Kulturudvalget 2012-13
KOM (2013) 0455 Bilag 1
Offentligt
1281149_0001.png
1281149_0002.png
1281149_0003.png
1281149_0004.png
1281149_0005.png
1281149_0006.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens meddelelse ”Imod fastlåsning: Åbne IKT-systemer

ved hjælp af bedre udnyttelse af standarder ved offentlige indkøb”,

KOM(2013) 455

Notatet sendes tillige til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget

1.

Resumé

Kommissionen har den 25. juni 2013 fremsendt meddelelsen ”Imod fastlås-ning: Åbne IKT-systemer ved hjælp af bedre udnyttelse af standarder vedoffentlige indkøb”.Formålet med meddelelsen er at udnytte IKT-standarder (standarder in-den for informations- og kommunikationsteknologi) i offentlige udbudmed henblik på at øge konkurrencen, mindske vanskelighederne for of-fentlige myndigheder i forbindelse med skifte af IKT-udbyder, og dermedsænke priserne ved det offentliges anskaffelse af IKT-systemer.I meddelelsen identificerer Kommissionen de største vanskeligheder, somde offentlige myndigheder står overfor, når de indkøber IKT-systemer,samt udpeger bedste praksis i nogle af de medlemsstater, der arbejderaktivt for at overvinde disse vanskeligheder. Denne bedste praksis dannergrundlaget for den vejledning, der er bilag til Kommissionens meddelel-se.Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle, sam-fundsøkonomiske eller administrative konsekvenser. Meddelelsen har ikkei sig selv konsekvenser for gældende dansk ret.

2.

Baggrund

Kommissionen har ved KOM(2013) 455 af 25. juni 2013 fremsendt medde-lelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Socia-le Udvalg og Regionsudvalget: ”Imod fastlåsning: Åbne IKT-systemer vedhjælp af bedre udnyttelse af standarder ved offentlige indkøb”. Som bilag tilmeddelelsen er fremsendt en vejledning i engelsk sprogversion: ”Guide forthe procurement of standards-based ICT – Elements of good practice”.Meddelelsen fremsættes som et led i EU’s IKT-strategi ”En DigitalDagsorden for Europa”.
2/6

3.

Formål og indhold

Formålet med meddelelsen og vejledningen er at udnytte IKT-standarderi offentlige udbud med henblik på at øge konkurrencen, mindske fastlås-ning af IKT-systemet og dermed sænke priserne ved det offentliges an-skaffelse af disse systemer.De offentlige myndigheder indgår ofte kontrakter med IKT-udbydere forat kunne anvende et IKT-produkt eller en -tjenesteydelse i en vis periode.Fastlåsning forekommer, når det er vanskeligt for en offentlig myndighedat skifte udbyder, fordi udbudsmaterialet nødvendigvis må henvise til deteksisterende system. De detaljerede oplysninger om, hvordan systemetfungerer, er således kun tilgængelige for den eksisterende udbyder, hvor-for det ved indkøb af nye komponenter ofte kun er denne udbyder, derkan levere dem. Det betyder, at en anden udbyder kan forhindres i effek-tivt at overtage leveringen af produktet eller ydelsen.Denne manglende konkurrence fører til højere priser, og den offentligesektor i EU anslås af Europa-Kommissionen at tabe omkring 1,1 mia.EUR (ca. 8,2 mia. kr.) om året. Ved at udnytte standarderne bedre og så-ledes gøre det muligt for konkurrenterne at udbyde alternative løsningervil man mindske fastlåsningen og øge konkurrencen og derved sænke pri-serne samt potentielt forbedre kvaliteten.Ved at anvende standardbaserede IKT-systemer kan man bidrage til stør-re fleksibilitet i offentlige indkøb af IKT, idet standarderne stiller grund-læggende viden om systemet til rådighed for enhver. Det indebærer, atandre potentielle udbydere vil kunne vedligeholde eller udbygge et sy-stem på mere konkurrencedygtige betingelser. Ud over de økonomiskeaspekter er der andre væsentlige fordele for de offentlige myndighederved at skifte til standardbaserede IKT-systemer, herunder bl.a. effektivi-tetsgevinster i forbindelse med samspillet med borgerne og brugerne afsystemerne, øget interoperabilitet med andre offentlige myndigheder, me-re innovation og lavere omkostninger for IKT-udbydere.Flere medlemsstater, herunder Danmark, arbejder aktivt for at fremmeanvendelse af standarder i offentlige IKT-indkøb. Med udgangspunkt ierfaringer fra nogle af disse medlemsstater har Kommissionen identifice-ret de største vanskeligheder, som de offentlige myndigheder står overfor,når de indkøber IKT-systemer. De indsamlede erfaringer danner grund-laget for den vejledning, "Guide for the procurement of standards basedICT, Elements of Good Practice", (vejledningen), der er bilag til Kom-missionens meddelelse.Vejledningen omfatter bl.a. rådgivning og vejledning om udvikling afIKT-strategier, anvendelse af IKT-standarder og evaluering af IKT-behov, herunder budgetmæssig planlægning og dialog med markedet mv.Vejledningen henvender sig til alle dem, der er involveret i offentligeIKT-indkøb, herunder embedsmænd, der varetager indkøb, ledende of-
3/6
fentlige informationsmedarbejdere og IKT-eksperter, der assisterer of-fentlige myndigheder. Vejledningen gør det klart, at det ikke er muligt forindividuelle indkøbere på egen hånd at løse problemerne med fastlåsning,anvende standarder bedre eller i højere grad fremme interoperable syste-mer. Dette skal tværtimod være en del af en overordnet, langsigtet planpå passende branche- og organisationsniveau for at sikre, at IKT-systemerne arbejder sammen på effektiv vis.Udover vejledningen findes en lang række andre initiativer på EU-plan,der har til formål at fremme brugen af standarder generelt, hvoraf nogleer nævnt i meddelelsen. Der henvises bl.a. til den nyligt vedtagne reformaf det europæiske standardiseringssystem og de muligheder denne giverfor at anvende i IKT-specifikationer i udbud. I tilfælde af, at der ikke fin-des relevante standarder på et område, som er nødvendige for fx at adres-sere samfundsmæssige udfordringer, opfordres til, at de offentlige myn-digheder potentielt kan samarbejde med andre offentlige indkøbere omprækommercielle indkøb.Kommissionen tilskynder alle offentlige myndigheder i medlemsstaternetil at anvende vejledningen for at bidrage til at afhjælpe fastlåsning af de-res IKT-systemer. Det vil således fremme konkurrencen i Europa og støt-te udviklingen af det europæiske indre marked for IKT, herunder sikrestørre adgang til og brug af offentlige oplysninger og information. Kom-missionen vil ligeledes anvende vejledningen til at gøre bedre brug afstandarder i sine egne IKT-systemer og tilskynder de andre EU-institutioner til at følge trop. Det forventes, at medlemsstaterne, sammenmed Kommissionen og andre EU-institutioner, med tiden vil udvikle me-re specialiserede versioner af vejledningen, der er skræddersyet til deresegne IKT-strategier og den måde, de anvender specifikke standarder på.Desuden vil Kommissionen organisere møder med relevante interessenterom bedste praksis samt støtte op om denne informationsudveksling meden offentlig hjemmeside.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

5.

Nærhedsprincippet

Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en med-delelse fra Kommissionen.

6.

Gældende dansk ret

Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for gældende dansk ret.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser for Danmark.På kort sigt kan en udmøntning af meddelelsens initiativer, herunder an-vendelse af vejledningen, afføde øgede udgifter i forbindelse med ud-
4/6
formningen af offentlige udbud. Disse udgifter forventes dog at være be-grænsede, da bedste praksis som skitseret i meddelelsen overordnet har-monerer med den tilgang, der anvendes ved det offentliges anskaffelse afIKT i Danmark. Derfor forventes disse udgifter afholdt inden for de eksi-sterende rammer.På lidt længere sigt er det vurderingen, at anvendelse af vejledningen kanmedføre væsentligt færre udgifter for det offentlige som følge af potenti-elt store besparelser i forbindelse med offentlige indkøb af IKT.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Meddelelsen skønnes ikke i sig selv at have væsentlige samfundsøkono-miske konsekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervs-livet.

10.

Høring

Meddelelsen været sendt i høring i Specialudvalget for Vækst, Konkurren-ceevne og Forbrugerbeskyttelse med frist den 11. juli 2013. Der er modtagethøringssvar fra KL og IT-Branchen.KL bakker op om målsætningen om åbne IKT-systemer ved hjælp af øgetanvendelse af standarder. Det er KL’s opfattelse, at det vil medføre bedreog billigere løsninger, og at standarder og bedre løsninger vil have væ-sentlig betydning for effektivisering af den kommunale opgaveløsninggenerelt.For at sikre innovation og udvikling, er det KL’s anbefaling, at der foku-seres på standarder for data til brug for udveksling mellem forskellige sy-stemer, dvs. databeskrivelse af snitflader mv. Snitfladestandarder bestårdels af en teknisk komponent der fortæller, hvordan der udveksles, dels afen indholdskomponent, dvs. en semantik der beskriver, hvad der udveks-les.KL er enig i vejledningens beskrivelse af 4 standardiseringsniveauer (in-ternational, europæisk, harmoniseret og national standard), men det erKL’s opfattelse, at det er hensigtsmæssigt med flere niveauer. Oftest erdet semantikken omkring udfærdigelsen af standarder, der er den tungesteopgave. KL ser frem til at genoptage samarbejdet med staten og regio-nerne med henblik på at definere de relevante standarder, både tekniskeog semantiske, på de områder hvor der ikke er relevante eller tilstrække-lige standarder.De egentlige værdier i offentlige IT-løsninger udgøres af data, og nem ogbillig udveksling af data i det offentlige og mellem det offentlige og detprivate, har et stort effektiviseringspotentiale. Ikke kun med hensyn til
5/6
indkøb af løsninger, som høringen direkte adresserer, men også mht. ef-terfølgende drift og udvikling af løsninger og deres anvendelse.KL ser en særlig udfordring i den udprægede anvendelse af suite-løsninger i det offentlige, hvor offentlige institutioner indkøber suitermed sammenhængende løsninger. Anvendelsen af suiter vanskeliggør af-grænsningen mellem forskellige løsninger, og dermed også løsningen afforskellige opgaver. KL forudser derfor en vanskelig tværoffentlig procesmed dels at beskrive hvilke selvstændige opgaver/løsninger en suite-løsning anvendes til, og dernæst at beskrive de datasnitflader, der er nød-vendige og hensigtsmæssige for at sikre konkurrencen om markedet.IT-Branchen bakker op om øget brug af standarder, der øger konkurren-cen, sikrer samarbejdende løsninger til gavn for kunderne og smidiggørleverandørers vej til nye markeder med løsninger, som følger anerkendtestandarder.IT-Branchen bakker derfor op om Kommissionens arbejde for – medmeddelelsen og vejledningen – at øge brugen af standarder i det offentli-ges IKT-indkøb og for at øge samarbejdet mellem EU-medlemslande omstandardisering.Ifølge IT-Branchen er det dog bemærkelsesværdigt, hvor meget letteredet er i en guide at skrive, at myndigheder skal fokusere og analysere påde økonomiske fordele i øget brug af standarder ved IT-indkøb henholds-vis kommunikere deres afledte budgetbehov for en opprioritering af stan-dardiseringen ud, end det er i dagligt indkøb såvel som i drivende politi-ske strategier at få afsat midler hertil.Udfordringen er, ifølge IT-branchen, at standarder er politisk uinteressan-te. Der vil næsten altid være et mere kortsigtet og letforståeligt mål, det ermere fristende politisk at investere ressourcer i. Derfor fravælger mangemyndigheder investeringer i standarder ved ny-udvikling, ligesom opgra-deringer af legacy-systemer til nyere standarder hører til sjældenhederne.Implementering og anvendelse af standarder, som efterfølgende er blevetfjernet, har ført til betydelige økonomiske tab. Det gælder eksempelvis påsundhedsområdet.Det er derfor nødvendigt, at EU finder fælles midler som myndigheder ogleverandører kan trække på ved offentlige IKT-udbud, hvor der er særligeperspektiver i med indkøbet at udbrede og videreudvikle internationalestandarder, samt opdatere legacy-løsninger hertil. Hvis det fælleseuropæi-ske potentiale for øget brug af standarder er så stort som Kommissionenindleder med at estimere (1,1 mia. euro - ca. 8,2 mia. kr.), så burde detifølge IT-Branchen tale for, at EU investerede betydelige fælleseuropæi-ske ressourcer heri.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.
6/6

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er generelt regeringens holdning, at standardisering kan være et vigtigtredskab til at gennemføre offentlig politik samt til at sikre færre handelshin-dringer i EU’s indre marked.Det er endvidere regeringens holdning, at anvendelse af standarder i offent-lige udbud kan bidrage til at fremme såvel tilpasning til globaliseringen ogden teknologiske udvikling som øget konkurrence blandt IKT-leverandører.Regeringen støtter derfor Kommissionens meddelelse om åbne IKT-systemer ved hjælp af bedre udnyttelse af standarder ved offentlige indkøb,samt den vedlagte vejledning.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.