Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13
KOM (2013) 0404 Bilag 1, KOM (2013) 0401 Bilag 1
Offentligt
1282428_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
13. september 2013
13/09357
Direktiv om visse bestemmelser om søgsmål i henhold til national ret an-
gående erstatning for overtrædelser af medlemsstaternes og Den Euro-
pæiske Unions konkurrenceregler (KOM (2013) 404 endelig) og medde-
lelse om tabsopgørelse i erstatningssøgsmål efter overtrædelser af artikel
101 eller 102 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(KOM (2013) 401)
1.
Resumé
Kommissionen har den 11. juni 2013 offentliggjort forslag til direktiv om vis-
se bestemmelser om søgsmål i henhold til national ret angående erstatning
for overtrædelser af medlemsstaternes og Den Europæiske Unions konkur-
renceregler, KOM (2013) 404, samt en meddelelse om tabsopgørelse i erstat-
ningssøgsmål efter overtrædelser af artikel 101 eller 102 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (KOM(2013) 401).
Formålet med direktivforslaget er at sikre en effektiv håndhævelse af EU’s
konkurrenceregler ved at fremme samspillet mellem den offentlige og den
private håndhævelse og sikre, at ofre for overtrædelse af konkurrenceregler-
ne kan opnå fuld erstatning for den skade, de har lidt.
Det er regeringens foreløbige vurdering, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslagets
eventuelle statsfinansielle og administrative konsekvenser vurderes fortsat
nærmere.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 11. juni 2013 offentliggjort et forslag til direktiv om
visse bestemmelser om søgsmål i henhold til national ret angående erstatning
for overtrædelser af medlemsstaternes og Den Europæiske Unions konkurren-
ceregler, KOM(2013) 404, samt en meddelelse om tabsopgørelse i erstatnings-
søgsmål efter overtrædelser af artikel 101 eller 102 i traktaten om Den Euro-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/19
pæiske Unions funktionsmåde (KOM(2013) 401). Forslaget blev modtaget i
Rådet i dansk sprogversion den 24. juni 2013.
Forslaget er fremsat med hjemmel i henholdsvis TEUF artikel 103 og 114, og
forslaget skal derfor behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Kommissi-
onen begrunder valget af hjemmel med, at forslaget forfølger to hovedformål,
der hænger uløseligt sammen, og som ikke kan adskilles i separate retsakter.
Det fremgår af Kommissionens begrundelse for forslaget, at forslaget for det
første tilsigter at gennemføre principperne i TEUF artikel 101 og 102 ved at
forbedre betingelserne for at kræve erstatning i forbindelse med overtrædelse
af EU-konkurrencereglerne og optimere samspillet mellem den offentlige og
den private håndhævelse af TEUF artikel 101 og 102. Idet forslaget dermed
giver effektiv virkning til TEUF artikel 101 og 102, er forslaget baseret på
TEUF artikel 103. Forslaget tilsigter for det andet at sikre mere lige konkur-
rencevilkår for virksomheder, der opererer i det indre marked, og at gøre det
lettere for borgerne og virksomhederne at udnytte de rettigheder, de har i kraft
af det indre marked, idet forskellen mellem de nationale regler for erstatnings-
søgsmål ved overtrædelse af EU’s konkurrenceregler ifølge Kommissionen
har skabt markant ulige konkurrencevilkår i det indre marked. Forslaget tilsig-
ter en indbyrdes tilnærmelse af de materielle og processuelle regler med hen-
blik på adgang til ufordrejet konkurrence på det indre marked. Forslaget æn-
drer derfor også de gældende nationale regler om retten til at fremsætte erstat-
ningskrav for overtrædelser af nationale konkurrenceregler. Det er på denne
baggrund, at forslaget også har hjemmel i TEUF artikel 114.
Kommissionen har tidligere i december 2005 offentliggjort en grønbog om er-
statningssøgsmål ved overtrædelse af EF’s kartel- og monopolregler. Formålet
hermed var at identificere de væsentligste hindringer for et mere effektivt sy-
stem til behandling af erstatningskrav ved overtrædelser af kartel- og mono-
polreglerne, og at foreslå forskellige muligheder for nye overvejelser og for-
anstaltninger, der kunne forbedre erstatningsmulighederne i opfølgende eller
selvstændige sagsanlæg.
Grønbogen blev i april 2008 fulgt op af en hvidbog om erstatningssøgsmål ved
overtrædelse af EF’s kartel- og monopolregler. Heri blev der fremsat en række
forslag til retspolitiske valgmuligheder og konkrete foranstaltninger, der skulle
sikre adgang til effektive klageprocedurer for ofre for overtrædelser af EU’s
konkurrenceregler samt sikre adgang til erstatning for skadelidt.
Ifølge Kommissionen viste den offentlig høring, at der er bred opbakning til
Kommissionens generelle tiltag til forbedring af erstatningsmulighederne på
kartel- og monopolområdet. Der var således bred anerkendelse af de hindrin-
ger, som forhindrer effektiv søgsmålsadgang for ofre for overtrædelser af
konkurrencereglerne. Høringen viste imidlertid også, at der er forskellige
holdninger til de materielle foranstaltninger, som Kommissionen foreslog
med henblik på at afhjælpe problemerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0003.png
3/19
3.
Formål og indhold
3. 1. Direktivforslaget
Formålet med direktivet er at sikre en effektiv håndhævelse af EU’s konkur-
renceregler ved 1) at fremme samspillet mellem den offentlige og den private
håndhævelse af konkurrencereglerne og 2) sikre, at ofre for overtrædelser af
EU’s konkurrenceregler kan opnå fuld erstatning for den skade, de har lidt.
Fremlæggelse af beviser (direktivforslagets kapitel II, artikel 5-8)
Direktivforslaget indeholder en række bestemmelser, der skal sikre, at de nati-
onale domstole kan pålægge sagsøgte eller tredjemand at fremlægge beviser
(editionspålæg) i tilfælde, hvor ofre kræver erstatning for overtrædelser af
konkurrencereglerne. Domstolene skal også kunne pålægge sagsøgeren eller
tredjemand at fremlægge beviser efter sagsøgtes begæring.
Domstolene skal bl.a. give pålæg om fremlæggelse af beviser, når den part, der
har begæret fremlæggelse, har vist, at beviser i den anden parts besiddelse er
relevante for godtgørelsen af hans erstatningskrav, samt når beviserne er defi-
neret så præcist som muligt.
Medlemsstaterne skal desuden sikre, at de nationale domstole begrænser frem-
læggelsen af beviser til, hvad der er rimeligt i forhold til formålet. I den for-
bindelse skal der bl.a. tages hensyn til sandsynligheden for, at den påståede
overtrædelse af konkurrencereglerne har fundet sted, omfanget af fremlæggel-
sen og omkostningerne derved, samt eventuelle indeholdte fortrolige oplys-
ninger og ordninger til beskyttelse heraf.
Endvidere skal medlemsstaterne sikre, at domstolene råder over effektive for-
anstaltninger til så vidt muligt at beskytte fortrolige oplysninger mod forkert
brug. Medlemsstaterne skal samtidigt sikre, at relevante beviser er til rådighed
under søgsmålet.
Herudover indeholder forslaget en række begrænsninger i muligheden for at
fremlægge beviser. Bl.a. skal medlemsstaterne sikre, at domstolene ikke kan
pålægge en part eller tredjemand at fremlægge virksomhedserklæringer og for-
ligsindlæg. Formålet hermed er at sikre, at virksomheder – inden for rammerne
af en bødenedsættelsesordning (leniency) eller en forligsprocedure – er villige
til at afgive frivillige erklæringer, hvori de anerkender deres deltagelse i en
overtrædelse af EU’s eller de nationale konkurrenceregler.
Medlemsstaterne skal endvidere sikre, at domstolene først kan fremlægge op-
lysninger, som er udarbejdet af en fysisk eller juridisk person, særligt til brug
for en konkurrencemyndigheds behandling af sagen, samt oplysninger, som er
udarbejdet af en konkurrencemyndighed i forbindelse med dens behandling af
sagen, når en konkurrencemyndighed har afsluttet sagen eller vedtaget en be-
slutning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0004.png
4/19
Medlemsstaterne kan – med undtagelse af ovennævnte begrænsninger i mu-
ligheden for at fremlægge beviser – opretholde eller indføre regler, som vil fø-
re til en mere omfattende fremlæggelse af beviser.
Endelig indeholder forslaget en pligt for medlemsstaterne til at sikre, at sagens
parter, tredjemand og deres retlige repræsentanter pålægges sanktioner bl.a. i
tilfælde af undladelse eller nægtelse af at efterkomme et pålæg fra en domstol
om fremlæggelse af beviser, samt under visse betingelser i tilfælde af tilintet-
gørelse af relevante beviser.
For så vidt angår sanktionernes karakter, fastlægges det, at de skal være effek-
tive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have en afskrækkende virkning.
Endvidere skal sanktionerne, for så vidt angår adfærd udvist af en part i sagen,
omfatte muligheden for at lade partens adfærd virke belastende ved bevisbe-
dømmelsen ved for eksempel at opstille en formodning for, at det relevante
spørgsmål er godtgjort, eller ved helt eller delvis at afvise påstande og modpå-
stande eller frifinde for dem. Endelig skal der som sanktion for at undlade eller
nægte at fremlægge bevis kunne pålægges betaling af sagsomkostninger.
Retsvirkninger af nationale afgørelser (direktivforslaget kapitel III, artikel 9)
Med henblik på at styrke retssikkerheden, at undgå uoverensstemmelser i an-
vendelsen af artikel 101 og 102 i traktaten, at øge effektiviteten af erstatnings-
søgsmål og for at fremme det indre marked, fastlægges det i direktivforslaget,
at nationale domstole i erstatningssøgsmål skal anerkende konstateringen af en
overtrædelse af artikel 101 eller 102 eller nationale konkurrenceregler i endeli-
ge afgørelser truffet af konkurrencemyndigheder eller domstole som prøvel-
sesinstanser i Danmark såvel som i en anden medlemsstat.
Medlemsstaterne skal således sikre, at nationale domstole i erstatningssøgsmål
i henhold til traktatens artikel 101 eller 102 eller nationale konkurrenceregler
ikke træffer afgørelser, der er i strid med konstateringen af en overtrædelse af
disse regler indeholdt i en endelig afgørelse truffet af en konkurrencemyndig-
hed eller prøvelsesinstans.
Det bemærkes hertil, at det følger af artikel 16, stk. 1, i forordning (EF) nr.
1/2003 om gennemførelse af konkurrencereglerne, at de nationale domstole,
når de i henhold til traktatens artikel 101 eller 102 træffer afgørelse om aftaler,
vedtagelser eller praksis, som allerede er genstand for en kommissionsbeslut-
ning, ikke kan træffe afgørelser, der er i strid med den beslutning, som Kom-
missionen har truffet.
Forældelsesfrister (direktivforslagets kapitel III, artikel 10 samt artikel 17)
Direktivforslagets kapitel III indeholder regler om forældelsesfrister. Reglerne
har til formål at give ofrene for overtrædelser af konkurrencereglerne en rime-
lig mulighed for at indbringe et erstatningssøgsmål, og samtidig sikre en for-
nuftig grad af retssikkerhed for alle involverede parter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0005.png
5/19
Efter forslaget skal forældelsesfristen for indbringelse af et erstatningssøgsmål
mindst være fem år efter, at skadelidt har fået kendskab til den skadevoldende
handling, den lidte skade, at den skadevoldende handling er en overtrædelse af
konkurrencereglerne samt identiteten af den virksomhed, som har begået over-
trædelsen. Er der tale om en fortsat eller gentagen overtrædelse løber forældel-
sesfristen først fra det tidspunkt, hvor overtrædelsen ophører.
Solidarisk hæftelse (direktivforslagets kapitel III, artikel 11)
Forslaget lægger op til en hovedregel om, at virksomheder, der overtræder
konkurrencereglerne i fællesskab, skal hæfte solidarisk.
De virksomheder, der har opnået bødefritagelse efter en bødenedsættelsesord-
ning (leniency), er ifølge forslaget dog kun erstatningsansvarlige over for an-
dre skadelidte end virksomhedens direkte eller indirekte aftagere eller leveran-
dører, hvis disse skadelidte ikke kan opnå erstatning fra de øvrige skadevol-
dende virksomheder.
Forslaget indeholder endvidere en bestemmelse om fordeling af tabet ved re-
gres mellem de solidarisk erstatningspligtige virksomheder. Forslaget begræn-
ser i den forbindelse den hæftelsesforpligtigelse, som er pålagt en virksomhed,
der har opnået bødefritagelse, således at en sådan virksomhed kun hæfter for
den skade, der er forvoldt over for virksomhedens egne direkte eller indirekte
aftagere eller leverandører.
Overvæltning af overpriser (direktivforslagets kapitel IV, artikler 12-15)
Forslagets kapitel IV indeholder regler om overvæltning af overpriser. Formå-
let med disse regler er at sikre, at kun de direkte og indirekte aftagere, der rent
faktisk har lidt skade som følge af overpris, effektivt kan kræve erstatning.
Efter forslaget skal sagsøgte have mulighed for at føre bevis for at overprisen
er blevet overvæltet, og der dermed ikke er et tab. Overvæltning kan dog ikke
påberåbes, hvis dem overprisen er overvæltet på, ikke har mulighed for selv at
fremsætte et erstatningskrav.
Herudover opstilles der en formodningsregel i forhold til overvæltning på den
indirekte aftager, der medfører, at en indirekte aftager i et erstatningssøgsmål
anlagt af denne kan påberåbe sig, at der er sket overvæltning forudsat, at den
indirekte aftager godtgør, at sagsøgte har overtrådt konkurrencereglerne, at
overtrædelsen medførte en overpris for sagsøgtes direkte aftager, og at der er
foretaget køb af de varer eller tjenesteydelser, der var genstand for overtrædel-
sen, eller har købt varer eller tjenesteydelser, der hidrører fra eller indeholdt de
varer eller tjenesteydelser, der var genstand for overtrædelsen.
Sagsøgte vil dog fortsat have mulighed for at godtgøre, at overprisen ikke er
eller ikke fuldt ud blev overvæltet på den indirekte aftager.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0006.png
6/19
Tabsopgørelsen (direktivforslagets kapitel V, artikel 16)
Forslagets kapitel V om tabsopgørelsen har til formål at bistå ofre for et kartel
i at opgøre tab som følge af overtrædelse af konkurrencereglerne.
Efter forslaget skal der således i forbindelse med ulovlig kartelvirksomhed
gælde en formodning om, at der er lidt et tab som følge af overtrædelsen.
Den overtrædende virksomhed skal have ret til at tilbagevise denne formod-
ning.
3.2. Meddelelsen
Meddelelsen har til formål at vejlede nationale domstole og parter i erstat-
ningssager om opgørelse af tab forårsaget af overtrædelser af EU's konkurren-
ceregler.
Ifølge Kommissionen er en af de største vanskeligheder i erstatningssager som
følge af konkurrenceovertrædelser, at opgøre den skade, der er lidt, idet skaden
må opgøres ud fra en hypotetisk vurdering af, hvordan markedsvilkårene og
samspillet mellem aktørerne på markedet ville have udviklet sig uden overtræ-
delsen.
Meddelelsen indeholder bl.a. en gennemgang af de forskellige former for ska-
de, som overtrædelser af konkurrencereglerne typisk kan forvolde, og i særde-
leshed en redegørelse for de metoder og teknikker, der i dag findes til opgørel-
se af sådanne skader.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning til direktivforslaget og meddelelsen foreligger
endnu ikke.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at det foreslåede direktiv er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da dets mål ikke i tilstrækkelig grad kan nås af medlems-
staterne, og der er et klart behov for, og værdi i, EU's tiltag. En juridisk bin-
dende retsakt på EU-plan vil være bedre i stand til at sikre den fulde virkning
af traktatens artikel 101 og 102 gennem fælles standarder, der giver mulighed
for effektive erstatningssøgsmål i hele EU. Endvidere skabes der med retsak-
ten mere lige konkurrencevilkår i det indre marked.
Det er regeringens foreløbige vurdering, at direktivforslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet, idet regeringen er enig i Kommissionens
begrundelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0007.png
7/19
6.
Gældende dansk ret
Dansk rets almindelige erstatningsretlige regler
Spørgsmål om erstatning for overtrædelse af konkurrenceretlige regler er
ikke særskilt reguleret i konkurrencelovgivningen og afgøres derfor efter de
almindelige erstatningsretlige regler.
Efter dansk rets almindelige erstatningsregler er det en betingelse for at få
tilkendt erstatning, at der foreligger et ansvarsgrundlag. Det er således ho-
vedreglen, at en person kun kan ifalde erstatningsansvar, hvis den pågæl-
dende har handlet culpøst, dvs. personen har forvoldt skaden ved forsæt el-
ler uagtsomhed.
Dansk erstatningsret bygger endvidere på det princip, at der som hovedregel
kun kan kræves erstatning, når skadelidte har lidt et tab, det vil sige er ble-
vet påført en økonomisk skade. Herudover er der på visse helt særlige om-
råder fastsat regler om godtgørelse for ikke-økonomisk skade, f.eks. godtgø-
relse for svie og smerte, godtgørelse for varigt mén og godtgørelse for tort.
Det er endvidere en betingelse for at ifalde erstatningsansvar, at der forelig-
ger den nødvendige forbindelse mellem den indtrådte skade og det ansvars-
pådragende forhold. Erstatningsansvar forudsætter således, at der er årsags-
sammenhæng mellem den skadevoldende adfærd og den pågældende skade.
Herudover forudsætter et erstatningsansvar, at der foreligger såkaldt adæ-
kvans (påregnelighed). Herved forstås, at den ansvarspådragende adfærd
skal kunne have forøget risikoen for, at den pågældende skade indtræder.
Skader, der er helt atypiske eller tilfældige i forhold til den risiko, som ska-
devolders adfærd har fremkaldt, falder dermed uden for erstatningspligten.
Det er et grundprincip for erstatningsberegningen, at den skadelidte skal stil-
les, som om skaden ikke var indtrådt. Dette indebærer, at den skadelidte skal
have dækket sit fulde tab, men omvendt også at den skadelidte ikke skal ha-
ve dækket mere end sit tab. Den skadelidte skal således ikke opnå en beri-
gelse som følge af tilkendelsen af erstatning. I forhold til et tab lidt som føl-
ge af en konkurrenceretsovertrædelse vil det sige, at skadelidte skal stilles
som om, der ikke var sket brud på konkurrencereglerne og have dækket et
eventuelt økonomisk tab forvoldt i forbindelse hermed.
Den skadelidte har endvidere en pligt til at begrænse sit tab. I det omfang,
skadelidte forsømmer denne pligt, reduceres erstatningen tilsvarende. Ska-
delidte kan således ikke tilkendes erstatning for tab, som skadelidte selv
kunne have afværget.
Erstatning opgøres på baggrund af det tab, som skadelidte bevisligt har lidt.
I overensstemmelse med dansk rets almindelige regler om bevisbyrde ved
skader forvoldt uden for kontrakter, bærer skadelidte som udgangspunkt be-
visbyrden for, dels at der er lidt et tab, dels størrelsen heraf. For den, der har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0008.png
8/19
lidt skade som følge af en overtrædelse af de konkurrenceretlige regler, be-
tyder det, at der også skal føres bevis for det tab, der udgør en tabt fortjene-
ste eller som i øvrigt måtte give et fremtidigt indtægtstab. Et sådan tab lader
sig vanskeligt dokumentere og bevise.
Fremlæggelse af beviser
Den danske civile retspleje hviler på princippet om den såkaldte forhand-
lingsmaksime, hvorefter retten træffer afgørelse på grundlag af de af parterne
fremsatte krav og tilvejebragte oplysninger. Hertil kommer, at retten som ud-
gangspunkt ikke har adgang til selv at inddrage yderligere processtof i sagen,
jf. retsplejelovens §§ 338 og 344.
I overensstemmelse hermed indeholder retsplejelovens §§ 298 og 299 mulig-
hed for, at retten
på begæring af en part
kan pålægge en modpart eller tredje-
mand at fremlægge eller udlevere bevismateriale, som en part vil påberåbe sig
eller som kan have betydning for en sag, medmindre der derved vil fremkom-
me oplysning om forhold, som den pågældende vil være udelukket fra eller fri-
taget for at afgive forklaring om som vidne, jf. §§ 169-172 (editionspligt).
Desuden kan retten ifølge retsplejelovens § 339, stk. 3,
opfordre
en part til at
fremlægge dokumenter, tilvejebringe syn eller skøn eller i øvrigt føre bevis,
når sagens faktiske omstændigheder uden sådan bevisførelse vil henstå som
uvisse.
Det følger af retsplejelovens § 344, stk. 2, at retten – hvis en parts erklæringer
er uklare eller ufuldstændige, eller parten undlader at efterkomme modpartens
opfordringer – kan tillægge dette virkning til fordel for modparten. Endvidere
følger det af retsplejelovens § 344, stk. 3, at undlader en part at efterkomme
rettens opfordringer til at føre bevis, kan retten ved bevisbedømmelsen tillæg-
ge dette virkning til fordel for modparten.
Fortrolige oplysninger
Når de danske domstole pålægger udlevering af bevismateriale i en sag efter
retsplejelovens §§ 298 og 299, foretages en konkret vurdering af, om bevisma-
teriale, der eventuelt indeholder fortrolige oplysninger, skal fremlægges, her-
under om de grunde til hemmeligholdelse, der følger af offentlighedsloven
skal føre til, at dokumenterne helt eller delvist skal fritages fra editionspligt.
De grunde, som kan føre til hemmeligholdelse efter offentlighedsloven, vil of-
te også fritage for editionspligt. Der vil dog skulle foretages en konkret vurde-
ring af hensynet til hemmeligholdelse over for betydningen for sagens oplys-
ning, og domstolene vil på baggrund heraf kunne beslutte, at der kun skal gi-
ves adgang til dele af et dokument.
På baggrund heraf vil domstolene f.eks. i forbindelse med vurderingen af, om
en konkurrencemyndighed skal udlevere såkaldt leniency materiale som be-
vismidler, herunder ansøgninger om straflempelse og dertil knyttede virksom-
hedserklæringer, foretage en konkret vurdering af, om sådanne dokumenter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0009.png
9/19
helt eller delvist skal undtages fra editionspligt som følge af hensynet til hem-
meligholdelse.
Endvidere indeholder retsplejeloven en række bestemmelser, der har til formål
at beskytte fortrolige oplysninger under eller i tilknytning til behandlingen af
retssager bl.a. ved dørlukning, jf. retsplejelovens § 29, stk. 1
Det bemærkes endvidere, at en sagsøger som udgangspunkt kan få adgang til
bevismateriale, før den pågældende beslutter sig for at anlægge et erstatnings-
søgsmål i en konkurrencesag, jf. retsplejelovens § 41 d, stk. 1.
Bevisvurdering og bevisbyrde
Ifølge retsplejelovens § 344, stk. 1, afgør domstolene på grundlag af parternes
fremstillinger og bevisførelser, hvilke faktiske omstændigheder der skal læg-
ges til grund for sagens pådømmelse. Domstolenes stillingtagen til omtvistede
punkter i parternes sagsfremstilling kræver en bevisvurdering, dvs. en vurde-
ring på baggrund af parternes bevisførelser af sandsynligheden for rigtigheden
af parternes opfattelser. I den forbindelse har det betydning, hvilken af parter-
ne der har bevisbyrden.
Bevisvurderingen er ikke reguleret af lovregler, og faste regler for bevisbyrde-
fordelingen lader sig ikke opstille i dansk ret. Det er således hensigten i rets-
plejeloven, at retten frit skal skønne over sandsynlighedsværdien mv. af samt-
lige beviser i sagen, herunder eventuelle oplysninger fra domme afsagt om an-
dre relevante erstatningssøgsmål. En række særbestemmelser i lovgivningen
angiver imidlertid en bestemt fordeling af bevisbyrden ved en given sagstype,
som udover formålene og hensynene bag de materielle retsregler samt proces-
suelle hensyn til bevismulighederne bør indgå i domstolenes bevisafgørelser.
Retsvirkninger af nationale afgørelser
Som udgangspunkt er administrative myndigheders afgørelser ikke bindende
for de danske domstole, idet sådanne afgørelser som udgangspunkt ikke opfyl-
der de samme proceduremæssige garantier som procedurerne hos domstolene.
Der findes dog en række lovbestemte undtagelser hertil. Bl.a. fremgår det af
konkurrencelovens § 20, stk. 3, at Konkurrenceankenævnets afgørelser kan
indbringes for domstolene senest 8 uger efter, at afgørelsen er meddelt den på-
gældende. Finder indbringelse ikke sted inden for fristen, er ankenævnets af-
gørelse endelig. Det betyder, at domstolene under en eventuel senere erstat-
ningssag vil være afskåret fra at foretage en prøvelse af afgørelsen.
