Europaudvalget 2013
KOM (2013) 0412
Offentligt
1452057_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 13.6.2013
COM(2013) 412 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om anvendelsen af forordning (EF) nr. 1523/2007 om forbud mod markedsføring og
indførsel i og udførsel fra Fællesskabet af pelsskind fra hunde og katte samt produkter,
hvori sådanne pelsskind indgår
(EØS-relevant tekst)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452057_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om anvendelsen af forordning (EF) nr. 1523/2007 om forbud mod markedsføring og
indførsel i og udførsel fra Fællesskabet af pelsskind fra hunde og katte samt produkter,
hvori sådanne pelsskind indgår
(EØS-relevant tekst)
1.
B
AGGRUND
Forordning (EF) nr. 1523/2007
1
forbyder markedsføring og indførsel i og udførsel
fra Unionen af pelsskind fra hunde og katte samt produkter, hvori sådanne pelsskind
indgår.
Forbuddet blev vedtaget for at imødegå bekymringerne hos EU's borgere, som
betragter hunde og katte som kæledyr og derfor ikke ønsker at købe produkter, hvori
pelsskind fra katte og hunde indgår.
Forordningen harmoniserede de foranstaltninger, som forbyder produktionen og
handelen med pelsskind fra hunde og katte og produkter, hvori sådanne pelsskind
indgår, på EU-plan, idet 15 medlemsstater
2
allerede havde vedtaget national lov-
givning for at begrænse produktionen og handelen med hunde- og katteskind.
Det er ikke let at se forskel på skind fra hunde og katte og andre skindtyper og
syntetisk materiale af skindimitation, navnlig når skindet bruges som for eller pynt på
beklædning (f.eks. frakkekrave) eller til legetøj eller tilbehør dertil (f.eks. nøgleringe
med pelsdyr).
Forbuddet mod pelsskind fra hunde og katte har været gældende i EU siden den 31.
december 2008.
I henhold til forordningens artikel 7 aflægger Kommissionen "senest den 31.
december 2010 [...] rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om anvendelsen af
forordningen, herunder om toldaktiviteter i forbindelse hermed". Denne rapport er
Kommissionens svar på denne anmodning.
Formålet med rapporten er at give et overblik over gennemførelsen af forbuddet mod
pelsskind fra hunde og katte i 2009 og 2010. Vedtagelsen af rapporten blev forsinket,
da medlemsstaterne havde brug for mere tid til at indsamle tilstrækkelige oplysninger
om gennemførelsen af forbuddet. Nogle oplysninger blev først modtaget i starten af
2012, og det var således først muligt at foretage en samlet analyse i 2012.
I rapporten redegøres for de gennemførelsesforanstaltninger, som medlemsstaterne
har indført for at forbyde markedsføring og indførsel i eller udførsel fra Unionen af
pelsskind fra hunde og katte samt produkter, hvori sådanne pelsskind indgår.
Der gives navnlig et overblik over de analysemetoder, som medlemsstaterne har
anvendt til at identificere, hvilken art pelsskindet stammer fra, og de anvendte
sanktioner i tilfælde af overtrædelse. I rapporten fremhæves de vigtigste
1
2
Forordning (EF) nr. 1523/2007 af 11. december 2007 om forbud mod markedsføring og indførsel i og
udførsel fra Fællesskabet af pelsskind fra hunde og katte samt produkter, hvori sådanne pelsskind
indgår, EUT L 343 af 27.12.2007, s. 1.
Rapporten vedrører anvendelsen af forordningen i perioden 2009-2010.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452057_0003.png
gennemførelsesaspekter påpeget af interessenterne og medlemsstaterne over for
Kommissionen.
Endelig redegøres der for de vigtigste interessenters vurdering af virkningerne af
anvendelsen af denne forordning.
2.
M
EDLEMSSTATERNES FORPLIGTELSER
Medlemsstaterne har det primære ansvar for gennemførelsen af forbuddet
3
.
De skal desuden:
underrette Kommissionen om, hvilke analysemetoder de anvender til at
identificere, hvilken art skindet stammer fra (forordningens artikel 5)
fastsætte og give Kommissionen meddelelse om reglerne for, hvilke sanktioner
der skal anvendes ved overtrædelse af forordningen (forordningens artikel 8).
3.
M
ETODE
Kommissionen anvendte
udarbejdelsen af rapporten:
følgende
informationskilder
i
forbindelse
med
medlemsstaternes besvarelse af et spørgeskema fremsendt af Kommissionen i
2011 om gennemførelsen af forbuddet mod pelsskind fra hunde og katte i 2009
og 2010
4
oplysningerne fremsendt af medlemsstaterne om de anvendte sanktioner i
tilfælde af overtrædelse af forordningen
korrespondance
Kommissionen
fra
interessenter
eller
medlemsstater
modtaget
af
resultaterne af et møde
5
den 18. januar 2012 arrangeret af Kommissionen for at
drøfte gennemførelsen af forbuddet med repræsentanter fra medlemsstaterne og
de vigtigste interessenter
6
.
4.
4.1.
G
ENNEMFØRELSE AF FORBUDDET
Kontroller i medlemsstaterne
Medlemsstaterne skulle indføre kontrolsystemer i forbindelse med gennemførelsen af
forbuddet. Det bestod navnlig i at integrere kontroller af forbuddet i deres
eksisterende kontrolsystemer som beskrevet i følgende afsnit.
De iværksatte tiltag var mere eller mindre omfattende afhængigt af de enkelte
medlemsstater, og der var navnlig kun et begrænset antal medlemsstater, som
iværksatte tiltag vedrørende uddannelse og procedurer og formidling af information.
Da størstedelen af pelsskindet fra hunde og katte og produkterne, hvori sådanne
pelsskind indgår, stammer fra tredjelande, er det primære formål med de
kontrolsystemer, der er blevet indført i medlemsstaterne, at forhindre ulovlig
3
4
5
6
Forbuddet er "forbuddet mod pelsskind fra hunde og katte". Det gælder i resten af teksten.
Alle medlemsstaterne, undtagen Grækenland, svarede.
Dagsordenen for mødet og præsentationerne er tilgængelige på
http://ec.europa.eu/food/animal/welfare/seminars/docs/agenda_implementation_ban_cat_dog_fur_en.pdf
Listen over de organisationer, som deltog i mødet, er anført i bilaget til rapporten.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452057_0004.png
kommerciel indførsel af pelsskind fra hunde og katte i EU. Der er ingen
dokumentation for produktionen af pelsskind fra hunde og katte i EU, og der er
således kun en teoretisk sandsynlighed for udførsel.
4.1.1.
Nationale lovgivninger om forbud mod pelsskind fra hunde og katte
Nationale lovgivninger om forbud mod pelsskind fra hunde og katte indført inden
forordningens vedtagelse blev ophævet og/eller ændret i de pågældende
medlemsstater. Med forordningens ikrafttræden blev reglerne om forbuddet derfor
harmoniseret på EU-plan. Det letter arbejdet for myndighedernes kontrolpersonale
og for de erhvervsdrivende, der lovligt handler med pelsskind og varer af pelsskind
eller imiteret pelsskind.
4.1.2.
Anvendte sanktioner i tilfælde af overtrædelse af forbuddet
Medlemsstaterne skal fastsætte regler for, hvilke sanktioner der skal anvendes ved
overtrædelse af forordningens bestemmelser. Sanktionerne skal være effektive, stå i
rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
De fleste medlemsstater har ændret den nationale lovgivning og indført
administrative og/eller strafferetlige sanktioner for overtrædelse af forbuddet. Andre
medlemsstater havde allerede indført generelle sanktioner for indførsel eller
markedsføring af ulovlige varer, som finder anvendelse i tilfælde af overtrædelse af
forordningen.
De administrative sanktioner består primært af bøder pålagt de erhvervsdrivende, og
der er også mulighed for at anvende strafferetlige sanktioner.
De strafferetlige sanktioner forudsætter generelt, at sagen henvises til en national
domstol. Som det fremgår af tabel 1, varierer sanktionernes omfang meget fra
medlemsstat til medlemsstat.
Endelig har alle medlemsstaterne retlige beføjelser til at beslaglægge ulovlige
produkter og til at kræve, at de destrueres.
Tabel 1: Oversigt over anvendte sanktioner i medlemsstaterne i tilfælde af overtrædelse
af forbuddet mod pelsskind fra hunde og katte
Sanktioner
Administrativ
sanktion
Strafferetlig sanktion
Sanktionernes omfang
Fra 250-500 EUR til 20 000 EUR
Bøder fra 1 500 EUR til 40 000 EUR
Fængsel fra 4 måneder op til 3 år
Kilde: Medlemsstaternes besvarelse af spørgeskemaet om gennemførelse fremsendt af Kommissionen
4.1.3.
Myndigheder, der er ansvarlige for gennemførelsen af forbuddet
Da hovedformålet med kontrollerne var at forhindre ulovlig indførsel af pelsskind fra
hunde og katte fra tredjelande i EU, udpegede medlemsstaterne primært
toldmyndighederne eller toldmyndighederne og veterinærmyndighederne som de
ansvarlige myndigheder for gennemførelsen af forbuddet.
Toldmyndighederne havde ansvaret for at identificere potentielle ulovlige
kommercielle sendinger fra tredjelande, som mistænkes for at indeholde pelsskind
fra hunde og katte. Deres erfaringer inden for andre områder med at forhindre ulovlig
indførsel var primært at identificere risikosendinger. I tilfælde af mistanke udfører
toldmyndighederne en kontrol for at bekræfte mistanken. Proceduren for kontrol af
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452057_0005.png
indførslen af pelsskind fra hunde og katte blev derfor integreret i de generelle
toldprocedurer, som allerede omfatter risikobaseret kontrol. På grund af det lave
antal udførte kontroller har gennemførelsen af forbuddet sandsynligvis ikke været en
stor byrde for toldmyndighederne.
I de tilfælde hvor veterinærmyndighederne var indblandet, var de primært ansvarlige
for den fysiske inspektion af de mistænkelige sendinger, prøvetagning og
fremsendelse af prøver til analyse om fornødent.
I de tilfælde hvor flere kompetente myndigheder var indblandet, har de fleste berørte
medlemsstater truffet foranstaltninger for at sikre, at myndighederne samarbejder og
udveksler oplysninger.
4.1.4.
Uddannelse og procedurer
På EU-niveau har Kommissionen integreret kontrolforanstaltninger vedrørende
forbuddet i den europæiske integrerede online-toldtarif (TARIC)
7
.
TARIC er en flersproget database, der er tilgængelig online for myndighedernes
kontrolpersonale og de erhvervsdrivende, og den omfatter navnlig foranstaltninger
vedrørende indførsels- og udførselsrestriktioner. I 2009 blev der på EU-niveau
defineret en liste over varer og koder i den kombinerede nomenklatur (KN)
8
for
varer, som mistænkes for at indeholde pelsskind fra hunde og katte, der blev
integreret i TARIC.
En række medlemsstater anførte, at TARIC gjorde det nemmere at identificere
potentielle ulovlige sendinger. En medlemsstat mente imidlertid, at listen over varer
og KN-koder for varer, som mistænkes for at indeholde pelsskind fra hunde og katte,
var for omfattende.
Når det myndighedspersonale, der kontrollerer ind- eller udførsler af pelsskind,
indtaster et produkt eller en KN-kode opført på ovennævnte liste i TARIC, vil det
fremgå af databasen, at det skal kontrolleres, om den erhvervsdrivende har markeret
et afkrydsningsfelt i toldangivelsen om, at det indførte eller udførte pelsskind ikke
stammer fra hunde eller katte, jf. forordning (EF) nr. 1523/2007.
Ud over TARIC udarbejdede en række medlemsstater retningslinjer og
informationsmateriale til kontrolpersonalet om gennemførelsen af forbuddet, der
omfattede praktiske oplysninger om gennemførelsen af kontroller og oplysninger om
bestemmelserne i forordningen og den nationale lovgivning. Et eksempel på disse
dokumenter er tilgængeligt her:
https://findok.bmf.gv.at/findok/targetSearchSubmit.do;jsessionid=9605F10870FC60
5A9F5E848516744BF5
4.1.5.
Metoder til at identificere, hvilken art pelsskindet stammer fra
Medlemsstaterne anvendte følgende metoder til at identificere, hvilken art
pelsskindet stammer fra:
7
8
visuel identifikation
identifikation af hår ved mikroskopi
TARIC-databasen er tilgængelig online her:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/customs/customs_duties/tariff_aspects/customs_tariff/index_en.htm
Varer, der tolddeklareres i EU, skal generelt være klassificeret i henhold til den kombinerede
nomenklatur eller KN. Importerede og eksporterede varer skal deklareres med angivelse af den
underposition i nomenklaturen, som de henhører under.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452057_0006.png
DNA-analyse (polymerasekædereaktion, PCR)
artsidentifikation af dyr (SIAM) ved hjælp af MALDI-TOF-massespektrometri.
Listen over de metoder og laboratorier, der anvendes i de enkelte medlemsstater, er
anført i bilag I til rapporten.
Medlemsstaterne anvendte primært mikroskopi, DNA-analyse og artsidentifikation
af dyr ved hjælp af MALDI-TOF-massespektrometri. De enkelte metoder har fordele
og ulemper afhængigt af typen af udtagne prøver, det krævede identifikationsniveau,
repeterbarheden og omkostningerne.
Ved
identifikation af hår ved mikroskopi
kan det bestemmes, om prøven
indeholder pelsskind fra dyr eller syntetisk pelsskind.
Ved
DNA-analyse
kan det identificeres, om prøven stammer fra en tamkat eller
tamhund, og hvilken art pelsskindet stammer fra, forudsat at de relevante
artsspecifikke primere er tilgængelige. Ved DNA-analyse er det muligt at skelne
prøver af pelsskind fra tamhunde fra pelsskind fra ræve, prærieulve, sjakaler og
mårhunde. DNA-analysen kan imidlertid ikke anvendes til at skelne pelsskind fra
tamkatte fra pelsskind fra hybrider af tamkatte og bengalske katte. En vellykket
DNA-analyse forudsætter isoleret DNA i en vis minimumsmængde og -kvalitet,
hvilket til tider kan være vanskeligt at opnå, når prøven stammer fra behandlet
pelsskind (f.eks. farvet).
Ved
artsidentifikation af dyr
ved hjælp af MALDI-TOF-massespektrometri er det
muligt at identificere et større antal oprindelsesarter end ved DNA-analyse, og det er
muligt at identificere, hvilken art pelsskindet stammer fra, selv når der er tale om
behandlet pelsskind.
Der blev redegjort nærmere for de forskellige analysemetoder på mødet mellem
interessenterne og medlemsstaterne arrangeret af Kommissionen den 18. januar
2012, jf. følgende link:
http://ec.europa.eu/food/animal/welfare/seminars/docs/methods_analysis_identifying
_species_origin_fur_en.pdf
Omkostningerne ved de analysemetoder, der blev anvendt til at identificere
pelsskindet fra hunde og katte, angives i nedenstående tabel.
Tabel 2: Omkostninger ved metoder til at identificere, hvilken art pelsskindet stammer
fra
Metode
Mikroskopi
Artsidentifikation af
dyr (SIAM) ved hjælp
af MALDI-TOF-
massespektrometri
DNA-analyse
Omkostninger
30-60 EUR
150-250 EUR
150-1075 EUR
Kilde: Medlemsstaternes besvarelse af spørgeskemaet om gennemførelse fremsendt af Kommissionen
De fleste medlemsstater udpeger et laboratorium på deres område, hvortil prøver til
identifikation af pelsskind fra hunde og katte kan fremsendes af myndighedernes
kontrolpersonale. Flere medlemsstater valgte eller overvejer at udlicitere
prøvetagningen til et laboratorium i en anden medlemsstat, da deres egne laboratorier
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452057_0007.png
ikke har den nødvendige ekspertise i øjeblikket og grundet det begrænsede antal
prøver, der skal analyseres.
4.1.6.
Formidling af information
Som allerede nævnt er databasen over toldtariffer, TARIC, tilgængelig online for de
erhvervsdrivende. De erhvervsdrivende kan få adgang til forordningen via TARIC og
få oplyst, at de i forbindelse med indførsel eller udførsel af pelsskind i toldangivelsen
skal anføre, at de varer, som de agter at indføre eller udføre, ikke indeholder
pelsskind fra hunde eller katte.
Flere medlemsstater formidlede desuden oplysninger til de pågældende potentielle
erhvervsdrivende, importører og detailhandlere og til forbrugerne. Der blev
offentliggjort informationsbreve i medlemsstaternes statstidende eller på deres
officielle websted.
4.2.
Kontrolresultater
Medlemsstaterne havde fokus på indførsel i deres kontrolaktiviteter. Denne kontrol
blev desuden suppleret på EU-plan, navnlig gennem kontrol i detailforretninger.
Der blev om nødvendigt udtaget analyseprøver for at identificere tilstedeværelsen af
pelsskind fra hunde og katte. Identificerede ulovlige produkter blev beslaglagt og
destrueret, og der blev truffet sanktioner i tilfælde af overtrædelse.
I nedenstående tabeller ses en oversigt over kontrollerne udført af medlemsstaterne
og kontrolresultaterne. Medlemsstaterne angav ikke specifikke oplysninger om
mængden af identificeret pelsskind fra hunde og katte og de anvendte sanktioner.
Tabel 3: Kontroller udført for at undgå kommerciel ulovlig indførsel af pelsskind fra
hunde og katte
Antal
kontrollerede
importerede
kommercielle
sendinger
9687
25275
Antal importerede
kommercielle
sendinger udtaget
i stikprøve med
henblik på analyse
0
5
Antal
sendinger, der
ikke er
godkendt til
indførsel
1
2
Antal
beslag-
lagte
sendinger
0
67
Antal
destruerede
importerede
sendinger
0
0
År
2009
2010
Kilde: Medlemsstaternes besvarelse af spørgeskemaet om gennemførelse fremsendt af Kommissionen
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452057_0008.png
Tabel 4: Kontrol af ulovlig markedsføring af pelsskind fra hunde og katte på EU-
markedet
Antal
udførte
kontroller i
butikker og
hos detail-
handlere
119
169
Antal
sendinger
udtaget i
stikprøve
med
henblik på
analyse
46
52
Antal
beslaglagte
kommercielle
sendinger i
butikker og
hos detail-
handlere
9
66
40
Antal
destruerede
kommercielle
sendinger fra
butikker og hos
detailhandlere
10
År
Antal
målrettede
kontroller
af salgs-
websteder
Antal
målrettede
kontroller
af pakker
sendt pr.
post
0
0
2009
2010
56
28
0
0
Kilde: Medlemsstaternes besvarelse af spørgeskemaet om gennemførelse fremsendt af Kommissionen
Tabel 5: Antal analyserede prøver
Medlemsstat
2009
Østrig
Tjekkiet
Tyskland
Danmark
Finland
Frankrig
Italien
Det Forenede Kongerige
I alt
0
119
0
46 (heraf 17, som ikke
opfyldte kravene
11
)
1
0
1
I alt 15 i 2009 og 2010
2
20 (alle prøver opfyldte kravene)
20
3
Antal analyserede prøver
2010
10
1
Kilde: Medlemsstaternes besvarelse af spørgeskemaet om gennemførelse fremsendt af Kommissionen
Antallet af kontroller og antallet af prøver udtaget og fremsendt til analyse steg i
2010 sammenholdt med 2009. Forordningen trådte i kraft i 2009, og
gennemførelsesniveauet steg i 2010, da medlemsstaterne på dette tidspunkt havde
truffet foranstaltninger med henblik på at tilrettelægge kontrollerne.
Ifølge oplysningerne fra medlemsstaterne var de varer, som medlemsstaterne
mistænkte for at indeholde pelsskind fra hunde og katte, primært jakker og frakker,
tørklæder, halstørklæder, nøgleringe og skind.
9
10
11
De beslaglagte sendinger blev ikke nødvendigvis udtaget i stikprøve med henblik på analyse, da den
manglende opfyldelse kan være konstateret af andre årsager end positive analyseresultater.
De destruerede sendinger blev ikke nødvendigvis udtaget i stikprøve med henblik på analyse, da den
manglende opfyldelse kan være konstateret af andre årsager end positive analyseresultater.
Ved manglende opfyldelse forstås tilstedeværelsen af pelsskind fra hunde og katte.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452057_0009.png
5.
G
ENNEMFØRELSESASPEKTER
Nogle interessenter mente, at der ikke blev foretaget et tilstrækkeligt antal officielle
kontroller af markedsføringen i EU af pelsdyr fra hunde og katte, herunder navnlig af
internetsalget.
Spørgsmålet om mærkningskrav blev også drøftet i forbindelse med den kommende
anvendelse af forordning (EU) nr. 1007/2011
12
, for så vidt angår kravet til
medlemsstaterne om at mærke beklædningsartikler med små mængder pelsskind.
Forordning (EU) nr. 1007/2011 foreskriver angivelse af ikke-tekstildele af animalsk
oprindelse i etiketteringen eller mærkningen på tekstilprodukter, der indeholder
sådanne dele, således at forbrugerne kan træffe informerede valg. Etiketteringen eller
mærkningen må ikke være vildledende.
6.
F
ORORDNINGENS VIRKNINGER
De vigtigste interessenter fremhævede forordningens positive virkninger. Forbuddet
mod pelsskind fra hunde og katte er nu indført i alle medlemsstaterne. Forordningen
harmoniserer reglerne og letter således arbejdet for erhvervsdrivende, der
markedsfører eller indfører pelsskind eller produkter, hvori sådanne pelsskind indgår,
i EU. Ifølge European Fur Breeders Association havde forbuddet desuden ingen
negativ indvirkning på pelshandlen.
At dømme ud fra interessenternes synspunkter kan det antages, at forbuddet og
kontrollerne i medlemsstaterne sikrer, at risikoen for, at EU's forbrugere kan komme
til at købe pelsskind fra hunde og katte, er meget begrænset.
7.
K
ONKLUSION
Medlemsstaterne indførte kontrolsystemer i forbindelse med gennemførelsen af
forbuddet. De integrerede navnlig kontrollen af forbuddet i deres eksisterende
kontrolsystemer gennem følgende tiltag:
ændring af nationale lovgivninger for at ophæve tidligere nationale
bestemmelser om forbud mod pelsskind fra hunde og katte og for at indføre
sanktioner
udpegning af de kompetente myndigheder og det ansvarlige kontrolpersonale
udpegning af analysemetoderne og de laboratorier, der udfører dem for at
identificere, om pelsskindet stammer fra en tamhund eller tamkat i tilfælde af
tvivl
uddannelse og udarbejdelse af procedurer til vejledning for kontrolpersonalet
formidling af information til de erhvervsdrivende og offentligheden.
Hovedformålet med kontrollerne er at forhindre ulovlig kommerciel indførsel af
pelsskind fra hunde og katte i EU fra tredjelande, da hovedparten af pelsskindet
kommer fra disse lande.
I 2009 og 2010 havde medlemsstaterne således primært fokus på at forhindre ulovlig
indførsel i deres kontrolaktiviteter. Som følge af den direkte inddragelse af
12
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1007/2011 af 27. september 2011 om
tekstilfiberbetegnelser og tilknyttet etikettering og mærkning af tekstilprodukters fibersammensætning
(EUT L 272 af 18.10.2011, s. 1).
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
toldmyndighederne og de erhvervsdrivendes og medlemsstaternes anvendelse af
Kommissionens database TARIC var det muligt at harmonisere gennemførelsen af
forbuddet mod ulovlig indførsel.
Anvendelsen af forordningen havde generelt en positiv indvirkning, da den letter
arbejdet for de erhvervsdrivende, idet den har erstattet en række nationale forbud
omfattet af forskellige procedurer. Ifølge interessenterne medvirkede forbuddet
desuden til at begrænse risikoen for, at EU's forbrugere kan komme til at købe
pelsskind fra hunde og katte eller produkter, hvori sådanne pelsskind indgår.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452057_0011.png
BILAG I: Anvendte metoder til at identificere pelsskind fra hunde og katte i
medlemsstaterne
Nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Medlemsstat
Østrig
Belgien
Bulgarien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Det
Kongerige
Anvendt metode
Identifikation af hår ved mikroskopi + DNA-analyse er blevet
overvejet
Ingen oplysninger i besvarelsen af spørgeskemaet
Identifikation af hår ved mikroskopi + MALDI-TOF
MALDI-TOF
DNA-analyse
DNA-analyse
Visuel identifikation + identifikation af hår ved mikroskopi
Identifikation af hår ved mikroskopi
Identifikation af hår ved mikroskopi + DNA-analyse
DNA-analyse + MALDI-TOF
Ingen besvarelse af spørgeskemaet
Identifikation af hår ved mikroskopi + DNA-analyse
MALDI-TOF
Visuel identifikation + identifikation af hår ved mikroskopi +
DNA-analyse + MALDI-TOF
Identifikation af hår ved mikroskopi
Identifikation af hår ved mikroskopi + DNA-analyse under
overvejelse
MALDI-TOF
DNA-analyse
Identifikation af hår ved mikroskopi + MALDI-TOF
Visuel identifikation + DNA-analyse
Udlicitering til laboratorium i udlandet under overvejelse
MALDI-TOF
Identifikation af hår ved mikroskopi + DNA-analyse + MALDI-
TOF
Identifikation af hår ved mikroskopi + DNA-analyse
Identifikation af hår ved mikroskopi + DNA-analyse
DNA-analyse + MALDI-TOF
Forenede
DNA-analyse
Kilde: Medlemsstaternes besvarelse af spørgeskemaet om gennemførelse fremsendt af Kommissionen
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452057_0012.png
BILAG II: Liste over hørte interessenter
Organisationens navn
AEDT – European Association of Fashion Retailers
COTANCE
GAIA
HSI Humane Society International
IFTF – International Fur Trade Federation
European Fur Breeders’ Association
Euroleather
UNIC (Unione Nazionale Industria Conciaria)
Fondation Brigitte Bardot
IFAW – International Fund for Animal Welfare
DA
12
DA