Forsvarsudvalget 2013
KOM (2013) 0482
Offentligt
1452123_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 28.6.2013
COM(2013) 482 final
2013/0225 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om bemyndigelse af medlemsstaterne til i Den Europæiske Unions interesse at ratificere
våbenhandelstraktaten
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452123_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
1.1 Indledning
FN's resolution 61/89, der blev vedtaget i 2006, indledte processen for udvikling af en traktat
om regulering af den internationale handel med konventionelle våben, den såkaldte
våbenhandelstraktat (ATT). Formålet var at opnå en juridisk bindende traktat, som gør den
lovlige handel med konventionelle våben mere ansvarlig gennem fastsættelse af høje, fælles,
internationale standarder for import, eksport og overførsler.
Der blev udført et intensivt forberedende arbejde i 2007 og 2009, og dette blev efterfulgt af
den første FN-konference om våbenhandelstraktaten i New York fra den 2. til den 27. juli
2012. Selv om man på konferencen ikke kunne nå til enighed, blev der udarbejdet et første
udkast til en tekst.
På den seneste FN-konference i marts 2013 blev dette udkast til en traktat revideret, men der
kunne ikke nås til enighed med tre stater, som forkastede formandens forslag. Traktaten blev
endelig vedtaget med kvalificeret flertal den 2. april 2013. Flertallet af FN's medlemmer blev
enige om den 3. juni 2013 som den dato, der skulle fastsættes for undertegnelse af traktaten.
1.2 EU-kompetence
I henhold til bestemmelserne om eksterne kompetencer, som fastsat i artikel 3 i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), vedrører ATT forhold, som falder ind under
EU's enekompetence.
ATT indeholder bl.a. bestemmelser om foranstaltninger (såsom import- og eksportkontrol),
som falder ind under dækningsområdet for EU's fælles handelspolitik. På dette område
vedrører ATT dele af EU-lovgivningen, hvor en høj grad af regulering allerede har fundet
sted. Desuden er følgende afledt EU-ret vedrørende det indre marked også relevant: a)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/43/EF af 6. maj 2009 om forenkling af vilkår og
betingelser for overførsel af forsvarsrelaterede produkter inden for Fællesskabet, b) Rådets
direktiv 91/477/EØF af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben og c) Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 om gennemførelse af
artikel 10 i De Forenede Nationers protokol om bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og
handel med skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil, der supplerer De
Forenede Nationers konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret
kriminalitet ("FN's våbenprotokol"), og om fastsættelse af udførselstilladelse og indførsels- og
transitforanstaltninger for skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil.
Da ATT vedrører spørgsmål, hvor EU har enekompetence, er medlemsstaterne ikke i stand til
selv at træffe beslutning om undertegnelse og ratificering af traktaten. De kan kun gøre det i
Unionens interesse, efter godkendelse af Rådet og på forslag af Kommissionen.
1.3 Nærmere oplysninger og anvendelsesområde for ATT
Formålet med ATT er at bidrage til international og regional fred, sikkerhed og stabilitet ved
at regulere den internationale handel med konventionelle våben og udrydde ulovlig
våbenhandel. ATT skaber standarder for overførsel af konventionelle våben og kræver, at de
deltagende stater skal gennemgå al våbeneksport for at sikre, at konventionelle våben og
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ammunition ikke anvendes til bl.a. menneskerettighedskrænkelser, terrorisme og krænkelser
af den humanitære folkeret.
ATT indeholder bestemmelser om vurdering af overførsel af våben og foranstaltninger til
forebyggelse af ulovlig anvendelse af konventionelle våben fra de importerende og
eksporterende staters side. Desuden øger den gennemsigtigheden i våbenhandel ved at
tilskynde til registrering og rapportering til sekretariatet og andre deltagende stater.
Bestemmelserne i ATT dækker konventionelle våben i følgende kategorier: kampvogne,
pansrede kampkøretøjer, artillerisystemer med stor kaliber, kampfly, kamphelikoptere,
krigsskibe, missiler og raketstyr samt håndvåben og lette våben. Traktaten dækker også
tilhørende ammunition og dele og komponenter
.
