Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
KOM (2013) 0327 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen/NaturErhvervstyrelsen/Departementet
Sagsnr.: 19930
Den 9. juli 2013
FVM 175
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om bestemmelser vedrørende
forvaltning af udgifter i tilknytning til fødevarekæden, dyresundhed og dyrevelfærd
samt til plantesundhed og planteformeringsmateriale, om ændring af Rådets direktiv
98/56/EF, 2000/29/EF og 2008/90/EF samt forordning (EF) nr. 178/2002, (EF) nr.
882/2004 og (EF) nr. 396/2005 og direktiv 2009/128/EF og forordning (EF) nr. 1107/2009
og om ophævelse af Rådets afgørelse 66/399/EØF, afgørelse 76/894/EØF og beslutning
2009/470/EF
KOM (2013) 327
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forvaltning af udgifter, der afholdes over EU’s alminde-
lige budget i tilknytning til blandt andet fødevarekæden, dyresundhed og dyrevelfærd samt til
plantesundhed og planteformeringsmateriale. Den samlede ramme, som kan anvendes på om-
rådet er fastsat til 1,892 mia. € (ca. 14,2 mia. kr.) for perioden 2014–2020. Rammen udgør
den finansielle støtte til foranstaltninger fra Kommissionens og medlemsstaternes side med
henblik på at sikre et højt sundhedsniveau for mennesker, dyr og planter i hele fødevarekæden
samt et højt beskyttelses- og oplysningsniveau for forbrugerne. Forslaget præciserer kriteri-
erne for finansiering og udbetaling af støtte, og angiver de støttesatser, som vil være gælden-
de for de støtteberettigede aktiviteter i form af hasteforanstaltninger og programmer for ud-
ryddelse, bekæmpelse og overvågning af dyresygdomme og zoonoser på dyresundhedsområ-
det og til bekæmpelse af skadegørere på plantesundhedsområdet. Derudover indeholder for-
slaget bestemmelser vedrørende tilskud til offentlig kontrol og medfinansiering af udgifter til
IT-systemer og til implementering og tilpasning af reglerne. Formålet med forslaget er at
strømline og samle de finansielle bestemmelser ved at afløse de nuværende forskellige retsak-
ter med en enkelt, klar og moderne finansiel ramme, som sikrer, at den økonomiske forvalt-
ning af udgifterne på fødevare- og foderområdet gennemføres og fungerer optimalt. Forslaget
vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2013) 327 af 7. juni 2013 fremsendt forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om bestemmelser vedrørende forvaltning af udgifter i tilknyt-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
ning til fødevarekæden, dyresundhed og dyrevelfærd samt til plantesundhed og produktion og
markedsføring af planteformeringsmateriale. Forslaget er oversendt til Rådet den 11. juni
2013 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og artikel 168, stk. 4, litra b og
skal behandles efter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294.
Nærhedsprincippet
Forslaget indebærer finansiel støtte til foranstaltninger fra EU's og medlemsstaternes side med
henblik på at sikre et højt sundhedsniveau for mennesker, dyr og planter i hele fødevarekæden
samt et højt beskyttelses- og oplysningsniveau for forbrugerne i fødevarekæden i hele EU. De
fastsattte regler og støttebetingelser er gældende for alle medlemsstater.
Regeringen finder, at nærhedsprincippet på det foreliggende grundlag er overholdt. Der hen-
vises i den forbindelse også til, at forslaget i vidt omfang er en tilpasning, sammenskrivning
og forenkling af eksisterende EU-regler.
Formål og indhold
Kommissionen har fremsat forslag til forvaltning af udgifter, der afholdes over EU’s alminde-
lige budget i tilknytning til blandt andet fødevarekæden, dyresundhed og dyrevelfærd samt til
plantesundhed og planteformeringsmateriale. Formålet med forslaget er at understøtte og sikre
et højt beskyttelsesniveau i fødevarekæden, herunder også til dyrevelfærd og varetagelse af
miljøhensyn.
Som noget nyt foreslår Kommissionen, at der indføres en finansiel hastemekanisme til brug i
krisesituationer på dyre- og plantesundhedsområdet, hvorved der i ekstraordinære tilfælde kan
overføres midler fra reserven til kriser i landbrugssektoren, når den samlede bevilling ikke
slår til, men hasteforanstaltninger er påkrævede.
Forslaget sætter rammerne for størrelsesordenen for EU-medfinansiering til støtteberettigede
aktiviteter. Generelt opereres med en standardstøttesats på maksimalt 50 % af de støtteberetti-
gede udgifter. Forslaget giver dog, som noget nyt, mulighed for at medfinansiere aktiviteter
på tværs af landegrænser med op til 75 % af de støtteberettigede udgifter, såfremt to eller flere
medlemsstater koordinerer indsatsen. Denne forhøjelse af støttesatsen, kan også tildeles akti-
viteter i medlemsstater, hvis bruttonationalprodukt er på under 90 % af gennemsnittet i EU.
Der gives endvidere mulighed for at medfinansiere aktiviteter i relation til kontrol med alvor-
lige sundhedsmæssige risici, der kan true EU, aktiviteter udført efter anmodning fra Kommis-
sionen eller aktiviteter i tredjelande med op til 100 %. EU vil således fremover kunne støtte
aktiviteter ved kilden, frem for at skulle vente på, at et eventuelt sygdomsudbrud opstår inden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
for EU’s grænser. Som konkret eksempel kan nævnes, at det fremover vil være muligt at fi-
nansiere vaccination mod Bluetongue i Nordafrika.
Det mindste beløb, der kan udbetales er sat til 50.000 € (ca. 375.000 kr.). Denne grænse er
begrundet med, at det er forbundet med så store administrative byrder at udbetale støtte til
meget små programmer og at det ikke står mål med indsatsen.
På dyresundhedsområdet foreslås, at EU som hidtil kan finansiere udgifter til en række foran-
staltninger i form af hasteforanstaltninger, som en eller flere medlemsstater arbejder tæt sam-
men om for at bekæmpe dyresygdomsudbrud. Der kan ydes tilskud til medlemsstater, tredje-
lande og internationale organisationer til beskyttelsesforanstaltninger, der træffes i tilfælde af
en direkte trussel mod EU’s sundhedsstatus. Der kan ydes tilskud til medlemsstater i forbin-
delse med oprettelse af lagre af biologiske produkter i forbindelse med bekæmpelse af en dy-
resygdom eller zoonose.
Det foreslås, at der fortsat kan gives støtte til nationale politikker vedrørende dyresygdomme
og zoonoser i form af tilskud til medlemsstaternes årlige eller flerårige nationale programmer
for udryddelse, bekæmpelse og overvågning af de listeopførte dyresygdomme og zoonoser.
De nationale udryddelsesprogrammer er således væsentlige faktorer i bestræbelserne på i sti-
gende grad at udrydde en række listede dyresygdomme, som er endemiske, det vil sige ud-
bredt inden for et mindre eller afgrænset område, i en række områder i EU. Foranstaltningerne
rækker vidt, herunder vaccinationsprogrammer, test af dyr og kompensation for slagtning og
aflivning, og søges prioriteret inden for sygdomme med betydning for folkesundheden og de
sygdomme, som har stor økonomisk betydning i form økonomiske tab.
På plantesundheds- og frø og planteformeringsområderne lægger forslaget op til en væsentlig
styrkelse af EU-medfinansieringen af aktiviteter på plantesundhedsområdet. EU medfi-
nansieringen prioriteres til brug for støtte til medlemsstaternes overvågningsprogrammer for
prioriterede organismer samt til offentlige inddæmnings- og udryddelsesprogrammer og andre
begrænsende foranstaltninger rettet mod alvorlige planteskadegørerudbrud. Der kan ydes til-
skud til supplerende beskyttelsesforanstaltninger, der træffes mod spredning af en skadegører.
Disse typer af tilskud kan også ydes til en medlemsstat, på hvis område skadegørere ikke fo-
rekommer, men hvor der er truffet foranstaltninger imod indslæbning af disse skadegørere på
den pågældende medlemsstats område, fordi de forekommer i en nabomedlemsstat eller et
tredjeland, der grænser direkte op til den pågældende medlemsstat. Endelig giver forslaget
mulighed for, at der kan ydes tilskud til programmer vedrørende bekæmpelse af skadegørere i
regioner i EU’s fjernområder.
På plantesundhedsområdet vil der kunne opnås støtte til foranstaltninger, der vedrører skade-
gørere, der er opført i bilag I, del A, afsnit I, og bilag II, del A, afsnit I, i direktiv 2000/20/EF
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
om foranstaltninger mod indslæbning i Fællesskabet af skadegørere på planter og plantepro-
dukter og mod deres spredning inden for Fællesskabet. Inddæmningsprogrammer og andre
begrænsende foranstaltninger vil kun kunne opnå EU-medfinansiering, hvis det drejer sig om
en række EU listede prioriterede karantæneskadegørere.
Der kan også på plantesundhedsområdet gives tilskud til medlemsstaternes årlige og flerårige
undersøgelsesprogrammer, som gennemføres i forbindelse med forekomst af skadegørere.
Operatører kan ifølge forslaget opnå tabskompensation i tilfælde af myndighedsindgreb i for-
bindelse med udbrud af sygdomme og skadegørere i øvrigt.
Gældende krav til myndighedslaboratoriers akkreditering udvides til også at omfatte plante-
sundhedsområdet. Som en konsekvens af forslaget vil der være mulighed for at modtage med-
finansiering til nationale plantesundheds-referencelaboratoriers gennemførelse af akkredite-
ring jævnfør ISO 17025.
Forslaget sætter de proceduremæssige rammer for medlemsstaternes indsendelse og evalue-
ring af flerårige specifikke kontrolprogrammer på dyre- og plantesundhedsområdet, hvortil
der ansøges om EU medfinansiering.
På kontrolområdet foreslås forskellige tiltag, som skal styrke og harmonisere kontrolindsatsen
i medlemsstaterne. Det foreslås således at fortsætte finansiering af EU-uddannelsesprogram-
met ”bedre træning for sikrere fødevarer”, med henblik på fremme af en harmoniseret tilgang
til udførelsen af EU’s og de nationale kontrolsystemer. Udgifterne til støtte er også rettet mod
at styrke netværket af EU referencelaboratorier, som bidrager med videnskabelig og teknisk
ekspertviden indenfor områderne af dyresundhed, folkesundhed og zooteknik (avlsforhold)
samt som noget nyt, også på plantesundhedsområdet. Herunder kan der opnås støtte til at sikre
akkreditering af nationale plantesundhedslaboratorier.
Herudover kan der opnås EU medfinansiering af medlemsstaternes omkostninger til laborato-
rieanalyser samt tilskud til opgradering af grænsekontrollens faciliteter og infrastruktur, når
uforudsigelige ydre omstændigheder kræver en sådan. Ligeledes kan Kommissionen finansie-
re etablering og drift af EU databaser og tilknyttede IT-systemer, herunder det allerede eksi-
sterende TRACES–system, som skal videreføres og udbygges.
Der foreslås endvidere mulighed for at finansiere tekniske og videnskabelige undersøgelser og
udviklingsprojekter samt internationale initiativer og informationsarbejde inden for alle de
områder, forordningen omfatter. Det drejer sig, foruden områderne foder- og fødevaresikker-
hed samt dyre- og plantesundhed, også om områderne for dyrevelfærds-, planteformeringsma-
teriale, pesticidgodkendelse, pesticidanvendelse, animalske biprodukter , GMO udsætning,
sortsrettigheder og plantegenressourcer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Kommissionen foreslår gennemførelsesretsakter, TEUF artikel 291, på følgende områder med
henblik på at sikre ensartede betingelser for gennemførelsen af forordningen:
- Fastlæggelse af og ændringer til den liste over dyresygdomme, der er støtteberettige-
de, i henhold til bestemmelserne vedrørende hasteforanstaltninger.
- Fastlæggelse af og ændringer til den liste over dyresygdomme og zoonoser, der er
støtteberettigede i henhold til bestemmelserne vedrørende programmer for udryddelse,
bekæmpelse og overvågning af dyresygdomme og zoonoser.
- Vedtagelse af fælles eller individuelle årlige eller flerårige arbejdsprogrammer for
gennemførelse af de støtteberettigede foranstaltninger vedrørende dyre- og plante-
sundhed, bortset fra hasteforanstaltninger.
- Fastsættelse af en liste over, hvilke dyrearter der er støtteberettigede.
Kommissionen foreslår ingen nærmere regler fastsat ved delegerede retsakter, TEUF artikel
290.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke. Forslaget er sendt til behandling i Europa-
Parlamentets Udvalg for landbrug og udvikling af landdistrikter. Udvalget for budget, Udval-
get for fiskeri samt Udvalget for miljø, folkesundhed og fødevaresikkerhed forventes derud-
over at komme med en udtalelse om forslaget.
Gældende dansk ret
Finansieringen er i dag fastlagt i Rådets beslutning 2009/470/EF for så vidt angår veterinære
udryddelsesprogrammer og veterinære hasteforanstaltninger, Rådets forordning (EF) nr.
882/2004 for finansiering af foranstaltninger vedrørende offentlig kontrol samt lov om plante-
skadegørere, jævnfør lovbekendtgørelse nr. 198 af 12. marts 2009.
Konsekvenser
I forslaget er der afsat et maksimumsbeløb på 1,892 mia. € i løbende priser (ca. 14,2 mia. kr.)
til udgifter i perioden 2014-2020, hvilket følger af aftalen om den flerårige finansielle ramme
for 2014-2020. Området vil i den kommende budgetperiode således indeholde andet og mere
end dét, der er inkluderet i nuværende budgetperiode, som udløber ved udgangen af 2013, idet
udgifter på plantesundheds- og planteformeringsområdet som noget nyt er indeholdt i den
samlede ramme. Forslaget definerer således den samlede budgetramme og dens anvendelse.
Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved forslaget på i alt
37,8 mio. € (ca. 284 mio. kr.) i perioden 2014-2020.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1268992_0006.png
6
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske, statsfinansielle eller administrative
konsekvenser for det offentlige, og der er ikke umiddelbare samfundsmæssige eller admini-
strative konsekvenser for virksomheder og borgere. En forenklet forvaltning af de finansielle
midler, der kan anvendes vil dog gøre det lettere og mere omkostningseffektivt at søge EU-
medfinansiering til bekæmpelse af eksempelvis dyre- og plantesygdomme.
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen, i § 2-udvalget (landbrug), det Rådgivende
Fødevareudvalgs EU-underudvalg samt den Nationale Komité for Landbrugsdyr. Der er ind-
kommet følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer bemærker, at der med forslaget lægges op til en forenkling af den ek-
sisterende lovgivningsmæssige ramme, så der nu er tale om ét samlet finansieringsprogram
for dyresundhed, plantesundhed og kontrolforordningen, hvilket ikke giver anledning til sær-
skilte bemærkninger. Forslaget er imidlertid baseret på en væsentlig reduktion af budgettet til
de tre områder, hvilket er bekymrende. Det synes ikke at være i overensstemmelse med
Kommissionens mål med de nye politikker for dyre- og plantesundhed, hvor der i den kom-
mende lovgivning ønskedes mere fokus på forebyggelse af sygdomme. Sidstnævnte burde
være afspejlet i forslaget både med budget og mulige aktiviteter hertil. Landbrug & Fødevarer
understreger behovet for, at der fortsat er de fornødne ressourcer til effektivt at bekæmpe og
udrydde sygdomme på EU-niveau, som rammer frø-, plante- og dyresundheden, og som truer
den enkelte producents muligheder for fremtidig produktion af sunde og sikre fødevarer. Det
er derfor også vigtigt, at der er mulighed for i krisesituationer at have adgang til de fornødne
reserver med henblik på at kunne agere hurtigt og effektivt, og Landbrug & Fødevarer noterer
med tilfredshed bestemmelsen om, at der vil være adgang til ekstra finansiering udenfor den
angivne ramme. I forhold til de meget smitsomme husdyrsygdomme har der hidtil været mu-
lighed for 60 % medfinansiering fra EU til bekæmpelse af mund- og klovsyge. Med den nye
ensretning af taksterne på tværs af sygdomme er denne nu reduceret til 50 %, hvilket Land-
brug & Fødevarer finder er en forringelse i forhold til vigtigheden af bekæmpelsen af denne
sygdom. Landbrug & Fødevarer bemærker i øvrigt, at det ikke fremgår helt klart, hvordan
man fremadrettet håndterer en finansiering af udgifter i forbindelse med destruktion af dyr,
planter mv. Der er foreslået en bagatelgrænse, så der ikke udbetales støttebeløb under 50.000
€ (ca. 375.000 kr.). Denne bagatelgrænse kan være problematisk, da det kan hindre EU med-
finansiering af overvågnings- eller udryddelsesprogrammer rettet mod mindre sektorer, som
for eksempel får og geder, hvor medfinansiering i denne størrelsesorden kan have betydning
for et effektivt program. Landbrug & Fødevarer noterer sig, at formandskabet prioriterer for-
handlingerne af 5-pakken/kontrolpakken. Landbrug & Fødevarer støtter generelt Kommissio-
nens bestræbelser på at opnå en mere enkel og reelt mindre byrdefuld regulering, ligesom
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1268992_0007.png
7
Landbrug & Fødevarer ser frem til at kontrollen udvikles i en yderligere behovs- og risikoba-
seret retning. Der er imidlertid forhold, ikke mindst i relation til plantesundhedsområdet, hvor
Landbrug & Fødevarer ser behov for en anden tilgang, end tilgangen i det foreliggende for-
slag. Finansieringen af den offentlige kontrol er i fokus, og Landbrug & Fødevarer finder det i
den forbindelse vigtigt, at der bliver maksimal transparens om kontroludgifter i medlemssta-
terne. Der er konstateret væsentlige mangler i forhold til efterlevelsen af de gældende regler
om finansiering af kontrollen, og det er helt nødvendigt, at der bliver gjort en indsats for mere
sammenlignelige og mere lige konkurrencevilkår.
Dansk Akvakultur bemærker, at udgifter til veterinærområdet for nuværende er reguleret i
Rådets beslutning 2009/470/EF om visse foranstaltninger på veterinærområdet, hvor det er
præciseret i artikel 27, stk. 11, at nationale programmer til udryddelse af akvakultursyg-
domme kan finansieres gennem den nuværende Fiskerifond. Denne mulighed har man med
god nytteværdi anvendt i forbindelse med det nuværende VHS-bekæmpelsesprogram. For er-
hvervet har det således været en stor fordel at kunne anvende Fiskerifondens midler i forbin-
delse med udryddelsesprogrammet. Den nuværende Fiskerifond løber til og med i år og aflø-
ses næste år af Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF) som løber fra 2014-2020. I det
foreliggende forslag til ny forordning om EHFF er der videreført en artikel med henvisning til
støtte af udryddelsesprogrammer hos akvakulturdyr. Dansk Akvakultur bemærker, at der i
budgetforslaget, ikke specifikt er nævnt muligheden for, at nationale udryddelsesprogrammer
hos akvakulturdyr kan gennemføres gennem støtte fra den kommende Europæiske Hav- og
Fiskerifond (EHFF). Dansk Akvakultur ønsker på den baggrund en afklaring af, hvordan
kommende nationale udryddelsesprogrammer hos akvakulturdyr kan støttes efter 1. januar
2014. Dansk Akvakultur støtter for nuværende en mulighed for at opnå støtte gennem den
kommende Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF).
NaturErhvervstyrelsen bekræfter, at finansieringen af nationale udryddelsesprogrammer hos
akvakulturdyr for nuværende indgår i kompromisforslaget vedrørende den Europæiske Hav-
og Fiskerifond (EHFF), KOM (2011) 804 og KOM (2013) 245.
Dyreværns-Organisationernes Samarbejds-Organisation (DOSO) opfordrer til, med henblik
på at ændre og forbedre dyrs status og velfærd, at dyrevelfærdsaspektet prioriteres langt høje-
re i forbindelse med kontrol og tilskud hertil.
DI Fødevarer har ingen bemærkninger til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet overfor Kommissionens forslag, som overordnet set
vil forenkle lovgivningen og styrke harmoniseringen for så vidt angår mulighed for medfinan-
siering af visse foranstaltninger i medlemsstaterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Regeringen støtter en administrativt forenklet model for udbetaling af støttemidler, og finder
det tilfredsstillende, at der gives mulighed for at finansiere aktiviteter og foranstaltninger, som
ikke er indeholdt i den eksisterende lovgivning.
Vedrørende finansiering er det foreslåede minimums-støttebeløb på 50.000 € (ca. 375.000 kr.)
efter regeringens opfattelse sat for højt, og det tager således ikke højde for, at også små med-
lemsstater med små programmer bør kunne modtage støtte til bekæmpelseskampagner. Dette
forventes dog kun i ganske få tilfælde at ville volde problemer for Danmark grundet det høje
danske omkostningsniveau.
Med henblik på at undgå unødig administration i forbindelse med ansøgning om EU-medfi-
nansiering, ønsker regeringen endvidere, at der i forslaget indføres en bestemmelse om mu-
lighed for udbetaling af tilskud på dyresundhedsområdet i form af flatrate-udbetalinger på
baggrund af allerede gennemførte gennemsnitsberegninger, for eksempel i forbindelse med
nedslag af dyr ved sygdomsudbrud.
Regeringen har ikke umiddelbart bemærkninger til den foreslåede finansieringsramme, men
vil lægge stor vægt på at opretholde den foreslåede tilhørende mekanisme, hvorefter beløbet
kan suppleres med midler fra krisefonden for landbrug.
Med den nye ensretning af taksterne på tværs af sygdomme opnås et fælles niveau, hvilket re-
geringen vurderer hensigtsmæssigt, da også andre sygdomme end mund- og klovesyge (ek-
sempelvis svinepest) kan medføre store tab for erhverv og samfund. I lyset af de færre res-
sourcer til landbrugsområdet er en sikring af et ensartet kompensationsniveau på 50 % derfor
et vigtigt fundament for sygdomsbekæmpelse i årene 2014-2020.
Regeringen finder, at de opstillede kriterier for tildeling af støtte er et godt udgangspunkt,
men vil arbejde for, at kriterierne sikrer, at programmer kan realiseres samt tilfører en mer-
værdi for EU i form af hindring af en videre udbredelse af en organisme eller sygdom.
Med særlig opmærksomhed på dyresygdommes grænseoverskridende natur vil regeringen
lægge vægt på, at forslaget vedrørende grænseoverskridende aktiviteter inden for EU fasthol-
des, således at der kan gives støtte til tiltag, som koordineres af to eller flere medlemsstater,
og at bestemmelserne vedrørende støtte til visse aktiviteter i tredjelande fastholdes, således at
EU i højere grad støtter aktiviteter ved kilden.
Det bør sikres, at listen over de fælles EU prioriterede organismer, hvor der kan opnås EU
medfinansiering, har tilstrækkelig relevans for danske/nordeuropæiske klimaforhold, og det
bør sikres, at akvakulturområdet har de fornødne muligheder for få støtte til udryddelsesprog-
rammer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Regeringen vil arbejde for en model, hvor bestemmelserne om mulighed for EU-
medfinansiering af medlemsstaters kompensation for operatørers tab grundet myndighedsind-
greb fører til mindst muligt pres på medlemsstaterne for nationalt at give omfattende tabs-
kompensationer til operatører, andre virksomheder og primærproducenter samt private i et
område omfattet af indsatser, med henblik på at reducere de mulige statsfinansielle udgifter
ved forslaget.
Regeringen arbejder derudover for, at politisk eller økonomisk væsentlige områder fastlægges
gennem den almindelige lovgivningsprocedure, TEUF artikel 294.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med officielle tilkendegivelser om forslaget i andre med-
lemsstater.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.