Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
KOM (2013) 0618 Bilag 1, KOM (2013) 0619 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed: PRIMSUND
Sagsbeh.:SUMEER
Sagsnr.: 1304673
Dok.nr.: 1306540
Dato: 11. oktober 2013
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag
til direktiv om ændring af Rådets rammeafgørelse 2004/757/RIA af 25. oktober
2004 om fastsættelse af mindsteregler for gerningsindholdet i strafbare handlin-
ger i forbindelse med ulovlig narkotikahandel og straffene herfor for så vidt angår
definitionen af narkotika, KOM (2013) 618 og forslag til forordning om nye psyko-
aktive stoffer, KOM (2013) 619.
KOM (2013) 618 er omfattet af retsforbeholdet.
1. Resumé
Kommissionen har den 17. september 2013 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om ændring af Rådets rammeafgørelse 2004/757/RIA af 25. oktober
2004 om fastsættelse af mindsteregler for gerningsindholdet i strafbare handlinger i
forbindelse med ulovlig narkotikahandel og straffene herfor for så vidt angår definitio-
nen af narkotika og forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om nye psy-
koaktive stoffer.
Direktivet er omfattet af retsforbeholdet. Formålet med direktivforslaget er ifølge Kom-
missionen effektivt at begrænse adgangen til skadelige nye psykoaktive stoffer, som
udgør alvorlige sundhedsmæssige, sociale og sikkerhedsmæssige risici for enkeltper-
soner og samfundet, og for at forebygge ulovlig handel med disse stoffer og kriminelle
organisationers produktion eller distribution heraf, er det nødvendigt at nye psykoaktive
stoffer i lighed med kontrollerede stoffer er omfattet af strafferetlige bestemmelser.
Formålet med forordningsforslaget er ifølge Kommissionen dels at sikre, at handel med
nye psykoaktive stoffer, der har industrielle og kommercielle anvendelser ikke hindres,
og at det indre markeds funktion forbedres, og dels at borgernes sundhed og sikkerhed
beskyttes mod skadelige stoffer. Endvidere tilsigtes at indføre et solidt system til hurtig
udveksling af oplysninger om nye psykoaktive stoffer, der dukker op på markedet, med
henblik på at evaluere de risici, der er forbundet med stoffer, som giver anledning til
bekymring i hele EU, og med henblik på at trække de stoffer, der udgør en risiko, tilba-
ge fra markedet.
En vedtagelse af forordningsforslaget vil formentlig medføre behov for tilpasning af
lovgivningen om euforiserende stoffer. De konkrete ændringer vil afhænge af forordnin-
gens endelige udformning. På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at komme med et
skøn over de samlede statsfinansielle konsekvenser ved forordningsforslaget.
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Der ses ikke
at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til
forslaget. Regeringen er overordnet positivt indstillet overfor at der etableres en fælles
indsats på EU-plan, men mener, at forslagene indeholder en del uafklarede elementer,
der må udredes nærmere under forhandlingerne.
2. Baggrund
KOM (2013) 618
Kommissionen har ved KOM (2013) 618 af 17. september 2013 fremsendt forslag om
ændring af Rådets rammeafgørelse 2004/757/RIA af 25. oktober 2004 om fastsættelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1295300_0002.png
2
af mindsteregler for gerningsindholdet i strafbare handlinger i forbindelse med ulovlig
narkotikahandel. Forslaget er oversendt til Rådet den 17. september 2013 i dansk
sprogversion. Direktivforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 83, stk. 1. For-
slaget skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen har i en konsekvensanalyse af nye psykoaktive stoffer konkluderet, at
skadelige nye psykoaktive stoffer bør være underlagt strafferetlige bestemmelser,
ligesom det er tilfældet for stoffer, der udgør alvorlige sundhedsmæssige, sociale og
sikkerhedsmæssige risici (Rådets afgørelse 2005/387/RIA). Det blev endvidere
konkluderet, at de derfor burde være underlagt de strafferetlige bestemmelser om
ulovlig narkotikahandel. Dette var det foretrukne politikvalg, som omhandler et
gradueret sæt af restriktive foranstaltninger, der står i et rimeligt forhold til
risikoniveauet for nye psykoaktive stoffer, og som ikke indebærer forhindringer for lovlig
handel på det indre marked.
Det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), navnlig artikel 83, stk. 1, og skal vedtages efter den
almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294).
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og
ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til
TEUF, tredje del, afsnit V, bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i
Danmark (”retsforbeholdet”).
KOM (2013) 619
Kommissionen har ved KOM (2013) 619 ligeledes af 17. september 2013 fremsendt
forslag til forordning om nye psykoaktive stoffer. Forslaget er oversendt til Rådet den
17. september 2013 i dansk sprogversion. Forodningsforslaget er fremsat med hjemmel
i TEUF artikel 114. Forslaget skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure
i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen har foretaget en konsekvensanalyse af de politiske alternativer under
hensyntagen til høringen af de interesserede parter og resultatet af de eksterne
undersøgelser. Konsekvensanalysen konkluderede, at følgende løsning bør
foretrækkes:
– mere graduerede og mere målrettede restriktive foranstaltninger for nye
psykoaktive stoffer, som ikke hindrer industriel anvendelse af stofferne
– restriktive foranstaltninger bør indføres tidligere, og stoffer, der mistænkes for at
udgøre umiddelbare risici for den offentlige sundhed, bør omfattes af midlertidige
restriktive foranstaltninger.
– restriktive foranstaltninger bør stå i et rimeligt forhold til de pågældende stoffers
risikoniveau, således at stoffer, der udgør moderate risici, underkastes restriktive
foranstaltninger på forbrugermarkedet (forvaltningsret), mens stoffer, der udgør
alvorlige risici, bør underkastes mere omfattende markedsrestriktionet og omfattes
af strafferetten.
– restriktive foranstaltninger bør indføres ved en hurtigere procedure.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Konsekvensanalysen konkluderede, at den mest effektive måde at holde skadelige nye
psykoaktive stoffer ude af markedet på er at anvende EU-bestemmelserne om ulovlig
narkotikahandel på nye psykoaktive stoffer, der udgør alvorlige risici. At anvende de
samme strafferetlige bestemmelser på kontrollerede stoffer og lige så skadelige
psykoaktive stoffer, der udgør alvorlige risici, vil efter Kommissions opfattelse virke
afskrækkende på handel med sådanne stoffer og på kriminelle gruppers deltagelse og
samtidig strømline og afklare EU's retlige rammer for narkotika.
3. Formål og indhold
Formål
KOM (2013) 618
Formålet med direktivforslaget er at udvide anvendelsesområdet af rammeafgørelse
2004/757/RIA, så den kommer til at omfatte nye psykoaktive stoffer, således at de mest
skadelige nye psykoaktive stoffer, som udgør alvorlige risici, omfattes. Det betyder, at
stoffer, der udgør alvorlige sundhedsmæssige, sociale og sikkerhedsmæssige risici, og
som derfor bliver underkastet permanente markedsrestriktioner i henhold til
forordningsforslaget, via direktivforslaget, omfattes af de strafferetlige bestemmelser for
kontrollerede stoffer.
KOM (2013) 619
Formålet med forordningsforslaget er at forbedre det indre markeds funktion, hvad
angår lovlige anvendelser af nye psykoaktive stoffer, ved at mindske handelshindringer,
forebygge fremkomst af sådanne hindringer og øge retssikkerheden for økonomiske
aktører og samtidig gøre de risikofyldte stoffer mindre tilgængelige gennem en
hurtigere, mere effektiv og mere proportionel EU-indsats.
Med forslaget foreslås forordningen udstedt med hjemmel i EUF-traktatens artikel 114
om harmonisering af medlemsstaternes lovgivninger vedrørende det indre markeds
funktion. Rådets afgørelse 2005/387/RIA af 10.maj 2005, som forslaget skal erstatte, jf.
forslagets artikel 23, er udstedt med hjemmel i dagældende artikel 29, artikel 31, stk. 2,
litra e), og artikel 34, stk. 2, litra c, i Traktaten om den Europæiske Union.
Hvis forordningen vedtages vil den være umiddelbart anvendelig i dansk ret, jf. EUF-
traktatens art. 288.
Indhold
KOM (2013) 618
Artikel 1
Forslaget ændrer definitionen af ”narkotika” i rammeafgørelse 2004/757/RIA, så ram-
meafgørelsen tillige omfatter alle nye psykoaktive stoffer, der udgør alvorlige
sundhedsmæssige, sociale og sikkerhedsmæssige risici, og som i medfør af det frem-
satte forordningsforslag KOM (2013) 619 underlægges permanente markedsrestriktio-
ner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1295300_0004.png
4
KOM (2013) 619
Formål og anvendelsesområde (artikel 1)
Forslaget fastlægger regler for restriktioner for fri bevægelighed for nye psykoaktive
stoffer på det indre marked og der indføres en mekanisme til udveksling af oplysninger,
samt en procedure dels for risikovurdering og dels for indførelse af markedsrestriktioner
for nye psykoaktive stoffer på EU-niveau.