1.4 Konsekvenser for gældende EU-ret
ATT kan påvirke eller ændre anvendelsesområdet for fælles regler, der er vedtaget af Den
Europæiske Union. Som følge heraf har Rådet i bilaget til afgørelse ..../2013 om
bemyndigelse af Kommissionen til at forhandle om de spørgsmål i traktaten om
våbenhandel, der henhører under Unionens enekompetence, fastsat følgende
forhandlingsdirektiver:
1)
Traktaten om våbenhandel må ikke indeholde bestemmelser, der hindrer
medlemsstaterne i at anvende:
a)
b)
Rådets direktiv 91/477/EØF af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af
våben, med ændringer
Rådets direktiv 93/15/EØF af 5. april 1993 om harmonisering af
bestemmelserne om markedsføring af og kontrol med eksplosivstoffer til civil
brug, med ændringer
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/43/EF af 6. maj 2009 om
forenkling af vilkår og betingelser for overførsel af forsvarsrelaterede
produkter inden for Fællesskabet, med ændringer.
c)
2)
Våbenhandelstraktaten må ikke indeholde bestemmelser, der begrænser den frie
bevægelighed for varer, personer, tjenesteydelser og kapital i Unionens indre
marked, medmindre begrænsningen specifikt begrundes med artikel 36, artikel 45,
stk. 3, artikel 52, stk. 1, artikel 65 eller artikel 346 i TEUF.
Alle foranstaltninger, som er fastlagt i traktaten, og som begrænser eksport eller
import fra/til EU eller transit gennem EU's område, skal være forenelige med alle
gældende bestemmelser i EU-lovgivningen, herunder særligt:
a)
b)
c)
Rådets forordning (EF) nr. 260/2009 af 26. februar 2009 om den fælles
importordning
Rådets forordning (EF) nr. 1061/2009 af 19. oktober 2009 om fastlæggelse af
en fælles udførselsordning
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts
2012 om gennemførelse af artikel 10 i De Forenede Nationers protokol om
bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben og dele,
komponenter samt ammunition hertil, der supplerer De Forenede Nationers
konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret kriminalitet
(FN's våbenprotokol), og om fastsættelse af udførselstilladelse og indførsels-
og transitforanstaltninger for skydevåben og dele, komponenter samt
ammunition hertil
3)
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
d)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/43/EF af 6. maj 2009 om
forenkling af vilkår og betingelser for overførsel af forsvarsrelaterede
produkter inden for Fællesskabet, med ændringer.
Disse forskellige EU-retsakter er en del af gældende EU-ret, og det er derfor vigtigt, at disse
ikke drages i tvivl ved vedtagelsen af ATT. Da der ikke er nogen RIO-klausul (RIO =
Regional Integration Organisation) i traktaten, er det særligt vigtigt at sikre, at lovgivningen
om det indre marked er blevet beskyttet.
Derfor blev der foretaget en detaljeret analyse i overensstemmelse med Rådets
forhandlingsdirektiver om disse spørgsmål, og det blev konkluderet, at bestemmelserne i ATT
(artikel 6, 7, 9 og 26) sikrer, at ATT er forenelig med EU-retten. Under alle omstændigheder
vil alle potentielle problemer vedrørende forenelighed kunne behandles ved hjælp af
bestemmelserne i artikel 26, stk. 1. Denne artikel foreskriver, at gennemførelsen af traktaten
ikke berører de forpligtelser, der er indgået af de deltagende stater med hensyn til eksisterende
eller fremtidige internationale aftaler, som de er parter i, hvis forpligtelserne er forenelige med
denne traktat.
Den Europæiske Union kan ikke blive part i ATT, da den nuværende tekst kun omfatter
statslige parter. ATT giver dog mulighed for at foretage ændringer på et senere tidspunkt, og
Den Europæiske Union kan blive part i ATT, hvis tre fjerdedele af de statslige parter stemmer
for dette.
1.5 Ratificering af traktaten
Den Europæiske Union som sådan kan ikke ratificere ATT. Da ATT henhører dels under
Unionens enekompetence, dels under medlemsstaternes kompetence, er det nødvendigt, at
EU-institutionerne og medlemsstaterne træffer alle foranstaltninger til at samarbejde ved at
ratificere ATT og sikre overholdelsen af de forpligtelser, der følger af traktaten.
Da medlemsstaterne har til hensigt at undertegne ATT den 3. juni 2013, har Kommissionen
givet høj prioritet til udarbejdelse og vedtagelse af Rådets afgørelse om bemyndigelse af
medlemsstaterne til at undertegne ATT for så vidt angår spørgsmål, der henhører under
Unionens enekompetence. På grundlag af Kommissionens forslag vedtog Rådet en sådan
afgørelse den 27. maj 2013, hvilket indebærer, at en medlemsstat efter undertegnelse af ATT
kan erklære, at den midlertidigt vil anvende artikel 6 og 7 i ATT, indtil den træder i kraft.
Denne mulighed for at fremsætte en erklæring om midlertidig anvendelse findes også i
ratificeringsfasen for de EU-medlemsstater, der ikke har fremsat en erklæring om midlertidig
anvendelse ved undertegnelsen af ATT. Kommissionen foreslår nu som næste skridt, med
henblik på en hurtig gennemførelse af ATT, en rådsafgørelse om bemyndigelse af
medlemsstaterne til at ratificere traktaten for så vidt angår de spørgsmål, der henhører under
Unionens enekompetence. Denne afgørelse kræver Europa-Parlamentets godkendelse, inden
den kan vedtages af Rådet.
1.6 Konklusion
Det er af afgørende betydning at rette op på problemet med ureguleret handel med
konventionelle våben på internationalt plan og at fremme udviklingen af den fredsskabende
og humanitære indsats. Ved at indføre fælles juridisk bindende standarder for import, eksport
og overførsel af konventionelle våben gør ATT våbenhandelen mere ansvarlig og
gennemsigtig, og dette er et mål, som deles af Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen.
Den har potentialet til at forstærke den internationale fred og sikkerhed på globalt plan. Den
ulovlige eller dårligt regulerede handel med konventionelle våben koster liv — mere end 740
000 mænd, kvinder og børn dør hvert år som følge af væbnede konflikter. Det er således af
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
afgørende betydning, at ATT træder i kraft hurtigt, og derfor er det yderst vigtigt, at
medlemsstaterne ratificerer traktaten snarest muligt.
2.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
Ikke relevant.
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Artikel 1
Da det er umuligt for EU at blive part i traktaten, bemyndiger denne artikel medlemsstaterne
til at ratificere den foreliggende traktat for så vidt angår spørgsmål, hvor Unionen har
enekompetence.
Artikel 2
Formålet med denne afgørelse er at bemyndige medlemsstaterne til at lade sig binde af
traktaten for så vidt angår spørgsmål, hvor Unionen har enekompetence, og afgørelsen rettes
derfor til dem.
4.
Ingen.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452123_0006.png
2013/0225 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om bemyndigelse af medlemsstaterne til i Den Europæiske Unions interesse at ratificere
våbenhandelstraktaten
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 114
og artikel 207, stk. 3, sammenholdt med artikel 218, stk. 6, litra a), nr. v),
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
under henvisning til Europa-Parlamentets godkendelse
1
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den 11. marts 2013 bemyndigede Rådet Kommissionen til at forhandle om de
spørgsmål i våbenhandelstraktaten, der henhører under Unionens enekompetence,
inden for rammerne af De Forenede Nationer.
Den 2. april 2013 vedtog De Forenede Nationers Generalforsamling teksten til
våbenhandelstraktaten
2
. Generalforsamlingen anmodede også generalsekretæren om i
sin egenskab af depositar for traktaten at åbne den for undertegnelse den 3. juni 2013
og opfordrede alle stater til at overveje at undertegne den og derefter i
overensstemmelse med deres respektive forfatningsmæssige procedurer at blive parter
i traktaten hurtigst muligt.
Formålet med traktaten er at fastsætte de højest mulige fælles internationale standarder
for regulering eller forbedring af reguleringen af den internationale handel med
konventionelle våben, at forebygge og udrydde ulovlig handel med konventionelle
våben og at forebygge ulovlig anvendelse heraf. Medlemsstaterne gav udtryk for
tilfredshed med resultatet af forhandlingerne og deres vilje til hurtigst muligt at
undertegne og ratificere traktaten.
Nogle af traktatens bestemmelser vedrører emner, der falder ind under Unionens
enekompetence, fordi de er omfattet af den fælles handelspolitik eller berører det indre
markeds regler for overførsel af konventionelle våben og sprængstoffer.
Den Europæiske Union kan ikke undertegne og ratificere traktaten, da kun stater kan
være part i denne.
Den 27. maj 2013 vedtog Rådet på grundlag af et forslag fra Kommissionen en
afgørelse om bemyndigelse af medlemsstaterne til i Den Europæiske Unions interesse
at undertegne våbenhandelstraktaten.
Derfor bør Rådet i overensstemmelse med artikel 2, stk. 1, i TEUF for så vidt angår de
spørgsmål, der henhører under Unionens enekompetence, bemyndige medlemsstaterne
til at ratificere traktaten i Unionens interesse —
EUT C […] af ]…], s. […].
A/CONF.217/2013/L.3.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
1
2
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
For så vidt angår de spørgsmål, der henhører under Unionens enekompetence, bemyndiges
medlemsstaterne herved til at ratificere våbenhandelstraktaten i Unionens interesse.
Artikel 2
Denne afgørelse er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA