Forsvarsudvalget 2013
JOIN (2012) 0039
Offentligt
1440605_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
DEN EUROPÆISKE UNIONS
HØJTSTÅENDE
REPRÆSENTANT
FOR UDENRIGSANLIGGENDER
OG SIKKERHEDSPOLITIK
Bruxelles, den 21.12.2012
JOIN(2012) 39 final
2012/0370 (NLE)
Fælles forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om ordninger til Unionens gennemførelse af solidaritetsbestemmelsen
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440605_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Artikel 222 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (i det følgende benævnt
"traktaten") indeholder en ny såkaldt "solidaritetsbestemmelse". Jf. denne bestemmelse skal
Unionen og dens medlemsstater handle i fællesskab på et solidarisk grundlag, hvis en
medlemsstat udsættes for et terrorangreb eller er offer for en natur- eller menneskeskabt
katastrofe. I henhold til artikel 222, stk. 3, første punktum, skal Kommissionen og den
højtstående repræsentant fremlægge et fælles forslag, hvorefter Rådet bestemmer, hvordan
Unionen skal gennemføre solidaritetsbestemmelsen. Europa-Parlamentet underrettes herom.
Da artiklen i traktaten har et bredt anvendelsesområde, dækker ordningerne for gennemførelse
af solidaritetsbestemmelsen en lang række politikområder og instrumenter. Disse omfatter
strategien for EU's indre sikkerhed
1
, EU's civilbeskyttelsesordning og det finansielle
civilbeskyttelsesinstrument
2
,
EU's
Solidaritetsfond
3
,
initiativet
vedrørende
4
sundhedssikkerheden mod alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler , kriseberedskabs-
og analysestrukturer i EU-Udenrigstjenesten og krisekoordineringsordningerne i Rådet.
Ordningerne er også i overensstemmelse med etableringen af et europæisk område med
retfærdighed i Unionen.
2.
RESULTAT AF HØRINGERNE AF INTERESSEREDE PARTER
Medlemsstaterne har leveret værdifulde skriftlige bidrag til forberedelsen af forslaget gennem
besvarelse af en række spørgsmål, som var forberedt i fællesskab af Kommissionen og EU-
Udenrigstjenesten. Repræsentanter for medlemsstaterne har også afholdt debatter i flere af
Rådets organer. Disse omfatter Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité, Den Stående
Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed, Koordinationsudvalget
vedrørende Politisamarbejde og Retligt Samarbejde i Straffesager og Militærkomitéen.
Europa-Parlamentet leverede også et meget brugbart bidrag i form af dets beslutning om
"EU's bestemmelser om gensidigt forsvar og solidaritet: politiske og operationelle
dimensioner"
5
.
3.
FORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Målet med forslaget er at efterkomme stk. 3 i artikel 222, som kræver, at Kommissionen og
den højtstående repræsentant fremlægger et forslag om ordninger til gennemførelse af
1
2
3
4
5
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet af 22. november 2010 – Strategien for
EU's indre sikkerhed i praksis: Fem skridt hen imod et mere sikkert EU (KOM(2010) 673 endelig).
Rådets beslutning om indførelse af Fællesskabets civilbeskyttelsesordning (omarbejdet), 2007/779/EF,
Euratom, Rådets beslutning om indførelse af et finansielt civilbeskyttelsesinstrument, 2007/162/EF,
Euratom.
Rådets forordning (EF) nr. 2012/2002 af 11. november 2002 om oprettelse af Den Europæiske Unions
Solidaritetsfond.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler,
COM(2011) 866 endelig.
2012/2223 af 22.11.2012.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440605_0003.png
solidaritetsbestemmelsen for Rådet. Forslaget definerer det geografiske anvendelsesområde,
aktiveringsmekanismen og katastrofekoordineringsordningerne på EU-plan.
Forslaget tager hensyn til og er konsekvent i forhold til koordineringsordningerne i Rådet (på
baggrund af katastrofe- og krisekoordineringsordningerne), jf. artikel 222, stk. 2.
For så vidt angår artikel 222, stk. 4, fastlægger forslaget ordninger for: i) en samlet trussels-
og risikovurdering på EU-plan, der skal bruges som grundlag for en regelmæssig vurdering i
Det Europæiske Råd, og ii) beredskabsforanstaltninger i EU og medlemsstaterne på baggrund
af Det Europæiske Råds vejledning.
Solidaritetsbestemmelsen finder anvendelse ved katastrofer og terrorangreb inden for EU's
område, uanset om det foregår til lands, til vands eller i luften. Den gælder uanset om krisen
opstår inden for eller uden for EU. Solidaritetsbestemmelsen gælder skibe (når disse er i
internationalt farvand) og fly (når disse er i internationalt luftrum) eller kritiske infrastrukturer
(såsom offshore olie- og gasinstallationer), der hører under en medlemsstats jurisdiktion.
Solidaritetsbestemmelsen relaterer til alle kriseberedskabsstrukturer på EU-plan. På grund af
bestemmelsens interne dimension i EU findes de fleste af de relevante strukturer i
Kommissionen (GD ECHO, HOME, SANCO, TAXUD osv.) eller i EU's decentraliserede
agenturer (FRONTEX, ECDC, EUROPOL, EMSA, EFSA, EMA osv.). EU-Udenrigstjenesten
råder over strukturer med ekspertise inden for situationsovervågning, efterretning eller
militær
6
, såvel som et netværk af delegationer, der kan bidrage til reaktioner på trusler og
katastrofer på medlemsstaternes område eller på kriser med en ekstern dimension.
Koordinering og informationsudveksling mellem Kommissionen, EU-Udenrigstjenesten og
relevante agenturer vil finde sted inden for den møderamme, som Kommissionen har indkaldt
til for at forberede de foreslåede kriseberedskabsforanstaltninger.
Gennemførelsesordningerne for solidaritetsbestemmelsen erstatter ingen eksisterende
instrumenter eller politikker eller disses særlige aktiveringsprocedurer. De udgør en
paraplystruktur til situationer med en ekstraordinær trussel eller skademulighed, som
overstiger de(t) berørte medlemsland(e)s reaktionskapacitet. Der vil blive anvendt en
netværkstilgang for at forbedre effektivitet og undgå overlappende strukturer og funktioner.
Det mest relevante EU-beredskabscenter i enhver krise vil være knudepunkt for og
kontaktflade til medlemsstaterne ("tyngdepunktet"), og det vil få støtte af hele rækken af
specialiserede tjenester.
Forslaget fastlægger, at EU kun skal handle under ekstraordinære omstændigheder og på
opfordring fra en medlemsstats politiske myndigheder, der ser deres egen kapacitet oversteget
som resultat af et faktisk eller nært forestående terrorangreb eller af en natur- eller
menneskeskabt katastrofe.
Den berørte medlemsstat kan bringe solidaritetsbestemmelsen i anvendelse og skal rette sin
anmodning til Kommissionen og samtidig underrette Rådets formandskab.
Den berørte medlemsstats kompetente myndighed skal straks kontakte Kommissionens
katastrofeberedskabscenter, som vil være EU's eneste, døgnåbne kontaktpunkt, der servicerer
alle medlemsstater.
6
Som f.eks. EU's Efterretningsanalysecenter, EU's Militærstab og Situationscentret.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Når solidaritetsbestemmelsen er blevet bragt i anvendelse, skal Kommissionen og den
højtstående repræsentant i overensstemmelse med ordningerne, som er fastsat i denne
afgørelse, gøre følgende:
Først identificere og mobilisere alle Unionens instrumenter, som kan hjælpe
med at reagere på en given krise. Dette omfatter alle sektorspecifikke,
operationelle og politiske instrumenter, der falder inden for Kommissionens
ansvarsområde. Ydermere skal Kommissionen og den højtstående repræsentant
identificere og foreslå anvendelse af instrumenter og ressourcer, der falder ind
under EU-agenturernes ansvarsområde.
Dernæst skal de i tæt kontakt med den berørte medlemsstat vurdere om de
eksisterende instrumenter er tilstrækkelige, eller om der er behov for yderligere
støtte, som, hvor det er relevant, er ledsaget af finansiel støtte fra EU's
Solidaritetsfond.
Hvor det er relevant, skal de fremlægge forslag for Rådet om operationelle
afgørelser, som kan styrke de eksisterende mekanismer, afgørelser om
ekstraordinære foranstaltninger, som medlemsstaterne kan gennemføre, og som
ikke findes i eksisterende instrumenter, foranstaltninger vedrørende
politikkoordinering og udveksling af oplysninger samt operationelle og
støttemæssige foranstaltninger, som kan gøre medlemsstaterne i stand til at
reagere hurtigt.
Hvis der er behov for anden militær støtte end den, der er fastsat i EU's
civilbeskyttelsesordning, skal den højtstående repræsentant fremlægge et separat forslag,
jf. de relevante bestemmelser i traktaten.
Kommissionen
og
EU-Udenrigstjenesten
skal
udarbejde
fælles
samlede
situationsvurderingsrapporter.
Disse
rapporter
skal
sammensættes
af
katastrofeberedskabscentret eller det udpegede operationelle center i samarbejde med EU's
Situationscenter, og de skal trække på bidrag fra de forskellige situationsovervågnings- og
krisestyringscentre i medlemsstaterne, Kommissionen, EU-Udenrigstjenesten, EU-
agenturerne og relevante internationale organisationer. Disse rapporter vil blive delt med
medlemsstaterne for at informere om og støtte koordinering og beslutningstagning på politisk
plan i Rådet.
Katastrofeberedskabscentret vil indledningsvis fungere som eneste operationelle knudepunkt
på EU-plan.Kommissionen kan efterfølgende i samråd med den højtstående repræsentant
udpege et andet, bedre placeret center til at påtage sig denne funktion under hensyntagen til
krisens art. Det udpegede operationelle knudepunkt vil fungere som det primære kontaktpunkt
for medlemsstaterne. Det vil være ansvarligt for koordineringen af den operationelle reaktion
og for at lave fælles situationsvurderingsrapporter.
Når solidaritetsbestemmelsen er blevet bragt i anvendelse, kan formandskabet beslutte at
igangsætte krisekoordineringsordningerne og identificere den bedste metode til at gennemføre
hurtige høringer og beslutninger i Rådet i overensstemmelse med medlemsstaternes pligt til at
komme til undsætning, jf. artikel 222, stk. 2. Rådets Generalsekretariat, Kommissionen og
EU-Udenrigstjenesten skal yde operationel støtte til krisekoordineringsordningerne.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fra 2015 vil Kommissionen og den højtstående repræsentant jævnligt udarbejde en fælles
samlet risiko- og trusselsvurderingsrapport på EU-plan. Rapporten vil være baseret på
vurderinger af de trusler, farer og risici, der er indsamlet om forskellige områder (såsom
terrorisme, organiseret kriminalitet, civilbeskyttelse, sundhed, klimaforandringer og miljø).
Den vil i særdeleshed være baseret på overvågning, fortolkning og deling af oplysninger fra
medlemsstaterne (gennem eksisterende sektornetværk eller fra krisecentre), EU-agenturer og
relevante internationale organisationer. De samlede risiko- og trusselsvurderingsrapporter vil
danne grundlag for en regelmæssig vurdering fra Det Europæiske Råd.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for dette forslag er artikel 222 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde.
Nærhedsprincippet
Forslaget fastlægger, at EU kun skal handle under ekstraordinære omstændigheder og på
opfordring fra et medlemslands politiske myndigheder, der ser deres egen kapacitet
oversteget.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget strækker sig ikke ud over det, der er nødvendigt for at nå solidaritetsbestemmelsens
mål. Med henblik herpå forudsætter forslaget en behørig anvendelse af alle EU's eksisterende
ordinære bistandsinstrumenter.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440605_0006.png
2012/0370 (NLE)
Fælles forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om ordninger til Unionens gennemførelse af solidaritetsbestemmelsen
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 222,
stk. 3, første sætning,
under henvisning til det fælles forslag fra Europa-Kommissionen og Unionens højtstående
repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik, og
ud fra følgende betragtninger:
1)
Denne afgørelse vedrører Unionens gennemførelse af solidaritetsbestemmelsen. Ikke
desto mindre bør Unionens indsats være sammenhørig med og komplementær til
anden bistand, som medlemsstaterne skal yde, jf. artikel 222, stk. 2, i traktaten og
erklæring 37, der er knyttet som bilag til traktaten, hvori det bestemmes, at
medlemsstaterne kan vælge de bedst passende midler til at opfylde deres egen
solidaritetsforpligtelse over for en anden medlemsstat.
Unionens gennemførelse af solidaritetsbestemmelsen skal: så vidt muligt benytte sig af
eksisterende instrumenter, øge effektiviteten ved at forbedre koordinering og undgå
overlapninger, fungere uden yderligere tilførsel af ressourcer, give medlemsstaterne en
simpel og entydig kontaktflade på EU-plan og respektere hver institutions og
tjenestegrens institutionelle kompetencer.
Denne afgørelse vedrører en række politikinstrumenter og især: strategien for den
indre sikkerhed for Den Europæiske Union, Den Europæiske Unions
civilbeskyttelsesordning, Den Europæiske Unions Solidaritetsfond, afgørelsen om
alvorlig grænseoverskridende sundhedstrusler og de strukturer, der er udviklet inden
for rammerne af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik.
Ordninger til koordinering af medlemsstaterne i Rådet bør være baseret på EU's
krisekoordineringsordninger, som er revideret på baggrund af Rådets mandat, som har
medført følgende konklusioner
7
: "sammenhørighed bør sikres ved gennemførelsen af
solidaritetsbestemmelsen", "ordningerne vil gøre brug af de velkendte almindelige
rådsprocedurer i stedet for at benytte sig af foruddefinerede ad hoc-grupper",
"anerkende vigtigheden af en samlet EU-kapacitet med kendskab til situationen".
Det geografiske anvendelsesområde for gennemførelsesordningerne skal være klart
defineret.
RIA-Rådets konklusioner af 1.6.2006, dok. 9409/06, Corepers konklusioner af 10.12.2010, Corepers
konklusioner af 23.11.2011 og af 30.5.2012.
2)
3)
4)
5)
7
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440605_0007.png
6)
For så vidt angår bekæmpelsen af terrorisme
8
, er adskillige instrumenter oprettet for at
styrke beskyttelsen af kritiske infrastrukturer inden for energi- og transportsektoren
9
,
for at styrke samarbejdet mellem retshåndhævende myndigheder, for at forbygge
radikalisering og for at begrænse terroristers adgang til økonomiske midler samt
sprængstoffer og kemisk, biologisk, radiologisk og nukleart materiale
10
.
Der er behov for at definere en aktiveringsmekanisme på EU-plan for
gennemførelsesordningerne, og den skal være baseret på en anmodning fra de(n)
berørte medlemsstat(er) på højt politisk plan, og den skal understøttes af et entydigt
kontaktpunkt på unionsniveau.
Beredskabsordninger på EU-plan bør forbedre effektiviteten gennem en styrket
koordinering, der bygger på eksisterende instrumenter.
Civilbeskyttelsesordningen
11
letter et styrket samarbejde mellem medlemsstaterne og
EU inden for civilbeskyttelsesområdet. Kommissionens forslag til EU's
civilbeskyttelsesordning
12
medfører oprettelsen af et kriseberedskabscenter, som skal
sikre operationel kapacitet hele døgnet og servicere medlemsstaterne og
Kommissionen.
EU-Udenrigstjenesten råder over strukturer med efterretningsmæssig og militær
ekspertise (såsom EU's Efterretningsanalysecenter, EU's Militærstab og EU's
Situationscenter) samt et netværk af delegationer, der også kan bidrage til reaktioner
på trusler og katastrofer på medlemsstaternes område eller på kriser, der har en ydre
dimension.
Det strategiske analyse- og beredskabscenter, som blev oprettet i 2011 i
Kommissionens Generaldirektorat for Indre Anliggender, sørger for vurdering og
håndtering af risici og kriser, der påvirker EU's indre sikkerhed, herunder de af dem
som vedrører terrorisme.
I de tilfælde hvor det er nødvendigt, og situationens hastende karakter muliggør det,
bør beredskabsordninger på EU-plan komplementeres af indførelsen af retsakter eller
ændringer af eksisterende retsakter i overensstemmelse med de relevante
bestemmelser i traktaten.
Denne afgørelse har ingen indvirkning på forsvarsområdet. Hvis en krise kræver
handling inden for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP), ud over brugen
af de militære ressourcer, som er omfattet af eksisterende ordninger om
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
8
9
10
11
12
Terrorisme som defineret i Rådets rammeafgørelser om bekæmpelse af terrorisme af 2002 og 2008
(EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3,
EUT L 330 af 9.12.2008, s. 21).
Som identificeret i Rådets direktiv 2008/114/EF af 8.12.2008 om europæisk kritisk infrastruktur (EUT
L 345 af 23.12.2008).
Meddelelse fra Kommissionen: "EU’s terrorbekæmpelsespolitik: vigtigste resultater og fremtidige
forhindringer" (COM(2012) 386 endelig af 20.7.2010). Der er efterfølgende fremsat forslag til en
forordning om brug og markedsføring af sprængstofprækursorer (COM(2001) 473 endelig), oprettet et
netværk til bevidstgørelse om radikalisering og truffet foranstaltninger inden for det nukleare,
radiologiske og kemiske område samt sprængstofsikkerhed og -detektion.
Rådets beslutning 2077/779/EF, Euratom om indførelse af Fællesskabets civilbeskyttelsesordning
(omarbejdet) og Rådets beslutning om indførelse af et finansielt civilbeskyttelsesinstrument
(2007/162/EF, Euratom).
COM(2011) 934 endelig.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440605_0008.png
civilbeskyttelse, skal Rådet vedtage en afgørelse i overensstemmelse med de relevante
bestemmelser i traktaten.
14)
Kommissionens meddelelse om strategien for EU's indre sikkerhed i praksis – Fem
skridt hen imod et mere sikkert EU
13
fastlægger målet om at øge Europas
modstandsdygtighed over for kriser og katastrofer gennem en række foranstaltninger,
herunder fuld brug af solidaritetsbestemmelsen og udvikling af en strategi, der dækker
alle former for trusler og risikovurdering. I forlængelse heraf bør der også udarbejdes
en oversigt over natur- og menneskeskabte katastroferisici på tværs af områder, som
ajourføres regelmæssigt.
En samlet trussels- og risikovurderingsproces bør etableres på EU-plan, og den bør
give Det Europæiske Råd mulighed for at vurdere de trusler, som EU står overfor,
således at Unionen og dens medlemslande kan gøre en effektiv indsats mod disse.
Den 22. november 2012 vedtog Europa-Parlamentet resolution 2012/2223 med titlen:
"EU's bestemmelser om gensidigt forsvar og solidaritet: politiske og operationelle
dimensioner".
De ordninger, der fremgår af dette dokument, er med forbehold af yderligere udvikling
af målrettede ordninger til håndtering af krisesituationer uden for medlemsstaternes
område.
Denne afgørelse overholder de grundlæggende rettigheder og de principper, der er
anerkendt i EU's charter om grundlæggende rettigheder, og den finder anvendelse i
overensstemmelse med disse rettigheder og principper.
Da målet for denne afgørelse, nemlig Unionens gennemførelse af
solidaritetsbestemmelsen, ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne,
og derfor bedre kan gennemføres på EU-plan, kan Den Europæiske Union træffe
foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i traktaten om
Den Europæiske Union. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet,
jf. nævnte artikel, går afgørelsen ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse
mål —
15)
16)
17)
18)
19)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Generelt mål og emne
1.
Denne afgørelse fastlægger regler og procedurer for gennemførelse af
bestemmelserne i artikel 222, stk. 3, første punktum, i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (i det følgende benævnt "solidaritetsbestemmelsen").
Ordninger på EU-plan bygger på og supplerer mekanismer i Kommissionen og EU's
agenturer, som skal levere oplysninger og bistand. I forbindelse med kriser med en
ydre dimension, som kræver efterretninger, militære ressourcer eller handling under
den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP), bidrager den højtstående
COM(2010) 673 endelig.
2.
13
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
repræsentant og EU-Udenrigstjenesten ved at tage tilstrækkelige initiativer og levere
relevante oplysninger og bistand inden for den højtstående repræsentants
kompetenceområde.
3.
4.
Disse ordninger forbedrer effektiviteten gennem øget koordinering mellem EU's og
medlemsstaternes indsats.
Koordinering på politisk niveau i Rådet er baseret på krisekoordineringsordningerne,
og sikrer også, at den er sammenhørig med og komplementær til EU's indsats.
Artikel 2
Anvendelsesområde
Denne afgørelse finder anvendelse i tilfælde af terrorangreb eller natur- eller menneskeskabte
katastrofer, uanset om de opstår inden for eller uden for medlemsstaternes område:
a)
b)
Inden for medlemsstaternes område, inklusive landområdet, søterritoriet og
luftrummet, finder traktaten anvendelse
I forbindelse med skibe (når disse er i internationalt farvand) eller fly (når disse
er i internationalt luftrum) eller kritiske infrastrukturer (såsom offshore olie- og
gasinstallationer), når disse er under en medlemsstats jurisdiktion.
Artikel 3
Definitioner
I denne afgørelse forstås ved:
a)
Krise: en alvorlig, uventet og ofte farlig situation, som kræver en rettidig
indsats, en situation, som kan påvirke eller true liv, miljø, kritisk infrastruktur
eller samfundsmæssige kernefunktioner, og som kan være forårsaget af en
natur- eller menneskeskabt katastrofe eller et terrorangreb
Katastrofe: enhver situation, der har medført eller kan medføre skadevirkninger
for mennesker, miljø eller ejendom
Terrorangreb: en terrorhandling, som defineret Rådets rammeafgørelse af
13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme, 2002/475/RIA, ændret ved Rådets
rammeafgørelse af 28. november 2008, 2008/919/RIA
Beredskab: en tilstand, hvor menneskelige og materielle ressourcer som
resultat af tiltag, der er iværksat i forvejen, står klar med kapacitet, der sætter
dem i stand til at sikre en effektiv og hurtig reaktion i en katastrofesituation
Reaktion: enhver handling udført under eller efter en katastrofe eller et faktisk
eller nært forestående terrorangreb for at håndtere dens eller dets akutte
skadevirkning.
b)
c)
d)
e)
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 4
Aktivering
1.
En medlemsstat, der er mål for et faktisk eller nært forestående terrorangreb eller
offer for en natur- eller menneskeskabt katastrofe, kan bringe
solidaritetsbestemmelsen i anvendelse, hvis den efter at have udnyttet alle de
eksisterende ressourcer og værktøjer, der er til rådighed, finder, at situationen
overstiger statens reaktionskapacitet.
Den berørte medlemsstat retter sin anmodning til formanden for Europa-
Kommissionen via katastrofeberedskabscentret og underretter samtidig Rådets
formandskab.
Katastrofeberedskabscentret fungerer som eneste, døgnåbne kontaktpunkt for de
kompetente myndigheder i den berørte medlemsstat.
Artikel 5
Beredskabsordninger på EU-plan
1.
Når solidaritetsbestemmelsen er bragt i anvendelse, skal Kommissionen og den
højtstående repræsentant, jf. artikel 1, stk. 2, gøre følgende:
a)
identificere og bruge alle relevante EU-instrumenter, der bedst kan bidrage til
en reaktion på krisen, herunder områdespecifikke, operationelle, politiske og
finansielle afgørelser (f.eks. civilbeskyttelsesordningen, det strategiske
analyse-
og
beredskabscenter,
operationsfaciliteten
til
akutte
folkesundhedsmæssige krisesituationer, efterretningsressourcerne i INTCEN),
som hører under Kommissionens og den højtstående repræsentants
ansvarsområde, samt de militærressourcer, der kan mobiliseres gennem EU's
militærstab, og de skal ydermere identificere og foreslå brug af instrumenter og
ressourcer, som hører under EU's agenturer
vurdere om de eksisterende instrumenter er tilstrækkelige
udarbejde
regelmæssige
samlede
rapporter
med
analyser
og
situationsvurderinger, som skal informere og støtte koordinering og
beslutningstagning på politisk plan i Rådet
indsende forslag til Rådet, i de tilfælde hvor det er passende, især for så vidt
angår operationelle afgørelser om styrkelse af eksisterende instrumenter,
afgørelser om ekstraordinære foranstaltninger, som medlemsstaterne kan
gennemføre, og som ikke findes i eksisterende instrumenter,
politikkoordinering og informationsudveksling med henblik på at skabe de
nødvendige lovgivningsmæssige betingelser samt operationelle og
bistandsmæssige foranstaltninger, som gør medlemsstaterne i stand til at
reagere hurtigt.
2.
3.
b)
c)
d)
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen indkalder til møder for at forberede de foreslåede
kriseberedskabsforanstaltninger. Kommissionen indkalder EU-Udenrigstjenesten og
de relevante EU-agenturer.
2.
Katastrofeberedskabscentret fungerer indledningsvis som eneste operationelle
knudepunkt for medlemsstaten på EU-plan. Kommissionen kan efterfølgende
sammen med den højtstående repræsentant udpege et andet bedre placeret center til
at påtage sig denne funktion under hensyntagen til krisens art. Det udpegede
operationelle knudepunkt fungerer som det primære kontaktpunkt for
medlemsstaterne. Det leder den operationelle reaktionskoordinering og udarbejder
situationsvurderingsrapporter.
Artikel 6
Koordineringsordninger i Rådet
Efter aktivering af solidaritetsbestemmelsen kan Rådets formandskab beslutte at aktivere
krisekoordineringsordningerne og identificere den bedste metode til at gennemføre hurtige
høringer og beslutninger i Rådet i forbindelse med pligten til at komme til undsætning. Rådets
Generalsekretariat, Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten yder operationel støtte til
katastrofekoordineringsordningerne.
Artikel 7
Situationsvurderingsrapporter
Situationsvurderingsrapporterne bliver udarbejdet af kriseberedskabscentret eller af det
udpegede operationelle center i samarbejde med EU's situationscenter. Forberedelsen af disse
rapporter vil trække på bidrag fra de forskellige beredskabs- og krisestyringscentre i
medlemsstaterne, Kommissionen, EU-Udenrigstjenesten og relevante EU-agenturer samt
relevante internationale organisationer.
Artikel 8
Samlet trussels- og risikovurdering på EU-plan
1.
2.
Kommissionen og den højtstående repræsentant udarbejder regelmæssigt en fælles
samlet trussels- og risikovurderingsrapport på EU-plan fra 2015.
Rapporten bygger på vurderinger af de trusler, farer og risici, der er indsamlet om
forskellige områder (f.eks. terrorisme, organiseret kriminalitet, civilbeskyttelse,
sundhed, miljø, klimaforandringer osv.), som er baseret på overvågning, fortolkning
og deling af oplysninger fra medlemsstaterne (gennem eksisterende sektornetværk
eller fra beredskabscentre), fra EU's agenturer samt relevante internationale
organisationer.
De samlede trussels- og risikovurderingsrapporter vil danne grundlag for en
regelmæssig vurdering fra Det Europæiske Råd.
3.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 9
Beredskab
Medlemsstaterne, Kommissionen og den højtstående repræsentant kan vurdere hvilke
foranstaltninger, der er til rådighed i EU og medlemsstaterne til at imødegå større trusler,
identificere mulige mangler og den billigste og mest effektive måde at afhjælpe disse på og
opbygge foranstaltninger til effektiv solidaritet.
Artikel 10
Ikrafttrædelse
Denne afgørelse træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
12
DA