Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0075
Offentligt
1288510_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
8. oktober 2013
Besvarelse af spørgsmål 1 ad KOM(2013) 0075 stillet af Europaud-
valget den 24. september 2013 efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes – i forlængelse af Europaudvalgets møde den 20. sep-
tember 2013 – oplyse, om der indføres mulighed for, at myndighederne
kan vurdere, at et produkt udgør en risiko og træffe foranstaltninger over
for en virksomhed på trods af, at produkterne overholder lovgivningens
krav på området jf. DI’s høringssvar vedr. sagen om markedsovervågning
af produkter som det fremgår af samlenotatet (Europaudvalget, Rådsmø-
de 3258 – konkurrenceevne Bilag 2).
Svar:
Ifølge artikel 13, stk. 3, i forslaget til en ny markedsovervågningsforord-
ning (KOM (2013) 75) kan markedsovervågningsmyndigheder træffe
foranstaltninger over for produkter, der udgør en risiko – selv om produk-
tet for så vidt er i overensstemmelse med krav i den harmoniserede lov-
givning. Dette skal sammenholdes med udgangspunktet i artikel 13, stk.
3, hvorefter overholdelse af bl.a. den harmoniserede lovgivning skaber en
formodning om, at produktet på passende vis beskytter de samfundsinte-
resser, som lovgivningen omhandler. Der er derfor tale om en bestem-
melse, der kun vil finde anvendelse i særlige undtagelsestilfælde. Dertil
kommer, at Kommissionen i henhold til forslaget har mulighed for at
vedtage gennemførelsesretsakter, der kan omgøre en national foranstalt-
ning mod et produkt omfattet af harmoniseret EU-lovgivning, hvis foran-
staltningen ikke er berettiget. Dette vil sikre, at medlemsstaterne ikke
opstiller ulovlige hindringer for de erhvervsdrivende.
Bestemmelsen i artikel 13, stk. 3, er ikke ny i forhold til forbrugerproduk-
ter. Myndigheder skal allerede i dag gribe ind over for produkter, der ud-
gør en risiko, selv om produktet for så vidt er i overensstemmelse med
harmoniserede standarder eller detaljerede krav i den harmoniserede lov-
givning. Dette følger af det generelle sikkerhedskrav i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/95/EF om produktsikkerhed i al-
mindelighed (produktsikkerhedsdirektivet). Denne mulighed er f.eks.
blevet brugt til at gribe ind over for magneter, der overholdt kravene i den
harmoniserede lovgivning, men som samtidig udgjorde en uforudset fare
for børn. Magneterne kunne således forvolde alvorlige skader i tilfælde
af, at de blev slugt af børn.
For så vidt angår professionelle produkter skal myndigheder desuden
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
kom (2013) 0075 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om hvilke foranstaltninger myndigheder kan træffe over for produkter, til erhvervs- og vækstministeren, kopi til handels- og europaministeren
2/2
gribe ind over for produkter, der er omfattet af harmoniseret EU-
lovgivning, og som udgør en risiko. Der eksisterer dog ikke et generelt
krav om, at det også skal ske i forhold til produkter, der er i overens-
stemmelse med lovgivningens krav. Dette forventes dog indført i forbin-
delse med tilpasningen af den harmoniserede EU-lovgivning til Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse 768/2008/EF om fælles rammer for
markedsføring af produkter. Det følger således af afgørelsen, at medlems-
staterne skal træffe foranstaltninger over for et produkt, hvis produktet
udgør en risiko for menneskers sundhed eller sikkerhed eller for andre
samfundsinteresser. Dette gælder, selv om produktet er i overensstem-
melse med lovgivningens krav. Afgørelsens principper er f.eks. implemen-
teret i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/29/EU om harmonise-
ring af medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse af pyrotekniske artik-
ler på markedet.
Med forslaget til en ny markedsovervågningsforordning vil kravet blive
indført generelt for de professionelle produkter, der er omfattet af harmoni-
seret lovgivning. Vedtagelsen af forslaget vil dermed gøre tilpasningen af
den harmoniserede EU-lovgivning til afgørelse 768/2008/EF overflødig på
dette område.