Europaudvalget 2013
KOM (2013) 0448
Offentligt
1452091_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 20.6.2013
COM(2013) 448 final
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om udgifter under EGFL
Alarmsystemdet nr. 5/2013
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
Indledning .....................................................................................................................3
Formålsbestemte indtægter til EGFL............................................................................3
Bemærkninger angående den foreløbige gennemførelse af EGFL-budgettet for 20134
Forbrug af formålsbestemte indtægter til EGFL ..........................................................6
Konklusioner.................................................................................................................7
B
ILAG
1:
F
ORELØBIGT FORBRUG AF
EGFL-
BEVILLINGER PR
. 31.3.2013
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452091_0003.png
1.
I
NDLEDNING
Bilag 1 viser budgettets faktiske udnyttelsesgrad i perioden 16. oktober 2012 til
31. marts 2013 sammenholdt med udgiftsprofilen med baggrund i indikatoren, som er
fastlagt på grundlag af bestemmelserne i artikel 20 i Rådets forordning (EF)
nr. 1290/2005
1
.
2.
F
ORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER TIL
EGFL
I henhold til artikel 34 i Rådets forordning (EF) nr. 1290/2005 om finansiering af den
fælles landbrugspolitik betragtes indtægter fra finansielle korrektioner foretaget i
forbindelse med afgørelser om efterprøvende regnskabsafslutning, fra
uregelmæssigheder og fra mælkeafgiften som formålsbestemte indtægter til
finansiering af EGFL's udgifter. Ifølge disse regler kan formålsbestemte indtægter
anvendes til at dække finansieringen af EGFL's udgifter. I tilfælde af at dele af disse
indtægter ikke anvendes, vil de automatisk blive fremført til det følgende
regnskabsår
2
.
EGFL's budget for 2013 omfattede både Kommissionens seneste vurdering af
behovet for at finansiere de forventede udgifter til markedsforanstaltninger og direkte
støtte, skøn over de formålsbestemte indtægter, der forventes at blive opkrævet i løbet
af det pågældende regnskabsår, og fremførslen af saldoen af formålsbestemte
indtægter, der er til rådighed fra det foregående regnskabsår. Kommissionen tog i sit
forslag vedrørende bevillingerne på EGFL's budget for 2013 hensyn til de forventede
samlede formålsbestemte indtægter og anmodede i BF for 2013 om et
bevillingsniveau, der er beregnet ved at trække de anslåede formålsbestemte
indtægter fra det anslåede behov. Budgetmyndigheden vedtog det nye EGFL-budget
under hensyntagen til de forventede formålsbestemte indtægter.
Ved udarbejdelsen af budgettet for 2013 anslog Kommissionen de disponible
formålsbestemte indtægter til 1 533 mio. EUR. Det drejer sig om:
De formålsbestemte indtægter, der forventedes genereret i løbet af
regnskabsåret 2013, og som blev anslået til 628 mio. EUR. Der forventedes
henholdsvis 389 mio. EUR fra korrektioner i forbindelse med
regnskabsafslutning og 161 mio. EUR fra uregelmæssigheder. Indtægterne fra
mælkeafgiften blev anslået til 78 mio. EUR.
De formålsbestemte indtægter, der forventedes at blive fremført fra
regnskabsåret 2012 til 2013, blev anslået til 905 mio. EUR (herunder den
resterende saldo fra sukkeromstruktureringsfonden, der blev anslået til
675 mio. EUR).
I budgettet for 2013 afsatte Kommissionen disse oprindeligt anslåede indtægter på
1 533 mio. EUR til to ordninger. Det drejer sig om:
1
2
EUT L 209 af 11.8.2005, s. 1.
Artikel 14 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 om de finansielle
regler vedrørende Unionens almindelige budget fastsætter, at interne formålsbestemte indtægter kun
kan fremføres for ét år. Det er således i den forsvarlige budgetforvaltnings interesse, at disse
formålsbestemte indtægter generelt anvendes før de vedtagne bevillinger for den pågældende
budgetpost.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
500 mio. EUR blev afsat til driftsfondene for producentorganisationer i
sektoren for frugt og grøntsager, og
1 033 mio. EUR blev afsat til enkeltbetalingsordningen.
Til disse to ordninger vedtog budgetmyndigheden i sidste ende bevillinger på
henholdsvis 267 mio. EUR og 30 635 mio. EUR i overensstemmelse med
Kommissionens forslag. Summen af de vedtagne bevillinger og de ovennævnte
formålsbestemte indtægter svarer til et samlet skøn over disponible bevillinger på
767 mio. EUR til driftsfondene for producentorganisationer i sektoren for frugt og
grøntsager og 31 668 mio. EUR til enkeltbetalingsordningen.
I bilag 1, som viser den foreløbige gennemførelse af 2013-budgettet til den 31. marts
2013, findes de budgetbevillinger på vareniveau til sektoren for frugt og grøntsager
og sektoren for afkoblet direkte støtte, som nu er vedtaget til disse to ordninger, på
henholdsvis 611 mio. EUR og 38 076 mio. EUR uden hensyntagen til ovennævnte
formålsbestemte indtægter. Sammen med indtægterne til disse sektorer beløber de
vedtagne bevillinger på budgettet for 2013 sig til i alt 1 111 mio. EUR for frugt og
grøntsager og 39 109 mio. EUR for afkoblet direkte støtte.
3.
B
EMÆRKNINGER ANGÅENDE
BUDGETTET FOR
2013
DEN FORELØBIGE GENNEMFØRELSE AF
EGFL-
I bilag 1 vises budgettets foreløbige udnyttelsesgrad i perioden fra den 16. oktober
2012 til den 31. marts 2013. Udnyttelsesgraden sammenholdes med udgiftsprofilen
baseret på indikatoren, som er fastlagt i henhold til bestemmelserne i artikel 20 i
Rådets forordning (EF) nr. 1290/2005. Nedenfor findes korte bemærkninger til de
budgetartikler, der udviser de største forskelle mellem den faktiske og den forventede
gennemførelse af 2013-budgettet.
3.1.
Markedsforanstaltninger
Forbruget af bevillinger til interventioner på landbrugsmarkederne var 95,4 mio. EUR
højere end de afsatte budgetbevillinger som fastsat ved indikatorniveauet pr.
31. marts 2013. Denne forskel er en nettovirkning af effektueringsmønstre i sektoren
for frugt og grøntsager og i fødevareprogrammerne.
3.1.1.
Fødevareprogrammer (–45,6 mio. EUR)
At indførelsen af ordningen for de socialt dårligst stillede personer var langsommere
end indikatorniveauet, skyldes den uvished, der hersker i øjeblikket vedrørende
ordningens fremtid, og derfor har de fleste medlemsstater udskudt gennemførelsen af
ordningen i 2013 til senere på året. Eftersom 2013 er det sidste år, ordningen gælder,
er der et klart pres på medlemsstaterne for at gennemføre budgettet fuldt ud i 2013.
Kommissionen ser derfor denne afvigelse som midlertidig.
3.1.2.
Frugt og grøntsager (+172,8 mio. EUR i forhold til de vedtagne bevillinger)
Hvad angår de vedtagne bevillinger, skyldes dette forbrugsniveau primært udgifterne
til producentorganisationernes driftsfonde, der finansieres gennem både de vedtagne
budgetbevillinger og de formålsbestemte indtægter til denne ordning på budgettet for
2013 (NB: se nærmere herom i ovenstående punkt 2). Udnyttelsesgraden er et resultat
af anvendelsen af indikatoren for perioden indtil den 31. marts 2013 på de vedtagne
budgetbevillinger, der ikke omfatter de formålsbestemte indtægter til denne sektor.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452091_0005.png
På nuværende tidspunkt mener Kommissionen, at de samlede bevillinger, der er til
rådighed for denne sektor, vil være tilstrækkelige til at dække medlemsstaternes
forventede udgifter i 2013.
En fodnote * i den foreløbige gennemførelsestabel i bilag 1 viser, hvad situationen
ville have været, hvis indikatoren pr. 31. marts 2013 var blevet anvendt på de
samlede bevillinger, der forventes at være til rådighed for at kunne finansiere denne
sektor. Som anført under punkt 2 vil de samlede midler, der forventes at være til
rådighed for denne sektor, bestå af de vedtagne budgetbevillinger på 611 mio. EUR
og de formålsbestemte indtægter til denne sektor, der anslås til 500 mio. EUR. Hvis
indikatoren således var blevet anvendt på de samlede midler på 1 111 mio. EUR, der
forventes at være til rådighed for denne sektor, ville der være et overforbrug på
16,9 mio. EUR. Dette kan forklares ved et stadigt større forbrug af disponible
bevillinger til støtte under ordningen for foreløbig anerkendelse af
producentsammenslutninger. Kommissionen vil fortsat nøje følge udviklingen på
området.
3.2.
Direkte støtte
Forbruget af bevillinger til direkte støtte var 1 326,2 mio. EUR højere end
indikatorniveauet pr. 31. marts 2013.
3.2.1.
Afkoblet direkte støtte (1 221,2 mio. EUR i forhold til de vedtagne bevillinger)
Hvad angår vedtagne bevillinger, er der for enkeltbetalingsordningen et overforbrug,
der skyldes anvendelsen af indikatoren for perioden indtil den 31. marts 2013 for de
vedtagne budgetbevillinger, der ikke omfatter de formålsbestemte indtægter til denne
sektor. Gennemførelsen af enkeltbetalingsordningen pr. 31. marts 2013 foregår stadig
i et lidt hurtigere tempo: 97,5 % sammenlignet med 97 % i 2012. Samtidig har
forbruget af disponible bevillinger til den generelle arealbetalingsordning og andre
ordninger i sektoren været mindre end forventet af indikatorniveauet. Faktisk har
medlemsstater, der er en del af den generelle arealbetalingsordning, indtil nu allerede
betalt ca. 92,6 % af de anslåede bevillingsbehov, der er anført i budgettet,
sammenlignet med 94,9 % på samme tidspunkt i 2012 for støtte vedrørende 2011
3
.
En fodnote * i den foreløbige gennemførelsestabel i bilag 1 viser, hvad situationen
ville have været, hvis indikatoren pr. 31. marts 2013 var blevet anvendt på de
samlede bevillinger, der forventes at være til rådighed for at kunne finansiere afkoblet
direkte støtte. Som anført i punkt 2 vil de samlede midler, der forventes at være til
rådighed for afkoblet direkte støtte, bestå af de vedtagne budgetbevillinger på
38 076 mio. EUR og de formålsbestemte indtægter til afkoblet direkte støtte, der
anslås at udgøre 1 033 mio. EUR. Hvis indikatoren således var blevet anvendt på de
samlede midler på 39 109 mio. EUR, der forventes at være til rådighed for afkoblet
direkte støtte, ville det konstaterede overforbrug beløbe sig til 234,4 mio. EUR.
Denne forskel skyldes, at indikatoren for enkeltbetalingsordningen er baseret på det
gennemsnitlige betalingstempo for årene 2010-2012 og beløber sig til 96,9 %
sammenlignet med den faktiske gennemførelse frem til den 31. marts 2013 på
97,5 %.
Sammenlignet med situationen den 28. februar 2013 er betalingstempoet for
enkeltbetalingsordningen sænket og forskellen mellem den faktiske gennemførelse og
3
Forbrugsniveauet for afkoblet direkte støtte beregnes som en procentdel af det budgetterede behov,
herunder de formålsbestemte indtægter for enkeltbetalingsordningen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indikatorniveauet er blevet betydeligt mindre. Under hensyntagen hertil forventer
Kommissionen på nuværende tidspunkt, at dette overforbrug af afkoblet direkte støtte
er midlertidig, og at de disponible bevillinger og formålsbestemte indtægter er
tilstrækkelige til at dække den faktiske gennemførelse under denne artikel.
3.2.2.
Anden direkte støtte (+105,6 mio. EUR)
Et hurtigere forbrug af vedtagne bevillinger for anden direkte støtte er en nettoeffekt
ved et hurtigere betalingstempo sammenlignet med indikatorniveauet pr. 31. marts
2013 for visse ordninger, især for præmier for ammekøer. Samtidig er
gennemførelsen af ordningen med koblet direkte støtte under artikel 68 en smule
langsommere end forventet af indikatorniveauet. På nuværende tidspunkt følger
Kommissionen nøje gennemførelsessituationen for anden direkte støtte.
3.3.
3.3.1.
Revision af landbrugsudgifter
Afslutning af foregående års regnskaber (+66,0 mio. EUR)
Medlemsstaterne har ikke anmeldt korrektioner i forbindelse med
regnskabsafslutningen før den 31. marts 2013, idet Kommissionen ikke har truffet en
regnskabsafslutningsafgørelse. Det nuværende forbrugsniveau fremkommer ved at
sammenholde med den tilsvarende indikator pr. 31. marts 2013.
Det bør påpeges, at Kommissionen i sin ændringsskrivelse for 2013 har foreslået
korrektioner på –56 mio. EUR baseret på den gennemsnitlige udnyttelse for de
foregående år, eftersom sådanne korrektioner ikke er forudsigelige. I det nye
budgetforslag, som blev udarbejdet i november efter det fejlslåede første møde, er
dette beløb øget til –100 mio. EUR. Slutteligt vedtog budgetmyndigheden - efter
forliget den 5. december 2012 - budgettet for 2013, hvor beløbet er endelig fastsat til
–200 mio. EUR.
Kommissionen mener på nuværende tidspunkt, at de forventede korrektioner som
følge af regnskabsafslutningsafgørelserne og medlemsstaternes manglende
overholdelse af betalingsfrister ikke vil være tilstrækkelige til helt at dække dette
højere beløb på –200 mio. EUR. Kommissionen vil derfor med tiden skulle dække
det deraf følgende underskud af negative budgetbevillinger ved at overføre positive
budgetbevillinger fra andre poster for at lukke denne budgetpost i 2013.
3.4.
3.4.1.
Politikområde 11 og 17
Fiskerimarkeder (-21,6 mio. EUR)
Indikatorniveauet for disse budgetposter blev fastlagt på baggrund af den indledende
planlægning af denne sektors forpligtelser, som forventedes at blive foretaget i marts
måned 2013. Grundet mindre problemer med timingen blev visse forpligtelser først
færdiggjort i april 2013, derfor er forskellen tydeligvis midlertidig.
4.
F
ORBRUG AF FORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER TIL
EGFL
Tabellen i bilag 1 viser, at formålsbestemte indtægter på 272 mio. EUR var blevet
opkrævet pr. 31. marts 2013. Det drejer sig om:
Indtægterne fra korrektioner fra den efterprøvende regnskabsafslutning, som
beløber sig til ca. 107,9 mio. EUR. Der forventes at indgå yderligere beløb ved
regnskabsårets udgang.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indtægterne fra uregelmæssigheder, som beløber sig til ca. 84,6 mio. EUR. Der
forventes at indgå yderligere beløb inden regnskabsårets udgang.
Hovedparten af indtægterne fra mælkeafgiften er på nuværende tidspunkt
opkrævet og beløber sig til ca. 79,5 mio. EUR.
De formålsbestemte indtægter, der slutteligt blev fremført fra 2012 til 2013, beløb sig
til 1 245,6 mio. EUR, herunder den saldo på ca. 755 mio. EUR i den midlertidige
sukkeromstruktureringsfond, der er tilbage efter alle forfaldne betalinger under denne
fond. Dette beløb er væsentligt højere end det oprindeligt anslåede beløb på
905 mio. EUR.
De formålsbestemte indtægter, der kan anvendes til at finansiere EGFL's udgifter,
beløb sig derfor pr. 31. marts 2013 til 1 517,6 mio. EUR. På nuværende tidspunkt
skønner Kommissionen, at beløbet for de formålsbestemte indtægter, der endnu ikke
er blevet opkrævet, beløber sig til 356 mio. EUR (anslåede formålsbestemte indtægter
på 2013-budgettet på 628 mio. EUR, hvoraf 272 mio. EUR allerede er blevet
opkrævet).
5.
K
ONKLUSIONER
Det foreløbige forbrug af EGFL-budgetbevillinger i 2013 for perioden indtil
31. marts 2013 viser, at de månedlige udbetalinger til medlemsstaterne oversteg den
indikatorbaserede udgiftsprofil for budgetgennemførelsen med omtrent
1 439,2 mio. EUR. Det skyldtes først og fremmest den generelle tilladelse, som
Kommissionen gav til at betale forskud på direkte støtte fra den 16. oktober 2012,
hvilket førte til et højere betalingstempo for disse støtteordninger. Det forventes, at
tempoet falder i takt med, at betalingsfristen for støtteordningerne, som er den
30. juni 2013, nærmer sig.
Formålsbestemte indtægter på 1 517,6 mio. EUR er allerede til rådighed og yderligere
356 mio. EUR forventes at blive opkrævet i 2013. Kommissionen forventer på
nuværende tidspunkt, at både de formålsbestemte indtægter, der p.t. er til rådighed,
og dem, der vil være til rådighed i årets løb, vil være nok til at dække finansieringen
af producentsammenslutningers driftsfonde og til enkeltbetalingsordningen, således
som det oprindeligt var forventet, da 2013-budgettet blev opstillet.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452091_0008.png
Bilag 1
Foreløbigt forbrug af EGFL-bevillinger
pr. 31. marts 2013
i mio. EUR
Bevillinger
Budget (***)
mio. EUR
A
05 01
Udgifter
(1) ADMINISTRATIVE UDGIFTER FOR EGFL
05010401
05 01 Administrative udgifter for EGFL i alt
INTERVENTIONER PÅ LANDBRUGSMARKEDERNE
Korn
Ris
Restitutioner for produkter, der ikke er opført i bilag 1
Fødevareprogrammer
Sukker
Olivenolie
Spindplanter
Frugt og grøntsager (anslået til 500 mio. EUR fra formålsbestemte indtægter) (*) (****)
Produkter henhørende under vinsektoren
Salgsfremmende foranstaltninger
Andre vegetabilske produkter/foranstaltninger
Mælk og mejeriprodukter
Oksekød
Fåre- og gedekød
Svinekød, æg og fjerkræ, biavl og andre animalske produkter
05 02 Interventioner på landbrugsmarkederne i alt (undtagen 05 02 17)
DIREKTE STØTTE
Afkoblet direkte støtte (anslået til 1 033 mio. EUR hidrørende fra formålsbestemte
indtægter) (*) (****)
Anden direkte støtte
Tillægsstøtte
05 03 Direkte støtte i alt
ANDRE UDGIFTER
05040114 Udvikling af landdistrikter finansieret under EUGFL, Garantisektionen,
programmeringsperioden 2000-2006
05040302 Vegetabilske og animalske genressourcer - afslutning af tidligere foranstaltning
05070106 Regnskabsafslutning for foregående års regnskaber
(3) 05070107 Efterprøvende regnskabsafslutning for foregående års regnskaber
Andre poster (05070102 og 050702)
POLITISK STRATEGI OG KOORDINATION VEDRØRENDE POLITIKOMRÅDET
LANDBRUG OG UDVIKLING AF LANDDISTRIKTER (undtagen 050810 til 050812)
(1) (2) Kun 11010408 - ikke operationel teknisk bistand
(1) (2) FISKERIMARKEDER (kun 11020101 og 11020301)
(1) (2) ADMINISTRATIVE UDGIFTER VEDRØRENDE POLITIKOMRÅDET
SUNDHED OG FORBRUGERE
17010401, 17010405, 17010407 OG 17010431
(1) (2) FØDEVARE- OG FODERSIKKERHED, DYRESUNDHED, DYREVELFÆRD
OG PLANTESUNDHED 170401 til 170407 (undtagen 17040102, 17040103 og 170406)
Udgifter i alt (undtagen 05 02 17)
8,9
8,9
0,2
p.m.
8,0
500,1
0,1
62,1
20,0
611,0
1 071,6
61,0
233,0
83,2
7,1
p.m.
114,0
2 771,4
38 076,0
2 854,9
1,0
40 931,9
p.m.
p.m.
-200,0
108,3
6,8
27,3
0,7
26,5
2,7
Forbrug fra
november til
marts
mio. EUR
B
1,2
1,2
0,1
0,0
3,1
4,5
-0,1
26,7
9,2
363,3
318,1
21,4
144,7
37,4
4,8
0,0
36,4
969,5
37 594,8
2 078,9
0,1
39 673,8
-0,6
0,0
0,0
108,3
0,2
5,2
0,0
4,9
1,2
Afvigelse mellem forbrug
og indikator
%
F=C-D
0,6 %
0,6 %
-0,1 %
-20,4 %
-9,1 %
-136,4 %
-5,1 %
-14,1 %
28,3 %
-1,7 %
-9,4 %
0,4 %
-2,3 %
22,7 %
-1,0 %
3,4 %
3,2 %
3,7 %
-66,9 %
3,2 %
mio. EUR
G=B-E
0,1
0,1
0,0
-1,6
-45,6
-0,1
-3,1
-2,8
172,8
-18,0
-5,7
1,0
-1,9
1,6
-1,1
95,4
1 221,2
105,6
-0,7
1 326,2
Udnyttelse
%
C=B/A
13,1 %
13,1 %
56,6 %
38,1 %
0,9 %
-87,0 %
43,1 %
46,0 %
59,5 %
29,7 %
35,1 %
62,1 %
44,9 %
67,4 %
31,9 %
35,0 %
98,7 %
72,8 %
9,8 %
96,9 %
Forbrugsprofil pr. marts
%
D
12,5 %
12,5 %
56,7 %
58,5 %
10,0 %
49,4 %
48,1 %
60,1 %
31,2 %
31,4 %
44,4 %
61,7 %
47,2 %
44,6 %
32,9 %
31,5 %
95,5 %
69,1 %
76,7 %
93,7 %
mio. EUR
E=D*A
1,1
1,1
0,1
4,7
50,1
0,0
29,9
12,0
190,5
336,1
27,1
143,6
39,3
3,2
37,5
874,2
36 373,6
1 973,3
0,8
38 347,6
05 02
05 02 01
05 02 02
05 02 03
05 02 04
05 02 05
05 02 06
05 02 07
05 02 08
05 02 09
05 02 10
05 02 11
05 02 12
05 02 13
05 02 14
05 02 15
05 03
05 03 01
05 03 02
05 03 03
05 04
05 07
05 08
11 01
11 02
17 01
0,0 %
100,0 %
2,8 %
19,1 %
0,0 %
18,4 %
44,0 %
33,0 %
100,0 %
33,8 %
76,3 %
100,0 %
100,0 %
55,1 %
-66,0
108,3
2,3
20,8
0,7
26,5
1,5
-33,0 %
0,0 %
-31,0 %
-57,2 %
-100,0 %
-81,6 %
-11,1 %
66,0
0,0
-2,1
-15,6
-0,7
-21,6
-0,3
17 04
272,0
43 956,5
taget i
betragtning
i budgettet
389,0
161,0
78,0
905,0
1 533,0
209,2
40 972,7
76,9 %
93,2 %
79,6 %
89,9 %
216,5
39 533,5
-2,7 %
3,3 %
-7,4
1 439,2
Formålsbestemte indtægter
6701
6702
6703
Regnskabsafslutning for EGFL - formålsbestemte indtægter
EGFL-uregelmæssigheder - formålsbestemte indtægter
Tillægsafgift for mælkeproducenter — formålsbestemte indtægter
Formålsbestemte indtægter fremført fra 2012 (inkl. den resterende
saldo fra sukkeromstruktureringsfonden)
Indtægter i alt
(*) Kun til information; udgifter sammenholdt med oprindelige bevillinger og anslåede
formålsbestemte indtægter
Frugt og grøntsager (inkl. formålsbestemte indtægter anslået til 500 mio. EUR) (****)
Afkoblet direkte støtte (inkl. formålsbestemte indtægter anslået til 1 033 mio. EUR) (****)
107,9
84,6
79,5
1 245,6
1 517,6
05 02 08
05 03 01
1 111,0
39 109,0
363,3
37 594,8
32,7 %
96,1 %
31,2 %
95,5 %
346,4
37 360,4
1,5 %
0,6 %
16,9
234,4
(**) Regnskabsår = 16.10.2012 til 15.10.2013 men direkte udgifter er mulige indtil 31.12.2013
(***) Vedrører forpligtelser
(****) Inkl. brug af formålsbestemte indtægter fremført fra det foregående år
(1) Kapitel ikke udelukkende EGFL
(2) Kapitel uden for afsnit 05, men inkluderet i EGFL
(3) Anvendes kun i de tilfælde, hvor medlemsstaterne er modtagere
8