Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0078
Offentligt
1288532_0001.png
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
8. oktober 2013
/mrn-sik
Besvarelse af spørgsmål
nr. 1. (alm. del – KOM (2013) 0078)
stillet af
udvalget den
24. september 2013
.
Spørgsmål
1
:
Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 20. septem-
ber 2013 – redegøre for, hvilke beføjelser man forventer, at Kommissio-
nen vil få tildelt med hhv. delegerede retsakter og gennemførelsesretsak-
ter under forslagene om en forordning om forbrugerproduktsikkerhed
(KOM (2013) 0078) og en forordning om markedsovervågning af pro-
dukter (KOM (2013) 0075).
Svar:
Forslag til forordning om forbrugerproduktsikkerhed
I Europa-Kommissionens forslag til en forordning om forbrugerprodukt-
sikkerhed er der tale om, at Europa-Kommissionen får bemyndigelse til at
vedtage delegerede retsakter på to områder og gennemførelsesretsakter på
fem områder.
Europa-Kommissionens beføjelser findes særligt i forslagets artikel 13 og
15. Derudover får Europa-Kommissionen beføjelser i artikel 16 og 17,
som følger af ensretningen med standardiseringsforordningen.
I det følgende gennemgås Europa-Kommissionens beføjelser i de enkelte
artikler. Det er endnu for tidligt i forhandlingerne at udtale sig om, hvor-
vidt det forventes, at beføjelserne vil komme med i det endelige forslag,
men i det følgende angives et kort oprids af forhandlingssituationen i for-
hold til artiklerne.
Artikel 13
I forslagets artikel 13, stk. 1 og 2, er der mulighed for, at de erhvervsdri-
vende fritages for pligten til at underrette markedsovervågningsmyndig-
hederne om produktrisici, når følgende betingelser er opfyldt:
kom (2013) 0078 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om forventningerne til omfanget af delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter, til erhvervs- og vækstministeren, kopi til handels- og europaministeren
2/4
1) Når der er tale om et begrænset antal klart identificerede produkter, der
ikke er sikre, 2) når fabrikanten, importøren eller distributøren kan do-
kumentere, at risikoen er under fuld kontrol, og at produktet ikke længere
er til fare for menneskers sikkerhed og sundhed, 3) når årsagen til risiko-
en ved produktet er af en sådan art, at myndighederne og offentligheden
ikke kan udnytte kendskabet hertil på en nyttig måde.
Europa-Kommissionen bemyndiges i artikel 13, stk. 2, til at vedtage gen-
nemførelsesretsakter med undersøgelsesprocedure, der fastlægger, i hvil-
ke situationer betingelserne er opfyldt.
Ifølge artikel 13, stk. 3, får Europa-Kommissionen bemyndigelse til at
vedtage delegerede retsakter, der fastlægger, hvilke produkter, produktka-
tegorier eller grupper af produkter der på grund af disse produkters lave
risiko ikke skal mærkes på produktet med forordningens mærkningskrav.
Det er endnu uvist, hvorvidt artikel 13 bliver opretholdt i det endelige
forslag. I forhandlingerne er der en større gruppe lande, der ønsker hele
artiklen slettet, og der er en mindre gruppe lande, der ønsker at bevare og
præcisere bestemmelsen i artikel 13, stk. 1 og 2, hvor virksomhederne i
visse situationer kan undlade at underrette myndighederne. I det seneste
kompromisforslag fra formandsskabet er artikel 13, stk. 3, om mærknin-
gen af lavrisiko-produkter slettet.
Artikel 15
Forslagets artikel 15 omhandler muligheden for, at Europa-
Kommissionen kan pålægge de erhvervsdrivende at indføre et særligt
elektronisk sporbarhedssystem for visse produkter, der formodes at udgø-
re en alvorlig risiko, hvis udformning og omfang fastlægges af Europa-
Kommissionen.
Europa-Kommissionen bemyndiges i artikel 15, stk. 3, til, hvis den finder
det nødvendigt, at vedtage delegerede retsakter, der for det første fast-
lægger, hvilke produkter, produktkategorier eller grupper af produkter der
kan formodes at ville udgøre en alvorlig risiko, og som for det andet an-
giver, hvilke data de erhvervsdrivende skal indsamle og lagre.
Europa-Kommissionen bemyndiges i artikel 15, stk. 4, ligeledes til, hvis
den finder det nødvendigt, at vedtage gennemførelsesretsakter med un-
dersøgelsesprocedure, der fastsætter, hvilken type databærer der anven-
des, og hvordan den skal anbringes.
Det er endnu uvist, hvorvidt artikel 15 bliver opretholdt i det endelige
forslag. En række medlemslande ønsker artiklen slettet, da det umiddel-
bart ikke er åbenlyst, at bestemmelsen gavner forbrugerbeskyttelsen, og
det vurderes, at bestemmelsen kan udgøre en unødig byrde for erhvervs-
livet.
kom (2013) 0078 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om forventningerne til omfanget af delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter, til erhvervs- og vækstministeren, kopi til handels- og europaministeren
3/4
Artikel 16 og 17
Ifølge forslagets artikel 16 bemyndiges Europa-Kommissionen til at ved-
tage gennemførelsesretsakter med undersøgelsesprocedure, hvori de eu-
ropæiske standardiseringsorganisationer anmodes om, at der skal laves en
produktstandard.
I artikel 17 bemyndiges Europa-Kommissionen til at vedtage gennemfø-
relsesretsakter med rådgivningsprocedure eller gennemførelsesretsakter
med undersøgelsesprocedure, hvori der træffes afgørelse, når medlems-
landene og Europa-Parlamentet gør indsigelse mod en harmoniseret stan-
dard på baggrund af mangler i standarden. Proceduren i gennemførelses-
retsakten afgøres af, om standarden er offentliggjort. Gennemførelses-
retsakterne og procedurerne følger af ensretningen med standardiserings-
forordningen.
Det er forventningen, at disse retsakter opretholdes i det endelige forslag,
da der er tale om artikler og retsakter, der omhandler procedurerne for
standardisering og derfor følger af forordningen om standardisering.
Forslag til forordning om markedsovervågning af produkter
Kommissionen vil i henhold til forslaget til forordning om markedsover-
vågning (KOM (2013) 0075) få adgang ved gennemførelsesretsakter til at
træffe foranstaltninger for medlemsstaternes markedsovervågningsaktivi-
teter på en række områder. I forslaget er der indsat syv bestemmelser her-
om.
Artikel 6
For det første vil Kommissionen ifølge forslagets artikel 6 få adgang til at
vedtage gennemførelsesretsakter for at ensarte kontrollen af bestemte
produkter og produktkategorier. Gennemførelsesretsakterne kan efter for-
slaget stille krav til omfang og hyppighed af kontrollen, herunder krav
om omfanget af stikprøvekontrol. Kravene til omfang og hyppighed af
kontrollen er dog blevet foreslået slettet i det litauiske formandskabs
kompromisforslag. Gennemførelsesretsakterne skal vedtages efter under-
søgelsesproceduren som fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning 182/2011/EU om de generelle regler og principper for, hvordan
medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemfø-
relsesbeføjelser.
Artikel 9
For det andet kan Kommissionen i henhold til forslagets artikel 9 vedtage
gennemførelsesretsakter, der fastsætter vilkårene for de erhvervsdriven-
des fremlæggelse af information og dokumentation til myndighederne,
herunder i forbindelse med de erhvervsdrivendes korrigerende foranstalt-
ninger over for produkter, der udgør en risiko. Gennemførelsesretsakterne
skal vedtages efter undersøgelsesproceduren som fastsat i forordning
182/2011/EU.
kom (2013) 0078 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om forventningerne til omfanget af delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter, til erhvervs- og vækstministeren, kopi til handels- og europaministeren
4/4
Artikel 11
For det tredje skal Kommissionen ifølge forslagets artikel 11 ved gen-
nemførelsesretsakter afgøre, om myndighedernes foranstaltninger over
for produkter er berettigede eller ej. Et eksempel på en sådan foranstalt-
ning er en myndigheds markedsføringsforbud mod et bestemt produkt.
Hvis foranstaltningen er berettiget, skal de andre medlemsstater sikre, at
de nødvendige foranstaltninger træffes over for det pågældende produkt.
Omvendt skal foranstaltningen trækkes tilbage, hvis den ikke anses for
berettiget. Med det litauiske formandskabs kompromisforslag er det fore-
slået, at disse retsakter skal vedtages gennem undersøgelsesproceduren
som fastsat i forordning 182/2011/EU.
Artikel 12
For det fjerde kan Kommissionen ifølge forslagets artikel 12 træffe foran-
staltninger mod produkter/produktkategorier, der udgør en alvorlig risiko.
Dette kræver dog, at risikoen ikke kan håndteres tilfredsstillende gennem
foranstaltninger på medlemsstatsniveau eller gennem andre procedurer i
henhold til EU-regulering. Foranstaltningerne vil skulle træffes ved gen-
nemførelsesretsakter, der også vil kunne indeholde krav til de kontrolfor-
anstaltninger, som medlemsstaterne skal foretage for at sikre en effektiv
gennemførelse. Gennemførelsesretsakterne skal vedtages efter undersø-
gelsesproceduren som fastsat i forordning 182/2011/EU.
Artikel 18
For det femte skal Kommissionen i henhold til forslagets artikel 18 ved
gennemførelsesretsakter afgøre, om myndigheders afslag på frigivelse af
produkter, der føres ind i EU, er berettigede eller ej. Hvis foranstaltnin-
gen er berettiget, skal de andre medlemsstater sikre, at de nødvendige
foranstaltninger træffes over for det pågældende produkt. Omvendt skal
foranstaltningen trækkes tilbage, hvis den ikke anses for berettiget. Med
det litauiske formandskabs kompromisforslag er det foreslået, at disse
retsakter skal vedtages gennem undersøgelsesproceduren som fastsat i
forordning 182/2011/EU.
Artikel 19
For det sjette kan Kommissionen ifølge forslagets artikel 19 vedtage gen-
nemførelsesretsakter, der beskriver moduler og procedurer for udvekslin-
gen af information gennem RAPEX. Gennemførelsesretsakterne skal
vedtages efter undersøgelsesproceduren som fastsat i forordning
182/2011/EU.
Artikel 28
Kommissionen kan endelig ifølge forslagets artikel 28 udpege EU-
referencelaboratorier for specifikke produktkategorier. Udpegningen vil
ske
ved
gennemførelsesretsakter.
Bestemmelsen
om
EU-
referencelaboratorier er foreslået slettet i det litauiske formandskabs
kompromisforslag.