Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0078
Offentligt
1288521_0001.png
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
8. oktober 2013
/mrn-sik
/jekara-erst
Besvarelse af spørgsmål
2 (alm. del – KOM (2013) 0078)
stillet af udval-
get den
24. september 2013
.
Spørgsmål
2
:
Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 20. septem-
ber 2013 – redegøre mere detaljeret for, hvornår regeringen finder, at det
er ”hensigtsmæssigt eller at ”der er berettiget behov for” at anvende dele-
gerede retsakter og gennemførelsesretsakter jf. samlenotat vedr. forslage-
ne om en forordning om forbrugerproduktsikkerhed og en forordning om
markedsovervågning af produkter (Europaudvalget, Rådsmøde 3258 –
konkurrenceevne Bilag 2).
Svar:
Forslag til forordning om forbrugerproduktsikkerhed
I Europa-Kommissionens forslag til forordning om forbrugerproduktsik-
kerhed (KOM (2013) 78) er der tale om, at Europa-Kommissionen får
bemyndigelse til at vedtage to delegerede retsakter og fem gennemførel-
sesretsakter.
I besvarelsen af spørgsmål 1 er der redegjort for, hvilke gennemførelses-
retsakter og delegerede retsakter der er tale om. I det følgende angives re-
geringens holdning til dem.
Artikel 13
Regeringen finder, at det er i overensstemmelse med Lissabontraktatens
artikel 291, at Europa-Kommissionen i artikel 13, stk. 2, bemyndiges til
at vedtage gennemførelsesretsakter med undersøgelsesprocedure, der
fastlægger, i hvilke situationer virksomhederne ikke behøver at underrette
myndighederne om produktrisici.
Regeringen finder, at der er tale om en nødvendig beføjelse, der skal sik-
re, at bestemmelsen bruges ensartet på tværs af medlemslandene. Desu-
kom (2013) 0078 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om hvornår delegerede retsakter er hensigtsmæssige, til erhvervs- og vækstministeren, kopi til handels- og europaministeren
2/5
den vurderer regeringen, at der er tale om ikke-væsentlige bestemmelser,
der udmønter den ramme, som er fastlagt i bestemmelsen.
Samtidig er regeringen positiv over for, at der sættes en nedre grænse for,
hvornår myndighederne skal underrettes om produktrisici. Regeringen vil
dog arbejde for, at betingelserne for, hvornår virksomhederne kan undla-
de at underrette myndighederne, tydeliggøres. Det er vigtigt, at bestem-
melsen bliver let for de erhvervsdrivende at agere ud fra, og at der ikke
opstår tvivl om, hvornår den kan bruges.
I artikel 13, stk. 3, bemyndiges Europa-Kommissionen til at vedtage de-
legerede retsakter, der fastlægger, hvilke produkter der ikke skal være
omfattet af forordningens mærkningskrav på produktet, fordi der er tale
om produkter med lav risiko.
Regeringen lægger vægt på, at artikel 13, stk. 3, slettes.
Regeringen finder ikke, at der kan udpeges bestemte produkter, produkt-
kategorier eller grupper af produkter, som kan garanteres altid at have en
lav risiko. Risikoen ved et produkt kan afhænge af mange faktorer, f.eks.
fejl i produktionen. Produkter, der i udgangspunktet vurderes til at være
lavrisiko-produkter, kan dermed godt blive farlige for forbrugerne, hvis
de fejlproduceres. Derfor er det centralt, at produkterne er mærkede, så de
kan spores af hensyn til forbrugersikkerheden.
Desuden mener regeringen, at Europa-Kommissionen i bestemmelsen får
for vidtrækkende skønsmæssige beføjelser til at afgøre, hvilke produkter
der er lavrisiko-produkter, og det er ikke hensigtsmæssigt.
Artikel 15
Ifølge artikel 15, stk. 3, om elektronisk sporbarhed, bemyndiges Europa-
Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter, der fastlægger, hvilke
produkter, produktkategorier eller grupper der formodes at ville udgøre
en alvorlig risiko, og ligeledes angive, hvilke data de erhvervsdrivende
skal indsamle og lagre ved hjælp af sporbarhedssystemet.
Derudover bemyndiges Europa-Kommissionen i artikel 15, stk. 4, til at
vedtage gennemførelsesretsakter med undersøgelsesprocedure, der fast-
lægger, hvilken type databærer produkter med formodet alvorlig risiko
skal bære, og hvordan den skal anbringes.
Regeringen lægger vægt på, at hele artikel 15 om det elektroniske spor-
barhedssystem slettes.
Sporbarheden af produkter er allerede tilstrækkeligt styrket i forordnin-
gen, og bestemmelserne i artiklen er ikke i overensstemmelse med den
øvrige EU-lovgivning på produktområdet. Endelig er der for stor usik-
kerhed om omfanget af de administrative byrder for erhvervslivet.
kom (2013) 0078 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om hvornår delegerede retsakter er hensigtsmæssige, til erhvervs- og vækstministeren, kopi til handels- og europaministeren
3/5
Desuden vurderes det, at Europa-Kommissionen i artiklen får for vidt-
rækkende skønsmæssige beføjelser til at afgøre, hvilke produkter der
formodes at udgøre en alvorlig risiko, og som skal være omfattet af be-
stemmelserne i artiklen.
Artikel 16 og 17
I artikel 16 og 17 er der tale om gennemførelsesretsakter, som regeringen
kan støtte. Artiklerne og retsakterne omhandler procedurerne for standar-
disering og følger derfor af forordningen om standardisering. Samtidig
bidrager de til ensretningen med standardiseringsforordningen, hvilket
regeringen lægger vægt på.
Forslag til forordning om markedsovervågning
For så vidt angår forslag til forordning om markedsovervågning kan rege-
ringen tilslutte sig, at Kommissionen får mulighed for at vedtage gennem-
førelsesretsakter i de i forslaget foreslåede tilfælde. Der henvises til be-
svarelsen af spørgsmål 1 (KOM (2013) 0078) for en uddybende beskri-
velse heraf. Regeringen vil arbejde for, at rammen for Kommissionens
muligheder for at vedtage gennemførelsesretsakter skal være klar og ty-
delig. Desuden vil regeringen arbejde for, at gennemførelsesretsakterne i
alle tilfælde skal vedtages gennem undersøgelsesproceduren, da de fore-
slåede tilfælde omhandler miljø, sikkerhed og beskyttelse af menneskers,
dyrs eller planters sundhed og sikkerhed. Dette lægger forslaget allerede
op til undtagen i tre tilfælde.
I det følgende gennemgås regeringens holdning til de 7 specifikke tilfæl-
de, hvor Kommissionen i henhold til forslaget kan vedtage gennemførel-
sesretsakter.
Artikel 6
For det første finder regeringen det hensigtsmæssigt, at Kommissionen i
henhold til forslagets artikel 6 kan vedtage gennemførelsesretsakter om
myndighedernes kontrol af udvalgte produkter, hvor der er behov for en
ensartet markedsovervågning på EU-plan. Hermed sikres det, at den nød-
vendige markedsovervågning bliver udført ensartet i hver enkelt med-
lemsstat. Det vil i de pågældende tilfælde bidrage til at forbedre forbru-
gersikkerheden og skabe mere lige konkurrencevilkår for de erhvervsdri-
vende. Gennemførelsesretsakterne skal vedtages gennem undersøgelses-
proceduren.
Artikel 9
For så vidt angår den mulighed, som Kommissionen får i henhold til for-
slagets artikel 9 til at vedtage gennemførelsesretsakter for informations-
udveksling mellem erhvervsdrivende og myndigheder, har det litauiske
formandskab foreslået denne slettet i deres kompromisforslag. Regerin-
gen støtter dette ændringsforslag, da formålet og dermed berettigelsen af
denne bestemmelse ikke fremstår tilstrækkelig tydelig.
kom (2013) 0078 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om hvornår delegerede retsakter er hensigtsmæssige, til erhvervs- og vækstministeren, kopi til handels- og europaministeren
4/5
Artikel 11
For det tredje finder regeringen det hensigtsmæssigt, at Kommissionen i
henhold til forslagets artikel 11 har mulighed for at vurdere, om myndig-
hedernes foranstaltninger over for et produkt er berettigede eller ej. Ek-
sempelvis kan et uberettiget markedsføringsforbud mod et produkt være
meget bebyrdende for den enkelte erhvervsdrivende. Brugen af gennem-
førelsesretsakter på dette område vil derfor være med til at sikre, at er-
hvervslivet ikke bliver mødt med vidt forskellige og måske ulovlige hin-
dringer i forskellige medlemsstater.
Kommissionen får samtidig mulighed for at fastsætte, at andre medlems-
stater skal indføre lignende foranstaltninger for at bidrage til ensartet im-
plementering i hele EU. Det er vigtigt for regeringen, at disse gennemfø-
relsesretsakter bliver vedtaget gennem undersøgelsesproceduren, som fo-
reslået af det litauiske formandskab i deres kompromisforslag.
Artikel 12
For det fjerde finder regeringen, at det er hensigtsmæssigt, at Kommissi-
onen i henhold til forslagets artikel 12 ved gennemførelsesretsakter kan
træffe foranstaltninger mod bestemte produkter eller produktgrupper, der
udgør en alvorlig risiko. Regeringen er enig i, at der på EU-plan bør kun-
ne træffes foranstaltninger mod produkter, hvis de udgør en alvorlig risi-
ko i flere medlemslande. Det gælder særligt, hvis produkterne er meget
farlige for personers sikkerhed og sundhed, og det vurderes nødvendigt,
at der samlet i medlemsstaterne træffes foranstaltninger over for de på-
gældende produkter. For regeringen er det vigtigt, at gennemførelsesrets-
akterne vedtages gennem undersøgelsesproceduren.
Artikel 18
For det femte finder regeringen, at det er hensigtsmæssigt, at Kommissi-
onen i henhold til forslagets artikel 18 har mulighed for at vurdere, om
myndighedernes afslag på frigivelse af produkter, der føres ind i EU, er be-
rettigede eller ej. Manglende frigivelse af et produkt kan være meget be-
byrdende for den enkelte erhvervsdrivende. Brugen af gennemførelses-
retsakter på dette område vil derfor være med til at sikre, at erhvervslivet
ikke bliver mødt med vidt forskellige og måske ulovlige hindringer i for-
skellige medlemsstater.
Kommissionen får samtidig mulighed for at fastsætte, at andre medlems-
stater skal indføre lignende foranstaltninger. Det er vigtigt for regeringen,
at disse gennemførelsesretsakter bliver vedtaget gennem undersøgelses-
proceduren, som foreslået af det litauiske formandskab i deres kompro-
misforslag.
Artikel 19
For det sjette støtter regeringen, at Kommissionen i henhold til artikel 19
ved gennemførelsesretsakter kan fastsætte de tekniske vilkår og procedu-
kom (2013) 0078 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om hvornår delegerede retsakter er hensigtsmæssige, til erhvervs- og vækstministeren, kopi til handels- og europaministeren
5/5
rer for RAPEX. RAPEX drives af Kommissionen, og regeringen finder
det hensigtsmæssigt, at Kommissionen – under inddragelse af medlems-
staterne gennem undersøgelsesproceduren - kan fastsætte de mere tekni-
ske vilkår og procedurer for systemets anvendelse, da systemet skal an-
vendes ensartet på tværs af alle medlemslande.
Artikel 28
For så vidt angår Kommissionens mulighed for i henhold til artikel 28 at
udpege EU-referencelaboratorier, har det litauiske formandskab foreslået
denne bestemmelse slettet i deres kompromisforslag. Regeringen støtter
denne ændring, da regeringen ikke anser referencelaboratorier for at være
nødvendige. Formålet og dermed berettigelsen af denne bestemmelse
fremstår ikke tilstrækkelig tydelig.