Europaudvalget 2024-25
KOM (2013) 0130
Offentligt
3030445_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
27. maj 2025
2025-968
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Folketingets Europaudvalg har i brev af 15. maj 2025 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende KOM (2013) 0130 - Forslag til for-
ordning om kompensation og bistand til luftfartspassager vedboar-
ding afvisning og forsinkelser (Passagerrettighedsforordningen),
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 3:
EU-Kommissionen arbejder på en revision af forordningen om fly-
passagerrettigheder, hvor der er lagt op til flere forringelser af for-
brugerrettighederne. Ved behandling af forslaget i Europaudvalget
den 21. februar 2025 støttede ministeren en lang række af disse
forringelser. Ministeren bedes oplyse, hvor mange danskere, der
forventes at miste retten til kompensation, hvis timegrænsen for
kompensation ændres fra 3 til 5 timer.
Svar:
Det er væsentligt at have for øje, at forordningen om flypassagerers
rettigheder er mere end et spørgsmål om retten til kompensation.
Forordningen indeholder blandt andet også retten til forplejning,
indkvartering, assistance samt omlægning.
I en rapport udarbejdet for Kommissionen i 2020 om beskyttelses-
niveauet for flypassagerers rettigheder i EU fremgår det
1
, at passa-
gerer prioriterer pleje og assistance højest, dernæst omlægning for
at sikre, at de kan nå deres destination hurtigst muligt, og som
tredje prioritet betaling af kompensation. Rapporten er vedlagt
nærværende besvarelse.
Jeg medgiver, at en forøgelse af den indledende tærskel for retten
til kompensation fra tre til fem timer vil medføre, at færre forsin-
kelser vil udløse ret til kompensation. Omvendt vil vi forhåbentligt
1
jf. rapportens Executive summary side vii.
kom (2013) 0130 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm. om, hvor mange danskere, der forventes at miste retten til kompensation ved ændring af timegrænsen for kompensation
3030445_0002.png
Side 2/2
se færre aflysninger, og det finder jeg positivt. Jeg kan endvidere
henvise til min samtidige besvarelse af EUU-spørgsmål nr. 2.
Afslutningsvist finder jeg det væsentligt at fremhæve, at reglerne
omkring kompensation har en afsmittende effekt på billetpriserne.
Det er altså de passagerer, der ikke bliver forsinket, der betaler for
dem, der får kompensation.
Det er min vurdering, at en forøgelse af tidstærsklen for retten til
kompensation sammenholdt med andre nye og forbedrede ret-
tigheder til passagererne vil medvirke til, at vi finder den rette ba-
lance i forslaget.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen