Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2013) 0550 Bilag 3
Offentligt
1420776_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
4. november 2014
[Kun det talte ord gælder]
Talepapir – ERU alm. del – samrådsspørgsmål B og C
vedr. EU-kommissionens forslag til forordning om inter-
bankgebyrer stillet den 21. oktober 2014 efter ønske fra
Kim Andersen.
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Det er økonomi- og indenrigsminister Morten Øster-
gaard, som varetager forhandlingen i ECOFIN vedrø-
rende Kommissionens lovpakke om betalingstjenester.
Jeg kommer dog gerne og besvarer spørgsmål, da det jo
er et emne, der vedrører mit område og det i øvrigt er
mine embedsmænd, der varetager forhandlingerne i EU-
arbejdsgruppen.
Ad spørgsmål B:
Ministeren bedes redegøre for regeringens status, hidtidige
forhandlingsforløb og forventede handlemuligheder i relation
til Dankortet vedrørende EU-Kommissionens forslag til for-
ordning om interbankgebyrer.
[Status]
Status er, at der nu foreligger en kompromistekst til for-
ordningen om interbankgebyrer, som meldinger tyder
på, at der er opbakning til blandt medlemslandene. Det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/9
skal behandles i COREPER i morgen og senere på et
rådsmøde.
Økonomi- og indenrigsministeren vil hente forhand-
lingsoplæg i Folketingets Europaudvalg på torsdag.
[Det hidtidige forhandlingsforløb]
Der er siden begyndelsen af 2014 blevet afholdt en ræk-
ke møder i rådsarbejdsgruppen på både ekspertniveau og
attachéniveau. Forhandlingerne har hovedsageligt om-
handlet forordningens omfang, fleksibilitet for medlems-
stater og interbankgebyr-niveauerne.
Danmark har fra begyndelsen arbejdet for, at velfunge-
rende og effektive nationale debetkortsystemer, såsom
dankortet, helt bør undtages fra forordningen.
Årsagen er, at Kommissionens oprindelige forslag til
forordning om interbankgebyrer ikke tager højde for, at
der i nogle medlemsstater allerede findes effektive og
billige nationale debetkortsystemer, og forslaget havde
derfor nogle negative konsekvenser for dankortet. I det
oprindelige forslag ville dankortet blive særligt udfordret
af bestemmelserne om loft over interbankgebyrer, ad-
skillelse af kortselskab og processingselskab samt co-
badging, der betyder at et betalingskort indeholder flere
kort som fx et Visa/dankort.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/9
Allerede i sommer fremsendte jeg et såkaldt non-paper
til Kommissionen, som redegjorde for de danske bekym-
ringer vedrørende forordningens konsekvenser for dan-
kortet, og at det bør undtages fra forordningen
Samtidig har Danmark adskillige gange rejst dette krav i
EU-arbejdsgruppen, og løbende været i dialog med både
formandskabet, Kommissionen og en række medlems-
stater.
Desværre har vi ikke oplevet opbakning til en decideret
undtagelse af nationale debetkortsystemer fra forordnin-
gen, hverken fra andre medlemsstater, Kommissionen
eller formandskabet. Tværtimod har et stort antal lande
inklusiv Kommissionen været imod en sådan undtagelse.
Danmark har således stået relativt isoleret med ønsket
om en fuldstændig undtagelse af nationale debetkortsy-
stemer og har ikke kunnet gennemtrumfe et krav om en
undtagelse alene.
Derfor har vi sideløbende fokuseret på at få øget fleksi-
bilitet for medlemsstaterne eller gjort reguleringen min-
dre indgribende. Det seneste kompromisforslag er ud-
tryk for, hvor langt Danmark har kunnet flytte forhand-
lingerne i EU for at sikre, at dankortet kan videreføres.
Dette arbejde har vedrørt tre forhold: 1) Fastsættelsen af
interbankgebyrer, 2) en mindre indgribende opdeling
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/9
mellem kortselskab og processingselskab, og 3) bedre
muligheder for forretninger til at vælge de billigste og
mest effektive betalingskort, når der betales med co-
badged kort, som eksempelvis Visa/dankort.
På disse tre områder er det lykkedes at opnå væsentlige
forbedringer i forordningen til fordel for dankortet.
[Fleksibilitet fsva. interbankgebyr-lofterne]
At der indføres et fælles regelsæt omkring interbankge-
byrer kan betyde en væsentlig reduktion af forretninger-
nes omkostninger ved at modtage betalingskort, som kan
komme forbrugerne til gode i form af billigere og mere
effektive betalingsmuligheder. I Danmark gælder det
særligt for internationale kreditkort, hvor interbankgeby-
ret er højere end de lofter, som er fastsat i forordningen.
Dankortet er dog forbundet med lave omkostninger,
hvilket blandt andet skal ses i lyset af det store antal be-
talinger med dankortet. Nationalbankens undersøgelse
viser, at dankortet er en af de billigste betalingsformer
for samfundet.
Den bedste måde at sikre videreførelsen af dankortet er
naturligvis ved helt at undtage det fra forordningen.
Det har der som sagt ikke været opbakning til. Derimod
er det i kompromisforslaget lykkedes at få indført en
væsentlig større fleksibilitet for medlemsstaterne i for-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/9
bindelse med at tilpasse reguleringen af interbankgeby-
rer til de danske forhold.
I det oprindelige forslag fremgår det, at interbankgebyrer
ikke må overstige 0,2 pct. af transaktionsbeløbet for de-
betkort. I Danmark anvendes imidlertid et fast gebyr pr.
transaktion for dankortet.
I kompromisforslaget er der, på dansk foranledning, lagt
op til væsentligt større fleksibilitet for medlemsstaterne
til at tilpasse reguleringen af interbankgebyrer til natio-
nale forhold. Det er vurderingen, at den afregningsmodel
for dankortets interbankgebyrer, vi har i Danmark, kan
opretholdes i lyset af de ændringer, der ligger i kom-
promisteksten.
[Opdeling af kortselskab og processingselskab]
Det er samtidig lykkedes at få bestemmelserne om ad-
skillelse af kortselskab og processingselskab ændret, så
der i den seneste kompromistekst kun stilles krav om or-
ganisatorisk og regnskabsmæssig adskillelse fremfor den
mere vidtrækkende juridiske adskillelse, som ellers var
foreslået af Kommissionen.
En sådan mindre indgribende adskillelse af kortselskab
og processingselskab er klart bedre for dankortet og dets
fortsatte eksistens, end det oprindelige forslag.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/9
Den konstruktion omkring Nets, som vil følge af det nu-
værende kompromis om forordningen har tidligere gjort
sig gældende. Det var i perioden 2001 til 2005, hvor ret-
tighederne til dankortet blev udskilt fra Nets (dengang
PBS), og overdraget til de danske pengeinstitutter.
[Co-badging]
Det tredje forhold, som Danmark har lagt kræfter i at få
ændret, vedrører forordningens bestemmelse om co-
badged betalingskort.
Ifølge det oprindelige forslag forbydes banker og kort-
selskabet at bestemme, hvilken del af betalingskortet,
som kan anvendes i en given situation. Derimod blev der
lagt op til, at forbrugeren altid selv skulle vælge, hvilke
betalingskort, de ønsker at benytte. Det ville betyde, at
Nets ikke længere kan bestemme, at forbrugerene an-
vender dankortet-delen af Visa/dankortet i Danmark og
Visa-delen i udlandet.
Det er vigtigt, at forretningerne fortsat har gode mulig-
heder for at tilskynde forbrugere til at anvende et be-
stemt betalingskort, når der benyttes et co-badged beta-
lingskort, såsom Visa/dankort.
Regeringen har derfor arbejdet for at få præciseret for-
ordningen, så forretningerne har mulighed for at forud-
indstille kortterminaler til at vælge det billigste beta-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/9
lingskort, når en forbruger betaler med et co-badged be-
talingskort som Visa/dankort.
Forbrugerne vil dog altid i sidste ende kunne fravælge
forretningens forudindstilling.
Det nuværende kompromisforslag er udtryk for, hvor
langt det har været muligt at flytte forhandlingerne.
Kompromisforslaget kan komme til at medføre færre be-
talinger med dankortet, hvis dankortet ikke længere er
det billigste kort for forretningen. Sådan som den danske
abonnementsmodel er indrettet i dag vil den situation
formentlig opstå i forbindelse med nogle typer af trans-
aktioner.
Det er vurderingen, at det kan håndteres, men at det vil
kræve ændringer i dankortreguleringen - herunder i
abonnementsordningen. Det vil regeringen tage initiativ
til.
[Forventede handlemuligheder i relation til dankortet]
I de kommende forhandlinger vil regeringen fortsat ar-
bejde for at sikre at dankortet kan videreføres.
Det har hele tiden været regeringens ambition at få und-
taget dankortet. Det har der ikke været opbakning til og
derfor arbejder vi for at få en løsning som betyder, at vi
kan videreføre dankortet på en god måde.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8/9
Ad spørgsmål C:
Ministeren bedes give sin vurdering af, hvilken betydning EU-
Kommissionens forslag til forordning om interbankgebyrer får
for Dankortet, såfremt forslaget vedtages i sin foreliggende
form, eller såfremt de undtagelser regeringen har nævnt i sit
non-paper ikke bliver imødekommet.
Det er ingen tvivl om at det oprindelige forslag ville ha-
ve haft nogle alvorlige negative konsekvenser for dan-
kortet. Derfor har regeringen har arbejdet hårdt for, at vi
fortsat kan have et dankort herhjemme.
Som jeg ser det, skaber den seneste kompromistekst til
forordningen om interbankgebyrer samlet set væsentlig
bedre vilkår for at videreføre dankortets end det oprinde-
lige forslag fra Kommissionen. Det er vurderingen, at
kompromisteksten giver grundlag for, at dankortet kan
videreføres med visse tilpasninger af den nationale lov-
givning.
Regeringen vil tage initiativ til, at foretage de nødvendi-
ge ændringer i den danske regulering af dankort for at
sikre, at dankortet også fremover er et udbredt og benyt-
tet kort.
[Afrunding]
Danmark er kommet langt i forbindelse med forhand-
lingerne om forordningen og der seneste kompromis-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9/9
forslag reflekterer, hvor langt det har været muligt at
flytte forhandlingerne. Det nuværende kompromisfor-
slag er således mindre indgribende og indebærer færre
konsekvenser for dankortet end det oprindelige for-
slag.
I de kommende forhandlinger vil regeringen ikke de-
sto mindre fortsat arbejde ihærdigt for at skabe forstå-
else for det danske synspunkt og sikre de bedste ram-
mer for effektive, billige og velfungerende betalings-
kort som dankortet.
Når forordningen er forhandlet færdig, vil regeringen
selvfølgelig tage initiativ til, at foretage de nødvendige
ændringer i den danske regulering af dankortet for at
sikre, at det også fremover er et udbredt og benyttet kort.
Det vil her være naturligt at inddrage de relevante inte-
ressenter, som fx Forbrugerrådet, Dansk Erhverv og
Nets.
Tak for ordet.
9