Europaudvalget 2024-25
KOM (2013) 0130
Offentligt
3030442_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
27. maj 2025
2025-968
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Folketingets Europaudvalg har i brev af 15. maj 2025 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende KOM (2013) 0130 - Forslag til for-
ordning om kompensation og bistand til luftfartspassager vedboar-
ding afvisning og forsinkelser (Passagerrettighedsforordningen),
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 2:
EU-Kommissionen arbejder på en revision af forordningen om fly-
passagerrettigheder, hvor der er lagt op til flere forringelser af for-
brugerrettighederne. Ved forelæggelsen af forslaget til forhand-
lingsoplæg i Europaudvalget den 21. februar 2025 støttede ministe-
ren en lang række af disse forringelser. Ministeren har den 27. fe-
bruar 2025 udtalt til Ritzau, at de foreslåede ændringer af time-
grænsen for kompensation fra 3 timer til (mindst) 5 timer vil give
flyselskaberne en ”motivation til at komme på vingerne” (”Regerin-
gen vil forringe kompensationsret ved flyforsinkelser”, bragt i bl.a.
Berlingske, den 27. februar 2025). Vil ministeren redegøre for,
hvor ministeren finder belæg for denne påstand? Mener ministe-
ren, at der i dag er flyselskaber, der bevidst vælger at aflyse forsin-
kede fly med den begrundelse, at flypassagererne har ret til kom-
pensation grundet forsinkelsen? Og mener ministeren, at det er
mere omkostningsfuldt for flyselskaberne at blive forsinket end at
aflyse flyrejsen?
Svar:
Revisionen af forordningen om flypassagerers rettigheder har væ-
ret længe ventet og er meget nødvendig. Den gældende forordning
er præget af uklarheder, og mange af de gældende rettigheder
fremgår ikke af forordningens ordlyd. For eksempel kan man ikke
læse i forordningen, at man som passager i dag har ret til kompen-
sation efter tre timers forsinkelse. Dette er nemlig blevet fastslået
af EU-domstolen. Derfor er jeg også glad for, at forhandlingerne er
blevet genoptaget, så vi forhåbentlig kan få klarere og enklere reg-
ler.
kom (2013) 0130 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm. om ændringer af timegrænsen for kompensationsret
3030442_0002.png
Side 2/2
Den danske tilgang til forhandlingerne har været, at der skal være
en hensigtsmæssig balance mellem passagerernes rettigheder og
luftfartsselskabernes forpligtelser.
Ved at hæve tidstærsklen fra tre til fem timer vil det forventeligt
betyde, at vi kommer til at se færre flyvninger blive aflyst. Dette
skal ses i sammenhæng med, at luftfartsselskaber får længere tid til
at udbedre eventuelle tekniske fejl eller håndtere logistiske udfor-
dringer forbundet med at skaffe fly eller flypersonale, som skal
gennemføre den konkrete flyvning. Luftfartsselskaberne vil derved
få en højere grad af fleksibilitet til at sikre, at flyvningen gennemfø-
res. Dette gør sig særligt gældende, når rejseforstyrrelsen opstår
væk fra luftfartsselskabets base.
Den gældende tærskel på tre timer kan resultere i, at luftfartssel-
skaber vælger at aflyse flyvninger for i højere grad at kunne isolere
rejseforstyrrelsen til den berørte flyvning og derved sikre, at forsin-
kelsen ikke spreder sig til senere flyvninger i rotationen.
Derudover vil jeg fremhæve, at der med revisionen af forordningen
også forventes tilføjet nye eller forbedrede rettigheder til passage-
rerne. I Kommissionens forslag indgår bl.a. bedre mulighed for
omlægning og ret til forplejning i ventetiden allerede efter to ti-
mers ventetid uanset flyvningens længde. Herudover er der fore-
slået, at man indfører et delvist forbud mod no-show politikken,
som giver passagererne bedre vilkår for at rejse, end hvad tilfældet
er i dag.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen