Beskæftigelsesudvalget 2013
KOM (2013) 0418
Offentligt
1452062_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 13.6.2013
COM(2013) 418 final
2013/0192 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af visse direktiver vedrørende miljø, landbrug, social- og
arbejdsmarkedspolitik og folkesundhed som følge af ændringen af Mayottes status i
forhold til Unionen
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452062_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Ved afgørelse 2012/419/EU
i
ændrede Det Europæiske Råd Mayottes status i forhold til Den
Europæiske Union fra den 1. januar 2014. Fra dette tidspunkt vil Mayotte derfor ophøre med
at være et oversøisk territorium og blive en region i den yderste periferi, jf. artikel 349 og
artikel 355, stk. 1, i TEUF. EU-retten vil finde anvendelse på Mayotte fra den 1. januar 2014.
Nærværende forslag fremsættes efter en undersøgelse af de franske myndigheders
anmodninger om at lade gældende EU-ret blive ændret gennem undtagelser og/eller
overgangsperioder, som skal gælde for Mayotte inden for forskellige områder som f.eks.
miljø, landbrug, social- og arbejdsmarkedspolitik samt folkesundhed.
Undersøgelsen har vist, at Frankrig har behov for yderligere tid til at efterleve gældende EU-
ret, hvad angår Mayotte, inden for miljø, landbrug, social- og arbejdsmarkedspolitik og
folkesundhed. Det er derfor hensigtsmæssigt at fastsætte passende foranstaltninger, som
afspejler Mayottes særlige situation, uden at EU-retten i øvrigt berøres.
Af forenklingshensyn og af hensyn til en hurtig sagsbehandling blev det anset for
hensigtsmæssigt ikke at anvende individuelle forslag for hver af de pågældende retsakter, men
i stedet, hvor det er muligt, samle ændringerne til en række retsakter i et enkelt forslag. De
ændringer, der foreslås i dette dokument, vedrører alle direktiver og falder ind under den
almindelige lovgivningsprocedure (artikel 289, stk. 1, og artikel 294 i TEUF).
2.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
Kommissionen har ikke foretaget en konsekvensanalyse. Ved gennemgangen af de forskellige
spørgsmål og herunder navnlig anmodningerne fra Frankrig henvendte den sig dog til
repræsentanter for nationale og regionale myndigheder for bedre at kunne evaluere grundlaget
for de særlige foranstaltninger.
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
I henhold til artikel 153, stk. 2, i TEUF har Europa-Parlamentet og Rådet beføjelser til ved
hjælp af direktiver at vedtage minimumsforskrifter for arbejdsvilkårene, der skal gennemføres
gradvis under hensyn til de vilkår og tekniske bestemmelser, der gælder i hver af
medlemsstaterne. På dette retsgrundlag foreslås det at ændre Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/25/EF af 5. april 2006 med henblik på at indrømme Frankrig en undtagelse fra
visse bestemmelser vedrørende kunstig optisk stråling indtil den 31. december 2017. Den
foreslåede undtagelse gælder kun, for så vidt at de strukturer, som er nødvendige for at
efterleve disse bestemmelser, ikke findes på Mayotte og med forbehold af de generelle
principper om beskyttelse og forebyggelse, som gælder på området for arbejdstagernes
sundhed og sikkerhed. Det foreslås også, at Frankrig skal sikre passende høring af
arbejdsmarkedets parter og begrænse risiciene for arbejdstagerne til et minimum.