Fri bevægelighed (artikel 3)
Forslaget fastlægger principper for fri bevægelighed for nye psykoaktive stoffer til indu-
strielle og kommercielle anvendelser og til forskning og udvikling.
Forebyggelse af hindringer for fri bevægelighed (artikel 4)
Forslaget fastlægger, på hvilke betingelser medlemsstaterne kan indføre restriktioner
for nye psykoaktive stoffer. Medlemsstaterne kan vedtage tekniske forskrifter i medfør
af direktiv 98/34/EF, hvis EU ikke har vedtaget markedsrestriktioner for stoffet. I tilfælde
af, at sådanne tekniske forskrifter vedtages, skal medlemsstaten meddele dette til
Kommissionen.
Udveksling af oplysninger (artikel 5)
Forslaget fastlægger de respektive roller for medlemsstaterne, Det Europæiske Over-
vågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug (EMCDDA) og Europol i processen
med udveksling af oplysninger om nye psykoaktive stoffer til hinanden.
Fælles rapport (artikel 6)
Forslaget fastlægger bestemmelser om indhold og procedurer for EMCDDA's og Euro-
pols udarbejdelse og fremsendelse af en fælles rapport om nye psykoaktive stoffer.
Finder Kommissionen, EMCDDA eller Europol, at oplysninger, som flere medlemsstater
har fremlagt om et nyt psykoaktivt stof, giver anledning til bekymring i EU på grund af
de sundhedsmæssige, sociale og sikkerhedsmæssige risici ved det nye psykoaktive
stof, udarbejder EMCDDA og Europol en fælles rapport om stoffet. Kommissionen,
medlemsstaterne, Det Europæiske Lægemiddelagentur, Det Europæiske Kemikalie-
agentur og Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet inddrages i indsamlingen af
oplysninger til den fælles rapport.
Risikovurderingsprocedure og risikovurderingsrapport og udelukkelse af risiko-
vurdering (artikel 7 og 8)
Forslaget fastlægger at Kommissionen kan anmode EMCDDA om, inden for en frist på
fire uger, at vurdere den potentielle risiko ved et nyt psykoaktivt stof, der har været om-
handlet i en fælles rapport. Desuden fastlægges procedurerne for risikovurderingen,
der skal foretages af EMCDDA's videnskabelige udvalg, og for udarbejdelsen og frem-
sendelsen af en risikovurderingsrapport. EMCDDA skal fremlægge risikovurderingsrap-
porten for Kommissionen inden for en frist på tolv uger fra datoen for modtagelse af
Kommissionens anmodning. Kommissionen kan efter anmodning fra EMCDDA forlæn-
ge fristen med højst tolv uger for at give mulighed for yderligere forskning og dataind-
samling.
Forslaget gør desuden rede for, hvornår der ikke skal udføres en risikovurdering for et
nyt psykoaktivt stof. Det gælder bl.a., hvis en risikovurdering er langt fremme indenfor
rammerne af FN-systemet, hvis et stof er blevet risikovurderet i FN, hvis stoffet er et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1295300_0005.png
5
aktivt stof i et lægemiddel eller et veterinærmedicinsk produkt, der er omfattet af en
markedsføringstilladelse, hvis det er et aktivt stof i et lægemiddel eller et veterinærme-
dicinsk produkt, der er omfattet af en ansøgning om en markedsføringstilladelse eller
hvis det er et aktivt stof i et lægemiddel eller et veterinærmedicinsk produkt, der er om-
fattet af en markedsføringstilladelse, men hvor markedsføringstilladelsen er blevet su-
spenderet.
Umiddelbar risiko for den offentlige sundhed og midlertidige forbrugermarkeds-
restriktioner (artikel 9)
Forslaget fastlægger de kriterier, på basis af hvilke Kommissionen beslutter, om et nyt
psykoaktivt stof udgør en umiddelbar risiko for den offentlige sundhed. Bestemmelsen
giver endvidere Kommissionen beføjelse til midlertidigt at forbyde, at det pågældende
stof udbydes på forbrugermarkedet, hvis det udgør en umiddelbar risiko for den offent-
lige sundhed. Markedsrestriktionen må ikke overstige en periode på tolv måneder. Be-
føjelsen gives i form af gennemførelsesretsakter.
Fastsættelse af det sundhedsmæssige, sociale og sikkerhedsmæssige risikoni-
veau efter en risikovurdering (artikel 10)
Forslaget fastlægger de kriterier, på basis af hvilke Kommissionen beslutter, hvilke
sundhedsmæssige, sociale og sikkerhedsmæssige risici et nyt psykoaktivt stof udgør.
Kommissionen tager højde for følgende kriterier ved fastsættelsen af risikoniveauet for
et nyt psykoaktivt stof:
a) den sundhedsmæssige skade som følge af forbrug af det nye psykoaktive stof
sammenholdt med dets akutte og kroniske toksicitet, misbrugspotentiale og af-
hængighedsskabende potentiale, navnlig skade, sygdom og fysisk og psykisk
svækkelse
b) den sociale skade for personer og for samfundet, navnlig følger for samfundet, den
offentlige orden og kriminelle aktiviteter, organiseret kriminalitet i forbindelse med
det nye psykoaktive stof, ulovlige gevinster som følge af produktion, handel med og
distribution af det nye psykoaktive stof og dertil knyttede økonomiske omkostninger
ved den samfundsmæssige skade
c) sikkerhedsmæssige risici, navnlig spredning af sygdomme, herunder overførsel af
blodbårne vira, fysisk og psykisk svækkelse af evnen til at køre og miljøpåvirknin-
gen ved fremstilling, transport og bortskaffelse af det nye psykoaktive stof.
Kommissionen tager ligeledes højde for forekomst og forbrugsmønster for det nye psy-
koaktive stof i befolkningen generelt og i særlige grupper, dets tilgængelighed for for-
brugerne, dets spredningspotentiale, det antal medlemsstater, for hvilke det udgør
sundhedsmæssige, sociale og sikkerhedsmæssige risici, omfanget af dets kommerciel-
le og industrielle anvendelse og dets anvendelse inden for videnskabelig forskning og
udvikling.
Lav risiko, moderat risiko og permanente forbrugermarkedsrestriktioner og alvor-
lig risiko og permanente forbrugermarkedsrestriktioner (artikel 11, 12 og 13)
Forslaget fastsætter, at Kommissionen ikke skal indføre restriktive foranstaltninger for
nye psykoaktive stoffer, der udgør en lav sundhedsmæssig, social og sikkerhedsmæs-
sig risiko. Forslaget fastsætter en definition af lav risiko.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Forslaget giver Kommissionen beføjelse til at forbyde markedsføring på forbrugermar-
kedet af nye psykoaktive stoffer, der udgør en moderat sundhedsmæssig, social og
sikkerhedsmæssig risiko. Forslaget fastsætter en definition af moderat risiko.
Forslaget giver Kommissionen beføjelse til at forbyde produktion, fremstilling, markeds-
føring, transport, import til EU og eksport fra EU af nye psykoaktive stoffer, der udgør
en alvorlig sundhedsmæssig, social og sikkerhedsmæssig risiko. Forslaget fastsætter
en definition af alvorlig risiko.
Beføjelserne gives i form af gennemførelsesretsakter.
Tilladte anvendelser (artikel 14)
Forslaget fastsætter undtagelserne til de markedsrestriktioner, der indføres i medfør af
forordningen. Det drejer sig om import til EU, transport og eksport fra EU af nye psyko-
aktive stoffer:
a) til videnskabelig forskning og udvikling
b) til anvendelser, der er tilladte i henhold til EU lovgivning
c) som er aktive stoffer i lægemidler eller veterinærmedicinske produkter, der er om-
fattet af en markedsføringstilladelse
d) til anvendelse ved fremstilling af stoffer og produkter, forudsat at de nye psykoakti-
ve stoffer forarbejdes, så de ikke kan misbruges eller genanvendes.
Overvågning og revurdering af risikoniveau (artikel 15 og 16)
Forslaget fastlægger overvågningsforpligtelser for EMCDDA og Europol, hvad angår
alle nye psykoaktive stoffer, for hvilke der er udarbejdet en fælles rapport. Desuden
fastlægges proceduren for revurdering af risikoniveauet for et nyt psykoaktivt stof i lyset
af nye oplysninger og afgørende dokumentation. Når denne nye dokumentation forelig-
ger, anmoder Kommissionen EMCDDA om at ajourføre risikovurderingsrapporten.
Sanktioner og retsmidler (artikel 17)
Det overlades til medlemsstaterne at fastsætte regler om sanktioner for overtrædelse af
de markedsrestriktioner, som Kommissionen har fastsat.
