Transportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0510 Bilag 1
Offentligt
1276290_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
16. august 2013
Kommissionens meddelelse om Blue Belt - et fælles søtransportom-
råde, KOM(2013) 510 endelig
1.
Resumé
Med meddelelsen om sit Blue Belt-initiativ oplyser Kommissionen om si-
ne planer for virkeliggørelsen af et indre marked uden toldbarrierer for
søtransport gennem administrative lettelser. Kommissionen vil således
tage initiativ til to tiltag, som skal forbedre vilkårerne for henholdsvis
skibe i fast rutefart og skibe, som sejler mellem EU-havne og også
anløber havne i tredjelande. Initiativet er primært rettet mod transport
mellem EU-medlemslandene, men giver også mulighed for at håndtere
gods til og fra tredjelande. De konkrete tiltag sigter bl.a. på nedbringelse
af administrative byrder i forbindelse med toldbehandling.
Meddelelsen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser.
2.
Baggrund
I 2009 påpegede Kommissionen i sin handlingsplan for ”etablering af et eu-
ropæisk søtransportområde uden barrierer”, at der på toldområdet var
behov for en forenkling af formaliteter for skibe, der var i fart mellem
EU-havne, hhv. lettelser for sådanne der undervejs anløber et tredjeland
eller en frizone.
Således vil EU-varer, der under søtransporten forlader én medlemsstats
territorialfarvande, miste deres toldmæssige EU-status og skulle
underkastes en fornyet toldbehandling i næste havn - uanset om denne er
en EU-havn. Kommissionen påpegede således, at transport af varer
mellem EU’s medlemsstater ad søvejen ikke fuldt ud udnytter det indre
markeds fordele, som det er tilfældet med landtransport.
Med henblik på blandt andet at imødegå dette problem vedtog
Kommissionen forordning nr. 177/2010
1
, hvori der blev indført mulighed
for en række forenklede toldprocedurer for skibe i såkaldt fast rutefart
inden for EU’s toldområde.
1
EUT L 52 af 3.3.2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1276290_0002.png
2/5
I hvidbogen fra 2011 om transportsektorens fremtid
2
, anbefales det videre
at skabe et reelt fælles europæisk transportområde, hvor alle eksisterende
hindringer mellem de forskellige transportformer og grænser kommes til
livs. Der anbefales især at indføre et "Blue Belt" i havene omkring
Europa for at forenkle formaliteterne for skibe, der sejler mellem EU-
havne. Sigtet hermed er at etablere et område, hvor fartøjer kan operere
frit inden for EU's indre marked med et minimum af administrative
byrder.
Blue Belt er et af de tolv vækstskabende nøgleinitiativer i Kommissio-
nens Akten for Det Indre Marked II, som blev offentliggjort i oktober
2012. Heri udpeges Blue Belt som er nøgleinitiativ med henblik på at
reducere de administrative byrder for søtransporten inden for EU til et
niveau, der kan sammenlignes med niveauet for andre transportformer
som luftfart, jernbanetransport og vejtransport.
3.
Formål og indhold
Hovedformålet med Blue Belt er at forbedre søfartssektorens
konkurrenceevne ved at reducere de administrative byrder og relaterede
omkostninger. Ved at gøre søtransport og nærskibsfart mere attraktivt
stimuleres især beskæftigelsen, og transportsektorens indvirkning på
miljøet mindskes.
Kommissionen tager derfor initiativ til to tiltag, som skal forbedre
vilkårerne for henholdsvis skibe i fast rutefart og skibe, som sejler
mellem EU-havne og også anløber havne i tredjelande. Konkret er der
tale om to initiativer: 1/ forbedring af den nuværende ordning for skibe i
fast rutefart, jf. forordning 177/2010 samt 2/ forslag til ændring af
toldkodekset (”e-manifestet”).
Jf. initiativ 1 har Kommissionen allerede foreslået en ændring af de
gældende gennemførelsesbestemmelser til EU’s toldkodeks
3
, som vil
forkorte sagbehandlingstiden for ansøgninger om at blive omfattet af
ordningen for skibe i fast rutefart. Således foreslås det, at høringsfristen
mellem medlemsstaterne nedsættes fra 45 til 15 dage. Tillige har
Kommissionen foreslået, at operatører, udover de medlemsstaters havne,
som planlægges anløbet ved ansøgningens indgivelse, tillige skal kunne
angive og få en principiel godkendelse til anløb af havne i andre
medlemsstater i fremtiden.
Jf. initiativ 2 bemærker Kommissionen imidlertid, at ordningen for fast
rutefart kun skønnes at være til gavn for 10-15 % af søtransporten, idet
størstedelen af de skibe, der anløber EU-havne, transporterer både EU-
varer og ikke-EU-varer, ligesom de ofte anløber havne i og uden for EU.
2
3
KOM(2011) 144 endelig.
Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gen-
nemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførel-
se af en EF-toldkodeks, EFT L 253 af 11.10.1993, s. 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1276290_0003.png
3/5
Kommissionen ønsker derfor også at indføre et værktøj, der gør det
lettere at indberette de oplysninger om fx varernes toldmæssige status,
som rederierne skal meddele toldmyndighederne.
Et elektronisk ladningsmanifest (”e-manifestet”) med oplysninger om
varernes toldmæssige status anses således af Kommissionen for at være et
praktisk instrument, som kan bidrage til at opnå yderligere administrative
lettelser for søtransporten for fartøjer, der anløber havne både i EU og i
tredjelande. Når e-manifestet indgives i en EU-havn, vil varernes EU-
status blive angivet, og hvis den bekræftes, vil der ikke længere være
behov for toldkontrol af varerne, udover stikprøvekontrol.
Varer, som lastes i havne uden for EU, er i sin udgangsposition ikke-EU-
varer og vil være anført som sådanne på e-manifestet. Hvis et fartøj
anløber en havn i et tredjeland mellem to EU-havne, vil varerne, som
forbliver ombord, bevare den status, som de havde, da de forlod
indladningshavnen i EU.
Kommissionen forventer at komme med sit konkrete forslag om et e-
manifest ved udgangen af 2013 gennem et forslag om ændring af de
gældende gennemførelsesbestemmelser til toldkodeksen. Kommissionen
forventer, at ændringerne vil kunne være implementeret i
medlemslandene i juni 2015.
Med meddelelsen anmoder Kommissionen om Europa-Parlamentets og
Rådets opbakning samt om søfartserhvervets deltagelse i arbejdet med de
tekniske aspekter, således at Blue Belt-initiativet kan realiseres.
Medlemsstaternes told- og søfartsmyndigheder anmodes ligeledes om at
fortsætte og styrke deres indbyrdes samarbejde, da kun en fælles indsats
kan få Blue Belt til at fungere og – som det hedder i Akten for Det Indre
Marked II – skabe reelle virkninger i praksis.
4.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om en
meddelelse.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant, da der er tale om en meddelelse.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1276290_0004.png
4/5
Det kan ikke afvises, at initiativerne, som nævnes i meddelelsen, kan have
konsekvenser, herunder ressource- og it-mæssige omkostninger (udvikling
og drift), hvis de efterfølgende udmøntes i en retsakt. I givet fald vil der bli-
ve taget konkret stilling til konsekvenserne i en særskilt EU-
beslutningsprocedure for disse forslag.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke administrative og økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet.
10.
Høring
Kommissionens meddelelse har været sendt i høring den 9. juli 2013 i
Skibsfartspolitisk Specialudvalg og i Specialudvalget for Konkurrence-
evne, Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist for bemærkninger den 30.
juli 2013.
Dansk Aktionærforening, Dansk Metal og Søfartens Ledere har ingen be-
mærkninger.
Bilfærgernes Rederiforening, Rederiforeningen af 2010 og Danmarks
Rederiforening mener, at Kommissionens initiativer er tilfredsstillende og
i tråd med erhvervets anbefalinger. Desuden bemærkes det, at danske re-
derier har været involveret i projektet fra dets opstart, idet en betydelig
andel af det samlede antal tilmeldte skibe i projektets 1. fase er indmeldt
af danske rederier.
Dansk Erhverv støtter initiativer, der sigter mod at nedbringe erhvervsli-
vets administrative omkostninger og få samhandelen til at fungere smidi-
gere, og dermed også den foreliggende meddelelse.
DI hilser meddelelsen velkommen, idet initiativer, der kan reducere ad-
ministrative byrder og fremme international handel, generelt er anbefalel-
sesværdige. På søfartsområdet vil den samfundsøkonomiske betydning af
et sådant tiltag være relativt større for Danmark, som dermed vil få en
konkurrencefordel. Der er et stærkt behov for at gennemføre det indre
marked for søtransport, og DI ser frem til, at de specifikke initiativer
gennemføres snarest muligt. Der kan endda være behov for at fremskynde
processen, idet Blue Belt og e-manifestet kan være nogle af de tiltag, som
kan afbøde de øgede omkostninger for erhvervet som følge af de kom-
mende, skærpede regler om indhold af svovl i skibsbrændstof.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1276290_0005.png
5/5
De andre medlemsstaters holdning til meddelelsen er endnu ikke kendt.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt tiltag, som bidrager til gennemførelsen af et vel-
fungerende indre marked, herunder også inden for søfart.
Regering er enig med Kommissionen i, at potentialet for det indre marked
for søtransporten endnu ikke er blevet indfriet, og at nedbringelse af admi-
nistrative byrder kan bidrage til at fjerne barriererne herfor. De to planlagte
initiativer om at forbedre vilkårerne for skibe i fast rutefart og
udarbejdelsen af et e-manifest for skibe hilses derfor velkomment.
Regeringen bemærker endvidere, at forsøg har vist, at de teknologiske for-
udsætninger for overvågning af skibe undervejs mellem EU-havne allerede
er til stede. Disse erfaringer bør der bygges videre på i det kommende ar-
bejde med implementering af Blue Belt-initiativet.
Endelig finder regeringen, at opfølgende lovgivningsmæssige forslag i vi-
dest muligt omfang bør spejle tilgangen i FN’s søfartsorganisation, IMO,
for at sikre europæiske virksomheders globale konkurrenceevne.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-
valg.