Europaudvalget 2013
KOM (2013) 0274
Offentligt
1451939_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 13.5.2013
COM(2013) 274 final
2013/0147 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 866/2004 om en ordning i henhold til artikel 2
i protokol nr. 10 til tiltrædelsesakten for så vidt angår varer, som udføres af områder,
hvor regeringen for Republikken Cypern udøver faktisk kontrol, og genindføres i dem
efter at have passeret gennem de områder, hvor regeringen for Republikken Cypern
ikke udøver faktisk kontrol
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451939_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Ved forordning (EF) nr. 866/2004 ("forordningen om den grønne linje") indførte Rådet i
henhold til artikel 2 i protokol 10 til tiltrædelsesakten af 2003 en ordning med særlige regler
for varer, tjenesteydelser og personer, som passerer linjen mellem de områder af Republikken
Cypern, hvor regeringen for Republikken Cypern ikke udøver faktisk kontrol, og de områder,
hvor regeringen for Republikken Cypern udøver faktisk kontrol.
Bilag I til forordningen om den grønne linje indeholder en liste over godkendte
overgangssteder. Gennem årene har det stigende antal godkendte overgangssteder medført en
stigning i antallet af passager.
Denne ændring har til formål at regulere transporten af varer, som udføres af de områder, hvor
regeringen for Republikken Cypern udøver faktisk kontrol, og genindføres i dem ved de
overgangssteder, der er anført i bilag I, efter at have passeret gennem de områder, hvor
regeringen for Republikken Cypern ikke udøver faktisk kontrol. Ændringen har især til formål
at gøre det muligt for landmænd fra det fjerntliggende område Kato Pyrgos at bringe deres
varer til markedet i Nicosia på langt kortere tid end det tog, inden overgangsstedet Kato
Pyrgos-Karavostasi blev åbnet.
2.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Ved denne ændring indføres bestemmelser for varer, som udføres af de områder, hvor
regeringen for Republikken Cypern udøver faktisk kontrol, og genindføres i dem efter at have
passeret gennem de områder, hvor regeringen for Republikken Cypern ikke udøver faktisk
kontrol.
Det er Republikken Cypern, der har ansvaret for kontrollen ved overgangsstederne. Ved
denne ændring fastlægges den måde, hvorpå kontrollen skal udføres, hvilke dokumenter der
skal fremlægges, og hvor lang tid der må gå fra det øjeblik, hvor varerne udføres af de
områder, hvor regeringen for Republikken Cypern udøver faktisk kontrol, til det tidspunkt
hvor de genindføres i dem.
Bestemmelserne i denne forordning sikrer en god beskyttelse af folke- og dyresundheden ved
at forbyde transport af levende dyr og fastsætte krav til den tilladte transport af animalske
produkter. De fastlægger også, hvilke foranstaltninger de kompetente myndigheder i
Republikken Cypern bør træffe, når de på grundlag af de foreliggende relevante oplysninger
og under hensyntagen til behovet for at sikre god beskyttelse af folke- og dyresundheden
anser perioden i foregående afsnit for at være overskredet væsentligt.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451939_0003.png
2013/0147 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 866/2004 om en ordning i henhold til artikel 2
i protokol nr. 10 til tiltrædelsesakten for så vidt angår varer, som udføres af områder,
hvor regeringen for Republikken Cypern udøver faktisk kontrol, og genindføres i dem
efter at have passeret gennem de områder, hvor regeringen for Republikken Cypern
ikke udøver faktisk kontrol
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til protokol nr. 10 til akten vedrørende vilkårene for Den Tjekkiske
Republiks, Republikken Estlands, Republikken Cyperns, Republikken Letlands, Republikken
Litauens, Republikken Ungarns, Republikken Maltas, Republikken Polens, Republikken
Sloveniens og Den Slovakiske Republiks tiltrædelse og tilpasningerne af de traktater, der
danner grundlag for Den Europæiske Union
1
, særlig artikel 2,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
2
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Rådets forordning (EF) nr. 866/2004
3
fastsætter særlige regler vedrørende varer,
tjenesteydelser og personer, som passerer linjen mellem de områder, hvor regeringen
for Republikken Cypern ikke udøver faktisk kontrol, og de områder, hvor regeringen
for Republikken Cypern udøver faktisk kontrol.
Bilag I til forordning (EF) nr. 866/2004 indeholder en liste over godkendte
overgangssteder mellem de områder, hvor regeringen for Republikken Cypern ikke
udøver faktisk kontrol, og de områder, hvor regeringen for Republikken Cypern
udøver faktisk kontrol. Gennem årene har det stigende antal godkendte
overgangssteder medført en stigning i antallet af passager.
For at gøre livet lettere for borgere, som bor i fjerntliggende egne af Cypern, er det
nødvendigt at regulere transporten af varer, som udføres af de områder, hvor
regeringen for Republikken Cypern udøver faktisk kontrol, og som genindføres i dem
ved de overgangssteder, der er anført i bilag I til forordning (EF) nr. 866/2004, efter at
have passeret de områder, hvor regeringen for Republikken Cypern ikke udøver
faktisk kontrol.
For at sikre, at de varer, der transporteres, er EU-varer, at de varer, der genindføres i
de områder, hvor regeringen for Republikken Cypern udøver faktisk kontrol, blev
udført af disse områder, og at der opretholdes en høj grad af beskyttelse af folke- og
EUT L 236 af 23.9.2003, s. 955.
COM(2013) …
EUT L 161 af 30.4.2004, s. 128.
(2)
(3)
(4)
1
2
3
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dyresundheden, for så vidt som ansvaret for kontrollen ved overgangsstederne påhviler
de kompetente myndigheder i Republikken Cypern, er det nødvendigt at fastlægge,
hvordan denne kontrol skal foretages, hvilke dokumenter der skal fremlægges og hvor
lang tid der må gå fra det tidspunkt, hvor varerne udføres af områderne, hvor
regeringen for Republikken Cypern udøver faktisk kontrol, til det tidspunkt hvor de
genindføres i disse områder.
(5)
Der bør fastlægges strenge kriterier for transporten af varer, som er omfattet af denne
forordning, for at sikre en god beskyttelse af folke- og dyresundheden. Derfor bør
navnlig transporten af levende dyr og animalske produkter underkastes klare regler,
bl.a. kravet om, at transporten gennem områderne inden for en rimelig margen bør
begrænses til den tid, der er nødvendig for at tilbagelægge den pågældende afstand.
Forordning (EF) nr. 866/2004 bør derfor ændres —
(6)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 866/2004 foretages følgende ændringer:
(1)
Følgende indsættes som artikel 5a i afsnit III:
"Artikel 5a
Behandling af varer, som udføres af de områder, hvor regeringen for Republikken
Cypern udøver faktisk kontrol, og genindføres i dem efter at have passeret gennem de
områder, hvor regeringen for Republikken Cypern ikke udøver faktisk kontrol.
(1)
Uanset artikel 4, 4a og 6 kan EU-varer udføres af de områder, hvor regeringen
for Republikken Cypern udøver faktisk kontrol, og genindføres efter at have
passeret gennem de områder i Republikken, hvor regeringen for Republikken
Cypern ikke udøver faktisk kontrol, forudsat at følgende krav er opfyldt:
(a)
Den, der transporterer varerne, skal fremlægge tilstrækkelig
dokumentation for de kompetente myndigheder i Republikken Cypern til
at bevise, at der er tale om EU-varer ved det overgangssted, hvor varerne
udføres af det område, hvor regeringen for Republikken Cypern udøver
faktisk kontrol. Dokumentationen skal omfatte en faktura, et
transportdokument eller et tilsvarende dokument. Hvis det ikke er muligt
at fremlægge denne dokumentation, fordi varerne er fremstillet af den
person, der transporterer dem, skal der fremlægges en erklæring om, at
varerne er EU-varer, for de kompetente myndigheder i Republikken
Cypern.
Medmindre varerne er til personligt brug skal den dokumentation, der
ledsager dem, mindst indeholde afsenderens eller klarererens (hvis denne
ikke er afsender) fulde navn og adresse, kollienes antal, art, mærker og
numre, varebeskrivelse, bruttomasse (kg) og i givet fald containernumre.
(b)
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(c)
Den, der transporterer varerne, skal angive det overgangssted, hvor
vedkommende agter at genindføre dem i de områder, hvor regeringen for
Republikken Cypern udøver faktisk kontrol, og underrette de kompetente
myndigheder i Republikken Cypern herom ved det overgangssted, hvor
varerne udføres af de områder, hvor regeringen for Republikken Cypern
udøver faktisk kontrol.
Hvis de kompetente myndigheder i Republikken Cypern skønner det
nødvendigt, skal forsendelserne eller transportmidlerne forsegles ved det
overgangssted, hvor varerne udføres af de områder, hvor regeringen for
Republikken Cypern udøver faktisk kontrol.
Hvis varerne genindføres i de områder, hvor regeringen for Republikken
Cypern udøver faktisk kontrol, efter at have passeret gennem områder,
hvor regeringen for Republikken Cypern ikke udøver faktisk kontrol,
skal den, der transporterer varerne, fremlægge samme dokumentation for
de kompetente myndigheder ved det overgangssted, hvor varerne
genindføres i de områder, hvor regeringen for Republikken Cypern
udøver faktisk kontrol, som den dokumentation der blev fremlagt ved det
overgangssted, hvor varerne blev udført af de områder, hvor regeringen
for Republikken Cypern udøver faktisk kontrol.
Varerne udføres og genindføres i de områder, hvor regeringen for
Republikken Cypern udøver faktisk kontrol, ved de overgangssteder, der
er opført på listen i bilag I, inden for en rimelig frist, som fastsættes af de
kompetente myndigheder i Republikken Cypern, idet der tages højde for
den samlede acceptable transporttid under hensyntagen til den samlede
transportafstand.
De kompetente myndigheder i Republikken Cypern kontrollerer
dokumentationen og om nødvendigt varerne og deres forsegling, de
kontrollerer om de varer, der genindføres i de områder, hvor regeringen
for Republikken Cypern udøver faktisk kontrol, svarer til den
dokumentation, der blev fremlagt ved det overgangssted, hvor varerne
blev udført af de områder, hvor regeringen for Republikken Cypern
udøver faktisk kontrol, og om kravene i litra f) blev overholdt.
Hvis kravene i litra a) til g) ikke er opfyldt, må varerne ikke genindføres i
de områder, hvor regeringen for Republikken Cypern udøver faktisk
kontrol, medmindre der er foretaget en risikoanalyse og truffet effektive,
rimelige og målrettede foranstaltninger på grundlag af denne analyse.
Sådanne varer beslaglægges af Republikken Cyperns toldmyndigheder.
(d)
(e)
(f)
(g)
(h)
(2)
(3)
I henhold til artikel 4, stk. 9, er genindførelse af levende dyr, som er genstand
for EU-forskrifter på dyresundhedsområdet, forbudt.
Forsendelser af animalske produkter, som er genstand for EU-forskrifter på
dyresundhedsområdet, kan udføres af de områder, hvor regeringen for
Republikken Cypern udøver faktisk kontrol, og genindføres i dem efter at have
passeret gennem de områder, hvor regeringen for Republikken Cypern ikke
udøver faktisk kontrol.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De kompetente myndigheder i Republikken Cypern sikrer, at forsendelser af
animalske produkter ikke genindføres i områder, hvor regeringen for
Republikken Cypern udøver faktisk kontrol, hvis den samlede transporttid
overskrider den acceptable samlede transporttid væsentligt under hensyntagen
til den samlede transportafstand, medmindre den kompetente veterinære
myndighed har foretaget en risikoanalyse af risiciene for dyre- og
folkesundheden og har vedtaget effektive, rimelige og målrettede
foranstaltninger på grundlag af denne analyse.
Republikken Cypern underretter regelmæssigt og efter behov Kommissionen
om tilsidesættelser af bestemmelserne i dette stykke og om de foranstaltninger,
der træffes for at afhjælpe dem.
(4)
Varerne i stk. 1, 2 og 3 er ikke genstand for yderligere toldformaliteter.
De kompetente toldmyndigheder i Republikken Cypern kan dog foretage
effektive
risikoanalyser
og
sikkerhedsrelaterede
toldkontroller
i
overensstemmelse med gældende lovgivning på grundlag af dokumentationen
vedrørende de varer, der transporteres.
De overgangssteder, der er opført på listen i bilag I, skal være fuldt ud forsynet
med udstyr og personale og skal på alle måder være i stand til at håndhæve
bestemmelserne i stk. 1, 2 og 3."
2) Artikel 11, stk. 2, affattes således:
"2. Kommissionen undersøger især anvendelsen af artikel 4 og 5a i denne forordning og
handelsmønstret mellem de områder, hvor regeringen for Republikken Cypern udøver faktisk
kontrol, og de områder, hvor den ikke udøver faktisk kontrol, herunder mængden og værdien
af handelen og de handlede varer. Til dette formål indsamler Republikken Cypern data og
meddeler dem hver måned til Kommissionen."
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA