Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013
KOM (2013) 0096
Offentligt
1451778_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 28.2.2013
COM(2013) 96 final
2013/0060 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 562/2006 for så vidt angår brugen af ind- og
udrejsesystemet og programmet for registrerede rejsende
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451778_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Forslaget sigter på at ændre Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 562/2006 af
15. marts 2006 om indførelse af en fællesskabskodeks for personers grænsepassage
(Schengengrænsekodeks). De foreslåede ændringer skyldes to lovgivningsforslag om
henholdsvis oprettelse af et ind- og udrejsesystem og indførelse af et program for registrerede
rejsende, som vil blive fremlagt samtidigt.
Generel baggrund
Der redegøres for den generelle baggrund i begrundelserne til de to lovgivningsforslag om
oprettelse af et ind- og udrejsesystem og om indførelse af et program for registrerede rejsende
samt i de konsekvensanalyser, der ledsager disse forslag.
Gældende bestemmelser
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 562/2006 af 15. marts 2006 om indførelse
af en fællesskabskodeks for personers grænsepassage (Schengengrænsekodeks) og
konventionen af 14. juni 1985 om gennemførelse af Schengenaftalen.
2.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSE
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
Høringen af interesserede parter og konsekvensanalyserne beskrives i begrundelserne til
lovgivningsforslagene om oprettelse af et ind- og udrejsesystem og om indførelse af et
program for registrerede rejsende og i de konsekvensanalyser, der ledsager disse forslag.
3.
Resumé
De vigtigste foreslåede ændringer vedrører følgende:
– yderligere definitioner af ind- og udrejsesystemet, programmet for registrerede rejsende,
registreret rejsende og automatiseret grænsekontrol (artikel 2)
– indlæsning af oplysninger om tredjelandsstatsborgere i ind- og udrejsesystemet og
undtagelser herfra (artikel 5a)
– kontrol af ægtheden af chippen i rejsedokumenter, der har en sådan elektronisk
datalagringsenhed (artikel 7, stk. 2)
– erstatning af den gældende stempling af rejsedokumenter med indlæsning og kontrol af
oplysninger i ind- og udrejsesystemet (artikel 5a, artikel 7, stk. 3, litra a), og artikel 7, stk.
3, litra b)). Indførelse af forpligtelsen til at kontrollere, om en person har fået adgang til
programmet for registrerede rejsende (artikel 7, stk. 3, litra aaa))
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– verifikation af en registreret rejsendes identitet (artikel 7, stk. 3, litra b), nr. v)
– oplysninger til den rejsende om, hvor mange dage vedkommende fortsat har tilladelse til at
opholde sig (artikel 7, stk. 8)
– fritagelse for registrerede rejsende fra visse aspekter af den indgående kontrol i artikel 7a
– forpligtelse til at indlæse oplysninger i ind- og udrejsesystemet selv i tilfælde af lempet
grænsekontrol (artikel 8, stk. 3)
– udvidelse af brugen af de baner, der er angivet ved skiltene i del A og B i bilag III (baner
for EU-borgere (artikel 9, stk. 2, litra a))
– skilte/piktogrammer til baner med automatiseret grænsekontrol (artikel 9, stk. 6)
– sletning af artikel 10 (forpligtelse til stempling)
– formodning om ulovligt ophold i mangel af korrekt registrering (artikel 11)
– ændring af bilag III
– sletning af bilag II, punkt f, bilag IV og bilag VIII
Retsgrundlag
Artikel 77, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, da forslaget indfører
bestemmelser om grænsekontrol af personer, der passerer de ydre grænser.
Dette forslag ændrer Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 562/2006 af
15. marts 2006 om indførelse af en fællesskabskodeks for personers grænsepassage
(Schengengrænsekodeks), der var baseret på tilsvarende bestemmelser i traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, dvs. artikel 62, stk. 1, og artikel 62, stk. 2, litra a).
Nærhedsprincippet
Artikel 77 giver Unionen beføjelse til at udforme en politik, der skal sikre, "at personer uanset
nationalitet ikke kontrolleres ved passage af de indre grænser", og "at der foretages
personkontrol og effektiv overvågning ved passage af de ydre grænser".
Det nuværende forslag ligger inden for de begrænsninger, der fastsættes i disse bestemmelser.
Målet med forslaget er at foretage de nødvendige ændringer af Schengengrænsekodeksen som
følge af oprettelsen af et ind- og udrejsesystem og indførelsen af et program for registrerede
rejsende. Medlemsstaterne kan ikke hver for sig i tilstrækkelig grad nå dette mål, fordi det kun
er Unionen, der kan ændre en eksisterende EU-retsakt (Schengengrænsekodeksen).
Proportionalitetsprincippet
I medfør af artikel 5, stk. 4, i traktaten om Den Europæiske Union må indholdet og formen af
EU's indsats ikke gå videre end nødvendigt for at nå målene i traktaterne. Den form, der er
valgt til denne foranstaltning, skal gøre det muligt at opfylde målet med forslaget og sikre en
så effektiv gennemførelse som muligt.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451778_0004.png
Indførelsen af Schengengrænsekodeksen i 2006 var nødt til at have form af en forordning for
at sikre, at den fandt anvendelse på samme måde i alle de medlemsstater, der anvender
Schengenreglerne. Forslaget – en ændring af Schengengrænsekodeksen – udgør en ændring af
en eksisterende forordning, og målet kan kun nås ved hjælp af en forordning. Hvad angår
indholdet er dette initiativ begrænset til forbedringer af den eksisterende forordning og bygger
på de politiske retningslinjer heri. Forslaget er derfor i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet.
Valg af reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: forordning.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Den foreslåede ændring har ingen virkninger for EU's budget.
5.
YDERLIGERE OPLYSNINGER
Følgerne af de forskellige protokoller, der er knyttet som bilag til traktaterne, og af de
associeringsaftaler, der er indgået med tredjelande
Forslaget bygger på Schengenreglerne for så vidt som det vedrører passage af ydre grænser.
Der skal således i lyset af de forskellige protokoller og associeringsaftaler tages hensyn til
følgerne heraf for Danmark, Irland og Det Forenede Kongerige, Bulgarien, Rumænien og
Cypern, Island og Norge samt Schweiz og Liechtenstein. Hver af disse staters situation er
beskrevet i betragtning 10-17 i forslaget, og der redegøres nærmere herfor i begrundelsen i
lovgivningsforslagene om henholdsvis oprettelse af et ind- og udrejsesystem og indførelse af
et program for registrerede rejsende.
Kort oversigt over de foreslåede ændringer af Schengengrænsekodeksen
Artikel 2, Definitioner
Yderligere definitioner
nr. 20: Definition af det nye ind- og udrejsesystem
nr. 21: Definition af det nye program for registrerede rejsende
nr. 22: Definition af "registreret rejsende"
nr. 23: Definition af "automatiseret grænsekontrol"
Ny artikel 5a, Oplysninger, der skal indlæses i ind- og udrejsesystemet
Den generelle forpligtelse for en tredjelandsstatsborger, der rejser ind i Schengenområdet, til
at blive registreret i ind- og udrejsesystemet tilføjes ved en ny artikel 5a sammen med
undtagelserne for de tredjelandsstatsborgere, som er fritaget for grænsekontrol eller fra
forpligtelsen til kun at passere de ydre grænser ved grænseovergangssteder eller i
åbningstiden.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451778_0005.png
Artikel 7, Ind- og udrejsekontrol af personer
I stk. 2 er der tilføjet en forpligtelse til at kontrollere ægtheden af rejsedokumenter, som
indeholder en elektronisk datalagringsenhed, ved brug af gyldige certifikater.
I stk. 3, litra a), nr. iii), erstattes forpligtelsen til at kontrollere, hvorvidt en
tredjelandsstatsborger, der er indrejst i Schengenområdet, har overskredet den højst tilladte
varighed af sit ophold, ved at kontrollere stempler i vedkommendes pas, med en forpligtelse
til at konsultere ind- og udrejsesystemet.
Det nye stk. 3, litra aaa), vedrører forpligtelsen for grænsevagter til at kontrollere, om en
rejsende tredjelandsstatsborger allerede er registreret i ind- og udrejsesystemet.
I stk. 3, litra b), nr. iv), vedrørende forpligtelsen for grænsevagter til i forbindelse med
udrejsekontrollen at kontrollere, om en tredjelandsstatsborger har overskredet fristen for sit
ophold, præciseres det, at denne kontrol skal foretages ved at konsultere ind- og
udrejsesystemet.
I stk. 3, litra b), nr. v), beskrives kontrollen af en registreret rejsendes identitet og adgang til
programmet for registrerede rejsende.
Det nye stykke 8 indfører en forpligtelse for grænsevagter til på anmodning at informere
tredjelandsstatsborgere om, hvor mange dage de højst må forblive inden for Schengenområdet
ifølge ind- og udrejsesystemet og eventuelt i VIS.
Artikel 7a, Ind- og udrejsekontrol af registrerede rejsende og brug af automatiserede
grænsekontrolsfaciliteter
Den nye artikel 7a, stk. 1, beskriver følgende undtagelser fra den grundige kontrol, der er
fastlagt i artikel 7, stk. 3, litra a), for en registreret rejsende ved indrejse i Schengenområdet.
- grundig kontrol af rejsedokumentet (artikel 7, stk. 3, litra a), nr. ii))
- undersøgelse af ind- og udrejsested, opholdets formål, herunder dokumentation (artikel 7,
stk. 3, litra a), nr. iv))
- undersøgelse af, om vedkommende har tilstrækkelige subsistensmidler (artikel 7, stk. 3,
litra a), nr. v)
Endelig fastlægger den en procedure for rejsende, der af banen med automatiseret
grænsekontrol identificeres som rejsende, der ikke er registreret, eller som registrerede
rejsende, der ikke opfylder alle betingelser for indrejse. I disse tilfælde gælder de normale
procedurer (som udføres af en grænsevagt) i artikel 7, stk. 3, litra a).
Stk. 2 giver rejsende mulighed for at anvende automatiseret grænsekontrol i kombination med
selvbetjeningskiosker, såfremt deres fingeraftryk er lagret i VIS eller i rejsedokumentet
(biometrisk pas), og såfremt grænsevagtsmyndighederne har adgang til disse fingeraftryk.
Betingelserne for indrejse i artikel 7, stk. 3, litra a), skal være opfyldt.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451778_0006.png
Stk. 3 giver mulighed for at anvende automatiserede grænsekontrolfaciliteter til
udrejsekontrollen af personer, som er omhandlet i stk. 1 og 2. Kontrollen i artikel 7, stk. 3,
litra b) og c), skal fortsat gælde med undtagelse af kontrollen af, om rejsedokumentet viser
tegn på falsk eller forfalskning (artikel 7, stk. 3, litra b), nr. ii).
Stk. 2 og 3 er ikke tekniske ændringer som følge af oprettelsen af et ind- og udrejsesystem og
indførelse af programmet for registrerede rejsende, men ekstra bestemmelser, som skal lette
grænsekontrolprocedurerne ved at anvende moderne teknologi. Selve ind- og
udrejsebetingelserne for de pågældende rejsende forbliver uændrede.
Artikel 8, Lempelse af grænsekontrollen
Den gældende tekst tilpasses til oprettelsen af et ind- og udrejsesystem og til afskaffelsen af
stempling af pas. Forpligtelsen til altid at indlæse oplysninger om den rejsende i ind- og
udrejsesystemet ved udrejse af Schengenområdet understreges. Selv i tilfælde af lempede
grænsekontrolprocedurer skal der foretages en registrering i ind- og udrejsesystemet.
Artikel 9, Separate baner og skiltning
Det præciseres i stk. 2, litra a), at registrerede rejsende kan anvende baner til EU-borgere.
Der tilføjes et nyt stk. 6 for at tage højde for indførelsen af automatiserede
grænsekontrolfaciliteter. For at sikre en ensartet tilgang skal alle medlemsstater ved alle
grænseovergangssteder anvende de skilte, der er angivet i bilag III, del D, til baner med
automatiseret grænsekontrol.
Artikel 11, Formodning for så vidt angår opfyldelse af betingelserne for opholdets varighed
Den gældende tekst tilpasses til oprettelsen af et ind- og udrejsesystem. Artikel 11 regulerer i
dag procedurer og formodninger i tilfælde af manglende ind- og udrejsestempler. Med ind- og
udrejsesystemet vil stemplingen blive erstattet af en indlæsning i ind- og udrejsesystemet.
Bilag III, Modeller til skiltning af baner ved grænseovergangsstederne
Skiltene i bilag III suppleres med nye skilte til brug ved automatiserede
grænsekontrolfaciliteter og indførelsen af programmet for registrerede rejsende.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451778_0007.png
2013/0060 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 562/2006 for så vidt angår brugen af ind- og
udrejsesystemet og programmet for registrerede rejsende
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 77,
stk. 2,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 562/2006 af 15. marts 2006 om
indførelse
af
en
fællesskabskodeks
for
personers
grænsepassage
1
(Schengengrænsekodeks) fastsætter betingelserne, kriterierne og retningslinjerne for
passage af medlemsstaternes ydre grænser.
[Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om oprettelse af et ind- og
udrejsesystem
til
registrering
af
ind-
og
udrejseoplysninger
om
tredjelandsstatsborgere, der passerer Den Europæiske Unions medlemsstaters ydre
grænser] har til formål at indføre et centraliseret system til registrering af ind- og
udrejseoplysninger om tredjelandsstatsborgere, der passerer EU-medlemsstaternes
ydre grænser med henblik på et kort ophold.
[Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om indførelse af et
program for registrerede rejsende] har til formål at gøre det lettere for hyppigt rejsende
og sikkerhedstjekkede tredjelandsstatsborgere, der er kontrolleret på forhånd, at
passere Den Europæiske Unions ydre grænser ved at benytte automatiserede
grænsepassagefaciliteter.
For at foretage kontrol af tredjelandsstatsborgere i overensstemmelse med forordning
(EF) nr. 562/2006, hvilket omfatter kontrol af, at tredjelandsstatsborgeren ikke har
(2)
(3)
(4)
1
EUT L 105 af 13.4..2006, s. 1.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
overskredet den maksimale varighed af det tilladte ophold på medlemsstaternes
område, bør grænsevagter benytte alle til rådighed værende oplysninger, herunder
oplysninger i ind- og udrejsesystemet og i programmet for registrerede rejsende.
(5)
For at sikre, at ind- og udrejsesystemet og programmet for registrerede rejsende er
fuldt ud effektivt, bør ind- og udrejsekontrol foretages på en ensartet måde ved de ydre
grænser.
Indførelsen af et ind- og udrejsesystem og et program for registrerede rejsende
betyder, at det er nødvendigt at tilpasse procedurerne i forordning (EF) nr. 562/2006
for kontrol af personer, der passerer de ydre grænser. Det gælder navnlig erstatningen
af stempling af pas ved ind- og udrejse med registrering af visse
tredjelandsstatsborgeres alfanumeriske og biometriske data og den eventuelle brug af
automatiserede grænsepassagefaciliteter.
Forordning (EF) nr. 562/2006 bør derfor ændres i overensstemmelse hermed.
I betragtning af at situationen er meget forskellig i medlemsstaterne og ved de
forskellige grænseovergangssteder i medlemsstaterne med hensyn til antallet af
tredjelandsstatsborgere, der passerer grænsen, bør det være op til medlemsstaterne at
afgøre, om og i hvilket omfang de vil gøre brug af teknologi såsom automatiserede
grænsepassagefaciliteter.
Eftersom formålet med denne forordning, nemlig at foretage ændringer af de
eksisterende regler i Schengengrænsekodeksen, kun kan nås på EU-plan, kan Den
Europæiske Union kan træffe foranstaltninger i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union. I
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. samme artikel, går denne
forordning ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå dette mål.
I medfør af artikel 1 og 2 i protokol (nr. 22) om Danmarks stilling, der er knyttet som
bilag til traktaten om Den Europæiske Union og til traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde, deltager Danmark ikke i vedtagelsen af denne forordning, som
ikke er bindende for og ikke finder anvendelse i Danmark. Da formålet med denne
forordning er at udbygge Schengenreglerne, skal Danmark inden seks måneder efter
Rådets vedtagelse af denne forordning træffe afgørelse om, hvorvidt det vil
gennemføre forordningen i sin nationale lovgivning, jf. artikel 4 i protokollen.
Denne forordning udgør en udvikling af bestemmelser i Schengenreglerne, som Det
Forenede Kongerige ikke deltager i, jf. Rådets afgørelse 2000/365/EF af 29. maj 2000
om anmodningen fra Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland om at
deltage i visse bestemmelser i Schengenreglerne. Det Forenede Kongerige deltager
derfor ikke i vedtagelsen af denne forordning, som ikke er bindende for og ikke finder
anvendelse i Det Forenede Kongerige.
Denne forordning udgør en udvikling af bestemmelser i Schengenreglerne, som Irland
ikke deltager i, jf. Rådets afgørelse 2002/192/EF af 28. februar 2002 om anmodningen
fra Irland om at deltage i visse bestemmelser i Schengenreglerne. Irland deltager
derfor ikke i vedtagelsen af denne forordning, som ikke er bindende for og ikke finder
anvendelse i Irland.
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(13)
For så vidt angår Island og Norge udgør denne forordning en udvikling af
bestemmelser i Schengenreglerne, jf. aftalen indgået mellem Rådet for Den
Europæiske Union og Republikken Island og Kongeriget Norge om disse to staters
associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne,
henhørende under det område, der er nævnt i artikel 1, litra A, i Rådets afgørelse
1999/437/EF af 17. maj 1999 om visse gennemførelsesbestemmelser til nævnte aftale.
For så vidt angår Schweiz udgør denne forordning en udvikling af bestemmelser i
Schengenreglerne, jf. aftalen mellem Den Europæiske Union, Det Europæiske
Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om Det Schweiziske Forbunds associering i
gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne, henhørende under
det område, der er nævnt i artikel 1, litra A, i Rådets afgørelse 1999/437/EF af
17. maj 1999 sammenholdt med artikel 3 i Rådets afgørelse 2008/146/EF.
For så vidt angår Liechtenstein udgør denne forordning en udvikling af bestemmelser i
Schengenreglerne, jf. protokollen mellem Den Europæiske Union, Det Europæiske
Fællesskab, Det Schweiziske Forbund og Fyrstendømmet Liechtenstein om
Fyrstendømmet Liechtensteins tiltrædelse af aftalen mellem Den Europæiske Union,
Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om dette lands associering i
gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne, henhørende under
det område, der er nævnt i artikel 1, litra A, i afgørelse 1999/437/EF af 17. maj 1999
sammenholdt med artikel 3 i afgørelse 2011/350/EF.
For så vidt angår Cypern er denne forordning med hensyn til de aspekter, der vedrører
programmet for registrerede rejsende, en retsakt, der bygger på Schengenreglerne eller
på anden måde har tilknytning dertil, jf. artikel 3, stk. 2, i tiltrædelsesakten af 2003.
For så vidt angår Bulgarien og Rumænien er denne forordning med hensyn til de
aspekter, der vedrører programmet for registrerede rejsende, en retsakt, der bygger på
Schengenreglerne eller på anden måde har tilknytning dertil, jf. artikel 4, stk. 2, i
tiltrædelsesakten af 2005 —
(14)
(15)
(16)
(17)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 562/2006 foretages følgende ændringer:
1)
I artikel 2 tilføjes følgende numre:
"20. "ind- og udrejsesystem": det system, der er indført i overensstemmelse med [Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om oprettelse af et ind- og udrejsesystem til
registrering af ind- og udrejseoplysninger om tredjelandsstatsborgere, der passerer Den
Europæiske Unions medlemsstaters ydre grænser]
21. "program for registrerede rejsende": et program, som defineret i artikel 3 i [Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om indførelse af et program for registrerede
rejsende]
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451778_0010.png
22. "registreret rejsende": en tredjelandsstatsborger, som defineret i artikel 3 i [Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om indførelse af et program for registrerede
rejsende]
23. "automatiseret grænsekontrol": et fuldt automatiseret system, som bekræfter
rejsedokumentets gyldighed, fastslår, at den rejsende er den retmæssige indehaver af
dokumentet, søger i grænsekontrolregistre og på dette grundlag automatisk kontrollerer, om
indrejsebetingelserne i artikel 5, stk. 1, er opfyldt."
2)
Som artikel 5a indsættes:
"Artikel 5a
Oplysninger, der skal registreres i ind- og udrejsesystemet
1. Ind- og udrejseoplysninger om tredjelandsstatsborgere, der har tilladelse til kortvarigt
ophold i henhold til artikel 5, stk. 1, indlæses i ind- og udrejsesystemet i overensstemmelse
med artikel 11 og 12 i [Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om
oprettelse af et ind- og udrejsesystem til registrering af ind- og udrejseoplysninger om
tredjelandsstatsborgere, der passerer Den Europæiske Unions medlemsstaters ydre grænser].
2. Uanset stk. 1 indlæses der ikke oplysninger om følgende personkategorier i ind- og
udrejsesystemet:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
statsoverhoveder og medlemmer af deres delegation, som er omfattet af
lempelig grænsekontrol, jf. bilag VII, punkt 1
flypiloter og andre besætningsmedlemmer, som er omfattet af lempelig
grænsekontrol, jf. bilag VII, punkt 2
sømænd, som er omfattet af lempelig grænsekontrol, jf. bilag VII, punkt 3
besætningen og passagerer på krydstogtskibe, som ikke skal underkastes
grænsekontrol, jf. bilag VI
personer om bord på lystfartøjer, som ikke skal underkastes grænsekontrol, jf.
bilag VI
personer, som er fritaget for forpligtelsen til kun at passere de ydre grænser
ved grænseovergangsstederne og inden for den normale åbningstid, jf. artikel
4, stk. 2.
3. Ind- og udrejseoplysninger vedrørende indehavere af en tilladelse til lokal grænsetrafik i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1931/2006
2
kan indlæses i ind-
og udrejsesystemet under hensyntagen til de lettelser af grænsepassager, der er omhandlet i
artikel 15 i nævnte forordning."
3)
a)
I artikel 7 foretages følgende ændringer:
I stk. 2, første afsnit, tilføjes følgende punktum:
2
EUT L 405 af 30.12.2006, s. 1.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
"Hvis passet eller rejsedokumentet indeholder en elektronisk datalagringsenhed
(chip), skal chipdataenes ægthed godkendes ved hjælp af en ubrudt kæde af gyldige
certifikater, medmindre dette er umuligt på grund af manglende gyldige certifikater
eller af andre tekniske grunde."
b)
I stk. 3 foretages følgende ændringer:
i)
litra a), nr. iii) affattes således:
"iii) om den pågældende tredjelandsstatsborger ikke allerede har overskredet den
maksimale varighed af det tilladte ophold på medlemsstaternes område ved at
konsultere ind- og udrejsesystemet, jf. artikel 15 i [Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. XXX om oprettelse af et ind- og udrejsesystem til registrering af
ind- og udrejseoplysninger om tredjelandsstatsborgere, der passerer Den Europæiske
Unions medlemsstaters ydre grænser]"
ii)
følgende litra aaa) indsættes efter litra aa):
"aaa) Den indgående indrejsekontrol skal også, hvor det er relevant, omfatte
verifikation af den registrerede rejsendes identitet og den adgang, der er givet til
programmet for registrerede rejsende, jf. artikel 32 [Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. XXX om indførelse af et program for registrerede rejsende]."
iii)
I litra b), tilføjes følgende nummer iv) og v):
"iv) kontrol af, at den pågældende tredjelandsstatsborger ikke har overskredet den
maksimale varighed af det tilladte ophold på medlemsstaternes område ved at
konsultere ind- og udrejsesystemet, jf. artikel 15 i [Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. XXX om oprettelse af et ind- og udrejsesystem til registrering af
ind- og udrejseoplysninger om tredjelandsstatsborgere, der passerer Den Europæiske
Unions medlemsstaters ydre grænser]"
v) kontrol af den registrerede rejsendes identitet og af den adgang, der er givet til
programmet for registrerede rejsende, skal foretages i overensstemmelse med artikel
32 i [Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om indførelse af et
program for registrerede rejsende]."
iv)
c)
I litra c) udgår nr. ii)
Følgende tilføjes som stk. 8:
"8. På anmodning oplyser grænsevagten tredjelandsstatsborgeren om, hvor mange
dage vedkommende højst må opholde sig under hensyntagen til resultaterne af
søgningen i ind- og udrejsesystemet, og, hvor dette er relevant, om varigheden af det
ophold, der er tilladt ifølge visummet. Tredjelandsstatsborgeren kan også anmode
om, at datoen og stedet for ind- eller udrejse registreres skriftligt."
4)
Følgende indsættes som artikel 7a:
"Artikel 7a
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ind- og udrejsekontrol
grænsekontrolsfaciliteter
af
registrerede
rejsende
og
brug
af
automatiserede
1. Uanset artikel 7, stk. 3, litra a), omfatter kontrol af registrerede rejsende ikke undersøgelse
af de aspekter, der henvises til i artikel 7, stk. 3, litra a), nr. ii), iv) og v). Kontrol af
registrerede rejsende kan foretages ved hjælp af automatiserede grænsekontrolfaciliteter under
tilsyn af en grænsevagt.
Hvis det ved en kontrol foretaget ved hjælp af automatiserede grænsekontrolfaciliteter
afsløres, at tredjelandsstatsborgeren ikke er en registreret rejsende, eller at en eller flere
indrejsebetingelser ikke er opfyldt, skal den pågældende tredjelandsstatsborger underkastes en
kontrol i overensstemmelse med artikel 7, stk. 3, litra a).
2. Hvad angår tredjelandsstatsborgere, hvis fingeraftryk er lagret i VIS eller på et
rejsedokument, fra hvilket grænsevagten teknisk og juridisk set har adgang til
fingeraftrykkene, kan der foretages indgående indrejsekontrol ved hjælp af automatiserede
grænsekontrolfaciliteter i kombination med selvbetjeningskiosker for at undersøge de
aspekter, der er omhandlet i artikel 7, stk. 3, litra a), nr. ii), iv) og v). Denne proces skal
overvåges og afsluttes med grænsevagtens individuelle beslutning om at tillade eller afvise
indrejse.
3. Uanset artikel 7, stk. 3, litra b), nr. ii), kan der foretages indgående udrejsekontrol af
registrerede rejsende og af personer, hvis fingeraftryk er lagret i VIS eller på et
rejsedokument, fra hvilket grænsevagten teknisk og juridisk set har adgang til
fingeraftrykkene, ved hjælp af automatiserede grænsekontrolfaciliteter under tilsyn af en
grænsevagt."
5)
I artikel 8, affattes stk. 3 således:
"3.
Selv i tilfælde af lempet kontrol indfører grænsevagten både ind- og
udrejseoplysninger i ind- og udrejsesystemet, jf. artikel 5a. Hvis oplysninger ikke kan indføres
elektronisk, skal de indføres manuelt.
Uanset artikel 5a kan ind- og udrejseoplysninger, i tilfælde af at det er teknisk umuligt, eller at
ind- og udrejsesystemet svigter, lagres lokalt og indføres i ind- og udrejsesystemet, så snart
det er blevet teknisk muligt, eller fejlen er udbedret."
6)
a)
I artikel 9 foretages følgende ændringer:
stk. 2, litra a), affattes således:
"a) Personer, der har ret til fri bevægelighed i henhold til EU-retten, og registrerede rejsende
kan benytte de baner, der er angivet med skiltene i del A og B i bilag III. Hvis de er
indehavere af biometriske pas, kan de også benytte de baner, der er angivet med skiltene i del
D i bilag III"
b)
Som stk. 6 tilføjes:
"6. Hvis medlemsstaterne beslutter at anvende automatiserede grænsekontrolfaciliteter, skal
de anvende skiltene i del D i bilag III til at angive de respektive baner.
7)
Artikel 10 udgår.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8)
Artikel 11 affattes således:
"Artikel 11
Formodning for så vidt angår opfyldelse af betingelserne for opholdets varighed
1. Hvis der ikke findes en indrejsefil i ind- og udrejsesystemet for en tredjelandsstatsborger,
som befinder sig på en medlemsstats område, eller hvis indrejsefilen for
tredjelandsstatsborgeren ikke omfatter en udrejsedato efter udløbet af det tilladte ophold, kan
de kompetente myndigheder have en formodning om, at tredjelandsstatsborgeren ikke eller
ikke længere opfylder de regler for varighed af ophold, der gælder på medlemsstaternes
område.
2. Formodningen i stk. 1 kan afkræftes ved, at tredjelandsstatsborgeren fremlægger et hvilket
som helst troværdigt bevismiddel, f.eks. transportbilletter eller bevis for tilstedeværelse uden
for medlemsstatens område, som viser, at den pågældende har overholdt reglerne for
varigheden af et kortvarigt ophold.
Formodningen kan ligeledes afkræftes ved, at tredjelandsstatsborgeren fremlægger et hvilket
som helst troværdigt bevismiddel for, at vedkommende har ret til fri bevægelighed i henhold
til EU-retten.
I sådanne tilfælde skal de kompetente myndigheder om nødvendigt oprette en sagsmappe i
ind- og udrejsesystemet for den pågældende person og oprette en indrejsefil, ajourføre den
seneste indrejsefil ved, udover de oplysninger der er omhandlet i artikel 11 og 12 i [Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om oprettelse af et ind- og udrejsesystem til
registrering af ind- og udrejseoplysninger om tredjelandsstatsborgere, der passerer Den
Europæiske Unions medlemsstaters ydre grænser], at indlæse følgende oplysninger, eller
slette en eksisterende sagsmappe:
a)
datoen for tredjelandsstatsborgerens passage af en af medlemsstaternes ydre grænser
med henblik på ind- eller udrejse samt grænseovergangsstedet
b)
c)
d)
myndigheden, der indlæste oplysningerne
datoen for indlæsning af oplysningerne
den nye dato for, hvornår tilladelsen til at opholde sig udløber.
3.
Hvis formodningen i stk. 1 ikke afkræftes, kan de kompetente myndigheder udvise
tredjelandsstatsborgeren fra de pågældende medlemsstaters område.
En tredjelandsstatsborger, som hævder at have ret til fri bevægelighed ifølge EU-retten, men
ikke kan bevise det, kan kun udvises af de kompetente grænse- og indvandringsmyndigheder i
den pågældende medlemsstat, jf. direktiv 2004/38/EF."
9)
10)
11)
12)
I bilag II udgår litra f)
Bilag III ændres som angivet i bilaget til nærværende forordning
Bilag IV udgår
Bilag VIII udgår.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451778_0014.png
Artikel 2
Schengeneksekutivkomitéens afgørelse af 21. november 1994 ((SCH/Com-ex (94) 16 rev.)
ophæves.
Artikel 3
Denne forordning træder i kraft på datoen i artikel 48 i [Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. XXX om oprettelse af et ind- og udrejsesystem til registrering af ind- og
udrejseoplysninger om tredjelandsstatsborgere, der passerer Den Europæiske Unions
medlemsstaters ydre grænser] og i artikel 64 i [Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. XXX om indførelse af et program for registrerede rejsende]. [concrete dates will be
inserted when possible]
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i medlemsstaterne i
overensstemmelse med traktaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451778_0015.png
Bilag
I bilag III til forordning (EF) nr. 562/2006 tilføjes følgende del D.
"DEL D
Del D1: Baner med automatiseret grænsekontrol for borgere fra
EU/EØS/CH
[EU / EEA / CH CITIZENS = Borgere i EU/EØS/CH]
Der kræves ingen stjerner for Schweiz, Liechtenstein, Norge og Island
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451778_0016.png
Del D2: Baner med automatiseret grænsekontrol for
tredjelandsstatsborgere
[THIRD-COUNTRY NATIONALS = TREDJELANDSSTATSBORGERE]
Der kræves ingen stjerner for Schweiz, Liechtenstein, Norge og Island
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451778_0017.png
Del D3: Baner med automatiseret grænsekontrol for alle pas
[ALL-PASSPORTS = ALLE PAS]
Der kræves ingen stjerner for Schweiz, Liechtenstein, Norge og Island"
DA
17
DA