Europaudvalget 2013
KOM (2013) 0392
Offentligt
1452044_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 29.5.2013
COM(2013) 392 final
Henstilling med henblik på
RÅDETS HENSTILLING
med henblik på at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud i
Nederlandene til ophør
{SWD(2013) 392 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452044_0002.png
Henstilling med henblik på
RÅDETS HENSTILLING
med henblik på at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud i
Nederlandene til ophør
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 126,
stk. 7,
under henvisning til henstilling fra Europa-Kommissionen og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
I henhold til artikel 126 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde skal
medlemsstaterne undgå uforholdsmæssigt store offentlige underskud.
Stabilitets- og vækstpagten er baseret på målsætningen om sunde offentlige finanser
som et middel til at styrke forudsætningerne for prisstabilitet og for en holdbar og
stærk vækst, som fører til øget beskæftigelse.
Den 2. december 2009 besluttede Rådet i overensstemmelse med artikel 126, stk. 6, i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, at der forelå et
uforholdsmæssigt stort underskud i Nederlandene, og rettede en henstilling til
Nederlandene med henblik på korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud
senest i 2013
1
i overensstemmelse med artikel 126, stk. 7, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde og artikel 3 i Rådets forordning (EF) nr. 1467/97
af 7. juli 1997 om fremskyndelse og afklaring af gennemførelsen af proceduren i
forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
2
. For at bringe det offentlige
underskud ned under 3 % af BNP på en troværdig og holdbar måde blev det i 2010
henstillet, at Nederlandene gennemførte de finanspolitiske foranstaltninger, der var
programsat i budgettet for 2010, og ved at starte konsolideringen i 2011 sørgede for at
bringe det uforholdsmæssigt store underskud til ophør senest i 2013. I den henseende
blev det henstillet, at Nederlandene sikrede en gennemsnitlig årlig finanspolitisk
indsats på ¾ % af BNP i perioden 2011-2013 og præciserede de foranstaltninger, som
var nødvendige for at korrigere det uforholdsmæssigt store underskud senest i 2013
og, hvis konjunkturbetingelserne tillod det, fremskyndede nedbringelsen af
underskuddet, hvis de økonomiske eller budgetmæssige vilkår blev gunstigere end
forventet på daværende tidspunkt. Rådet fastsatte, at der skulle træffes virkningsfulde
foranstaltninger senest den 2. juni 2010.
(3)
1
Alle dokumenter vedrørende proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud for
Nederlandene kan ses på:
http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/deficit/countries/netherlands_en.htm
2
EFT L 209 af 2.8.1997, s. 6.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(4)
Den 15. juni 2010 konkluderede Kommissionen på grundlag af Kommissionens
tjenestegrenes prognose fra foråret 2010, at Nederlandene havde truffet virkningsfulde
foranstaltninger i overensstemmelse med Rådets henstilling af 2. december 2009 for at
bringe sit offentlige underskud ned under referenceværdien på 3 % af BNP, og anså
det derfor ikke for nødvendigt med yderligere trin i proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud på det pågældende tidspunkt.
Ifølge artikel 3, stk. 5, i forordning (EF) nr. 1467/97 kan Rådet på grundlag af en
henstilling fra Kommissionen beslutte at vedtage en revideret henstilling efter artikel
126, stk. 7, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, hvis der er truffet
virkningsfulde foranstaltninger, og uventede negative økonomiske forhold gør sig
gældende med store ugunstige virkninger for de offentlige finanser efter vedtagelsen
af henstillingen. Hvorvidt der er tale om, at uventede negative økonomiske forhold
gør sig gældende med store ugunstige virkninger for de offentlige finanser, vurderes i
forhold til den økonomiske prognose, som ligger til grund for Rådets henstilling.
I henhold til artikel 126, stk. 7, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
og artikel 3 i Rådets forordning (EF) nr. 1467/97 skal Rådet rette henstillinger til den
pågældende medlemsstat med henblik på at bringe situationen med et
uforholdsmæssigt stort underskud til ophør inden for en given frist. I henstillingen
skal der være fastsat en frist på højst seks måneder for den pågældende medlemsstats
iværksættelse af virkningsfulde foranstaltninger til korrektion af det uforholdsmæssigt
store underskud. I en henstilling om korrektion af et uforholdsmæssigt stort underskud
bør Rådet ligeledes opfordre til, at der nås årlige budgetmål, som på basis af den
prognose, der ligger til grund for henstillingen, svarer til en årlig minimumsforbedring
af den strukturelle saldo, dvs. den konjunkturkorrigerede saldo minus
engangsforanstaltninger og andre midlertidige foranstaltninger, på mindst 0,5 % af
BNP.
I Kommissionens tjenestegrenes prognose fra efteråret 2009, som lå til grund for
Rådets henstilling af 2. december 2009 i henhold til artikel 126, stk. 7, i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde, blev der forventet der en afmatning i den
nederlandske økonomi på 4,5 % i 2009 efterfulgt af et beskedent opsving i 2010 og
2011 med en BNP-vækst på henholdsvis ¼ % og 1�½ %. 2012 og 2013 lå uden for
disse prognosers tidshorisont, men ud fra den antagelse, at der ville ske en gradvis
lukning af det store negative outputgab i 2015, blev der forventet en højere vækst for
2012 og 2013 end 2011. BNP-væksten i 2009 faldt med 3,7 %, hvilket var mindre end
forventet i Kommissionens prognose fra efteråret 2009, og i 2010 var det
eksportdrevne opsving på 1,6 % stærkere, men i 2011 faldt den økonomiske vækst til
1 %, og i 2012 faldt den nederlandske økonomi tilbage i recession. I 2011 oplevede
Nederlandene allerede negative kvartalsvise vækstrater i alle kvartaler undtagen fjerde
kvartal, og i 2012 faldt den økonomiske aktivitet med 1 %. Den kvartalsvise vækst var
let positiv i årets første halvår, men faldt brat derefter. Generelt var BNP-væksten
markant lavere, end man kunne have forventet i forbindelse med et normalt
konjunkturopsving, og den betydelige afmatning af økonomien har påvirket
beskæftigelsen negativt; arbejdsløsheden er steget, reallønsvæksten var negativ og den
indenlandske efterspørgsel faldt.
Ifølge Kommissionens tjenestegrenes prognose fra foråret 2013 vil BNP i faste priser
fortsat falde med 0,8 % i 2013, selv om væksten forventes gradvist at blive positiv fra
andet halvår og frem. Udviklingen i handelen forventes at bidrage til opsvinget, mens
den indenlandske efterspørgsel forventes fortsat at være trykket et godt stykke ind i
(5)
(6)
(7)
(8)
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452044_0004.png
2013. Usikkerhed om de generelle økonomiske udsigter, gennemførelse af
reformforslag og eventuelle yderligere konsolideringsforanstaltninger lægger en
ekstra dæmper på den indenlandske efterspørgsel. I 2014 forventes det, at både
eksporten og importen tager fart, og den indenlandske efterspørgsel forventes
langsomt at begynde at stige og støtte et skrøbeligt opsving med en real BNP-vækst
på 0,9 %.
(9)
Nederlandene valgte at udskyde den finanspolitiske justering til 2011. Denne tilgang
blev godkendt i Rådets henstilling fra 2009, som udtrykkeligt henstillede, at 2010-
budgettet blev gennemført, mens konsolideringen først skulle starte i 2011. Som svar
udarbejdede Nederlandene en flerårig pakke, der i alt væsentligt indeholdt
udgiftsbaserede foranstaltninger i perioden 2011-2015. Gennemførelsen af
foranstaltningerne frem til 2013 er i det store hele godt i gang. Efter en vis
overpræstation for den reale BNP-vækst i 2009 og 2010 i forhold til Kommissionens
tjenestegrenes prognose fra efteråret 2009, der dannede udgangspunkt for
henstillingen inden for rammerne af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud, forværredes Nederlandenes økonomiske resultater markant fra 2011
og fremefter. Det gav sig udslag i en lignende udvikling for de offentlige finanser med
en vis indledningsvis overpræstation i forhold til budgetmålene til og med 2011. Det
offentlige underskud var på 4,5 % af BNP i 2011 og blev efterfølgende forbedret til
4,1 % af BNP i 2012. Hvad angår drivkræfterne bag underskuddet, har udsving i den
økonomiske vækst væsentligst påvirket de offentlige indtægter. Det indledende
opsving efter finanskrisen med en økonomisk aktivitet ud over forventning i 2010 og
første del af 2011 førte i første omgang til ret stærke resultater på indtægtssiden. Det
efterfølgende indtægtsniveau levede imidlertid ikke op til forventningerne, navnlig i
anden halvdel af 2011 og i 2012 i kølvandet på en svækket vækst. Denne uheldige
udvikling forventes at fortsætte og ligger i høj grad til grund for de dårlige udsigter for
underskuddet. De generelle tendenser afspejler den konjunkturfølsomhed, der præger
indtægterne i Nederlandene.
Ifølge Kommissionens tjenestegrenes prognose fra foråret 2013 forventes det samlede
offentlige underskud at blive yderligere forbedret til 3,6 % af BNP i 2013 på grund af
omfattende konsolideringsforanstaltninger væsentligst på indtægtssiden, bl.a. en øget
momssats og afgiftsstigninger, og på udgiftssiden vil en fastfrysning af offentligt
ansattes lønninger og ikkeindeksering af indkomstgrupperne i skattesystemet bidrage
til konsolidering. Endvidere vil betydelige engangsforanstaltninger i 2013 påvirke
underskuddet
3
. Salget af 4G-mobiltelefonlicenser og nationaliseringen af SNS Reaal
(der begge påvirker 2013) er stort set ved at jævne ud. Alt i alt bidrager
engangsforanstaltningerne imidlertid til at nedbringe underskuddet med omkring
0,2 % af BNP, navnlig i forbindelse med udbyttebetalinger fra Nederlandsche Bank
samt Havenbedrijf Rotterdams restitution af de statslige bidrag til havneudvidelsen.
Specificerede og aftalte foranstaltninger, som indgår i de flerårige finanspolitiske
fremskrivninger, medfører løbende besparelser i 2014. Endvidere vil positive
engangsforanstaltninger som følge af udbyttebetalinger fra De Nederlandsche Bank
og en kriseafgift på banker bidrage til at nedbringe det samlede underskud. Da
indtægterne forventes at forblive moderate på grund af det træge opsving, forventes
det samlede offentlige underskud at stabilisere sig på 3,6 % af BNP i 2014.
Kommissionens tjenestegrenes prognose fra foråret 2013 tager ikke højde for den
supplerende konsolideringspakke for 2014, som regeringen foreslog i marts 2013,
Denne fortolkning af klassifikationen af disse transaktioner berører ikke Eurostats formelle vurdering.
(10)
3
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
men midlertidigt trak tilbage på grund af den aftale, der blev indgået med
arbejdsmarkedets parter i april 2013.
(11)
Der er ikke ubetydelige gennemførelsesrisici forbundet med de finanspolitiske
udsigter for 2014 og derefter. Hvad angår foranstaltninger, der indgår i
koalitionsaftalen, stammer disse risici væsentligst fra de forventede
effektivitetsgevinster, der planlægges opnået ved at decentralisere opgaver til
kommunerne. I Nederlandene er koalitionsaftaler normalt blevet gennemført stort set
uændret. På det seneste har der været flere eksempler på betydelige ændringer, bl.a.
som følge af koalitionsparternes revision af oprindelige planer eller aftalen med
arbejdsmarkedets parter. Under alle omstændigheder antyder prognosen for det
samlede underskud for 2014, at det er nødvendigt med yderligere foranstaltninger for
at bringe det samlede underskud under 3 % af BNP i 2014.
Ifølge Kommissionens tjenestegrenes ajourførte prognose fra foråret 2013 forventes
den strukturelle saldo at blive forbedret med omkring 0,7 % af BNP pr. år i
gennemsnit i tilpasningsperioden 2010-2013, men forventes at blive forværret i 2014
med omkring 0,3 procentpoint. Ifølge prognosen fra foråret 2013 vil den
gennemsnitlige finanspolitiske indsats i perioden 2011-2013 således være tæt på de
krævede ¾ % af BNP. Hvis der korrigeres for den betydelige nedjustering af den
potentielle vækst siden offentliggørelsen af 2009-henstillingen inden for rammerne af
proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud og følgerne for
indtægterne af justeringerne af sammensætningen i den økonomiske vækst, overstiger
den gennemsnitlige årlige strukturelle indsats (1,1 % af BNP) i væsentlig grad den
anbefalede gennemsnitlige finanspolitiske indsats (¾ % af BNP) i perioden 2011-
2013 som krævet i Rådets 2009-henstilling inden for rammerne af proceduren i
forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud. Nederlandene kan derfor anses
for at have truffet virkningsfulde foranstaltninger på linje med Rådets henstilling. For
perioden 2011-2013 udgør den samlede finanspolitiske indsats ifølge en "bottom-up"-
tilgang 4 % af BNP eller omkring 1,3 % af BNP årligt, stort set ligeligt fordelt mellem
indtægts- og udgiftsmæssige foranstaltninger. Denne "bottom-up"-vurdering af de
finanspolitiske konsolideringsforanstaltninger i 2010-2013 bekræfter således
konklusionen om, at Nederlandene har truffet virkningsfulde foranstaltninger.
Gældsdynamikken i Nederlandene har været ugunstig. I 2008 var den betydelige
offentlige indsats for at støtte nederlandske banker en væsentlig faktor bag stigningen
i den offentlige gældskvote til 58,5 % fra 45,3 % af BNP i 2007. I perioden 2008-
2012 steg den jævnt til 71,2 % i 2012. På basis af Kommissionens tjenestegrenes
prognose fra foråret 2013 forventes gældskvoten at stige yderligere til 74,6 % af BNP
i 2013 og 75,8 % af BNP i 2014. Det skyldes væsentligst et vedvarende samlet
underskud i kombination med lav nominel BNP-vækst, mens transaktioner inden for
rammerne af EFSF og ESM rettet mod den offentlige gæld kun har en relativt lille
opadgående virkning. Stigningen i den forventede bruttogældskvote for 2013 omfatter
gældsforøgende transaktioner svarende til ca. 1 % af BNP i forbindelse med
nationaliseringen af SNS Reaal i begyndelsen af 2013 (ud over de
underskudsfremmende foranstaltninger, der androg ca. 0,6 % af BNP).
I overensstemmelse med stabilitets- og vækstpagten og i betragtning af alle disse
faktorer og navnlig den betydelige forværring af budgetsituationen som følge af
økonomiens generelt set svagere position i forhold til på tidspunktet for Rådets
oprindelige henstilling, jf. artikel 126, stk. 7, i traktaten om Den Europæiske Unions
(12)
(13)
(14)
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
funktionsmåde, må der fastsættes en ny tidsfrist for Nederlandenes korrektion af det
uforholdsmæssigt store underskud inden 2014.
(15)
I lyset af de store usikkerheder om den økonomiske og budgetmæssige udvikling bør
budgetmålet for det sidste år i korrektionsperioden fastsættes på et niveau, der ligger
klart under referenceværdien for at sikre en effektiv og varig opnåelse af korrektionen
inden for den fastsatte frist.
Når der gives et ekstra år til korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud,
indebærer det, at der skal nås mellemliggende mål for det samlede underskud på
3,6 % af BNP for 2013 og 2,8 % af BNP for 2014. Den underliggende forbedring af
den strukturelle budgetsaldo som følge af disse mål er på 0,6 % af BNP i 2013 og
0,7 % af BNP i 2014. For at nå ovennævnte strukturelle mål skal de nederlandske
myndigheder sikre gennemførelse af den planlagte strukturelle indsats i 2013 og
vedtage yderligere konsolideringsforanstaltninger på mindst 1 % af BNP i 2014 ud
over de foranstaltninger, der allerede indgår i referencescenariet. Disse mål tager
højde for behovet for at kompensere for den finanspolitiske konsoliderings negative
sekundære følger for de offentlige finanser, idet denne påvirker BNP-væksten.
Europa-Kommissionens rapport om finanspolitisk holdbarhed 2012 viser, at
Nederlandene ikke står over for en risiko for finanspolitisk stress på kort sigt. Landet
befinder sig i en mellemhøj holdbarhedsrisiko på mellemlang til lang sigt. Selv om
pensionsreformen i 2013 er et vigtigt og positivt skridt, er det nødvendigt med
yderligere foranstaltninger, navnlig for at dæmpe de langsigtede udgifter, for fuldt ud
at sikre de offentlige finansers holdbarhed på lang sigt.
Nederlandene opfylder betingelserne for forlængelse af fristen for korrektion af det
uforholdsmæssigt store offentlige underskud som omhandlet i artikel 3, stk. 5, i
forordning (EF) nr. 1467/97 om fremskyndelse og afklaring af gennemførelsen af
proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud –
Nederlandene bør senest i 2014 bringe den nuværende situation med et
uforholdsmæssigt stort underskud til ophør.
Nederlandene bør nå et samlet underskud på 3,6 % af BNP i 2013 og 2,8 % af BNP i
2014, hvilket er i overensstemmelse med en forbedring af den strukturelle saldo på
henholdsvis omkring 0,6 % og 0,7 % af BNP, som fastsat i Kommissionens
tjenestegrenes ajourførte prognose fra foråret 2013.
Nederlandene bør gennemføre de flerårige foranstaltninger, der allerede er vedtaget
med 2013-budgettet, og være parat til at kompensere for disse, hvis udbyttet viser sig
at være ringere end forventet på nuværende tidspunkt, og gennemføre yderligere
foranstaltninger, der gør det muligt at sikre korrektion af det uforholdsmæssigt store
underskud i 2014. Rådet giver Nederlandene frist indtil den [1. oktober] til at træffe
virkningsfulde foranstaltninger og til i overensstemmelse med artikel 3, stk. 4a, i
Rådets forordning (EF) nr. 1467/97 at aflægge rapport om den konsolideringsstrategi,
som påtænkes anvendt til at nå målene.
(16)
(17)
(18)
VEDTAGET DENNE HENSTILLING:
(1)
(2)
(3)
For at sikre at den finanspolitiske konsolideringsstrategi lykkes, er det vigtigt at understøtte
den finanspolitiske konsolidering med omfattende strukturreformer i overensstemmelse med
Rådets henstillinger til Nederlandene i forbindelse med det europæiske semester, navnlig
henstillingerne vedrørende de forebyggende aspekter af proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store ubalancer.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Denne henstilling er rettet til Kongeriget Nederlandene.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA