Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2013
KOM (2013) 0497
Offentligt
1452136_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.7.2013
COM(2013) 497 final
2013/0242 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om Unionens deltagelse i et europæisk metrologiprogram for innovation og forskning,
der iværksættes af flere medlemsstater
(EØS-relevant tekst)
{SWD(2013) 249 final}
{SWD(2013) 250 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
1.1
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets målsætninger
Dette forslag vedrører Den Europæiske Unions deltagelse i det europæiske metrologiprogram
for innovation og forskning (EMPIR), som flere medlemsstater gennemfører.
I overensstemmelse med Europa 2020-strategien, flagskibsinitiativet "Innovation i EU" og det
europæiske forskningsrum samt Horisont 2020 er dette initiativs overordnede mål at løse de
udfordringer, som det europæiske metrologiforskningssystem står over for, og at maksimere
fordelene ved bedre måleløsninger for Europa. EMPIR's overordnede målsætninger er:
at tilvejebringe integrerede og formålstjenlige metrologiløsninger til støtte for innovation
og industriens konkurrenceevne og måleteknologier med henblik på at løse
samfundsmæssige udfordringer inden for f.eks. sundhed, miljø og energi, herunder støtte
til udformning og gennemførelse af politikker
at skabe et integreret europæisk metrologiforskningssystem med en kritisk masse og et
aktivt engagement på regionalt, nationalt, europæisk og internationalt plan.
Begrundelse for forslaget
1.2
Metrologi – målevidenskab – er centralnerven i vores high-tech-verdens rygrad. Vores
dagligliv påvirkes i alle aspekter af metrologi, og stadig mere præcise og pålidelige målinger
er afgørende som katalysator for innovation og økonomisk vækst inden for vores
videnbaserede økonomi. Det, vi ikke kan måle, forstår vi ikke til bunds og kan heller ikke
kontrollere, fremstille eller forarbejde på pålidelig vis. Fremskridt inden for metrologi har
således en stor indvirkning på vores forståelse af og evne til at forme verden omkring os.
Pålidelige og sporbare målinger gør det muligt for det videnskabelige samfund i bred forstand
at bygge bedre instrumenter og producere bedre videnskab. De åbner nye muligheder for
industrien ved at skabe plads til og mulighed for innovation. De understøtter og fremmer på
afgørende vis forståelsen af og enigheden om globale udfordringer som energi, sundhed og
klimaforandringer.
Alle regeringer i teknologisk avancerede lande støtter en metrologiinfrastruktur på grund af de
fordele, den vil give, og dens markante karakter af offentligt gode, der begrunder offentlig
intervention. Verdens økonomiske stormagter øger deres investeringer i metrologiforskning
og de tilhørende infrastrukturer. På grund af metrologiinvesteringsniveauet og metrologiens
rolle med hensyn til at fremme videnskabelig ekspertise og industriel konkurrenceevne kunne
de enkelte medlemsstater eller nogle få i fællesskab ikke konkurrere globalt.
Det nuværende europæiske program for metrologisk forskning (EMRP) er et fælles europæisk
initiativ
1
, som gennemføres af 22 nationale metrologiinstitutter. Det bygger på artikel 185 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), efter hvilken EU under
iværksættelsen af det flerårige rammeprogram gør det muligt at koordinere nationale
forskningsprogrammer. Midtvejsevalueringen bekræfter værdien af initiativet. EMRP's
primære resultat er stærk integration i kraft af fælles programmering af 50 % af de afsatte
nationale midler til metrologiforskning i Europa. Det har nedbragt fragmenteringen, hindret
unødigt dobbeltarbejde og hjulpet med at opnå en kritisk masse ved at koncentrere
ressourcerne på centrale områder gennem tæt samarbejde med de bedste forskere. EMRP-
1
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 912/2009/EF om Fællesskabets deltagelse i et europæisk
program for metrologisk forskning, der gennemføres af flere medlemsstater (EUT L 257 af 30.9.2009).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
projekterne leverer europæiske måleløsninger på store samfundsmæssige udfordringer og
tilvejebringer fælles europæisk materiale til standarder og regler.
Selv om der er sket store fremskridt under EMRP, er det blevet tydeligt, at systemet skal
kunne klare flere udfordringer for at øge virkningen af metrologiforskningen med hensyn til
vækst og løsning af samfundsøkonomiske problemer.
EMPIR, som er efterfølgeren til EMRP, vil bidrage til en række flagskibsinitiativer inden for
Europa 2020-strategien, som berøres af metrologiforskning, herunder "Innovation i EU", "En
digital dagsorden for Europa", "Et ressourceeffektivt Europa" og "En industripolitik for en
globaliseret verden". EMPIR skal gøre dette ved at udvikle innovative løsninger til
forvaltning af naturressourcer, ved at støtte standardiseringsprocessen, som muliggør globale
handelsmuligheder for nye produkter og tjenesteydelser, og ved at muliggøre effektiv
afprøvning af f.eks. kommunikationssatellitter. EMPIR vil bidrage væsentligt til at nå målene
for Horisont 2020 ved at støtte emner af direkte relevans for en række Horisont 2020-
prioriteter.
2.
2.1
RESULTATER AF HØRINGER AF INTERESSEREDE PARTER OG
KONSEKVENSANALYSER
Høring om det kommende europæiske metrologiforskningsprogram
Kommissionen har afholdt omfattende høringer om et kommende europæisk
metrologiforskningsprogram. 624 respondenter reagerede på den offentlige onlinehøring i
2012. De udtrykte deres synspunkter om relevansen af metrologiforskning, påpegede
problemer, som det europæiske metrologiforskningssystem står over for, og vurderede en
række politiske løsningsmodeller. 72 % af svarene kom fra organisationer, mens de 28 % var
fra privatpersoner. De primære bidrag fra organisationerne kom fra forskningsorganisationer
(32 %) og virksomheder (16 %, heraf 69 % SMV'er). Høringen fremhævede en række
problemer, herunder utilstrækkelig industriel udnyttelse, mangel på samarbejde mellem
nationale metrologiinstitutter og bredere videnskabelige kredse, store forskelle i kapaciteten i
de forskellige EU-medlemsstater, utilstrækkelig mobilitet blandt forskere mellem de nationale
metrologiinstitutter og mangel på sammenhæng med europæisk standardisering.
Et ekspertpanel udførte en midtvejsevaluering af EMRP efter tre års drift af programmet.
Kommissionen vedtog sin rapport i april 2012. Midtvejsevalueringen bekræftede initiativets
værdi og viste betydelige fremskridt med koordineringen af forskningen. Panelet delte det
synspunkt, at "EMRP er et velforvaltet fælles europæisk forskningsprogram, som allerede har
opnået et forholdsvis højt niveau af videnskabelig, forvaltningsmæssig og finansiel integration
efter kun to års gennemførelse", og at "EMRP bestemt har haft held til at skabe et europæisk
forskningsområde for metrologi".
Midtvejsevalueringen var mere kritisk med hensyn til manglen på fremskridt med åbningen af
systemet over for de bedste videnskabs- og kapacitetsopbygningsstrukturer. Det blev foreslået
at indføre specifikke innovationsfremmende instrumenter og køreplaner for
lovgivning/standardisering i ethvert fremtidigt initiativ for at øge de samfundsøkonomiske
virkninger af metrologiforskningen.
Kommissionen gennemførte også en høring af sine tjenestegrene på møder i styringsgruppen
for konsekvensanalyse i 2012, og resultaterne heraf bidrog til planen og køreplanen for
forberedelsen af konsekvensanalyserapporten, især problemformuleringen og relevansen af
EMPIR for andre af Europa-Kommissionens generaldirektorater.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.2
Politiske løsningsmodeller
Den endelige version af konsekvensanalyserapporten indeholdt følgende løsningsmodeller:
Ifølge løsningsmodel 1 ("Ingen særlig EU-indsats") ville EU's deltagelse i EMRP slutte med
udløbet af indeværende finansieringsfase i 2013. Der ville ikke blive fastlagt en særlig
bestemmelse i EU's forskningspolitikker, -programmer eller -finansieringsinstrumenter om
støtte til EMRP-mål. Adgangen til EU-finansiering ville være begrænset til konkurrence om
ad hoc-projektfinansiering gennem Horisont 2020 til emner, som dækker aspekter af
metrologi.
Løsningsmodel 2 ("Business as usual – EMRP2") ville være en fortsættelse af initiativet med
en identisk udgave, hvor fokus alene lå på koordinering og integration af grundforskning og
udfordringsdrevet forskning. Dette ville omfatte et antal indkaldelser om emner, der var
relevante for branchen.
Løsningsmodel 3 ("Forbedret artikel 185-initiativ – EMPIR") ville bygge videre på EMRP's
succes, ved at der blev iværksat et mere ambitiøst og inkluderende artikel 185-initiativ i tråd
med Europa 2020-målsætningerne. Programmets anvendelsesområde ville blive udvidet til at
omfatte særlige moduler om industriel forskning og udnyttelse, om støtte til standardisering
og om kapacitetsopbygning. På grund af det ændrede anvendelsesområde ville programmet
skulle ændre navn fra "Europæisk metrologiforskningsprogram" til "Europæisk
metrologiprogram for innovation og forskning". Denne løsningsmodel ville også medføre
øget inddragelse af interessenterne og desuden direkte inddragelse af forskersamfundet i bred
forstand. Niveauet for EU-finansiering fra Horisont 2020 ville stige i forhold til FP7 på grund
af de ressourcer, der er nødvendige for at kompensere for det udvidede anvendelsesområde og
programmets forlængede varighed. Antallet af deltagerlande ville stige fra 22 til [28].
2.3
Resultater af konsekvensanalysen
Konklusionen på konsekvensanalyserapporten blev, at løsningsmodel 3 tydeligvis er den
foretrukne model i betragtning af sin virkningsfuldhed med hensyn til opfyldelse af
målsætninger, effektivitet og sammenhæng med alle kriterier. Dette støttes fuldt ud af
resultaterne af den offentlige høring (93 % af svarene giver modellen karakteren "meget
velegnet" eller "egnet"). Modellen ville bygge på EMRP's hidtidige resultater ved at fortsætte
de aktuelle aktiviteter og samtidig integrere yderligere aktiviteter helt fra starten for at
afhjælpe de problemer, der ikke kunne løses med det nuværende initiativs struktur. I februar
2013 gennemgik og godkendte Udvalget for Konsekvensanalyse rapporten. Udvalget
forlangte i sin udtalelse forbedringer af konsekvensanalyserapporten, og dette er taget i
betragtning. I rapporten redegøres der nu navnlig bedre for de specifikke problemer, de
bagvedliggende drivkræfter og forholdet mellem målsætninger og mål. Beskrivelsen af det
nye program sammenlignet med det nuværende initiativ blev forbedret for at klarlægge,
hvordan det nye program skal afhjælpe de konstaterede svagheder.
3.
3.1
FORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Retsgrundlag
Forslaget til EMPIR er baseret på artikel 185 i TEUF om Den Europæiske Unions deltagelse i
forsknings- og udviklingsprogrammer, der iværksættes af flere medlemsstater, herunder
deltagelse i de strukturer, der oprettes for at gennemføre disse programmer.
3.2
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet finder anvendelse, idet forslaget ikke henhører under EU's
enekompetence. Subsidiariteten garanteres af, at forslaget bygger på artikel 185 i TEUF, hvori
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det udtrykkeligt bestemmes, at EU deltager i forskningsprogrammer, der iværksættes af flere
medlemsstater.
Forslagets målsætninger kan ikke opfyldes i tilstrækkelig grad af medlemsstaterne alene, idet
metrologikravenes målestok og kompleksitet fordrer investeringer, som rækker ud over de
nationale metrologiinstitutters kerneforskningsbudgetter. Den ekspertise, der er nødvendig for
forskning i og udvikling af banebrydende metrologiløsninger, er spredt på tværs af nationale
grænser og kan derfor ikke samles på nationalt plan. Uden en konsistent tilgang på europæisk
plan med en kritisk masse er der stor risiko for dobbeltarbejde med deraf følgende større
omkostninger.
Merværdien af offentlig intervention på EU-plan ligger i EU's kapacitet til at samle
nationsopdelte forskningsprogrammer, hjælpe med at udforme fælles forsknings- og
finansieringsstrategier på tværs af nationale grænser og opnå en kritisk masse af de
nødvendige
aktører
og
investeringer
til
løsning
af
udfordringerne
i
metrologiforskningssystemet og samtidig øge de offentlige udgifters effektivitet. EU
forventes at bidrage med 50 % af den samlede finansiering.
3.3
Proportionalitetsprincippet
I artikel 185 i TEUF opfordres EU til "i forståelse med de pågældende medlemsstater at åbne
mulighed for deltagelse i forsknings- og udviklingsprogrammer, der iværksættes af flere
medlemsstater, herunder deltagelse i de strukturer, der oprettes for gennemførelsen af disse
programmer". Medlemsstaterne er drivkræfterne bag initiativet.
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, idet medlemsstaterne bliver
ansvarlige for udviklingen af deres fælles program og alle operationelle aspekter heraf. Den
særlige gennemførelsesstruktur EURAMET e.V. har allerede i forbindelse med det
nuværende initiativ, EMRP, demonstreret, at den kan gennemføre programmet effektivt og
virkningsfuldt. EU vil tilvejebringe incitamenter til bedre koordinering, sikre synergien med
og bidraget til EU-politikkerne og til prioriteterne for Horisont 2020, overvåge
gennemførelsen af programmet og sikre, at EU's finansielle interesser beskyttes.
3.4
Valg af reguleringsmiddel
Det foreslåede initiativ, EMPIR, bliver baseret på artikel 185 i TEUF. Konklusionerne på
midtvejsevalueringen og en analyse af løsningsmodellerne i konsekvensanalysen har påvist, at
artikel 185 er det bedst egnede grundlag for at opfylde målsætningerne for EMPIR.
3.5
Undtagelser fra reglerne for deltagelse
I EMPIR udgør deltagerlandenes finansieringsbidrag de midler, der er afsat som direkte
udgifter i udvalgte projekter via institutionel finansiering af de nationale metrologiinstitutter
og udpegede institutter, som deltager i projekterne. Institutionel finansiering af nationale
metrologiinstitutter og udpegede institutter omfatter den andel af disses generalomkostninger,
som tildeles projekterne (indirekte omkostninger ved projekterne), og som ikke refunderes af
EMPIR.
EU's bidrag til nationale metrologiinstitutter og udpegede institutter skal matche det bidrag,
som de deltagende lande yder, under hensyntagen til ikke blot den institutionelle finansiering
som beskrevet ovenfor, men også det kontante bidrag fra deltagerlandene til
administrationsomkostningerne (op til 30 mio. EUR) og den andel af EU-finansieringen, der
tildeles andre enheder (ca. 90 mio. EUR). Det forventes derfor, at EU-bidraget til nationale
metrologiinstitutter og udpegede institutter bliver på 210 mio. EUR (43,75 %) og bidraget fra
deltagerlandene til nationale metrologiinstitutter og udpegede institutter på 270 mio. EUR
(56,25 %).
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0006.png
Overensstemmelsen med matchningsprincippet sikres ved at tilpasse EU-bidraget og fastsætte
en lavere fast sats for EU-finansiering af indirekte omkostninger for nationale
metrologiinstitutter og udpegede institutter sammenlignet med det beløb, der er fastsat i
Horisont 2020-reglerne for deltagelse. Idet dataene fra de nationale metrologiinstitutter og
udpegede institutter, der deltager i EMRP-projekter på basis af fulde indirekte omkostninger,
viser, at de indirekte støtteberettigede omkostninger beløber sig til 140 % af de direkte
støtteberettigede omkostninger ved projekterne i overensstemmelse med FP7-reglerne for
deltagelse, vil de nationale metrologiinstitutter og udpegede institutter opgive indirekte
støtteberettigede omkostninger på basis af en fast sats på 5 % af deres direkte støtteberettigede
omkostninger. Andre juridiske enheder, der deltager i projekterne, vil blive finansieret i
henhold til Horisont 2020-reglerne for deltagelse.
Dette indebærer en undtagelse fra artikel 24 for nationale metrologiinstitutter og udpegede
institutter.
Forslaget indeholder garantier for, at principperne om ligebehandling og gennemsigtighed
overholdes af den særlige gennemførelsesstruktur i forbindelse med finansiel støtte til
tredjeparter, og at EU's finansielle interesser beskyttes. I forslaget bestemmes også, at der skal
være detaljerede bestemmelser herom i en aftale, der skal indgås af EU og den særlige
gennemførelsesstruktur.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
I finansieringsoversigten, som forelægges sammen med denne afgørelse, redegøres for de
vejledende budgetmæssige virkninger. EU's maksimale finansielle bidrag, herunder EFTA-
bevillinger, til EMPIR skal være 300 mio. EUR i løbende priser i Horisont 2020-
rammeprogrammets løbetid. Bidragene vil blive ydet på baggrund af følgende udfordringer og
temaer
2
:
lederskab inden for nanoteknologier, avancerede materialer, bioteknologi og
avanceret produktion og forarbejdning (52,5 mio. EUR)
lederskab inden for informations- og kommunikationsteknologi (37,5 mio. EUR)
forbedring af livslang sundhed og velvære (60 mio. EUR)
forbedring af fødevaresikkerhed, udvikling af bæredygtigt landbrug, havforskning og
maritim forskning og bioøkonomi (15 mio. EUR)
sikring af overgangen til et pålideligt bæredygtigt og konkurrencedygtigt
energisystem (60 mio. EUR)
opnåelse af et ressourceeffektivt, miljøvenligt, sikkert og fuldt integreret europæisk
transportsystem (22,5 mio. EUR)
opnåelse af en ressourceeffektiv økonomi, som er modstandsdygtig over for
klimaforandringer, og en bæredygtig forsyning af råstoffer (52,5 mio. EUR).
Bestemmelserne i afgørelsen og delegeringsaftalen, der skal indgås mellem Kommissionen og
den særlige gennemførelsesstruktur, skal sikre, at EU's finansielle interesser beskyttes.
2
Beløbet er vejledende og vil afhænge af det endelige beløb for GD RTD og GD CNECT i henhold til
ovennævnte udfordringer/temaer.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
5.1
FAKULTATIVE ELEMENTER
Forenkling
Forslaget indebærer en forenkling af de administrative procedurer for offentlige myndigheder
og organer (europæiske eller nationale) og for private parter.
EU vil forhandle direkte med den særlige gennemførelsesstruktur for EMPIR, der får ansvaret
for tildeling og overvågning af samt rapportering om anvendelsen af EU's bidrag.
5.2
Klausul om fornyet gennemgang/revision/udløb
Forslaget indeholder en klausul om fornyet gennemgang i form af en midtvejsgennemgang
senest i 2018.
5.3
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Den foreslåede retsakt er EØS-relevant og bør derfor omfatte hele EØS-området.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0008.png
2013/0242 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om Unionens deltagelse i et europæisk metrologiprogram for innovation og forskning,
der iværksættes af flere medlemsstater
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 185
og artikel 188, andet afsnit,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
3
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I sin meddelelse Europa 2020 – en strategi for intelligent, bæredygtig og inklusiv
vækst
4
understreger Kommissionen behovet for at skabe gunstige betingelser for
investeringer i viden og innovation med henblik på at opnå intelligent, bæredygtig og
inklusiv vækst i EU. Både Europa-Parlamentet og Rådet har godkendt denne strategi.
Horisont 2020 – rammeprogram for forskning og innovation (2014-2020), som er
oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. …/2013 af … 2013
5
(herefter benævnt "Horisont 2020-rammeprogrammet") har til formål at opnå en større
virkning af forskning og innovation ved at bidrage til styrkelsen af offentlig-offentlige
partnerskaber, herunder gennem EU's deltagelse i programmer, der iværksættes af
flere medlemsstater i overensstemmelse med artikel 185 i traktaten.
Ved Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 912/2009/EF om Fællesskabets
deltagelse i et europæisk program for metrologisk forskning, der gennemføres af flere
medlemsstater
6
, besluttede Fællesskabet at yde et finansielt bidrag til det europæiske
program for metrologisk forskning (herefter benævnt "EMRP"), som skulle matche
bidraget fra deltagerlandene, dog højst 200 mio. EUR, i perioden for gennemførelsen
af Det Europæiske Fællesskabs syvende rammeprogram for forskning, teknologisk
udvikling og demonstration (2007-2013), som er oprettet ved Europa-Parlamentets og
Rådets afgørelse nr. 1982/2006 af 18. december 2006
7
.
(2)
(3)
3
4
5
6
7
EUT C … [udtalelse fra ØSU].
KOM(2010) 2020 endelig af 3.3.2010.
EUT … [FP H2020]
EUT L 257 af 30.9.2009, s. 12.
EUT L 412 af 30.12.2006, s. 1.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0009.png
(4)
I april 2012 fremsendte Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om
en foreløbig evaluering af det europæiske program for metrologisk forskning –
EMRP
8
. Denne evaluering blev foretaget af et ekspertpanel tre år efter programmets
start. Ekspertpanelets overordnede holdning var, at EMRP er et velforvaltet fælles
europæisk forskningsprogram, som allerede har opnået et forholdsvis højt niveau af
videnskabelig, forvaltningsmæssig og finansiel integration. Ekspertpanelet bemærkede
dog en begrænset industriel udnyttelse, begrænset åbning ud mod ekspertise uden for
de metrologiske institutter og utilstrækkelig kapacitetsopbygning. Ekspertpanelet var
også af den opfattelse, at der kunne opbygges et mere inklusivt europæisk
forskningsområde inden for metrologi ved at gennemføre EMRP.
I overensstemmelse med Rådets afgørelse …/2013/EU af … 2013 om særprogrammet
til gennemførelse af Horisont 2020 – rammeprogram for forskning og innovation
(2014-2020)
9
kan der tilvejebringes yderligere støtte til det europæiske program for
metrologisk forskning.
I overensstemmelse med Europa 2020-strategien og de tilhørende flagskibsinitiativer,
især "Innovation i EU"
10
, "En digital dagsorden for Europa"
11
, "Et ressourceeffektivt
Europa"
12
og "En industripolitik for en globaliseret verden"
13
vil det europæiske
metrologiprogram for innovation og forskning (herefter benævnt "EMPIR") være et
mere ambitiøst og inklusivt program, der gennemføres over 10 år (2014-2024) af [28]
deltagerlande. Som led i forbedringerne i forhold til det tidligere program vil EMPIR
omfatte aktiviteter inden for henholdsvis innovation og industriel udnyttelse, forskning
med henblik på normer og standarder og kapacitetsopbygning.
Deltagerlandene agter at bidrage til iværksættelsen af EMPIR i EMPIR-perioden
(2014-2024).
Der bør sættes et loft over EU's deltagelse i EMPIR i Horisont 2020-
rammeprogrammets løbetid. Under dette loft bør EU's bidrag være lig med
deltagerlandenes bidrag til EMPIR for at opnå en stor løftestangsvirkning og sikre en
stærkere integration af deltagerlandenes programmer.
I overensstemmelse med målsætningerne i forordning (EU) nr. …/2013 bør enhver
medlemsstat og ethvert land, der er knyttet til Horisont 2020-rammeprogrammet, være
berettiget til deltagelse i EMPIR.
EU's finansielle bidrag bør være betinget af, at deltagerlandene officielt forpligter sig
til at bidrage til gennemførelsen af EMPIR og at overholde disse forpligtelser.
Deltagerlandenes bidrag til EMPIR bør omfatte et bidrag til administrative
omkostninger op til et loft på 5 % af EMPIR-budgettet. Deltagerlandene bør forpligte
sig til om nødvendigt at øge deres bidrag til EMPIR gennem en finansieringsreserve
på 50 % for sikre, at de kan finansiere deres egne nationale enheder (nationale
metrologiinstitutter og udpegede institutter), som deltager i de udvalgte projekter.
Den fælles gennemførelse af EMPIR kræver en gennemførelsesstruktur.
Deltagerlandene enedes om en gennemførelsesstruktur for EMRP og oprettede i 2007
COM(2012) 174 final af 16.4.2012.
EUT … [SP H2020].
KOM(2010) 546 endelig af 6.10.2010.
KOM(2010) 245 endelig/2 af 26.8.2010.
KOM(2011) 21 af 26.1.2011.
COM(2012) 582 final af 10.10.2012.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
8
9
10
11
12
13
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0010.png
EURAMET e.V. (herefter benævnt "EURAMET"), den europæiske regionale
metrologiorganisation, som en almennyttig sammenslutning efter tysk lov.
EURAMET har også opgaver og forpligtelser i forbindelse med europæisk og global
harmonisering af metrologi generelt. Medlemskab af EURAMET er åben for alle
europæiske nationale metrologiinstitutter (medlemmer) og udpegede institutter
(associerede). Medlemskab af EURAMET er ikke betinget af, at der findes nationale
metrologiforskningsprogrammer. Idet EURAMET's forvaltningsstruktur ifølge
rapporten om midtvejsevaluering af EMRP har vist sig at være effektiv og af høj
kvalitet for gennemførelsen af EMRP, bør EURAMET også benyttes til
gennemførelsen af EMPIR. EURAMET bør være modtageren af EU's finansielle
bidrag.
(12)
For at nå målsætningerne for EMPIR bør EURAMET yde finansiel støtte, primært i
form af tilskud til deltagere i aktioner, der er udvalgt på EURAMET-niveau. Disse
aktioner bør udvælges efter indkaldelser af forslag under EURAMET's ansvar.
Ranglisten bør være bindende, for så vidt angår udvælgelsen af forslag og tildelingen
af midler fra EU's finansielle bidrag og fra deltagerlandenes bidrag til EMPIR-
projekter.
EU's finansielle bidrag skal forvaltes i overensstemmelse med princippet om forsvarlig
økonomisk forvaltning og bestemmelserne om indirekte forvaltning, der er fastsat i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 af 25. oktober
2012 om de finansielle regler vedrørende Unionens almindelige budget
14
og
Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 1268/2012 af 29. oktober 2012 om
gennemførelsesbestemmelser til forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012
15
.
For at beskytte EU's finansielle interesser bør Kommissionen have ret til at nedsætte,
tilbageholde eller indstille EU's finansielle bidrag, hvis EMPIR gennemføres
utilstrækkeligt, delvist eller forsinket, eller hvis deltagerlandene ikke bidrager eller
bidrager delvist eller forsinket til finansieringen af EMPIR. Disse rettigheder bør
indskrives i delegeringsaftalen, som skal indgås mellem EU og EURAMET.
Deltagelse i indirekte aktioner, som finansieres af EMPIR, skal ske i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. … /2013
af … 2013 om reglerne for deltagelse og formidling i "Horisont 2020 –
rammeprogram for forskning og innovation (2014-2020)"
16
. På grund af særlige
driftsmæssige behov i EMPIR er det imidlertid nødvendigt at fastlægge bestemmelser
om undtagelser fra denne forordning i overensstemmelse med artikel 1, stk. 3, i samme
forordning [reglerne for deltagelse og formidling i Horisont 2020].
Bidraget fra deltagerlandene udgør primært institutionel finansiering af nationale
metrologiinstitutter og udpegede institutter, som deltager i udvalgte projekter. Bidraget
fra deltagerlandene bør også omfatte et kontant bidrag til EMPIR's
administrationsomkostninger. En del af EU's bidrag bør tildeles andre enheder end
nationale metrologiinstitutter og udpegede institutter, som deltager i de udvalgte
projekter. Det bør ved beregningen af EU's finansielle bidrag til nationale
metrologiinstitutter og udpegede institutter, som deltager i EMPIR-projekter, sikres, at
EU's bidrag til EMPIR ikke overstiger deltagerlandenes bidrag. I betragtning af at
deltagerlandenes institutionelle finansiering af nationale metrologiinstitutter og
EUT L 298 af 26.10.2012.
EUT L 362 af 31.12.2012.
EUT … [FP H2020].
(13)
(14)
(15)
(16)
14
15
16
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udpegede institutter svarer til de generalomkostninger, der tildeles EMPIR-projekterne
og ikke refunderes af EU's bidrag, bør den faste sats på finansiering af nationale
metrologiinstitutters og udpegede institutters støtteberettigede indirekte omkostninger
tilpasses efter satsen i forordning (EU) nr. …/2013 [om reglerne for deltagelse og
formidling i "Horisont 2020 – rammeprogram for forskning og innovation (2014-
2020)"]. Denne faste sats bør fastsættes på basis af de fulde indirekte omkostninger,
der er anmeldt som støtteberettigede af nationale metrologiinstitutter og udpegede
institutter, der deltager i EMRP-projekter, og som er stabile og udgør en pålidelig
tilnærmelse af de indirekte omkostninger, som nationale metrologiinstitutter og
udpegede institutter har ved at deltage i EMPIR-projekterne. Eftersom disse indirekte
omkostninger beløber sig til 140 % af de samlede direkte støtteberettigede
omkostninger for nationale metrologiinstitutter og udpegede institutter, undtagen
omkostninger ved underentrepriser og gratis naturaliebidrag, som ikke anvendes på
deres adresse, bør den faste sats for finansiering af indirekte omkostninger for
nationale metrologiinstitutter og udpegede institutter nedsættes fra [20 %] i
overensstemmelse med forordning (EU) nr. …/2013 til 5 %. Det er dermed
hensigtsmæssigt at fastlægge bestemmelser om undtagelse fra artikel 24 i denne
forordning for nationale metrologiinstitutter og udpegede institutter. Andre enheder,
der deltager i EMPIR-projekter, bør finansieres i overensstemmelse med denne
forordning.
(17)
Det bør revurderes i forbindelse med midtvejsevalueringen af EMPIR, om
finansieringsmodellen er velegnet til princippet om matchning af EU-midler og andre
midler.
Revisioner hos modtagere af EU-midler, der udbetales i henhold til denne afgørelse,
bør foretages på en sådan måde, at den administrative byrde mindskes i
overensstemmelse med forordning (EU) nr. […]/2013 [Horisont 2020-
rammeprogrammet].
EU's finansielle interesser bør beskyttes ved hjælp af passende foranstaltninger under
hele udgiftscyklussen, herunder ved forebyggelse, afsløring og efterforskning af
uregelmæssigheder, inddrivelse af midler, der er gået tabt, udbetalt uretmæssigt eller
anvendt forkert, og, efter omstændighederne, med administrative og økonomiske
sanktioner i overensstemmelse med forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012.
Kommissionen bør foretage dels en midtvejsevaluering til vurdering af navnlig
EMPIR's kvalitet og effektivitet og fremskridtene med opfyldelse af de fastlagte
målsætninger, dels en afsluttende evaluering samt udarbejde en rapport om disse
evalueringer.
På anmodning fra Kommissionen skal EURAMET og deltagerlandene indsende
enhver oplysning, som Kommissionen skal bruge til rapporterne om evalueringen af
EMPIR.
Formålet med afgørelsen er EU's deltagelse i EMPIR, nærmere betegnet at EU støtter
tilvejebringelsen af passende, integrerede og formålstjenlige metrologiløsninger og
oprettelsen af et integreret europæisk metrologiforskningssystem med en kritisk masse
og et aktivt engagement på regionalt, nationalt, europæisk og internationalt plan, som
ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne alene. Metrologikravenes
målestok og kompleksitet fordrer investeringer, som rækker ud over de nationale
metrologiinstitutters og udpegede institutters kerneforskningsbudgetter. Den
ekspertise, der er nødvendig for forskning i og udvikling af banebrydende
metrologiløsninger, er spredt på tværs af nationale grænser og kan derfor ikke samles
(18)
(19)
(20)
(21)
(22)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
på nationalt plan. Eftersom målsætningen derfor bedre kan opfyldes på EU-plan ved at
integrere den nationale indsats i en sammenhængende EU-strategi, samle
nationsopdelte forskningsprogrammer, hjælpe med at udforme fælles forsknings- og
finansieringsstrategier på tværs af nationale grænser og opnå en kritisk masse af de
nødvendige aktører og investeringer, kan EU vedtage foranstaltninger i
overensstemmelse med nærhedsprincippet som fastlagt i artikel 5 i EU-traktaten. I
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går denne
afgørelse ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse mål —
VEDTAGET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Deltagelse i det europæiske metrologiprogram for innovation og forskning
1.
EU deltager i det europæiske metrologiprogram for innovation og forskning (herefter
benævnt "EMPIR"), der iværksættes af Belgien, Bulgarien, Den Tjekkiske Republik,
Danmark, Tyskland, Estland, Irland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Kroatien,
Italien, Ungarn, Nederlandene, Østrig, Polen, Portugal, Rumænien, Slovenien,
Slovakiet, Finland, Sverige, Det Forenede Kongerige samt [Bosnien-Hercegovina,
Norge, Serbien, Schweiz og Tyrkiet] (herefter benævnt "deltagerlandene") i
overensstemmelse med betingelserne i denne afgørelse.
Enhver anden medlemsstat og ethvert andet land, der er tilknyttet Horisont 2020-
rammeprogrammet for forskning og innovation (2014-2020) oprettet ved forordning
(EU) nr. .../2013 ... (herefter benævnt "Horisont 2020-rammeprogrammet") kan
deltage i EMPIR, forudsat at vedkommende opfylder betingelserne i artikel 3, stk. 1,
litra c), i denne afgørelse. De medlemsstater og associerede lande, som opfylder
betingelserne i artikel 3, stk. 1, litra c), i denne afgørelse, anses for deltagerlande i
forbindelse med denne afgørelse.
Artikel 2
EU's finansielle bidrag
1.
EU's maksimale finansielle bidrag, herunder EFTA-bevillinger, til EMPIR er
300 mio. EUR. Bidraget betales over bevillingerne i Den Europæiske Unions
almindelige budget til de relevante dele af særprogrammet om gennemførelse af
Horisont 2020-rammeprogrammet, som er oprettet ved afgørelse …/2013/EU i
overensstemmelse med artikel 58, stk. 1, litra c), nr. vi), og artikel 60 og 61 i
forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012.
Uden at overskride det maksimale beløb, der er fastsat i stk. 1, er EU's bidrag det
samme som deltagerlandenes bidrag til EMPIR, eksklusive deltagerlandenes bidrag
til administrationsomkostninger, der overstiger 5 % af EMPIR-budgettet.
EU's bidrag må ikke anvendes til at dække administrationsomkostninger ved EMPIR.
2.
2.
3.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Betingelser for EU's finansielle bidrag
1.
EU's finansielle bidrag er betinget af:
(a)
(b)
at deltagerlandene påviser, at EMPIR er oprettet i overensstemmelse med bilag
I og II
at deltagerlandene eller de nationale metrologiinstitutter, som er udpeget af
deltagerlandene, udpeger EURAMET e.V. (herefter benævnt "EURAMET")
som den struktur, der er ansvarlig for gennemførelsen af EMPIR og for at
modtage, tildele og overvåge EU's finansielle bidrag
at hvert deltagerland forpligter sig til at bidrage til finansieringen af EMPIR og
til at etablere en finansieringsreserve på 50 % af forpligtelsesbeløbet
at EURAMET demonstrerer sin kapacitet til at gennemføre EMPIR, herunder
at modtage, tildele og overvåge EU's bidrag i forbindelse med indirekte
forvaltning af EU's budget i overensstemmelse med artikel 58, 60 og 61 i
forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012
at der etableres en forvaltningsmodel for EMPIR i overensstemmelse med
bilag III.
at EURAMET gennemfører EMPIR's målsætninger som fastlagt i bilag I og
aktiviteter som fastlagt i bilag II i overensstemmelse med reglerne for
deltagelse og formidling omtalt i artikel 5
at der opretholdes en hensigtsmæssig og effektiv forvaltningsmodel i
overensstemmelse med bilag III
at EURAMET overholder rapporteringskravene som fastlagt i artikel 60, stk. 5,
i forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012
at forpligtelserne i stk. 1, litra c), overholdes.
Artikel 4
Bidrag fra deltagerlandene
Bidragene fra deltagerlandene består af følgende:
(a)
(b)
bidrag gennem institutionel finansiering af nationale metrologiinstitutter og
udpegede institutter, som deltager i EMPIR-projekter
finansielle bidrag til EMPIR's administrative omkostninger.
Artikel 5
Regler for deltagelse og formidling
1.
I forbindelse med forordning (EU) nr. … [regler for deltagelse og formidling i
Horisont 2020] anses EURAMET for at være et finansieringsorgan, som
tilvejebringer finansiel støtte til indirekte aktioner i overensstemmelse med bilag III
til denne afgørelse.
Uanset artikel 24, stk. 1, i forordning (EU) nr. … [regler for deltagelse og formidling
i Horisont 2020] fastsættes indirekte støtteberettigede omkostninger hos nationale
metrologiinstitutter og udpegede institutter, som deltager i EMPIR-finansierede
(c)
(d)
(e)
2.
Under gennemførelsen af EMPIR er EU's bidrag også betinget af:
(a)
(b)
(c)
(d)
2.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
projekter, ved at anvende en fast sats på 5 % af deres samlede direkte
støtteberettigede omkostninger, undtagen direkte støtteberettigede omkostninger til
underentrepriser og omkostninger til ressourcer, der er stillet til rådighed af
tredjeparter, og som ikke anvendes hos støttemodtageren, samt finansiel støtte til
tredjeparter.
3.
Den foreløbige evaluering af EMPIR, der nævnes i artikel 12, indeholder en
vurdering af de fulde indirekte omkostninger hos nationale metrologiinstitutter og
udpegede institutter, der deltager i EMPIR-projekter, og den tilhørende institutionelle
finansiering.
På grundlag af denne vurdering og i forbindelse med artikel 2, stk. 2, kan
EURAMET nedsætte den faste sats, der er fastlagt i stk. 2.
Hvis det ikke er tilstrækkeligt, kan EURAMET som en undtagelse fra artikel 22,
stk. 3, i forordning (EU) nr. … [regler for deltagelse og formidling i Horisont 2020]
anvende en lavere godtgørelsessats på de støtteberettigede omkostninger hos
nationale metrologiinstitutter og udpegede institutter, der deltager i EMPIR-
finansierede projekter.
Artikel 6
Gennemførelse af EMPIR
1.
2.
EMPIR gennemføres på grundlag af årlige arbejdsplaner.
EURAMET tilvejebringer finansiel støtte, primært i form af tilskud til deltagerne
efter forslagsindkaldelser.
Inden fastlæggelsen af emner til hver forslagsindkaldelse indbyder EURAMET
interesserede enkeltpersoner eller organisationer fra metrologiforskersamfundet og
brugere til at foreslå potentielle forskningsemner.
Artikel 7
Aftaler mellem EU og EURAMET
1.
Med forbehold af en positiv forhåndsvurdering af EURAMET i overensstemmelse
med artikel 61, stk. 1, i forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 indgår
Kommissionen på vegne af EU en delegeringsaftale og aftaler om en årlig overførsel
af midler med EURAMET.
Delegeringsaftalen ifølge stk. 1 indgås i overensstemmelse med artikel 58, stk. 3, og
artikel 60 og 61 i forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 og artikel 40 i
Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 1268/2012. I aftalen fastlægges
desuden følgende:
(a)
kravene til EURAMET's bidrag til de resultatindikatorer, der er fastlagt i
bilag II til afgørelse (EU) nr. … [særprogrammet til gennemførelse af Horisont
2020-rammeprogrammet]
kravene til EURAMET's bidrag til overvågningen, der er omhandlet i bilag III
til afgørelse (EU) nr. … [særprogrammet til gennemførelse af Horisont 2020-
rammeprogrammet]
de specifikke resultatindikatorer for EURAMET's funktionsmåde
kravene til EURAMET vedrørende tilvejebringelse af information om
administrative omkostninger og detaljerede tal for gennemførelsen af EMPIR
4.
5.
2.
(b)
(c)
(d)
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0015.png
(e)
aftalerne vedrørende tilvejebringelse af de data, der er nødvendige for at sikre,
at Kommissionen kan opfylde sine forpligtelser med hensyn til formidling og
rapportering.
Artikel 8
Indstilling, nedsættelse eller tilbageholdelse af EU's finansielle bidrag
Hvis EMPIR ikke gennemføres eller gennemføres utilstrækkeligt, delvist eller forsinket, kan
Kommissionen indstille, forholdsmæssigt nedsætte eller tilbageholde EU's finansielle bidrag i
overensstemmelse med den igangværende gennemførelse af EMPIR.
Hvis deltagerlandene ikke bidrager eller bidrager delvist eller forsinket til finansieringen af
EMPIR, kan Kommissionen indstille, forholdsmæssigt nedsætte eller tilbageholde EU's
finansielle bidrag, idet den tager hensyn til det finansieringsbeløb, som deltagerlandene har
afsat til gennemførelsen af EMPIR.
Artikel 9
Efterfølgende revisioner
1.
Efterfølgende revisioner af udgifter til indirekte aktioner udføres af EURAMET i
overensstemmelse med artikel 23 i forordning (EU) nr. … [Horisont 2020-
rammeprogrammet].
Kommissionen kan beslutte selv at udføre de revisioner, der er nævnt i stk. 1.
Artikel 10
Beskyttelse af EU's finansielle interesser
1.
Kommissionen træffer egnede foranstaltninger til at sikre, at når der gennemføres
aktioner, som finansieres i henhold til denne afgørelse, bliver EU's finansielle
interesser beskyttet ved anvendelse af foranstaltninger til forebyggelse af svig,
bestikkelse og andre ulovlige aktiviteter, ved effektiv kontrol og, hvis der konstateres
uregelmæssigheder, ved inddrivelse af de uretmæssigt udbetalte beløb samt, efter
omstændighederne, ved administrative og finansielle sanktioner, der skal være
effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsens grovhed og have afskrækkende
virkning.
EURAMET giver Kommissionens personale og andre personer med tilladelse fra
Kommissionen samt Revisionsretten adgang til sine lokaler og til al information,
herunder i elektronisk form, som er nødvendig for at gennemføre revisionerne.
Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) kan efter bestemmelserne
og procedurerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1073/1999
17
og Rådets forordning (Euratom, EF) nr. 2185/96
18
foretage undersøgelser, herunder
kontrol og inspektion på stedet, for at klarlægge, om der er begået svig, bestikkelse
eller andre ulovlige aktiviteter, der berører EU's finansielle interesser, i forbindelse
med en aftale eller afgørelse om tilskud eller en kontrakt, der er finansieret i henhold
til denne afgørelse.
2.
2.
3.
17
18
EFT L 136 af 31.5.1999, s. 1.
EFT L 292 af 15.11.1996, s. 2.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Kontrakter og tilskudsaftaler og -afgørelser, som hidrører fra gennemførelsen af
denne afgørelse, indeholder bestemmelser, der udtrykkeligt beføjer Kommissionen,
EURAMET, Revisionsretten og OLAF til at udføre revisioner og undersøgelser i
henhold til deres respektive kompetencer.
I forbindelse med gennemførelsen af EMPIR træffer deltagerlandene de
lovgivningsmæssige, forskriftsmæssige, administrative og andre foranstaltninger, der
er nødvendige for at beskytte EU's finansielle interesser, især for at sikre fuldstændig
inddrivelse af EU's fordringer i overensstemmelse med forordning (EU, Euratom) nr.
966/2012 og delegeret forordning (EU) nr. 1268/2012.
Artikel 11
Meddelelse af oplysninger
5.
1.
2.
På anmodning fra Kommissionen sender EURAMET enhver oplysning, der er
nødvendig for udarbejdelse af de rapporter, der henvises til i artikel 12.
Deltagerlandene tilsender via EURAMET Kommissionen enhver oplysning, som
Europa-Parlamentet, Rådet eller Revisionsretten forlanger vedrørende den finansielle
forvaltning af EMPIR.
Kommissionen indarbejder oplysningerne i stk. 2 i de rapporter, der er nævnt i
artikel 12.
Artikel 12
Evaluering
3.
1.
Inden 31. december 2017 foretager Kommissionen en foreløbig evaluering af
EMPIR. Kommissionen udarbejder en rapport om denne evaluering, som indeholder
konklusionerne på Kommissionens evaluering og dens bemærkninger.
Kommissionen forelægger Europa-Parlamentet og Rådet rapporten senest den 30.
juni 2018.
Ved afslutningen af EU's deltagelse i EMPIR, dog senest den 31. december 2024,
foretager Kommissionen en endelig evaluering af EMPIR. Kommissionen udarbejder
en rapport over denne evaluering med resultaterne heraf. Kommissionen sender
rapporten til Europa-Parlamentet og Rådet.
Artikel 13
Ikrafttræden
2.
Denne afgørelse træder i kraft
Den Europæiske Unions Tidende.
tyvendedagen
efter
offentliggørelsen
i
Artikel 14
Modtagere
Denne afgørelse er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Europa-Parlamentets vegne
Formanden
På Rådets vegne
Formanden
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0017.png
BILAG I
Målsætninger for EMPIR
EMPIR har følgende generelle målsætninger:
a)
at
tilvejebringe
hensigtsmæssige,
integrerede
og
formålstjenlige
metrologiløsninger til støtte for innovation og industriens konkurrenceevne og
måleteknologier med henblik på at løse samfundsmæssige udfordringer inden
for f.eks. sundhed, miljø og energi, herunder støtte til udformning og
gennemførelse af politikker
at skabe et integreret europæisk metrologiforskningssystem med en kritisk
masse og et aktivt engagement på regionalt, nationalt, europæisk og
internationalt plan.
BILAG II
Indirekte aktioner støttet af EMPIR
1.
1.1.
EMPIR kan støtte følgende indirekte aktioner på området for fælles forskning og
teknologisk udvikling:
videnskabelige og tekniske aktioner, der støtter grundlæggende videnskabelig
metrologi og dermed danner grundlag for alle efterfølgende trin, herunder anvendt
metrologiforskning og -udvikling og metrologirelaterede tjenester
metrologiforskning med henblik på at finde løsninger på samfundsmæssige
udfordringer, idet der lægges vægt på energi, miljø og sundhed
forskning med henblik på at udvikle nyskabende måleinstrumenter, der skal få
erhvervslivet til at indføre metrologiske teknologier til stimulering af innovationen i
erhvervslivet
metrologiforskning og -udvikling forud for og i forbindelse med udvikling af
prioriterede dokumentationsstandarder med det formål at udnytte ekspertisen i
metrologiinstitutter i
deltagerlandene
og dermed støtte politikgennemførelse og
fremskynde innovative produkter og tjenester til markedsføring
kapacitetsopbygningsaktiviteter inden for metrologien på forskellige teknologiske
niveauer med henblik på at oprette et afbalanceret og integreret metrologisystem i
deltagerlandene.
EMPIR kan støtte yderligere aktioner med henblik på formidling og udnyttelse af
resultaterne af metrologiforskningen.
EMPIR kan støtte andre aktioner med specifikt sigte på metrologiinstitutter, som
ikke eller kun i begrænset omfang rummer videnskabelig kapacitet, ved at støtte
disse i at bruge andre europæiske, nationale eller regionale programmer til
uddannelse og mobilitet, grænseoverskridende samarbejde eller investering i
metrologiinfrastruktur.
3.
4.
EMPIR kan støtte tilrettelæggelsen af netværksaktiviteter for at fremme EMPIR og
maksimere programmets virkning.
De indirekte aktioner, der nævntes i pkt. 1, gennemføres af nationale
metrologiinstitutter og udpegede institutter. EMPIR tilskynder og støtter dog andre
enheders deltagelse. Denne tilgang forventes at medføre, at ca. 15 % af EMPIR's
budget går til disse enheder.
b)
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
2.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0018.png
BILAG III
Gennemførelse og forvaltning af EMPIR
I
1.
EURAMET's rolle
EURAMET er ansvarlig for gennemførelsen af EMPIR med forbehold af artikel 3.
EURAMET-strukturen forvalter EU's finansielle bidrag til EMPIR og er ansvarlig
for udarbejdelse og gennemførelse af en årlig arbejdsplan, tilrettelæggelsen af
forslagsindkaldelser, håndteringen af evaluering og rangordning af forslagene og
enhver anden aktivitet, der måtte hidrøre fra den årlige arbejdsplan. EURAMET er
ansvarlig for tilskudsforvaltning, herunder underskrivelse af tilskudsaftaler,
modtagelse, tildeling og overvågning af anvendelsen af EU's finansielle bidrag og
betalinger til deltagerne i de udvalgte EMPIR-projekter.
Overvågningen af EU's finansielle bidrag dækker alle kontrol- og revisionsaktiviteter
og forudgående og/eller efterfølgende kontroller, der er nødvendige for at udføre de
opgaver, som Kommissionen har betroet EURAMET. Disse aktiviteter skal skabe
rimelig sikkerhed for de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed
samt for, at de i tilskudsaftalerne angivne omkostninger er støtteberettigede.
2.
II
1.
EURAMET kan betro deltagerlandene visse administrative og logistiske opgaver i
forbindelse med gennemførelsen af EMPIR.
EURAMET's organisationsstruktur i forbindelse med gennemførelsen af EMPIR
EMPIR-udvalget er EMPIR's beslutningstagende organ.
EMPIR-udvalget består af repræsentanter for EURAMET-medlemmerne fra
deltagerlandene. Stemmevægtene beregnes ud fra de nationale forpligtelser ifølge en
kvadratrodsregel.
Udvalget skal navnlig træffe afgørelse om den strategiske forsknings- og
innovationsdagsorden, planlægning af forslagsindkaldelser, evaluerings- og
gennemgangsproceduren, udvælgelsen af projekterne, der skal finansieres ifølge
ranglisterne, og overvågningen af fremskridtene med de finansierede projekter. Det
skal vedtage den årlige arbejdsplan efter at have fået Kommissionens godkendelse
heraf.
Kommissionen har observatørstatus på EMPIR-udvalgets møder. Imidlertid kræver
vedtagelsen i EMPIR-udvalget af den årlige arbejdsplan Kommissionens
forudgående tilsagn. EMPIR-udvalget inviterer Kommissionen til sine møder og
sender Kommissionen relevante dokumenter. Kommissionen kan tage del i
drøftelserne i EMPIR-udvalget.
2.
Formanden for EMPIR-udvalget og vedkommendes stedfortræder vælges af EMPIR-
udvalget. Formanden for EMPIR-udvalget vælges blandt en af de to næstformænd
for EURAMET. Formanden for EMPIR-udvalget repræsenterer EURAMET i
EMPIR-relaterede anliggender.
Pladserne i forskningsrådet besættes med højtstående eksperter fra erhvervslivet,
forskersamfundet,
den
akademiske
verden
og
internationale
interessentorganisationer. Forskningsrådet leverer uafhængig strategisk rådgivning
om den årlige arbejdsplan for EMPIR. Medlemmerne af forskningsrådet udpeges af
EURAMET's generalforsamling.
EURAMET's sekretariat, som yder almindelig administrativ støtte til EURAMET,
forvalter EMPIR's bankkonti.
3.
4.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Støttekontoret for ledelsen ("management support unit") etableres som en del af
EURAMET's sekretariat og har ansvaret for gennemførelsen og den daglige
forvaltning af EMPIR.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0020.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
1.1. Forslagets/initiativets betegnelse
1.2. Berørt(e) politikområde(r) i ABM/ABB-strukturen
1.3. Forslagets/initiativets art
1.4. Mål
1.5. Forslagets/initiativets begrundelse
1.6. Varighed og finansielle virkninger
1.7. Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
2.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
2.1. Bestemmelser om tilsyn og rapportering
2.2. Forvaltnings- og kontrolsystem
2.3. Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
3.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
3.1. Berørt(e) udgiftspost(er) i budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
3.2. Anslåede virkninger for udgifterne
3.2.1. Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
3.2.2. Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
3.2.3. Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
3.2.4. Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
3.2.5. Tredjeparts bidrag til finansieringen
3.3. Anslåede virkninger for indtægterne
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0021.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
1.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
EU's deltagelse i et europæisk metrologiprogram for innovation og forskning
(EMPIR), der iværksættes af flere medlemsstater
1.2.
Berørt(e) politikområde(r) i ABM/ABB-strukturen
19
Forskning og innovation: Horisont 2020-rammeprogrammet
1.3.
Forslagets/initiativets art
Forslaget/initiativet drejer sig om
en ny aktion
Forslaget/initiativet drejer sig om
en ny aktion som opfølgning på et pilotprojekt/en
forberedende aktion
20
Forslaget/initiativet drejer sig om
forlængelse af en eksisterende aktion
X Forslaget/initiativet drejer sig om
omlægning af en aktion til en ny aktion
1.4.
1.4.1.
Mål
Det eller de af Kommissionens flerårige strategiske mål, som forslaget/initiativet
vedrører
EMPIR's overordnede målsætninger er:
1) at tilvejebringe integrerede og formålstjenlige metrologiløsninger til støtte for
innovation og industriens konkurrenceevne og måleteknologier med henblik på at
løse samfundsmæssige udfordringer inden for f.eks. sundhed, miljø og energi,
herunder støtte til udformning og gennemførelse af politikker
2) at skabe et integreret europæisk metrologiforskningssystem med en kritisk masse
og et aktivt engagement på regionalt, nationalt, europæisk og internationalt plan.
1.4.2.
Specifikke mål og berørte ABM/ABB-aktiviteter
De primære operationelle mål med dette forslag, nemlig EU's deltagelse i et fælles
F&U- og innovationsprogram, der iværksættes af flere medlemsstater på
metrologiområdet, er allerede indskrevet i Horisont 2020-rammeprogrammet for
FTU.
Det specifikke mål, der er forbundet med dette operationelle mål, er etablering og
drift af EMPIR med F&U-projekter som primært resultat.
1.4.3.
Forventede resultater og virkninger
Angiv, hvilke virkninger forslaget/initiativet forventes at få for modtagerne/målgruppen.
EMPIR vil kombinere EU's og de nationale investeringer i metrologiforskning for at
tilvejebringe hensigtsmæssige, integrerede og formålstjenlige metrologiløsninger til
støtte for innovation og industriens konkurrenceevne og måleteknologier med
19
20
ABM: Activity Based Management (aktivitetsbaseret ledelse) – ABB: Activity Based Budgeting
(aktivitetsbaseret budgetlægning).
Jf. artikel 49, stk. 6, litra a) eller b), i finansforordningen.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0022.png
henblik på at løse samfundsmæssige udfordringer inden for f.eks. sundhed, miljø og
energi.
Dette vil understøtte oprettelsen af et integreret europæisk
metrologiforskningssystem med en kritisk masse og et aktivt engagement på
regionalt, nationalt, europæisk og internationalt plan.
1.4.4.
Virknings- og resultatindikatorer
Angiv indikatorerne til kontrol af forslagets/initiativets gennemførelse.
Følgende resultater forventes at blive målt ved hjælp af tilhørende indikatorer:
Fremme erhvervslivets anvendelse og forbedre standardiseringen
Indikatorer: a) omsætning på nye eller betydeligt forbedrede produkter og
tjenesteydelser, som kan tilskrives forskningsaktiviteterne under EMPIR og tidligere
programmer [mål: 400 mio. EUR], b) andelen af industridrevne forskningsprojekter
[mål: 20 %], c) værdien af forretningsinvesteringer i EMPIR-projekter, d) andelen af
specifik
standardiseringsforberedende
forskning
[mål:
10 %],
e)
CEN/CENELEC/ISO/IEC's tekniske komitéer og tilsvarende standardiseringsorganer
med potentiale til at få direkte gavn af EMPIR-projekter, når de er med i
programmet.
Understøtte et sammenhængende, bæredygtigt og integreret
metrologilandskab med henblik på fuld udnyttelse af EU's potentiale
europæisk
Indikatorer: f) andelen af målrettede nationale metrologiforskningsinvesteringer i
Europa, som er koordineret eller påvirket via programmet [mål: 50 %], g) deltagelse
af
andre
videnskabsfolk
end
dem,
der
kommer
fra
nationale
metrologiinstitutter/udpegede institutter, i programmet [mål: fordobling i forhold til
EMRP], h) niveauet for strukturfondes og andre europæiske, nationale eller regionale
programmers investeringer i metrologirelaterede aktiviteter, i) europæisk ledelse i
internationale metrologikomitéer.
Programmets effektivitet
Indikatorer: j) kvaliteten af de indsendte forslag og evaluerings- og
udvælgelsesprocedurerne, k) bevillingsfrist ("time-to-grant"), l) løbende
omkostninger ved drift af EMPIR [mål:
5 %].
Betydelige samfundsøkonomiske fordele og bidrag til politiske kernemålsætninger
Dette vil blive vurderet som led i den uafhængige foreløbige og endelige evaluering i
tillæg til de øvrige indikatorer.
1.5.
1.5.1.
Forslagets/initiativets begrundelse
Behov, der skal opfyldes på kort eller lang sigt
EMPIR vil kombinere EU's og de nationale ressourcer og sikre, at
metrologiforskningen får en større indvirkning på vækst og på løsningen af de
samfundsøkonomiske udfordringer, samt afhjælpe den fortsatte fragmentering og de
strukturelle svagheder i det europæiske metrologiforsknings- og innovationssystem.
1.5.2.
Merværdien ved en indsats fra EU's side
Merværdien af offentlig intervention på EU-plan ligger i EU's kapacitet til at samle
nationsopdelte forskningsprogrammer, hjælpe med at udforme fælles forsknings- og
finansieringsstrategier på tværs af nationale grænser og opnå en kritisk masse af de
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0023.png
nødvendige aktører og investeringer til løsning af udfordringerne for
metrologiforskningssystemet og samtidig øge effektiviteten af de offentlige udgifter.
EMPIR vil styrke målekompetencer med strategisk virkning for Europa. Indsatsen vil
være præget af sammenhæng og en større kritisk masse og afføde mere
omkostningseffektive og indbyrdes kompatible løsninger.
1.5.3.
Erfaringer fra lignende foranstaltninger
I den foreløbige evaluering af EMPIR's forgænger, EMRP, som blev gennemført
under FP7, blev der konstateret visse mangler, som er blevet afhjulpet ved
udformningen af EMPIR (særlig støtte til innovation, standardisering,
kapacitetsopbygning og åbning af programmet over for de bedste
videnskabsstrukturer).
1.5.4.
Sammenhæng med andre relevante instrumenter og eventuel synergivirkning
EMPIR vil bidrage til en række flagskibsinitiativer under Europa 2020, som berøres
af metrologiforskning, herunder "Innovation i EU", "En digital dagsorden for
Europa", "Et ressourceeffektivt Europa" og "En industripolitik for en globaliseret
verden".
EMPIR vil bidrage væsentligt til at nå målene for Horisont 2020 ved at støtte emner
af direkte relevans for Horisont 2020-prioriteterne.
1.6.
Varighed og finansielle virkninger
X Forslag/initiativ af
begrænset varighed
– Forslag/initiativ gældende fra den 1.1.2014 til den 31.12.2024
– Finansielle virkninger fra 2014 til 2020 for forpligtelsesbevillinger og fra 2014 til
2024 for betalingsbevillinger
Forslag/initiativ af
ubegrænset varighed
– Iværksættelse med en indkøringsperiode fra ÅÅÅÅ til ÅÅÅÅ
– derefter gennemførelse i fuldt omfang
1.7.
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
21
Direkte central forvaltning
ved Kommissionen
X
Indirekte central forvaltning
ved uddelegering af gennemførelsesopgaver til:
forvaltningsorganer
organer oprettet af Fællesskaberne
22
organer/organer
med
offentlige
– X nationale
offentligretlige
tjenesteydelsesopgaver
personer, som har fået pålagt at gennemføre specifikke aktioner i henhold til
afsnit V i traktaten om Den Europæiske Union, og som er identificeret i den
relevante basisretsakt, jf. artikel 49 i finansforordningen
Delt forvaltning
sammen med medlemsstaterne
21
22
Forklaringer vedrørende forvaltningsmetoder og henvisninger til finansforordningen findes på
webstedet BudgWeb:
http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html
Organer omhandlet i finansforordningens artikel 185.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0024.png
Decentral forvaltning
sammen med tredjelande
Fælles forvaltning
sammen med internationale organisationer (angives
nærmere)
Hvis der angives flere forvaltningsmetoder, gives der en nærmere forklaring i afsnittet "Bemærkninger".
Bemærkninger
Til at forvalte initiativet er der oprettet en særlig gennemførelsesstruktur under betegnelsen
EURAMET (herefter benævnt "EURAMET"), som styres af deltagerlandene. EU's finansielle
bidrag til initiativet udmøntes gennem denne organisation.
2.
2.1.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Bestemmelser om tilsyn og rapportering
Hyppighed og betingelser angives.
Når EMPIR er etableret, vil programmet blive overvåget via årlige rapporter fra
EURAMET.
Denne overvågning suppleres af en midlertidig evaluering, der gennemføres senest i
2017. Ved udløbet af EU's deltagelse i EMPIR og ikke senere end 2024 skal der
foretages en uafhængig endelig evaluering af opfyldelsen af målsætningerne,
resultaterne og virkningerne.
2.2.
2.2.1.
Forvaltnings- og kontrolsystem
Konstaterede risici
1) Den særlige gennemførelsesstruktur EURAMET's kapacitet til at forvalte EU's
budget og beskytte EU's finansielle interesser.
2) Deltagerlandenes kapacitet til at finansiere deres bidrag til programmet.
2.2.2.
Påtænkt(e) kontrolmetode(r)
Risiko 1: jf. kapitel 2.3
Risiko 2: EU-midlerne kan kun frigives mod dokumentation for nationale finansielle
forpligtelser i form af årlige finansieringsaftaler henholdsvis udbetalinger til
nationale deltagere i projekterne. En anden beskyttelsesforanstaltning er, at EU-
finansieringen ikke må overstige 50 % af den samlede offentlige finansiering, der er
tilvejebragt til programmet, og EU-finansieringen må ikke gå til administrative
omkostninger.
2.2.3.
Omkostninger og fordele ved kontrollen og omfanget af sandsynlig misligholdelse
Kontrolsystemet, der er oprettet til gennemførelse af programmet, vil blive udformet,
så det giver rimelig sikkerhed for, at der foregår en tilstrækkelig risikostyring i
henseende til aktiviteternes virkningsfuldhed og effektivitet samt de underliggende
transaktioners lovlighed og rigtighed, idet der tages behørigt hensyn til EMPIR's
særlige karakter af offentlig-offentligt partnerskab. Kontrolsystemet skal ramme en
balance mellem tillid og kontrol, idet der tages hensyn til administrative og andre
omkostninger ved kontroller på alle niveauer, især for deltagere, så det kan bidrage
bedst muligt til at opfylde målsætningerne for Horisont 2020-rammeprogrammet.
2.3.
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
Angiv eksisterende og påtænkte forebyggelses- og beskyttelsesforanstaltninger.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0025.png
I artikel 3 i beslutningen om oprettelse af EMPIR hedder det, at EU's bidrag er
betinget af, at EURAMET overholder rapporteringskravene som fastlagt i artikel 60,
stk. 5, i forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012. I henhold til artikel 8 kan
Kommissionen indstille, nedsætte eller tilbageholde sit bidrag.
Delegeringsaftalen, der skal indgås mellem Kommissionen og EURAMET i
overensstemmelse med artikel 61 i forordning (EU, Euratom), nr. 966/2012, beføjer
Kommissionen til at føre tilsyn med EURAMET's aktiviteter, navnlig ved at udføre
revisioner.
3.
3.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
Berørt(e) udgiftspost(er) i budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
Eksisterende udgiftsposter i budgettet i samme rækkefølge som udgiftsområderne
i den flerårige finansielle ramme og budgetposterne. TABELLEN AJOURFØRES
EFTER INDGÅELSE AF AFTALEN
Udgifts-
område i
den
flerårige
finansielle
ramme
Budgetpost
Nummer
[Betegnelse …………………………..]
Udgiftens
art
OB/IOB
23
Bidrag
fra
EFTA-
lande
24
fra
kandidat-
lande
25
fra tredje-
lande
iht. artikel 18, stk.
1, litra aa), i
finansforordningen
1A
1A
08.0204
Horisontale aktiviteter i Horisont 2020
08 02 02 01
Lederskab inden for nanoteknologier,
avancerede materialer, bioteknologi og
avanceret produktion og forarbejdning
08 02 03 01
Forbedring af livslang sundhed og velvære
08 02 03 02
Forbedring af fødevaresikkerhed, udvikling af
bæredygtigt landbrug, havforskning og
maritim forskning og bioøkonomi
08 02 03 03
Sikring af overgangen til et pålideligt
bæredygtigt og konkurrencedygtigt
energisystem
08 02 03 04
Opnåelse af et ressourceeffektivt,
miljøvenligt, sikkert og fuldt integreret
europæisk transportsystem
08 02 03 05
Opnåelse af en ressourceeffektiv økonomi,
som er modstandsdygtig over for
klimaforandringer, og en bæredygtig
forsyning af råstoffer
OB/IOB
OB/IOB
JA
JA
JA
JA
JA
JA
JA
JA
1A
1A
OB/IOB
OB/IOB
JA
JA
JA
JA
JA
JA
JA
JA
1A
OB/IOB
JA
JA
JA
JA
1A
OB/IOB
JA
JA
JA
JA
1A
OB/IOB
JA
JA
JA
JA
23
24
25
OB = opdelte bevillinger / IOB = ikke-opdelte bevillinger.
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning.
Kandidatlande og, efter omstændighederne, potentielle kandidatlande på Vestbalkan.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0026.png
1A
09 04 02 01
Lederskab inden for informations- og
kommunikationsteknologi
OB/IOB
JA
JA
JA
JA
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0027.png
3.2.
3.2.1.
Anslåede virkninger for udgifterne
Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
I mio. EUR (tre decimaler)
Udgiftsområde
i den flerårige finansielle ramme
Nummer
1A
Udgiftsområde 1A – Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
GD: RTD, CNECT
Aktionsbevillinger
08 02 02 01
Lederskab inden for nanoteknologier, avancerede
materialer, bioteknologi og avanceret produktion
og forarbejdning
08 02 03 01
Forbedring af livslang sundhed og velvære
08 02 03 02
Forbedring af fødevaresikkerhed, udvikling af
bæredygtigt landbrug, havforskning og maritim
forskning og bioøkonomi
08 02 03 03
Sikring af overgangen til et pålideligt
bæredygtigt og konkurrencedygtigt energisystem
08 02 03 04
Opnåelse af et ressourceeffektivt, miljøvenligt,
sikkert
og
fuldt
integreret
europæisk
transportsystem
08 02 03 05
Opnåelse af en ressourceeffektiv økonomi, som
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
(1)
(2)
(1a)
(2a)
(1b)
(2b)
(1c)
(2c)
(1d)
(2d)
(1e)
(2e)
År
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
År
2021-
2024
I ALT
26
5,000
8,000
0,500
8,500
5,300
9,714
6,057
2,429
1,514
9,714
6,057
3,643
2,272
8,500
5,300
8,500
8,050
9,714
9,200
2,429
2,300
9,714
9,200
3,643
3,450
8,500
8,050
8,000
8,500
9,143
9,714
2,285
2,429
9,143
9,714
3,429
3,643
8,000
8,500
7,500
8,450
8,572
9,658
2,143
2,414
8,571
9,657
3,214
3,621
7,500
8,450
7,000
7,950
8,000
9,086
2,000
2,271
8,000
9,086
3,000
3,407
7,000
7,950
13,750
5,893
15,714
3,929
15,714
13,750
52,500
52,500
60,000
60,000
15,000
15,000
60,000
60,000
22,500
22,500
52,500
52,500
5,714
1,429
9,143
0,571
2,285
0,143
5,714
9,144
0,572
2,143
3,428
0,214
5,000
8,000
0,500
26
Beløbet er vejledende og vil afhænge af det endelige beløb for GD RTD og GD CNECT i henhold til ovennævnte udfordringer/temaer.
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0028.png
er modstandsdygtig over for klimaforandringer,
og en bæredygtig forsyning af råstoffer
Bevillinger I ALT
til GD RTD
Forpligtelser
Betalinger
09 04 02 01
Lederskab inden for
kommunikationsteknologi
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
=1+1a
-e
=2+2a
-e
(1f)
(2f)
=1f
=2f
(3)
Bevillinger I ALT
til GD RTD, CNECT
Forpligtelser
Betalinger
=1+1a
-f
=2+2a
–f
25,000
40,000
2,500
47,500
26,500
47,500
40,750
47,500
47,500
47,500
47,500
45,000
47,500
87,750
300,000
300,000
5,000
25,000
40,000
2,500
42,500
26,500
5,000
42,500
40,250
5,000
0,500
5,000
0,500
40,000
42,500
7,500
5,000
7,500
5,000
37,500
42,250
10,000
5,250
10,000
5,250
35,000
39,750
10,000
7,750
10,000
7,750
19,000
19,000
68,750
262,500
262,500
37,500
37,500
37,500
37,500
informations-
og
Bevillinger I ALT
til GD CNECT
Aktionsbevillinger I ALT
Forpligtelser
Betalinger
(4)
(5)
(6)
=4+ 6
25,000
40,000
2,500
47,500
26,500
0,136
47,500
40,750
0,139
47,500
47,500
0,142
47,500
47,500
0,145
45,000
47,500
0,148
87,750
300,000
300,000
0,975
Administrationsbevillinger
finansieret
over
bevillingsrammen for særprogrammer I ALT (08 01 05)
0,131
0,134
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1A
i den flerårige finansielle ramme
Forpligtelser
Betalinger
25,131
0,131
40,134
2,634
47,636
26,636
47,639
40,889
47,642
47,642
47,645
47,645
445,148
47,648
87,750
300,975
300,975
=5+ 6
Denne tabel viser den årlige finansiering af EMPIR. Budgettet til EMPIR bliver dog udmøntet over budgetpost 08.0204 Horisontale aktiviteter i Horisont 2020.
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0029.png
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme
1A
Udgiftsområde 1A
"Administration"
Konkurrenceevne
for
vækst
og
beskæftigelse
I mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
I ALT
GD: RTD
Menneskelige ressourcer
Andre administrationsudgifter
0,131
0,134
0,136
0,139
0,142
0,145
0,148
0,975
GD RTD I ALT
Bevillinger
0,131
0,134
0,136
0,139
0,142
0,145
0,148
0,975
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1A
i den flerårige finansielle ramme
(Forpligtelser i alt =
betalinger i alt)
0,131
0,134
0,136
0,139
0,142
0,145
0,148
0,975
I mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
År
2015
40,134
2,634
År
2016
47,636
26,636
År
2017
47,639
40,889
År
2018
47,642
47,642
År
2019
47,645
47,645
År
2020
445,148
47,648
År
2021-
2024
I ALT
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1-5
i den flerårige finansielle ramme
Forpligtelser
Betalinger
25,131
0,131
300,975
87,750
300,975
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0030.png
3.2.2.
Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af aktionsbevillinger
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
I ALT
– X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af aktionsbevillinger som anført herunder:
Antal
Antal
Antal
Antal
Antal
Antal
Omkost.
Etablering og drift af EMPIR
Resultat*, **
F&U-
projekter
25
50,000
40
80,000
47
95,000
47
95,000
47
95,000
47
95,000
47
90,000
300
600,000
Subtotal for specifikt mål nr. 1
OMKOSTNINGER I ALT
25
25
50,000
50,000
40
40
80,000
80,000
47
47
95,000
95,000
47
47
95,000
95,000
47
47
95,000
95,000
47
47
95,000
95,000
Antal
Type
Gns-
ntl.
om-
kost.
Om-
kost.
Om-
kost.
Om-
kost.
Om-
kost.
Om-
kost.
Om-
kost.
Samlet antal
Der angives
mål og
resultater
Samlede
omkostninger
47
47
90,000
90,000
300
300
600,000
600,000
1 EU's bidrag til de samlede omkostninger må ikke overstige 300 mio. EUR.
(*) EURAMET e.V.'s administrative omkostninger ved gennemførelsen af EMPIR dækkes, under et loft på 30 mio. EUR [5 %], af deltagerlandene uden EU-bidrag.
(**) Der er skønsmæssigt afsat gennemsnitligt 2 mio. EUR til hvert EMPIR-projekt. Det samlede programbudget på 600 mio. EUR anslås at kunne finansiere ca. 300
projekter.
DA
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0031.png
3.2.3.
Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af administrationsbevillinger
3.2.3.1.
Resumé
– X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af administrationsbevillinger som
anført herunder:
I mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
I ALT
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
Menneskelige ressourcer
Andre administrationsudgifter
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
Uden for
UDGIFTSOMRÅDE 5
27
i den flerårige finansielle
ramme
Menneskelige ressourcer
0,131
0,134
0,136
0,139
0,142
0,145
0,148
0,975
Andre administrationsudgifter
Subtotal
Uden for
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
0,131
0,134
0,136
0,139
0,142
0,145
0,148
0,975
I ALT
0,131
0,134
0,136
0,139
0,142
0,145
0,148
0,975
Administrationsbevillingerne vil blive dækket ved hjælp af de bevillinger, som GD'et allerede har afsat til forvaltningen af
aktionen, og/eller ved GD'ets omfordeling, hvortil kommer de eventuelle yderligere bevillinger, som tildeles det ansvarlige
GD i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
27
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer
og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning, direkte forskning.
DA
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0032.png
3.2.3.2. Anslået behov for menneskelige ressourcer
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af menneskelige ressourcer
Overslag angives i fuldtidsækvivalenter
År
2014
Stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemænd og midlertidigt ansatte)
08 01 01 01 (i hovedsædet og i Kommissionens repræsentationskontorer)
XX 01 01 02 (i delegationer)
08 01 05 01 (indirekte forskning)
10 01 05 01 (direkte forskning)
Eksternt personale (i fuldtidsækvivalenter: FTE)
28
XX 01 02 01 (KA, V, UNE under den samlede bevillingsramme)
XX 01 02 02 (KA, V, UED, LA og UNE i delegationerne)
XX
01 04 yy
29
- i hovedsædet
- i delegationerne
XX
01 05 02 (KA, UNE, V – indirekte forskning)
10 01 05 02 (KA, UNE, V – direkte forskning)
Andre budgetposter (skal angives)
I ALT
– X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af menneskelige ressourcer som anført herunder:
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
I ALT
1
1
1
1
1
1
1
7
1
1
1
1
1
1
1
7
28
29
KA = kontraktansatte, LA = lokalt ansatte, UNE = udstationerede nationale eksperter, V = vikarer, UED = unge eksperter ved delegationerne.
Delloft for eksternt personale under aktionsbevillingerne (tidligere BA-poster).
DA
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som GD Forskning og Innovation allerede har afsat til aktionen og/eller interne rokader i GD'et,
hvortil kommer de eventuelle yderligere bevillinger, som tildeles det ansvarlige GD i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under hensyntagen til de
budgetmæssige begrænsninger.
Opgavebeskrivelse:
Tjenestemænd:
Deltagelse i møder i EMPIR-udvalget og møder i EMPIR-forskningsrådet samt workshopper og formidlingsarrangementer
Observatør under evalueringer af EMPIR-forslag
Forhandling og udarbejdelse af aftale med den særlige gennemførelsesstruktur
Udarbejdelse af den årlige finansieringsafgørelse og de tilhørende betalinger
Godkendelse af årlig arbejdsplan
Overvågning af gennemførelsen baseret på de årlige rapporter og koordinering af foreløbige og endelige evalueringer
Finansiel og juridisk revision af gennemførelsen af EMPIR
Eksternt personale i.r.
DA
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452136_0034.png
3.2.4.
Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
– X Forslaget/initiativet er foreneligt med indeværende flerårige finansielle ramme
Forslaget/initiativet kræver en omlægning af det relevante udgiftsområde i den
flerårige finansielle ramme
Forslaget/initiativet kræver, at fleksibilitetsinstrumentet anvendes, eller at den
flerårige finansielle ramme revideres
3.2.5.
Tredjeparts bidrag til finansieringen
– Forslaget/initiativet indeholder bestemmelser om samfinansiering, jf. følgende
overslag:
Bevillinger i mio. EUR (tre decimaler)
2014
2015
40,000
40,000
2016
47,500
47,500
2017
47,500
47,500
2018
47,500
47,500
2019
47,500
47,500
2020
45,000
45,000
I alt
300,000
300,000
Deltagerlande
Samfinansierede
bevillinger I ALT
25,000
25,000
Samfinansiering
Der ydes et maksimalt EU-bidrag på op til 300 mio. EUR med forbehold af et bidrag
på mindst 300 mio. EUR i perioden 2014-2024 fra deltagerlandenes nationale
budgetter til EMPIR.
3.3.
Anslåede virkninger for indtægterne
– X Forslaget/initiativet har ingen finansielle virkninger for indtægterne
Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkninger:
for egne indtægter
for diverse indtægter
DA
34
DA