Europaudvalget 2013-14
KOM (2013) 0796 Bilag 1
Offentligt
1367552_0001.png
Notat
5. maj 2014
J.nr. 14-0087478
Til Folketingets Europaudvalg
(Kopi til Folketingets Skatteudvalg)
Moms, Afgifter og Told
HMH
Grund- og nærhedsnotat
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets for-
ordning (EF) nr. 515/97 af 13. marts 1997 om gensidig bistand mellem medlems-
staternes administrative myndigheder og om samarbejde mellem disse og Kom-
missionen med henblik på at sikre den rette anvendelse af told- og landbrugsbe-
stemmelserne, KOM (2013) 796 final.
0. Resumé
EU-Kommissionen har den 25. november 2013 (dansk sprogversion dateret 29. november 2013) frem-
sat forslag til en ændring af forordning (EF) nr. 515/97. EU-Kommissionen mener, at der inden for en
række områder skal gøres en ekstra indsats for at bekæmpe svig på toldområdet og forbedre toldrisikofor-
valtning på såvel nationalt plan som på EU-plan. Dette skal ske i samarbejde mellem medlemsstaterne
og mellem medlemsstaterne og Kommissionen.
For at afsløre toldrelateret svig foreslår EU-Kommissionen en række ændringer til den eksisterende for-
ordning, herunder:
at databasen indeholdende data om containerbevægelser (dog kun vedrørende såkaldte deep sea
containers, hvor transporttiden er mindst 24 timer) gøres obligatorisk for virksomhederne at
sende informationer til
at EU-Kommissionen gives hjemmel til at kopiere data om import, eksport og transit til brug
for OLAF´s analyser m.v.
at OLAF får bemyndigelse til direkte, og udenom de nationale toldmyndigheder, at indhente
dokumentation vedrørende indførsel- og udførsel hos virksomhederne
at forenkle og harmonisere reglerne for tilsyn med de databehandlingsregler, der gælder for Den
Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse og Den fælles Tilsynsmyndighed
at medlemsstaterne fremover kan, men ikke skal, anvende dokumenter, som er indhentet i med-
før af denne forordning, som bevismidler i straffesager.
1. Baggrund
Foranstaltninger til bekæmpelse af overtrædelser af toldbestemmelserne er en integreret
del af beskyttelsen af Unionens finansielle interesser og udviklingen af toldsamarbejdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367552_0002.png
Toldbestemmelserne kan overtrædes på forskellig vis, fx ved falsk beskrivelse af indførte
varer for at opnå lavere afgifter, eller falsk angivelse af varens oprindelse for at omgå
antidumpingbestemmelserne og/eller undgå kvantitative restriktioner for indførsel eller
ved misbrug af transitsystemet, når de indførte varer angives, som om de er i transit for at
undgå at betale told m.v. For at bekæmpe sådanne overtrædelser af toldbestemmelserne
er det nødvendigt med en omfattende informationsudveksling inden for rammerne af
samarbejdet mellem medlemsstaterne og mellem medlemsstaterne og EU-
Kommissionen. Et sådan samarbejde har allerede vist sig at være en succes, men der fin-
des områder, hvor den evaluering, som er foretaget af de nuværende regler, har vist, at
der kan gøres en yderligere indsats. EU-Kommissionen foreslår derfor en række ændrin-
ger af de eksisterende regler i forordning (EF), nr. 515/97, og ikke mindst i de analysemu-
ligheder, som EU-Kommissionens kontor for bekæmpelse af svig (OLAF) har.
2. Formål og indhold
Forslaget til ændring af forordning (EF), nr. 515/97 medfører ændring af en række af
forordningens bestemmelser.
Behov for at fjerne smuthuller i de eksisterende systemer til afsløring
af toldrelateret svig. Oplysninger om containerbevægelser og kopie-
ring af data vedrørende import, eksport og transit (artikel 18a, ny arti-
kel 18c, 18d, 18e, 18f og 18g)
Der foreslås en række ændringer i artikel 18 vedrørende oprettelse og anvendelse af EU-
databaseløsninger, der gør det muligt at gennemføre tværgående analyser mere effektivt
med henblik på at bekæmpe svig.
