget.
Andelen af EU-borgere på kontanthjælp i 2012 er set i forhold til befolkningen i
aldersgruppen 16-66 år dog fortsat lavere end den generelle andel for alle kontant-
hjælpsmodtagere i Danmark set i forhold til hele befolkningen i aldersgruppen 16-
66 år, jf. tabel 11.
Tabel 11. Antal kontanthjælpsmodtagere som andel af befolkningen 16-66 år
Pct.
EU/EØS i alt
EU10
Alle
2008
-
-
2,5
2009
3,0
2,7
3
2010
3,4
3,5
3,3
2011
3,2
3,2
3,4
2012
3,3
3,1
3,7
Anm: Befolkningen omfatter samtlige personer i aldersgruppen 16-66 år, der har ophold i landet på det-
te tidspunkt. Befolkningen er medioficeret for EU10 og EU/EØS, jf. anmærkning til tabel 4.
Kilde: Cpr.nr.-register
For så vidt angår kontanthjælp er der desuden opgjort de seneste mulige tal for
2013.
Disse er opgjort som fuldtidspersoner på baggrund af perioden januar til september
2013. Der er til brug for sammenligning ligeledes opgjort antal helårspersoner på
baggrund af samme periode i 2012. Tallene er ikke direkte sammenlignelige med
helårstallene i tabel 9, idet der er tale om beregningstekniske og foreløbige opgø-
relser af helårspersoner.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1317128_0011.png
Som det fremgår af tabel 12, ses der en tendens til et stigende antal modtagere af
kontanthjælp for alle grupper.
Tabel 12. Kontanthjælpsmodtagere opgjort januar-september 2012 og 2013
Helårspersoner
EU/EØS i alt
EU10
Danmark i alt
Jan-sep 2012
4.357
1.536
136.470
Jan-sep 2013
4.782
1.793
146.098
Anm.: Der er taget udgangspunkt i kalenderåret og bruttoledigheden. Sidstnævnte betyder, at både
passiv ledighed og aktivering indgår. Der er foretaget en beregningsteknisk opregning til helårsniveau.
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, AMFORA samt CPR-registeret
2.3. Sygedagpenge
Det overordnede formål med sygedagpengeloven er at yde økonomisk kompensati-
on ved fravær fra beskæftigelse på grund af sygdom samt at medvirke til, at den
sygemeldte genvinder sin arbejdsevne og vender tilbage til arbejdsmarkedet så hur-
tigt som muligt.
2.3.1. Kriterier der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
I kraft af sammenlægningsprincippet i forordning 883/04 vil kravet om en tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet kunne opfyldes af EU/EØS-statsborgere, der kommer di-
rekte fra beskæftigelse i et andet EU/EØS-land, hvis de er påbegyndt arbejde i
Danmark, og dermed er blevet omfattet af dansk lovgivning om sygedagpenge før
sygdommen.
Tilsvarende vil en periode, hvor den sygemeldte EU/EØS-borger eventuelt har
modtaget sygedagpenge i udlandet, også tælle med ved opgørelsen af varighedsbe-
grænsningen i forhold til sygedagpenge.
Eksportabilitet af sygedagpenge
EU/EØS-borgere, der har opnået ret til sygedagpenge i Danmark, kan i medfør af
reglerne i forordning 883/04 medtage sygedagpenge fra Danmark under ophold i et
andet EU/EØS-land.
Der er i sygedagpengeloven fastsat regler om opfølgning på sager om sygedagpen-
ge til personer, der bor i udlandet. Opfølgningen sker som
hovedregel
i det
EU/EØS-land, hvor den sygemeldte opholder sig, og der kan ikke generelt stilles
krav om, at den sygemeldte kommer til Danmark i forbindelse med opfølgning, el-
ler at den sygemeldte bliver her i landet i hele sygeperioden.
Efter sygedagpengeloven kan kommunen dog efter en konkret vurdering af oplys-
ningerne om sygeforløbet indkalde en sygemeldt, der opholder sig eller har bopæl i
udlandet, til drøftelse af forløbet og mulige hensigtsmæssige initiativer, der kan
medvirke til en hurtigere raskmelding og fortsat beskæftigelse. Det forudsættes, at
deres sygdom ikke forværres. Kommunen skal afholde udgifterne ved at indkalde
sygemeldte til samtale her i landet. Det vil være i strid med EU-rettens krav om
mulighed for eksportabilitet, hvis kommunen stiller krav om, at sygedagpengemod-
tageren selv skal afholde denne udgift.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1317128_0012.png
Det er desuden fastsat, at Arbejdsmarkedsstyrelsen kan yde kommunen rådgivning
og vejledning i forbindelse med gennemførelsen af opfølgningen overfor en syge-
meldt, der modtager sygedagpenge under ophold eller ved bopæl i et andet
EU/EØS-land.
Krav til sygemeldte, der modtager sygedagpenge
Det forudsættes, at den sygemeldte medvirker i opfølgningen, ikke mod lægens op-
fordring afviser nødvendig lægebehandling eller genoptræning eller ved sin adfærd
forhaler helbredelsen. I modsat fald bortfalder ydelsen.
2.3.3
Brug af sygedagpenge
Antallet af EU/EØS-borgere på sygedagpenge har været relativt stabilt over hele
perioden, men er dog faldet en smule siden 2009, jf. tabel 13.
Tabel 13. Sygedagpenge
Antal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)
2008
EU/EØS i alt
- som andel af alle modtagere
EU10
- som andel af alle modtagere
Alle modtagere
2.204
2,4%
362
0,4%
92.837
2009
2.306
2,6%
433
0,5%
90.116
2010
2.305
2,6%
477
0,5%
89.623
2011
2.273
2,6%
576
0,7%
86.275
2012
2.208
2,7%
649
0,8%
81.216
Kilde: KMD's sygedagpengeregister og Cpr-registret
I tabel 14 fremgår udgifter til sygedagpenge i perioden 2008-2012.
Tabel 14. Udgifter sygedagpenge (mio. kr. 2012 priser)
Mio. kr.
EU/EØS i alt
EU10
Alle omkostninger
2008
387
63
8.222
2009
416
78
16.273
2010
401
82
22.563
2011
398
100
21.974
2012
381
111
21.017
Kilde: KMD's sygedagpengeregister og Cpr-registret
Brug af sygedagpenge i forhold til befolkningen (16-66 år)
Det overordnede billede er, at EU/EØS-borgere er forholdsmæssigt sjældnere på
sygedagpenge end andre på det danske arbejdsmarked.
Det gælder især EU10-borgere, der i mindre grad er på sygedagpenge end både
EU/EØS-borgere og Danmark under ét, jf. tabel 15.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1317128_0013.png
Tabel 15. Antal sygedagpengemodtagere som andel af befolkningen 16-66 år (pct.)
Pct.
EU/EØS i alt
EU10
Alle
2008
-
-
2,5
2009
2,2
1,4
2,4
2010
2
1,3
2,4
2011
1,8
1,4
2,3
2012
1,6
1,3
2,2
Anm: Befolkningen omfatter samtlige personer i aldersgruppen 16-66 år, der har ophold i landet på det-
te tidspunkt. Befolkningen er medioficeret for EU10 og EU/EØS, jf. anmærkning til tabel 4. Andelen i
2013 er opgjort ift. befolkningen 2012.
Kilde: Danmarks Statistik og Cpr.nr.-register
Det er for 2013 opgjort de seneste mulige tal for sygedagpengemodtagere. Disse er
opgjort som helårspersoner på baggrund af perioden januar til september 2013. Der
er til brug for sammenligning med 2012 ligeledes opgjort antal helårspersoner på
baggrund af samme periode januar-september. Tallene er således ikke direkte
sammenlignelige med helårstallene i tabel 13, idet der er tale om foreløbige opgø-
relser af helårspersoner.
Tallene for sygedagpenge viser en mindre stigning for EU10 samt et fald for
EU/EØS og Danmark i alt.
Tabel 16. Sygedagpengemodtagere opgjort januar-september 2012 og 2013
Helårspersoner
EU/EØS i alt
EU10
Danmark i alt
Anm.: Der er foretaget en beregningsteknisk opregning til helårsniveau.
Kilde:
KMD’s sygedagpengeregister og Cpr-nr.-registeret.
Jan-sep 2012
2.192
633
81.105
Jan-sep 2013
2.110
666
74.462
Eksport af sygedagpenge
Det er, som beskrevet i afsnit 2.3.1., muligt at medtage sygedagpenge til et andet
EU/EØS-land.
I tabel 17 herunder ses antallet af sygedagpengemodtagere, der har medtaget syge-
dagpenge til et andet EU/EØS-land.
Tabel 17. Antallet af EU/EØS-borgere, der har modtaget sygedagpenge og ikke har
registreret bopæl i Danmark
Helårspersoner
EU/EØS I alt
EU 10
Kilde: KMD's sygedagpengeregister og Cpr.-nr.-registret
2009
422
35
2010
398
32
2011
372
32
2012
308
24
2.4. Barseldagpenge
Det overordnede formål med barseldagpengeloven er at sikre forældre ret til fravær
i forbindelse med graviditet, fødsel og adoption og at sikre forældre med tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet ret til barseldagpenge under fravær i forbindelse med gra-
viditet, fødsel og adoption.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.4.1. Kriterier der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
I kraft af sammenlægningsprincippet i forordning 883/04 vil kravet om en tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet kunne opfyldes af EU/EØS-statsborgere, der kommer di-
rekte fra beskæftigelse i et andet EU/EØS-land, hvis de blot er påbegyndt arbejde i
Danmark, og dermed er blevet omfattet af dansk lovgivning om barseldagpenge før
fødslen.
Eksportabilitet af barseldagpenge
Alle, der ved barselorlovsperiodens start har opnået ret til barseldagpenge, har ret
til at tage disse med til udlandet. Retten følger fremgår af barsellovens § 3, stk. 5,
og er ikke begrænset til EU/EØS-lande.
Hvis en person opholder sig i udlandet ved orlovsperiodens start, har den pågæl-
dende ret til barseldagpenge fra Danmark, hvis denne efter forordning nr. 883/04 er
omfattet af den danske lovgivning om social sikring. Dette vil bl.a. være tilfældet,
hvis den pågældende er beskæftiget i Danmark.
Tilsvarende vil en person, der opholder sig i Danmark ved orlovens start, ikke have
ret til barseldagpenge fra Danmark, hvis den pågældende efter forordning 883/04 er
omfattet af et andet lands lovgivning om social sikring, f.eks. fordi den pågældende
er beskæftiget i et andet EU/EØS-land.
Hvis en kvinde forud for en fødsel tager ophold i Danmark for at føde her, er retten
til barseldagpenge fra Danmark betinget af, at hun ved orlovsperiodens start opfyl-
der barsellovens beskæftigelseskrav, som for lønmodtagere indebærer 13 ugers
forudgående beskæftigelse i Danmark eller, at den pågældende er berettiget til ar-
bejdsløshedsdagpenge i Danmark. Ved opgørelse af 13-ugers perioden kan beskæf-
tigelse i et andet EU/EØS-land tælles med, jf. afsnittet ovenfor om øvrige kriterier.
Retten til barseldagpenge fra Danmark forudsætter imidlertid, at den pågældende
umiddelbart forud for orlovens start har været beskæftiget i Danmark.
Krav til forældre, der modtager barseldagpenge
Det forudsættes, at forælderen har barnet hos sig og ikke genoptager arbejdet i det
omfang, der modtages fulde barseldagpenge.
2.4.2. Brug af barseldagpenge
Det har ikke været muligt at opgøre EU/EØS-borgeres brug af barseldagpenge, da
det ikke er muligt at beregne antal og udgifter på baggrund af oplysningerne i de
kommunale sagsbehandlings- og økonomistyringssystemer. Arbejdsmarkedsstyrel-
sen har ikke tidligere udarbejdet statistik på området, hvorfor det vil kræve et læn-
gere forudgående udviklingsarbejde, inden der kan leveres tal på området.
2.5. Ledighedsydelse
Formålet med ledighedsydelse er at give hjælp til forsørgelse under ledighed efter
visitation til et fleksjob eller ved ledighed mellem to fleksjob. Der kan udbetales
ledighedsydelse med en sats på 89 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb
til en person, der er visiteret til fleksjob, afhængig af hvad personen har været be-
rettiget til forud for visitationen til fleksjob. Hvis en person ikke opfylder kriterier-
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1317128_0015.png
ne herfor, modtager den pågældende ledighedsydelse på henholdsvis kontant-
hjælpssatsen for forsørgere eller ikke- forsørgere.
2.5.1. Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Hvis EU/EØS-borgeren opfylder betingelserne for at modtage ledighedsydelse, ud-
betales dette i lighed med hvad der ellers gælder.
Ledighedsydelse er i princippet omfattet af samme regler i forordning 883/04, som
gælder for arbejdsløshedsdagpenge, men ifølge bilag XI til forordningen, kan le-
dighedsydelsen kun tages med til jobsøgning i et andet land (i op til 3 måneder),
hvis det andet medlemsland har en lignende beskæftigelsesordning for den samme
personkategori.
Der er ikke krav til længden af beskæftigelse eller ophold i Danmark, før man kan
få ledighedsydelse, men det er et krav, at man er visiteret til fleksjob for at kunne
modtage ydelsen.
2.5. 2 Brug af ledighedsydelse
Antallet af EU/EØS-borgere på ledighedsydelse er steget i perioden 2008-2012.
Den relative andel ift. det samlede antal modtagere har dog været nogenlunde kon-
stant. Det samme gør sig gældende for EU10-borgere, jf. tabel 18.
Tabel 18. Ledighedsydelse
Antal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)
2008
EU/EØS i alt
- som andel af alle modtagere
EU10
- som andel af alle modtagere
Alle modtagere
154
1,4%
22
0,2%
10.697
2009
200
1,5%
36
0,3%
12.998
2010
222
1,5%
45
0,3%
14.569
2011
240
1,5%
49
0,3%
16.032
2012
255
1,5%
50
0,3%
16.527
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og Cpr.nr.-registret
I tabel 19 fremgår udgifter forbundet med ydelsen.
Tabel 19. Udgifter ledighedsydelse (mio. kr. 2012 priser)
Mio. kr.
EU/EØS i alt
EU10
Alle omkostninger
2008
28
4
1.941
2009
37
7
2.429
2010
41
8
2.822
2011
44
9
3.181
2012
47
9
3.015
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og Cpr.nr.-registret
2.6. Revalidering
Revalideringsydelse som indkomsterstattende ydelse gives i forbindelse med delta-
gelse i revalidering. Formålet er, at personer med begrænsninger i arbejdsevnen,
hvis problemer ikke kan løses gennem deltagelse i andre erhvervsrettede aktivite-
ter, kan hjælpes til at blive fastholdt på eller komme ind på arbejdsmarkedet, såle-
des at pågældendes mulighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1317128_0016.png
Udgangspunktet er således at kvalificere revalidenden til
efter endt revaliderings-
forløb
at klare et job på normale vilkår eller, hvis det ikke er muligt, til et fleks-
job.
2.6.1. Kriterier der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Det følger af § 3 i lov om aktiv socialpolitik, at enhver, der opholder sig lovligt her
i landet, har ret til hjælp efter denne lov
herunder også til revalidering med reva-
lideringsydelse
hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Det er en således en
betingelse for at modtage hjælpen, at man opholder sig i landet, dvs. at man er bo-
siddende i landet.
Der er ikke mulighed for at gennemføre en revalidering i udlandet efter danske re-
valideringsregler, og ydelsen er således ikke eksportabel.
Opholdskommunen vil dog kunne beslutte, at en revalidend, der bor i Danmark, vil
kunne bevare revalideringsydelsen under kortere ophold i udlandet, såfremt ophol-
det er et led i revalideringen. Det er en betingelse, at personen er bosat her i landet
på det tidspunkt, hvor uddannelsen iværksættes, og at kommunen kan følge uddan-
nelsesforløbet under udlandsopholdet.
Der er ikke krav til længden af beskæftigelse eller ophold i Danmark, før man kan
få revalideringsydelse. Der er til gengæld krav om visitation til ydelsen.
2.6.2. Brug af revalidering
Antallet af EU/EØS-borgere på revalidering er fra 2008-2012 faldet, jf. tabel 20.
Da det samlede antal modtagere dog er faldet mere, er andelen af EU/EØS-borgere
på revalidering dog steget en smule.
Det absolutte antal EU10-borgere på revalidering er faldet i perioden, mens den re-
lative andel har været nogenlunde konstant.
Tabel 20. Revalidering
Antal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)
2008
EU/EØS i alt
- som andel af alle modtagere
EU10
- som andel af alle modtagere
Alle modtagere
226
1,6%
35
0,2%
14.315
2009
221
1,6%
37
0,3%
13.574
2010
216
1,7%
31
0,2%
12.727
2011
193
1,7%
25
0,2%
11.227
2012
173
1,8%
22
0,2%
9.699
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og CPR-registret
I tabel 21 fremgår udgifter forbundet med revalidering 2008-2012.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1317128_0017.png
Tabel 21. Udgifter revalideringsydelse (mio. kr. 2012 priser)
Mio. kr.
EU/EØS i alt
EU10
Alle omkostninger
2008
43
6
2.694
2009
42
7
2.649
2010
42
6
2.584
2011
37
5
2.306
2012
33
4
1.806
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og CPR-registret
2.7. Efterløn
Efterløn giver personer med en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet mulighed
for, via a-kassemedlemskab helt eller delvist at trække sig tilbage fra arbejdsmar-
kedet 5 år før folkepensionsalderen.
2.7.1. Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Man skal have bopæl i Danmark eller i et andet EU/EØS-land for at modtage efter-
løn.
I særlige tilfælde kan arbejdsløshedsforsikringsperioder under ophold i et andet
EU/EØS-land medregnes i anciennitetskravet
mod efterbetaling af efterlønsbi-
draget
men generelt er efterlønsordningen undtaget fra sammenlægning, jf. arti-
kel 66 i forordning om koordination af sociale sikringsydelser.
Efter overgang til efterløn kan man frit tage ophold i et andet EU/EØS-land og få
udbetalt efterløn.
Det er muligt at få udbetalt efterløn, hvis man opholder sig uden for EU/EØS-land i
sammenlagt op til 3 måneder pr. kalenderår. Hvis opholdet i udlandet uden for
EU/EØS-området overstiger 3 måneder, kan der ikke modtages efterløn for den pe-
riode, der overstiger de 3 måneder. Man kan dog bevare retten til efterløn ved op-
hold ud over 3 måneder, hvis opholdet strækker sig hen over et årsskifte.
Hvis en efterlønsmodtager tager fast ophold uden for EU/EØS-området, kan perso-
nen ikke modtage efterløn.
2.7.2. Brug af efterløn
Antallet af EU/EØS-borgere på efterløn er faldet i perioden 2008-2012, jf. tabel 22.
Da det samlede antal modtagere dog er faldet mere, er andelen af EU/EØS-borgere
på efterløn steget en smule.
Det absolutte antal EU10-borgere er steget i perioden, mens den relative andel har
været konstant.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1317128_0018.png
Tabel 22. Efterløn
Antal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)
2008
EU/EØS i alt
- som andel af alle modtagere
EU10
- som andel af alle modtagere
Alle modtagere
Kilde: RAM og Cpr.nr.-registret.
2009
1113
0,8%
30
0,0%
134.418
2010
1046
0,8%
31
0,0%
126.759
2011
1010
0,9%
34
0,0%
117.200
2012
948
0,9%
40
0,0%
106.572
1184
0,8%
28
0,0%
140.586
I tabel 23 fremgår udgifter forbundet med ydelsen.
Tabel 23. Udgifter efterløn (mio. kr. 2012 priser)
Mio kr.
EU/EØS i alt
EU10
Alle omkostninger
Kilde: RAM og Cpr.nr.-registret
2008
210
5
23.942
2009
194
5
23.219
2010
184
6
22.810
2011
178
6
21.507
2012
167
7
17.950
2.8. Fleksydelse
Formålet med fleksydelsesordningen er så vidt muligt at give personer, der er visi-
teret til fleksjob samme muligheder for frivilligt at trække sig tilbage fra arbejds-
markedet som personer på det ordinære arbejdsmarked.
Fleksydelsesordningen svarer derfor som overvejende hovedregel til efterlønsord-
ningen.
2.8.1. Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Alle, uanset
nationalitet,
kan få fleksydelse, hvis de opfylder de almindelige be-
tingelser herfor.
Arbejdsløshedsforsikringsperioder under ophold i et andet EU/EØS-land (før visi-
tationen til fleksjob) medregnes kun i anciennitetskravet, hvis den a-kasse, man var
medlem af på tidspunktet for tilbagevenden til Danmark, har medregnet den uden-
landske forsikringsperiode til anciennitetskravet i efterlønsordningen. Generelt er
fleksydelsesordningen undtaget fra sammenlægning, jf. artikel 66 i forordning om
koordinering af sociale sikringsydelser.
Efter overgang til fleksydelse kan man frit tage ophold i et andet EU/EØS-land og
få udbetalt fleksydelse.
Det er muligt at få udbetalt fleksydelse, hvis man opholder sig uden for EU/EØS-
land i sammenlagt op 3 måneder pr. kalenderår. Hvis opholdet i udlandet uden for
EU/EØS-området overstiger 3 måneder, kan der ikke modtages fleksydelse for den
periode, der overstiger de 3 måneder. Man kan dog bevare retten til fleksydelse ved
ophold ud over 3 måneder, hvis opholdet strækker sig hen over et årsskifte.
Hvis man tager fast ophold uden for EU/EØS-området, kan man ikke modtage
fleksydelse.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.8.2. Brug af fleksydelse
Det har ikke været muligt at opgøre EU/EØS-borgeres brug af fleksydelse, da det
ikke er muligt at beregne antal og udgifter på baggrund af foreliggende data. Det
skyldes dels, at det ikke er muligt at se selve udbetalingen af ydelsen, dels at flere
kommuner ikke benytter KMD Aktiv til at registrere bevillingen
2.9. Ressourceforløbsydelse
Alle, der deltager i ressourceforløb, får en ydelse
ressourceforløbsydelse
samme niveau som deres hidtidige ydelse. Fx vil kontanthjælpsmodtagere, der får
et ressourceforløb, modtage en ressourceforløbsydelse på kontanthjælpsniveau.
Ressourceforløbsydelsesmodtagere kommer primært fra kontanthjælpssystemet,
men kan også komme fra sygedagpengesystemet, fleksjobordningen mv., hvis de
vurderes at have så massive problemer og være så langt fra arbejdsmarkedet, at de
opfylder betingelserne for et ressourceforløb.
2.9.1. Kriterier der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Ressourceforløbsydelse er i høj grad en kontanthjælpslignende ydelse, og dette af-
spejles også i, at ydelsen i videst muligt omfang følger samme regler som kontant-
hjælp. Dette understøttes af, at sanktionsreglerne følger kontanthjælp, at den ydelse
man hidtidigt har modtaget ophører, når man bliver visiteret til ressourceforløb,
samt at ressourceforløbsydelsen tildeles på baggrund af en individuel skønsmæssig
vurdering, hvor der lægges vægt på den enkelte persons problemer og behov.
Ressourceforløbsydelsen må derfor i EU-retlig sammenhæng karakteriseres som en
forsorgsydelse i lighed med kontanthjælp, og den er således ikke omfattet af for-
ordningen om koordinering af de sociale sikringsordninger.
2.9.2. Brug af ressourceforløbsydelse
Ressourceforløbsydelsen blev indført 1. januar 2013, som en del af reformen af før-
tidspension og fleksjob, hvorfor der ikke foreligger tal for denne ydelse for perio-
den frem til 2012.
19