Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2013
KOM (2013) 0493
Offentligt
1452132_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.7.2013
COM(2013) 493 final
2013/0232 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om Unionens deltagelse i et forsknings- og udviklingsprogram, der gennemføres af flere
medlemsstater til fordel for forskningsintensive små og mellemstore virksomheder
(EØS-relevant tekst)
{SWD(2013) 242 final}
{SWD(2013) 243 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
1.1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets målsætninger
Dette forslag vedrører Den Europæiske Unions deltagelse på grundlag af artikel 185 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) i det fælles program Eurostars-2
(Eurostars-2), der gennemføres af flere medlemsstater som opfølgning på det fælles
Eurostars-program.
De overordnede målsætninger for Eurostars-2 er:
at fremme markedsorienterede tværnationale forskningsaktiviteter på ethvert område
for forskningsintensive små og mellemstore virksomheder (SMV'er)
1,2
, især
virksomheder uden tidligere erfaring med tværnational forskning, som fører til, at
nye eller forbedrede produkter, processer og tjenesteydelser kommer på markedet
at bidrage til gennemførelsen af det europæiske forskningsrum og øge
tilgængeligheden og effektiviteten af offentlige midler til forskningsintensive
SMV'er i Europa ved at tilpasse, harmonisere og synkronisere de nationale
finansieringsmekanismer.
Forskningsintensive SMV'ers konkurrenceevne vil blive forbedret og dermed bidrage aktivt til
europæisk vækst og jobskabelse og opfylde målsætningerne for Europa 2020.
1.2.
Begrundelse for forslaget
SMV'er udgør rygraden i den europæiske økonomi og har potentialet til at yde et betydeligt
bidrag til at skabe vækst og flere arbejdspladser i EU. I hele EU er der omkring
20,7 mio. SMV'er, som udgør over 98 % af alle virksomheder i EU og ca. 58 % af EU's
BVT
3,4
og beskæftiger over 87 mio. personer (67 % af den samlede beskæftigelse og i nogle
centrale industrier helt op til 80 % af alle arbejdspladser).
Blandt disse SMV'er udgør innovative forskningsintensive SMV'er en meget dynamisk
undergruppe, som kan yde et stort bidrag til vækst og arbejdspladser, som bliver endnu større,
hvis de indgår i et tværnationalt F&U-samarbejde. Men en række markedssvigt hindrer
SMV'er i at få let adgang til den nødvendige private finansiering af deres F&U. De
eksisterende F&U-programmer er kun yderst sjældent rettet mod tværnationalt samarbejde og
er ikke tilstrækkeligt synkroniserede og interoperable. Dertil kommer, at mens en række
supplerende EU-initiativer er rettet mod innovative SMV'er (f.eks. finansielle instrumenter
1
2
3
4
En SMV er en virksomhed, som beskæftiger under 250 personer, som har en årlig omsætning på ikke
over 50 mio. EUR, og som er uafhængig af større virksomheder, ifølge Kommissionens henstilling af
2003/361/EF
af
6.
maj
2003,
se
http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2003:124:0036:0041:en:PDF
En forskningsintensiv SMV er en SMV, der geninvesterer mindst 10 % af sin omsætning eller anvender
mindst 10 % af sine fuldtidsækvivalenter (FTE) til forsknings- og udviklingsaktiviteter.
Bruttoværditilvækst (BVT) omfatter afskrivninger, arbejdskraftomkostninger, kapitalrisiko og
virksomhedsrisiko. BVT er salg eller omsætning minus udgifter til rå- og hjælpestoffer.
Rapport
fra
oktober
2012
med
en
gennemgang
af
SMV'ers
resultater,
http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/performance-review/files/supporting-
documents/2012/annual-report_en.pdf
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0003.png
såsom risikodelingsinstrumentet eller det nye SMV-instrument), findes der ikke et program på
EU-plan specifikt rettet mod tværnational F&U udført af forskningsintensive SMV'er.
I 2008 besluttede 32
5
europæiske lande, der var medlem af Eureka-netværket
6
, at følge en
sammenhængende tilgang på europæisk plan inden for forskningsintensive SMV'er i form af
det fælles program Eurostars. Formålet med Eurostars er at støtte forskningsintensive SMV'er
ved at medfinansiere deres markedsorienterede tværnationale forskning efter bottom-up-
princippet og ved at give dem en retlig og organisatorisk ramme.
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning
7
af 9. juli 2008 deltager Den
Europæiske Union finansielt i Eurostars, jf. artikel 185 i TEUF (tidligere artikel 169 i EF-
traktaten) med et bidrag på op til en tredjedel af de deltagende medlemsstaters og de øvrige
deltagerlandes effektive bidrag med et loft på 100 mio. EUR for perioden 2008-2013.
Eurostars-programmet gennemføres gennem en særlig gennemførelsesstruktur, Eureka-
sekretariatet, der har ansvar for programmets gennemførelse, især gennemførelsen af
forslagsindkaldelser, kontrol af støtteberettigelseskriterier, peer-review-evaluering og
udvælgelse af projekter, overvågning af projekter og tildeling af EU's bidrag.
En foreløbig evaluering af Eurostars
8
blev gennemført i 2010 af en gruppe af uafhængige
eksperter
9
, som Kommissionen besvarede med rapport med en foreløbig evaluering
10
, der blev
vedtaget i april 2011. Rådet (konkurrenceevne) tilsluttede sig i sine konklusioner fra mødet
den 31. maj
11
om ovenstående dokumenter Eurostars-gruppens holdning, nemlig at Eurostars
stemmer overens med målsætningerne for Europa 2020, er et godt supplement til de
muligheder, som SMV'er tilbydes i FP7 vedrørende internationalt samarbejde og har vist sig
at være attraktivt for målgruppen og er nået ud til europæiske forskningsintensive SMV'er.
Det bifaldt også gruppens anbefaling om at videreføre Eurostars efter 2013 og gav tilsagn om
at overveje en sådan videreførelse inden for de generelle rammer af den fremtidige
finansiering af den fælles strategiske ramme for forskning og innovation.
Rådet fremhævede desuden en række anbefalinger til at forbedre programmet fremover,
herunder vigtigheden af, at de deltagende lande og EU afsætter tilstrækkelige midler til at
finansiere flest mulige højtrangerende projekter, der opfylder Eurostars' tærskelkriterier,
5
6
7
8
9
10
11
Eurostars omfattede oprindelig 26 EU-medlemsstater og fem lande associeret med det syvende
rammeprogram. Med Maltas tilslutning til Eurostars i oktober 2010 deltager alle medlemsstater nu. Der
er pt. seks associerede lande: Kroatien, Island, Israel, Norge, Schweiz og Tyrkiet.
Eureka er et europæisk mellemstatsligt netværk oprettet på en ministerkonference i 1985, der havde
deltagelse af 17 lande og medlemmer af De Europæiske Fællesskaber og har til formål at støtte
industrielt forskningssamarbejde. Eureka har nu 40 medlemslande og yder også støtte til enkeltstående
projekter, klynger og paraplyprojekter ud over Eurostars.
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 743/2008/EF af 9. juli 2008 om Fællesskabets deltagelse
i et forsknings- og udviklingsprogram, der gennemføres af flere medlemsstater til fordel for forsknings-
os udviklingsintensive små og mellemstore virksomheder. EUT L 201 af 30.7.2008, s. 58. Se http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:201:0058:0067:EN:PDF
Fuldstændig
rapport:
http://ec.europa.eu/research/evaluations/pdf/archive/fp7-evidence-
base/other_fp7_panel_evaluations/eurostars_programme_interim_evaluation.pdf
Gruppen af uafhængige eksperters formand var Anne Laperrouze, tidligere medlem af Europa-
Parlamentet og næstformand i Parlamentets Udvalg om Industri, Forskning og Energi (ITRE).
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet, Foreløbig evaluering af det fælles
Eurostars-program,
Bruxelles,
den
8.
april
2011,
KOM(2011)
186.
Se
http://ec.europa.eu/research/evaluations/pdf/archive/other_reports_studies_and_documents/communicat
ion_eurostars.pdf
Se http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/11/st11/st11030.en11.pdf
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0004.png
behovet for yderligere ensretning og harmonisering af gennemførelsesprocesser og
finansieringsbestemmelser på nationalt plan for at forbedre Eurostars' effektivitet og
virkningsfuldhed samt behovet for fortsat forbedring af kvaliteten af evalueringerne og at
afkorte tidsrummet inden kontraktindgåelse som en prioritering.
Den 22. juni 2012 vedtog Eureka-ministerkonferencen et dokument i Budapest ("Budapest-
dokumentet), hvor den fastslog, at Eureka-landene har interesse i at støtte en opfølgning af
Eurostars-programmet. Budapest-dokumentet indeholder en fælles vision for et Eurostars-2
og grundlaget for, hvordan anbefalingerne i den foreløbige evaluering skal behandles. I januar
2013 udgjorde det uformelle finansielle tilsagn fra størsteparten af Eurostars-landene for
perioden 2014-2020 næsten tre gange landenes tilsagn for Eurostars. I Budapest-dokumentet
opfordres EU til at deltage i Eurostars-2.
Kommissionens forslag til Horisont 2020
12
omfatter en specifik aktivitet for
forskningsintensive SMV'er i "Innovation i SMV'er", hvor der ydes støtte til næste fase i
Eurostars-ordningen, og som gennemføres i partnerskab med medlemsstater og tilpasses
retningslinjerne i den foreløbige evaluering. Dette program er det eneste i Horisont 2020, der
er specifikt rettet mod forskningsintensive SMV'er, der er åbent inden for alle forsknings- og
udviklingsområder, og som har den yderligere virkning, at det fremmer integration mellem
nationale forskningsprogrammer og derfor bidrager til gennemførelsen af det europæiske
forskningsrum. Med en bottom-up-tilgang og virksomhedsstyret dagsorden er Eurostars-2
godt placeret under delen "Industrielt lederskab" og bidrager i høj grad til at nå denne dels
mål, idet der ydes støtte til projekter af direkte relevans for en række førende industrielle
støtteteknologier og hjælp til innovative forskningsintensive SMV'er med at vokse og blive til
førende virksomheder på verdensplan.
2.
2.1.
RESULTATER AF HØRINGER AF INTERESSEREDE PARTER OG AF
KONSEKVENSANALYSER
Høring om fremtiden for det fælles Eurostars-program
Der er foretaget en række omfattende høringer i løbet af de sidste tre år om Eurostars og
programmets fremtidige udvikling. De har dækket alle interne og eksterne interessenter. Der
er fremsat bemærkninger til bl.a. identifikationen af de vigtigste hindringer og problemer,
spørgsmål vedrørende subsidiaritet samt fremtidige muligheder og disses virkninger.
Der blev afholdt en åben, offentlig høring om støtteforanstaltningerne til SMV'er og
anvendelsen af artikel 185 i TEUF som led i den offentlige høring om Europa-
Kommissionens grønbog om en fælles strategisk ramme for finansiering af EU-forskning og
-innovation i februar-maj 2011. Eurostars blev behandlet eller nævnt i 70 af de 849 udtalelser,
der blev fremsat som reaktion på grønbogen. Over 80 % af de responderende organisationer
udtalte sig positivt. De få kritiske bemærkninger (10 %) vedrørte hovedsagelig
synkroniseringsaspekter. Andre bemærkninger vedrørte det forhold, at medlemsstaterne ikke
altid overholdt deres forpligtelser, harmonisering af finansieringsbestemmelser, budgetniveau
og den tid, der gik inden kontraktindgåelse.
12
KOM(2011) 811 endelig.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0005.png
Den åbne høring om grønbogen blev fulgt op af to åbne workshops om "Innovation i små og
mellemstore virksomheder" i Bruxelles
13
med deltagelse af 160 eksperter i både F&I- og
SMV-spørgsmål fra europæiske og nationale SMV- og industrisammenslutninger samt
repræsentanter for medlemsstaterne, statslige organer og de nationale SMV-kontaktpunkter.
Diskussionerne på workshopperne førte til to hovedkonklusioner vedrørende
anvendelsesområdet for det fremtidige Eurostars-2: For det første skal Eurostars-2 fortsætte
med samme målgruppe (forskningsintensive SMV'er), for det andet var der ingen tilslutning
blandt workshopdeltagerne til at udvide Eurostars, så det også kommer til at omfatte
ikkeforskningsintensive SMV'er, eftersom antallet og omfanget af nationale programmer til
støtte for andre typer SMV'er (f.eks. forskning til fordel for SMV'er) ikke var stort nok til at
udgøre en kritisk masse og etablere et fælles program i henhold til artikel 185 i TEUF.
Potentielle og faktiske støttemodtagere under projekter finansieret efter Eurostars (SMV'er og
forskningsinstitutter) og andre interessenter blev også hørt i 2010 af gruppen af uafhængige
eksperter i forbindelse med den foreløbige evaluering
14
. Gruppen anbefalede at videreføre
programmet, hvis forbedringerne blev gennemført i henhold til anbefalingerne i rapporten.
Kommissionen diskuterede at fortsætte EU-støtten til Eurostars-2 i styringsgruppen for
konsekvensanalysen, der var sammensat af forskellige af Kommissionens afdelinger, i 2012.
Styringsgruppen bidrog til planlægningen og køreplanen for forberedelsen af rapporten om
konsekvensanalysen, som ledsager dette forslag, med særlig henvisning til
problemformuleringen og relevansen af det fælles Eurostars-program for andre af EU's
politikker.
2.2.
De politiske løsningsmodeller
Rapporten om konsekvensanalysen omfattede følgende muligheder:
Løsningsmodel 1 – uændret fremskrivning (basisscenarie)
Denne model svarer til at videreføre det nuværende fælles Eurostars-program gennem den
næste programmeringsperiode (2014-20) i dets nuværende form og med de nuværende
gennemførelsesbestemmelser og det nuværende samlede budget. EU's deltagelse og
finansielle bidrag vil være det samme som for Eurostars 1 (EU's finansielle bidrag udgør op
til 100 mio. EUR under FP7). Denne løsningsmodel betragtes som basisscenariet.
Løsningsmodel 2 – nulløsning (ingen EU-deltagelse i Eurostars -2)
Under denne løsningsmodel vil EU's deltagelse og finansielle bidrag til Eurostars blive
indstillet ved udløbet af den nuværende finansieringsfase (udgangen af 2013).
Medlemsstaterne vil skulle beslutte, om Eurostars skal videreføres, og i hvilket omfang der
skal sikres videnskabelig, forvaltningsmæssig og finansiel integration.
13
14
Rapporterne
om
workshopperne
findes
følgende
adresse:
http://ec.europa.eu/research/horizon2020/pdf/workshops/innovation_in_small_and_medium_enterprises
/summary_reports_workshops_on_21_june_and_12_july_2011.pdf#view=fit&pagemode=none
Interviews med 37 Eurostars-deltagere, 17 nationale F&U-institutioner i 10 lande og over 3 000
registranter på Eurostars ansøgningswebsted.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0006.png
Løsningsmodel 3 – styrket partnerskab
Løsningsmodel 3 betyder, at det nuværende fælles Eurostars-program bliver videreført i den
næste programmeringsperiode som et artikel 185-initiativ i en forbedret udgave baseret på
fuldstændig gennemførelse af henstillingerne i den foreløbige evaluering, øget integration og
større målestok.
Kraftigt tilskyndet af Kommissionens afdelinger har Eureka-landene vedtaget specifikke
foranstaltninger, som skal gennemføres i Eurostars-2, og som vil føre til en afkortelse af
tidsrummet inden kontraktindgåelse, mere standardiserede regler og processer, slankere
administration og større grad af synkronisering og integration af finansieringen. Med henblik
på at udvide programmet og støtte flere forskningsintensive SMV'er med vækstpotentiale har
medlemsstaterne givet tilsagn om at øge finansieringen til programmet betydeligt. Dette
imødekommer SMV'ernes efterspørgsel, der er steget siden programmets start, og afspejler
Eurostars-målgruppens absorptionskapacitet. Følgelig bør EU for at intensivere og yderligere
støtte ovennævnte forbedringer øge sit finansielle bidrag tilsvarende.
2.3.
Resultater af den efterfølgende konsekvensanalyse
Konklusionen på den efterfølgende konsekvensanalyse var, at løsningsmodel 3 er den
foretrukne model i betragtning af sin virkningsfuldhed med hensyn til opfyldelse af
målsætninger, effektiviteten og sammenhængen på tværs af alle kriterier. Dette støttes fuldt
ud af interessenterne, idet 99 % af respondenterne på en undersøgelse rettet mod alle
højtstående repræsentanter/nationale projektkoordinatorer i november 2012 (28 højtstående
Eureka-repræsentanter og/eller nationale projektkoordinatorer fra 22 Eureka-medlemslande
besvarede undersøgelsen) fandt, at løsningsmodellen med styrket partnerskab er meget
velegnet og vil kunne få større virkning i form af at "styrke F&U-intensive SMV'ers
konkurrenceevne".
I februar 2012 gennemgik og godkendte Udvalget for Konsekvensanalyse rapporten om
konsekvensanalysen. Udvalget forlangte i sin udtalelse forbedringer af rapporten, og disse er
taget i betragtning. Navnlig gøres der nu mere klart rede for den politiske sammenhæng i
rapporten, forbindelserne med andre EU-initiativer, de tilbageværende problemer og
specifikke foranstaltninger til at håndtere dem, og der skabes en tættere sammenhæng mellem
dem og løsningsmodellerne. Målsætningerne blev revideret, så de kan danne et solidt
grundlag for en måling af de fremskridt, der opnås med Eurostars. Endelig blev
sammenligningen mellem løsningsmodellerne i henseende til virkningsfuldhed, effektivitet og
sammenhæng forbedret, og interessenternes holdninger kom bedre til udtryk.
3.
3.1.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Retsgrundlag
Forslaget til Eurostars-2 er baseret på artikel 185 i TEUF, hvor det hedder, at Unionen kan
træffe bestemmelse om Den Europæiske Unions deltagelse i forsknings- og
udviklingsprogrammer, der iværksættes af flere medlemsstater, herunder deltagelse i de
strukturer, der oprettes for at gennemføre disse programmer.
Som det fastslås i meddelelsen om Horisont 2020
15
: "Partnerskabsarbejdet på grundlag af
traktatens artikel 185 og 187 vil også fortsætte".
15
KOM(2011) 808 endelig af 30.11.2011.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0007.png
I artikel 20, stk. 2, litra b), i forslaget til forordning om Horisont 2020
16
opregnes der et antal
kriterier for, hvordan man identificerer offentlig-private partnerskaber. Eurostars overholder
disse kriterier. Budapest-dokumentet om Eurostars-2 er vedtaget af alle Eureka-lande og
indeholder a) en klar definition af de målsætninger, der skal følges i overensstemmelse med
målsætningerne for Horisont 2020, og EU's bredere politiske målsætninger, jf. afsnit 1.1, b)
deltagerlandenes finansielle tilsagn, c) merværdien ved handling på EU-plan som nævnt i
afsnit 3.2 og d) den kritiske masse med hensyn til de forskellige nationale programmers
størrelse og antal.
3.2.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Nærhedsprincippet finder anvendelse, idet forslaget ikke henhører under EU's
enekompetence. Subsidiariteten garanteres af, at forslaget bygger på artikel 185 i TEUF, hvori
det udtrykkeligt bestemmes, at EU deltager i forskningsprogrammer, der iværksættes af flere
medlemsstater, hvorved alle operationelle aspekter, hvor det er muligt, gennemføres på
nationalt plan, samtidig med at det fælles program sikrer en sammenhængende tilgang på EU-
plan.
Forslagets mål kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne; de nationale
forskningsprogrammer, hvorfra der ydes støtte til forskningsintensive SMV'er, mangler
interoperabilitet og kompatibilitet, og kun få nationale programforløb er synkroniseret eller
benytter en fælles international peer review.
Eurostars-2 overholder proportionalitetsprincippet, da medlemsstaterne selv får ansvar for
gennemførelsen og alle operationelle aspekter. EU's rolle er begrænset til at indføre
incitamenter med henblik på at forbedre koordineringen mellem deltagende programmer og
harmoniseringen af regler og bestemmelser til fordel for SMV'er, der er interesserede i
tværnationale F&U-aktiviteter, og til at sikre synergi med relevante supplerende programmer
under Horisont 2020.
EU-foranstaltningen har en betydelig merværdi, fordi EU's deltagelse gør det muligt at
opstille nye retlige rammer for en kombination af EU-finansiering og national finansiering i
en fælles strategi for at stimulere tværnationale F&U-samarbejdsprojekter, der iværksættes og
forvaltes af forskningsintensive SMV'er. Muligheden for at samle ressourcer fra nationale
programmer og fra EU kan skabe den kritiske masse, der er nødvendig for at klare
udfordringerne for de forskningsintensive SMV'er. Dette ville ellers ikke være muligt ved at
anvende de eksisterende strukturer i Horisont 2020 og i nationale programmer. EU's bidrag
udgør en tredjedel af deltagerlandenes bidrag.
Den foreslåede organisationsstruktur holder navnlig den administrative byrde på et minimum
ved at sikre, at størstedelen af det administrative arbejde udføres gennem nationale kontorer,
som er underlagt den kontrol og det overordnede ansvar, der udøves af den fælles struktur,
som oprettes til dette formål.
3.3.
Reguleringsmiddel
Det foreslåede reguleringsmiddel er et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
baseret på artikel 185 i TEUF.
16
KOM(2011) 809 endelig af 30.11.2011.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0008.png
3.4.
Undtagelser fra Horisont 2020-reglerne for deltagelse
I henhold til forslaget kan der gøres undtagelse fra en række artikler, bl.a. artikel 14, stk. 5,
om kontrol af ansøgerens finansielle kapacitet, artikel 16, stk. 1, om tilskudsaftaler, artikel 19,
stk. 1 samt 5-7, om gennemførelsen af foranstaltningen samt artikel 22-28 om
finansieringsbestemmelser for foranstaltningen. Disse undtagelser er affødt af
ansvarsfordelingen mellem Eurekas sekretariat og de nationale finansieringsorganer, idet
sekretariatet har ansvar for at modtage, fordele og overvåge EU's bidrag, som kanaliseres ud
til modtagerne via de nationale finansieringsorganer.
Hovedårsagen hertil er, at SMV'er, som er Eurostars-2's specifikke målgruppe, i visse tilfælde
kan føle sig tryggere ved de deltagende nationale finansieringsprogrammers velkendte regler
end EU's regler. De administrative og juridiske hindringer for disse SMV's deltagelse i
tværnationale forsknings- innovationsaktiviteter mindskes derfor ved, at der anvendes
nationale finansieringsregler, og ved at EU's finansielle bidrag og den tilsvarende nationale
offentlige støtte ydes gennem en og samme aftale.
Forslaget indeholder garantier for, at principperne om ligebehandling og gennemsigtighed
overholdes af den særlige gennemførelsesstruktur i forbindelse med finansiel støtte til
tredjeparter, og at EU's finansielle interesser beskyttes. I forslaget bestemmes det også, at der
skal være detaljerede bestemmelser herom i en aftale, der skal indgås af EU og den særlige
gennemførelsesstruktur, herunder stærkt pres for at sikre gradvis harmonisering og tilpasning
af nationale programbestemmelser.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
I finansieringsoversigten, som forelægges sammen med denne afgørelse, redegøres for de
vejledende budgetmæssige virkninger. EU's maksimale finansielle bidrag, herunder EFTA-
bevillinger, til Eurostars-2 er 287 mio. EUR i løbende priser i Horisont 2020-
rammeprogrammets løbetid. Bidragene ydes efter følgende målsætning
17
under del II,
"Industrielt lederskab"
"Innovation i SMV'er"
Bestemmelserne i afgørelsen og delegeringsaftalen, der skal indgås mellem Kommissionen og
den særlige gennemførelsesstruktur, skal sikre, at EU's finansielle interesser beskyttes.
I finansieringsoversigten, som forelægges sammen med denne afgørelse, redegøres for de
vejledende budgetmæssige virkninger.
17
Beløbet er vejledende og vil afhænge af det endelige beløb for GD RTD i henhold til ovennævnte
udfordringer/temaer.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
5.1.
FAKULTATIVE ELEMENTER
Forenkling
Forslaget omfatter en forenkling af de administrative procedurer for offentlige myndigheder
(europæiske eller nationale) og private parter.
Navnlig er modtagere af forskningsfinansiering fra det nye fælles program omfattet af en
enkelt kontraktindgåelses- og betalingsordning, hvor der anvendes kendte regler og ikke er
behov for særskilt rapportering med hensyn til EU's bidrag.
EU kommunikerer direkte med den særlige Eurostars-2-gennemførelsesstruktur, som får
ansvaret for fordeling af, tilsyn med og rapportering om EU's bidrag.
5.2.
Klausul om fornyet gennemgang/revision/udløb
Forslaget indeholder bestemmelser om en midtvejsevaluering efter tre år. Den samlede
varighed vil være på syv år.
5.3.
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Den foreslåede retsakt er EØS-relevant og bør derfor omfatte hele EØS-området.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0010.png
2013/0232 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om Unionens deltagelse i et forsknings- og udviklingsprogram, der gennemføres af flere
medlemsstater til fordel for forskningsintensive små og mellemstore virksomheder
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 185
og artikel 188, andet afsnit,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
18
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I sin meddelelse Europa 2020 – En strategi for intelligent, bæredygtig og inklusiv
vækst
19
understreger Kommissionen behovet for at skabe gunstige betingelser for
investeringer i viden og innovation med henblik på at opnå intelligent, bæredygtig og
inklusiv vækst i EU. Både Europa-Parlamentet og Rådet har godkendt denne strategi.
Horisont 2020 – rammeprogram for forskning og innovation (2014-2020), som er
oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. …/2013 af … 2013
20
(herefter benævnt "Horisont 2020-rammeprogrammet") har til formål at opnå en større
virkning af forskning og innovation ved at bidrage til styrkelsen af offentlig-offentlige
partnerskaber, herunder gennem EU's deltagelse i programmer, der iværksættes af
flere medlemsstater, i overensstemmelse med artikel 185 i traktaten.
Med Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 743/2008/EF af 9. juli 2008 om
Fællesskabets deltagelse i et forsknings- og udviklingsprogram, der gennemføres af
flere medlemsstater til fordel for forsknings- os udviklingsintensive små og
mellemstore virksomheder
21
, besluttede Fællesskabet at yde et finansielt bidrag til
Eurostars, et fælles program iværksat af alle medlemsstaterne og fem deltagende lande
inden for rammerne af Eureka, et mellemstatsligt initiativ oprettet i 1985 med det
formål at fremme samarbejde inden for industriel forskning.
(2)
(3)
18
19
20
21
EUT C, s. .[EØSU's udtalelse].
KOM(2010) 2020 endelig af 3.3.2010.
EUT … [FP H2020].
EFT L 201 af 30.7.2008, s. 58.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0011.png
(4)
I april 2012 fremlagde Kommissionen en rapport for Europa-Parlamentet og Rådet om
den foreløbige evaluering af det fælles Eurostars-program
22
udarbejdet af en gruppe af
uafhængige eksperter to år efter programmets start. Eksperternes generelle holdning
var, at Eurostars-programmet opfylder målsætningerne, tilfører værdi til europæiske
forskningsintensive små og mellemstore virksomheder (i det følgende "SMV'er") og
bør videreføres efter 2013. En række anbefalinger til at forbedre programmet blev
fremsat, som især vedrørte behovet for yderligere integration mellem nationale
programmer og forbedringer af de operationelle resultater for at sikre kortere tid inden
kontraktindgåelse og mere gennemsigtighed i procedurerne.
Definitionen af SMV i Kommissionens henstilling 2003/361/EF af 6. maj 2003 om
definitionen af mikrovirksomheder samt små og mellemstore virksomheder
23
bør finde
anvendelse.
I overensstemmelse med Rådets afgørelse …/2013/EU af … 2013 om særprogrammet
til gennemførelse af Horisont 2020 – rammeprogram for forskning og innovation
(2014-2020)
24
kan der tilvejebringes støtte til en foranstaltning, der bygger på det
fælles Eurostars-program, og som tilpasser det til retningslinjerne i den foreløbige
evaluering.
Eurostars-2-programmet (i det følgende "Eurostars-2") tilpasset Europa 2020-
strategien, det dermed relaterede flagskibsinitiativ "Innovation i EU"
25
og "Det
europæiske forskningsrum: et styrket partnerskab om videnskabelig topkvalitet og
vækst"
26
vil sigte mod at støtte forskningsintensive SMV'er ved at samfinansiere deres
markedsorienterede forskningsprojekter på ethvert område. I kombination med
aktiviteterne under målsætningen "Førende støtteteknologi" i Horisont 2020-
rammeprogrammet vil det bidrage til at nå målene for delen "Industrielt lederskab" i
dette program med henblik på at fremskynde udvikling af teknologier og innovation,
som vil danne grundlag for fremtidens virksomheder og hjælpe europæiske SMV'er
med at vokse og blive til førende virksomheder på verdensplan. Som led i
forbedringerne af det tidligere Eurostars-program bør Eurostars-2 sigte mod at forkorte
den tid, der medgår til kontraktindgåelse, sikre bedre integration og strammere,
gennemsigtig og mere effektiv administration, hvilket i sidste instans vil være til
fordel for forskningsintensive SMV'er.
Den 22. juni 2012 vedtog Eureka-ministerkonferencen en strategisk vision for
Eurostars-2 i Budapest (i det følgende "Budapest-dokumentet"). Ministrene gav tilsagn
om at støtte videreførelsen af det fælles Eurostars-program efter udløbet i 2013 for den
periode, der er omfattet af Horisont 2020-rammeprogrammet. Dette vil bestå i et
styrket partnerskab og tage hensyn til anbefalingerne i den foreløbige evaluering af det
fælles Eurostars-program. I Budapest-dokumentet fastlægges to målsætninger for
Eurostars-2. For det første en strukturorienteret målsætning om at uddybe
synkroniseringen og tilpasningen af de nationale forskningsprogrammer inden for
finansieringsområdet, hvilket er et centralt element i medlemsstaternes gennemførelse
af det europæiske forskningsområde. For det andet en indholdsrelateret målsætning for
(5)
(6)
(7)
(8)
22
23
24
25
26
KOM(2011) 186 af 8.4.2011.
EUT L 124 af 20.5.2003, s. 36.
EUT … [SP H2020].
KOM(2010) 546 endelig af 6.10.2010.
COM(2012) 392 final af 17.7.2012.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at støtte forskningsintensive SMV'er, der deltager i tværnationale forsknings- og
innovationsprojekter. EU opfordres i Budapest-dokumentet til at deltage i
programmet.
(9)
(10)
Deltagerlandene vil bidrage til gennemførelsen af Eurostars-2 i den periode, som
Eurostars-2 dækker (2014-2024).
Der bør sættes et loft over EU's finansielle bidrag til Eurostars-2 i Horisont 2020-
rammeprogrammets løbetid. Under dette loft bør EU's bidrag være lig med en
tredjedel af deltagerlandenes bidrag for at sikre den kritiske masse, der er nødvendig
for at opfylde behovet fra projekter, der fortjener finansiel støtte, for at opnå en stor
løftestangsvirkning og sikre en stærkere integration af deltagerlandenes nationale
forskningsprogrammer.
I overensstemmelse med målsætningerne for Horisont 2020-rammeprogrammet bør
enhver medlemsstat og ethvert land, der er tilknyttet Horisont 2020-
rammeprogrammet, være berettiget til at deltage i Eurostars-2.
EU's finansielle bidrag bør være betinget af, at deltagerlandene officielt forpligter sig
til at bidrage til gennemførelsen af Eurostars-2, og af at disse forpligtelser overholdes.
Den finansielle støtte under Eurostars-2 bør navnlig tage form af tilskud til projekter,
der er udvalgt efter forslagsindkaldelser iværksat under Eurostars-2. For at opfylde
målsætningerne for Eurostars-2 skal deltagerlandene sikre tilstrækkelige finansielle
midler til at finansiere et fornuftigt antal forslag, der udvælges efter hver
forslagsindkaldelse.
Den fælles gennemførelse af Eurostars-2 kræver en gennemførelsesstruktur.
Deltagerlandene
har
aftalt
at
udpege
Eurekas
sekretariat
som
gennemførelsesstrukturen for Eurostar-2. Sekretariatet er en almennyttig
sammenslutning efter belgisk lov og har siden 2008 været ansvarlig for
gennemførelsen af Eurostars. Sekretariatets rolle går videre end gennemførelsen af
Eurostars, idet det samtidig er sekretariat for Eureka-initiativet, da dets egen
forvaltning er knyttet til forvaltningen af Eureka-projekter uden for Eurostars. EU,
repræsenteret ved Kommissionen, er en af initiativtagerne til Eureka-initiativet og
fuldgyldigt medlem af Eureka-sekretariatsammenslutningen.
For at nå målsætningerne for Eurostars-2 pålægges sekretariatet ansvaret for
gennemførelsen af forslagsindkaldelser, kontrol af støtteberettigelseskriterier, peer-
review-evaluering og udvælgelse af projekter, overvågning af projekter og tildeling af
EU's bidrag. Forslag bedømmes centralt af uafhængige eksterne eksperter på
sekretariatets ansvar efter forslagsindkaldelser. Prioriteringslisten over forslag bør
være bindende for deltagerlandene, for så vidt angår tildelingen af midler fra EU's
finansielle bidrag og fra deltagerlandenes bidrag.
Generelt skal programmet resultere i et klart fremskridt i retning af yderligere
tilpasning og synkronisering af nationale forsknings- og innovationsprogrammer som
et ægte fælles program med stærkere videnskabelig, forvaltningsmæssig og finansiel
synkronisering. Tættere videnskabelig integration skal opnås gennem en fælles
definition og gennemførelse af aktiviteter og skal sikre, at de udvalgte projekter er af
høj videnskabelig kvalitet og har stor indvirkning. Ledelsesmæssig integration skal
sikre yderligere forbedring af programmets operationelle kvalitet og ansvarlighed.
Tættere finansiel integration skal baseres på overordnede og årlige tilstrækkelige
finansielle bidrag fra deltagerlandene i Eurostars-2 og en høj grad af national
(11)
(12)
(13)
(14)
(15)
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0013.png
synkronisering. Dette skal sikres gennem en gradvis harmonisering af nationale
finansieringsregler.
(16)
EU's finansielle bidrag skal forvaltes i overensstemmelse med princippet om forsvarlig
økonomisk forvaltning og bestemmelserne om indirekte forvaltning, der er fastsat i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 af 25. oktober
2012 om de finansielle regler vedrørende Unionens almindelige budget
27
og
Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 1268/2012 af 29. oktober 2012 om
gennemførelsesbestemmelser til forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012
28
.
For at beskytte EU's finansielle interesser bør Kommissionen have ret til at nedsætte,
tilbageholde eller indstille EU's finansielle bidrag, hvis Eurostars-2 gennemføres
utilstrækkeligt, delvist eller forsinket, eller hvis deltagerlandene ikke bidrager eller
bidrager delvist eller forsinket til finansieringen af Eurostars-2. Disse rettigheder bør
indskrives i delegeringsaftalen, som skal indgås mellem EU og Eureka-sekretariatet.
Deltagelse i indirekte aktioner, som finansieres af Eurostars-2, skal ske i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. … /2013
af … 2013 om reglerne for deltagelse og formidling i "Horisont 2020 –
rammeprogram for forskning og innovation (2014-2020)"
29
. På grund af særlige
driftsmæssige behov i Eurostars-2 er det imidlertid nødvendigt at fastlægge
bestemmelser om undtagelser fra denne forordning i overensstemmelse med artikel 1,
stk. 3, i samme forordning [reglerne for deltagelse og formidling i Horisont 2020].
For at lette deltagelsen for SMV'er, der er mere vant til nationale kanaler, og som
ellers kun ville gennemføre forskningsaktiviteter inden for deres nationale grænser
skal det finansielle bidrag fra Eurostars-2 tildeles i overensstemmelse med de
velkendte regler for deres nationale programmer og gennemføres via en
finansieringsaftale, der skal administreres direkte af de nationale myndigheder, således
at EU-finansiering kombineres med den tilsvarende nationale finansiering. Der skal
derfor undtages fra artikel 14, stk. 5, artikel 16, stk. 1, artikel 19, [stk. 1 og stk. 5-7],
samt artikel 22-28 i forordning (EU) nr. … [regler for deltagelse og formidling i
Horisont 2020].
Revisioner hos modtagere af EU-midler under Eurostars-2 skal gennemføres i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. […]/2013
[Horisont 2020-rammeprogrammet].
EU's finansielle interesser bør beskyttes ved hjælp af passende foranstaltninger under
hele udgiftscyklussen, herunder ved forebyggelse, afsløring og efterforskning af
uregelmæssigheder, inddrivelse af midler, der er gået tabt, udbetalt uretmæssigt eller
anvendt forkert, og, alt efter omstændighederne, med administrative og økonomiske
sanktioner i overensstemmelse med forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012.
Kommissionen bør foretage en foreløbig evaluering til vurdering af navnlig Eurostars-
2's kvalitet og effektivitet og fremskridtene med opfyldelse af de fastlagte
målsætninger samt en afsluttende evaluering og tillige udarbejde en rapport om disse
evalueringer.
(17)
(18)
(19)
(20)
(21)
(22)
27
28
29
EUT L 298 af 26.10.2012, s.1.
EUT L 362 af 31.12.2012, s. 1.
EUT … [RfP H2020]
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(23)
På anmodning fra Kommissionen skal Eureka-sekretariatet og deltagerlandene
indsende enhver oplysning, som Kommissionen skal bruge til rapporterne om
evalueringen af Eurostars-2.
Eftersom afgørelsens mål, nemlig at støtte tværnationale forskningsaktiviteter
gennemført af forskningsintensive SMV'er og at bidrage til integrationen,
synkroniseringen og tilpasningen af de nationale forskningsprogrammer, ikke i
tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne alene på grund af den manglende
tværnationale dimension samt manglende komplementaritet og interoperabilitet
mellem nationale programmer og således i kraft af foranstaltningens større målestok
og virkning bedre kan opfyldes på EU-plan, kan EU træffe foranstaltninger i
overensstemmelse med nærhedsprincippet som fastlagt i artikel 5 i EU-traktaten. I
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går denne
afgørelse ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse mål —
(24)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Genstand
Denne afgørelse fastlægger reglerne for EU's deltagelse i det andet forsknings- og
udviklingsprogram, der gennemføres i fællesskab af flere medlemsstater og er rettet mod
forskningsintensive små og mellemstore virksomheder (SMV'er) (i det følgende benævnt
"Eurostars-2") og betingelserne for EU's deltagelse.
Artikel 2
Definitioner
I denne afgørelse forstås ved:
1)
2)
"SMV": mikrovirksomheder samt små og mellemstore virksomheder i henhold til
definitionen i Kommissionens henstilling 2003/261/EF i udgaven af 6. maj 2003
"forskningsintensiv SMV": en SMV, der geninvesterer mindst 10 % af sin
omsætning i forsknings- og udviklingsaktiviteter eller anvender mindst 10 % af sine
fuldtidsækvivalenter (FTE) til forsknings- og udviklingsaktiviteter.
Artikel 3
Målsætninger
Eurostars-2 forfølger følgende mål:
1)
fremme forskningsaktiviteter, der opfylder følgende betingelser:
a)
aktiviteterne gennemføres i et tværnationalt samarbejde mellem
forskningsintensive SMV'er, eller som omfatter andre aktører i
innovationskæden (f.eks. universiteter eller forskningsorganisationer)
aktiviteternes resultater forventes at blive markedsført inden for to år efter en
aktivitets afslutning
b)
2)
fremme tilgængeligheden, effektiviteten og virkningsfuldheden af offentlig
finansiering til SMV'er ved at tilpasse, harmonisere og synkronisere deltagerlandenes
nationale finansieringsmekanismer
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0015.png
3)
fremme deltagelse af SMV uden tidligere erfaring med tværnational forskning.
Artikel 4
Deltagelse i Eurostars-2
1.
EU deltager i Eurostars-2, der iværksættes af Belgien, Bulgarien, Den Tjekkiske
Republik, Danmark, Tyskland, Estland, Irland, Grækenland, Spanien, Frankrig,
Kroatien, Italien, Cypern, Letland, Litauen, Luxembourg, Ungarn, Nederlandene,
Østrig, Polen, Portugal, Rumænien, Slovenien, Slovakiet, Finland, Sverige, Det
Forenede Kongerige samt Island, Israel, Norge, Schweiz og Tyrkiet (herefter
benævnt "deltagerlandene") i overensstemmelse med betingelserne i denne afgørelse.
Enhver anden medlemsstat og ethvert andet land, der er tilknyttet Horisont 2020-
rammeprogrammet for forskning og innovation (2014-2020) oprettet ved forordning
(EU) nr. .../2013 ... (herefter benævnt "Horisont 2020-rammeprogrammet") kan
deltage i Eurostars-2, forudsat at det pågældende land opfylder betingelserne i artikel
6, stk. 1, litra c), i denne afgørelse. Medlemsstater og associerede lande, der opfylder
denne betingelse, anses for deltagerlande i forbindelse med denne afgørelse.
Artikel 5
EU's finansielle bidrag
2.
1.
EU's maksimale finansielle bidrag, herunder EFTA-bevillinger, til Eurostars-2 er
287 mio. EUR
30
. Bidraget betales over bevillingerne i Den Europæiske Unions
almindelige budget til de relevante dele af særprogrammet om gennemførelse af
Horisont 2020-rammeprogrammet, som er oprettet ved afgørelse …/2013/EU i
overensstemmelse med artikel 58, stk. 1, litra c), nr. vi), og artikel 60 og 61 i
forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012.
Uden at overskride det maksimale beløb, der er fastsat i stk. 1, svarer EU's bidrag til
en tredjedel af deltagerlandenes bidrag, jf. artikel 7, stk. 1, litra a). Det skal dække
administrative omkostninger og driftsomkostninger.
Højst 2 % af EU's finansielle bidrag kan bruges som bidrag til de administrative
omkostninger ved Eurostars-2. Deltagerlandene dækker alle andre administrative
omkostninger til gennemførelsen af Eurostars-2.
Artikel 6
Betingelser for EU's finansielle bidrag
2.
3.
1.
EU's finansielle bidrag er betinget af:
a)
b)
at deltagerlandene påviser, at de har oprettet Eurostars-2 i overensstemmelse
med målene i artikel 3
at deltagerlandene eller de organisationer, som er udpeget af deltagerlandene,
udpeger Eureka-sekretariatet som den struktur, der er ansvarlig for
30
Beløbet er vejledende og vil afhænge af det endelige beløb for GD Forskning og Innovation til målet
"Innovation i SMV'er" under del 2, Industrielt lederskab, som godkendes endeligt af
budgetmyndigheden i den endelige udgave af finansieringsoversigten.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gennemførelsen af Eurostars-2 og for at modtage, tildele og overvåge EU's
finansielle bidrag
c)
d)
at hvert deltagerland forpligter sig til at bidrage til finansieringen af Eurostars-
2
at Eureka-sekretariatet demonstrerer sin kapacitet til at gennemføre Eurostars-
2, herunder at modtage, tildele og overvåge EU's finansielle bidrag i
forbindelse med indirekte forvaltning af EU's budget i overensstemmelse med
artikel 58, 60 og 61 i forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012
at der etableres en forvaltningsmodel for Eurostars-2 i overensstemmelse med
bilag III.
at Eureka-sekretariatet gennemfører Eurostars-2's mål som fastlagt i artikel 3
og aktiviteter som fastlagt i bilag I i overensstemmelse med reglerne for
deltagelse og formidling omtalt i artikel 8
at der opretholdes en hensigtsmæssig og effektiv forvaltningsmodel i
overensstemmelse med bilag II
at Eureka-sekretariatet overholder rapporteringskravene som fastlagt i artikel
60, stk. 5, i forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012
at deltagerlandene betaler det finansielle bidrag til alle deltagere i de Eurostars-
2-projekter, der er udvalgt til finansiering efter forslagsindkaldelser iværksat
under Eurostars-2, og at de opfylder deres forpligtelser som anført i stk. 1, litra
c)
at finansiering fra de nationale budgetter til Eurostars-2-projekter og EU's
finansielle bidrag tildeles i overensstemmelse med prioriteringslisten over
projekterne
at der påvises klare fremskridt med den videnskabelige, forvaltningsmæssige
og finansielle integration, idet der fastlægges mindstemål for operationelle
resultater og milepæle for gennemførelsen af Eurostars-2.
Artikel 7
Bidrag fra deltagerlandene
1.
Bidragene fra deltagerlandene består af følgende økonomiske bidrag:
a)
b)
2.
samfinansiering af de udvalgte Eurostars-2-projekter, især gennem tilskud
økonomisk bidrag til de administrationsomkostninger ved Eurostars-2, der ikke
dækkes af EU's bidrag som angivet i artikel 5, stk. 3.
e)
2.
Under gennemførelsen af Eurostars-2 er EU's bidrag også betinget af:
a)
b)
c)
d)
e)
(f)
Hvert af deltagerlandene udpeger et nationalt finansieringsorgan, der skal forvalte de
økonomiske tilskud til de nationale deltagere i Eurostars-2 i overensstemmelse med
artikel 8.
Artikel 8
Regler for deltagelse og formidling
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
2.
I forbindelse med forordning (EU) nr. … [reglerne for deltagelse og formidling i
Horisont 2020] betragtes Eureka-sekretariatet som finansieringsorgan.
Uanset artikel 14, stk. 5, i forordning (EU) nr. … [om reglerne for deltagelse og
formidling i Horisont 2020] kontrollerer Eureka-sekretariatet alle ansøgeres
finansielle kapacitet.
Uanset artikel 16, stk. 1, i forordning (EU) nr. … [om reglerne for deltagelse og
formidling i Horisont 2020] underskrives tilskudsaftalerne med modtagerne under
den indirekte aktion af de relevante nationale finansieringsorganer.
Uanset artikel 19, stk. 1 og stk. 5-7, og artikel 22-28 i forordning (EU) nr. … [om
reglerne for deltagelse og formidling i Horisont 2020] finder finansieringsreglerne i
de deltagende nationale programmer anvendelse på de tilskud, der forvaltes af de
nationale finansieringsorganer.
Artikel 9
Gennemførelse af Eurostars-2
3.
4.
1.
2.
Eurostars-2 gennemføres på grundlag af årlige arbejdsplaner.
Eurostars-2 tilvejebringer finansiel støtte, primært i form af tilskud til deltagerne
efter forslagsindkaldelser.
Artikel 10
Aftaler mellem EU og Eureka-sekretariatet
1.
Med forbehold af en positiv forhåndsvurdering af Eureka-sekretariatet i
overensstemmelse med artikel 61, stk. 1, i forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012
indgår Kommissionen på vegne af EU en delegeringsaftale og aftaler om en årlig
overførsel af midler med Eureka-sekretariatet.
Delegeringsaftalen ifølge stk. 1 indgås i overensstemmelse med artikel 58, stk. 3, og
artikel 60 og 61 i forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 og artikel 40 i
Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 1268/2012. I aftalen fastlægges
desuden følgende:
a)
kravene til Eureka-sekretariatets bidrag til de resultatindikatorer, der er fastlagt
i bilag II til afgørelse (EU) nr. … [særprogrammet til gennemførelse af
Horisont 2020-rammeprogrammet]
kravene til Eureka-sekretariatets bidrag til overvågningen, der er omhandlet i
bilag III til afgørelse (EU) nr. … [særprogrammet til gennemførelse af
Horisont 2020-rammeprogrammet]
de specifikke resultatindikatorer for Eureka-sekretariatets funktionsmåde
kravene til Eureka-sekretariatet vedrørende tilvejebringelse af information om
administrative omkostninger og detaljerede tal for gennemførelsen af
Eurostars-2
aftalerne vedrørende tilvejebringelse af de data, der er nødvendige for at sikre,
at Kommissionen kan opfylde sine forpligtelser med hensyn til formidling og
rapportering
2.
b)
c)
d)
e)
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0018.png
(f)
Eureka-sekretariatets pligt til at indgå bilaterale aftaler med de nationale
finansieringsorganer, inden EU's økonomiske bidrag overføres, med
fastsættelse af mindstemål for operationelle resultater og milepæle for
gennemførelsen af Eurostars-2.
Artikel 11
Indstilling, nedsættelse eller tilbageholdelse af EU's finansielle bidrag
1.
Hvis Eurostars-2 ikke gennemføres eller gennemføres utilstrækkeligt, delvist eller
forsinket, kan Kommissionen indstille, forholdsmæssigt nedsætte eller tilbageholde
EU's finansielle bidrag i overensstemmelse med den igangværende gennemførelse af
Eurostars-2.
Hvis deltagerlandene ikke bidrager eller bidrager delvist eller forsinket til
finansieringen af Eurostars-2, kan Kommissionen indstille, forholdsmæssigt nedsætte
eller tilbageholde EU's finansielle bidrag, idet den tager hensyn til det
finansieringsbeløb, som deltagerlandene har afsat til gennemførelsen af Eurostars-2.
Artikel 12
Efterfølgende revisioner
2.
1.
Eureka-sekretariatet sikrer, at der udføres efterfølgende revisioner af udgifter til
indirekte aktioner i overensstemmelse med artikel 23 i forordning (EU) nr. …
[Horisont 2020-rammeprogrammet].
Kommissionen kan beslutte selv at udføre de revisioner, der er nævnt i stk. 1.
Artikel 13
Beskyttelse af EU's finansielle interesser
2.
1.
Kommissionen træffer egnede foranstaltninger til at sikre, at når der gennemføres
aktioner, som finansieres i henhold til denne afgørelse, bliver EU's finansielle
interesser beskyttet ved anvendelse af foranstaltninger til forebyggelse af svig,
bestikkelse og andre ulovlige aktiviteter, ved effektiv kontrol og, hvis der konstateres
uregelmæssigheder, ved inddrivelse af de uretmæssigt udbetalte beløb samt, efter
omstændighederne, ved administrative og finansielle sanktioner, der skal være
effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsens grovhed og have afskrækkende
virkning.
Eureka-sekretariatet giver Kommissionens personale og andre personer bemyndiget
af Kommissionen samt Revisionsretten adgang til sine lokaler og til al information,
herunder i elektronisk form, som er nødvendig for at gennemføre revisionerne.
Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) kan i overensstemmelse
med bestemmelserne og procedurerne i Rådets forordning (Euratom, EF) nr.
2185/96
31
og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1073/1999
32
foretage undersøgelser, herunder kontrol og inspektion på stedet, for at klarlægge,
2.
3.
31
32
EFT L 292 af 15.11.1996, s. 2.
EFT L 136 af 31.5.1999, s. 1.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om der er begået svig, bestikkelse eller andre ulovlige aktiviteter, der berører EU's
finansielle interesser, i forbindelse med en aftale eller beslutning eller en kontrakt,
der er finansieret i henhold til denne afgørelse.
4.
Kontrakter og tilskudsaftaler og -beslutninger, som hidrører fra gennemførelsen af
denne afgørelse, indeholder bestemmelser, der udtrykkeligt beføjer Kommissionen,
Revisionsretten, OLAF og Eureka-sekretariatet til at udføre revisioner og
undersøgelser i henhold til deres respektive kompetencer.
I forbindelse med gennemførelsen af Eurostars-2 træffer deltagerlandene de
lovgivningsmæssige, forskriftsmæssige, administrative og andre foranstaltninger, der
er nødvendige for at beskytte EU's finansielle interesser, især for at sikre fuldstændig
inddrivelse af EU's fordringer i overensstemmelse med forordning (EU, Euratom)
nr. 966/2012 og delegeret forordning (EU) nr. 1268/2012.
Artikel 14
Meddelelse af oplysninger
1.
2.
På anmodning fra Kommissionen sender Eureka-sekretariatet enhver oplysning, der
er nødvendig for udarbejdelse af de rapporter, der henvises til i artikel 15.
Deltagerlandene tilsender via Eureka-sekretariatet Kommissionen enhver oplysning,
som Europa-Parlamentet, Rådet eller Revisionsretten forlanger vedrørende den
finansielle forvaltning af Eurostars-2.
Kommissionen indarbejder oplysningerne i stk. 2 i de rapporter, der er nævnt i
artikel 15.
Artikel 15
Evaluering
1.
Senest den 31. december 2017 foretager Kommissionen en foreløbig evaluering af
Eurostars-2. Kommissionen udarbejder en rapport over denne evaluering, som
indeholder konklusionerne på Kommissionens evaluering og dens bemærkninger.
Kommissionen forelægger Europa-Parlamentet og Rådet rapporten senest den 30.
juni 2018.
Ved afslutningen af EU's deltagelse i Eurostars-2, dog senest den 31. december 2022,
foretager Kommissionen en endelig evaluering af Eurostars-2. Kommissionen
udarbejder en rapport over denne evaluering med resultaterne heraf. Kommissionen
sender rapporten til Europa-Parlamentet og Rådet.
Artikel 16
Ikrafttræden
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Artikel 17
Adressater
Denne afgørelse er rettet til medlemsstaterne.
5.
3.
2.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
For Europa-Parlamentet
Formanden
For Rådet
Formanden
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BILAG I
GENNEMFØRELSE
1.
2.
3.
Eureka-sekretariatet tilrettelægger åbne indkaldelser af forslag med frister for
tildeling af finansiel støtte til indirekte aktioner.
Ansøgerne indsender
modtageradresse.
projektforslag
til
Eureka-sekretariatet
som
eneste
Efter afslutningen af en indkaldelse af forslag foretager Eureka-sekretariatet en
central kontrol af støtteberettigelsen på grundlag af de kriterier for støtteberettigelse,
der fastlægges i den årlige arbejdsplan. Deltagerlandene må ikke tilføje andre eller
supplerende kriterier for støtteberettigelse.
Eureka-sekretariatet kontrollerer deltagernes økonomiske kapacitet i henhold til
fælles, klare og gennemsigtige regler.
Støtteberettigede forslag vurderes centralt og prioriteres af en gruppe eksterne,
uafhængige eksperter i henhold til kriterierne i artikel 14, stk. 1, i forordning (EU) nr.
… [reglerne for deltagelse og formidling i Horisont 2020] på grundlag af
gennemsigtige procedurer.
Eureka-sekretariatet udformer en evaluerings- og gennemgangsprocedure i
overensstemmelse med artikel 15 i forordning (EU) nr. … [reglerne for deltagelse og
formidling i Horisont 2020].
Prioriteringslisten, som godkendes samlet af den højtstående gruppe for Eurostars-2,
der henvises til i bilag II, er bindende med hensyn til tildeling af finansiering til
Eurostars-2-projekter fra de nationale budgetter.
Når prioriteringslisten er godkendt, finansierer de enkelte deltagerlande deres
nationale deltagere i de projekter, der er udvalgt til finansiering, gennem det
udpegede nationale finansieringsorgan, idet man på alle måder bestræber sig på at
sikre, at de højest prioriterede 50 projekter og mindst 50-75 % af projekterne over
tærsklerne modtager finansiering. Deltagernes økonomiske bidrag beregnes i henhold
til finansieringsreglerne i Eurostars-2-deltagerlandets nationale program. Eureka-
sekretariatet overfører EU's økonomiske bidrag til de nationale finansieringsorganer
på den betingelse, at de nationale finansieringsorganer har ydet deres økonomiske
bidrag til projekterne.
Alle støtteberettigede deltagere i projekter, der udvælges centralt, modtager
finansiering. De nationale finansieringsorganers tildeling af økonomisk bistand til
projekter, der udvælges centralt, sker i henhold til principperne om ligebehandling,
gennemsigtighed og medfinansiering.
Eureka-sekretariatet er ansvarligt for evalueringen af forslag, underretning af de
nationale finansieringsorganer, koordinering af synkroniseringsprocessen,
overvågning af projekter gennem projektrapportering og -revision, der udføres af de
nationale finansieringsorganer, samt rapportering til Kommissionen med henblik på
at sikre kort tid til kontraktindgåelse. Det træffer ligeledes hensigtsmæssige
foranstaltninger med henblik på at tilskynde til anerkendelsen af EU's bidrag til
Eurostars-2-programmet, både til selve programmet og til de individuelle projekter.
Det gør en indsats for på passende vis at synliggøre dette bidrag ved at anvende
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Horisont 2020-logoet i alt materiale vedrørende Eurostars-2, som offentliggøres i
såvel trykt som elektronisk form.
11.
Eureka-sekretariatet indgår bilaterale aftaler om Eurostars-2 med de nationale
finansieringsorganer. De bilaterale aftaler om Eurostars-2 omfatter de kontraherende
parters ansvarsområder i overensstemmelse med reglerne, målsætningerne og
gennemførelsesbestemmelserne for Eurostars-2. De bilaterale aftaler om Eurostars-2
omfatter regler for overførsel af EU's bidrag samt de operationelle minimumsmål og
nationale milepæle for yderligere integration og synkronisering af nationale
programmer, herunder et kortere tidsrum frem til bevilling i henhold til [reglerne for
deltagelse og][finansforordningen]. Disse mål og milepæle aftales i den højtstående
gruppe for Eurostars-2 efter høring af Kommissionen. Underskrivelsen af den
bilaterale aftale om Eurostars-2 samt overholdelsen af de operationelle mål og
milepæle er en forudsætning for, at de nationale finansieringsorganer kan modtage
EU's bidrag.
Der arrangeres ligeledes netværksaktiviteter og udveksling af god praksis mellem
deltagerlandene for at fremme øget integration på videnskabeligt, ledelsesmæssigt og
økonomisk plan.
De øvrige aktiviteter omfatter ligeledes udveksling, programfremme og
netværksaktiviteter med andre interessenter (investorer, leverandører af forskning og
innovation, formidlere), navnlig med henblik på at sikre øget deltagelse af
støttemodtagere i deltagerlandene og at inddrage SMV'er uden forudgående
erfaringer med grænseoverskridende forskningsprojekter.
12.
13.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BILAG II
FORVALTNING AF EUROSTARS-2
1.
Eureka-sekretariatet forvalter Eurostars-2-programmet. Eureka-sekretariatet er en
international almennyttig organisation oprettet efter belgisk lovgivning (Aisbl) i 1997
af Eureka-landene og Den Europæiske Union repræsenteret ved Kommissionen.
Lederen af Eureka-sekretariatet har som retlig repræsentant for Eureka-sekretariatet
ansvaret for at gennemføre Eurostars-2-programmet gennem følgende:
a)
udarbejdelse af det årlige budget til indkaldelserne; central tilrettelæggelse af
de fælles indkaldelser af forslag og modtagelsen som eneste modtageradresse;
central tilrettelæggelse af støtteberettigelsen og evalueringen af forslag i
henhold til fælles kriterier for støtteberettigelse og evaluering; central
tilrettelæggelse af udvælgelsen af forslag til finansiering samt
projektovervågning og -opfølgning; modtagelse, tildeling og overvågning af
EU's bidrag
indsamling af de nødvendige oplysninger fra de nationale finansieringsorganer
til overførsel af EU's bidrag
promovering af Eurostars-2-programmet
rapportering til den højtstående gruppe for Eurostars-2 og Kommissionen om
Eurostars-2, herunder om fremskridt i retning af øget integration
orientering af
programmet
Eureka-netværket
om
aktiviteterne
under
Eurostars-2-
b)
c)
d)
e)
f)
underskrivelse af delegeringsaftalen med Kommissionen, de bilaterale aftaler
med de nationale finansieringsorganer og kontrakterne med de eksperter, der
vurderer Eurostars-2-ansøgningerne
vedtagelse af den årlige arbejdsplan for Eurostars-2 efter forudgående
godkendelse i gruppen på højt niveau for Eurostars-2 og i Kommissionen.
g)
2.
Den højtstående gruppe for Eurostars-2, der består af de nationale repræsentanter i
den højtstående gruppe for Eurostars-2-deltagerlandene i Eureka, overvåger Eureka-
sekretariatets arbejde med Eurostars-2 gennem følgende:
a)
b)
c)
d)
overvågning af gennemførelsen af Eurostars-2-programmet
udnævnelse af medlemmerne af Eurostars-2-rådgivningsgruppen
godkendelse af den årlige arbejdsplan
godkendelse af prioriteringslisten over de Eurostars-2-projekter, der skal
finansieres, og beslutning om tildeling af finansiering.
EU, repræsenteret af Kommissionen, får observatørstatus i den højtstående gruppe
for Eurostars-2. Kommissionen opfordres til at deltage i møderne, skal modtage alle
mødedokumenter og kan deltage i diskussionen.
Eventuelle andre Eureka-lande, der ikke deltager i Eurostars-2-programmet, har ret
til at sende repræsentanter til møderne i den højtstående gruppe for Eurostars-2 som
observatører.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Eurostars-2-rådgivningsgruppen består af Eurekas nationale projektkoordinatorer
(personer i den nationale regering eller det agentur, der varetager den operationelle
del af ledelsen af Eureka-/Eurostars-programmet, og som har ansvaret for at fremme
Eurostars-2-programmet i deltagerlandene) fra de deltagende lande. Kommissionen
har ret til at sende repræsentanter til møderne i Eurostars-2-rådgivningsgruppen som
observatører. Møderne i Eurostars-2-rådgivningsgruppen ledes af Eureka-
sekretariatet.
Eurostars-2-rådgivningsgruppen rådgiver både Eureka-sekretariatet og den
højtstående gruppe for Eurostars-2 om ordningerne for gennemførelsen af Eurostars-
2.
4.
De nationale finansieringsorganer har ansvaret for at forvalte den økonomiske
bistand til de nationale deltagere.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0025.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
1.6.
1.7.
2.
Forslagets/initiativets betegnelse
Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
Forslagets/initiativets art
Mål
Forslagets/initiativets begrundelse
Varighed og finansielle virkninger
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
2.1.
2.2.
2.3.
Bestemmelser om tilsyn og rapportering
Forvaltnings- og kontrolsystem
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
3.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
3.1.
Berørt(e) udgiftspost(er) i budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
3.2.
Anslåede virkninger for udgifterne
3.2.1. Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
3.2.2. Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
3.2.3. Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
3.2.4. Forenelighed med den nuværende flerårige finansielle ramme
3.2.5. Tredjeparts bidrag til finansieringen
3.3.
Anslåede virkninger for indtægterne
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0026.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
1.
1.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
Unionens deltagelse i et forsknings- og udviklingsprogram, der gennemføres af flere
medlemsstater til fordel for forskningsintensive små og mellemstore virksomheder.
1.2.
Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
33
Forskning og teknologisk udvikling:
Horisont 2020 (H2020) – Industrielt lederskab – Innovation i SMV'er
1.3.
Forslagets/initiativets art
Forslaget/initiativet drejer sig om
en ny aktion
Forslaget/initiativet drejer sig om
en ny aktion som opfølgning på et pilotprojekt/en
34
forberedende aktion
Forslaget/initiativet drejer sig om
en forlængelse af en eksisterende aktion
Forslaget/initiativet drejer sig om
omlægning af en aktion til en ny aktion
1.4.
1.4.1.
Mål
Det eller de af Kommissionens flerårige strategiske mål, som forslaget/initiativet
vedrører
Den overordnede målsætning med dette forslag til retsakt er at stimulere den økonomiske
vækst og jobskabelsen i Europa ved at styrke konkurrenceevnen hos forskningsintensive små
og mellemstore virksomheder (SMV'er) og således bidrage til Europa 2020.
Dette opnås ved at:
1) fremme markedsorienterede tværnationale forskningsaktiviteter uden tematiske
begrænsninger i forskningsintensive SMV'er, der fører til nye eller forbedrede produkter,
processer og tjenester på markedet
2) bidrage til gennemførelsen af det europæiske forskningsrum og øge tilgængeligheden og
effektiviteten af offentlige midler til forskningsintensive SMV'er i Europa ved at tilpasse,
harmonisere og synkronisere de nationale finansieringsmekanismer.
1.4.2.
Specifikke mål og berørte ABM/ABB-aktiviteter
Specifikt mål nr. 3.1 for Innovation i små og mellemstore virksomheder
Det specifikke mål for "Innovation i små og mellemstore virksomheder" under prioriteten
"Industrielt lederskab" er at stimulere vækst ved at øge graden af innovation i SMV'er, idet
man dækker deres forskellige innovationsbehov gennem hele innovationscyklussen for alle
typer af innovation og derved skaber SMV'er, der vokser hurtigere og er aktive på
internationalt plan.
33
34
ABM: Activity Based Management (aktivitetsbaseret ledelse) – ABB: Activity-Based Budgeting
(aktivitetsbaseret budgetlægning).
Jf. artikel 49, stk. 6, litra a) og b), i finansforordningen.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0027.png
Det fælles Eurostars-program kombinerer EU-midler med nationale og private
finansieringskilder til støtte for markedsorienteret forskning i forbindelse med tværnationale
projekter, der iværksættes og ledes af forskningsintensive SMV'er.
Målet, der er forbundet med dette specifikke mål, er etablering og drift af Eurostars-2 med
F&U-projekter anført af forskningsintensive SMV'er som primært resultat.
Berørte ABM/ABB-aktiviteter: 08 – Forskning og innovation.
1.4.3.
Forventede resultater og virkninger
Angiv, hvilke virkninger forslaget/initiativet forventes at få for modtagerne/målgruppen.
De virksomheder, der deltager i Eurostars-projekter, forventes at kunne udvikle nye
produkter, processer og tjenesteydelser og styrke deres konkurrencemæssige stilling på
europæiske og globale markeder.
Den forventede virkning (opgøres i gennemsnit tre år efter afslutningen af et Eurostars-
projekt) er en forøgelse af omsætningen på 10 mio. EUR for hver 1 mio. EUR i offentlige
midler, i gennemsnit 25 nye job for hver 1 mio. EUR i offentlige midler og tre nye eller
forbedrede produkter, processer eller tjenesteydelser på markedet.
1.4.4.
Virknings- og resultatindikatorer
Angiv indikatorerne til kontrol af forslagets/initiativets gennemførelse.
Virknings- og resultatindikatorerne i Horisont 2020 – rammeprogrammet for forskning og
udvikling, det specifikke mål "Innovation i SMV'er", overvåges og afrapporteres hvert år til
Kommissionen gennem den dedikerede forvaltningsstruktur.
Virknings- og resultatindikatorerne i Horisont 2020 – rammeprogrammet for forskning og
udvikling, det specifikke mål "Innovation i SMV'er", overvåges og afrapporteres hvert år til
Kommissionen gennem den dedikerede forvaltningsstruktur.
Den vigtigste indikator er "Andelen af deltagende SMV'er, der indfører innovationer, som er
nye for virksomheden eller markedet (i løbet af projektperioden plus tre år)". Målet er 50 %.
Andre indikatorer, der muligvis beskrives nærmere og suppleres i delegeringsaftalen mellem
Kommissionen og Eureka-sekretariatet, vil vedrøre:
Deltagerlandenes investering i og samfinansiering af det fælles Eurostars-program;
programeffektivitet (med hensyn til tid frem til evalueringen); fremskridt i retning af
integration af nationale programmer (inklusive tid frem til kontraktindgåelse); ledelsesmæssig
integration (inklusive et fælles rapporteringssystem og central evaluering); finansiel
integration (hvor de 50 bedst placerede Eurostars-projekter altid finansieres, og der altid
foretages en standardkontrol af den finansielle levedygtighed).
1.5.
1.5.1.
Forslagets/initiativets begrundelse
Behov, der skal opfyldes på kort eller lang sigt
Eurostars-2 er opfølgningen på Eurostars og gennemføres i henhold til anbefalingerne i den
foreløbige evaluering.
EU's støtte er nødvendig for at iværksætte og gennemføre Eurostars-2 og muliggøre
samfinansiering af aktiviteterne med deltagerlandene. EU's bidrag skal især anvendes til
medfinansiering til deltagere i udvalgte Eurostars-projekter efter indkaldelser af forslag.
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0028.png
1.5.2.
Merværdien ved en indsats fra EU's side
EU's deltagelse bidrager til videreførelsen af en lovgivningsramme, hvor EU-midler og
nationale midler kombineres i en fælles strategi med det formål at stimulere tværnationale
samarbejdsprojekter om F&U og innovation til fordel for forskningsintensive SMV'er. EU's
deltagelse vil navnlig virke som et incitament for deltagerlandene i Eurostars til yderligere at
harmonisere og tilpasse deres nationale programmer (regler og procedurer) i
overensstemmelse med det europæiske forskningsområde og vil skabe incitamenter for øgede
investeringer fra statens og industriens side i F&U og innovation inden for alle områder af
videnskab og teknologi, hvorved det bidrager til EU2020-målene og i sidste ende gavner
forskningsintensive SMV'er med et stort vækstpotentiale, som kan blive fremtidens store
europæiske virksomheder.
1.5.3.
Erfaringer fra lignende aktioner
Efter en foreløbig evaluering i 2010 konkluderede man, at Eurostars er i god
overensstemmelse med målene for Europa 2020, udgør et godt supplement til SMV'ers
muligheder inden for FP7 vedrørende tværnationalt samarbejde og er attraktivt for
målgruppen, og derfor var det værd at overveje at videreføre programmet efter 2013.
Der blev også fremsat følgende anbefalinger til at forbedre programmet, herunder vigtigheden
af, at de deltagende lande og EU afsætter tilstrækkelige midler til at finansiere det størst
mulige antal højtrangerende projekter, sikrer yderligere ensretning og harmonisering af
gennemførelsesprocesser og finansieringsbestemmelser på nationalt plan, forbedrer kvaliteten
af evalueringerne og afkorter tiden inden kontraktindgåelse som en prioritering.
Det er taget fuldt hensyn til disse erfaringer ved udformningen af Eurostars-2.
1.5.4.
Sammenhæng med andre relevante instrumenter og eventuel synergivirkning
Horisont 2020 omfatter en række instrumenter til støtte af SMV'er ud over Eurostars-2: SMV-
instrumentet, "Adgang til finansieringsinstrumenter" og SMV'ers mulighed for at deltage via
mere traditionelle samarbejdsprojekter.
Eurostars-2 er anderledes og supplerer samtidig ovennævnte initiativer.
Selvom hvert af disse instrumenter er rettet mod behovene hos en bestemt type SMV'er og
støtter dem i forskellige udviklingsfaser af deres forskning/forretningsidé (højt niveau af
teknologisk parathed for SMV-instrumenterne, behov for lån/egenkapital snarere end tilskud
til finansielle instrumenter), er ingen af dem specifikt rettet mod SMV'er, der udfører
tværnational forskning, og ingen af dem bidrager til integrationen og harmoniseringen af
nationale programmer, som Eurostars-2 gør gennem brugen af artikel 185 i TEUF.
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0029.png
1.6.
Varighed og finansielle virkninger
Forslag/initiativ gældende fra den 1.1.2014 til den 31.12.2020 for
forpligtelsesbevillinger og fra 2014 til 2024 for betalingsbevillinger
Finansielle virkninger fra ÅÅÅÅ til ÅÅÅÅ
Iværksættelse med en indkøringsperiode fra ÅÅÅÅ til ÅÅÅÅ
derefter gennemførelse i fuldt omfang.
Forslag/initiativ af
begrænset varighed
Forslag/initiativ af
ubegrænset varighed
1.7.
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
35
Direkte central forvaltning
ved Kommissionen
Indirekte central forvaltning
ved uddelegering af gennemførelsesopgaver til:
forvaltningsorganer
organer oprettet af Fællesskaberne
36
nationale
offentligretlige
tjenesteydelsesopgaver
organer/organer
med
offentlige
personer, der er pålagt at gennemføre specifikke aktioner i henhold til
afsnit V i traktaten om Den Europæiske Union, og som er identificeret i den
relevante basisretsakt, jf. finansforordningens artikel 49
Delt forvaltning
sammen med medlemsstaterne
Decentral forvaltning
sammen med tredjelande
Fælles forvaltning
sammen med internationale organisationer (angives
nærmere)
Hvis der angives flere forvaltningsmetoder, gives der en nærmere forklaring i afsnittet "Bemærkninger".
Bemærkninger
EU's økonomiske bidrag til det fælles program udbetales til den dedikerede
gennemførelsesstruktur, der handler på deltagerlandenes vegne. Den dedikerede
gennemførelsesstruktur vil forvalte Eurostars-2 og modtage, tildele og overvåge EU's
økonomiske bidrag. Strukturen, som deltagerlandene har identificeret, er Eureka-sekretariatet.
Forvaltningsstrukturen er nærmere beskrevet i bilag II.
35
36
Forklaringer vedrørende forvaltningsmetoder og henvisninger til finansforordningen findes på
webstedet BudgWeb:
http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html
Organer omhandlet i artikel 185 i finansforordningen.
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0030.png
2.
2.1.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Regler for overvågning og rapportering
Angiv hyppighed og betingelser:
I overensstemmelse med Horisont 2020 – rammeprogrammet for forskning og udvikling fører
den dedikerede forvaltningsstruktur hvert år tilsyn med Eurostars-2-programmet og aflægger
rapport til Kommissionen.
Der gennemføres en foreløbig evaluering efter tre års drift med bistand fra uafhængige
eksperter. Ved programmets afslutning foretager eksterne eksperter en endelig evaluering af
programmet. Kommissionen forelægger resultaterne for Europa-Parlamentet og Rådet.
2.2.
2.2.1.
Forvaltnings- og kontrolsystem
Konstaterede risici
1) De væsentligste risici vedrører gennemførelsesstrukturens kapacitet til at forvalte EU's
budgetbidrag og den effektive overvågning af de nationale agenturer, der deltager i
programmets daglige drift.
2) Som det er tilfældet med andre programmer med en høj deltagelse af SMV'er, er der risiko
for mulige økonomiske tab som følge af den specifikke målgruppe for Eurostars-2 (SMV'er)
og den indirekte centraliserede ledelsesmetode.
3) En tredje risiko vedrører deltagerlandenes kapacitet til rent faktisk at finansiere deres
bidrag til programmet.
2.2.2.
Påtænkt(e) kontrolmetode(r)
Risiko 1 afhjælpes ved, at EU, repræsenteret ved Kommission, er fuldgyldigt medlem af
Eurekas ledelsesstruktur, der overvåger den dedikerede gennemførelsesstruktur for alle
Eureka-spørgsmål.
Med henblik at afhjælpe risiko 2 træffer deltagerlandene som nævnt i artikel 13 alle de
lovgivningsmæssige, forskriftsmæssige, administrative og andre foranstaltninger, der er
nødvendige for at beskytte EU's finansielle interesser. Deltagerlandene træffer navnlig de
foranstaltninger, der er nødvendige for at sikre fuldstændig inddrivelse af alle EU's fordringer.
Med hensyn til risiko 1 og 2 henvises der også til kapitel 2.3.
Med hensyn til risiko 3 overføres EU's bidrag først til modtagerne via
finansieringsagenturerne i deltagerlandene, når der fremlægges dokumentation for, at det
nationale bidrag er udbetalt til modtageren.
Desuden må EU's bidrag ikke overstige en tredjedel af deltagerlandenes bidrag, og EU's
bidrag til administrationsomkostningerne må ikke overstige 2 % af EU's samlede bidrag.
Der vil blive truffet afgørelse om yderligere afbødende foranstaltninger inden for rammerne af
delegeringsaftalen mellem EU og Eureka-sekretariatet og i de bilaterale aftaler mellem
Eureka-sekretariatet og de nationale finansieringsorganer.
DA
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0031.png
2.2.3.
Omkostninger og fordele ved kontrollen og omfanget af sandsynlig misligholdelse
Kontrolsystemet, der er oprettet til gennemførelse af programmet, vil blive udformet, så det
giver rimelig sikkerhed for, at der foregår en tilstrækkelig risikostyring i henseende til
aktiviteternes virkningsfuldhed og effektivitet samt de underliggende transaktioners lovlighed
og rigtighed, idet der tages behørigt hensyn til Eurostars-2's særlige karakter af offentlig-
offentligt partnerskab. Kontrolsystemet skal ramme en balance mellem tillid og kontrol, idet
der tages hensyn til administrative og andre omkostninger ved kontroller på alle niveauer,
især for deltagere, så det kan bidrage bedst muligt til at opfylde målsætningerne for Horisont
2020-rammeprogrammet.
2.3.
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
Angiv eksisterende eller påtænkte forebyggelses- og beskyttelsesforanstaltninger.
I artikel 6 i beslutningen om oprettelse af Eurostars-2 hedder det, at EU's bidrag er betinget af,
at Eureka-sekretariatet overholder rapporteringskravene som fastlagt i artikel 60, stk. 5, i
forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012. I henhold til artikel 11 kan Kommissionen indstille,
nedsætte eller tilbageholde sit bidrag.
Delegeringsaftalen, der skal indgås mellem Kommissionen og Eureka-sekretariatet i
overensstemmelse med artikel 61 i forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012, beføjer
Kommissionen til at føre tilsyn med Eureka-sekretariatets aktiviteter, navnlig ved at udføre
revisioner.
DA
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0032.png
3.
3.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
Berørt(e) udgiftspost(er) i budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
Eksisterende udgiftsposter i budgettet
I samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og
budgetposterne.
Udgifts-
område i
den
flerårige
finansiell
e ramme
Budgetpost
Udgiftens
art
OB/IOB
(
37
)
Bidrag
fra
EFTA-
38
lande
fra
kandidat-
lande
39
08 02 02 03
Innovation i SMV'er
fra
tredjela
nde
iht. artikel 18,
stk. 1, litra aa), i
finansforordnin
gen
1A
OB/IO
B
JA
JA
JA
JA
37
38
39
OB = opdelte bevillinger / IOB = ikke-opdelte bevillinger.
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning.
Kandidatlande og, efter omstændighederne, potentielle kandidatlande på Vestbalkan.
DA
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0033.png
3.2.
3.2.1.
Anslåede virkninger for udgifterne
Sammenfatning af den anslåede virkning for udgifterne
i mio. EUR (tre decimaler)
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme
GD: RTD
Aktionsbevillinger
Budgetpostens nummer 08 02 02 03
Budgetpostens nummer
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
Antal
Udgiftsområde: 1a – Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
År
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
År
2021-2024
I ALT
(1)
(2)
(1a)
(2a)
33,500
4,000
35,000
28,000
38,000
30,000
41,000
32,000
43,000
34,000
46,000
36,000
50,500
40,000
83,000
287,000
287,000
40
Administrationsbevillinger finansieret over bevillingsrammen for
41
særprogrammer
Budgetpostens nummer
Forpligtelser
(3)
=1+1a +3
=2+2a
0,337
33,837
4,337
0,344
35,344
28,344
0,351
38,351
30,351
0,358
41,358
32,358
0,365
43,365
34,365
0,372
46,372
36,372
0,380
50,880
40,380
83,000
2,505
289,505
289,505
Bevillinger I ALT
til GD RTD
Betalinger
+3
40
41
Beløbene angives med forbehold af enighed om den finansielle programmering for budgetpost 08 02 02 03.
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning,
direkte forskning.
DA
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0034.png
Aktionsbevillinger I ALT
Forpligtelser
Betalinger
(4)
(5)
Administrationsbevillinger
finansieret
bevillingsrammen for særprogrammer I ALT
over
(6)
Bevillinger I ALT under
UDGIFTSOMRÅDE
<….> i den
flerårige finansielle ramme
Forpligtelser
Betalinger
=4+ 6
=5+ 6
Hvis flere udgiftsområder påvirkes af forslaget/initiativet:
Forpligtelser
Aktionsbevillinger I ALT
Betalinger
(4)
(5)
Administrationsbevillinger
finansieret
bevillingsrammen for særprogrammer I ALT
over
(6)
Bevillinger I ALT under
UDGIFTSOMRÅDE 1-4
i den
flerårige finansielle ramme
(referencebeløb)
Forpligtelser
Betalinger
=4+ 6
=5+ 6
DA
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0035.png
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme
5
"Administrative udgifter"
i mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
År
2014
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
2021-
2024
I ALT
GD: RTD
Menneskelige ressourcer
Andre administrationsudgifter
GD RTD I ALT
Bevillinger
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
(Forpligtelser i alt
= betalinger i alt)
i mio. EUR (tre decimaler)
2014
2015
35,344
2016
38,351
2017
41,358
2018
43,365
2019
46,372
2020
50,880
2021-
2024
I ALT
289,505
289,505
Betalinger
Bevillinger I ALT
under
UDGIFTSOMRÅDE 1-5
i den flerårige finansielle
ramme
Forpligtelser
33,837
4,337
28,344
30,351
32,358
34,365
36,372
40,380
83,000
DA
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0036.png
3.2.2.
Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af aktionsbevillinger
Forslaget/initiativet medfører anvendelse af aktionsbevillinger som anført herunder:
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
I ALT
Antal
Antal
Antal
Antal
Antal
Antal
Antal
Type
Omko
stning
er
Omko
stning
er
Omk
ostni
nger
Omk
ostni
nger
Omko
stning
er
Omko
stning
er
Omkostning
er
Samlet antal
Der angives
mål og
resultater
Gnsn
tl.
omko
stnin
ger
Samlede
omkostninger***
SPECIFIKT MÅL NR. 1
Resultat
- Resultat
- Resultat
Subtotal for specifikt mål nr. 1
SPECIFIKT MÅL NR. 2…
- Resultat
Subtotal for specifikt mål nr. 2
180
100,70
0
205
114,80
0
240
134,6
00
275
154,4
00
325
181,60
0
375
209,80
0
450
252,100
2050
1 148,000
F&U-
projekte
0,56
180
100,70
0
205,
000
114,80
0
240
134,6
00
275
154,4
00
325
181,60
0
375
209,80
0
450
252,100
2050
1 148,000
OMKOSTNINGER I ALT
* En andel af EU-bidraget kan bruges til at dække administrationsomkostningerne for den dedikerede gennemførelsesstruktur op til et loft på 2 % af EU-bidraget.
** Der forudsættes en gennemsnitlig omkostning på 1,4 mio. EUR for Eurostars-projekter med en gennemsnitlig offentlig medfinansieringsgrad på 40 %. Med en offentlig
finansiering på 0,56 mio. EUR pr. projekt og et samlet programbudget på 1 148 mio. EUR (861 mio. EUR fra Eurostars-2-deltagerlandene + 287 mio. EUR i EU-bidrag) kan
omkring 2 050 projekter finansieres.
DA
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
*** EU's bidrag til de samlede omkostninger må ikke overstige 287 mio. EUR.
DA
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0038.png
3.2.3.
Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af administrationsbevillinger
Forslaget/initiativet medfører anvendelse af administrationsbevillinger som
anført herunder:
3.2.3.1.
Resumé
i mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
Menneskelige ressourcer
Andre
administrationsudgifter
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
Uden for
42
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
Menneskelige ressourcer
Andre
administrationsudgifter
Subtotal
Uden for
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
0,337
0,344
0,351
0,358
0,365
0,372
0,380
I ALT
0,337
0,344
0,351
0,358
0,365
0,372
0,380
Administrationsbevillingerne vil blive dækket ved hjælp af de bevillinger, som GD'et allerede har afsat til
forvaltningen af aktionen, og/eller ved GD’ets omfordeling, hvortil kommer de eventuelle yderligere bevillinger,
som tildeles det ansvarlige GD i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under hensyntagen til de
budgetmæssige
begrænsninger
.
42
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer
og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning, direkte forskning.
DA
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0039.png
3.2.3.2. Anslået behov for menneskelige ressourcer
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af menneskelige ressourcer.
Forslaget/initiativet medfører anvendelse af menneskelige ressourcer som
anført herunder:
Overslag angives i fuldtidsækvivalenter
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemænd og midlertidigt ansatte)
08 01 01 01 (i hovedsædet og i
Kommissionens
repræsentationskontorer)
08 01 01 02 (i delegationer)
08 01 05 01 (indirekte forskning)
10 01 05 01 (direkte forskning)
Eksternt personale (i fuldtidsækvivalenter: FTE
)
08 01 02 01 (KA, V, UNE under den
samlede bevillingsramme)
14 01 02 02 (KA, V, UED, LA og
UNE i delegationerne)
44
08
01 04
åå
- i hovedsædet
-i
delegationerne
08
01 05 02 (KA, UNE, V – indirekte
forskning)
10 01 05 02 (KA, UNE, V – direkte
forskning)
Andre budgetposter (skal angives)
I ALT
3,5
3,5
3,5
3,5
3,5
3,5
3,5
2
2
2
2
2
2
2
43
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
angiver det berørte politikområde eller budgetafsnit.
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som GD'et allerede har afsat til forvaltning af aktionen,
og/eller interne rokader i GD'et, eventuelt suppleret med yderligere bevillinger, som tildeles det ansvarlige GD i forbindelse
med den årlige tildelingsprocedure under hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
Beskrivelse af de opgaver, som skal udføres:
Tjenestemænd og midlertidigt
ansatte
Deltagelse i møder i Eurostars-2's styrende organ, der finder sted i Eureka-
sekretariatets lokaler (organet mødes i gennemsnit hver anden måned)
Godkendelse af årlig arbejdsplan
Overvågning af gennemførelsen baseret på de årlige rapporter
Koordinering af midtvejsevalueringen og den endelige evaluering og
udarbejdelse af Kommissionens svar på disse evalueringer i form af en
rapport fra Kommissionen, der skal sendes til Europa-Parlamentet og Rådet
(1,5 tjenestemand)
Støtte til udarbejdelse af delegeringsaftale med den særlige
gennemførelsesstruktur
Udarbejdelse af den årlige finansieringsafgørelse og de tilhørende betalinger
Administrativ støtte
Eksternt personale
43
44
KA = kontraktansatte, LA = lokalt ansatte, UNE = udstationerede nationale eksperter, V = vikarer,
UED = unge eksperter ved delegationerne.
Delloft for eksternt personale under aktionsbevillingerne (tidligere BA-poster).
DA
39
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0040.png
(2 KA)
DA
40
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452132_0041.png
3.2.4.
Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
Forslaget/initiativet er foreneligt med indeværende flerårige finansielle ramme
Forslaget/initiativet kræver omlægning af det relevante udgiftsområde i den
flerårige finansielle ramme.
Forslaget/initiativet kræver, at fleksibilitetsinstrumentet anvendes, eller at den
flerårige finansielle ramme revideres
45
.
Der redegøres for omlægningen med angivelse af de berørte budgetposter og beløbenes størrelse.
Der redegøres for behovet med angivelse af de berørte udgiftsområder og budgetposter og beløbenes
størrelse.
3.2.5.
Tredjeparts bidrag til finansieringen
– Forslaget/initiativet indeholder ikke bestemmelser om samfinansiering med
tredjepart.
– Forslaget/initiativet indeholder bestemmelser om samfinansiering, jf. følgende
overslag:
Bevillinger i mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
I alt
i mio.
EUR
861,00
0
861,00
0
Organ, som deltager i
samfinansieringen
(angives)
medlemsstater
46
Samfinansierede
bevillinger I ALT
67,200
79,800
96,600
113,400
138,600
163,800
201,600
67,200
79,800
96,600
113,400
138,600
163,800
201,600
Samfinansiering
EU's bidrag til driftsomkostningerne (eksklusive evalueringsomkostningerne) for Eurostars-2-
programmet er højst 2 % af EU's samlede økonomiske bidrag.
EU's bidrag udgør en tredjedel af deltagerlandenes bidrag, men må under ingen
omstændigheder overstige 287 mio. EUR.
Desuden vil de organisationer, der deltager i F&U-projekter, der udvælges gennem de
indkaldelser af forslag, der iværksættes under programmet, medfinansiere disse projekter.
Denne medfinansiering ventes at udgøre i gennemsnit 60 % af den offentlige finansiering
(men dette varierer mellem de forskellige deltagerlande).
45
46
Se punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
Belgien, Bulgarien, Den Tjekkiske Republik, Danmark, Tyskland, Estland, Irland, Grækenland,
Spanien, Frankrig, Italien, Kroatien, Cypern, Letland, Litauen, Ungarn, Malta, Nederlandene, Østrig,
Polen, Portugal, Rumænien, Slovenien, Finland og Sverige samt Island, Israel, Norge, Schweiz og
Tyrkiet.
DA
41
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.3.
Anslåede virkninger for indtægterne
Forslaget/initiativet har ingen finansielle virkninger for indtægterne
Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkninger:
på egne indtægter
for diverse indtægter
DA
42
DA