EU-Kommissionen vurderer, at oplysninger om containerbevægelser (Container Status
Messages, kaldet CSM) for containere, der transporteres i mere end 24 timer (såkaldte
deep sea containers), har stor betydning for afsløring af urigtig information om indførte
varers oprindelse, og dermed vil kunne bidrage til afsløring af for lidt angivet told. I dag
findes en regel om afgivelse af sådanne oplysninger, men den er frivillig for virksomhe-
derne at anvende. Det foreslås at reglen gøres obligatorisk. Samtidig bemyndiges EU-
Kommissionen til, via en delegeret retsakt, at fastsætte de præcise begivenheder, for hvil-
ke der skal indberettes CSM til EU-Kommissionen, de minimumsdata, der skal indberet-
tes i CSM, samt hyppigheden af indberetningerne. EU-Kommissionen bemyndiges til, via
gennemførelsesretsakter, at fastsætte bestemmelser om oplysningernes format og frem-
sendelsesmåde.
Med henblik på at opnå mere målrettet kontrol og gøre bekæmpelsen af toldsvig mere
effektiv foreslås der endvidere indført en hjemmel for OLAF til at kopiere data om im-
port, eksport og transit og anvende disse til analyseformål. OLAF modtager i dag i et vist
omfang automatisk oplysninger om bevægelser for varer i transit i henhold til en admini-
strativ aftale fra 2011 mellem EU-Kommissionen og medlemsstaterne. Den foreslåede
Side 2 af 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367552_0003.png
hjemmel erstatter således den nuværende administrative aftale. De foreslåede databaser vil
kun kunne bruges af EU-Kommissionen og medlemsstaternes toldadministrationer, og
adgang og brug vil være overvåget af Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse
(EDPS) mv.
Behov for at takle forsinkelserne i OLAF’s undersøgelser (ny artikel
18h)
Dokumentation vedrørende indførsel og udførsel (faktura, oprindelsescertifikater osv.)
opbevares i henhold til toldlovgivningen af de økonomiske operatører og ikke af told-
myndighederne. EU-Kommissionen mener, at det i visse tilfælde fører til forsinkelser i
undersøgelserne, at EU-Kommissionen i dag skal gå via de nationale toldmyndigheder for
at få disse dokumenter. For at fremme undersøgelsesprocedurerne foreslås det derfor, at
EU-Kommissionen (OLAF) bemyndiges til direkte, og udenom de nationale toldmyndig-
heder, at indhente dokumentation vedrørende ind- og udførsel hos virksomhederne.
Behov for at afklare muligheden for at begrænse datasynligheden
(artikel 29 og 30)
EU-Kommissionen mener, at det eksisterende system vedrørende transitoplysninger på
nuværende tidspunkt anvendes utilstrækkeligt, da den medlemsstat, der har indlagt infor-
mationerne, ikke kan begrænse, hvem der har adgang til oplysningerne, og derfor i visse
tilfælde helt undlader at indlægge data i systemet. EU-Kommissionen foreslår derfor, at
den toldadministration, der har lagt data ind, får mulighed for at begrænse adgangen for
andre til disse data. Derudover foreslår EU-Kommissionen, efter anbefaling fra EDPS,
en mere smidig tilgang til at offentliggøre ajourførte lister over relevante myndigheder
mv.
Behov for at strømline tilsynet med databeskyttelse (artikel 18b, 33,
37 og 38)
I overensstemmelse med den nuværende lovgivning foretager to forskellige organer, Den
Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse og Den fælles Tilsynsmyndighed på told-
området, overvågning i forhold til beskyttelse af data. Der er tilfælde, hvor manglende
koordinering mellem disse organer fører til forskellige henstillinger, hvilket medfører
ineffektiv ressourceanvendelse i EU-Kommissionen og medlemsstaterne. EU-
Kommissionen foreslår derfor, at reglerne om tilsyn med databehandlingsreglerne forenk-
les og harmoniseres. Formålet er at sikre sammenhæng i tilsynsprocessen og opfordre til
brug af fælles revisioner, der kan føre til fælles rapporter.
Det præcisereres endvidere i forslaget, at Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyt-
telse er ansvarlig for tilsyn med databeskyttelse for it-systemer, som EU-Kommissionen
opretter på grundlag af denne forordning.
Side 3 af 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367552_0004.png
Behov for at afklare anvendelsen af bevismidler indsamlet inden for
rammerne af gensidig bistand (artikel 12)
Nogle nationale anklagemyndigheder tøver på nuværende tidspunkt med at anvende do-
kumenter indhentet via gensidig bistand som bevismidler i straffesager, da bestemmelser-
ne i forordning (EF) nr. 515/97 ikke er tilstrækkelige klare vedrørende denne mulighed.
Forslaget søger at fjerne denne retsusikkerhed ved at anføre, at dokumenter indhentet i
medfør af denne forordning kan (men skal ikke) anvendes som bevismidler i straffesager,
hvis den pågældende medlemsstat ønsker det.
Tilpasning til Lissabontraktaten (artikel 23, stk. 4, artikel 25, stk. 1,
artikel 33, artikel 38, artikel 43 og artikel 43a)
Da den eksisterende forordning indeholder henvisning til udvalgsproceduren med kon-
trol, foreslås visse tilpasninger af forordningen, således at der i stedet anvendes enten
delegerede beføjelser eller gennemførelsesbeføjelser.
Der foreslås en mulighed for at anvende delegerede retsakter til fastlæggelse af operatio-
ner, som i relation til anvendelsen af landbrugsbestemmelser kræver registrering af oplys-
ninger i toldinformationssystemet (CIS).
Derudover foreslås, at der anvendes gennemførelsesretsakter til fastlæggelse af bestem-
melser om elementer, der skal indgå i toldinformationssystemet (CIS).
I artikel 33 og artikel 38 indskrives hele regelteksten i selve forordningen, således at der
ikke er behov for yderligere retsakter vedrørende længden af den tid, data kan opbevares i
CIS, ligesom listen over de foranstaltninger, som henholdsvis medlemsstaterne og EU-
Kommissionen træffer i forhold til adgangen til systemet.
I artikel 43 henholdsvis 43a fastlægges de nærmere bestemmelser omkring delegerede
retsakter og gennemførelsesretsakter.
Andre ændringer
EU-Kommissionen foreslår, at data i en række eksisterende systemer skal kunne opbeva-
res i op til 10 år, samt at de hidtidige årlige vurderinger af, om data fortsat er relevant at
opbevare, bortfalder.
Dertil kommer ændringer i definitionen af definitionen af ”toldbestemmelser” i artikel 2
for at tilpasse terminologien i denne forordning til den anvendte terminologi i EU-
Toldkodeks mv.
I artikel 2 foreslås indføjet en definition af ”tjenesteydere”, som er aktive inden for den
internationale forsyningskæde for at afklare, hvem der er omfattet af forpligtelsen i artikel
18c, stk. 1.
Side 4 af 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367552_0005.png
Ikrafttræden
Forslaget træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions
Tidende. Da visse tjenesteydere vil være bundet af privatretlige kontrakter, der forhindrer
dem i at opfylde de forpligtelser, der er nævnt i artikel 18c, stk. 1, om afgivelse af infor-
mationer om containere, foreslår EU-Kommissionen, at forordningen først får virkning
et år, efter at den træder i kraft, for dermed at give tid til, at kontrakterne ændres.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget om ændring af forordning (EF) nr. 515/97 er baseret på traktaten om Den
Europæiske Unions funktion (TEUF), særligt artikel 33 og 325.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet besluttede på plenarforsamlingen den 15. april 2014 at tilslutte sig de
ændringsforslag, som Europa-Parlaments udvalg for Indre Marked og Forbrugerbeskyt-
telse (IMCO) har stillet. Europa-Parlamentet foreslår således en række ændringer til EU-
Kommissionens oprindelige forslag. Europa-Parlamentet stiller spørgsmålstegn ved nød-
vendigheden af de mange databaser, der synes at være omfattet af forslaget, og særligt
hvad merværdien er ved at inkluderede eksportdata. Ligeledes foreslår Europa-
Parlamentet blandt andet, at det præciseres, at data skal beskyttes og alene må anvendes
til de formål, der er beskrevet i forordningen. Det foreslås samtidig, at erhvervslivet skal
involveres i udformningen af de delegerede retsakter/gennemførelsesretsakterne. Det
foreslås blandt andet desuden, at kontakten omkring supplerende dokumentation som
hovedregel fortsat skal gå via medlemsstaternes toldmyndigheder og ikke direkte fra EU-
Kommissionen til virksomhederne, sådan som EU-Kommissionen foreslår.
4. Nærhedsprincippet
EU-Kommissionen har udarbejdet en selvstændig vurdering af nærhedsprincippet. EU-
Kommissionen konkluderer, at handling på EU-plan for at indsamle, lagre, behandle,
anvende og give medlemsstaterne adgang til de data, der er identificeret i denne forord-
ning med henblik på at bekæmpe svig og andre toldrisici, er nødvendig og proportionel i
forhold til arten og omfanget af de omhandlede risici, og forslaget opfylder derfor nær-
hedsprincippet.
Det er regeringens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Således vurderer rege-
ringen, at formålet om bekæmpelse af svig inden for toldområdet bedst opnås ved hjælp
af ensartede regler og vilkår, der fastsættes på EU-niveau.
Side 5 af 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367552_0006.png
5. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
EU-Kommissionens forslag har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
6. Konsekvenser
EU-Kommissionen angiver, at forslaget i betydelig grad vil forbedre afsløring, undersø-
gelse og forebyggelse af toldrelateret svig ved:
at øge udvekslingen af oplysninger og tilgængeligt bevismateriale
at forbedre driften af det eksisterende system
at gøre indsatsen mere effektiv.
Forslaget vil således styrke beskyttelsen af Unionens finansielle interesser, forbedre risiko-
forvaltningen og yderligere fremme toldsamarbejdet. EU-Kommissionen har dog ikke
kvantificeret/kvalificeret dette yderligere.
Forslaget skønnes at kunne få visse, omend forventeligt begrænsede, økonomiske og
administrative konsekvenser for rederier, der håndterer deep sea containers på grund af
de oplysninger, de skal afgive til EU-Kommissionen. EU-Kommissionen er dog i dialog
med branchen for at finde de mest økonomisk fornuftige løsninger, henset til at disse
aktører allerede leverer tilsvarende data til bl.a. USA.
Afhængig af udformningen af reglerne omkring indhentelse af dokumentation direkte hos
virksomhederne, vil der potentielt også kunne være administrative konsekvenser forbun-
det hermed.
Det vurderes, at det kun er forholdsvis få danske data, der ikke allerede er tilgængelige for
EU-Kommissionen via eksisterende systemer og overførsler. SKAT vurderer på den
baggrund, at der må forventes meromkostninger i størrelsesordenen 0,5 mio. kr. for
SKAT i forbindelse med at etablere it-løsninger, således at de resterende data kan overfø-
res til den nye database.
Samtidig ventes der ikke at ske væsentlig ændring af arbejdsgange mv. omkring indhent-
ning af dokumentation i forhold til, hvad der sker i dag.
Det er ikke muligt at skønne præcist over, hvad de nye/forbedrede analyser, som OLAF
fremover forventes at kunne lave, vil kunne medføre af henholdsvis øgede indtægter på
grund af mere korrekt opkrævning mv., og ændringer i ressourceforbrug som følge af, at
flere tilfælde af svig opdages og dermed afleder sagsbehandling mv. hos SKAT, hen-
holdsvis at der bliver et bedre analysegrundlag for eksisterende sager. SKAT vurderer, at
der kan blive tale om et mindre merforbrug af ressourcer på 1-2 årsværk som følge af
forslaget.
Side 6 af 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367552_0007.png
Meromkostningerne for SKAT forbundet med forslagets gennemførelse og administrati-
ve konsekvenser afholdes inden for Skatteministeriets eksisterende bevilling, jf. gældende
regler herom.
Datatilsynet har oplyst, at de ikke har ressourcer til at øge tilsynet på området uanset den
forventede øgede aktivitet på dette område. EU-Kommissionen har dog tilkendegivet, at
det vil være EDPS, der får øgede opgaver i forbindelse med tilsyn, mens de nationale
myndigheder kan vælge at føre tilsyn med EU-Kommissionens databaser, hvis de ønsker
det.
7. Høring
Forslaget har fra EU-Kommissionens side været drøftet indgående med World Shipping
Council, der repræsenterer de deep sea rederier mv., der vil skulle afgive containeroplys-
ninger til CSM databasen. Disse rederier afgiver allerede lignende informationer til blandt
andet USA og har derfor – refererer EU-Kommissionen – ikke problemer med at give
data til EU også. Branchen lægger vægt på, at der bliver mulighed for at afgive data som
et såkaldt ”global dump” – dvs. at data kan leveres usorteret, og at det samme ”dump”,
som i dag anvendes overfor USA, også kan anvendes i forhold til EU.
Danmarks Rederiforening har givet udtryk for samme holdning og understreget, at det er
væsentligt, at forslaget omkring CSM kun kommer til at dække data om deep sea contai-
nere og således bl.a. ikke omfatter containere i intern EU-trafik.
Forslaget har ikke været sendt i høring hos yderligere eksterne høringsparter, idet det
fortrinsvis omhandler samarbejde mellem myndighederne i EU.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt en bred skepsis fra medlemslandene i forhold til EU-Kommissionens
forslag. Dette skyldes overordnet, at EU-Kommissionens formuleringer i forslaget er
upræcise og giver anledning til en lang række misforståelser. Derudover er der skepsis i
relation til behovet for, at EU-Kommissionen skal opbevare kopi af alle disse mange data,
og ikke mindst, at opbevaringen skal finde sted i så lang tid. Medlemslandene vil desuden
gerne sikre, at handelsdata beskyttes (databeskyttelsesreglerne i EU omfatter alene per-
sondata).
9. Foreløbig dansk holdning
Regeringen støtter generelt tiltag, der sigter mod at begrænse svig, og støtter derfor gene-
relt formålet med det fremlagte forslag.
Regeringen mener dog, at forslaget generelt er uklart formuleret og derfor i dets nuvæ-
rende udformning medfører en række misforståelser.
Side 7 af 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367552_0008.png
Regeringen mener desuden, at de midler, der anvendes, skal stå mål med de problemer,
der søges løst. Regeringen kan derfor fx ikke umiddelbart støtte, at OLAF kan tage direk-
te kontakt til konkrete europæiske virksomheder for at få udleveret dokumenter mv., men
mener, at dette bør ske via medlemsstaternes toldmyndigheder, der i forvejen har den
daglige kontakt med virksomhederne. Tilsvarende bør kopiering af data kun foregå, hvis
det er fagligt/sagligt begrundet og skaber en merværdi i form af forbedret analysearbejde.
Ligeledes bør afgivelse af containerinformationer alene vedrøre de såkaldte deep sea con-
tainere (dvs. containere, der fragtes mellem EU og oversøiske destinationer, hvor sejltiden
overstiger 24 timer), mens fx containere i trafik internt i EU ikke bør være omfattet.
Forslaget bør desuden have et udskudt virkningstidspunkt. Dette dels for at tage højde
for indgåelse af eventuelt nye kontrakter mellem de økonomiske aktører, dels for at sikre
tilstrækkelig tid til udvikling af de nødvendige it-løsninger hos såvel EU-Kommissionen
som EU-medlemsstaterne.
I forhold til anvendelsen af delegerede retsakter og implementerende retsakter vil regerin-
gen nøje sammen med de andre medlemsstater vurdere EU-Kommissionens forslag.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 8 af 8