Europaudvalget 2013
KOM (2013) 0201
Offentligt
1451874_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.4.2013
COM(2013) 201 final
2013/0108 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESFORORDNING
om indførelse af en endelig antidumpingtold og om endelig opkrævning af den
midlertidige told på importen af rørfittings af deformerbart støbejern med gevind med
oprindelse i Folkerepublikken Kina og Thailand og om afslutning af proceduren for
Indonesien
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451874_0002.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUND FOR FORSLAGET
110
Begrundelse og formål
Forslaget vedrører anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af
30. november 2009 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er
medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
1
("grundforordningen"), i antidumping-
proceduren vedrørende importen af rørfittings af deformerbart støbejern med gevind
med oprindelse i Folkerepublikken Kina, Thailand og Indonesien.
120
Generel baggrund
Dette forslag er fremsat som led i gennemførelsen af grundforordningen og som
resultat af en undersøgelse, der blev foretaget i overensstemmelse med de
indholdsmæssige og proceduremæssige krav i grundforordningen.
139
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Kommissionens forordning (EU) nr. 1071/2012 om indførelse af en midlertidig
antidumpingtold på importen af rørfittings af deformerbart støbejern med gevind med
oprindelse i Folkerepublikken Kina og Thailand.
141
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
2) R
ESULTAT AF HØRINGER AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Høring af interesserede parter
219
De interesserede parter, der er berørt af proceduren, har haft mulighed for at forsvare
deres interesser i forbindelse med undersøgelsen i overensstemmelse med
grundforordningen.
Ekspertbistand
229
230
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget er et resultat af gennemførelsen af grundforordningen.
Grundforordningen foreskriver ikke en generel konsekvensanalyse, men indeholder en
udtømmende liste over de forhold, der skal vurderes.
3)
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
305
Resumé af forslaget
Den 16. februar 2012 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse ("indlednings-
meddelelsen") i
Den Europæiske Unions Tidende
om indledning af en antidumping-
procedure vedrørende importen til Unionen af rørfittings af deformerbart støbejern med
1
EUT L 343 af 22.12.2009, s. 51.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gevind med oprindelse i Folkerepublikken Kina, Thailand og Indonesien.
Antidumpingproceduren blev indledt som følge af en klage, der blev indgivet den 3.
januar 2012 af Defence Committee of Tube or Pipe Cast Fittings, of Malleable Cast
Iron of the European Union ("klageren") på vegne af producenter, som tegner sig for
over 50 % af Unionens samlede produktion af rørfittings af deformerbart støbejern med
gevind; klagen indeholdt beviser for dumping og for væsentlig skade som følge heraf.
Den 15. november 2012 indførte Kommissionen ved forordning (EU) nr. 1071/2012 en
midlertidig antidumpingtold på importen til Unionen af rørfittings af deformerbart
støbejern med gevind med oprindelse i Folkerepublikken Kina og Thailand på mellem
15,9 % og 67,8 %. Der blev ikke indført en midlertidig antidumpingtold på importen af
rørfittings af deformerbart støbejern med gevind med oprindelse i Indonesien.
Vedlagte forslag til Rådets forordning er baseret på de endelige undersøgelses-
resultater, som bekræftede forekomsten af dumping og deraf følgende skade, og at
indførelsen af foranstaltninger ikke er i strid med Unionens interesser. De foreløbige
konklusioner blev generelt bekræftet, men varedækningen er blevet indskrænket, og
ændringer i beregningen af dumping og skade har ført til en reduktion af tolden, som
nu ligger mellem 14,9 % og 57,8 %.
Det foreslås derfor, at Rådet vedtager vedlagte forslag til forordning, der bør
offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende
senest den 15. maj 2013.
310
Retsgrundlag
Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab.
329
Nærhedsprincippet
Forslaget hører under Unionens enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor ikke
anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
331
332
Foranstaltningens form er beskrevet i ovennævnte grundforordning og giver ikke
mulighed for nationale beslutninger.
Det er ikke relevant at forklare, hvordan byrder af finansiel eller administrativ art, der
pålægges Unionen, nationale regeringer, regionale og lokale myndigheder,
erhvervsdrivende og borgere, begrænses mest muligt og står i rimeligt forhold til
forslagets mål.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
341
342
Foreslåede instrumenter: forordning.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grund:
Ovennævnte grundforordning foreskriver ikke alternative muligheder.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4) V
IRKNINGER FOR BUDGETTET
409
Forslaget får ingen konsekvenser for Unionens budget.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451874_0005.png
2013/0108 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESFORORDNING
om indførelse af en endelig antidumpingtold og om endelig opkrævning af den
midlertidige told på importen af rørfittings af deformerbart støbejern med gevind med
oprindelse i Folkerepublikken Kina og Thailand og om afslutning af proceduren for
Indonesien
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om
beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske
Fællesskab
2
("grundforordningen"), særlig artikel 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen efter høring af det rådgivende udvalg,
og
ud fra følgende betragtninger:
A.
1.
(1)
Midlertidige foranstaltninger
Ved Kommissionens forordning (EU) nr. 1071/2012
3
af 15. november 2012
("forordningen om midlertidig told") indførtes en midlertidig antidumpingtold på
importen af rørfittings af deformerbart støbejern med gevind med oprindelse i
Folkerepublikken Kina ("Kina") og Thailand.
Proceduren blev indledt ved en indledningsmeddelelse
4
, der blev offentliggjort den 16.
februar 2012 som følge af en klage, der blev indgivet den 3. januar 2012 af Defence
Committee of Tube or Pipe Cast Fittings, of Malleable Cast Iron of the European
Union ("klageren") på vegne af producenter, som tegner sig for over 50 % af Unionens
samlede produktion af rørfittings af deformerbart støbejern med gevind
("deformerbare fittings med gevind").
Som anført i betragtning 15 i forordningen om midlertidig told omfattede
undersøgelsen af dumping og skade perioden fra 1. januar 2011 til 31. december 2011
(herefter "undersøgelsesperioden" eller "UP"). Undersøgelsen af udviklingstendenser
af relevans for skadesvurderingen dækkede perioden fra 1. januar 2008 til udgangen af
undersøgelsesperioden ("den betragtede periode").
Efterfølgende procedure
Efter fremlæggelsen af de væsentligste kendsgerninger og betragtninger, der lå til
grund for beslutningen om at indføre midlertidige antidumpingforanstaltninger
("fremlæggelse af foreløbige konklusioner"), indgav adskillige interesserede parter
EUT L 343 af 22.12.2009, s. 51.
EUT L 318 af 15.11.2012, s. 10.
EUT C 44 af 16.2.2012, s. 33.
PROCEDURE
(2)
(3)
2.
(4)
2
3
4
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451874_0006.png
skriftlige redegørelser for at tilkendegive deres synspunkter vedrørende de foreløbige
konklusioner. Parter, der anmodede herom, fik også lejlighed til at blive hørt.
(5)
Kommissionen fortsatte med at indhente og analysere alle de oplysninger, som den
anså for nødvendige for at træffe endelig afgørelse i sagen.
B.
(6)
DEN PÅGÆLDENDE VARE OG SAMME VARE
En interesseret part hævdede, at den vare, de importerer, ikke burde være omfattet af
den pågældende vare, da denne vare besad særlige tekniske egenskaber. Disse
deformerbare fittings har konisk gevind i modsætning til det lige gevind i de andre
importerede deformerbare fittings.
Det fremgik imidlertid af undersøgelsen, at bortset fra disse tekniske egenskaber har
de deformerbare fittings de samme fysiske og tekniske egenskaber som de andre
importerede deformerbare fittings. Desuden viste undersøgelsen for så vidt angår
anvendelsesformål, at rørfittings med konisk gevind anvendes på samme måde som de
andre importerede deformerbare fittings. Faktisk blev det konstateret i en medlemsstat,
hvor begge typer anvendes, at de var indbyrdes udskiftelige. Denne påstand blev
derfor afvist.
En interesseret part hævdede at deformerbare fittings med gevind og hvid kerne kan
sælges over hele Unionen, mens deformerbare fittings med gevind og sort kerne kun
kan sælges i Det Forenede Kongerige, Republikken Irland, Malta og Cypern. Derfor
konkurrerer deformerbare fittings med gevind og sort og hvid kerne angiveligt ikke
fuldt ud på EU-markedet.
Det fremgik imidlertid af undersøgelsen, at størstedelen af importen af deformerbare
fittings med gevind og sort kerne med oprindelse i de pågældende lande går til lande
på det europæiske kontinent, f.eks. Tyskland, Italien, Polen og Spanien. Det
konkluderes således, at deformerbare fittings med gevind og sort og hvid kerne
konkurrerer fuldt ud på EU-markedet og ikke kun i et begrænset antal medlemsstater.
En importør gentog sin påstand om, at samlinger af kompressionsfittings ikke burde
høre under definitionen af den pågældende vare. Denne importør gjorde gældende, at
samlinger af kompressionsfittings har et andet anvendelsesformål og fremlagde
dokumentation for, at gevindet på samlingen af kompressionsfittings let kan skelnes
fra gevindet på en standardfitting, da det er fremstillet efter en anden ISO-standard
5
.
Efter at have overvejet den fremsendte dokumentation blev det konkluderet, at
varedækningen burde begrænses i overensstemmelse hermed.
To andre interesserede parter fremførte, at fittings af deformerbart støbejern til
elektriske installationsrør og særlig runde forgreningsdåser med gevind af deformer-
bart støbejern, som er en væsentlig del i alle kabelkanaler og installationsrør burde
udelukkes fra varedækningen. De hævdede, at sådanne forgreningsdåser har
forskellige formål (dvs. samle og beskytte elektriske ledningssystemer i modsætning
til sikre mod et begrænset udslip af gas eller vand som i tilfælde af standardfittings,
der blev undersøgt i denne procedure). De kan også nemt skelnes fra andre fittings (i
stedet for at skulle være absolut gas- eller væsketætte, har de et let aftageligt låg, der
sikrer nem adgang til ledningerne, når de er samlet i et system efter import. Efter nøje
overvejelse af disse argumenter, blev det konkluderet, at runde forgreningsdåser med
gevind uden låg af deformerbart støbejern bør udelukkes fra varedækningen.
Kompressionsfittings anvender ISO DIN 13 metrisk gevind, hvorimod standardfittings med gevind
normalt anvender ISO 7/1 og ISO 228/1 gevind.
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
5
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(12)
Ud fra ovenstående blev det fundet hensigtsmæssigt at revidere definitionen af
varedækningen som fastlagt ved forordningen om midlertidig told. Derfor er den
pågældende vare definitivt fastlagt som rørfittings af deformerbart støbejern med
gevind, i øjeblikket henhørende under KN-kode ex 7307 19 10, med undtagelse af
samlinger af kompressionsfittings i henhold til ISO DIN 13 metrisk gevind og runde
forgreningsdåser med gevind uden låg af deformerbart støbejern.
Da der ikke er fremsat andre bemærkninger vedrørende den pågældende vare og
samme vare, bekræftes konklusionerne i betragtning 17-21 og betragtning 23-28 i
forordningen om midlertidig told hermed.
C.
STIKPRØVEUDTAGNING
Efter fremlæggelsen af de foreløbige konklusioner indkom der ingen bemærkninger til
stikprøveudtagningen af EU-producenter, eksporterende producenter i Kina og ikke
forretningsmæssigt forbundne importører. Konklusionerne i betragtning 29-31 i
forordningen om midlertidig told bekræftes hermed.
D.
DUMPING
Folkerepublikken Kina
Markedsøkonomisk behandling og individuel behandling
Da der ikke er fremsat bemærkninger om markedsøkonomisk behandling og individuel
behandling, bekræftes de foreløbige konklusioner i betragtning 32-46 i forordningen
om midlertidig told hermed.
Referenceland
Da der ikke blev fremsat bemærkninger om referencelandet, bekræftes konklusionerne
i betragtning 47-53 i forordningen om midlertidig told hermed.
Normal værdi, eksportpris og sammenligning
En kinesisk eksporterende producent hævdede, at den normale værdi burde beregnes
ud fra det hjemmemarkedssalg, som den eneste samarbejdsvillige producent i
referencelandet havde, selv om det ikke har fundet sted i repræsentativ mængde som
fastsat i grundforordningens artikel 2, stk. 2. Dette krav kan godkendes i forbindelse
med et referenceland. I overensstemmelse hermed blev det hjemmemarkedssalg, som
den eneste samarbejdsvillige producent i referencelandet havde haft i normal handel,
anvendt til at fastsætte den normale værdi.
Den samme kinesiske eksporterende producent hævdede, at dumpingmargenen burde
fastsættes ud fra det samlede eksportsalg og ikke kun for de varetyper, der var direkte
sammenlignelige med de typer, der var blevet solgt på hjemmemarkedet af
producenten i referencelandet. Denne påstand blev godkendt. Med hensyn til disse
ikke direkte sammenlignelige varetyper var den normale værdi baseret på den
matematiske gennemsnitlige normale værdi for de tilsvarende varetyper, og der blev
foretaget en justering ved hjælp af markedsværdien for forskellene i de fysiske
egenskaber i henhold til grundforordningens artikel 2, stk. 10, litra a).
Da der ikke er fremsat andre bemærkninger om normal værdi, eksportpris og
sammenligning, bekræftes konklusionerne i betragtning 54, 59-61 og 64-67 i
forordningen om midlertidig told hermed.
(13)
(14)
1.
1.1.
(15)
1.2.
(16)
1.3.
(17)
(18)
(19)
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451874_0008.png
1.4.
(20)
Dumpingmargener
For de virksomheder, der indgik i stikprøven, blev den vejede gennemsnitlige normale
værdi af hver type af den samme vare, som blev beregnet for referencelandet,
sammenlignet med den vejede gennemsnitlige eksportpris for den tilsvarende type af
den pågældende vare, jf. grundforordningens artikel 2, stk. 11 og 12.
På det grundlag blev de endelige dumpingmargener, udtrykt som en procentdel af cif-
prisen, frit Unionens grænse, ufortoldet, fastsat til følgende:
Virksomhed
Hebei Jianzhi
Jinan Meide
Qingdao Madison
Dumpingmargen
57,8 %
40,8 %
24,6 %
(21)
(22)
Den vejede gennemsnitlige dumpingmargen for de samarbejdsvillige eksporterende
producenter, der ikke indgik i stikprøven, blev beregnet i henhold til bestemmelserne i
grundforordningens artikel 9, stk. 6. Denne margen blev i overensstemmelse hermed
beregnet på grundlag af de margener, der var fastsat for de eksporterende producenter i
stikprøven.
På dette grundlag blev dumpingmargenen for de samarbejdsvillige virksomheder, der
ikke indgik i stikprøven, midlertidigt fastsat til 41,1 %.
For alle de andre eksporterende producenter i Kina blev dumpingmargenerne beregnet
på grundlag af de foreliggende faktiske oplysninger, jf. grundforordningens artikel 18.
Til dette formål blev samarbejdsgraden først fastlagt ved at sammenligne mængden af
eksport til Unionen, som de samarbejdsvillige eksporterende producenter havde
angivet, med mængden af den kinesiske eksport som fastsat i betragtning 51.
Da samarbejdet udgjorde over 50 % af den samlede kinesiske eksport til Unionen, og
da erhvervsgrenen kan betragtes som opsplittet på grund af det store antal
eksporterende producenter i Kina, kan samarbejdsgraden betragtes som høj. Derfor
blev restdumpingtolden fastsat til niveauet for den virksomhed i stikprøven, som
havde den højeste dumpingmargen.
På det grundlag blev de endelige dumpingmargener, udtrykt som en procentdel af cif-
prisen, frit Unionens grænse, ufortoldet, fastsat til følgende:
Virksomhed
Hebei Jianzhi
Jinan Meide
Qingdao Madison
Andre samarbejdsvillige virksomheder
Alle andre virksomheder
Dumpingmargen
57,8 %
40,8 %
24,6 %
41,1 %
57,8 %
(23)
(24)
(25)
(26)
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451874_0009.png
2.
2.1.
(27)
Indonesien
Normal værdi, eksportpris og sammenligning
Da der ikke er fremsat bemærkninger vedrørende normal værdi, eksportpris og
sammenligning, bekræftes konklusionerne i betragtning 75-87 og 91 i forordningen
om midlertidig told vedrørende Indonesien hermed.
Dumpingmargener
Da samarbejdsgraden blev betragtet som høj (eksportmængden fra den eneste
samarbejdsvillige indonesiske virksomhed tegnede sig for mere end 80 % af den
samlede indonesiske eksport til Unionen i UP), blev dumpingmargenen for alle andre
eksporterende producenter fra Indonesien fastsat til det samme niveau som for den
samarbejdsvillige virksomhed.
På det grundlag blev de endelige dumpingmargener for de indonesiske virksomheder,
udtrykt som en procentdel af cif-prisen, frit Unionens grænse, ufortoldet, fastsat til
følgende:
Virksomhed
PT. Tri Sinar Purnama
Alle andre virksomheder
Dumpingmargen
11,0 %
11,0 %
2.2.
(28)
(29)
3.
3.1.
(30)
(31)
Thailand
Normal værdi, eksportpris og sammenligning
Der blev ikke modtaget bemærkninger, som kunne føre til en ændring i den anvendte
metode for den aktuelle dumpingberegning i forbindelse med Thailand.
Følgelig bekræftes konklusionerne i betragtning 75-88 i forordningen om midlertidig
told vedrørende normal værdi, eksportpris og sammenligning, for så vidt angår
Thailand.
Dumpingmargener
En fornyet undersøgelse og en tilpasning af dumpingberegningen førte til en lidt lavere
dumpingmargen på 15,5 % for en af de thailandske eksporterende producenter.
Dumpingmargenen for den anden samarbejdsvillige eksporterende producent
bekræftes endeligt på samme niveau som på det foreløbige stadie.
Da samarbejdsgraden blev betragtet som høj (eksportmængden fra de to
samarbejdsvillige thailandske virksomheder tegnede sig for mere end 80 % af den
samlede thailandske eksport til Unionen i UP), blev dumpingmargenen for alle andre
eksporterende producenter fra Thailand fastsat til niveauet for den højeste
dumpingmargen hos de to samarbejdsvillige virksomheder.
3.2.
(32)
(33)
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451874_0010.png
(34)
På det grundlag blev de endelige dumpingmargener for de thailandske virksomheder,
udtrykt som en procentdel af cif-prisen, frit Unionens grænse, ufortoldet, fastsat til
følgende:
Virksomhed
BIS Pipe Fitting Industry Co., Ltd.
Siam Fittings Co., Ltd.
Alle andre virksomheder
E.
SKADE
Dumpingmargen
15,5 %
50,7 %
50,7 %
1.
(35)
EU-produktionen
Da der ikke er fremsat bemærkninger om EU-produktionen, bekræftes betragtning 94 i
forordningen om midlertidig told hermed. Det skal tilføjes, at i den betragtede periode
blev den samme vare fremstillet af yderligere tre producenter i Unionen, som ophørte
med deres produktion mellem 2008 og 2009 og en anden producent, som ophørte med
produktionen hen mod slutningen af den betragtede periode.
Definition af EU-erhvervsgrenen
Interesserede parter hævdede, at begge de stikprøveudvalgte grupper af EU-
producenter importerer den pågældende vare og derfor ikke bør anses for at være en
del af EU-erhvervsgrenen jf. artikel 4, stk. 1, litra a).
I den forbindelse blev det fastslået, at begge de stikprøveudvalgte grupper af EU-
producenter faktisk importerer den pågældende vare. For det første bør det bemærkes,
at konklusionen om, at en EU-producent også er en importør af den pågældende vare,
ikke automatisk fører til udelukkelsen af denne EU-producent fra EU-erhvervsgrenen,
og for det andet at for hver af EU-producenterne var denne import af mindre betydning
sammenlignet med virksomhedsgruppernes samlede produktion og salg. Det bekræftes
derfor, at begge virksomhedsgrupper anses for at være en del af EU-erhvervsgrenen.
Desuden hævdede en interesseret part, at en EU-producent ikke burde anses for at
være en del af EU-erhvervsgrenen, da EU-producenten angiveligt er
forretningsmæssigt forbundet med en importør af den pågældende vare. Imidlertid bør
det først bemærkes, at konklusionen om en forretningsmæssig forbindelse mellem en
EU-producent og en eksportør ikke automatisk fører til udelukkelsen af denne EU-
producent fra EU-erhvervsgrenen, og for det andet var der ikke nogen dokumentation
for, at den eventuelle forretningsmæssige forbindelse mellem EU-producenten og
importøren ville opfylde kriterierne i grundforordningens artikel 4, stk. 2. Desuden er
den mængde, der importeres af den angiveligt forretningsmæssigt forbundne importør
kun en mindre del af den mængde, der produceres og sælges af den angiveligt
forretningsmæssigt forbundne EU-producent. Af den grund ville EU-producenten
stadig blive anset for at være en del af EU-erhvervsgrenen, selv hvis det blev
konstateret, at EU-producenten og importøren var forretningsmæssigt forbundet.
Med hensyn til definitionen af EU-erhvervsgrenen i forbindelse med vurderingen af
skade anses alle EU-producenter, som fremstillede samme vare i den betragtede
periode, derfor for at udgøre erhvervsgrenen i Unionen, og vil således i det
2.
(36)
(37)
(38)
(39)
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451874_0011.png
efterfølgende blive omtalt som "EU-erhvervsgrenen", jf. grundforordningens artikel 4,
stk. 1.
3.
(40)
EU-forbruget
En interesseret part fremsatte bemærkninger til det forhold at EU-erhvervsgrenens
produktion i den betragtede periode overstiger dens salg. Samtidig blev der rapporteret
en nedgang i lagerbeholdningerne, som var usandsynlig, da en produktion, som
overstiger salget, burde føre til en forøgelse af lagerbeholdningerne.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at der faktisk opstod en fejl i rapporteringen af
EU-erhvervsgrenens salg i Unionen, således at en vis salgsmængde fra de EU-
producenter, der ikke indgik i stikprøven, ikke blev helt medregnet, hvorimod
rapporteringen på det foreløbige stadie af produktion og lagerbeholdninger blev anset
for at være korrekt. Denne fejl blev rettet, og følgelig skulle EU-forbruget og
markedsandelen på EU-markedet også revideres i overensstemmelse hermed. Som
følge af lukningen af tre EU-producenter i den betragtede periode som omhandlet i
betragtning 113 i forordningen om midlertidig told har ændringen af EU-forbruget haft
en større virkning i begyndelsen af den betragtede periode.
EU-forbruget faldt markant med 28 % mellem 2008 og 2009, hvorefter det steg med 7
procentpoint til et niveau, der lå 21 % under forbruget i begyndelsen af den betragtede
periode.
EU-forbrug (ton)
2008
EU-forbruget
Indeks
84 270
100
2009
60 807
72
2010
60 640
72
UP
66 493
79
(41)
(42)
Kilde:
Oplysninger i klagen, Eurostat og spørgeskemabesvarelser
4.
4.1.
(43)
Import fra de pågældende lande
Kumulativ vurdering af virkningerne af den pågældende import
Hvad angår mængden af dumpingimport fra Indonesien, blev det endeligt bekræftet, at
den kun udgjorde ca. 2,5 % af den samlede import af samme vare til Unionen i UP.
Den kan derfor ikke betragtes som en årsag til den væsentlige skade, som påførtes EU-
erhvervsgrenen, jf. grundforordningens artikel 9, stk. 3, eller bestemmelserne i WTO's
antidumpingaftale.
I lyset af ovenstående konkluderes det endeligt, at denne import ikke skal kumuleres
med dumpingimporten fra Kina og Thailand.
Med hensyn til den kumulative vurdering af importen fra Kina og Thailand i
forbindelse med analysen af skade og årsagssammenhæng hævdede interesserede
parter, at importen fra Thailand ikke burde vurderes kumulativt med importen fra Kina
af flere årsager.
For det første blev det fremført, at salgsmængden af importen fra Thailand er meget
lavere end importen fra Kina, og at salgsmængden for importen fra Thailand er for
nedadgående i absolutte tal. Imidlertid er mængden af importen fra Thailand ikke
ubetydelig og derfor tilstrækkelig til, at der kan foretages kumulation. Desuden øgede
(44)
(45)
(46)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den thailandske import sin markedsandel i den betragtede periode med 19 % (jf.
tabellen i betragtning 51), selv om den faldt i absolutte tal (jf. tabellen i betragtning
51).
(47)
Med hensyn til priserne blev det fremført, at importen fra Thailand gennemsnitligt
sælges til højere priser end importen fra Kina. Det er korrekt, men den thailandske
import underbyder ikke desto mindre i betydelig grad EU-erhvervsgrenens priser.
Endvidere var prisforskellen mellem importen fra Thailand og importen fra Kina
konstant faldende i den betragtede periode fra 698 EUR/ton i 2008 til 472 EUR/ton i
UP, jf. tabellen i betragtning 108 i forordningen om midlertidig told.
Da der ikke er fremsat andre specifikke påstande eller bemærkninger, bekræftes
indholdet af betragtning 98-105 i forordningen om midlertidig told hermed.
Importmængde, markedsandel af den pågældende dumpingimport, dens importpriser
og underbud.
Nogle interesserede parter hævdede, at importmængden for Kina som anført i
betragtning 106 i forordningen om midlertidig told er for høj, da den relevante KN-
kode omfatter alle former for fittings af deformerbart støbejern og ikke kun fittings
med gevind.
I denne forbindelse skal det bemærkes, at ikke hele den indberettede mængde under
KN-koden blev anset for at være fittings med gevind. Den mængde, der blev
indberettet i forordningen om midlertidig told, var allerede justeret i nedadgående
retning ud fra oplysninger fra de nationale toldmyndigheder. Denne mængde var i tråd
med oplysningerne i klagen. Interesserede parter havde tilstrækkelig tid til at indsende
bemærkninger hertil. Imidlertid indkom der ingen oplysninger i den forbindelse af
nogen af de interesserede parter hverken før offentliggørelsen af forordningen om
midlertidig told eller inden for den frist, der var givet for indsendelse af bemærkninger
til forordningen om midlertidig told. Det kinesiske handelskammer indsendte nogle
kvantificerbare oplysninger vedrørende det angiveligt korrekte omfang af kinesisk
import meget sent i proceduren, næsten to måneder efter fristen for indsendelse af
bemærkninger til forordningen om midlertidig told, med andre ord næsten et år efter
undersøgelsens indledning, da importtallene blev oplyst for første gang i den ikke
fortrolige udgave af klagen. Indsendelsen af disse oplysninger efter fristen betyder, at
det ikke er muligt at verificere disse gennem en objektiv undersøgelsesproces uden at
forlænge undersøgelsesperioden urimeligt ud over den frist på 15 måneder, der er
fastlagt i grundforordningens artikel 6, stk. 9. Under alle omstændigheder synes disse
oplysninger at undervurdere importmængden fra Kina væsentligt, da de kun er baseret
på skøn vedrørende eksporten fra de samarbejdsvillige virksomheder og derfor ikke
kan anses for nøjagtige. Påstanden blev derfor afvist.
(48)
4.2.
(49)
(50)
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451874_0013.png
(51)
Imidlertid indsendte en række importører oplysninger om deres import af varer ud
over den pågældende vare, der blev importeret under samme KN-kode i den betragtede
periode. Der kunne tages hensyn til disse oplysninger, og importmængden fra de
pågældende lande blev i overensstemmelse hermed justeret i nedadgående retning.
Importmængde til Unionen (ton)
2008
Kina
Indeks
Thailand
Indeks
De to pågældende
lande
Indeks
24 180
100
3 723
100
27 903
100
2009
20 876
86
2 681
72
23 558
84
2010
20 416
84
3 331
89
23 747
85
UP
28 894
119
3 485
94
32 379
116
Kilde:
Oplysninger i klagen, Eurostat og spørgeskemabesvarelser
(52)
Som følge af problematikken vedrørende EU-erhvervsgrenens salg i Unionen som
anført i betragtning 41 måtte også markedsandelen for dumpingimporten fra de to
pågældende lande justeres. Markedsandelen for dumpingimporten fra de to
pågældende lande steg med 15,6 procentpoint fra 33,1 % til 48,7 % i den betragtede
periode. Denne vækst i markedsandelen fandt hovedsagelig sted mellem 2010 og UP i
en periode, hvor efterspørgslen var på vej op igen.
EU-erhvervsgrenens markedsandel
2008
Kina
Indeks
Thailand
Indeks
De to pågældende
lande
Indeks
28,7 %
100
4,4 %
100
33,1 %
100
2009
34,3 %
120
4,4 %
100
38,7 %
117
2010
33,7 %
117
5,5 %
124
39,2 %
118
UP
43,5 %
151
5,2 %
119
48,7 %
147
Kilde:
Oplysninger i klagen, Eurostat og spørgeskemabesvarelser
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451874_0014.png
(53)
En interesseret part anmodede om, at de samlede oplysninger om salgsprisen pr.
varetype for EU-erhvervsgrenen skulle fremlægges. Da stikprøven imidlertid kun
bestod af to grupper af producenter, som anført i betragtning 111 i forordningen om
midlertidig told, kunne de faktiske samlede oplysninger ikke fremlægges af
fortrolighedshensyn. Dette hensyn gælder også for fremlæggelsen af de samlede
oplysninger om salgsprisen pr. varetype.
Interesserede parter hævdede, at importen fra de pågældende lande kommer ind i
Unionen i et andet handelsled end de varer, der sælges af EU-producenterne. Det blev
faktisk bekræftet, at det er tilfældet, og EU-erhvervsgrenen og importørerne er normalt
fælles om en væsentlig del af kunderne. Påstanden kunne derfor godkendes, og der
blev givet en indrømmelse i form af en justering for handelsled.
Følgelig blev underbudsmargenerne i betragtning 110 i forordningen om midlertidig
told justeret i nedadgående retning. Ikke desto mindre var de underbudsmargener, der
blev konstateret, ret betydelige på mellem 25 % til 45 %, med undtagelse af en
thailandsk eksportør, hvor underbudsmargenen blev konstateret til ca. 10 %.
Da der ikke er fremsat andre påstande eller bemærkninger, bekræftes indholdet af
betragtning 108-109 i forordningen om midlertidig told hermed.
EU-erhvervsgrenens situation
I mangel af andre påstande eller bemærkninger bekræftes betragtning 111 i
forordningen om midlertidig told hermed.
Produktion, produktionskapacitet og kapacitetsudnyttelse
Da der ikke blev fremsat bemærkninger om produktion, produktionskapacitet og
kapacitetsudnyttelse, bekræftes betragtning 112-114 i forordningen om midlertidig
told hermed.
Lagerbeholdninger
Da der ikke blev fremsat bemærkninger til lagerbeholdninger, bekræftes betragtning
115 i forordningen om midlertidig told hermed.
Salgsmængde og markedsandel
Som følge af den problematik, der er omhandlet i betragtning 41, måtte salgsmæng-
derne og markedsandelen for EU-erhvervsgrenen også justeres. EU-producenternes
salgsmængde på EU-markedet faldt markant med 36 % mellem 2008 og 2009 på
grund af den faldende efterspørgsel. Efter 2009 steg efterspørgslen dog igen i Unionen
med ca. 6 000 ton, jf. betragtning 42, men EU-erhvervsgrenens salg faldt yderligere
med endnu 5 procentpoint eller 2 440 ton indtil udgangen af den betragtede periode.
EU-salgsmængde (ton)
Alle producenter
EU-salget
Indeks
2008
48 823
100
2009
31 069
64
2010
30 466
62
UP
28 629
59
(54)
(55)
(56)
5.
(57)
5.1.
(58)
5.2.
(59)
5.3.
(60)
Kilde:
Spørgeskemabesvarelser fra EU-producenter i stikprøven, klagen
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451874_0015.png
(61)
EU-erhvervsgrenens markedsandel faldt konstant med 26 % eller med 14,8
procentpoint i den betragtede periode, mens dumpingimportens markedsandel steg
med 15,6 procentpoint i samme periode, jf. betragtning 52.
EU-erhvervsgrenens markedsandel
Alle producenter
Markedsandel
Indeks
2008
57,9 %
100
2009
51,1 %
88
2010
50,2 %
87
UP
43,1 %
74
Kilde:
Oplysninger i klagen, Eurostat og spørgeskemabesvarelser
(62)
En interesseret part hævdede, at markedsandelen i det markedssegment, der ikke er
hjemmemarkedet i Det Forenede Kongerige, viste andre markedsandele, og at EU-
erhvervsgrenen havde en større markedsandel, mens markedsandelen for kinesisk
import var mindre i dette specifikke segment af EU-markedet.
Det er meget muligt, at EU-erhvervsgrenen har en højere markedsandel i et specifikt
markedssegment i en enkelt medlemsstat. Det er faktisk normalt, at de forskellige
erhvervsdrivende ikke har de samme markedsandele i alle markedssegmenter i alle
medlemsstater. Imidlertid omfatter denne skadesanalyse EU-markedet som en helhed.
I den forbindelse blev det bekræftet, at EU-erhvervsgrenens markedsandel faldt
betydeligt som forklaret ovenfor.
Konklusion om skade
Da der ikke er fremsat andre påstande eller bemærkninger, bekræftes indholdet af
betragtning 118-133 i forordningen om midlertidig told, herunder den konklusion, at
EU-erhvervsgrenen har lidt væsentlig skade, jf. grundforordningens artikel 3, stk. 5,
hermed.
F.
1.
1.1.
(65)
ÅRSAGSSAMMENHÆNG
Andre faktorers indvirkning
Import fra andre tredjelande
Som følge af problematikken vedrørende EU-erhvervsgrenens salg i Unionen som
anført i betragtning 41 måtte også markedsandelen for andre tredjelande justeres.
Importen fra de andre tredjelande var begrænset i hele den betragtede periode. Den
samlede markedsandel for importen fra andre lande end de to pågældende lande faldt i
den betragtede periode med 0,8 procentpoint fra 9,0 % til 8,2 %.
(63)
6.
(64)
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451874_0016.png
(66)
De næststørste importkilder i UP var Brasilien, Indonesien og Tyrkiet, som havde
markedsandele på mellem henholdsvis 1,3 % og 1,5 %, og alle disse lande havde
stabile eller faldende markedsandele i den betragtede periode.
Markedsandel for importen
2008
Brasilien
Indonesien
Tyrkiet
Andre lande
I alt
Indeks
Kilde:
Eurostat
3,1 %
1,5 %
1,3 %
3,0 %
9,0 %
100
2009
3,6 %
2,4 %
1,9 %
2,3 %
10,2 %
114
2010
3,9 %
1,9 %
1,8 %
3,1 %
10,6 %
118
UP
1,5 %
1,5 %
1,3 %
3,9 %
8,2v%
92
(67)
Som følge af begrænsede mængder og den stabile tendens kan det konkluderes, at
importen fra andre tredjelande end de pågældende lande ikke har bidraget til den
skade, EU-erhvervsgrenen har lidt i UP.
Udviklingen i EU-forbruget
Interesserede parter gør gældende, at EU-forbruget udviklede sig negativt, da der
dukkede alternative varer op, som var fremstillet af andre materialer end deformerbart
støbejern, som f.eks. plastik, rustfrit stål, kulstofstål og kobber samt ny forbindelses-
teknologi. Som et resultat heraf har nogle EU-producenter udvidet deres
varesortiment, som nu også omfatter nogle af disse alternative varer.
I den forbindelse skal det bemærkes, at virkningerne af alternative varer blev
behandlet i betragtning 146 i forordningen om midlertidig told. Virkningerne af
alternative varer var negative på EU-forbruget, hvilket følgelig påvirkede EU-
producenternes produktion og salgsmængde.
Som allerede anført i forordningen om midlertidig told blev den skadevoldende
virkning af det faldende EU-forbrug imidlertid forværret af den stadige stigning af
dumpingimporten, som steg med 15,6 procentpoint af markedsandelen i et faldende
marked. Efterspørgslen i Unionen steg med ca. 6 000 ton mellem 2009 og UP som
anført i betragtning 60, men EU-erhvervsgrenens salg faldt yderligere med 2 440 ton
indtil udgangen af den betragtede periode i et marked, der var på vej op.
På baggrund af ovenstående konkluderes det, at den negative udvikling af EU-
forbruget ikke bryder årsagssammenhængen mellem dumpingimporten og den skade,
som blev påført EU-erhvervsgrenen.
Faldet i produktionskapaciteten skyldes ikke dumpingimporten
Interesserede parter hævdede, at faldet i EU-produktionskapaciteten som omhandlet i
betragtning 113 i forordningen om midlertidig told skyldes det forhold, at tre EU-
producenter lukkede mellem 2008 og 2009 som følge af den økonomiske krise. Denne
nedgang kan derfor angiveligt ikke tillægges importen fra de pågældende lande.
1.2.
(68)
(69)
(70)
(71)
1.3.
(72)
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(73)
I den forbindelse påpeges det, at det allerede blev anført i betragtning 113 i
forordningen om midlertidig told, at den væsentligste årsag til nedgangen i
produktionskapaciteten var lukningen af de tre EU-producenter.
Imidlertid kan lukningen af de tre EU-producenter ikke kun ses som et resultat af den
faldende efterspørgsel. I den betragtede periode har det faldende EU-marked som
anført i betragtning 42 været udsat for en stadig stigende import fra de pågældende
lande, som øgede markedsandelen med 15,6 procentpoint, jf. betragtning 52. Det er
derfor klart, at ikke kun den faldende efterspørgsel har bidraget til lukningen af de tre
EU-producenter og dermed til faldet i EU-erhvervsgrenens produktionskapacitet. Der
er også en klar forbindelse mellem faldet i EU-erhvervsgrenens produktionskapacitet
og dumpingimportens stigende markedsandel.
EU-producenternes import af den pågældende vare
Interesserede parter hævdede, at den skade, som EU-producenterne led, var
selvforskyldt, da de angiveligt importerede betydelige mængder af den pågældende
vare. Denne påstand blev ikke underbygget af undersøgelsesresultaterne. Oplysninger
fra både EU-producenterne og fra de samarbejdsvillige eksportører viste, at for hver af
de stikprøveudvalgte grupper af EU-producenter var denne import af mindre
betydning sammenlignet med deres samlede produktion og salg af varer, som de selv
havde fremstillet, som allerede anført i betragtning 37. I betragtning af den ringe
betydning af EU-erhvervsgrenens importmængde af den pågældende vare blev det
konkluderet, at denne import ikke bidrog til den skade, som EU-erhvervsgrenen havde
lidt. Denne påstand blev derfor afvist.
Anvendelsen af 2008 som begyndelsesår
Interesserede parter hævdede, at den nedadgående tendens i forbindelse med EU-
erhvervsgrenen stort set er baseret på anvendelsen af 2008 som referenceår for den
betragtede periode. Angiveligt var 2008 et usædvanligt godt år for EU-erhvervsgrenen.
Imidlertid tyder oplysningerne i klagen på, at EU-erhvervsgrenens situation i 2007 var
lig med eller bedre end situationen i 2008. Det konkluderes derfor, at konstateringen af
skade ikke afhænger af, om 2008 blev anvendt som begyndelsesår.
Konklusion om årsagssammenhæng
Under hensyntagen til ovennævnte og da der ikke er fremsat andre påstande eller
bemærkninger, bekræftes indholdet af betragtning 134-153 i forordningen om
midlertidig told hermed.
Alt i alt kan det bekræftes, at den væsentlige skade, som blev påført EU-erhvervs-
grenen i form af faldende rentabilitet, produktionsmængder, kapacitetsudnyttelse,
salgsmængder og markedsandele, blev forvoldt af den pågældende dumpingimport.
Virkningen af den faldende efterspørgsel på EU-erhvervsgrenens negative udvikling i
form af produktionskapacitet, produktion og salg var faktisk begrænset.
I betragtning af ovenstående analyse, hvor der er gjort behørigt rede for og skelnet
mellem virkningerne af alle kendte faktorer på EU-erhvervsgrenens situation i
forbindelse med de skadevoldende virkninger af dumpingimporten, bekræftes det
hermed, at disse andre faktorer ikke i sig selv ændrer det forhold, at den konstaterede
skade må tilskrives dumpingimporten.
G.
UNIONENS INTERESSE
Da der ikke blev fremsat bemærkninger, bekræftes betragtning 154-164 i forordningen
om midlertidig told, herunder den konklusion, at der ikke findes nogen tvingende
(74)
1.4.
(75)
1.5.
(76)
2.
(77)
(78)
(79)
(80)
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451874_0018.png
årsager til ikke at indføre foranstaltninger over for dumpingimporten fra de
pågældende lande, hermed.
H.
1.
(81)
Skadestærskel
Skadestærsklerne blev justeret for at tage højde for omfanget af handelsjusteringen i
beregningen af underbud, som anført i betragtning 54 og 55 ovenfor. Da der ikke er
fremsat andre specifikke bemærkninger, bekræftes betragtning 165-170 i forordningen
om midlertidig told hermed.
Endelige foranstaltninger
I betragtning af konklusionerne vedrørende dumping, skade, årsagssammenhæng og
EU's interesse og i overensstemmelse med grundforordningens artikel 9 fastslås det, at
der bør indføres en endelig antidumpingtold på importen af den pågældende vare med
oprindelse i Folkerepublikken Kina og Thailand ved den laveste fundne
dumpingmargen og skadestærskel, i henhold til reglen om den lavest mulige told,
hvilket i alle tilfælde på nær ét er dumpingmargenen.
I betragtning af den høje samarbejdsgrad blandt de kinesiske og thailandske
eksporterende producenter blev tolden for alle andre virksomheder fra begge lande
fastsat til den højeste told, der skulle pålægges de virksomheder fra det respektive
land, der indgik i stikprøven eller havde samarbejdet i forbindelse med undersøgelsen.
Tolden for "alle andre virksomheder" vil finde anvendelse på de virksomheder, som
ikke havde samarbejdet i undersøgelsen, og på de virksomheder, som ikke havde
eksport af den pågældende vare til Unionen i UP.
For de samarbejdsvillige ikke-stikprøveudvalgte kinesiske virksomheder i bilaget til
denne forordning fastsættes den endelige told til det vejede gennemsnit af satserne for
de stikprøveudvalgte virksomheder.
Satserne for den endelige antidumpingtold er, som følger:
Folkerepublikken Kina
Virksomhed
Hebei Jianzhi Casting Group
Ltd.
Jinan Meide Casting Co., Ltd.
Qingdao Madison Industrial
Co., Ltd.
Andre
samarbejdsvillige
virksomheder
Alle andre virksomheder
Dumping-
margen
57,8 %
40,8 %
24,6 %
41,1 %
Skadesmargen
96,1 %
84,4 %
89,4 %
86,3 %
Toldsats
57,8 %
40,8 %
24,6 %
41,1 %
57,8 %
ENDELIGE FORANSTALTNINGER
2.
(82)
(83)
(84)
(85)
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451874_0019.png
Thailand
Virksomhed
BIS Pipe Fitting Industry Co.,
Ltd.
Siam Fittings Co., Ltd.
Alle andre virksomheder
(86)
Dumping-
margen
15,5 %
50,7 %
Skadesmargin
43,1 %
14,9 %
Toldsats
15,5 %
14,9 %
15,5 %
De individuelle antidumpingtoldsatser, der er anført i denne forordning, blev fastsat ud
fra konklusionerne i denne undersøgelse. De afspejler derfor den situation, der
konstateredes for disse virksomheder i forbindelse med undersøgelsen. Disse
toldsatser finder (i modsætning til den landsdækkende told for "alle andre
virksomheder") udelukkende anvendelse på import af den pågældende vare med
oprindelse i Kina og Thailand og fremstillet af virksomhederne og således af de
nævnte specifikke retlige enheder. Den importerede pågældende vare, der er
fremstillet af andre virksomheder, som ikke udtrykkeligt er nævnt i den dispositive del
af denne forordning med navn og adresse, herunder enheder, der er forretningsmæssigt
forbundet med de specifikt nævnte, kan ikke drage fordel af disse satser og er omfattet
af toldsatsen for "alle andre virksomheder".
Anmodninger om anvendelse af en individuel antidumpingtoldsats for virksomheder
(f.eks. efter ændring af den pågældende enheds navn eller oprettelse af nye
produktions- eller salgsenheder) bør omgående indgives til Kommissionen
6
med alle
relevante oplysninger, især om ændringer i virksomhedens aktiviteter med hensyn til
produktion, hjemmemarkeds- og eksportsalg i tilknytning til f.eks. den pågældende
navneændring eller den pågældende ændring i produktions- og salgsenheder.
Forordningen vil i givet fald blive ændret i overensstemmelse hermed gennem en
ajourføring af listen over virksomheder, der er omfattet af individuelle toldsatser.
Med hensyn til Kina og for at sikre lige behandling af nye eksportører og de
samarbejdsvillige virksomheder, der ikke indgik i stikprøven, bør der fastsættes
bestemmelser om, at den vejede gennemsnitlige told, der indføres for sidstnævnte
virksomheder, også skal gælde for nye eksportører, som ellers ville være berettiget til
en fornyet undersøgelse i henhold til grundforordningens artikel 11, stk. 4, da nævnte
artikel ikke finder anvendelse, når der er blevet anvendt stikprøver.
Alle parter blev underrettet om de væsentligste kendsgerninger og betragtninger, der lå
til grund for, at det påtænktes at anbefale, at der indføres en endelig antidumpingtold
på importen af rørfittings af deformerbart støbejern med gevind med oprindelse i Kina
og Thailand, og at der skulle foretages en endelig opkrævning af de beløb, for hvilke
der er stillet sikkerhed i form af midlertidig told ("den endelige fremlæggelse"). De fik
også en frist, inden for hvilken de kunne fremsætte bemærkninger til denne
fremlæggelse af oplysninger.
Da der efter den endelige fremlæggelse ikke blev fremført nye argumenter, der kunne
påvirke udfaldet af vurderingen af sagen, er en ændring af konklusionerne, som
beskrevet ovenfor, ikke berettiget.
Europa-Kommissionen, Generaldirektoratet for Handel, Direktorat H, kontor N105, B-1049 Bruxelles,
BELGIEN.
(87)
(88)
(89)
(90)
6
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I.
(91)
TILSAGN
En samarbejdsvillig thailandsk eksporterende producent tilbød at afgive et pristilsagn i
henhold til grundforordningens artikel 8, stk. 1. Imidlertid findes den pågældende vare
i en lang række forskellige varetyper (den eksporterende producent meddelte mere end
900 varetyper, der blev solgt til Unionen), for hvilke priserne varierer betydeligt (med
op til 200 % for de hyppigst solgte typer, men nogle mindre hyppigt solgte varetyper
kan være 10 gange så dyre som andre), hvilket således udgør en meget høj risiko for
krydskompensation. Desuden kan varetyperne udvikle sig med hensyn til design og
finish. Det var derfor opfattelsen, at varen ikke egner sig til pristilsagn. Ligeledes har
det været Kommissionens faste praksis i de seneste år ikke at godtage tilsagn i sager,
hvor varen findes i en sådan mangfoldighed af varetyper. Følgelig blev tilbuddet om
pristilsagn afvist.
J.
ENDELIG OPKRÆVNING AF DEN MIDLERTIDIGE TOLD
På grund af størrelsen af den konstaterede dumpingmargen og omfanget af den skade,
der er forvoldt EU-erhvervsgrenen, anses det for nødvendigt, at de beløb, for hvilke
der er stillet sikkerhed i form af en midlertidig antidumpingtold, som blev indført ved
forordningen om midlertidig told, opkræves endeligt. Såfremt den endelige told er
højere end den midlertidige told, bør der kun opkræves de beløb endeligt, der er sikret
ved den midlertidige told, mens de beløb, der er sikret ud over den endelige
antidumpingtold, bør frigives.
Da samlinger af kompressionsfittings i henhold til ISO DIN 13 metrisk gevind og
runde forgreningsdåser med gevind uden låg af deformerbart støbejern nu er udelukket
fra varedækningen (jf. betragtning 8 og 11), bør de beløb, for hvilke der er stillet
sikkerhed i form af midlertidig told vedrørende importen af samlinger af
kompressionsfittings i henhold til ISO DIN 13 metrisk gevind og runde
forgreningsdåser med gevind uden låg af deformerbart støbejern, frigives.
K.
AFSLUTNING AF PROCEDUREN VEDRØRENDE INDONESIEN
Som forklaret i betragtning 43 kan mængderne af dumpingimport fra Indonesien ikke
betragtes som en årsag til den væsentlige skade, som påførtes EU-erhvervsgrenen.
Følgelig er det opfattelsen, at det ikke er nødvendigt med beskyttelsesforanstaltninger,
og at proceduren med hensyn til Indonesien bør afsluttes.
Alle parter blev underrettet om de væsentligste kendsgerninger og betragtninger, på
grundlag af hvilke det er hensigten at anbefale, at undersøgelsen afsluttes, og der blev
ikke gjort indsigelse —
Artikel 1
(92)
(93)
(94)
(95)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
1.
Der indføres en endelig antidumpingtold på importen af rørfittings af deformerbart
støbejern med gevind, med undtagelse af samlinger af kompressionsfittings i henhold
til ISO DIN 13 metrisk gevind og runde forgreningsdåser med gevind uden låg af
deformerbart støbejern, som for øjeblikket tariferes under KN-kode 7307 19 10
(Taric-kode 7307 19 10 10) og med oprindelse i Folkerepublikken Kina og Thailand.
Den endelige antidumpingtold fastsættes til følgende af nettoprisen, frit Unionens
grænse, ufortoldet, for den i stk. 1 omhandlede vare fremstillet af nedenstående
virksomheder:
2.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451874_0021.png
Land
Folkerepubli
kken Kina
Virksomhed
Hebei Jianzhi Casting Group Ltd. -
Yutian County
Jinan Meide Casting Co., Ltd. - Jinan
Qingdao Madison Industrial Co., Ltd. -
Qingdao
Hebei XinJia Casting Co., Ltd. -
XuShui County
Shijiazhuang Donghuan Malleable Iron
Castings Co., Ltd. – Xizhaotong Town
Linyi Oriental Pipe Fittings Co., Ltd. -
Linyi City
China Shanxi Taigu County Jingu Cast
Co., Ltd. - Taigu County
Yutian Yongli Casting Factory Co., Ltd.
– Yutian County
Langfang Pannext Pipe Fitting Co., Ltd.
- LangFang, Hebei
Tangshan Daocheng Casting Co., Ltd. -
Hongqiao Town, Yutian County
Tangshan Fangyuan Malleable Steel
Co., Ltd. – Tangshan
Taigu Tongde Casting Co., Ltd. –
Nanyang Village, Taigu
Alle andre virksomheder
Toldsats
57,8 %
40,8 %
24,6 %
41,1 %
41,1 %
41,1 %
41,1 %
41,1 %
41,1 %
41,1 %
41,1 %
41,1 %
57,8 %
15,5 %
14,9 %
15,5 %
Taric-tillægskode
B335
B336
B337
B338
B339
B340
B341
B342
B343
B344
B345
B346
B999
B347
B348
B999
Thailand
BIS Pipe Fitting Industry Co., Ltd. -
Samutsakorn
Siam Fittings Co., Ltd - Samutsakorn
Alle andre virksomheder
3.
De gældende bestemmelser vedrørende told finder anvendelse, medmindre andet er
fastsat.
Artikel 2
1.
De beløb, for hvilke der er stillet sikkerhed i form af midlertidig told i henhold til
Kommissionens forordning (EU) nr. 1071/2012 på importen af rørfittings af defor-
merbart støbejern med gevind, med undtagelse af samlinger af kompressionsfittings i
henhold til ISO DIN 13 metrisk gevind og runde forgreningsdåser med gevind uden
låg af deformerbart støbejern, som for øjeblikket tariferes under KN-kode 7307 19 10
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(Taric-kode 7307 19 10 10) og med oprindelse i Folkerepublikken Kina og Thailand,
opkræves endeligt. De beløb, for hvilke der er stillet sikkerhed ud over den endelige
antidumpingtold, frigives.
2.
De beløb, for hvilke der er stillet sikkerhed i form af midlertidig told i henhold til
Kommissionens forordning (EU) nr. 1071/2012 på importen af samlinger af
kompressionsfittings i henhold til ISO DIN 13 metrisk gevind og runde forgrenings-
dåser med gevind uden låg af deformerbart støbejern med oprindelse i Folke-
republikken Kina og Thailand, frigives.
Artikel 3
Hvis en ny eksporterende producent i Folkerepublikken Kina over for Kommissionen
fremlægger tilstrækkelig dokumentation for, at den pågældende virksomhed:
ikke har eksporteret den vare, der er beskrevet i artikel 1, stk. 1, til Unionen i
undersøgelsesperioden (1. januar 2011 til 31. december 2011),
ikke er forretningsmæssigt forbundet med nogen af de eksportører eller producenter i
Folkerepublikken Kina, som er genstand for de ved denne forordning indførte
foranstaltninger, og
faktisk har eksporteret den pågældende vare til Unionen efter den undersøgelses-
periode, hvorpå foranstaltningerne er baseret, eller har indgået en uigenkaldelig
kontraktlig forpligtelse til at eksportere en væsentlig mængde til Unionen,
kan artikel 1, stk. 2, ændres ved at tilføje den nye eksporterende producent til de
samarbejdsvillige virksomheder, der ikke indgår i stikprøven og dermed er underlagt den
vejede gennemsnitlige told på 41,1 %.
Artikel 4
Antidumpingproceduren for importen af rørfittings af deformerbart støbejern med gevind,
som for øjeblikket tariferes under KN-kode 7307 19 10, med oprindelse i Indonesien, afsluttes
hermed.
Artikel 5
Denne forordning træder i kraft på dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
22
DA