Finansudvalget 2013
KOM (2013) 0146
Offentligt
1229329_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Strasbourg, den 12.3.2013
COM(2013) 146 final
2011/0276 (COD)
Forslag til en
ændring af et kommissionsforslag COM(2012) 496
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om fælles bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den
Europæiske Socialfond, Samhørighedsfonden, Den Europæiske Landbrugsfond for
Udvikling af Landdistrikterne og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond, som er omfattet
af den fælles strategiske ramme, om generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond
for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden og om
ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1229329_0002.png
2011/0276 (COD)
Forslag til en
ændring af et kommissionsforslag COM(2012) 496
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om fælles bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den
Europæiske Socialfond, Samhørighedsfonden, Den Europæiske Landbrugsfond for
Udvikling af Landdistrikterne og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond, som er omfattet
af den fælles strategiske ramme, om generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond
for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden og om
ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006
I Kommissionens forslag COM(2012) 496 foretages følgende ændringer:
1) Følgende indsættes som betragtning 57a:
"57a. I betragtning af det presserende behov for at bekæmpe ungdomsarbejdsløshed i
Unionens
hårdest
ramte
områder
bør
der
iværksættes
et
ungdomsbeskæftigelsesinitiativ, som skal finansieres via en specifik tildeling og
målrettede
investeringer
fra
Den
Europæiske
Socialfond.
Ungdomsbeskæftigelsesinitiativet bør sigte mod at støtte unge, som ikke er i
beskæftigelse eller under uddannelse, og som er bosat i de støtteberettigede regioner.
Ungdomsbeskæftigelsesinitiativet bør gennemføres som en del af målet om
investeringer i vækst og beskæftigelse."
2) Artikel 18 affattes således:
"Artikel 18
Resultatreserve
5 % af de midler, der tildeles hver FSR-fond og hver medlemsstat, undtagen midler, der
tildeles målet om europæisk territorialt samarbejde, ungdomsbeskæftigelsesinitiativet og
afsnit V i EHFF-forordningen, udgør en resultatreserve, der tildeles i overensstemmelse med
artikel 20."
3) Artikel 44, stk. 5, første punktum, affattes således:
"De i stk. 1-4 omhandlede årlige gennemførelsesrapporter betragtes som
tilfredsstillende, hvis de indeholder alle de oplysninger, der kræves i de nævnte
stykker og i de fondsspecifikke regler."
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1229329_0003.png
4) Artikel 83 affattes således:
"Artikel 83
Ressourcer til økonomisk, social og territorial samhørighed
1.
De midler til økonomisk, social og territorial samhørighed, der er til rådighed til
budgetmæssige forpligtelser i perioden 2014-2020, er på [x] EUR i 2011-priser i
overensstemmelse med den årlige fordeling, der fremgår af bilag III, hvoraf [x] EUR udgør
de samlede midler, der er afsat til EFRU, ESF og Samhørighedsfonden, og [3 000 000 000]
EUR udgør en specifik tildeling til ungdomsbeskæftigelsesinitiativet. Med henblik på
programmering og efterfølgende optagelse i Unionens almindelige budget, indekseres
midlerne til økonomisk, social og territorial samhørighed med 2 % om året.
2.
Kommissionen vedtager i form af gennemførelsesretsakter en afgørelse om den årlige
fordeling af de samlede midler til fondene i medlemsstaterne i overensstemmelse med de
kriterier og den metode, der er fastsat i bilag IIIa og den årlige fordeling af midler fra den
specifikke tildeling til ungdomsbeskæftigelsesinitiativet opdelt efter medlemsstat, sammen
med listen over støtteberettigede områder i overensstemmelse med de kriterier og den
metode, der er fastsat i bilag IIIb, jf. dog denne artikels stk. 3 og artikel 84, stk. 7.
3.
0,35 % af de samlede midler afsættes til teknisk bistand på Kommissionens initiativ."
"3a. Midlerne til ungdomsbeskæftigelsesinitiativet udgør [3 000 000 000] EUR fra
den særlige tildeling til ungdomsbeskæftigelsesinitiativet og mindst [3 000 000 000]
EUR fra ESF's målrettede investeringer."
6) I artikel 93, stk. 2, tilføjes følgende andet afsnit:
"Første afsnit finder ikke anvendelse på ungdomsbeskæftigelsesinitiativet."
5) I artikel 84 indsættes følgende stykke:
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1229329_0004.png
7) Følgende indsættes som bilag IIIb:
"BILAG IIIb
Metode for den specifikke tildeling til ungdomsbeskæftigelsesinitiativet, jf. artikel 83
I. Den årlige fordeling af den specifikke tildeling til ungdomsbeskæftigelsesinitiativet
bestemmes på grundlag af følgende trin:
1. Antallet af unge arbejdsløse i alderen 15-24 år skal bestemmes i de NUTS 2-regioner, som
havde en ungdomsarbejdsløshed på over 25 % i 2012 (i det følgende benævnt de
"støtteberettigede områder").
2. Tildelingen for hver enkelt støtteberettiget region beregnes på grundlag af forholdet
mellem antallet af unge arbejdsløse i den støtteberettigede region og det i punkt 1
omhandlede samlede antal unge arbejdsløse i alle de støtteberettigede regioner.
3. Tildelingen for hver enkelt medlemsstat er summen af tildelingerne for de enkelte
støtteberettigede regioner.
Den specifikke tildeling til ungdomsbeskæftigelsesinitiativet tages ikke i betragtning ved
anvendelsen af de i bilag IIIa omhandlede regler om lofter i forbindelse med tildelingen af de
samlede midler."
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1229329_0005.png
10) I bilag V, i tabellen vedrørende "tematiske forhåndsbetingelser", indsættes følgende række:
Varig integration på
arbejdsmarkedet af unge i
alderen 15-24 år, som ikke
er i beskæftigelse eller
under uddannelse:
Eksistensen af en omfattende,
strategisk politisk ramme for
opfyldelse af målsætningerne i
ungdomsbeskæftigelsespakken
og navnlig for indførelse af en
ungdomsgaranti
i
overensstemmelse med Rådets
henstilling af [xxx]
"8.6.
Der findes en omfattende, strategisk politisk ramme for opfyldelse af målsætningerne i
ungdomsbeskæftigelsespakken og navnlig for indførelse af en ungdomsgaranti i
overensstemmelse med Rådets henstilling af [xxx], som:
er baseret dokumentation vedrørende resultaterne for unge i alderen 15-24 år, som
ikke er i beskæftigelse eller under uddannelse:
- indfører et system til indsamling og analyse af data og oplysninger om
ungdomsgarantiordningen på relevante niveauer, som giver et tilstrækkeligt
evidensgrundlag for udvikling af målrettede politikker og overvåger udviklingen
ved hjælp af kontrafaktiske evalueringer, når det er muligt
udpeger den offentlige myndighed, der har ansvaret for oprettelse og forvaltning af
ungdomsgarantiordningen og koordinering af partnerskaber på alle niveauer og i
alle sektorer
inddrager alle berørte parter, der er relevante i forbindelse med bekæmpelse af
ungdomsarbejdsløshed
er baseret på tidlig intervention og aktivering
omfatter støtteforanstaltninger for integration på arbejdsmarkedet, herunder
foranstaltninger til forbedring af kvalifikationer og arbejdsmarkedsrelaterede
foranstaltninger."
DA
5
DA