Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14, Europaudvalget 2013-14
KOM (2013) 0769 Bilag 1, KOM (2013) 0768 Bilag 1
Offentligt
1306618_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Klima-. Energi- og
Bygningsministeriet
28. november 2013
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af Doha-ændringen til Kyotoprotokollen til De
Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer og om den fælles opfyldelse
af forpligtigelserne i forbindelse hermed (ratifikation af den anden
forpligtigelsesperiode for Kyotoprotokollen). COM(2013) 768
samt
forslag til ændringer af EU forordning nr. 525/2013 (Overvågningsmekanismen) for så
vidt angår den tekniske gennemførelse af 2. forpligtelsesperiode for Kyotoprotokollen.
COM(2013) 769
1. Resumé
EU Kommissionens har den 6. november 2013 fremsat forslag til Rådets afgørelse vedr.
EU’s ratifikation af Doha-ændringerne, og vil dermed forpligte EU til en anden
forpligtelsesperiode under Kyotoprotokollen. EU's mål for perioden vil være et
udledningsniveau på 80 pct. af niveauet i 1990, set som et gennemsnit over perioden.
Dette svarer til den samlede europæiske reduktionsindsats, der er aftalt under Klima - og
Energipakken fra 2008. Ratifikationen vurderes derfor i udgangspunktet ikke at stille
yderligere reduktionskrav til hverken Danmark eller de øvrige medlemsstater. EU
forpligter sig i fællesskab, og inkluderer Island i denne fællesskabsforpligtigelse. EU
som fællesskab tildeles Kyoto-udledningsrettigheder svarende til de planlagte ETS-
kvoter (de kvoteomfattede sektorer), mens de enkelte medlemsstater tildeles Kyoto -
enheder svarende til deres målsætning inden for de ikke-kvoteomfattede sektorer (non-
ETS). LULUCF og udledningerne fra NF
3
inkluderes i opgørelserne under
Kyotoprotokollen, selvom de ikke er omfattet af Klima- og Energipakken. EU
Kommissionen forventer ikke, at dette vil have betydning for mulighederne for at leve op
til forpligtigelserne, men vil følge især LULUCF nøje.
Med forslaget følger et forslag til ændringer i 525/2013 – overvågningsmekanismen –
således, at man sikrer den tekniske gennemførelse af deltagelsen i anden
forpligtigelsesperiode under Kyotoprotokollen.
Der vil være lovmæssige konsekvenser, idet Folketinget skal ratificere Rådets afgørelse
om indgåelse af Doha-ændringen til Kyotoprotokollen. Regeringen analyserer forsat
forslagene, og der tages derfor generelt forbehold herfor.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Baggrund
Kommissionens har ved COM(2013) 768 og COM(2013) 769 af 6. november 2013
fremsat: 1) Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af Doha-ændringen til
Kyotoprotokollen til De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer og
om den fælles opfyldelse af forpligtigelserne i forbindelse hermed (ratifikation af de n
anden forpligtigelsesperiode for Kyotoprotokollen), 2) Forslag til ændringer af EU
forordning nr. 525/2013 (Overvågningsmekanismen) for så vidt angår den tekniske
gennemførelse af anden forpligtelsesperiode for Kyotoprotokollen. Forslagene er
oversendt til Rådet d. 6. november 2013 i dansk sprogversion. Forslagene er fremsat
med hjemmel i TEUF artikel 192(1) og artikel 218(6)(a).
På den attende partskonference (COP18) under De Forenede Nationers
Rammekonvention om klimaændringer, afholdt i Doha, Qatar, i december 2012, traf
parterne beslutning om, at der skal være en anden forpligtelsesperiode under
Kyotoprotokollen til De Forenede Nationers Rammekonvention om Klimaændringer, når
den første periode udløb med udgangen af 2012 (”Doha-ændringen”). Anden
forpligtelsesperiode vil løbe i perioden fra 1. januar 2013 til 31. december 2020.
Under første forpligtelsesperiode (2008-2012) opfyldte EU og medlemsstaterne deres
forpligtelser i fællesskab. Ved vedtagelse af Doha-ændringen i december 2012 gav EU
og medlemsstaterne udtryk for, at de også i anden forpligtelsesperiode havde til hensigt
at opfylde deres forpligtelse i fællesskab og gøre det sammen med Kroatien og Island.
Med Kommissionens forslag til ratifikation er vilkårene for den fælles opfyldelse
defineret. Det er forventningen, at EU’s ratifikation vil være på plads i løbet af første
halvdel af 2014, og Kommissionen lægger op til, at de nationale ratifikationsprocesser i
medlemsstaterne bør være tilendebragt senest den 16. februar 2015.
3. Formål og indhold
Forslaget til
Rådets afgørelse om ratifikation
danner grundlaget for EU’s indgåelse af
Doha-ændringen til Kyotoprotokollen. Forslaget indeholder desuden i to vedlagte bilag
en række specifikationer af vilkårene for opfyldelse af EU’s forpligtigelse. Selve Doha-
ændringerne er ligeledes vedlagt ratifikationsudkastet.
Hovedindholdet i Doha-ændringerne til Kyotoprotokollen er følgende:
Parterne påtager sig
reduktionsmål for perioden 2013-2020.
Parternes
gennemsnitlige udledning pr år i perioden må ikke overskride reduktionsmålet.
EU forpligtiger sig i den forbindelse til ikke at udlede mere end 80 pct . af
udledningsniveauet i 1990.
NF
3
(Nitrogentriflourid) føjes til listen
over drivhusgasser under
Kyotoprotokollen, og parterne vil fremover stå til regnskab for udledningen af
NF
3
. De historiske udledninger af NF
3
er i EU meget lave (næsten nul) men der
er en stigende global trend, og gassen er en ekstrem stærk drivhusgas.
Kyotoprotokollen tilføjes en såkaldt ”Ambitionsmekanisme”. Det vil fremover
være nemmere for en part at opjustere sit formelle reduktionsmål, skulle der være
vilje hertil. Tidligere krævede det konsensus blandt parterne forud for en
vedtagelse og genratifikation af tre fjerdedele af parterne, før den kunne træde i
kraft. Fremover vil et nyt, skærpet mål kunne vedtages af en part, såfremt der
ikke er tre fjerdedele af parterne, der gør indsigelse. Ikrafttrædelse vil ikke
længere kræve ratifikation. EU har været fortaler for denne ændring, da man som
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
følge af forpligtigelsesperioden længde (8 år mod tidligere 5 år), ønskede at gøre
det lettere at opjustere målet undervejs.
Tilpasning af emissionstildelingerne:
For at sikre, at emissionerne i perioden
2013-2020 ikke stiger, lægges der et loft over tildelingen af emissionstilladelser.
Loftet betyder, at de gennemsnitlige udledninger i årene 2013-2020 ikke
overstiger gennemsnittet af udledningerne i 2008-2010. Dette er uden betydning
for EU som helhed, hvor de samlede udledninger udviser et fald siden 2008-
2010.
Vedlagt forslaget til Rådets afgørelse om ratifikation er 2 bilag, der beskriver de
specifikke rammer for EU's opfyldelse af forpligtigelserne. Hovedpointerne i bilag I
(Meddelelse
om vilkårene for fælles opfyldelse)
er:
EU opfylder i fællesskab.
Som under første forpligtigelsesperiode vil EU
opfylde reduktionsmålet i fællesskab. De enkelte medlemsstater vil derfor ikke få
et særskilt reduktionsmål i opgørelsen over reduktionsmål for perioden 2013 -
2020.
EU's fællesskabsindsats
omfatter Island.
Island indgav i 2009 til Rådet en
anmodning om at blive en del af den fælles EU forpligtigelse, hvilket Rådet hilste
velkommen. Der er redegjort for principperne for Islands deltagelse i den fælles
forpligtelse i forslaget til ratifikationen. Da Island ikke er (og ved EU's
ratifikation af Doha-ændringerne ikke forventes at være) medlem af EU, skal der
indgås en separat international aftale mellem EU, medlemsstaterne og Island,
hvor Islands emissionsniveau fastsættes. Disse forhandlinger foregår i et særskilt
forløb. Både EU og samtlige medlemsstater vil skulle ratificere aftalen med
Island.
Hver medlemsstat kan øge sin reduktionsindsats ved at annullere Kyoto -enheder;
en skærpelse af det samlede EU mål i forbindelse med
ambitionsmekanismen
kan kun ske i fælleskab.
EU betragter
annulleringsmekanismen
i Doha-ændringerne som gældende for
EU som helhed. EU vil ikke få annulleret emissionstilladelser som følge af denne
tilpasningsmekanisme.
EU's fordeling af Kyoto-emissionsenheder vil være
tilpasset Klima- og
Energipakkens struktur.
Tildelingen af emissionsenheder, der knytter sig til
emissioner fra den kvoteomfattede sektor (ETS) vil ske til EU som helhed, mens
emissionsenhederne, der knytter sig til de ikke-kvoteomfattede sektorer (non-
ETS) vil blive tildelt de enkelte lande.
Mængden af
emissionsenheder tildelt de enkelte medlemsstater
(vedr. de ikke-
kvoteomfattede sektorer) vil være lig den mængde, medlemsstaterne er blevet
tildelt under Klima- og Energipakkens byrdefordelingsaftale vedr. non-ETS-
udledninger. Den konkrete mængde er redegjort i bilaget. Tallet for Island
udestår indtil den internationale aftale med Island er på plads.
Reduktion af NF
3
indgår ikke i Klima- og Energipakkens struktur, da
udledningerne vurderes at være ubetydelige. Med ratifikationen vil NF
3
fremover
skulle indgå i medlemsstaternes emissionsopgørelse, og modregnes i de nationale
emissionstildelinger.
Effekten af arealanvendelse, ændringer i arealanvendelse og skovbrug
(LULUCF) vil med ratifikationen fortsat indgå i de enkelte landes
emissionstildelinger.
Parterne til Kyotoprotokollen skal fremover inkludere
effekterne fra skovbrug, både fra ny skov plantet efter 1990 og fra forvaltning af
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skov fra før 1990. Skovforvaltningen var ikke obligatorisk under 1.
forpligtigelsesperiode under Kyotoprotokollen. Endvidere vil effekten af
forvaltning af skove fra før 1990 fremover blive vurderet ud fra et
referenceniveau (den forventede udvikling i skovenes biomasse). Tidligere blev
effekten baseret på tilvæksten, underkastet en mængdebegrænsning. Ændringen
vil i store træk betyde, at bidraget fra skove fra før 1990 forventes at blive meget
lavt. For lande, der har tilvalgt det, vil det fortsat være muligt at medregne
effekten af forvaltningen af landbrugsjorde og græsningsarealer. Effekterne af
LULUCF indgår pt. ikke i EU's Klima og Energipakke. EU Kommissionen
antager, at det samlede europæiske bidrag fra LULUCF er omkring nul, men vil
følge udviklingen nøje. Skulle medlemsstater, trods fornuftige politikker på
området, opleve store, uforudsete stigninger i LULUCF emissioner, vil
Kommissionen overveje at foreslå en mekanisme, der kan bistå enkelte
medlemsstater.
Gennemførelse af rapporteringsforpligtelser.
Ifg. Kyotoprotokollen skal
parterne senest den 15. april 2015 forlægge en rapport for at lette beregningerne
af emissionstildelinger og sikre overvågningsforpligtelserne. Kommissionen vil
på vegne af EU udarbejde denne rapport.
Bilag II (Kompetenceerklæring) ajourfører den kompetenceerklæring, der blev
udfærdiget i forbindelse med Kyotoprotokollen i 2002. Den indeholder nu samtlige 28
medlemsstater.
Kroatien er pr. 1. juli 2013 indtrådt som medlem i EU. Vilkårene for den fælles
opfyldelse og indgåelse af Doha-ændringen vil derfor gælde for Kroatien på samme
måde som for de øvrige medlemsstater. Kommissionen har i den forbindelse truffet
gennemførelsesafgørelse om et emissionsniveau, der er tildelt Kroatien.
Sammen med forslaget til ratifikation har EU Kommissionen fremsendt
forslag til
forordning om ændring af forordning (EU) nr. 525/2013
(Overvågningsmekanismen) for såvidt angår den tekniske gennemførelse af
Kyotoprotokollen efter 2012.
Forslaget skal håndtere eksempelvis:
processer for administration af transaktioner af Kyoto-enheder i og mellem EU's,
medlemsstaternes samt Islands nationale registre
Bogføringsprocesser for overgangen mellem første og anden periode af
Kyotoprotokollen
oprettelse og vedligeholdelse af reserver for både første og anden
forpligtigelsesperiode
sikre, at bogføringen af anvendelsen af afgiften på indtægterne ved udstedelse af
udledningstilladelser tilpasses kravene i EU’s lovgivning
Forslaget er af teknisk karakter, og der er lagt op til en konsekvensrettelse af
overvågningsmekanismen. Såfremt ratifikationen af Doha-ændringerne gennemføres, vil
der være behov for at gennemføre ændringerne, hvorfor de to forslag er nært forbundne.
Behandlingen af forslaget forventes at ske parallelt med forslaget til ratifikation, hvorfor
forslagene præsenteres i samme notat.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger p.t. endnu ikke udtalelser eller andre tilkendegivelser fra Europa -
Parlamentet, hvorfor Parlamentets holdning ikke kan beskrives.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1306618_0005.png
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet vurderes ikke at være relevant. Danmark har allerede
tilsluttet sig den fælles europæiske klimapolitik, og i den forbindelse forholdt sig til
spørgsmålet om nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Det vurderes ikke, at ratifikationsforslaget påvirker eksisterende dansk lovgivning. Det
vurderes, i udgangspunktet, at forslaget til ændring af overvågningsmekanismen ikke vil
påvirke dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Forslagene vurderes umiddelbart ikke at have nogen selvstændige statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Umiddelbart
vil beskyttelsesniveauet heller ikke blive påvirket, idet der ikke vurderes at være
selvstændige konsekvenser for tilrettelæggelsen og intensiteten af den danske eller
europæiske klimaindsats. Der vil være lovmæssige konsekvenser, idet Folketinget skal
ratificere Rådets afgørelse om indgåelse af Doha-ændringen til Kyotoprotokollen.
Ift. konsekvenserne af forslagenes indhold kan følgende bemærkes:
Det nationale emissionsniveau - Med en samlet mængde emissionsenheder for
2013-2020 på 269.321.526, beregnet med de fra opgørelsesåret 2013 gældende
globale opvarmningspotentialer, er der umiddelbart fuld overensstemmelse
mellem mængden af emissionstildelinger til Danmark i ratifikationsforslaget og
de tildelinger, der er vedtaget under Klima- og Energipakkens
byrdefordelingsaftale.
LULUCF – Danmark har allerede under Kyotoprotokollens første periode tilvalgt
at gøre brug af ikke-obligatoriske LULUCF-effekter til målopfyldelse, herunder
skovforvaltningen af skove fra før 1990. Kommissionens forslag ændrer ikke ved
Danmarks forpligtelse under Kyotoprotokollen til at opgøre og medregne
emissioner og optag fra LULUCF, eller ved Danmarks mulighed for at anvende
denne medregning i forhold til et nationalt mål, som er mere ambitiøst end
Danmarks forpligtelse under Klima- og Energipakken. Inklusionen af
skovforvaltning vil derfor ikke umiddelbart medfører nye og ikke forudsete vilkår
for målopfyldelsen. Den nye opgørelsesmetode forventes at reducere bidraget fra
skove fra før 1990 til omtrent nul. Det forventes dog fortsat, baseret på de seneste
fremskrivninger med tilhørende usikkerheder, at LULUCF vil bidrage positivt til
den samlede danske klimaindsats over perioden.
NF
3
- Inklusionen af denne gas i listen over drivhusgasser forventes umiddelbart
at have meget ringe betydning for de danske udledninger.
Regeringen analyserer forsat forslagene, og der tages derfor generelt forbehold herfor.
8. Høring
Forslaget til ratifikation inkl. bilag er sendt i teknisk høring til erhvervslivet, relevante
organisationer og offentlige myndigheder med frist til den 22. november 2013. Der blev
modtaget høringssvar fra tolv parter, hvor alle, på nær én, ingen bemærkninger havde.
Den sidste part, 3F, påpegede, at de gerne så Danmark og EU arbejder for, at
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
begrænsningen af gasemissioner fra skibs- og flytrafik ikke kun gælder på nationalt eller
EU plan, men også interkontinentalt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens foreløbige generelle holdning til ratifikationsforslaget og ændringsforslaget
til overvågningsmekanismen er positiv, idet regeringen dog arbejder videre med
analyserne af forslagenes forskellige delelementer. Ratifikationsforslaget ligger i
forlængelse af den danske holdning til EU’s positionering i de globale
klimaforhandlinger og holder sig inden for allerede vedtagne rammer under De Forenede
Nationers rammekonvention om klimaændringer og EU’s Klima- og Energipakke.
For så vidt angår LULUCF (optag i jorde og skove) er regeringen positiv overfor
Kommissionens forslag til håndtering.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
6