Det bemærkes hertil, at Konkurrenceankenævnet er klageinstans for afgørelser
truffet af Konkurrencerådet. Endvidere er formanden for nævnet medlem af
Højesteret, og de øvrige medlemmer er uafhængige juridiske eller økonomiske
eksperter.
Endvidere har Danmark tiltrådt og gennemført enkelte internationale retsakter,
hvor Danmark forpligtes til at anerkende andre landes administrative afgørel-
ser, jf. f.eks. § 13, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 674 af 24. juni 2004 om lovvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0010.png
10/19
mv. ved penge- og realkreditinstitutters samt udstedere af elektroniske penges
betalingsstandsning, tvangsakkord, tvangsopløsning eller konkurs, der gen-
nemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2001/24/EF af den 4.
april 2001 om sanering og likvidation af kreditinstitutter (artikel 9).
Forældelse
I 2007 vedtog Folketinget en ny forældelseslov. Forældelsesloven finder og-
så anvendelse i forhold til erstatningskrav for overtrædelser af konkurrence-
loven, jf. konkurrencelovens § 25, stk. 1.
Med forældelsesloven blev der bl.a. indført en almindelig forældelsesfrist på
3 år, der suspenderes ved fordringshaverens utilregnelige uvidenhed om
fordringen eller skyldneren, jf. forældelseslovens § 3, stk. 1 og 2. Den 3-
årige frist suppleres af en absolut frist på 10 år, jf. forældelseslovens § 3,
stk. 3, nr. 2. I forhold til uvidenhed om fordringen indtræder suspension ved
skadelidtes manglende kendskab til de faktiske omstændigheder, der be-
grunder kravet. Suspension løber derfor indtil det tidspunkt, hvor den skade-
lidte fik eller burde have fået kendskab til de faktiske omstændigheder, der
begrunder kravet.
Den 3-årige frist afbrydes efter reglerne i forældelseslovens kap. 5 om af-
brydelse af forældelse og kap. 6 om foreløbig afbrydelse af forældelse.
I medfør af konkurrencelovens § 25, stk. 2, kan forældelsen af en fordrings-
havers krav på erstatning som følge af en overtrædelse af konkurrenceloven
eller traktatens art. 101 og 102 midlertidig afbrydes, hvis der indgives klage
til Konkurrencerådet, og klagen indgår i rådets behandling af sagen. Den
midlertidige afbrydelse medfører, at forældelse tidligst indtræder 1 år efter
Konkurrencerådet har truffet afgørelse, jf. forældelseslovens § 21, stk. 1,
hvortil konkurrencelovens § 25, stk. 2 og 3, henviser.
Tilsvarende afbrydes forældelsen midlertidig, hvis Konkurrencerådets afgø-
relse påklages til Konkurrenceankenævnet, hvis fordringshaver har indbragt
sagen for Konkurrenceankenævnet eller er indtrådt som biintervenient i an-
kesagen, jf. konkurrencelovens § 25, stk. 3. Forældelse indtræder da tidligst
1 år, efter ankenævnet har truffet endelig afgørelse.
Det bemærkes, at forældelsesfristen kun afbrydes i forhold til den fordrings-
haver, der har indbragt sagen for Konkurrencerådet.
Det bemærkes endvidere, at udløb af forældelsesfristen ikke er til hinder for,
at det under en straffesag, hvor tiltalte findes skyldig, kan pålægges tiltalte
at betale erstatning eller godtgørelse til forurettede i anledning af det straf-
bare forhold, jf. forældelseslovens § 13. Særskilt erstatningssøgsmål kan
endvidere anlægges inden 1 år efter straffesagens endelig afgørelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0011.png
11/19
Solidarisk hæftelse
I det omfang flere personer efter dansk rets almindelige erstatningsregler er
ansvarlige for den samme skade, hæfter de solidarisk herfor.
Formålet med solidarisk hæftelse er at stille skadelidte bedst muligt i for-
hold til at få erstattet tabet, således at eventuel manglende betalingsevne i
forhold til en eller flere af skadevolderne ikke kommer skadelidte til skade.
Såfremt to eller flere er solidarisk ansvarlige for den indtrådte skade eller en
del heraf, kan skadelidte rette sit krav imod den skadevolder, han ønsker.
Herved lettes adgangen til at opnå erstatning for skadelidte, der dels kan ret-
te kravet mod den økonomisk bedst funderede skadevolder, dels kan be-
grænse sig til at rette sit erstatningskrav mod én skadevolder og ikke derved
tvinges til et erstatningsopgør med hver skadevolder.
Ved betaling fra en ansvarlig skadevolder frigøres de øvrige skadevoldere i
det omfang, skadelidte herved er fyldestgjort for sit erstatningskrav. Indfries
hele erstatningskravet, er samtlige (med)ansvarlige skadevoldere frigjort, og
indfries en del af tabet, nedskrives de øvrige ansvarlige skadevolderes hæf-
telse med et beløb svarende hertil.
Når skadelidt har fået dækket sit erstatningskrav, overlades det til de solida-
risk ansvarlige skyldnere ved regres at fordele tabet imellem sig.
Det følger således af erstatningsansvarslovens § 25, stk. 1, at den indbyrdes
fordeling af erstatningsbyrden mellem flere solidarisk erstatningsansvarlige
foretages efter, hvad der under hensyn til ansvarets beskaffenhed og om-
stændighederne i øvrigt må anses for rimeligt.
Overvæltning
Hvor en umiddelbart skadelidt har formået at overvælte sit tab på en anden,
vil den pågældende ikke længere have lidt et tab. En tilkendelse af erstat-
ning til den pågældende ville i så fald være ensbetydende med, at den på-
gældende ville opnå en berigelse.
I relation til tab forvoldt ved konkurrenceretsovertrædelser vil spørgsmålet
om, hvorvidt skadelidte har overvæltet sit tab på kunderne gennem en mer-
pris, ofte opstå.
Spørgsmålet om overvæltning i forbindelse med tabsopgørelsen er blevet
behandlet i en række sager ved domstolene, hvoraf det fremgår, at spørgs-
målet om overvæltning indgår som en integreret del af domstolenes vurde-
ring af tabsopgørelsen, og at spørgsmålet er undergivet domstolenes fri be-
visbedømmelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0012.png
12/19
Opsættende virkning af mindelig tvistbilæggelse
Det fremgår af retsplejelovens § 345, at retten kan udsætte behandlingen af en
sag, når dette findes påkrævet, herunder for at afvente en administrativ eller
retlig afgørelse, der vil kunne få indflydelse på sagens udfald.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser. Det
vurderes på det foreliggende grundlag, at der bl.a. vil være behov for æn-
dringer af reglerne om bevismidler og forældelse i sager om erstatnings-
søgsmål i konkurrencesager. Endvidere vil der være behov for at skabe
hjemmel til at anerkende andre EU-landes administrative afgørelser om
overtrædelse af artikel 101 eller 102 i traktaten.
