GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
16. august 2013
Kommissionens meddelelse om Blue Belt - et fælles søtransportom-
råde, KOM(2013) 510 endelig
1.
Resumé
Med meddelelsen om sit Blue Belt-initiativ oplyser Kommissionen om si-
ne planer for virkeliggørelsen af et indre marked uden toldbarrierer for
søtransport gennem administrative lettelser. Kommissionen vil således
tage initiativ til to tiltag, som skal forbedre vilkårerne for henholdsvis
skibe i fast rutefart og skibe, som sejler mellem EU-havne og også
anløber havne i tredjelande. Initiativet er primært rettet mod transport
mellem EU-medlemslandene, men giver også mulighed for at håndtere
gods til og fra tredjelande. De konkrete tiltag sigter bl.a. på nedbringelse
af administrative byrder i forbindelse med toldbehandling.
Meddelelsen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser.
2.
Baggrund
I 2009 påpegede Kommissionen i sin handlingsplan for ”etablering af et eu-
ropæisk søtransportområde uden barrierer”, at der på toldområdet var
behov for en forenkling af formaliteter for skibe, der var i fart mellem
EU-havne, hhv. lettelser for sådanne der undervejs anløber et tredjeland
eller en frizone.
Således vil EU-varer, der under søtransporten forlader én medlemsstats
territorialfarvande, miste deres toldmæssige EU-status og skulle
underkastes en fornyet toldbehandling i næste havn - uanset om denne er
en EU-havn. Kommissionen påpegede således, at transport af varer
mellem EU’s medlemsstater ad søvejen ikke fuldt ud udnytter det indre
markeds fordele, som det er tilfældet med landtransport.
Med henblik på blandt andet at imødegå dette problem vedtog
Kommissionen forordning nr. 177/2010
1
, hvori der blev indført mulighed
for en række forenklede toldprocedurer for skibe i såkaldt fast rutefart
inden for EU’s toldområde.
1
EUT L 52 af 3.3.2010.