I henhold til artikel 192, stk. 1, i TEUF træffer Europa-Parlamentet og Rådet afgørelse om de
aktioner, der skal iværksættes af Unionen med henblik på at gennemføre de mål vedrørende
miljøet, der er anført i artikel 191. Med den nuværende situation på Mayotte er der behov for
betragtelige forbedringer for at opfylde de miljømål, som er fastsat i EU-retten. På grundlag af
artikel 192, stk. 1, i TEUF foreslås det derfor at ændre tre direktiver på miljøområdet:
i
EUT L 204 af 31.7.2012, s. 131.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådets direktiv 91/271/EØF af 21. maj 1991 for at indrømme Frankrig tilstrækkelig
tid til at opfylde kravene i direktiverne vedrørende rensning af byspildevand
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 for at
indrømme Frankrig tilstrækkelig tid til vedtagelse og korrekt gennemførelse af
vandområdeplaner
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/7/EF af 15. februar 2006 for at
fastlægge specifikke frister for, hvornår Frankrig skal opfylde EU-standarderne for
badevandskvalitet.
I henhold til artikel 43, stk. 2, i TEUF har Europa-Parlamentet og Rådet beføjelse til bl.a. at
fastlægge de bestemmelser, der er nødvendige for at virkeliggøre målsætningerne for den
fælles landbrugspolitik. På grundlag af denne bestemmelse foreslås det at ændre Rådets
direktiv 1999/74/EF af 19. juli 1999 om mindstekrav til beskyttelse af æglæggende høner. Da
der i Mayotte produceres æglæggende høner i bure, der ikke er stimulusberigede, og da det
ville være vanskeligt at ændre denne situation på kort sigt, bør Frankrig indrømmes
tilstrækkelig tid til at foretage tilpasninger. Selv om næsten 100 % af ægproduktionen sælges
på Mayotte, bør der træffes foranstaltninger til forebyggelse af fordrejning af konkurrencen.
Sluttelig skal Europa-Parlamentet og Rådet i henhold til artikel 114, stk. 1, i TEUF vedtage
foranstaltninger med henblik på indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser, der vedrører det indre markeds oprettelse og funktion. På den
anden side kan Europa-Parlamentet og Rådet i henhold til artikel 168, stk. 5, i TEUF også
vedtage tilskyndelsesforanstaltninger med henblik på beskyttelse og forbedring af
folkesundheden. På disse retsgrundlag foreslås det at ændre Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/24/EU af 9. marts 2011 om patientrettigheder i forbindelse med
grænseoverskridende sundhedsydelser på baggrund af den nuværende situation i Mayotte og
de tilpasninger, der skal foretages for at gennemføre direktivet med henblik på at sikre
kontinuitet i behandlingen og oplysninger til patienterne.
4.
BUDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ingen indvirkning på EU-budgettet.
5.
FAKULTATIVE ELEMENTER
Det er blevet besluttet, at der ikke er behov for at anmode om forklarende dokumenter af
følgende årsager:
1) Dette forslag til et direktiv indeholder hovedsageligt:
a) ændringer, som skal indføre undtagelser og/eller overgangsperioder vedrørende
anvendelse af de pågældende direktiver på Mayotte, og
b) et meget begrænset antal forpligtelser for Frankrig i denne forbindelse.
2) De undtagelser og/eller overgangsperioder, der indrømmes, er baseret på de af Frankrig
fremsendte anmodninger, som indeholder en begrundelse for behovet for sådanne undtagelser
og/eller overgangsperioder og en gennemførelsesplan.
Kommissionen har derfor ikke behov for forklarende dokumenter for at varetage opgaven
med overvågning af direktivernes gennemførelse. Det forventes, at de enkelte
gennemførelsesforanstaltninger, som Frankrig skal afgive meddelelse om, ikke kræver
nærmere forklaring.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452062_0004.png
2013/0192 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af visse direktiver vedrørende miljø, landbrug, social- og
arbejdsmarkedspolitik og folkesundhed som følge af ændringen af Mayottes status i
forhold til Unionen
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 43,
stk. 2, artikel 114, artikel 153, stk. 2, artikel 168 og artikel 192, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
1
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
2
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved afgørelse 2012/419/EU
3
besluttede Det Europæiske Råd at ændre Mayottes status
i forhold til Den Europæiske Union fra den 1. januar 2014. Fra dette tidspunkt vil
Mayotte derfor ophøre med at være et oversøisk territorium og blive en region i den
yderste periferi, jf. artikel 349 og artikel 355, stk. 1, i traktaten. EU-retten vil finde
anvendelse på Mayotte fra denne dato. Det er hensigtsmæssigt at fastsætte visse
specifikke foranstaltninger på grund af den særlige situation for Mayotte på en række
områder.
Der bør tages hensyn til Mayottes særlige situation med hensyn til miljøets tilstand,
som kræver betydelige forbedringer for at opfylde de miljømål, der er fastsat i EU-
retten. Specifikke foranstaltninger, som skal forbedre miljøet gradvist, bør vedtages
med specifikke frister.
For at efterkomme kravene i Rådets direktiv 91/271/EØF af 21. maj 1991 om rensning
af byspildevand
4
skal der på Mayotte træffes foranstaltninger for at sikre, at byområder
bliver forsynet med kloaknet til opsamling af byspildevand. Sådanne foranstaltninger
kræver infrastrukturarbejder, som bør følge passende administrative og
planlægningsmæssige procedurer og desuden kræver etablering af systemer til måling
og overvågning af udledninger af byspildevand. Frankrig bør derfor indrømmes en
passende frist til at opfylde disse krav.
(2)
(3)
1
2
3
4
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT L 204 af 31.7.2012, s. 131.
EFT L 135 af 30.5.1991, s. 1.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452062_0005.png
(4)
På landbrugsområdet og for så vidt angår Rådets direktiv 1999/74/EF af 19. juli 1999
om mindstekrav til beskyttelse af æglæggende høner
5
skal det bemærkes, at
æglæggende høner produceres i bure, der ikke er stimulusberigede, på Mayotte. I
betragtning af de omfattende investeringer og det omfattende forberedende arbejde,
der kræves for at erstatte bure, der ikke er stimulusberigede, med bure, der er
stimulusberigede, eller alternative systemer, er det, hvad angår høner, der er
æglæggende den 1. januar 2014, nødvendigt at udsætte forbuddet mod brug af bure,
der ikke er stimulusberigede, i en periode på op til 12 måneer fra nævnte dato. Det bør
således kunne undgås at erstatte burene i hønernes æglægningscyklus. For at forhindre
fordrejninger af konkurrencen bør æg fra anlæg, hvor der bruges bure, der ikke er
stimulusberigede, kun sælges på det lokale marked på Mayotte. For at lette den
nødvendige kontrol bør æg produceret i bure, der ikke er stimulusberigede, forsynes
med et særligt mærke.
For så vidt angår Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober
2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
6
,
kræver korrekt gennemførelse af direktivet med hensyn til vandområdeplaner, at
Frankrig vedtager og gennemfører planer indeholdende tekniske og administrative
foranstaltninger til opnåelse af god vandtilstand for og forebyggelse af forringelse af
alle overfladevandområder. Der bør indrømmes en tilstrækkelig frist til vedtagelse og
gennemførelse af sådanne foranstaltninger.
For så vidt angår Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/7/EF af 15. februar
2006 om forvaltning af badevandskvalitet og om ophævelse af direktiv 76/160/EØF
7
,
kræver overfladevandets tilstand på Mayotte betydelige forbedringer for at leve op til
kravene i nævnte direktiv. Badevandets kvalitet er direkte afhængig af rensningen af
byspildevand, og bestemmelserne i direktiv 2006/7/EF kan kun efterkommes gradvist,
hvis byområder, som har betydning for kvaliteten af byspildevandet, lever op til
kravene i direktiv 91/271/EØF. Der skal derfor vedtages specifikke frister for at give
Frankrig mulighed for at opfylde EU-standarderne for badevandskvalitet.
