Europaudvalget 2013
KOM (2013) 0068
Offentligt
1451751_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 12.2.2013
COM(2013) 68 final
2013/0043 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om tilladelse til Letland til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 26,
stk. 1, litra a), og artikel 168 og 168a i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451751_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
I henhold til artikel 395, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det
fælles merværdiafgiftssystem (i det følgende benævnt "momsdirektivet") kan Rådet med
enstemmighed på forslag af Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at anvende
særlige foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i direktivet, for at forenkle
afgiftsopkrævningen eller for at forhindre visse former for momsunddragelse eller
momsundgåelse.
Ved brev registreret i Kommissionen den 17. juni 2011 anmodede Republikken Letland (i det
følgende benævnt "Letland") om tilladelse til at anvende en foranstaltning, der fraviger de
generelle principper om fradragsret. Letland har efterfølgende væsentligt ændret sin
anmodning ved brev registreret i Kommissionen den 27. august 2012. I overensstemmelse
med momsdirektivets artikel 395, stk. 2, underrettede Kommissionen ved brev af
26. november 2012 de øvrige medlemsstater om Letlands anmodning. Ved brev af
30. november 2012 underrettede Kommissionen Letland om, at den var i besiddelse af alle de
oplysninger, som den fandt nødvendige for at kunne vurdere anmodningen.
Generel baggrund
Ifølge artikel 168 og 168a i momsdirektivet kan en afgiftspligtig person fradrage den moms,
der skal betales af erhvervelser, der er foretaget i forbindelse med vedkommendes
afgiftspligtige transaktioner. Ifølge artikel 26, stk. 1, litra a), i samme direktiv sidestilles
anvendelse af en vare, der indgår i en virksomheds aktiver, til privat brug med levering af
ydelser mod vederlag, hvis momsen på varerne har kunnet fradrages. Denne ordning giver
mulighed for at inddrive oprindeligt fradraget moms i forbindelse med privat brug.
Ordningen er vanskelig at anvende, når det drejer sig om personbiler, navnlig fordi det er
vanskeligt at identificere grænsen mellem privat og erhvervsmæssig brug. Hvis der føres
regnskaber, indebærer de en ekstra byrde for både virksomheden og forvaltningen, når de skal
føres og kontrolleres. Dette er tilfældet, selv om Letland anvender artikel 168a, stk. 2, i
momsdirektivet til at begrænse fradraget for udgifter i forbindelse med erhvervskøretøjer til at
omfatte den del, som den afgiftspligtige person faktisk anvender til erhvervsmæssige formål.
Derfor har Letland anmodet om tilladelse til at begrænse fradragsretten til en fast procentdel
af det oprindelige fradrag og til gengæld fritage den erhvervsdrivende for at svare moms af
privat brug. Det har den fordel, at ordningen forenkles for alle de involverede, og samtidig
forhindrer det momsunddragelse eller momsundgåelse som følge af ukorrekt regnskabsføring.
Af de oplysninger, som Letland har indgivet, fremgår det, at erhvervskøretøjer i gennemsnit
anvendes til privat brug 20 % af tiden. Den procentuelle begrænsning bør derfor fastsættes til
20 %.
Den nye ordning vil finde anvendelse på alle personbiler, der er under en bestemt vægt og har
højst otte siddepladser, og som ikke udelukkende anvendes til erhvervsmæssige formål.
Personbiler, der anvendes til særlige formål, vil dog være udelukket fra begrænsningen på
fradragsretten og vil blive behandlet efter de normale regler. Dette gælder f.eks. biler, der er
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
erhvervet med henblik på videresalg, leje eller leasing; biler til person- eller varetransport
(f.eks. taxaer); biler, der benyttes til køretimer; biler, der anvendes af sikkerheds- eller
udrykningstjenester; biler, der anvendes som udstillingsmodeller.
Den 29. oktober 2004 fremsatte Kommissionen et forslag til et rådsdirektiv, som omfatter en
harmonisering af de kategorier af udgifter, for hvilke medlemsstaterne kan fastsætte
udelukkelser fra fradragsretten (det såkaldte momsforenklingsforslag (KOM(2004) 728
endelig)). Da udgifter i forbindelse med personbiler er omfattet af forslaget, bør en
forlængelse af fravigelsens gyldighedsperiode ikke overskride datoen for direktivforslagets
vedtagelse og ikrafttrædelse. Fravigelsen bør under alle omstændigheder ikke gælde længere
end til den 31. december 2015, såfremt direktivforslaget ikke er trådt i kraft på dette
tidspunkt, således at det kan vurderes, om begrænsningen på 20 % fortsat er en korrekt
afspejling af den generelle fordeling mellem erhvervsmæssig og privat brug. En eventuel
anmodning om forlængelse skal være ledsaget af en rapport, der omfatter en redegørelse for
den anvendte procentsats, og skal indgives til Kommissionen senest den 31. marts 2015.
Gældende bestemmelser på det område, forslaget vedrører
Der er blevet indrømmet lignende undtagelser i forbindelse med fradragsretten til andre
medlemsstater.
I medfør af artikel 176 i direktiv 2006/112/EF fastsætter Rådet de udgifter, der ikke giver ret
til fradrag af momsen. Indtil dette er sket, kan medlemsstaterne opretholde alle de
undtagelser, som var gældende i henhold til deres nationale lovgivning pr. 1. januar 1979. Der
findes derfor en række "stand still"-bestemmelser, som begrænser fradragsretten for så vidt
angår personbiler.
2.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
Høring af interesserede parter
Ikke relevant.
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget sigter for det første mod at forenkle momsopkrævningen i forbindelse med
personbiler, der delvis anvendes til ikke-erhvervsmæssige formål, og har derfor en potentiel
positiv virkning. Samtidig forhindres momsunddragelse som følge af ukorrekt
regnskabsføring.
Da undtagelsen er af begrænset omfang og varighed, vil virkningen under alle
omstændigheder være begrænset.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Resumé af forslaget
Tilladelse til Letland til at begrænse fradragsretten til 80 % af momsen på udgifter i
forbindelse med personbiler, der ikke udelukkende anvendes til erhvervsmæssige formål.
Hvis fradragsretten er begrænset, fritages den afgiftspligtige person fra at svare moms af den
private anvendelse af personbilen.
Retsgrundlag
Momsdirektivets artikel 395.
Nærhedsprincippet
I henhold til momsdirektivets artikel 395 skal en medlemsstat, som ønsker at indføre
foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i direktivet, indhente tilladelse fra Rådet i form
af en rådsafgørelse. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grund(e):
Afgørelsen vedrører en tilladelse, der indrømmes en medlemsstat på dennes egen anmodning
og udgør ikke en forpligtelse.
I betragtning af fravigelsens begrænsede anvendelsesområde står den særlige foranstaltning i
rimeligt forhold til det tilstræbte mål.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
I henhold til artikel 395 i momsdirektivet er en fravigelse af de fælles momsregler kun mulig,
hvis Rådet med enstemmighed på forslag af Kommissionen giver tilladelse til det. Endvidere
er en rådsafgørelse det mest egnede reguleringsmiddel, da den kan rettes til individuelle
medlemsstater.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen virkning på EU's budget.
5.
FAKULTATIVE ELEMENTER
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
Forslaget indeholder en udløbsklausul.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451751_0005.png
2013/0043 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om tilladelse til Letland til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 26,
stk. 1, litra a), og artikel 168 og 168a i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
1
, særlig artikel 395, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved breve registreret i Kommissionen den 17. juni 2011 og den 27. august 2012
anmodede Letland om tilladelse til at fravige bestemmelserne i direktiv 2006/112/EF
vedrørende retten til at fradrage indgående moms i forbindelse med personbiler.
Kommissionen underrettede ved brev af 26. november 2012 de øvrige medlemsstater
om Letlands anmodning. Ved brev af 30. november 2012 underrettede Kommissionen
Letland om, at den var i besiddelse af alle de oplysninger, som den fandt nødvendige
for at kunne vurdere anmodningen.
Artikel 168 og 168a i direktiv 2006/112/EF fastsætter, at en afgiftspligtig person har
ret til at fradrage moms på levering af varer og ydelser, som vedkommende har
modtaget til anvendelse i forbindelse med sine afgiftspligtige transaktioner. Artikel 26,
stk. 1, litra a), i samme direktiv indeholder et krav om at angive moms, når en
virksomheds aktiver anvendes til ikke-erhvervsmæssige formål.
Det er ofte meget vanskeligt nøjagtigt at identificere ikke-erhvervsmæssig formål, og
selv når det er muligt, er mekanismen til at gøre det ofte besværlig. Ifølge
anmodningen om tilladelse bør momsbeløbet for udgifter, der kan fradrages for
personbiler, der ikke udelukkende anvendes til erhvervsmæssige formål, med visse
undtagelser fastsættes til en fast procentsats. På baggrund af de oplysninger, som
Letland har indgivet, er en fast sats på 80 % berettiget. For at undgå dobbeltbeskatning
bør kravet om at svare moms af ikke-erhvervsmæssig brug af personbiler samtidig
suspenderes, når bilerne har været omfattet af begrænsningen ifølge denne afgørelse.
Denne forenklende foranstaltning fjerner behovet for at føre regnskab over privat brug
(2)
(3)
(4)
1
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451751_0006.png
af erhvervsmæssige køretøjer og forhindrer samtidig momsunddragelse som følge af
ukorrekt regnskabsføring.
(5)
Begrænsningen af fradragsretten i henhold til tilladelsen bør finde anvendelse på
moms betalt ved erhvervelse, leasing, erhvervelse inden for Fællesskabet og indførsel
af nærmere specificerede personbiler og udgifter i forbindelse hermed, inklusive
indkøb af brændstof.
Tilladelsen bør udelukkende finde anvendelse på personbiler med en tilladt totalvægt
på højst 3 500 kg og med højst otte siddepladser foruden førerens. Enhver ikke-
erhvervsmæssig brug af personbiler, der vejer over 3 500 kg eller har mere end otte
siddepladser foruden førerens, er ubetydelig på grund af bilernes art eller den type
erhverv, de anvendes inden for. Der bør ligeledes stilles en udførlig liste til rådighed
over særlige personbiler, der er udelukket fra tilladelsen på basis af deres specifikke
anvendelse.
Den 29. oktober 2004 vedtog Kommissionen et forslag til Rådets direktiv om ændring
af direktiv 77/388/EØF med henblik på at forenkle de momsmæssige forpligtelser
2
.
Direktiv 77/388/EØF er i mellemtiden blevet erstattet af direktiv 2006/112/EF. Det
pågældende forslag omfatter harmonisering af de kategorier af udgifter, for hvilke der
kan gælde udelukkelser fra fradragsretten. I henhold til forslaget kan der fastsættes
udelukkelser fra fradragsretten for motorkøretøjer. Det er derfor hensigtsmæssigt at
begrænse denne afgørelses anvendelsesperiode, indtil ovennævnte direktiv træder i
kraft. Det er imidlertid nødvendigt at fastsætte en specifik ophørsdato for tilladelsen,
såfremt direktivet ikke er trådt i kraft på denne dato, da det er nødvendigt at revurdere
tilladelsen og den generelle fordeling mellem erhvervsmæssig og privat brug.
Såfremt Letland mener, at det er nødvendigt at forlænge tilladelsen ud over 2015, bør
der sammen med anmodningen om forlængelse indgives en rapport til Kommissionen,
der omfatter en redegørelse for anvendelsen af den procentuelle fordeling, senest den
30. marts 2015.
Fravigelsen vil kun i ubetydelig grad påvirke de samlede indtægter fra afgifter, der
opkræves ved det endelige forbrug, og får ingen negative indvirkninger på EU's egne
indtægter hidrørende fra moms —
(6)
(7)
(8)
(9)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Uanset artikel 168 og 168a i direktiv 2006/112/EF tillades det Letland at begrænse retten til at
fradrage moms på udgifter til personbiler, der ikke udelukkende anvendes til erhvervsmæssige
formål, til 80 %.
Artikel 2
Uanset artikel 26, stk. 1, litra a), i direktiv 2006/112/EF sidestiller Letland ikke privat brug af
personbiler, der indgår i aktiverne i en afgiftspligtig persons virksomhed, med levering af
2
KOM(2004) 728 endelig.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ydelser mod vederlag, når bilen har været omfattet af en begrænsning af fradragsretten efter
artikel 1 i denne afgørelse.
Artikel 3
De udgifter, der henvises til i artikel 1, omfatter erhvervelse, leasing, erhvervelse inden for
Fællesskabet og indførsel af personbiler samt udgifter til vedligeholdelse, reparation og
brændstof.
Artikel 4
Artikel 1 og 2 finder udelukkende anvendelse på personbiler med en tilladt totalvægt på højst
3 500 kg og med højst otte siddepladser foruden førerens.
Artikel 5
Artikel 1 og 2 finder ikke anvendelse på følgende kategorier af personbiler:
a) biler, der er erhvervet med henblik på videresalg, leje eller leasing
b) biler, der anvendes til passagertransport mod betaling, herunder taxatjenester
c) biler, der anvendes til varetransport
d) biler, der benyttes til køretimer
e) biler, der anvendes af sikkerhedstjenester
f) biler, der anvendes af udrykningstjenester
g) biler, der anvendes som udstillingsmodeller.
Artikel 6
En eventuel anmodning om forlængelse af tilladelsen i denne afgørelse skal indgives til
Kommissionen senest den 30. marts 2015.
En eventuel anmodning om forlængelse af bemyndigelsen skal ledsages af en rapport, der
omfatter en redegørelse for anvendelsen af den procentsats, der er fastsat i artikel 1.
Artikel 7
Denne afgørelse udløber på dagen for ikrafttrædelsen af Unionens regler for fastlæggelse af
de udgifter i forbindelse med motorkøretøjer, der ikke giver ret til et fuldt momsfradrag, dog
senest den 31. december 2015.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 8
Denne afgørelse er rettet til Republikken Letland.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
8
DA