Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
KOM (2013) 0893 Bilag 3
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen, Kemi og Fødevarekvalitet
Sagsnr.: 2013-29-221-02034/Dep. sagsnr: 23914
Den 31. januar 2014
FVM 228
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets direktiv om markedsføring af fødevarer fra dyrekloner
KOM (2013) 893
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 14. januar
2014. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har den 18. december 2013 fremsat et forslag til Rådets direktiv om mar-
kedsføring af fødevarer fra dyrekloner. Formålet med forslaget er at imødekomme forbru-
gernes holdninger til kloning i relation til dyrevelfærdsbetænkeligheder, idet der indføres
et forbud mod markedsføring af fødevarer fra somatisk klonede dyr. Forbuddet er ifølge
forslaget midlertidigt. Det er imidlertid ikke præciseret, hvor længe forbuddet skal gælde.
Medlemsstaterne skal efter 5 år aflægge rapport til Kommissionen om deres erfaringer
med anvendelsen af dette direktiv. Forslaget vedtages som et rådsdirektiv i henhold til
EU-traktatens artikel 352. Dette begrundes med, at kloning af dyr ikke har nogen ind-
virkning på sikkerheden eller kvaliteten af de fremstillede fødevarer, men indebærer lidel-
ser for dyr. Fødevarer fra dyr, der er klonet ud fra kropsceller (somatisk kloning), er i
øjeblikket omfattet af EU’s forordning om nye fødevarer og må ikke markedsføres uden
en forudgående risikovurdering og godkendelse i henhold til forordningen om nye fødeva-
rer. Forslaget har således ikke konsekvenser for eksisterende fødevarer på markedet, dog
vil det ikke længere være muligt at ansøge om godkendelse af fødevarer fra sådanne dyr
i henhold til reglerne om nye fødevarer. Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesni-
veauet i Danmark.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2013) 893 den 18. december 2013 fremsendt forslag til Rå-
dets direktiv om markedsføring af fødevarer fra dyrekloner. Forslaget er modtaget den
20. december 2013 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EU-traktatens artikel 352 og vedtages af Rådet med
enstemmighed efter forslag fra Kommissionen og med Europa-Parlamentets godkendelse.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at separate nationale tilgange til forbud mod fødevarer
fra somatisk klonede dyr i fremtiden vil kunne medføre hindringer for samhandelen,
hvorfor det er nødvendigt at sikre ens betingelser på EU-plan. Regeringen vurderer, at
forslaget ikke rejser spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Formål og indhold
Forslaget indfører et midlertidigt forbud mod markedsføring i EU af fødevarer fra klonede
dyr, frembragt ved somatisk kloning, samt mod import af fødevarer fra sådanne dyr fra
lande udenfor EU. Det er imidlertid ikke præciseret, hvor længe forbuddet skal gælde.
Forslaget vedrører alle fødevarer fra somatisk klonede dyr og dækker således bredere end
det parallelt fremsatte forslag om forbud mod somatisk kloning af dyr, KOM (2013) 892.
Der benyttes i dag to forskellige former for kloning, nemlig somatisk kloning og embryo-
nal kloning. Det følger af forslagets definition af kloning, at det alene vedrører somatisk
kloning.
Ved
somatisk kloning
frembringer man et genetisk (næsten) identisk individ ud fra en
almindelig kropscelle. Kernen fra kropscellen indsættes i en ægcelle, hvis kerne er fjer-
net. Når celledelingen er begyndt, indsættes fosteranlægget i en rugemor. Der er ved
denne form for kloning intet moder- eller faderdyr til klonen (udover rugemoderen).
Ved
embryonal kloning
udtages et befrugtet æg tidligt i udviklingen og deles i to eller fle-
re, hvorefter det indsættes i en eller flere rugemødre. Der er i dette tilfælde et moder- og
faderdyr til klonen. Denne form for kloning svarer til det, der forekommer naturligt f.eks.
ved dannelsen af enæggede tvillinger.
Forslaget er baseret på udtalelser fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-
SA), der alene omhandler somatisk kloning. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
har udtalt, at der ikke er noget, der tyder på, at der er forskel på sundhed og fødevare-
sikkerhed af fødevarer fra klonede dyr sammenlignet med produkter fra konventionelt av-
lede dyr. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet peger på, at somatisk kloning
primært udgør en dyrevelfærdsmæssig risiko, og at det er en ny teknik i fødevareproduk-
tionen. Af dyrevelfærdsmæssige problemer ved somatisk kloning peges for klonernes
vedkommende på højere forekomst af misdannelser og højere dødelighed både i foster-
stadiet, omkring fødsel og op til ca. seks måneders alderen. For rugemødrene peges på
høj forekomst af komplikationer under drægtigheden, herunder unormal udvikling af mo-
derkage, børvattersot (forøget væskeansamling i livmoderen), aborter, meget store fo-
stre, der resulterer i fødselsvanskeligheder og behov for kejsersnit.
Forslaget har ifølge Kommissionen til formål at imødekomme forbrugernes holdninger til
kloning i relation til dyrevelfærdsmæssige betænkeligheder.
Fødevarer fra dyr, der er klonet ved somatisk kloning, er i øjeblikket omfattet af EU’s for-
ordning om nye fødevarer, og dermed underlagt krav om en før-markedsføringstilladelse
baseret på en fødevaresikkerhedsvurdering. Fødevarer fra embryonalt klonede dyr har
været markedsført i EU før 15. maj 1997, og er dermed ikke omfattet af reglerne om nye
fødevarers krav om forhåndsgodkendelse. Fødevarer fra afkom af somatisk klonede dyr er
heller ikke omfattet af reglerne om nye fødevarers krav om forhåndsgodkendelse eller af
nærværende forslag.
Medlemsstaterne skal senest 5 år efter gennemførelsen af direktivet (”date of transpositi-
on of this Directive”) aflægge rapport til Kommissionen om deres erfaringer med anven-
delsen af direktivet. Kommissionen forelægger en rapport for Europa-Parlamentet og Rå-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1330060_0003.png
3
det om anvendelsen af direktivet under hensyntagen til medlemsstaternes rapporter,
ændringer i forbrugernes holdninger til kloning i relation til dyrevelfærdsbetænkeligheder
og den internationale udvikling.
Forslaget om forbud mod markedsføring og import af fødevarer fra somatisk klonede dyr
fremsættes samtidig med et forslag om forbud mod somatisk kloning af kvæg, svin, får,
geder og dyr af hestefamilien, der holdes og reproduceres til landbrugsformål (KOM
(2013) 892).
Der er tale om et forslag til rådsdirektiv i henhold til EU-traktatens artikel 352. Kommis-
sionen begrunder dette med, at somatisk kloning af dyr ikke har nogen indvirkning på
sikkerheden eller kvaliteten af de fremstillede fødevarer, men indebærer lidelser for dyr,
hvorfor artikel 352 ifølge Kommissionen er den rette hjemmel.
Forslaget træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelse i EU-Tidende og finder an-
vendelse 18 måneder efter datoen for dets vedtagelse. Medlemsstaterne skal senest 12
måneder efter gennemførelsen af direktivet have implementeret dette i national ret.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Fødevarer fra somatisk klonede dyr er i øjeblikket omfattet af EU’s forordning om nye fø-
devarer, og dermed underlagt krav om en før-markedsføringstilladelse baseret på en fø-
devaresikkerhedsvurdering. Afkom af somatisk klonede dyr er ikke omfattet af bestem-
melserne, og fødevarer fra sådanne dyr kan således frit markedsføres. Fødevarer fra em-
bryonalt klonede dyr og deres afkom er ikke særskilt reguleret og kan fortsat markedsfø-
res i overensstemmelse med alment gældende bestemmelser for markedsføring af ani-
malske produkter.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Der vurderes ikke at være statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige
konsekvenser af forslaget.
Der vil være lovgivningsmæssige konsekvenser, idet forslaget skal implementeres i dansk
ret ved bekendtgørelse.
Kontrollen af reglerne vil indgå i den almindelige fødevarekontrol.
Høring
Forslaget er sendt i høring i Den Nationale Komité for Landbrugsdyr, Det Rådgivende Fø-
devareudvalgs EU-underudvalg, § 2-udvalget (landbrug) og på høringsportalen. Der er
indkommet følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer har noteret sig, at Kommissionens forslag lægger op til et egentligt
forbud mod markedsføring af fødevarer fra klonede dyr. Der er dermed tale om en skær-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1330060_0004.png
4
pelse af de hidtidige EU regler, hvor forordningen om nye fødevarer har stillet krav om en
forudgående risikovurdering og godkendelse forud for markedsføring.
Kloning er ikke en udbredt avlsteknik i Europa og forventes heller ikke at blive det, da det
primære formål er at skabe avlsmæssige forbedringer fra generation til generation.
Kloning er derimod udbredt i en række andre lande, hvor de klonede individer/æg/sæd/
embryoner indgår i det øvrige avlsarbejde efterfølgende. Da det ikke er muligt at påvise,
om der er tale om et klonet individ, finder Landbrug & Fødevarer, at det er helt afgøren-
de, at et forbud alene omfatter de klonede embryoer eller individer, men ikke afkom her-
fra inkl. æg, sæd, embryoer. Hvis forbuddet udvides til at omfatte afkom, sæd, æg og
embryoer fra klonede individer vil det føre til alvorlige problemer med samhandel og af-
skære det danske og europæiske avlsarbejde fra at udnytte genetiske ressourcer fra an-
dre dele af verden.
Aktive Forbrugere er glade for, at forslaget tager hensyn til de europæiske forbrugeres
bekymringer omkring fødevarer fra klonede dyr, samt at der ikke er nogle fordele for for-
brugerne ved fødevarer fra klonede dyr. Ligeledes tages der hensyn til de åbenlyse dyr-
velfærdsproblemer som kloning af dyr medfører. Dog stilles spørgsmålstegn ved EFSA’s
vurdering af, at der ikke er sundhedsmæssige risici ved kød og mælk fra klonede dyr i
betragtning af den meget begrænsede viden på området. Aktive forbrugere mener, det
vil være hensigtsmæssigt at benytte de 5 års markedsførings pause til mere systematisk
at skaffe data om dette, hvilket bør fremgå af forslaget som et selvstændigt vurderings-
kriterium.
De Samvirkende Købmænd (DSK) er enig i, at det er rigtigt på nuværende tidspunkt at
forbyde markedsføring af fødevarer fra klonede dyr i EU. Direktivforslaget er parallelt til
et forslag om direktiv om kloning af dyr. Teksten i de to direktiver er på flere punkter
sammenfaldende, men det bemærkes, at teksten om ikrafttrædelse er forskellig, selvom
man skulle forvente dem ens. DSK forstår ikke, hvordan det skal forstås, at de nationale
regler skal træde i kraft efter 12 måneder og anvendes efter 18 måneder (artikel 6 og 7).
Forbrugerrådet Tænk mener, at det er problematisk, at spørgsmålet om mærkning af fø-
devarer fra afkom af klonede dyr er blevet udeladt. Da markedsføring af fødevarer fra
selve de klonede dyr i realiteten ikke er aktuelt på nuværende tidspunkt, mener Forbru-
gerrådet ikke, at forslagets formål om at imødekomme forbrugernes holdninger til an-
vendelsen af fødevarer fra dyrekloner er opfyldt, så længe det kun omfatter markedsfø-
ring af fødevarer fra selve dyreklonerne. Denne holdning deles af den europæiske forbru-
gerorganisation BEUC.
Dyrenes Beskyttelse er tilfreds med, at der lægges op til et forbud mod markedsføring i
EU af fødevarer fra klonede dyr, frembragt ved somatisk kloning, samt mod import af fø-
devarer fra sådanne dyr fra lande udenfor EU. Dyrenes Beskyttelse er dog tilsvarende kri-
tisk overfor, at der kun lægges op til et
midlertidigt
– og ikke permanent – forbud, idet
det kunne resultere i, forbuddet - efter udløb af perioden - ophæves, og ikke fastholdes.
Foreningen opfordrer derfor til, at der hurtigst muligt indføres et varigt forbud. Dyrenes
Beskyttelse mener heller ikke, at det burde være tilladt at markedsføre fødevarer fra
af-
kom
af somatisk klonede dyr. Grunden hertil er, at der ellers vil være en stærk motivati-
on for fortsat at klone dyr kommercielt. Foreningen mener, det er et spørgsmål om at fo-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1330060_0005.png
5
retage de rette prioriteringer og allokere de nødvendige midler til etablering af et spo-
ringssystem for import af sæd og embryoner.
Det Dyreetiske Råd støtter forslaget om et forbud mod markedsføring af fødevarer fra dy-
rekloner. Rådet henviser som begrundelse herfor til tidligere udtalelser fra 2001 og 2002,
hvori de etiske og dyrevelfærdsmæssige aspekter af kloning er beskrevet, samt til, at det
fremgår af høringsmaterialet, at der fortsat ses en række dyrevelfærdsproblemer ved an-
vendelsen af kloning, og at gavn af anvendelsen til landbrugsformål vurderes at være
begrænset. Det Dyreetiske Råd støtter, at der ved den kommende revidering af forbuddet
tages hensyn til forbrugernes holdninger til kloning, herunder bekymringer for dyrevel-
færd, hvilket der lægges op til i forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig generelt positiv over for forslaget om et forbud mod markedsføring
af fødevarer fra somatisk klonede dyr.
Regeringen noterer sig, at somatisk kloning er en mindre udviklet teknik og dyrevel-
færdsmæssigt mere problematisk end embryonal kloning. Regeringen noterer sig endvi-
dere, at fødevarer fra embryonalt klonede dyr ikke er omfattet af særskilt lovgivning i
Danmark.
Regeringen støtter forslaget om, at medlemsstaterne skal afgive en rapport, og at Kom-
missionen på baggrund deraf skal aflægge en rapport til Europa-Parlamentet og Rådet ef-
ter en periode på 5 år.
Regeringen agter at anmode Rådets Juridiske Tjeneste om en udtalelse vedrørende EU-
traktatens artikel 352 som hjemmelsgrundlag.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdning til forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg den 14. januar
2014.
I forbindelse med forhandlingerne om en ny forordning om nye fødevarer blev spørgsmå-
let om kloning senest forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 25.
marts 2011, jf. Justitsministeriets notat oversendt den 21. marts 2011. Et forbud mod
somatisk kloning af dyr til fødevareproduktion og forbud mod overdragelse og anvendelse
af somatisk klonede dyr til fødevareproduktion blev indsat i Kommissionens forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om nye fødevarer under drøftelserne af dette
forslag. Forslaget gik i forligsprocedure, da der ikke kunne opnås enighed mellem Rådet
og Europa-Parlamentet. Der blev ikke opnået enighed under forligsproceduren, og hele
forslaget om nye fødevarer blev forkastet. Kommissionen blev opfordret til at fremsætte
et selvstændigt forslag om kloning af dyr. Folketingets Europaudvalg er ved Fødevaremi-
nisteriets notat oversendt den 4. april 2011 orienteret om udfaldet af forligsforhandlin-
gerne vedrørende forslaget om nye fødevarer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1330060_0006.png
6
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fi-
skeri.