På området for social- og arbejdsmarkedspolitik bør der tages hensyn til
vanskelighederne med at efterleve Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/25/EF af 5. april 2006 om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i
forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiske agenser
(kunstig optisk stråling)
8
på Mayotte fra den 1. januar 2014. På Mayotte er der ikke
adgang til tekniske faciliteter til indførelse af de foranstaltninger, der er nødvendige
for at efterleve nævnte direktiv, for så vidt angår kunstig optisk stråling. Det er derfor
muligt at indrømme Frankrig en undtagelse fra visse bestemmelser i nævnte direktiv
indtil den 31. december 2017, såfremt disse strukturer ikke forefindes på Mayotte, og
uden at tilsidesætte de generelle principper om beskyttelse og forebyggelse, som
gælder på området for arbejdstagernes sundhed og sikkerhed.
For at sikre et højt niveau for beskyttelse af arbejdstagernes sundhed og sikkerhed på
arbejdspladsen bør høring af arbejdsmarkedets parter sikres, risiciene forbundet med
undtagelsen reduceres til et minimum og de pågældende arbejdstagere være omfattet
af en forbedret sundhedsovervågning. Det er af stor betydning at reducere
undtagelsens varighed så meget som muligt. De nationale undtagelsesforanstaltninger
EFT L 203 af 3.8.1999, s. 53.
EFT L 327 af 22.12.2000, s. 1.
EUT L 64 af 4.3.2006, s. 37.
EUT L 114 af 27.4.2006, s. 38.
(5)
(6)
(7)
(8)
5
6
7
8
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452062_0006.png
bør derfor revideres hvert år og ophæves så snart de omstændigheder, som berettiger
dem, ikke længere er til stede.
(9)
For så vidt angår Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/24/EU af 9. marts
2011 om patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser
9
,
forudsætter gennemførelsen en række tilpasninger, som skal sikre kontinuitet i
behandlingen og oplysninger til patienterne. Det er derfor hensigtsmæssigt at
indrømme Frankrig en periode på yderligere 30 måneder regnet fra den 1. januar 2014
til at lade de bestemmelser, som er nødvendige for at efterleve nævnte direktiv, træde i
kraft for så vidt angår Mayotte.
Direktiv 91/271/EØF, 1999/74/EF, 2000/60/EF, 2006/7/EF,
2011/24/EU bør derfor ændres i overensstemmelse hermed -
2006/25/EF
og
(10)
VEDTAGET DETTE DIREKTIV:
Artikel 1
Ændringer af direktiv 91/271/EF
I direktiv 91/271/EF foretages følgende ændringer:
1)
I artikel 3 indsættes følgende som stk. 1a:
"1a) Uanset stk. 1, første og andet punktum, sikrer Frankrig, for så vidt angår
Mayotte, at alle byområder bliver forsynet med kloaknet til opsamling af
byspildevand:
- senest den 31. december 2020 for byområder med over 10 000 PE,
hvilket vil dække mindst 70 % af den mængde, der genereres på
Mayotte
- senest den 31. december 2027 for alle byområder."
2)
I artikel 4 indsættes følgende som stk. 1a:
"1a) Uanset stk. 1 sikrer Frankrig, for så vidt angår Mayotte, at byspildevand, der
tilledes kloaknet, før udledningen underkastes sekundær rensning eller en
tilsvarende rensning:
- senest den 31. december 2020 for byområder med over 15 000 PE,
hvilket sammen med de i artikel 5, stk. 2a, omhandlede byområder vil
dække mindst 70 % af den mængde, der genereres på Mayotte
- senest den 31. december 2027 for alle byområder. "
3)
I artikel 5 foretages følgende ændringer:
a)
Som stk. 2a indsættes:
"2a) Uanset stk. 2 sikrer Frankrig, for så vidt angår Mayotte, at byspildevand, der
tilledes kloaknet, renses mere vidtgående end beskrevet i artikel 4, før det
udledes til følsomme områder:
9
EUT L 88 af 4.4.2011, s. 45.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- senest den 31. december 2020 for byområder med over 10 000 PE,
hvilket sammen med de i artikel 4, stk. 1a, omhandlede byområder vil
dække mindst 70 % af den mængde, der genereres på Mayotte
- senest den 31. december 2027 for alle byområder."
4)
I artikel 17 foretages følgende ændringer:
a)
I stk. 1 tilføjes følgende afsnit:
"Uanset første afsnit skal Frankrig, for så vidt angår Mayotte, senest den 30.
juni 2014 udarbejde et program for gennemførelsen af dette direktiv
b)
I stk. 2 tilføjes følgende afsnit:
"Uanset første afsnit skal Frankrig, for så vidt angår Mayotte, senest den 31.
december 2014 give Kommissionen oplysninger om dette program."
Artikel 2
Ændring af direktiv 1999/74/EF
I artikel 5 i direktiv 1999/74/EC indsættes som stk. 3:
"3. Uanset stk. 2 kan høner, der er æglæggende den 1. januar 2014 og
produceres i de i dette kapitel omhandlede bure, fortsat produceres i sådanne
bure indtil den 31. december 2014 på Mayotte.
Fra den 1. januar 2014 forbydes bygning og ibrugtagning for første gang af
bure som omhandlet i dette kapitel på Mayotte.
Æg fra virksomheder, der producerer æglæggende høner i de i dette kapitel
omhandlede bure, må kun sælges på det lokale marked på Mayotte. Sådanne
æg og deres emballage skal være tydeligt mærket med et særligt mærke, der
gør den nødvendige kontrol mulig. En tydelig beskrivelse af dette særlige
mærke skal være meddelt Kommissionen senest den 1. januar 2014."
Artikel 3
Ændringer af direktiv 2000/60/EF
I direktiv 2000/60/EF foretages følgende ændringer:
1)
I artikel 4 foretages følgende ændringer:
a)
I stk. 1 tilføjes følgende afsnit:
"For så vidt angår Mayotte, er den i litra a), nr. ii), litra a), nr. iii), litra b), nr.
ii) og litra c) omhandlede frist den 22. december 2021."
b)
Den indledende tekst i stk. 4 affattes således:
"Fristerne i stk. 1 kan med henblik på en gradvis opfyldelse af målene for
forekomster af vand forlænges, under forudsætning af at der ikke sker
yderligere forringelse af det pågældende vandområdes tilstand, og følgende
betingelser alle er opfyldt:"
2)
I artikel 11 foretages følgende ændringer:
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
a)
I stk. 7 tilføjes følgende afsnit:
"For så vidt angår Mayotte, er de i første afsnit omhandlede frister henholdsvis
den 22. december 2015 og den 22. december 2018."
b)
I stk. 8 tilføjes følgende afsnit:
"For så vidt angår Mayotte, er den i første afsnit omhandlede frist den 22.
december 2021."
3)
I artikel 13 foretages følgende ændringer:
a)
I stk. 6 tilføjes følgende afsnit:
"For så vidt angår Mayotte, er den i første afsnit omhandlede frist den 22.
december 2015."
b)
I stk. 7 tilføjes følgende afsnit:
"For så vidt angår Mayotte, er den i første afsnit omhandlede frist den 22.
december 2021."
Artikel 4
Ændringer af direktiv 2006/7/EF
I direktiv 2006/7/EF foretages følgende ændringer:
1)
I artikel 5 foretages følgende ændringer:
a)
I stk. 2 tilføjes følgende afsnit:
"For så vidt angår Mayotte, er den i første afsnit omhandlede frist den 31.
december 2019."
b)
I stk. 3 tilføjes følgende afsnit:
"For så vidt angår Mayotte, er den i første afsnit omhandlede frist den 31.
december 2031."
2)
3)
I artikel 6, stk. 1, indsættes følgende afsnit:
"For så vidt angår Mayotte, er den i første afsnit omhandlede frist den 30. juni 2015."
I artikel 13, stk. 2, indsættes følgende afsnit:
"For så vidt angår Mayotte, er den i første afsnit omhandlede frist den 30. juni 2014."
Artikel 5
Ændring af direktiv 2006/25/EF
I direktiv 2006/25/EF indsættes som artikel 14a:
"Artikel 14a
1.
Med forbehold af de generelle principper om beskyttelse og forebyggelse, som
gælder på området for arbejdstagernes sundhed og sikkerhed, kan Frankrig indtil den
31. december 2017 som en undtagelse undlade at anvende de bestemmelser, som er
nødvendige for at efterleve dette direktiv, på Mayotte, såfremt en sådan anvendelse
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kræver specifikke tekniske faciliteter, og der ikke er adgang til sådanne faciliteter på
Mayotte.
Første afsnit finder ikke anvendelse på forpligtelserne i artikel 5, stk. 1, i dette
direktiv og ej heller på de bestemmelser i dette direktiv, som afspejler de generelle
principper, der er fastsat i direktiv 89/391/EØF.
2.
Alle undtagelser fra dette direktiv, der følger af anvendelsen af de foranstaltninger,
der allerede gælder den 1. januar 2014, eller vedtagelsen af nye foranstaltninger, skal
være genstand for en forudgående høring af arbejdsmarkedets parter i
overensstemmelse med national lovgivning og praksis. Sådanne undtagelser skal
anvendes på betingelser, som under hensyntagen til de særlige forhold på Mayotte
sikrer, at de deraf følgende risici for arbejdstagerne reduceres til et minimum, og at
de pågældende arbejdstagere er omfattet af en forbedret sundhedsovervågning.
De nationale undtagelsesforanstaltninger revideres hvert år efter høring af
arbejdsmarkedets parter og trækkes tilbage så snart de omstændigheder, som
berettiger dem, ikke længere er til stede."
3.
Artikel 6
Ændring af direktiv 2011/24/EU
I artikel 21 i direktiv 2011/24/EU indsættes som stk. 3:
"3. Uanset stk. 1, første punktum, sætter Frankrig senest den 30. juni 2016 de nødvendige love
og administrative bestemmelser i kraft for efterkomme dette direktiv, for så vidt angår
Mayotte.
Artikel 7
Gennemførelse
1.
Frankrig vedtager og offentliggør de love og administrative bestemmelser, der er
nødvendige for at efterkomme dette direktiv:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
j)
for så vidt angår artikel 1, stk. 1, 2 og 3, senest den 31. december 2018
for så vidt angår artikel 1, stk. 4, senest på de i henholdsvis litra a) og litra b) i
nævnte artikel og stykke omhandlede datoer
for så vidt angår artikel 2, senest den 1. januar 2014
for så vidt angår artikel 3, stk. 1, senest den 31. december 2018
for så vidt angår artikel 3, stk. 2 og 3, senest på de i nævnte stykker
omhandlede datoer
for så vidt angår artikel 4, stk. 1, litra a), senest den 31. december 2018
for så vidt angår artikel 4, stk. 1, litra b), senest den 30. juni 2021
for så vidt angår artikel 4, stk. 2 og 3, senest på de i nævnte stykker
omhandlede datoer
for så vidt angår artikel 5, senest den 1. januar 2014, medmindre Frankrig ikke
gør brug af den i nævnte artikel omhandlede mulighed
for så vidt angår artikel 6, senest på den i nævnte artikel omhandlede dato.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Frankrig meddeler straks Kommissionen teksten til disse bestemmelser.
Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv
eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere regler for
henvisningen fastsættes af Frankrig.
2.
Frankrig meddeler Kommissionen teksten til de vigtigste nationale retsforskrifter, som
landet udsteder på det område, der er omfattet af dette direktiv.
Artikel 8
Ikrafttræden
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Artikel 9
Adressat
Dette direktiv er rettet til Den Franske Republik.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
10
DA