Europaudvalget 2012-13
KOM (2013) 0409 Bilag 1
Offentligt
1269984_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon TSEksternTlf
Fax 7221 8888
TSEksternEmail
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Sagsnr. TS3000710-00023
Dato 16. juli 2013
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 216/2008 for så vidt angår flyvepladser, lufttra-
fikstyring og lufttrafiktjenester
KOM (2013) 409
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 11. juni 2013 den såkaldte SES II+-
pakke, herunder forslag til forordning om ændring af forordning (EF)
nr. 216/2008 for så vidt angår flyvepladser, lufttrafikstyring og luft-
fartstjenester (EASA
1
-forordningen).
Det overordnede formål med forslaget om ændring af EASA-
forordningen (216/2008) er at harmonisere de eksisterende regelsæt
på SES- og EASA-området og at få ”ryddet op” i den overlapning, der
er i reglerne.
Forslaget skal ifølge Kommissions bl.a. sikre at snitfladen mellem de
lovgivningsmæssige rammer for henholdsvis SES- og EASA-
regelsættet forenkles og tydeliggøres, og der sikres en klar opgave-
fordeling mellem Kommissionen, EASA og Eurocontrol således, at
Kommissionen fokuserer på økonomisk og teknisk regulering, EASA
fungerer som agentur for Kommissionen og Eurocontrol fokuserer på
de operative opgaver.
Forslaget skal også sikre, at tjenesteudøvere skal efterleve EU-
bestemmelserne, hvis mere end 50 pct. af den betjente trafik udføres
efter de civile regler. Dette indebærer bl.a., at hvis en militær flyve-
plads primært betjener civil trafik (mere end 50 pct.) skal flyveplad-
sen, udstyr, komponenter og personale beskæftiget hermed følge de
civile regler i EASA-forordningen.
1
EASA: European Safety Aviation Agency (Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur)
Side 1 (8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
2. Baggrund
Som en del af SESII+-pakken har Kommissionen ved KOM(2013) 409
af 11. juni 2013 fremsendt forslag til forordning (EF) nr. 216/2008 for
så vidt angår flyvepladser, lufttrafikstyring og lufttrafiktjenester. For-
slaget er oversendt til Rådet d. 11. juni 2013 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF art. 100, stk. 2 og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF art. 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen anfører følgende om baggrunden for forslaget:
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, har siden 2002
spillet en central rolle i EU’s luftfartspolitik. Organisationen har haft
som mål at opnå et højt og ensartet sikkerhedsniveau, at fremme
EU’s traditionelle mål vedrørende lige vilkår, fri bevægelse, miljøbe-
skyttelse og at undgå dobbelt lovgivning, samt at fremme de interna-
tionale ICAO-regler osv.
Den oprindelige grundforordning om EASA fra 2002 er i dag afløst af
forordning 216/2008, hvorved EASA’s ansvarsområde blev udvidet til
ud over luftdygtighed også at omfatte fælles overordnede regler for
operationer af luftfartøjer (OPS), herunder tredjelandes operatører
samt personcertifikater. I 2009 blev EASA’s ansvarsområdet udvidet
yderligere, så det nu også omfatter flyvepladser og lufttrafikstyring
(forordning 1108/2009).
Udviklingen af rammen for EASA, der bl.a. er fastsat i Rådets forord-
ning 216/2008 hænger således nært sammen med udviklingen af ini-
tiativet vedrørende det fælles europæiske luftrum – Single European
Sky (SES). SES-initiativet sigter mod at forbedre den overordnede ef-
fektivitet af den måde, hvorpå det europæiske luftrum organiseres og
forvaltes via en reform af den branche, der udøver luftfartstjenester
(Air Navigation Services, ANS). To omfattende lovpakker er indgået i
udviklingen - SES I og SES II bestående af fire forordninger
(549/2004, 550/2004, 551/2004 og 552/2004) tillige med et større
antal gennemførelsesforordninger, herunder et omfattende projekt om
modernisering af udstyr og systemer for lufttrafiktjenester under det
såkaldte SESAR-projekt (Single European Sky ATM Research Pro-
gramme).
Udvidelsen af EASA’s ansvarsområde i 2009 til at omfatte lufttrafiksty-
ring og luftfartstjeneste (ATM/ANS) indebar, at forskellige elementer
af tekniske bestemmelser for flyvepladser samt lufttrafikstyring og
luftfartstjenester (ATM/ANS) blev omfattet af EASA’s kompetencer,
selvom de tilsvarende ændringer i de fire forordninger om det fælles
luftrum ikke blev gennemført på samme tidspunkt. Disse opgaver er
derfor både dækket af SES-regelsættet og af EASA’s grundforordning
Side 2 (8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
(216/2008). Denne regel-overlapning var helt bevidst, fordi man i
overgangsfasen ville undgå, at der opstod huller i regelsættet, og
samtidig ville man sikre, at de nye EASA-baserede rammer byggede
på de eksisterende SES-principper.
Det har således fra starten været meningen, at der skal ”ryddes op” i
denne overlapning, så regelsættene bliver mere stringente og klare,
og der blev taget højde for dette i forbindelse med forordning
216/2008 ved at indføre en ny artikel 65 a.
Herudover er der på EASA-området et mere generelt misforhold mel-
lem den lovgivningsmæssige tilgang til på den ene side lufttrafiksty-
ring og luftfartstjenester (ATM/ANS) og på den anden side den øvrige
del af luftfartsområdet (luftdygtighed, personcertificering, flyveopera-
tioner etc.).
Generelt er tilgangen den, at alle tekniske bestemmelser koncentreres
inden for EASA’s ansvarsområde, mens den økonomiske regulering
varetages af Kommissionens.
På lufttrafikstyrings- og luftfartstjenesteområdet (ATM/ANS) er bille-
det imidlertid mere broget, fordi de tekniske bestemmelser ikke kun
udarbejdes af EASA, men også af eksempelvis den europæiske orga-
nisation for luftfartens sikkerhed (Eurocontrol), og andre standardise-
ringsenheder.
Efter Kommissionens opfattelse vil det derfor være nyttigt at sikre en
harmoniseret tilgang til dette vigtige reguleringsområde, således at
alle høringer foretages med samme grundighed og alle regler følger
den samme struktur og tjener samme formål, hvilket gør det lettere
for dem, der skal rette sig efter reglerne. Endelig vil en sådan harmo-
niseret tilgang sikre, at den forestående bølge af teknologiske innova-
tioner under SESAR-initiativet kan gennemføres på en koordineret
måde i relation til det udstyr der anvendes i luften og på jorden og
procedurerne herfor.
3. Formål og indhold
Kommissionens overordnede formål med forslaget er at fjerne alle
overlapninger mellem SES-forordningerne og EASA-forordningen samt
at forenkle og tydeliggøre snitfladen mellem de lovgivningsmæssige
rammer for henholdsvis SES og EASA regelsættet samt at sikre en
klar opgavefordeling mellem Kommissionen, EASA og Eurocontrol, så-
ledes at Kommissionen fokuserer på økonomisk og teknisk regulering,
EASA fungerer som agentur for Kommissionen i relation til udfærdi-
gelse af udkast til tekniske bestemmelser og tilsyn, og Eurocontrol
Side 3 (8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269984_0004.png
Notat
fokuserer på operative opgaver særligt i relation til sit ansvar som ud-
peget netforvalter
2
(Network Manager).
Hovedelementerne i forslaget er følgende:
Anvendelsesområde (artikel 1 i forordning 216/2008)
Kommissionen anfører, at selvom Unionen traditionelt har haft meget
begrænsede beføjelser i relation til militære anliggender, har skillelin-
jen i forhold til det fælles luftrum traditionelt været følgende: Hvis en
tjenesteudøver i en lufthavn eller et en-route-center primært (dvs.
mere end 50 pct.) betjener civil trafik, bør
tjenesteudøveren
overhol-
de samme bestemmelser, som gælder for andre tjenesteudøvere.
De militære
luftrumsbrugere
har imidlertid kunnet vælge om de ville
flyve efter ICAO- og SES-bestemmelserne, eller om de ville flyve efter
de regler, der gælder for militære operationer. Med denne opdeling
opretholdes sikkerheden for den civile trafik, samtidig med at militæ-
ret har mulig for at operere i henhold til de regler, der gælder for mili-
tære flyvninger.
Ændringen af EASA-forordningen i 2009 (1108/2009) resulterede i, at
der ikke længere er overensstemmelse mellem SES-reglerne og
EASA-reglerne, idet ændringen betød, at tjenesteudøvere og flyvele-
dere skal certificeres efter SES-reglerne, mens dette ikke er tilfældet
efter EASA-reglerne. Kommissionen anfører, at der ved det forelig-
gende forslag rettes op på denne uoverensstemmelse, således at der
igen skabes overensstemmelse mellem anvendelsesområdet for SES-
forordningerne og EASA-forordningen, og bestemmelserne anvendes
efter hensigten, dvs. at tjenesteudøvere skal efterleve EU-
bestemmelserne, hvis mere end 50 pct. af den betjente trafik udføres
efter de civile regler.
Det fremgår ligeledes af forslaget til artikel 1, at denne skillelinje tilli-
ge foreslås udvidet til flyvepladser, udstyr, komponenter og persona-
le, der er beskæftiget hermed, hvilket indebærer, at hvis en militær
flyveplads primært betjener civil trafik (mere end 50 pct.) skal flyve-
pladsen mv. følge de civile regler i EASA-forordningen 216/2008.
Formål (artikel 2)
Kommissionen anfører, at det på EASA-området er EASA, der forbere-
der og koordinerer hele spektret af tekniske bestemmelser, hvorimod
lufttrafikstyrings- og luftfartstjenesteområdet (ATM/ANS) fortsat er
opdelt mellem to rammer. I forslaget til ændring af artikel 2 under-
streges det, at ATM/ANS bør behandles på samme måde som de an-
dre områder. Kommissionen foreslår derfor, at EASA’s formål tillige er
2
Netforvalterens vigtigste rolle er på daglig basis at forhindre flaskehalse i luftrummet
og overbelastning af systemet samt at muliggøre direkte ruteføring af fly.
Side 4 (8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
at støtte udvikling og gennemførelse af ATM-masterplanen, og at re-
gulere den civile luftfart på en måde, som bedst muligt fremmer dens
udvikling mv.
Erklæringer (artikel 3 mf.)
Ved ændringen af EASA-forordningen i 2009 (1108/2009) blev der
mulighed for, at visse flyveinformationstjenester (AFIS) i stedet for at
blive certificeret kan afgive en erklæring om, at tjenesten opfylder
nogle nærmere specificerede flyvesikkerhedsmæssige forhold.
Kommissionen anfører, at teksten i forordning 216/2008 er tilpasset
de relevante steder for at tage højde for denne mulighed.
Definitioner (artikel 3)
Kommissionen anfører, at det på grund af de foreslåede ophævelser
af de fire oprindelige SES-forordninger (549-552/2004), er nødvendigt
visse steder at tilpasse og tydeliggøre definitionerne og terminologien
i EASA-forordningen (”kvalificeret organ”, ”ATM/ANS”, ”ATM-
masterplanen” og ”almen lufttrafik”).
ATM/ANS (artikel 8 b)
Kommissionen affører, at artikel 8 b foreslås ændret for at tilpasse
ordlyden til forslaget om ophævelse af forordning 552/2004 (SES) for
således at sikre opretholdelsen af de eksisterende principper og be-
greber i forordning 552/2004.
Væsentlige krav (bilag V b)
Kommissionen anfører, at ændringen af EASA-forordningen i 2009
(1108/2009) indeholdt en utilsigtet fejl i bilag V, der førte til et uigen-
nemførligt krav til flyveledere om at sikre hindringsfrihed for luftfartø-
jer, selv om disse befandt sig uden for flyvepladsens manøvreområde.
Kommissionen foreslår derfor, at teksten ændres, så den igen svarer
til ICAO’s bestemmelser og dermed får konsistent i forhold til SES-
forordningerne.
Udvidelse af EASA’s beføjelser (artikel 22 a)
Kommissionen foreslår, at EASA’s beføjelser udvides til at udstede
certifikater til tjenesteudøvere og organisationer involveret i udform-
ning, fremstilling og vedligeholdelse af systemer og komponenter til
lufttrafikstyrings- og luftfartstjenester (ATM/ANS), hvis en medlems-
stat anmoder om det. I dag har EASA alene beføjelser til at certificere
paneuropæiske tjenester.
Diverse
Kommissionen foreslår endeligt, at forordningen bringes i overens-
stemmelse med den ordning, der blev indført ved Lissabon Traktaten
(artikel 290 og 291 i TEUF og forordning 182/2011) om anvendelse af
gennemførelsesbestemmelser og delegerede retsakter. Ligeledes fore-
slås det, at EASA ændrer navn til EAA (Den Europæiske Unions Agen-
tur for Luftfart), hvilket svarer til den standardisering, der blev vedta-
Side 5 (8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
get i Europa-Parlamentets og Rådets erklæring fra juli 2012 om de-
centrale agenturer.
Slutteligt indeholder forslaget en række mindre redaktionelle ændrin-
ger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Inden for civil luftfart er der allerede i dag på EU-niveau fastsat for-
ordninger på området.
Kommissionen anfører, at forslaget harmonerer med nærhedsprincip-
pet, idet målene ikke i tilstrækkeligt omfang vil kunne gennemføres af
medlemslandene. Medlemslandenes egne tiltag, vil således ikke på en
og samme tid kunne sikre en optimal udbygning af kapacitet og sik-
kerhed i de tjenester som EU’s lufttrafikstyring leverer samtidig med
at omkostningsniveauet reduceres.
SES II+ initiativerne sigter mod at opnå en ensartet implementering
af EU-regelsættet på lufttrafikområdet, og dermed en konsolideret
lovgivning til gavn for brugerne af luftrummet.
Forslaget om ændring af EASA-forordningen 216/2008 er således med
til at sikre en sådan ensartethed i lovgivningen.
Fra dansk side er man enig i Kommissionens vurdering af at nærheds-
princippet er overholdt, da der allerede er fællesskabsret på området,
og da der er tale om en tilpasning af disse regelsæt.
6. Gældende dansk ret
Reglerne inden for civil luftfart er i dag allerede reguleret gennem EU-
forordninger på området.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Forslaget forventes umiddelbart heller ikke at have væsentlige statsfi-
nansielle konsekvenser, når der ses bort fra eventuelle konsekvenser
af den usikkerhed, der måtte være i relation til de foreslåede ændrin-
ger for militære flyvepladser med primær civil trafik.
Forslaget medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for er-
hvervslivet, men da der bl.a. er tale om en harmonisering af de for-
skellige regelsæt og om at effektivisere, simplificere og undgå regel-
Side 6 (8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
overlapning vurderes dette at kunne have en positiv afledet effekt for
brugerne.
8. Høring
Forslag er den 12. juni 2013 sendt i høring i EU-specialudvalget for
transport og til andre relevante høringsparter med frist den 10. juli
2013.
Der er modtaget følgende høringssvar:
Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL):
BDL takker for det fremsendte materiale, der omhandler Kommissio-
nens forslag til ændringer i EASA grundforordningen.
Forslaget har til formål, som led i SES II+ initiativet, at fjerne over-
lapninger mellem SES- og EASA-forordningerne samt tydeliggøre lov-
grundlaget, således at der sikres klar opgavefordeling mellem Kom-
missionen, EASA og Eurocontrol, hvor Kommissionen har ansvar for
økonomisk og teknisk regulering, EASA for formulering af tekniske
forskrifter og tilsyn, mens Eurocontrol fokuserer på operative opgaver
i relation til netforvaltningen.
BDL kan tilslutte sig forslaget. Der er et påtrængende behov for at ac-
celerere implementeringen af SES, der indeholder store fordele for
miljø og effektivitet, men som for længe er blevet bremset af snævre
nationale hensyn. Det foreliggende forslag vil medvirke til en styrkelse
af det lovmæssige grundlag for at gennemføre SES, og bør derfor
støttes.
Organisationer der ikke har haft bemærkninger til forslaget: Erhvervs-
flyvernes sammenslutning.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Visse større lande har forud for fremsættelsen givet udtryk for at fo-
kus bør være på fortsat implementering af eksisterende SES-
lovgivning (SESII-pakken fra 2009) fremfor vedtagelse af nye regler
på området.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man generelt positiv indstillet over for forslaget, og
har principielt ingen indvendinger mod at EASA-forordningen
(216/2008) ændres for at tilpasse denne med ændringerne til de fore-
slåede SES-forordninger om det fælles europæiske luftrum.
Regeringen er således generelt positiv over for Kommissionens ambi-
tioner om at skabe størst mulig enkelthed og gennemsigtighed i forde-
lingen af opgaverne mellem de forskellige europæiske institutioner
(Kommissionen, EASA og Eurocontrol).
Side 7 (8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Regeringen er endvidere enig i Kommissionens ambitioner om at ef-
fektivisere, simplificere og undgå overlapning i regelsættene.
Med forbehold for at de foreslåede ændringer for militære flyveplad-
ser, der primært betjener civil trafik, ikke er analyseret til bunds og
konsekvenserne heraf derfor ikke er kendt, kan regeringen tilslutte sig
Kommissionens overordnede principper om, at civil trafik skal regule-
res af de civile luftfartsregler.
11. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 8 (8)