Europaudvalget 2013
KOM (2013) 0436
Offentligt
1452080_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 25.6.2013
COM(2013) 436 final
2013/0207 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om at underkaste 5-(2-aminopropyl)indol kontrolforanstaltninger
DA
DA
kom (2013) 0436 - Ingen titel
1452080_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Rådets afgørelse 2005/387/RIA om udveksling af oplysninger om, risikovurdering af og
kontrol med nye psykoaktive stoffer
1
fastsætter en tretrinsprocedure, som kan munde ud i, at
et nyt psykoaktivt stof underkastes kontrol i EU.
Den 22. januar 2013 anmodede Rådet
2
i henhold til artikel 6 i ovennævnte rådsafgørelse om
en vurdering af de risici, der er forbundet med brug og fremstilling af samt ulovlig handel
med det nye psykoaktive stof 5-(2-aminopropyl)indol, involveringen af organiserede
kriminelle grupper og mulige følger af kontrolforanstaltninger vedrørende dette stof.
Risiciene ved 5-(2-aminopropyl)indol er i overensstemmelse med artikel 6, stk. 2, 3 og 4, i
Rådets afgørelse vurderet af det udvidede videnskabelige udvalg under Det Europæiske
Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug. Det videnskabelige udvalgs formand
forelagde vurderingsrapporten for Kommissionen og Rådet den 16. april 2013.
De vigtigste resultater af risikovurderingen er følgende:
(1)
5-(2-Aminopropyl)indol er et syntetisk indolderivat, som er substitueret på
phenylsiden af indolringsystemet. Det synes at være et opkvikkende stof, der
muligvis også har hallucinogene virkninger. Trods de strukturelle ligheder med mere
velkendte stoffer såsom
α-methyltryptamin
(AMT), 5-(2-aminopropyl)benzofuran
(5-APB)
og
det
internationalt
kontrollerede
narkotikum
3,4-
methylendioxyamfetamin (MDA), kan virkningerne af 5-(2-aminopropyl)indol ikke
sammenlignes med ovennævnte stoffers, da der potentielt er tale om forskellige
virkningsmekanismer.
Den akutte toksicitet af 5-(2-aminopropyl)indol synes at medføre skadevirkninger
hos mennesker såsom tachycardi og hypertermi, men også pupiludvidelse, ophidselse
og rysten. Der kan desuden optræde gensidige påvirkninger mellem 5-(2-
aminopropyl)indol og andre stoffer, bl.a. lægemidler og opkvikkende midler, der
indvirker på monoamin-neurotransmittersystemet.
Siden 2012 har syv medlemsstater samt Kroatien og Norge påvist 5-(2-
aminopropyl)indol og indberettet oplysninger om stoffet til EONN og Europol.
Mellem april og august 2012 er der i fire medlemsstater registreret 24 dødsfald, hvor
5-(2-aminopropyl)indol er påvist alene eller sammen med andre stoffer ved
obduktionen, og i tre medlemsstater er der registreret 21 ikke-dødelige forgiftninger
med dette nye psykoaktive stof. Øget tilgængelighed og mere udbredt anvendelse af
dette nye psykoaktive stof kan få betydelige følger for enkeltpersoners sundhed og
folkesundheden.
5-(2-Aminopropyl)indol har ingen kendt, dokumenteret eller anerkendt medicinsk
værdi eller anvendelse, og bortset fra stoffets anvendelse som
analysereferencestandard og i videnskabelig forskning er der ingen indikationer på,
at det anvendes til andre formål.
(2)
(3)
(4)
I henhold til artikel 8, stk. 1, i Rådets afgørelse skal Kommissionen senest seks uger efter
datoen for modtagelsen af risikovurderingsrapporten fremlægge enten et initiativ for Rådet
med henblik på at få indført kontrolforanstaltninger over for det nye psykoaktive stof eller en
rapport, hvori den redegør for, hvorfor den ikke anser et sådant initiativ for nødvendigt.
1
2
EUT L 127 af 20.5.2005, s. 32.
Rådsdokument 5284/13.
DA
2
DA
kom (2013) 0436 - Ingen titel
Selv om der på nuværende tidspunkt kun findes begrænsede videnskabelige beviser for de
generelle risici ved 5-(2-aminopropyl)indol, finder Kommissionen, at der er tilstrækkelig
begrundelse for, at stoffet underkastes kontrolforanstaltninger i Unionen. Hovedårsagen er, at
den
akutte
toksicitet
af
5-(2-aminopropyl)indol
ifølge
oplysningerne
i
risikovurderingsrapporten er så høj, at stoffet kan skade enkeltpersoners sundhed alvorligt.
Desuden forøges risikoen af forlydender om, at brugerne indtager 5-(2-aminopropyl)indol
sammen med eller i stedet for andre opkvikkende stoffer uden at vide det.
Formålet med dette forslag til rådsafgørelse er at få medlemsstaterne til at underkaste 5-(2-
aminopropyl)indol kontrolforanstaltninger og strafferetlige sanktioner efter national
lovgivning i overensstemmelse med deres forpligtelser i henhold til FN's konvention af 1971
om psykotrope stoffer.
DA
3
DA
kom (2013) 0436 - Ingen titel
1452080_0004.png
2013/0207 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om at underkaste 5-(2-aminopropyl)indol kontrolforanstaltninger
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets afgørelse 2005/387/RIA af 10. maj 2005 om udveksling af
oplysninger om, risikovurdering af og kontrol med nye psykoaktive stoffer
3
, særlig artikel 8,
stk. 3,
under henvisning til initiativ fra Europa-Kommissionen og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I medfør af artikel 6 i afgørelse 2005/387/RIA udarbejdede det udvidede
videnskabelige udvalg under Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og
Narkotikamisbrug på et særligt møde en risikovurderingsrapport om 5-(2-
aminopropyl)indol, som efterfølgende blev forelagt Kommissionen den 16. april 2013.
5-(2-Aminopropyl)indol er et syntetisk indolderivat, som er substitueret på
phenylsiden af indolringsystemet. Det synes at være et stimulerende stof, der muligvis
også har hallucinogene virkninger. 5-(2-Aminopropyl)indol er hovedsagelig fundet
som pulver, men også i kapsel- og tabletform, og stoffet kan købes på internettet og i
"hampeforretninger", idet det markedsføres som "research chemical"
("forskningskemikalie"). Stoffet er også påvist i et produkt med betegnelsen "Benzo
fury", der er solgt som et "legal high", og i tabletter, der ligner ecstasy.
De foreliggende oplysninger og data tyder på, at den akutte toksicitet af 5-(2-
aminopropyl)indol kan medføre skadevirkninger hos mennesker såsom tachycardi og
hypertermi, men også pupiludvidelse, ophidselse og rysten. Der kan optræde gensidige
påvirkninger mellem 5-(2-aminopropyl)indol og andre stoffer, bl.a. lægemidler og
opkvikkende midler, der indvirker på monoamin-neurotransmittersystemet. Det er
vanskeligt at bestemme de specifikke fysiske virkninger af 5-(2-aminopropyl)indol i
mennesker, da der ikke er offentliggjort undersøgelser om vurdering af stoffets akutte
og kroniske toksicitet, dets virkninger for fysiologi og adfærd samt dets mulige
afhængighedsskabende virkning, og da de foreliggende oplysninger og data er
begrænsede.
Der er registreret i alt 24 dødsfald i fire medlemsstater mellem april og august 2012,
hvor 5-(2-aminopropyl)indol alene eller sammen med andre stoffer er blevet påvist i
obduktionsprøver. Det kan ikke med sikkerhed fastslås, hvilken rolle 5-(2-
aminopropyl)indol har spillet i alle disse dødsfald, men i nogle tilfælde er stoffet
specifikt nævnt under dødsårsagen. Øget tilgængelighed og mere udbredt anvendelse
af dette nye psykoaktive stof kan få betydelige følger for enkeltpersoners sundhed og
(2)
(3)
(4)
3
EUT L 127 af 20.5.2005, s. 32.
DA
4
DA
kom (2013) 0436 - Ingen titel
folkesundheden. Der foreligger ingen oplysninger om de sociale risici i forbindelse
med 5-(2-aminopropyl)indol.
(5)
Ni europæiske lande har indberettet til Det Europæiske Overvågningscenter for
Narkotika og Narkotikamisbrug og Europol, at de har påvist 5-(2-aminopropyl)indol.
Der foreligger ingen data om, hvor udbredt brug af 5-(2-aminopropyl)indol er, men de
begrænsede oplysninger, der foreligger, tyder på, at stoffet muligvis indtages i samme
miljøer som andre opkvikkende midler, nemlig hjemme, i barer og natklubber og ved
musikfestivaler.
Ingen foreliggende oplysninger tyder på, at 5-(2-aminopropyl)indol fremstilles i
Unionen, og intet foreliggende materiale tyder på, at organiseret kriminalitet er
involveret i fremstilling, distribution eller forsyning af dette nye psykoaktive stof.
5-(2-Aminopropyl)indol har ingen kendt, dokumenteret eller anerkendt medicinsk
værdi eller anvendelse, og der er ingen markedsføringstilladelse for dette nye
psykoaktive stof i Unionen. Bortset fra stoffets anvendelse som
analysereferencestandard og i videnskabelig forskning er der ingen indikationer på, at
det anvendes til andre formål.
5-(2-Aminopropyl)indol er ikke vurderet og ikke i øjeblikket under vurdering i FN-
systemet. To medlemsstater fører kontrol med dette nye psykoaktive stof efter national
lovgivning i overensstemmelse med deres forpligtelser i henhold til FN's konvention
af 1971 om psykotrope stoffer. Fem europæiske lande anvender lovgivning om nye
psykoaktive stoffer, farligt gods og medicin til at føre kontrol med 5-(2-
aminopropyl)indol.
Risikovurderingsrapporten viser, at der kun foreligger begrænset videnskabelig
dokumentation om 5-(2-aminopropyl)indol, og påpeger, at der er behov for yderligere
forskning for at fastslå, hvilke sundhedsrisici og sociale risici der er forbundet med
stoffet. Det materiale og de oplysninger, der foreligger, er dog tilstrækkeligt grundlag
for at underkaste 5-(2-aminopropyl)indol kontrolforanstaltninger i hele Unionen. 5-(2-
Aminopropyl)indol bør underkastes kontrolforanstaltninger i hele Unionen, da stoffet
frembyder sundhedsrisici, hvilket er dokumenteret ved, at stoffet er påvist i
forbindelse med flere indberettede dødsfald, da brugerne kan være uvidende om
indtagelse af stoffet, og da stoffet ikke har nogen medicinsk værdi eller anvendelse.
Eftersom seks medlemsstater allerede benytter lovgivning af forskellig karakter til at
føre kontrol med 5-(2-aminopropyl)indol, vil det bidrage til at undgå problemer med
grænseoverskridende lovhåndhævelse og retligt samarbejde og beskytte brugerne mod
de farer, indtagelse af stoffet kan indebære, hvis stoffet underkastes
kontrolforanstaltninger i hele Unionen —
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Det nye psykoaktive stof 5-(2-aminopropyl)indol underkastes hermed kontrolforanstaltninger
i hele Unionen.
DA
5
DA
kom (2013) 0436 - Ingen titel
Artikel 2
Senest [et
år efter offentliggørelsen af afgørelsen]
træffer medlemsstaterne i
overensstemmelse med deres nationale lovgivning de foranstaltninger, der er nødvendige for
at underkaste 5-(2-aminopropyl)indol kontrolforanstaltninger og strafferetlige foranstaltninger
med hjemmel i deres lovgivning i overensstemmelse med deres forpligtelser i henhold til FN's
konvention af 1971 om psykotrope stoffer.
Artikel 3
Denne afgørelse træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA