Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013
JOIN (2013) 0013
Offentligt
1440612_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
DEN EUROPÆISKE UNIONS
HØJTSTÅENDE
REPRÆSENTANT
FOR UDENRIGSANLIGGENDER
OG SIKKERHEDSPOLITIK
Bruxelles, den 17.6.2013
JOIN(2013) 13 final
FÆLLES RAPPORT TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Det Særlige Administrative Område Hongkong: Årsrapport 2012
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
FÆLLES RAPPORT TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Det Særlige Administrative Område Hongkong: Årsrapport 2012
I
NDLEDNING
Siden Hongkong blev overdraget til Folkerepublikken Kina i 1997, har Den Europæiske
Union og dens medlemsstater fulgt den politiske og økonomiske udvikling tæt i Det Særlige
Administrative Område Hongkong. For at leve op til forpligtelsen over for Europa-
Parlamentet fra 1997 udsendes der årligt en rapport om udviklingen i Det Særlige
Administrative Område Hongkong (Hongkong). Dette er den femtende rapport, som dækker
udviklingen i 2012.
Princippet om "et land, to systemer", der er indskrevet i den kinesisk-britiske erklæring og i
Hongkongs forfatning, fungerede fortsat udmærket i 2012. Befolkningens rettigheder og
grundlæggende friheder blev respekteret, retsstaten blev opretholdt, og det økonomiske
markedssystem og erhvervsklimaet blev bevaret.
Det bilaterale forhold mellem EU og Hongkong uddybes fortsat, hvilket blev markeret af
EU’s højtstående repræsentant/næstformand Catherine Ashtons besøg i Hongkong i juli, hvor
hun mødte Hongkongs regeringsleder, Chun-ying Leung.
Den Europæiske Union lægger stor vægt på Hongkongs stabilitet, økonomiske velstand og
demokratiske udvikling. EU bakker fortsat stærkt op om at skabe hurtige og væsentlige
fremskridt mod målet om almindelig valgret i overensstemmelse med Hongkongs forfatning
og befolkningens ønske.
D
EN POLITISKE UDVIKLING
I 2012 fandt en række vigtige, politiske begivenheder sted i Hongkong: En ny regeringsleder
blev valgt den 25. marts, den nye regering trådte til den 1. juli, og en ny lovgivende
forsamling blev valgt den 9. september. For første gang nogensinde fik Hongkong en ny
regering og en ny lovgivende forsamling i samme år.
Valget til posten som regeringsleder blev gennemført via valgkomiteen med udvalgte
medlemmer fra erhvervslivet, de liberale erhverv, civilsamfundet og politikere både på
distriktsniveau og i lovgivningsrådet. Til dette valg var antallet af medlemmer i valgkomiteen
steget fra 800 til 1 200. Tre kandidater til posten som regeringsleder passerede spærregrænsen
for at kunne stille op til valget. Valgkampen var livligere end nogensinde før med ordentlige
kampagner og intens mediedækning, heriblandt to direkte debatter om valget, samt et højt
engagement fra befolkningen på trods af, at den kun kan påvirke valget i begrænset omfang.
Valgkampagnen var præget af nogen kontrovers, herunder beskyldninger, der drejede sig om
hovedkandidaterne. Skandaler førte til et omslag i den offentlige mening, hvilket var til skade
for spidskandidaten Henry Tang.
Under valget fik Chun-ying Leung 689 stemmer (60,9 %) ud af et samlet antal på 1 132.
Henry Tang fik 285 stemmer (25,2 %) og Albert Ho modtog 76 stemmer (6,7 %).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Valgkommissionen registrerede 82 ugyldige stemmer, hvoraf 75 var blanke stemmer. Ved
valget af Chun-ying Leung til regeringsleder indledtes den fjerde politiske periode siden
overdragelsen af Hongkong. EU’s højtstående repræsentant/næstformand Catherine Ashton
udsendte en lykønskning til den nye regeringsleder og udtrykte sit ønske om yderligere at
uddybe forbindelserne mellem EU og Hongkong, så længe hans embedsperiode varer. Den
28. marts udnævnte den kinesiske premierminister, Wen Jiaobao, Chun-ying Leung til
Hongkongs regeringsleder i den fjerde politiske periode.
Den kinesiske præsident, Hu Jintao, ledte forløbet, hvor regeringslederen blev taget i ed den
1. juli, hvilket også var 15-årsdagen for overdragelsen. I sin tiltrædelsestale forpligtede
regeringsleder Leung sig til at ”opretholde retfærdigheden, folkets rettigheder, retsstaten, god
regeringsførelse, frihed og demokrati, som er blandt Hongkongs kerneværdier.” Han udtalte
yderligere, at han ville ”fremme udviklingen af et demokratisk politiksystem i
overensstemmelse med bestemmelserne i forfatningen og de relevante afgørelser fra den
nationale folkekongres' stående udvalg.” EU påskønner disse forpligtelser.
Til valget af det lovgivende råd (LegCo) var antallet af medlemmer udvidet fra 60 til 70, og
sæderne blev ligeligt fordelt mellem de geografiske valgkredse og de funktionelle valgkredse.
Sæderne i de geografiske valgkredse besættes efter reglerne for forholdstalsvalg. Fem af de
nye medlemmer blev valgt fra nye geografiske valgkredse, og fem såkaldte ”overlovgivere”
blev valgt blandt medlemmer i de to distriktsråd ved direkte valg. Disse overlovgivere
repræsenterer det andet distriktsråds funktionelle valgkreds. Dette var første gang, at over
halvdelen af sæderne i det lovgivende råd blev besat ved direkte valg, hvilket giver den
nuværende lovgivende myndighed mere demokratisk legitimitet end sine forgængere.
287 kandidater, som repræsenterede 17 forskellige partier eller interessegrupper, stillede op til
valget til de 70 sæder. Valgdeltagelsen i de fem geografiske valgkredse den 9. september lå på
53 %, hvilket er højere end i valget til det lovgivende råd i 2008 (45 %) men lavere end i
valget i 2004 (55,6 %). Valgstatistikkerne viser følgende: Geografiske valgkredse (35 sæder):
53 % afgav stemme ud af 3,47 mio. registrerede. Det andet distriktsråds funktionelle
valgkreds (kendt som ”oversæderne”) (5 sæder): 51,9 % afgav stemme ud af 3,22 mio.
registrerede. De 14 traditionelle funktionelle valgkredse, som der er kampvalg om (30 sæder):
69,6 % afgav stemme ud af 216 979 registrerede. Valgprocessen blev generelt opfattet som
velforvaltet. Det forlød bl.a. fra medierne, at centralregeringens forbindelseskontor var
involveret i valgkampagnen via offentlige udtalelser og lobbyvirksomhed for kandidaterne.
Partierne, der støtter centralregeringen i Beijing, vandt 43 sæder (17 geografiske sæder, 2
oversæder og 24 funktionelle sæder), hvilket ikke er nok til et flertal på to tredjedele. Blandt
disse er den demokratiske alliance for forbedring og fremskridt i Hongkong (DAB) stadig
Hongkongs største parti med 13 pladser i det lovgivende råd. Partiets tidligere formand Jasper
Tsang Yok-sing blev genvalgt som formand for det lovgivende råd. Oppositionens
pandemokratiske gruppe vandt 27 sæder (18 geografiske sæder, 3 oversæder og seks
funktionelle sæder) ud af de 70 sæder i det lovgivende råd, hvilket udgør et stort nok
mindretal til at blokere forfatningsændringer.
Den uafhængige kommission for bekæmpelse af korruption (ICAC) modtog 2 281 klager
angående distriktsrådsvalget i november 2011. Ud af disse klager hævdede 1 614, at der var
tale om valgsvindel, og der blev fulgt op på 1 604 af dem. I tiden op til november 2012 blev
45 personer anklaget for valgsvindel. 38 af disse blev dømt. ICAC’s særlige projektgruppe
efterforskede de klager om valgsvindel, som ikke gav bevis på udbredt eller systematisk
valgsvindel. I sin første politiske tale til det lovgivende råd lagde regeringsleder Leung vægt
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
på boliger til overkommelige priser, fattigdom, de ældre og Hongkongs aldrende befolkning
samt miljøet som værende hans højeste prioriteter. Regeringslederen udtalte også, at han ville
arbejde på at opbygge enighed omkring fremsættelsen af et forslag om almindelig stemmeret
til valget af regeringsleder i 2017. Regeringslederens prioriteter blev mødt med stor kritik fra
enkelte medlemmer i det lovgivende råd, som lejlighedsvis brugte politisk obstruktion til at
blokere beslutningsprocessen. Regeringslederen var også regelmæssigt genstand for kritik fra
medierne delvist på grund af påstande om uautoriseret hjemmerenovering. Regeringen mødte
stor modstand mod en plan, som blev offentliggjort den 30. april i den foregående
embedsperiode, om at indføre moral- og nationskundskab i det obligatoriske pensum. Den 7.
juli blev en forældregruppe mod nationskundskab lanceret for at modarbejde indførelsen af
nationskundskab i det obligatoriske pensum. Gruppen hævdede, at 90 000 mennesker den 29.
juli deltog i en forsamling for at opfordre regeringen til at trække planen tilbage. Til sidst
bekendtgjorde regeringen den 8. september, at nationskundskab ikke ville indgå i det
obligatoriske pensum, og at skoler selv kunne vurdere, om det skulle indføres. En måned
senere bekendtgjorde regeringen yderligere, at vejledningen i moral- og nationskundskab
formelt skulle skrinlægges, og at regeringen ikke ville anmode skoler om at tage vejledningen
til efterretning, samt at den ikke ville anvende vejledningen som grundlag for
skoleinspektioner.
Opretholdelsen af retsstaten og den dømmende magts uafhængighed var fortsat et
diskussionsemne blandt offentligheden. Regeringslederen og justitsministeren understregede
ved adskillige lejligheder dens betydning for beskyttelsen af Hongkongs kerneværdier og
områdets tiltrækning af investeringer. Der opstod kontrovers, da den tidligere justitsminister
kom med en udtalelse, som ifølge medlemmer i det lovgivende råd og medierne kastede tvivl
over den dømmende magts uafhængighed fra centralregeringen. Den nuværende
justitsminister blev kritiseret for at foreslå, at højesteretten, før den traf en afgørelse i en
appelsag, burde bede den nationale folkekongres' stående udvalg om at fortolke
retsvirkningen af en tidligere fortolkning fra udvalget.
Ikke desto mindre er den overordnede opfattelse, at princippet om retsstaten og rettens
uafhængighed støttes og følges af alle interesseparter. Udenlandske firmaer henviser fortsat til
retssystemets uafhængighed i Hongkong som en af de vigtigste grunde til at oprette
virksomhed der. Jurister, såsom dommere og advokater, har ofte skredet til handling for at
beskytte og udvikle kvaliteten af Hongkongs retssystem og retsstaten i almindelighed.
Mæglingsanordningen blev vedtaget i juni 2012 og trådte i kraft den 1. januar 2013. Denne
anordning angiver de juridiske rammer for mægling i Hongkong med fokus på beskyttelse af
fortroligheden.
I september 2012 etablerede Kinas kommission for international økonomi- og handelsvoldgift
(CIETAC) CIETAC’s voldgiftscenter i Hongkong, som er den første afdeling uden for
fastlandet. Justitsminister Rimsky Yuen udtalte, at centret sammen med den asiatiske filial af
Den Internationale Voldgiftsret under Det Internationale Handelskammer forstærker
Hongkongs status som et center for international voldgift. Hongkongs status som et juridisk
center blev yderligere forstærket, da Haagerkonferencen om International Privatret åbnede sit
regionalkontor for Asien og Stillehavsområdet i december 2012.
Den 28. marts fik Hongkongs regering medhold i sin appel om en afgørelse fra en lavere
instans, som havde givet udenlandsk hushjælp ret til at søge om permanent opholdstilladelse i
Hongkong efter at have været lovligt bosiddende i Hongkong i syv år. Dommerne afviste
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440612_0005.png
enstemmigt argumenterne for, at en bestemmelse i indvandringsloven, der nægter udenlandsk
hushjælp retten til permanent opholdstilladelse, stred mod forfatningen.
Hongkongs indbyggere gjorde fortsat brug af deres ytrings- og foreningsfrihed i 2012, hvilket
kunne ses ved de årlige marcher 4. juni og 1. juli, demonstrationerne mod obligatorisk
nationskundskab og for ligestilling mellem kønnene samt utallige forsamlinger om andre
emner.
Ifølge arrangørerne deltog flere end 180 000 mennesker i nattevåget den 4. juni, hvilket
udgjorde det største fremmøde siden 1989. Hundredtusindvis af Hongkongs indbyggere
gjorde brug af deres ytringsfrihed i byens gader den 1. juli, få timer efter præsident Hu Jintaos
indsættelsesceremoni, for at udtrykke deres utilfredshed, bl.a. deres vrede over den
langsommelige demokratiseringsproces og Beijings indblanding i Hongkongs politik samt
bekymringer om Chun-ying Leungs integritet, de stigende boligpriser og menneskerettigheder
på fastlandet. Forsamlingens arrangører anslog, at ca. 400 000 mennesker mødte op, mens
politiet anslog antallet til at være 63 000.
Langt størstedelen af demonstrationerne var fredelige, og som regel stod politiets adfærd i
rimeligt forhold til dette. Medierne, herunder de digitale medier, var fortsat frie og gav udtryk
for en række forskellige synspunkter. Der var dog en voksende opfattelse af, at både de trykte
og elektroniske medier udøvede selvcensur, især ved dækning af anliggender om det kinesiske
fastland. En meningsmåling fra Hongkongs universitet i oktober 2012 viste, at 24 % af de
adspurgte mente, at pressefriheden var utilstrækkelig.
U
DVIKLING PÅ OMRÅDERNE ØKONOMI OG HANDEL
Hongkong var fortsat veletableret som et af verdens førende finanscentre og et knudepunkt for
handel i Asien. Det fungerede fortsat som en adgangsport til handel og investering i Kina og
som det centrale afprøvningsområde for internationaliseringen af den kinesiske valuta
renminbi (RMB). Hongkong tiltrak stadig enorme udenlandske investeringsbevægelser og
blev placeret højt i mange af de globale undersøgelser, som måler økonomisk frihed og
udvikling
1
. Trods Hongkongs økonomiske præstationer har regeringen i sinde at udvide det
økonomiske grundlag. I den henseende bekendtgjorde regeringslederen en mere ”proaktiv"
tilgang til økonomisk udvikling med flere direkte foranstaltninger fra regeringens side end
tidligere. Særligt bekendtgjorde han foranstaltninger til at nedbringe fattigdommen i
Hongkong, støtte ældre mennesker og sikre tilgængelige boliger til overkommelige priser for
lav- og mellemindkomstgrupperne.
Ved flere lejligheder har den nye regeringsleder fremhævet betydningen af økonomisk
integration med det kinesiske fastland som en vækststrategi. Hongkongs økonomi nød godt af
sin position inden for det bredere kinesiske marked, men i 2012 så man en række økonomiske
gnidninger som følge af integrationen. Turistsektoren fik store indtjeninger på grund af de 35
mio. fastlandsbesøgende i 2012, men disse besøgende lagde stort pres på infrastrukturen.
Købere fra fastlandet blev beskyldt for at presse ejendomspriserne i vejret og dermed forværre
1
I sin finansudviklingsrapport fra 2012 tildelte Det Verdensøkonomiske Forum for andet år i træk
førstepladsen til Hongkong ud af 62 af verdens førende finanssystemer og kapitalmarkeder. Hongkong
er for 19. år i træk blevet udnævnt til verdens frieste økonomi i Heritage Foundations indeks for
økonomisk frihed. Ifølge De Forenede Nationers Konference for Handel og Udviklings (UNCTAD)
2012-beretning om investeringer i verden beløber de indgående direkte udenlandske investeringer sig til
83 mia. USD i 2011, hvilket gør Hongkong til den fjerdestørste modtager i verden.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det overophedede ejendomsmarked. Tilstrømningen af vordende mødre fra det kinesiske
fastland, som ville føde i Hongkong, lagde pres på byens sundhedssystem. Disse problemer
udgjorde politiske og strategiske udfordringer for regeringen og førte til, at negative
opfattelser af fastlandet kom til udtryk blandt befolkningen.
I 2012 voksede Hongkongs økonomi med beskedne 1,4 %, da de svækkede eksterne
betingelser påvirkede eksporten. Væksten på det kinesiske fastland og høj indenlandsk
efterspørgsel dæmpede de eksterne betingelsers negative effekt. BNP-væksten i 2011 var på
4,9 %. Trods den lavere vækstrate kunne økonomien rose sig af stort set fuld beskæftigelse,
mens inflationspresset gik ned. Ledighedsprocenten nåede op på 3,3 % 2012.
Forbrugerprisindekset faldt fra 5,9 % i første kvartal til 3,8 % i fjerde kvartal.