Det bemærkes, at ved direktivforslaget om ændring af Rådets rammeafgørelse
2004/757/RIA, jf. KOM (2013) 618, fastsættes mindsteregler for gerningsindholdet ved
bl.a. overtrædelse af de af Kommissionen fastsatte markedsrestriktioner i henhold til
forordningen. Mindstereglerne gælder imidlertid ikke for Danmark, jf. pkt. 2. ovenfor om
retsforbeholdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at der er et klart behov for et EU-initiativ vedrørende
nye psykoaktive stoffer. Det skyldes ifølge Kommissionen, at medlemsstaterne ikke
enkeltvis kan håndtere de problemer, der skyldes udbredelse af skadelige nye
psykoaktive stoffer på det indre marked og de mange forskellige nationale reaktioner
herpå. En ukoordineret national indsats på dette område kan ifølge Kommissionen få
negative følgevirkninger og f.eks. hindre et effektivt indre marked for lovlig handel med
disse stoffer, eller overførelse af skadelige stoffer fra en medlemsstat til en anden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1295300_0007.png
7
Kommissionen vurderer derfor, at det er nødvendigt, at EU handler for at sikre, at
potentielt skadelige nye psykoaktive stoffer, som giver anledning til bekymring i hele
EU, kan identificeres, vurderes, og hvis de udgør risici, hurtigt fjernes fra markedet i alle
medlemsstater.
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen lægger ved denne vurdering vægt på, at en fælles indsats på EU-plan vil
kunne imødegå problemet med nye psykoaktive stoffer bedre end nationale indsatser.
6. Gældende dansk ret
Lovgivningen om euforiserende stoffer
Ved § 1, stk. 1, i lov om euforiserende stoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 748 af 1. juli
2008 med senere ændringer, er ministeren for sundhed og forebyggelse bemyndiget til
at bestemme, at stoffer, herunder stofgrupper, som efter internationale vedtagelser eller
efter Sundhedsstyrelsens skøn frembyder ganske særlig fare i anledning af de euforise-
rende egenskaber, som stofferne har eller antages at have, ikke må forefindes her i
landet, medmindre ministeren under ganske særlige omstændigheder og på nærmere
fastsatte vilkår meddeler tilladelse dertil.
Ved § 2, stk. 1, i lov om euforiserende stoffer er ministeren for sundhed og forebyggel-
se bemyndiget til at bestemme, at stoffer, herunder stofgrupper, som vel ikke er af den i
§ 1 omhandlede art, men som dog efter internationale vedtagelser eller efter Sund-
hedsstyrelsens skøn frembyder fare i anledning af de euforiserende egenskaber, som
stofferne har eller antages at have, her i landet kun må anvendes i medicinsk eller vi-
denskabeligt øjemed.
De euforiserende stoffer, som i medfør af de omhandlede bestemmelser er undergivet
kontrol i form af enten et forbud mod, at stoffet forefindes her i landet, eller et forbud
mod, at stoffet anvendes i andet end medicinsk eller videnskabeligt øjemed, er optaget
i bekendtgørelse nr. 557 af 31. maj 2011 om euforiserende stoffer med senere ændrin-
ger. Bekendtgørelsen regulerer den lovlige anvendelse af euforiserende stoffer.
Overtrædelse af lov om euforiserende stoffer eller den i medfør heraf udstedte be-
kendtgørelse om euforiserende stoffer straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år, jf. lov
om euforiserende stoffer, § 3. Under særligt skærpende omstændigheder straffes over-
trædelse af lovgivningen om euforiserende stoffer dog med fængsel indtil 10 år, som i
særlige tilfælde kan stige til fængsel i 16 år, jf. § 191 i straffeloven.
7. Konsekvenser
KOM (2013) 618
Direktivforslaget er omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anlig-
gender, jf. ligeledes pkt. 2 ovf. Forslaget vil derfor ikke være bindende for eller finde
anvendelse i Danmark, og det vil derfor ikke i sig selv have statsfinansielle eller lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1295300_0008.png
8
KOM (2013) 619
Lovmæssige konsekvenser
Hvis forordningen vedtages, vil den være umiddelbart anvendelig i dansk ret, jf. EUF-
traktatens art. 288. En vedtagelse af forordningsforslaget vil i øvrigt formentlig medføre
behov for tilpasning af lovgivningen om euforiserende stoffer.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Det fremgår af Kommissionens forordningsforslag, at forordningen ingen direkte virk-
ninger har for EU-budgettet og ikke skaber nye opgaver for EMCDDA, Europol, Det
Europæiske Lægemiddelagentur, Det Europæiske Kemikalieagentur og Den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet.
