Transportudvalget 2013
KOM (2013) 0032
Offentligt
1451719_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 30.1.2013
COM(2013) 32 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
om fremskridt i arbejdet med at opnå interoperabilitet i jernbanesystemet
(EØS-relevant tekst)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451719_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
om fremskridt i arbejdet med at opnå interoperabilitet i jernbanesystemet
(EØS-relevant tekst)
1.
I
NDLEDNING
Denne rapport beskriver det stadie, som interoperabiliteten i det europæiske jernbanesystem
er nået til siden rapporten, der blev vedtaget af Kommissionen i september 2009
1
. Den er
i overensstemmelse med artikel 39 i direktiv 2008/57/EF
2
.
Rapporten bygger på resultaterne fra den rapport om fremskridt i jernbaneinteroperabiliteten i
EU, som udgives hvert andet år af Det Europæiske Jernbaneagentur, senest den 1. marts 2012
3
.
2.
2.1.
2.1.1.
UDVIKLING AF INTEROPERABILITETSINSTRUMENTERNE
Direktiverne om interoperabilitet
Oversigt
Det omarbejdede direktiv 2008/57/EF trådte i kraft den 19. juli 2008. Direktiv 96/48/EF
4
og
direktiv 2001/16/EF
5
blev ophævet med virkning fra den 19. juli 2010.
Direktiv 2008/57/EF er blevet ændret ved følgende retsakter:
Kommissionens direktiv 2009/131/EF af 16. oktober 2009 om ændring af bilag VII i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/57/EF om interoperabilitet i
jernbanesystemet i Fællesskabet
6
Kommissionens direktiv 2011/18/EU af 1. marts 2011 om ændring af bilag II, V og
VI i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/57/EF om interoperabilitet i
jernbanesystemet i Fællesskabet
7
Gennemførelse af direktiverne om interoperabilitet
2.1.2.
Fristen for omsætning af direktiverne 2008/57/EF og 2009/131/EF til national ret var den 19.
juli 2010. Fristen for omsætning af direktiv 2011/18/EU til national ret var den 31. december
2011.
1
2
3
4
5
6
7
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om en situationsrapport vedrørende
gennemførelsen af jernbanesikkerhedsdirektivet og direktiverne om jernbaneinteroperabilitet.
KOM(2009) 464 endelig udg.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/57/EF af 17. juni 2008 om interoperabilitet i
jernbanesystemet i Fællesskabet, EUT L 191 af 18.7.2008 s. 1.
http://www.era.europa.eu/Document-Register/Pages/Interoperabilitybiennialreport-2011.aspx.
Rådets direktiv 96/48/EF af 23. juli 1996 om interoperabilitet i det transeuropæiske jernbanesystem for
højhastighedstog, EUT L 235 af 17.9.1996, s. 6–24.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/16/EF af 19. marts 2001 om interoperabilitet i det
transeuropæiske jernbanesystem for konventionelle tog, EFT L 110 af 20.4.2001, s. 1-27.
EUT L 273 af 17.10.2009, s. 12–13
.
EUT L 57 af 2.3.2011, s. 21–28
.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451719_0003.png
Den 20. november 2012 havde alle medlemsstater med undtagelse af Tyskland meddelt
nationale foranstaltninger til gennemførelse af direktiv 2008/57/EF. De foranstaltninger, der er
meddelt af Det Forenede Kongerige og Frankrig, anses dog for delvise, da de endnu ikke
gælder for Kanaltunnelen. På samme dato havde alle medlemsstater med undtagelse af
Tyskland meddelt nationale foranstaltninger til gennemførelse af direktiv 2009/131/EF, og alle
medlemsstater med undtagelse af Polen og Slovenien havde meddelt nationale foranstaltninger
til gennemførelse af direktiv 2011/18/EU.
Kommissionen overvåger nøje gennemførelsen af disse direktiver om interoperabilitet i
medlemsstaterne.
Hvis
medlemsstaterne
ikke
meddeler
nationale
gennemførelsesforanstaltninger, anmoder Kommissionen formelt de forsømmelige
medlemsstater om at gennemføre de pågældende direktiver. Den 31. august 2012 havde
Kommissionen indledt traktatbrudsprocedurer mod fem medlemsstater for manglende
meddelelse om nationale gennemførelsesforanstaltninger.
Med støtte fra Det Europæiske Jernbaneagentur er Kommissionens tjenestegrene ved at
kontrollere, om de nationale gennemførelsesretsakter er i overensstemmelse med disse
direktiver. I tilfælde af manglende overensstemmelse bliver medlemsstaterne anmodet om at
sørge for yderligere afklaring. Hvis den manglende overensstemmelse bekræftes ved
yderligere undersøgelse, bliver der indledt en formel traktatbrudsprocedure mod den
pågældende medlemsstat.
Direktiverne om jernbaneinteroperabilitet involverer mange sekundære forskrifter. Ud over de
tekniske specifikationer for interoperabilitet (TSI'er, se 2.3), har Kommissionen vedtaget
følgende retsakter:
Kommissionens beslutning 2007/756/EF af 9. november 2007 om vedtagelse af
fælles specifikationer for det nationale køretøjsregister, som er omhandlet i artikel
14, stk. 4 og 5, i direktiv 96/48/EF og 2001/16/EF
8
Kommissionens afgørelse 2010/713/EU af 9. november 2010 om de moduler til
procedurer for vurdering af overensstemmelse og anvendelsesegnethed og for EF-
verifikation, der skal benyttes i tekniske specifikationer for interoperabilitet, som er
vedtaget i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/57/EF
9
;
Kommissionens afgørelse 2011/107/EU af 10. februar 2011 om ændring af
beslutning 2007/756/EF om vedtagelse af fælles specifikationer for det nationale
køretøjsregister
10
Kommissionens forordning (EU) nr. 201/2011 af 1. marts 2011 om en model for
erklæring af overensstemmelse med en godkendt jernbanekøretøjstype
11
;
Kommissionens afgørelse 2011/155/EU af 9. marts 2011 om offentliggørelse og
forvaltning af det referencedokument, der er omhandlet i artikel 27, stk. 4, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/57/EF om interoperabilitet i jernbanesystemet
i Fællesskabet
12
Kommissionens henstilling 2011/217/EU af 29. marts 2011 om udstedelse af
ibrugtagningstilladelser til strukturelt definerede delsystemer og køretøjer i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/57/EF
13
EUT L 305 af 23.11.2007, s. 30–51.
EUT L 319 af 4.12.2010, s. 1-52.
EUT L 43 af 17.2.2011, s. 33–54.
EUT L 57 af 2.3.2011, s. 8–9.
EUT L 63 af 10.3.2011, s. 22–25.
EUT L 95 af 8.4.2011, s. 1–29.
8
9
10
11
12
13
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451719_0004.png
2.2.
2.2.1.
Kommissionens gennemførelsesafgørelse 2011/633/EU af 15. september 2011 om
fælles specifikationer for infrastrukturregistret for jernbaner
14
Kommissionens gennemførelsesafgørelse 2011/665/EU af 4. oktober 2011 om det
europæiske register over godkendte typer af jernbanekøretøjer
15
Tekniske specifikationer for Interoperabilitet
Aktuel situation
TSI'er er de tekniske specifikationer for interoperabilitet, der er udarbejdet af Det Europæiske
Jernbaneagentur
efter
bemyndigelse
fra
Kommissionen.
Delsystemer
og
interoperabilitetskomponenter bør overholde de relevante TSI'er for at opfylde de væsentlige
krav, som er fastlagt i direktiv 2008/57/EF, og for at sikre jernbanesystemets interoperabilitet.
Den første række TSI'er om det transeuropæiske jernbanesystem for højhastighedstog
(HS TSI'er) blev udstedt i 2002. De fleste af dem blev efterfølgende revideret i 2008.
Den anden række TSI'er, der hovedsageligt omfatter det transeuropæiske jernbanesystem for
konventionelle tog (CR TSI'er) og tværgående emner som sikkerhed i jernbanetunneler og
adgangsmuligheder for bevægelseshæmmede, blev offentliggjort mellem 2006 og 2011.
I bilag I findes en liste over alle de TSI'er, der pr. 31. december 2012 er vedtaget af
Kommissionen.
Som det allerede er forudset i de direktiver om interoperabilitet, der er gældende nu, er dette
regelsæt ved at blive yderligere udviklet gennem afhjælpning af fejl og lukning af udestående
punkter i TSI'erne, og gennem en udvidelse af TSI'ernes geografiske anvendelsesområde til at
omfatte hele EU's jernbanesystem.
På dette grundlag er agenturet i gang med at revidere følgende TSI'er: drift og trafikstyring
(OPE), godsvogne (WAG), lokomotiver og passagervogne (LOC&PAS), togkontrol og
kommunikation (CCS), trafiktelematik for persontrafikken (TAP) og for godstrafikken (TAF),
adgangsmuligheder for bevægelseshæmmede (PRM), sikkerhed i jernbanetunneler (SRT),
infrastruktur (INF) og energi (ENE).
Med hensyn til CCS TSI markerer underskrivningen af hensigtserklæringen den 16. april
2012 enigheden blandt alle berørte parter om at implementere ERTMS (European Rail Traffic
Management System) på grundlag af specifikationerne i “Baseline 3”, som blev anbefalet af
agenturet på samme dato. Med andre ord anerkender alle berørte parter, at de væsentlige
elementer nu findes i specifikationerne. Den dertil hørende revision af CCS TSI blev vedtaget
den 6. november 2012.
Med hensyn til telematikanvendelser og ud fra CCS TSI's eksempel har agenturet etableret og
administrerer ændringsstyringen (CCM) for tekniske dokumenter, der er tilknyttet begge
telematikanvendelses-TSI'er, og overvåger gennemførelsen af dem. Desuden understøttes
gennemførelsen af begge TSI'er af en styregruppe samt sektoreksperter og er genstand for
opfølgning efter en helhedsplan.
14
15
EUT L 256 af 1.10.2011, s. 1-25.
EUT L 264 af 8.10.2011, s. 32–54.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451719_0005.png
2.2.2.
Analyse af TSI-undtagelser
Undtagelser giver mulighed for fravigelse fra anvendelse af TSI'er under visse
omstændigheder, der er fastlagt i de gældende direktiver om interoperabilitet. Mellem år 2007
og den 31. august 2012 modtog Kommissionen 90 undtagelsesmeddelelser fra
17 medlemsstater, som er opsummeret i følgende diagram:
Undtagelsesanmodninger siden 2007 i henhold til direktiverne
96/48/EF, 2001/16/EF og 2008/57/EF om interoperabilitet
Fordeling efter medlemsstat
(den 3. september 2012)
Disse undtagelser vedrører næsten alle gældende TSI'er, som følgende diagram viser. Det
højeste antal undtagelser vedrørte TSI'er om sikkerhed i jernbanetunneler (27 undtagelser),
støj (22) og godsvogne (16).
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451719_0006.png
Undtagelsesanmodninger siden 2007 i henhold til direktiverne
96/48/EF, 2001/16/EF og 2008/57/EF om interoperabilitet
Fordeling efter TSI
(den 3. september 2012)
De undtagelser, som medlemsstaterne har fremsendt til Kommissionen, har vist, at begrebet
“avanceret udviklingstrin” (artikel 9, stk. 1, litra a), i direktivet om interoperabilitet), der er en
grund til eventuel undtagelse fra TSI, sommetider anvendes for bredt
16
. Dette kan føre til
anmodninger om bredere undtagelser end dem, der strengt taget er tilsigtet i EU-
lovgivningens forstand.
En analyse af indholdet af disse undtagelser viser, at artikel 9 i direktiv 2008/57/EF muligvis
kan forenkles og forbedres via en tydeliggørelse af de tilfælde, hvor det er muligt at ansøge
om en TSI-undtagelse, og dermed en strømlining af ansøgningsproceduren og i nogle tilfælde
en forenkling af ansøgningens indhold.
2.3.
2.3.1.
Registrene
Nationalt køretøjsregister (NVR — artikel 33 i direktivet om interoperabilitet)
NVR-specifikationen blev vedtaget ved Kommissionens beslutning 2007/756/EF og ændret
ved Kommissionens afgørelse 2011/107/EU. De nationale køretøjsregistre hostes af
registreringsenheder, der udpeges af medlemsstaterne, og som skal være tilsluttet det virtuelle
køretøjsregister (VVR), der er en central søgemaskine.
Det Europæiske Jernbaneagentur har udviklet den software, der bruges i et standard-it-
program til NVR (sNVR) og VVR. Denne software stilles gratis til rådighed for
registreringsenhederne. Registrene sNVR og VVR er blevet opdateret, således at de tager
hensyn til de ændringer, der blev indført med Kommissionens afgørelse 2011/107/EU. Det
Europæiske Jernbaneagentur støtter nu registreringsenhederne ved etablering af forbindelse
mellem deres NVR'er og VVR.
16
For eksempel når det burde være muligt at bringe projektet i overensstemmelse med TSI med ringe eller
ingen indvirkning på projektets tidsplan og omkostninger.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.3.2.
Det europæiske register over godkendte køretøjstyper (ERATV — artikel 34 i
direktivet om interoperabilitet)
ERATV-specifikationen blev vedtaget ved Kommissionens afgørelse 2011/665/EU. ERATV
vil blive hostet af Det Europæiske Jernbaneagentur, og agenturet vil offentliggøre oplysninger
fra de nationale sikkerhedsmyndigheder.
Det Europæiske Jernbaneagentur er ved at udvikle et it-program til dette register. Programmet
skal efter planen sættes i drift ved udgangen af 2012.
2.3.3.
Infrastrukturregister (RINF — artikel 35 i direktivet om interoperabilitet)
RINF-specifikationen blev vedtaget ved Kommissionens afgørelse 2011/633/EU.
Infrastrukturregistret vil blive hostet af enheder, der udpeges af medlemsstaterne, og som skal
være tilsluttet den fælles brugergrænseflade (CUI).
Det Europæiske Jernbaneagentur er i gang med en forundersøgelse med henblik på at
fastlægge den egnede tekniske løsning til CUI.
2.4.
Standardisering
Den 28. januar 2011 udstedte Kommissionen mandat M 483 vedrørende programmering og
standardisering henvendt til de europæiske standardiseringsorganer i henhold til direktiv
2008/57/EF på området for interoperabilitet i jernbanesystemet i EU. Dette mandat erstatter
mandat M 275 af 13. november 1998 med hensyn til jernbaneudstyr om interoperabilitet i det
transeuropæiske jernbanesystem for højhastighedstog og mandat M 334 af 22. maj 2003 med
hensyn til interoperabilitet i det transeuropæiske jernbanesystem for konventionelle tog.
Listen over harmoniserede normer i henhold til direktiv 2008/57/EF blev offentliggjort i EU-
Tidende den 20. juli 2011
.
3.
3.1.
FREMSKRIDT MOD INTEROPERABILITET
Gennemførelse af interoperabilitet
Rapporten om fremskridt i jernbaneinteroperabiliteten i EU, som udgives hvert andet år af Det
Europæiske Jernbaneagentur og senest den 1. marts 2012, indeholder detaljerede oplysninger
om fremskridtet inden for jernbaneinteroperabilitet. Med henblik på måling af fremskridtet
har agenturet etableret tre hovedgrupper af indikatorer: institutionelle (især for nationale
sikkerhedsmyndigheder og bemyndigede organer), juridiske (til udviklingen af TSI'er og
lukning af udestående punkter) og delsystemrelaterede (EF-certifikater, godkendelse af
rullende materiel og faste installationer mv.).
3.2.
3.2.1.
Resterende hindringer for interoperabilitet
TSI'ers dækning og anvendelsesområde
De sidste udestående punkter i TSI'erne og disses begrænsede geografiske anvendelsesområde
kan hæmme den fremtidige integrering af det europæiske jernbanesystem, fordi de udgør en
hindring for interoperabiliteten. Det er derfor væsentligt at lukke de udestående punkter og
udvide anvendelsesområdet for TSI'erne til at omfatte hele EU's jernbanesystem inden for
rimelig kort tid.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451719_0008.png
I 2011 gennemførte agenturet med hjælp fra eksterne konsulenter en ex post-analyse af
gennemførelsen af PRM TSI i syv medlemsstater. Evalueringen afslørede flere større
beslutningspunkter med hensyn til anvendelse eller ikke-anvendelse af PRM TSI. Når det drejer
sig om eksisterende infrastruktur og rullende materiel, klassificeres et projekt som en fornyelse
eller en opgradering (i henhold til direktivet om interoperabilitet), afhængig af om en ændring er
“større” eller ej. Der er observeret en lang række fortolkninger af termen “større”, og det har
betydet store forskelle i anvendelsen af PRM TSI. Dette har bidraget til begrænset anvendelse af
TSI'en og har forsinket processen med tilvejebringelse af et mere tilgængeligt jernbanesystem.
Siden PRM TSI trådte i kraft i juli 2008, er artikel 20 i direktivet om interoperabilitet ofte blevet
gjort gældende af medlemsstaterne i tilfælde af opgradering eller fornyelse for vilkårligt at
beslutte, om en TSI er anvendt fuldt ud eller ej. Mens PRM TSI således bør gælde i tilfælde af
fornyelse eller opgradering i henhold til bestemmelserne i kapitel 7 om gennemførelse, og de
eneste muligheder for ikke-anvendelse bør være ved undtagelser (direktivets artikel 9) eller i
særlige tilfælde (afsnit 7.4 i PRM TSI), er den bredere anvendelse af artikel 20 i direktivet om
interoperabilitet til skade herfor. For at afhjælpe denne situation behandler Kommissionen
denne problemstilling i sine forslag til en fjerde jernbanepakke, herunder med en bedre
definition af de elementer, der skal omfattes af TSI'erne ved opgradering eller fornyelse.
3.2.2.
Ibrugtagning af jernbanekøretøjer
Direktiv 2008/57/EF indeholder bestemmelser om godkendelse af jernbanekøretøjer til
ibrugtagning for de enkelte medlemsstater, undtagen når der kan opnås fuld gensidig accept i
andre medlemsstater. Under denne ordning har producenter og jernbanevirksomheder oplevet,
at godkendelsesprocessen har været urimeligt langvarig og forbundet med urimeligt store
omkostninger.
Det arbejde, der blev udført af Kommissionens tjenestegrene og Det Europæiske
Jernbaneagentur i 2010, gjorde det muligt for alle aktører at opnå et klart overblik over
bestemmelserne i dette direktiv med hensyn til ibrugtagning af jernbanekøretøjer. Dette førte
til Kommissionens henstilling af 29. marts 2011 om udstedelse af ibrugtagningstilladelser til
strukturelt definerede delsystemer og køretøjer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/57/EF.
Under dette arbejde fremkom der imidlertid nye problemstillinger, såsom vanskeligheder med
gennemførelsen af fælles sikkerhedsmetoder vedrørende risikovurdering og kortlægning af
sikkerhedsrisici i TSI'er med henblik på at muliggøre systematisk anvendelse af TSI'er i stedet
for nationale forskrifter.
Derfor etablerede Kommissionens tjenestegrene i september 2011 en taskforce, der bringer
alle berørte parter sammen for at analysere de problemer, som parterne har mødt under
godkendelsesprocessen, og for at identificere områder, hvor der er brug for yderligere
forbedring. Taskforcen mødtes fem gange og afsluttede arbejdet i juni 2012
17
.
Taskforcen identificerede tre typer problemer:
EU's jernbanelovgivning anvendes ikke altid korrekt.
EU's jernbanelovgivning forstås ikke altid korrekt.
EU's jernbanelovgivning kan forbedres.
Ud over en tættere overvågning af gennemførelsen af EU's jernbanelovgivning samt større
udbredelse og uddannelsesaktiviteter, er der derfor behov for en revidering af EU-processen
for ibrugtagning af køretøjer. Denne problemstilling behandles af Kommissionen i forslagene
til den fjerde jernbanepakke.
17
Taskforcens endelige rapport findes på:
http://www.era.europa.eu/Document-Register/Pages/Report_TF_Railway_Vehicles_Auth.aspx
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451719_0009.png
3.2.3.
Nationale forskrifter
Andre hindringer er manglende gennemsigtighed i de nationale regelsæt for godkendelse af
køretøjer og manglende offentlig adgang til nationale forskrifter. Begge disse aspekter
behandles i Det Europæiske Jernbaneagenturs igangværende arbejde vedrørende
klassificering af og udarbejdelse af krydshenvisninger for nationale forskrifter.
Endelig bør den fortsatte eksistens af nationale forskrifter, der er overflødige eller i modstrid
med TSI'erne, også behandles yderligere, i første omgang af medlemsstaterne, og derpå af Det
Europæiske Jernbaneagentur. Så længe TSI'erne ikke anvendes fuldt ud på hele EU's
jernbanesystem, meddeles et stort antal nationale forskrifter fortsat af medlemsstaterne. Efter
udvidelsen af TSI'erne til at omfatte hele EU's jernbanesystem og lukningen af udestående
punkter i TSI'erne bør medlemsstaterne fjerne nationale forskrifter, der er overflødige eller i
modstrid med TSI'erne. Kommissionens fjerde pakke tydeliggør dette. Ydermere bør
agenturet gives flere beføjelser over for medlemsstaterne med henblik på fjernelse af
inkonsistente/diskriminerende/unødigt omfattende nationale forskrifter. Den fjerne pakke vil
derfor sætte agenturet i stand til at vedtage udtalelser henvendt til en medlemsstat og angive
grundene til, at en national forskrift, der er overflødig eller i modstrid med TSI'erne eller
anden EU-lovgivning, ikke bør træde i kraft eller anvendes.
3.2.4.
Bemyndigede organer
Den 20. november 2012 var der 53 bemyndigede organer i medfør af direktiv 2008/57/EF i
EU og Norge, fordelt som vist i følgende diagram
18
:
Den vigtigste barriere for konkurrence i hele EU mellem bemyndigede organer er ansøgerens
sprog. Faktisk bruger ansøgere fra lande, der anvender andre sprog end det bemyndigede
organs arbejdssprog, ikke så ofte ekstra penge på oversættelse. Derfor er ægte konkurrence
mellem bemyndigede organer snarere på det sproglige område end på EU-plan.
De erfaringer, der er opnået de seneste år, viser blandt andet et uensartet kompetenceniveau
for bemyndigede organer, og der synes derfor at være behov for at forbedre overvågningen og
samordningen af bemyndigede organers aktiviteter. Revideringen af direktiv 2008/57/EF vil
give mulighed for at anvende det nye regelsæt for markedsføring af produkter, særligt
bestemmelserne om bemyndigede organer i afgørelse 768/2008/EF.
18
Kilde: NANDO
(http://ec.europa.eu/enterprise/newapproach/nando/index.cfm?fuseaction=directive.notifiedbody&sort=
country&dir_id=30).
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
K
ONKLUSIONER
De fremskridt, der er sket takket være EU's regelsæt for jernbaneinteroperabilitet, vil give
yderligere udvikling i det interne jernbanemarked, hjælpe nye virksomheder frem, reducere
adgangsomkostninger og i sidste ende forbedre jernbaners konkurrenceevne i forhold til andre
typer transport.
De analyser, der er foretaget i denne rapport, viser følgende:
Sekundære forskrifter vedrørende interoperabilitet (TSI'er og andre juridiske foranstaltninger)
er nu komplette, for så vidt angår det transeuropæiske jernbanesystem. Som det allerede er
forudset i det eksisterende regelsæt, ventes langt størstedelen af TSI'erne at blive udvidet til at
omfatte hele jernbanesystemet i EU i 2015. Efter denne dato vil TSI'erne blive revideret
regelmæssigt i overensstemmelse med tekniske fremskridt, markedstendenser og
samfundsmæssige krav.
Fremtidige revideringer af TSI'er bør også forenkle de lovgivningsmæssige rammer, så der
sikres relevans, effektivitet og proportionalitet i jernbanelovgivningen. For eksempel vil det
blive overvejet at gøre mere brug af frivillige europæiske normer.
Desuden vil udbredelsen af TSI'erne og lukningen af de udestående punkter sætte agenturet
og medlemsstaterne i stand til at identificere og ophæve nationale forskrifter, der er
overflødige eller uforenelige med TSI'erne. Denne forenklingsproces, der allerede er mulig i
henhold til det nuværende regelsæt, forbedres og tydeliggøres yderligere af Kommissionen i
forslagene til den fjerde pakke.
Kommissionen foreslår ligeledes i den fjerde pakke tydeliggørelse med hensyn til
anvendelsen af TSI'er, når eksisterende delsystemer skal fornys eller opgraderes.
I samme pakke understreger Kommissionen vigtigheden af bemyndigede organers rolle og
korrekte funktion ved at afstemme lovgivningen om interoperabilitet med det nye regelsæt for
markedsføring af produkter.
Endelig behandler den fjerde pakke også de vanskeligheder, der opleves i den nuværende
godkendelsesproces, ved at indføre ideen om en ibrugtagningstilladelse til ét enkelt køretøj,
som vil være gyldig i hele EU. Dette vil indebære en forstærket rolle for agenturet og et øget
fokus hos de nationale sikkerhedsmyndigheder på overvågningsopgaver.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451719_0011.png
Bilag I
TSI
Dokumentnr.
Offentliggørelse
EUT
Gældende
fra
TSI'er om strukturelle delsystemer (*): Infrastruktur (INF), Energi (ENE), Togkontrol
og kommunikation (CCS), Rullende materiel (RST, WAG, NOI)
HS INF
HS INF revision
HS ENE
HS ENE revision
HS CCS
HS CCS berigtigelse
HS CCS revision
HS CCS revision
HS CCS revision
HS CCS revision
HS RST
HS RST revision
HS RST berigtigelse
CR RST LOC&PAS
CR CCS
CR CCS revision
CR CCS revision
CR CCS revision
CR CCS revision
CR CCS
CR NOI
CR NOI revision
Kommissionens beslutning 2002/732/EF
Kommissionens beslutning 2008/217/EF
Kommissionens beslutning 2002/733/EF
Kommissionens beslutning 2008/284/EF
Kommissionens beslutning 2002/731/EF
-
Kommissionens beslutning 2004/447/EF
Kommissionens beslutning 2006/860/EF
Kommissionens beslutning 2007/153/EF
Kommissionens beslutning 2008/386/EF
Kommissionens beslutning 2002/735/EF
Kommissionens beslutning 2008/232/EF
-
Kommissionens afgørelse 2011/291/EU
Kommissionens beslutning 2006/679/EF
Kommissionens beslutning 2006/860/EF
Kommissionens beslutning 2007/153/EF
Kommissionens beslutning 2008/386/EF
Kommissionens beslutning 2010/79/EF
Kommissionens beslutning 2009/561/EF
Kommissionens beslutning 2006/66/EF
Kommissionens afgørelse 2011/229/EU
L 245/143 (2002)
L 77/1 (2008)
L 245/280 (2002)
L 104/1 (2008)
L 245/37 (2002)
L 275/3 (2002)
L 155/67 (2004)
L 342/1 (2006)
L 67/13 (2007)
L 136/11 (2008)
L 245/402 (2002)
L 84/132 (2008)
L 104/80 (2008)
L 139/1 (2011)
L 284/1 (2006)
L 342/1 (2006)
L 67/13 (2007)
L 136/11 (2008)
L 37/74 (2010)
L 194/60 (2009)
L 37/1 (2006)
L 99/1 (2011)
01/12/2002
01/07/2008
01/12/2002
01/10/2008
01/12/2002
01/12/2002
31/04/2004
07/11/2006
06/03/2007
01/06/2008
01/12/2002
01/09/2008
01/09/2008
01/06/2011
28/09/2006
07/11/2006
06/03/2007
01/06/2008
01/04/2010
22/07/2009
23/06/2006
05/04/2011
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451719_0012.png
TSI
CR WAG
CR WAG revision
CR INF
CR ENE
HS & CR CCS
revision
HS & CR CCS
revision
Dokumentnr.
Kommissionens beslutning 2006/861/EF
Kommissionens beslutning 2009/107/EF
Kommissionens afgørelse 2011/275/EU
Kommissionens afgørelse 2011/274/EU
Kommissionens afgørelse 2012/88/EU
Kommissionens afgørelse 2012/696/EU
Offentliggørelse
EUT
L 344/1 (2006)
L 45/1 (2009)
L 126 (2011)
L 126 (2011)
L 51 (2012)
L 311 (2012)
Gældende
fra
31/01/2007
01/07/2009
01/06/2011
01/06/2011
26/07/2012
01/01/2013
TSI'er om funktionelle delsystemer: Drift og trafikstyring (OPE), Trafiktelematik for
person- og godstrafikken (TAP, TAF), Vedligeholdelse (MAI).
HS OPE
HS OPE revision
CR & HS OPE
revision
CR OPE revision
HS MAI
HS MAI berigtigelse
CR OPE
CR OPE revision
CR OPE revision
CR & HS OPE
revision
CR TAF
CR TAF revision
HS & CR TAP
Kommissionens beslutning 2002/734/EF
Kommissionens beslutning 2008/231/EF
Kommissionens afgørelse 2010/640/EF
Kommissionens afgørelse 2011/314/EU
Kommissionens beslutning 2002/730/EF
-
Kommissionens beslutning 2006/920/EF
Kommissionens beslutning 2008/231/EF
Kommissionens beslutning 2009/107/EF
Kommissionens afgørelse 2012/757/EU
Kommissionens forordning 62/2006/EF
Kommissionens forordning (EU)
328/2012
Kommissionens forordning (EU)
454/2011
L 245/370 (2002)
L 84/1 (2008)
L 280/29 (2010)
L 144/1 (2011)
L 245/1 (2002)
L 275/5 (2002)
L 359/1 (2006)
L 84/1 (2008)
L 45/1 (2009)
L 345/1 (2012)
L 13/1 (2006)
L 106/14 (2012)
L 123/11 (2012)
01/12/2002
01/09/2008
25/10/2010
01/01/2012
01/12/2002
01/12/2002
11/02/2007
01/09/2008
01/07/2009
01/01/2014
19/01/2006
20/05/2012
13/05/2011
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451719_0013.png
TSI
HS & CR TAP
revision
Dokumentnr.
Kommissionens forordning (EU)
665/2012
Offentliggørelse
EUT
L 194/1 (2012)
Gældende
fra
22/07/2012
Tværgående TSI'er: Adgangsmulighed for bevægelseshæmmede (PRM), Sikkerhed i
jernbanetunneler (SRT), ændringer til flere TSI'er (opsamling)
SRT
PRM
Opsamling 1
Opsamling 2
Opsamling 3
Kommissionens beslutning 2008/163/EF
Kommissionens beslutning 2008/164/EF
Kommissionens afgørelse 2012/462/EU
Kommissionens afgørelse 2012/463/EU
Kommissionens afgørelse 2012/464/EU
L 64/1 (2008)
L 64/72 (2008)
L 217/1 (2012)
L 217/11 (2012)
L 217/20 (2012)
01/07/2008
01/07/2008
24/01/2013
24/01/2013
24/01/2013
(*) TSI'er om strukturelle delsystemer (f.eks. vogne, infrastruktur) kan også indeholde
funktionelle krav (f.eks. om vedligeholdelse).
DA
13
DA