Aktier kom under betydeligt pres under de finansielle og økonomiske problemer i de
udviklede økonomier. Investorernes tillid blev også påvirket i opløbet til lederskiftet ved det
kinesiske kommunistpartis 18. nationale folkekongres. Aktiepriserne faldt og handlen var
afdæmpet. I det primære marked var aktiviteter forbundet med tilvejebringelse af kapital også
betydeligt mere afdæmpet. Børsen i Hongkong mistede sin plads som verdens største marked
for aktier udbudt ved børsintroduktion i 2012, som den ellers havde opretholdt i de sidste tre
år. Med støtte fra det kinesiske fastland er Hongkong blevet det største offshoremarked for
RMB som led i centralregeringens politik for den gradvise internationalisering af RMB.
Hongkong var den største modtager af RMB-indskud uden for Kina. Den totale mængde af
RMB-indskud og udestående RMB-indlånsbeviser beløber sig til 720 mia. RMB (i slutningen
af 2012). De handelstransaktioner på tværs af grænserne i RMB, som banker i Hongkong
håndterede i 2012, oversteg 2,6 bio. RMB og udgjorde en stigning på 37 % i forhold til 2011.
Ved udgangen af 2012 oversteg udestående RMB-obligationer, som var blevet udstedt i
Hongkong, 230 mia. RMB (en stigning på 62 % i forhold til 2011). Hongkongs
offshoremarked for RMB har opbygget sin infrastruktur og er blevet dominerende, hvad angår
likviditet og udvalget af investeringsprodukter. Trods en stor pionerfordel forventer
Hongkong, at konkurrencen vil tage til, efterhånden som centralregeringen gradvist åbner op
for RMB-aktiviteter i andre finanscentre såsom London, Singapore og Taipei.
Som modspil til den kvantitative lettelse fra USA’s centralbank gik Hongkongs
valutamyndighed (HKMA) hurtigt til værks med at stramme bankernes retningslinjer for
realkreditlån. Der blev gentagne gange i året gjort indgreb i pengemarkederne for at beskytte
valutakursbindingen mellem HKD og USD. Hongkongs valutamyndighed meddelte, at den
havde kapacitet til at opkøbe en ubegrænset mængde USD for at vedligeholde
valutastabiliteten. Trods de monetære opstramningsindsatser blev ejendomsmarkedet fortsat
ophedet i 2012 med betydelige stigninger i både antallet af og priser på transaktioner. Priserne
på fast ejendom oplevede en samlet stigning på 25 % i 2012; siden lavpunktet i 2007 er
ejendomspriserne fordoblet. Den skarpe stigning i boligpriser skabte sociale spændinger og
fik den nye regering til at anerkende udbuddet af boliger til overkommelige priser som en
central, politisk prioritet.
For at mindske risikoen for en ejendomsboble indførte Hongkong-regeringen finanspolitiske
foranstaltninger for at dæmpe efterspørgslen, især fra spekulanter og ikke-bosiddende købere.
Den 27. oktober fremlagde regeringen forslag om at hæve den særlige stempelafgift og
indføre en købers stempelafgift på yderligere 15 % for virksomheder og købere uden
permanent opholdstilladelse. Da regeringsleder Leung tiltrådte sin post, bekendtgjorde han ti
foranstaltninger, der skulle øge udbuddet af jord og boliger på kort og mellemlang sigt. Det
kortsigtede ekstra-udbud i 2012 var for lille til at afføde betydelige prisændringer under
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
betingelser med en ekstremt lav rente. Yderligere udbudsforanstaltninger fra 2012 forventes at
sænke priserne til en vis grad i 2013.
På den lovmæssige side blev konkurrenceanordningen vedtaget i juni 2012 efter lang tids
høring og flere ændringer. Flere af lovens bestemmelser, herunder etablering af en
kommission, indføres først i 2013. Hongkongs konkurrencelov indeholder ikke generelle
bestemmelser om fusioner bortset fra på telekommunikationsområdet og undtager samlet 570
forskellige lovbestemte organer.
På udenrigsområdet optrappede Hongkong sin stræben efter frihandelsaftaler med sine
handelspartnere. Efter at have indgået frihandelsaftaler med henholdsvis Kina, New Zealand
og Den Europæiske Frihandelssammenslutning (EFTA) indgik Hongkong den 7. september
2012 en frihandelsaftale med Chile. Hongkong søger også at slutte sig til igangværende
initiativer i området for at opretholde sin status som et knudepunkt for handel i regionen,
herunder ved at oprette formelle handelsforbindelser med Sammenslutningen af Stater i
Sydøstasien (ASEAN). Regeringen fremmer fortsat investering og tilstræber
investeringsbeskyttelsesaftaler med tredjelande for at sikre bedre beskyttelse af sit erhvervsliv
og for at tiltrække udenlandske investeringer. Forhandlinger er i gang med Rusland og New
Zealand, og investeringsforhandlinger med Chile begynder, når frihandelsaftalen træder i
kraft.
Det niende supplement til den tættere økonomiske partnerskabsaftale (CEPA) mellem Kina og
Macao blev undertegnet den 29. juni 2012 for at iværksætte økonomiske
integrationsforanstaltninger og fremme samarbejdet mellem de to parter. Det seneste
supplement indførte 43 foranstaltninger til liberalisering af tjenesteydelser og lettelse af
handel, og det lempede derudover begrænsninger for adgang til markedet i 21 eksisterende
sektorer. Centralregeringen har forpligtet sig til at liberalisere tjenesteydelser med Hongkong
fuldstændigt inden udgangen af 2015. Iværksættelsen af CEPA på det kinesiske fastland var
dog fortsat en udfordring i visse sektorer, og som følge deraf opnåede virksomheder i
Hongkong, heriblandt EU-virksomheder, ikke altid de fulde fordele, som var tiltænkt dem
under CEPA.
F
ORBINDELSERNE OG SAMARBEJDET MELLEM
D
EN
E
UROPÆISKE
U
NION OG
H
ONGKONG
I 2012 blev de bilaterale forbindelser og samarbejdet mellem Den Europæiske Union og
Hongkong fortsat uddybet. Hongkong er fortsat en vigtig regional aktør og et centralt
forbindelsesled for handel og investeringsstrømme mellem Den Europæiske Union og det
kinesiske fastland.
I 2012 beholdt EU sin stilling som Hongkongs næststørste handelspartner efter det kinesiske
fastland. Hongkong var EU’s tyvendestørste handelspartner i 2012. Den bilaterale handel
mellem EU og Hongkong oplevede en støt vækst på 5,9 % og nåede op på 44,2 mia. EUR i
2012.
EU havde med 453 regionale hovedkvarterer, 740 regionale kontorer og 697 lokale kontorer
(tal fra juni 2012) flest af de udenlandske virksomheder i Hongkong. EU's virksomheder er
aktive i en bred vifte af forskellige sektorer, hovedsageligt finansielle tjenesteydelser og
tjenesteydelser til virksomheder, handel, logistik, byggesektoren og detailhandel. EU’s
virksomheder udgør nogle af de vigtigste aktører i Hongkongs bank-, forsikrings- og
værdipapirsektorer. Som et af Asiens største centre for europæisk erhvervsliv tiltrækker
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hongkong fortsat et stort antal europæere, der kommer for at bosætte sig og arbejde i
området. I alt var der ca. 31.390 ved udgangen af 2012.
Hongkong lå som nummer syv på listen over de mest populære destinationer for EU's direkte
investeringer og tegnede sig med 124 mia. EUR for 2 % af EU's direkte udenlandske
investeringer i 2011. På den anden side voksede mængden af investeringen i EU fra
Hongkong hastigt i de seneste år. Med hensyn til investeringsbevægelser var Hongkong EU’s
fjerdestørste direkte udenlandske investor i 2011 efter USA, Schweiz og Canada. Direkte
valutatilførsel fra Hongkong til EU og investeringspapirer med ophav i Hongkong beløb sig
henholdsvis til 6,5 mia. EUR og 63,9 mia. EUR.
Hongkong udgør fortsat et vigtigt centrum for strømmene af direkte udenlandske
investeringer fra EU ind i det kinesiske fastland og omvendt. Dette skyldes blandt andet, at
Hongkong ligger tæt på og har veletablerede forretningsforbindelser til det kinesiske fastland,
Hongkongs skattesystem, tilstedeværelsen af udbydere af tjenesteydelser af høj kvalitet inden
for områder såsom finansiering, revision og juridisk rådgivning, samt tilstedeværelsen af et
stigende antal virksomheder fra EU og det kinesiske fastland. Desuden udgør Hongkong et
ideelt sted til at rejse investeringskapital eller til at udvide forretningsaktiviteter gennem
børsintroduktioner, sekundære emissioner eller obligationsudstedelser (herunder obligationer
udstedt i RMB).
Den sjette strukturerede dialog mellem EU og regeringen i Hongkong fandt sted den
3. december 2012 i Bruxelles. Strukturerede dialoger er et velafprøvet udgangspunkt for
diskussion af EU's og Hongkongs fælles interesser. Mødet dækkede en række emner:
økonomiske forbindelser, handel og investering, luftfart, miljøet, innovation og
uddannelsessamarbejde, regulering af finansielle tjenesteydelser, konkurrencelovgivning og
toldanliggender.
Det niende Blandede Toldsamarbejdsudvalg i november 2012 indførte ekspertsamarbejde om
intellektuel ejendomsret og indledte Hongkongs deltagelse i projektet om intelligente og sikre
handelsruter mellem EU og Kina. EU forsøgte fortsat at indlede drøftelser om et muligt
samarbejde om skat på opsparinger med hensyn til den seneste internationale udvikling i
informationsudveksling mellem skattemyndigheder og behovet for internationale lige vilkår.
I 2012 fik Hongkongs regering en række prominente besøg fra EU’s institutioner, heriblandt
højtstående repræsentant/næstformand Catherine Ashton i juli, kommissæren for det indre
marked og tjenesteydelser, Michel Barnier, i januar og kommissæren for handel, Karel De
Gucht, i februar. En delegation fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg besøgte
Hongkong i april. Regelmæssige besøg fra højere embedsmænd har også vedligeholdt
væsentlige udvekslinger på fælles interesseområder såsom regulering af finansielle
tjenesteydelser, makroøkonomiske problemer, forbruger- og sundhedsbeskyttelse samt
flersprogethed. Der har også været delegationer af medlemmer af Europa-Parlamentet på
besøg i Hongkong, hvilket har medvirket til at styrke samarbejdet.
EU's erhvervsinformationsprogram for Hongkong og Macao (EUBIP), som styres af det
europæiske handelskammer (ECC) i Hongkong og delvist finansieres af EU, prioriterede
aktiviteter i forbindelse med EU’s indsats mod statsgældskrisen, regulering af finansielle
tjenesteydelser, miljøet og klimaændringer, CEPA og handelsforbindelser mellem EU og det
storkinesiske område. Erhvervsråd inden for de sektorer, hvor virksomheder og industrier fra
EU har en førende position, som for eksempel informations- og kommunikationsteknologi,
luksus- og andre forbrugsgoder samt finansielle tjenesteydelser, har givet væsentlige input til
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dialogen regeringer imellem. EUBIP-programmet blev afsluttet i november 2012; dets
kerneaktiviteter overtages af ECC, og et efterfølgende projekt indledes i 2013.
EU’s diplomatiske repræsentationer og medlemsstater i området øgede deres bestræbelser udi
offentlighedsdiplomati for yderligere at styrke båndene med Hongkong, gøre EU mere synlig
i Hongkong og udbrede viden og information om EU’s politik. Dette omfatter handels- og
lovgivningspolitik, energi og klimaændringer, regulering af finansielle tjenesteydelser,
toldanliggender, ligestillingspolitik, tværkulturel dialog, akademiske anliggender og EU’s
rolle i verden.
EU’s diplomatiske repræsentationer har også samarbejdet tæt for at styrke de mellemfolkelige
forbindelser og fremme den akademiske udveksling med fælles aktiviteter såsom EU's messe
for højere uddannelse, EU-filmfestivalen og initiativet til fejring af europæiske sprog.
Hongkongs EU-universitetsprogram begyndte den 1. september 2012. Dette konsortium
omfatter Hong Kong Baptist University, Chinese University of Hong Kong, University of
Hong Kong og Lingnan University. Programmets formål er at fremme akademisk forskning,
udarbejde opsøgende aktiviteter for at eksponere EU og styrke det akademiske samarbejde
med højere læreanstalter i EU.
Efter en færgeulykke den 1. oktober udtrykte den højtstående repræsentant sin dybe
medfølelse med familierne og vennerne til de 39 ofre. Hun benyttede lejligheden til at
understrege, hvor højt EU værdsætter Hongkong som ven og som partner.
EU vil fortsætte med at pleje sine forbindelser til Hongkong, styrke de økonomiske
forbindelser og handelsrelationerne, forbedre samarbejdet med erhvervslivet og
civilsamfundet og fremme mobiliteten og dialogen med Hongkongs befolkning.
DA
9
DA