En vedtagelse af forordningsforslaget i den nuværende form vil formentlig få betydning
for opgaveløsningen i Sundhedsstyrelsen, som administrerer lovgivningen om euforise-
rende stoffer. På den ene side vil et større antal risikovurderinger på EU-plan kunne
lette det arbejde, som Sundhedsstyrelsen har hermed. På den anden side vil admini-
strationen af den omhandlende lovgivning kunne blive mere kompleks end i dag.
Som forordningsforslaget foreligger på det nuværende stadie, er det ikke muligt at vur-
dere, om den samme problemstilling må antages at gøre sig gældende for politiet.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at komme med et skøn over de samlede
statsfinansielle konsekvenser ved forordningsforslaget. De statsfinansielle konsekven-
ser vil afhænge af de kommende forhandlinger og den konkrete udformning af forord-
ningen.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
En vedtagelse af forordningsforslaget i den nuværende form vil formentlig få betydning
for de virksomheder som benytter sig af nye psykoaktive stoffer. På den ene side etab-
les et fælles marked for nye psykoaktive stoffer og fælles regler på tværs af EU-
medlemsstater, hvilket gør det nemmere for virksomheder at arbejde på tværs af lan-
degrænser. På den anden side kan der skabes en større kompleksitet, fordi der vil væ-
re flere forskellige grupper af stoffer, hvorom der vil gælde forskellige kontrolforanstalt-
ninger, hvilket må antages at kunne skabe usikkerhed blandt disse virksomheder og
forskningsinstitutioner mv. om, hvad der gælder for det enkelte stof.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at komme med et skøn over de samlede
administrative konsekvenser for erhvervslivet ved forordningsforslaget. De administrati-
ve konsekvenser vil afhænge af de kommende forhandlinger og den konkrete udform-
ning af forordningen.
Beskyttelsesniveauet
Det er regeringens vurdering, at en vedtagelse af Kommissionens forslag vil kunne
forbedre sundhedsbeskyttelsesniveauet for patienter og brugere af nye psykoaktive
stoffer.
Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at en fælles indsats på EU-plan vil kunne
imødegå problemet med nye psykoaktive stoffer bedre end nationale indsatser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
8. Høring
Forslagene er den 27. september 2013 sendt i høring hos Advokatrådet, Branchefor-
eningen af Farmaceutiske Industrivirksomheder i Danmark (BFID), Brancheforeningen
SPT, Brugerforeningen, Brugernes Akademi, Dansk Diagnostika- og Laboratoriefor-
ening (DADIF), Danske Advokater, Danske Dental Laboratorier, Danske Regioner,
Dansk Erhverv, Dansk Selskab for Addiktiv Medicin, Datatilsynet, Den Danske Dom-
merforening, Det Farmaceutiske Fakultet ved Københavns Universitet, Domstolsstyrel-
sen, Embedslægeforeningen, Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark
(FBID), Foreningen af Kommunalt Ansatte Læger, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Fødevareinstituttet ved Danmarks Tekniske Universitet, Gadejuristen, Industriforenin-
gen for Generiske Lægemidler (IGL), Institut for Menneskerettigheder, Kemikaliebran-
chen, KL, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Landforeningen af Forsvarsadvokater, LIFE
- Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet, Lægeforeningen, Læ-
gemiddelindustriforeningen – Lif, Materialistforeningen, Medicoindustrien, Misbrugspoli-
tik.dk, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet
for Socialt Udsatte, Samtlige byretter, Vestre Landsret og Østre Landsret, Veterinærin-
stituttet ved Danmarks Tekniske Universitet, Veterinærmedicinsk Industriforening (VIF),
Høringsfristen er fastsat til den 18. oktober 2013.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke offentligt kendte informationer om andre landes holdninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig overordnet positivt overfor, at der med Kommissionens forslag
etableres en fælles indsats på EU-plan som vil kunne imødegå problemet med nye
psykoaktive stoffer bedre end nationale indsatser.
Det er samtidig regeringens opfattelse, at forslagene indeholder en del uafklarede ele-
menter, der må udredes nærmere i forhandlingerne. Det gælder bl.a. et behov for en
afklaring af, i hvilken grad Kommissionens forslag, fortsat vil give medlemsstaterne
mulighed for at opretholde national lovgivning eller sideløbende have national lovgiv-
ning, der forbyder nye psykoaktive stoffer.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslagene har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.