Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2013) 0071
Offentligt
1498354_0001.png
18. februar 2015
J.nr. 14-5222461
Til Folketinget – Europaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 ad KOM 2013 (0071) af 10. december 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Benny Engelbrecht
/ Jacob Vastrup
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498354_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, i hvor høj grad danske borgere, danske virksomheder og
pensionskasser kommer til at bære omkostninger forbundet med den såkaldte FTT (skat
på finansielle transaktioner) til trods for, at Danmark ikke deltager i det forstærkede sam-
arbejde om FTT’en, hvis det forstærkede samarbejde i EU om netop denne skat på finan-
sielle transaktioner etableres, som aftaleudkastet ligger i dag (med både etablerings- og
udstedelsesprincip).
Svar
De foreløbige økonomiske konsekvenser for Danmark af det foreliggende forslag fra
Kommissionen er bl.a. beskrevet i grund- og nærhedsnotatet af 3. april 2013. Der er dog
ikke foretaget kvantitative skøn over de økonomiske konsekvenser eller over størrelsen af
konsekvenserne for de danske borgere, virksomheder eller pensionsopsparere mv.
Af grund- og nærhedsnotatet fremgår:
”Danmark deltager ikke på nuværende tidspunkt i det forstærkede samarbejde, hvorfor
forbrugerne af de finansielle ydelser umiddelbart kun vil blive berørt i det omfang de
handler med en finansiel institution mv. etableret i et deltagerland og/eller handler med et
finansielt instrument udstedt i et deltagerland.
Afgiften vil blive pålagt de finansielle institutioner m.v., der udfører handlerne. Det må
forventes, at afgiften i høj grad vil blive videreført til de direkte og indirekte ejere af de
omsatte finansielle aktiver. En stor del af byrden vil således hvile på personer, selskaber,
pensionsselskaber m.v., som de finansielle institutioner handler på vegne af.
En afgift på finansielle transaktioner vil, jf. den forventede incidens, medføre øgede han-
delsomkostninger for forbrugerne af de finansielle ydelser i det omfang de bliver omfattet
af afgiften. Den samlede negative effekt kan delvist blive reduceret i det omfang Dan-
mark som ikke-deltagende land vil tiltrække omsætning af finansielle aktiver fra 3. lande.
Det må dog forventes, at en del af den afgift, der umiddelbart pålægges danske købere
eller sælgere af finansielle instrumenter i forhold til handel med finansielle aktører i et
deltagerland, alt andet lige vil blive væltet tilbage i priserne på instrumenterne i deltager-
landene.
Afgiften må forventes at have en mindre negativ effekt på arbejdsudbuddet.”
Selvom Danmark ikke deltager i det forstærkede samarbejde, vil afgiften på finansielle
transaktioner kunne have økonomiske konsekvenser for Danmark via mindre likvide og
effektive markeder. Størrelsen heraf er usikker, hvilket bl.a. også afspejler, at Danmark
potentielt vil kunne tiltrække finansielle transaktioner fra tredjelande mv., som ellers ville
være tilgået deltagende lande.
Yderligere bemærkes, at der som følge af at Danmark ikke deltager i samarbejdet, vil være
færre handler med danske finansielle aktiver, som skal pålægges afgift, end hvis Danmark
havde deltaget i samarbejdet.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498354_0003.png
Til sidst bemærkes, at de deltagende lande den 27. januar 2015 har fremsat en fælleserklæ-
ring, som bl.a. siger, at de deltagende lande har til hensigt at arbejde for en FTT med så
bred en skattebase som mulig og en lav skattesats. På nuværende tidspunkt er det dog
fortsat uklart, hvad de deltagende lande kan opnå endelig enighed om, herunder hvilke
beskatningsprincipper og opkrævningsmetoder afgiften skal bygge på.
Side 3 af 3