Meddelelsen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Det kan ikke udelukkes, at der som en konsekvens af forslaget vil ske en stig-
ning i antallet af sager om erstatningssøgsmål for overtrædelse af konkurrence-
reglerne indbragt for domstolene. Forslagets eventuelle statsfinansielle og ad-
ministrative konsekvenser for det offentlige vurderes fortsat nærmere.
Kommissionen vurderer ikke, at forslaget får konsekvenser for EU’s budget.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det er ikke umiddelbart muligt at give et skøn over de samfundsmæssige kon-
sekvenser af direktivforslaget og meddelelsen, idet det ikke kan estimeres,
hvordan virksomhederne og potentielle sagsøgere vil agere. Det må dog for-
ventes, at en gennemførelse af direktivet i overensstemmelse med dets formål
oftere vil føre til tilkendelse af erstatning til ofre for overtrædelse af konkur-
rencereglerne.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Direktivforslaget indebærer ikke administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
10.
Høring
Direktivforslaget og meddelelsen har været i høring i EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 28. juni 2013.
Forbrugerrådet har udbedt sig mere tid til at komme med mere uddybende be-
mærkninger, men har meddelt, at de generelt er positive overfor direktivfor-
slaget.
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Realkreditrådet,
Håndværksrådet og Forsikring & Pension har afgivet et fælles høringssvar.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13/19
Erhvervsorganisationerne efterlyser i deres høringssvar en belysning i hø-
ringsmaterialet af forslagets konkrete konsekvenser for dansk ret.
Med forbehold for at en sådan vurdering ikke forelå på tidspunktet for hørin-
gen, har erhvervsorganisationerne følgende foreløbige bemærkninger:
Ikke dokumenteret behov for særregler ved overtrædelser af konkur-
rencereglerne:
Erhvervsorganisationerne mener ikke, at det er dokumenteret, at der på
netop konkurrenceområdet er særligt behov for, at efterlevelsen af de of-
fentligretlige regler understøttes af særlige regler, der letter adgangen til
erstatning for tab, som følge af overtrædelse af konkurrencelovgivnin-
gen. Tilsvarende synspunkter kan med lige så stor vægt fremføres i for-
hold til overtrædelser af miljølovgivningen, arbejdsmiljølovgivningen,
fødevarelovgivningen og databeskyttelseslovgivningen.
Retskraft af endelige afgørelser fra konkurrencemyndighederne:
Erhvervsorganisationerne finder forslaget betænkeligt, især fordi det er
uklart, hvad der ligger i formuleringen (artikel 9)
”…en national kon-
kurrencemyndighed eller prøvelsesinstans allerede har truffet endelig
afgørelse om overtrædelse…”.
Organisationerne kender ikke i detaljer
myndighedsforholdene i andre EU- lande, men vil eksempelvis finde det
betænkeligt, at danske domstole har pligt til at lægge afgørelser fra kon-
kurrencemyndigheder til grund i tilfælde, hvor der ikke eksisterer be-
tryggende klageadgang med passende retssikkerhedsgarantier for proces
mv. og adgang til fuld domstolsprøvelse.
Ansvarsgrundlaget
Organisationerne finder det uklart, om der med forslaget samlet set reelt
indføres erstatningsansvar på objektivt grundlag, således at en konstate-
ret overtrædelse af konkurrencereglerne automatisk medfører, at der er
erstatningsansvar for den, der efter konkurrencemyndighedernes opfat-
telse har overtrådt konkurrencelovgivningen. Organisationerne finder
det retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at en overtrædelse begået i god
tro, der sanktioneres med påbud, men ikke straf, automatisk vil medføre
erstatningsansvar. Det er også uklart, om tilsvarende gælder for andre af
de almindelige betingelser, der efter dansk ret skal være opfyldt for at
ifalde erstatningsansvar (bortset fra tabsbetingelsen, som er adresseret i
forslaget).
Tabsopgørelsen
Artikel 16 indebærer ifølge organisationerne et grundlæggende brud
med det almindelige erstatningsretlige princip i Danmark, hvorefter en
skadelidt som udgangspunkt må bevise det lidte tab for at være beretti-
get til erstatning. Der savnes en begrundelse for, at dette princip skal
fraviges netop i erstatningssager på konkurrenceområdet, ligesom det er
uklart, hvad der nærmere ligger i termen ”formodning om”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0014.png
14/19
Flere ankesager
Organisationerne anfører, at der i Danmark afsluttes mange konkurren-
cesager ved, at virksomheden – selvom den er uenig i den trufne afgø-
relse – retter eller allerede har rettet ind efter afgørelsen. Denne udgang
på sagerne vil fremover blive sjældnere, såfremt de trufne afgørelser
uprøvet lægges til grund i eventuelle erstatningssager. Eneste alternativ
for virksomhederne vil være at anke de trufne afgørelser, med den kon-
sekvens, at der må forventes flere ankesager på konkurrenceområdet.
Forældelse
Organisationerne læser artikel 10 således, at der skal gælde en forældel-
sesfrist på mindst 5 år. Der savnes en begrundelse for en fravigelse af
den almindelige forældelsesfrist på 3 år i dansk ret.
Finansrådet finder det positivt, at direktivet ikke indeholder bestemmelser
om gruppesøgsmål, hvilket hvidbogen til direktivet indeholdt forslag om.
Finansrådet så gerne, at direktivets konsekvenser for dansk ret blev yderli-
gere belyst i høringsmaterialet, selvom direktivet ifølge deres opfattelse som
udgangspunkt er omfattet af Danmarks retlige forbehold.
Finansrådet har følgende mere specifikke bemærkninger:
Retsvirkninger af endelige afgørelser fra nationale myndigheder (arti-
kel 9)
Det fremgår af artikel 9, at nationale konkurrencemyndigheders afgørel-
ser gøres bindende, idet de nationale domstole ikke kan træffe en afgø-
relse, der er i strid med en national myndigheds endelige afgørelse af, at
der er sket en konkurrenceretlig overtrædelse.
Formålet med bestemmelsen er at sidestille de nationale konkurrence-
myndigheders afgørelser med EU-Kommissionens beslutninger. Be-
stemmelsen kan imidlertid få uhensigtsmæssige konsekvenser, som
umiddelbart illustreres bedst ved et eksempel:
En virksomhed har fået en konkurrenceretlig afgørelse imod sig efter
behandling ved både Konkurrencerådet og Konkurrenceankenævnet.
Der er herefter ikke yderligere mulighed for administrativ rekurs. En
borger påstår herefter at have lidt et tab på grund af overtrædelsen og an-
lægger civilt søgsmål mod virksomheden.
Under de gældende regler vil virksomheden i forbindelse med det civile
søgsmål kunne få prøvet det materielle spørgsmål om den konkurrence-
retlige overtrædelse ved domstolen. Det vil virksomheden umiddelbart
ikke kunne efter de nye regler.
En sådan ændring af retsstillingen vil bevirke, at virksomhederne vil
indbringe flere, hvis ikke alle, sagerne fra de nationale konkurrence-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0015.png
15/19
myndigheder for domstolene for at sikre sig muligheden for materiel
prøvelse.
Finansrådet finder det betænkeligt og i strid med grundlæggende danske
retsprincipper, at de danske domstole ikke skal kunne foretage en mate-
riel prøvelse af spørgsmålet om, hvorvidt der er sket et brud på konkur-
renceretlige regler, men alene skal tage stilling til, om sagsøger kan løfte
bevisbyrden for at have lidt et erstatningsberettiget tab og herefter ud-
måle erstatningen.
Forældelse (artikel 10)
Forældelsesfristen for overtrædelser af direktivet skal, jf. artikel 10 ff.,
være minimum 5 år, og fristen begynder først at løbe, når den forurette-
de part bliver bekendt med overtrædelsen.
Finansrådet er enig i, at det er nødvendigt at give den forurettede part tid
til at forberede sin sag og undgå at afskære denne fra at forfølge erstat-
ningskrav ved domstolene, men der skal være en rimelig balance i for-
hold til hensynet til den krænkende part, som bør have mulighed for at
'indstille sig' på fremtiden. En forældelse på over 5 år forekommer som
en urimelig lang frist og er i uoverensstemmelse med den almindelige
forældelse under dansk ret.
Det er Finansrådets holdning, at der af retssikkerhedsmæssige hensyn
bør være en grænse for, hvor længe krænker skal være nødsaget til at
vente i usikkerhed på at få afklaret, om et civilt erstatningssøgsmål vil
blive anlagt ved domstolene, og at dansk rets almindelige forældelses-
regler kan opfylde dette formål.
Solidarisk hæftelse (artikel 11)
Det er Finansrådets vurdering, at de i direktivet foreslåede regler om so-
lidarisk hæftelse strider imod almindelig dansk retspraksis om erstatning
udenfor kontrakt.
Hvis det skal fastslås, at der er et ansvarsgrundlag i form af culpa tilste-
de, kræver almindelig retspraksis, at der faktisk er lidt et tab, at der er
årsagssammenhæng mellem adfærden og tabet, at tabet er adækvat og at
skadevolder har handlet forsætligt eller uagtsomt.
Det er vanskeligt at se, at en virksomheds blotte deltagelse i et kartel i
sig selv skulle være nok til at konstatere, at samtlige betingelser for at
ifalde et erstatningsansvar er til stede.
Det er Finansrådets holdning, at medlemmer af karteller alene bør være
erstatningsansvarlige over for egne direkte og indirekte kunder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0016.png
16/19
Bevisbyrde ved tabsopgørelsen (artikel 16)
Det fremgår af artikel 16, at der ikke må stilles for høje krav til sagsø-
gers bevisbyrde, når det kommer til tabsopgørelsen. Behovet for særeg-
ne regler for bevisbyrde, som letter den forurettede parts adgang til er-
statning for tab, som følger af en overtrædelse af konkurrencelovgivnin-
gen, og som alene indføres på dette område, synes at være udokumente-
ret.
Finansrådet finder det retssikkerhedsmæssigt betænkeligt at indføre så-
danne regler om bevisbyrde, og vil fortsat lade det være op til domstole-
ne at foretage bevisbedømmelsen.
Danmarks Rederiforening efterlyser grundlæggende en redegørelse for di-
rektivforslagets overensstemmelse med henholdsvis afvigelse fra gældende
dansk ret.
Overordnet set er Rederiforeningen positivt indstillet overfor direktivets
formål om at sikre en effektiv håndhævelse af EU’s konkurrenceregler ved
at fremme samspillet mellem den offentlige og den private håndhævelse af
konkurrencereglerne og ved at sikre, at ofre for overtrædelser af EU’s kon-
kurrenceregler kan opnå fuld erstatning for den skade, de har lidt.
Rederiforeningen finder dog, at der er flere bestemmelser i direktivet, der
giver anledning til bemærkninger, som den sammenfatter under følgende
overskrifter:
Editionspligt (Artikel 5)
Rederiforeningen er positiv over for en præcisering af, hvilke dokumen-
ter der kan fremlægges i en erstatningssag. Det fremgår af side 15 i de
indledende bemærkninger i direktivforslaget, at nationale domstole bør
råde over effektive foranstaltninger til at beskytte alle forretningshem-
meligheder og andre fortrolige oplysninger, der fremlægges under sa-
gen. Rederiforeningen er enig i, at den vurdering overlades til de natio-
nale domstole.
Det er uklart, om de dokumenter – virksomhedserklæringer og forligs-
indlæg – der ifølge direktivforslaget er underlagt absolut beskyttelse er
et tilstrækkeligt værn til at opretholde en effektiv
whistleblower ordning.
Editionspligten bør ikke føre til fremlæggelse af dokumenter, der kan fø-
re til en svækkelse af
whistleblower ordningen.
Solidarisk hæftelse (Artikel 11)
Ifølge direktivforslagets indledende bemærkninger i pkt. 4.3.3. side 18
anføres, at når flere virksomheder overtræder konkurrencereglerne i fæl-
lesskab bør de hæfte solidarisk for enhver skade forvoldt af kartellet.
Foreningen er grundlæggende ikke uenig i dette udgangspunkt og er li-
geledes positiv over for ophævelsen af en bødefritagelse, såfremt skade-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0017.png
17/19
lidte ikke kan opnå fuld erstatning fra de øvrige ikke bødefritagne delta-
gende virksomheder i kartellet.
Ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt kan det dog forekomme vidt-
gående, at en virksomhed, som i mindre grad har spillet en rolle i ulovlig
kartelvirksomhed pålægges et erstatningsansvar, der langt overstiger den
forholdsmæssige bøde virksomheden måtte være idømt. Foreningen fo-
reslår på den baggrund, at der gives de nationale domstole mulighed for
i særlige tilfælde og når omstændighederne tilsiger det, at tage hensyn til
den udviste skyldgrad.
Omvendt bevisbyrde (Artikel 16)
Ifølge direktivforslaget skal medlemsstaterne i forbindelse med ulovlig
kartelvirksomhed sikre, at der gælder en formodning om, at overtrædel-
sen har været tabsforvoldende. Almindeligvis er skadelidte i dansk ret
underlagt en ligefrem bevisbyrde for det lidte tab, og den omvendte be-
visbyrde er således en skærpelse af gældende dansk ret. Artikel 16 ved-
rører alene tabsopgørelsen og forudsætter, at der foreligger ulovlig kar-
telvirksomhed.
Direktivet er imidlertid ikke tydelig omkring bevisbyrdereglen for at der
foreligger ulovlig kartelvirksomhed. Såfremt en parallel bødesag verse-
rer indledt af konkurrencemyndighederne, kan Artikel 16 medvirke til at
skabe en formodning for, at der foreligger ulovlig kartelvirksomhed i det
hele taget. Risikoen for søgsmål, hvor virksomheder sagsøges på et
spinkelt grundlag og skal bruge store ressourcer på at tilbagebevise må-
ske ikke blot tabet, men at der foreligger ulovlig kartelvirksomhed i det
hele taget, bør mindskes ved at stille krav om tilstrækkelig bevisførelse
for ulovlig kartelvirksomhed. Ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt
mener foreningen, at det er hensigtsmæssigt at direktivet tydeliggør, at
der gælder en ligefrem bevisbyrde for, at der foreligger ulovlig kartel-
virksomhed.
Fuld erstatning (Artikel 2 og Artikel 16)
Rederiforeningen er enig i, at der skal ydes fuld erstatning til skadelidte,
som har lidt skade på grund af en overtrædelse af EU’s eller nationale
konkurrenceregler. Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste indebærer imid-
lertid erstatning for et tab, der meget vanskeligt kan dokumenteres, da
beregningen heraf er baseret på et hypotetisk og ikke et faktisk beløb.
Foreningen har ikke særskilt gennemgået de retningslinjer Kommissio-
nen foreslår anvendt i forbindelse med tabsopgørelsen for ulovlig kartel-
virksomhed, men støtter fælleseuropæiske retningslinjer for det skøn de
nationale domstole skal udøve.
Ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt mener rederiforeningen, at
der generelt bør anlægges et konservativt skønt, da det forløb tabsopgø-
relsen baserer sig på er hypotetisk, og den tabslidende virksomhed har et
oplagt incitament til at være optimistisk omkring en forventet mulig for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0018.png
18/19
tjeneste. Rederiforeningen understreger, at den støtter udgangspunktet
om fuld erstatning, og at bemærkningen udelukkende gøres i det ærinde
at undgå, at der kan opnås en gevinst ved at anlægge en erstatningssag.
Danske Advokater anfører følgende:
Forslaget er en udløber af flere initiativer og drøftelser i det senere år om
principperne for tilkendelse af erstatning, og det indeholder regler af poten-
tiel væsentlig og indgribende betydning inden for erstatningsret og civilpro-
ces. Dette fremgår bl.a. af, at hjemlen ikke alene findes i traktatens regler
om konkurrenceforhold, men derimod i den almindelige harmoniserings-
hjemmel i art 114. Indholdet er på mange måder velafbalanceret og rimeligt,
men dette bør ikke føre til, at man overser direktivets indgribende betydning
i dansk retspleje og erstatningsret.
Af særlig betydning anfører Danske Advokater (ikke-udtømmende):
At der (i artikel 5-8) fastlægges regler om edition, hvor undtagelsen
– som har til formål at ”beskytte” leniency-ansøgere – lægger meget
stærke bånd på den skønsvirksomhed, som danske domstole normalt
udviser i forhold til edition.
At der (i artikel 9) træffes bestemmelser om endelighed af forvalt-
ningsafgørelser, som berører dels princippet i grundlovens § 63, dels
den rent pragmatiske betydning af det af reglerne følgende indirekte
krav om at indbringe alle forvaltningsafgørelser fra Rådet eller An-
kenævnet for domstolene.
At der (i artikel 11) indføres væsentlige regler om solidarisk hæftel-
se, og at disse regler ses at være hovedsageligt dikteret af ønsket om
at beskytte leniency-ansøgere.
At spørgsmålet om overvæltningsforsvaret afgøres endeligt på en
måde, der vel fremtræder rimeligt, men næppe svarer til, hvad der
må anses for gældende ret i Danmark i dag.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstaters holdninger kendes endnu ikke.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet, at der iværksættes initiativer med henblik på
at styrke håndhævelsen af konkurrencereglerne, herunder styrke skadelidtes
muligheder for at få tilkendt erstatning for tab, som skyldes overtrædelse af
konkurrencereglerne.
Regeringen lægger vægt på, at initiativer med henblik på at lette muligheden
for at anlægge sådanne erstatningssager skal være afbalancerede, og at der
som udgangspunkt ikke skal fastlægges nye proces- og erstatningsregler på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282428_0019.png
19/19
konkurrenceområdet, der adskiller sig væsentligt fra, hvad der gælder inden
for den almindelige erstatningsret og civilprocessen i Danmark.
Flere af direktivforslagets bestemmelser rejser spørgsmål om sammenhæn-
gen med grundlæggende principper i retsplejeloven, ligesom der på en ræk-
ke punkter sker en fravigelse af de almindelige erstatningsretlige regler.
Hensigtsmæssigheden heraf vil skulle overvejes meget nøje.
Endvidere lægger regeringen vægt på, at direktivet ikke bør indeholde be-
stemmelser, som kan mindske virksomhedernes incitament til at søge om le-
niency (straflempelse /-frihed).
De enkelte bestemmelser i forslaget vurderes fortsat nærmere.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.