Transportudvalget 2016
KOM (2013) 0484
Offentligt
1656384_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.8.2016
COM(2016) 507 final
2013/0226 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets holdning med henblik på vedtagelse af forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1365/2006 om statistik over
godstransport ad indre vandveje for så vidt angår tillæggelse af delegerede beføjelser og
gennemførelsesbeføjelser til Kommissionen for vedtagelsen af visse foranstaltninger
(EØS-relevant tekst)
DA
DA
kom (2013) 0484 - Ingen titel
1656384_0002.png
2013/0226 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets holdning med henblik på vedtagelse af forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1365/2006 om statistik over
godstransport ad indre vandveje for så vidt angår tillæggelse af delegerede beføjelser og
gennemførelsesbeføjelser til Kommissionen for vedtagelsen af visse foranstaltninger
(EØS-relevant tekst)
1.
S
AGSFORLØB
28. juni 2013
Forslag fremsendt til Europa-Parlamentet og Rådet
COM(2013) 484 – 2013/0226 (COD)
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Ikke relevant
Udvalg:
Europa-Parlamentets førstebehandlingsholdning vedtaget:
Ændret forslag fremsendt:
Rådets holdning vedtaget:
2.
F
ORMÅLET MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
11. marts 2014
Ikke relevant
18. juli 2016
Det eneste formål med Kommissionens forslag er at tilpasse forordning (EF) nr. 1365/2006
1
til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde for så vidt angår delegerede
beføjelser og gennemførelsesbeføjelser.
Den foreslåede forordning vil tillægge Kommissionen beføjelse til at vedtage delegerede
retsakter med henblik på at: i) tilpasse tærsklen for statistisk dækning af transport ad indre
vandveje, tilpasse de eksisterende definitioner og vedtage yderligere definitioner og ii)
tilpasse dataindsamlingens omfang og indholdet af bilagene.
Den vil også tillægge Kommissionen gennemførelsesbeføjelser med henblik på at sikre
ensartede betingelser for, hvordan Kommissionen: i) fastsætter standardregler for
medlemsstaternes indberetning af data til Kommissionen (Eurostat), herunder standarder for
dataudveksling, og for Kommissionens (Eurostats) formidling af resultaterne og ii) udarbejder
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1365/2006 af 6. september 2006 om statistik over
godstransport ad indre vandveje (EUT L 264 af 25.9.2006, s. 1).
DA
2
DA
kom (2013) 0484 - Ingen titel
1656384_0003.png
og offentliggør metodologiske krav og kriterier til sikring af kvaliteten af de producerede data
efter undersøgelsesproceduren i artikel 5 i forordning (EU) nr. 182/2011
2
.
3.
3.1
B
EMÆRKNINGER TIL
R
ÅDETS HOLDNING
Generelle bemærkninger
Rådets holdning afspejler på den ene side den enighed, der blev opnået mellem Rådet,
Europa-Parlamentets Transport- og Turismeudvalg og Kommissionen under
trepartsdrøftelserne, og på den anden side den nye interinstitutionelle aftale om bedre
lovgivning af 13. april 2016
3
.
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning den 18. juli 2016.
Kommissionen kan acceptere Rådets holdning.
3.2
3.2.1.
Bemærkninger til de af Europa-Parlamentet vedtagne ændringer
Ændringer fra Europa-Parlamentet, som fuldt ud, delvis eller i princippet indgår i
Rådets førstebehandlingsholdning
Det vigtigste spørgsmål, der blev behandlet under de interinstitutionelle drøftelser, var
indførelsen af pilotundersøgelser og arten heraf. Disse undersøgelser blev foreslået som et
kompromis for at imødekomme Europa-Parlamentets anmodning om at medtage yderligere
variabler om passagertransport ad indre vandveje i forordningen.
I henhold til den nye artikel 4a skal Kommissionen iværksætte frivillige pilotundersøgelser til
gennemførelse i medlemsstaterne, som leverer data om tilgængeligheden af statistiske data
om passagertransport ad indre vandveje og grænseoverskridende transporttjenester ad indre
vandveje. Kommissionen (Eurostat) vil samarbejde med medlemsstaterne om fastlæggelsen af
en passende statistisk metode. Endvidere skal det almindelige budget bidrage til
finansieringen af disse pilotundersøgelser under hensyn til merværdien for Unionen.
Kommissionen kan derfor acceptere den nye artikel.
Kommissionen kan acceptere indholdet af ændring 10 (artikel 7, nyt stk. 3a og 3b) om reglerne
om kvalitetskriterierne, da de ligger på linje med forordning (EF) nr. 223/2009
4
. Den
foreskriver også vedtagelse ved hjælp af gennemførelsesretsakter af bestemmelser om
ordninger, struktur, hyppighed og sammenlignelighed vedrørende kvalitetsrapporterne.
I henhold til ændring 11 (artikel 8) skal Kommissionen forelægge Europa-Parlamentet og
Rådet en rapport hvert femte år i stedet for hver tredje år som foreslået af Europa-Parlamentet.
3.2.2.
Ændringer fra Europa-Parlamentet,
førstebehandlingsholdning
som
ikke
er
medtaget
i
Rådets
De vigtigste ændringer vedrørende den eksplicitte tilføjelse af nye variabler blev ikke
medtaget i Rådets holdning.
3.3
Bestemmelser ændret af Rådet og Kommissionens holdning
Artikel 2, stk. 5, artikel 3 og artikel 4, stk. 4, vedrører delegationen af beføjelser.
Kommissionens beføjelser fastholdes, men med specifikke begrænsninger. Kommissionen
2
3
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de generelle
regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser (EUT L 55 af 28.2.2011, s. 13).
EUT L 123 af 12.5.2016, s. 1.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske
statistikker (EUT L 87 af 31.3.2009, s. 164).
DA
3
DA
kom (2013) 0484 - Ingen titel
tillægges kun beføjelser til at vedtage delegerede retsakter med henblik på at: i) indføre
forhøjelser af tærsklen, ii) tilpasse de eksisterende definitioner eller vedtage nye definitioner
for at tage hensyn til ændringer i de definitioner, der anvendes på internationalt plan, og iii)
tilpasse bilagene for at tage hensyn til ændringer i kodning og nomenklatur på internationalt
plan eller i relevant EU-lovgivning.
I Rådets holdning præciseres det også, at Kommissionen ved udøvelsen af disse beføjelser
skal sikre, at de delegerede retsakter ikke pålægger medlemsstaterne eller respondenterne en
væsentlig yderligere byrde. Herudover skal Kommissionen behørigt begrunde de
foranstaltninger, der er omhandlet i de delegerede retsakter, i givet fald baseret på en analyse
af omkostningseffektiviteten, herunder vurderinger af byrden for respondenterne og af
produktionsomkostningerne som omhandlet i artikel 14, stk. 3, litra c), i forordning (EF) nr.
223/2009.
Standardbetragtningen og artikel 9 om udøvelse af de delegerede beføjelser er i
overensstemmelse med den nye interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning.
Kommissionen støtter ovennævnte.
4.
K
ONKLUSION
Kommissionen støtter det opnåede kompromis, da det er i overensstemmelse med
Kommissionens bestræbelser på at tilpasse lovgivningen fra før Lissabontraktaten. Trods en
række begrænsninger giver det en god balance mellem delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter. Endvidere er pilotundersøgelserne et passende svar på Europa-
Parlamentets oprindelige anmodning. Teksten er et eksempel på vellykket anvendelse af den
nye interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning.
DA
4
DA