Europaudvalget 2012-13
KOM (2013) 0452 Bilag 1
Offentligt
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
25. september 2013
Grund og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om tilpasning af en række retsakter
inden for retlige anliggender, der indeholder bestemmelser om brug af forskriftsproceduren
med kontrol, til artikel 290 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2013)452
1. Resumé
Forordningsforslaget har til hensigt at tilpasse fem basisretsakter inden for området for retlige og
indre anliggender, der hidtil har været omfattet af forskriftsproceduren med kontrol (PRAC) til
delegerede retsakter efter TEUF artikel 290 i henhold til Lissabon-traktaten. Forslaget har bl.a. til
formål at tilpasse forkyndelsesforordningen, der er omfattet af retsforbeholdet. Hvis forslaget
vedtages, vil Danmark dog i kraft af en tidligere indgået parallelaftale om tilslutning til
forkyndelsesforordningen kunne meddele, at Danmark vil gennemføre indholdet af ændringen til
forordningen.
2. Baggrund
Med Lissabon-traktaten opdeles de delegationsbeføjelser til Kommissionen, som hidtil har skullet
udøves efter komitologi-systemet, i to: 1) Beføjelser til Kommissionen til at vedtage delegerede
retsakter, jf. artikel 290 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), og 2)
beføjelser til Kommissionen til at vedtage gennemførelsesretsakter, jf. TEUF artikel 291. Afgørende
for valget mellem de to beføjelsestyper er i første omgang rækkevidden og den formelle karakter af
de pågældende beføjelser.
Eksisterende basisretsakter, der indeholder bestemmelser med henvisning til forskriftsproceduren
med kontrol (PRAC), blev ikke automatisk underlagt tilpasning i forbindelse med
Lissabontraktatens ikrafttrædelse. Bestemmelserne består uændret, indtil basisretsakten ændres,
hvorfor der er behov for at tilpasse den eksisterende lovgivning.
Ved slutningen af 2012 var der stadig 288 retsakter med referencer til PRAC. Omkring 60 af disse
er allerede i lovgivningsprocessen. Herudover har Kommissionen foreslået, at 160 basisretsakter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
inden for en række forskellige fagområder tilpasses i forbindelse med forslaget til
”Omnibusforordningen” jf. KOM(2013)451 (se særskilt grund- og nærhedsnotat herom).
Sideløbende med forslaget til ovennævnte ”omnibusforordning” har Kommissionen i nærværende
forslag foreslået tilpasning af fem basisretsakter inden for området for retlige og indre anliggender,
der stadig henviser til PRAC. Baggrunden for at tilpasse disse basisretsakter ved et særskilt forslag,
er, at de blev vedtaget i henhold til afsnit V i del III i TEUF og derfor ikke er bindende for alle
medlemsstater.
De fem basisretsakter indeholdt i forslaget er som følge af det danske forbehold på området for
retlige og indre anliggender ikke bindende for og finder derfor ikke anvendelse i Danmark.
For så vidt angår
forkyndelsesforordningen
(Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1393/2007 af 13. november 2007) har Danmark imidlertid den 19. oktober 2005 indgået en
parallelaftale med EU. Aftalen blev gennemført ved lov nr. 1564 af 20. december 2006 om ændring
af retsplejeloven (Gennemførelse af parallelaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Danmark
om forkyndelse af retslige og udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager). Ved aftalen
blev Danmark på mellemstatsligt grundlag tilknyttet reglerne i forkyndelsesforordningen, således at
reglerne i forordningen gælder mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
3. Formål og indhold
Nærværende forslag vedrører procedurer for Rådets og Europa-Parlamentets kontrol med
Kommissionens vedtagelse af delegerede retsakter for fem basisretsakter inden for området for
retlige og indre anliggender, som hidtil har været underlagt den såkaldte forskriftsprocedure med
kontrol (PRAC) som fastlagt i artikel 5a Rådets afgørelse 1999/468/EF ("komitologiafgørelsen").
Forslaget fremsættes parallelt med forslaget til en såkaldt ”omnibus-forordning”, der vedrører 160
basisretsakter inden for en række forskellige områder.
Den fremgangsmåde, der følges i dette forslag, er den samme som i forslaget om ”omnibus-
forordningen”. Således foreslås det, at Kommissionen gives beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter, når retsakterne i bilaget indeholder bestemmelser om brug af artikel 5a i
komitologiafgørelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal inddrages i medfør af den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF art.
294, jf. art. 289. Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Det foreliggende forordningsudkast har til formål at tilpasse fem retsakter inden for området retlige
anliggender, der delegerer beføjelser til Kommissionen, til regimet for delegerede retsakter i
henhold til Lissabon-traktatens artikel 290. Spørgsmålet vedrører således tilrettelæggelsen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
reguleringen på EU-niveau. Da der er tale om en teknisk overvejelse om konkret håndtering af
lovgivning på EU-niveau, vurderes forslaget at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Som anført under pkt. 1 er de fem retsakter, som forslaget til forordningen omhandler, vedtaget med
hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V, og er derfor omfattet af Danmarks retsforbehold. Danmark
deltager således ikke i vedtagelsen af forordningen. Danmark har dog som nævnt indgået en
parallelaftale om tilknytning til forkyndelsesforordningen, således at reglerne i denne forordning
gælder mellem Danmark og de øvrige medlemsstater på mellemstatsligt grundlag.
Det fremgår af parallelaftalen, at Danmark ikke deltager i vedtagelsen af udtalelser fra det udvalg,
der bistår Kommissionen med at gennemføre de nødvendige foranstaltninger til forordningen. Det
følger således af parallelaftalen, at Danmark allerede i dag er afskåret fra at deltage i arbejdet med
at kontrollere Kommissionens konkrete udmøntning af forordningen under forskriftsproceduren
med kontrol (PRAC). Overgangen til delegerede retsakter har derfor ingen praktisk betydning for
Danmark.
Såfremt der opnås enighed om at tilpasse forkyndelsesforordningen til regimet for delegerede
retsakter, vurderes dette at være en ændring af forordningen i parallelaftalens forstand. Dette
indebærer, at Danmark i kraft af parallelaftalen skal meddele, om Danmark ønsker at gennemføre
den ændrede forkyndelsesforordning. Tilslutter Danmark sig ikke ændringen i
forkyndelsesforordningen, betragtes parallelaftalen som opsagt, jf. parallelaftalens artikel 3, stk. 7.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen er sendt i høring i Specialudvalget for EU-institutionelle spørgsmål og i Specialudvalget for
Retlige Anliggender.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om øvrige medlemsstaters holdning til
forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan som konsekvens af vedtagelsen af Lissabon-traktaten generelt støtte, at eksisterende
basisretsakter tilpasses til de nye regler. Danmark lægger generelt vægt på, at tilpasningen sker på
baggrund af en konkret vurdering af hver enkelt retsakt. Dette indebærer at Kommissionen i de
forestående forhandlinger om omnibusforslaget som udgangspunkt, for hver enkelt berørt retsakt, bør
fremlægge konkrete begrundelser for at delegationsbeføjelser, der aktuelt udøves efter
forskriftsproceduren med kontrol, fremover kan tilrettelægges som delegeret retsakter efter TEUF
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
artikel 290. I den forbindelse bør man fra dansk side lægge vægt, at overgang til delegerede retsakter
alene vedrører ikke-væsentlige elementer i de omfattede basisretsakter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Den generelle komitologiforordning
182/2011 blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 23. juni 2010.