Europaudvalget 2015
KOM (2013) 0512
Offentligt
1555832_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 5.10.2015
COM(2015) 493 final
2013/0246 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer samt om ændring af forordning
(EF) nr. 2006/2004 og direktiv 2011/83/EU og om ophævelse af Rådets direktiv
90/314/EØF
DA
DA
kom (2013) 0512 - Ingen titel
2013/0246 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer samt om ændring af forordning
(EF) nr. 2006/2004 og direktiv 2011/83/EU og om ophævelse af Rådets direktiv
90/314/EØF
1.
S
AGSFORLØB
9. juli 2013
Forslag fremsendt til Europa-Parlamentet og Rådet
COM(2013) 512 final, 2013/0246 (COD):
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og Sociale 11. december 2013
Udvalg
INT/710 - CES5087-2013:
Europa-Parlamentets førstebehandlingsholdning vedtaget:
Ændret forslag fremsendt:
Rådets holdning vedtaget:
2.
F
ORMÅLET MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
12. marts 2014
Ikke relevant
18. september 2015
Forslaget har til formål at modernisere reglerne om pakkerejser, der i øjeblikket er indeholdt i
direktiv 90/314/EØF. Pakker, der sammensættes efter kundernes behov, især ved onlinekøb,
vil være omfattet af det nye direktiv, hvilket burde øge retssikkerheden og
gennemskueligheden for både de rejsende og rejsebranchen, mindske ulemperne for de
rejsende ved sådanne pakker og sikre en mere ligelig konkurrence mellem virksomhederne
inden for rejsebranchen.
Om kombinationen af forskellige rejseydelser kan defineres som en pakke, der giver fuld
beskyttelse i modsætning til formidlede rejsearrangementer med begrænset beskyttelse i
forbindelse med insolvens, eller som enkelte rejseydelser afhænger af, hvordan bestillingen af
de pågældende ydelser præsenteres for den rejsende. En samlet aftale om alle ydelser, en
samlet bestillingsproces eller en inklusiv eller samlet pris vil f.eks. være ensbetydende med en
pakke. Samtidig bør de rejsende have klar besked om, hvilken type rejseprodukt de tilbydes,
og hvilken form for beskyttelse de kan forvente.
Desuden sigter forslaget mod at lette grænseoverskridende transaktioner ved hjælp af øget
harmonisering og en udtrykkelig gensidig anerkendelsesmekanisme til beskyttelse mod
insolvens. Det har også til formål at fjerne en række af de for branchen unødige omkostninger
DA
2
DA
kom (2013) 0512 - Ingen titel
til opfyldelse af krav, der er forældede i en digital tidsalder (f.eks. krav til informationer i
brochurer).
Et andet mål er at lukke huller i lovgivningen om forbrugerbeskyttelse, f.eks. gennem større
rettigheder til at ophæve en kontrakt og strammere regler for prisstigninger.
Det anslås, at det nye direktiv vil fordoble andelen af beskyttede rejser fra 23 % til 46 % på
EU-markedet for rejser. Ved at øge forbrugerbeskyttelsen ved onlinekøb af
rejsekombinationer er forslaget med til at øge forbrugertilliden, og det kan således indirekte
bidrage til Kommissionens mål om at fremme det digitale indre marked.
3.
B
EMÆRKNINGER TIL
R
ÅDETS HOLDNING
Rådets holdning afspejler den politiske enighed, der blev opnået mellem Europa-Parlamentet
og Rådet under de uformelle trepartsforhandlinger den 5. maj 2015, og som siden er blevet
godkendt af Rådet (konkurrence) den 28. maj 2015.
Kommissionen støtter denne aftale, da den er i overensstemmelse med målene i
Kommissionens forslag.
Aftalen bevirker, at der fastholdes en differentieret tilgang til pakkerejser og sammensatte
rejsearrangementer (kaldet "formidlet rejsearrangement" i Kommissionens forslag). Med
aftalen fastholdes den grundlæggende definition af pakker og det tilhørende
beskyttelsesniveau, samtidig med at der foretages visse justeringer af definitionen af
sammensatte rejsearrangementer og den insolvensbeskyttelse, der tilbydes rejsende, der køber
sådanne arrangementer. Gennemskueligheden gøres desuden større for de rejsende, idet der
indføres pligt til at fremlægge en række informationer.
Ifølge Rådets holdning er det klart, at det nye direktiv er baseret på en fuld harmonisering
med nogle få begrænsede undtagelsestilfælde, hvor medlemsstaterne har lov til at fastholde
egne løsninger på grund af forskellige retlige traditioner og tilgange. Det gælder især
muligheden for at gøre ikke kun rejsearrangørerne, men også formidlerne ansvarlige for
leveringen af pakkerejser og indførelsen af en fortrydelsesret i forbindelse med aftaler indgået
uden for fast forretningssted, men ikke for aftaler indgået online eller ved anden form for
fjernsalg.
Takket være en række præciseringer af bestemmelserne om ansvar i kontraktforhold og
afhjælpning af mangler i opfyldelsen af kontrakten øges forbrugerbeskyttelsen, samtidig med
at en række detaljerede kriterier for beskyttelsesordningerne ved insolvens forventes at sikre,
at der bliver større sammenlignelighed mellem den faktiske beskyttelse, som ydes i henhold
til medlemsstaternes bestemmelser, hvorved grundlaget for en gensidig anerkendelse styrkes.
I henhold til den aftalte tekst skal Kommissionen fremlægge en rapport om onlinebestillinger
foretaget på forskellige salgssteder og navnlig artikel 3, stk. 2, litra b), nr. v), i forslaget til
direktiv allerede tre år efter direktivets ikrafttrædelse, hvilket dog vil blive svært at overholde
på grund af den korte tid, direktivet vil have været i anvendelse på det tidspunkt.
Kommissionen er imidlertid klar over, at denne løsning var nødvendig, for at Rådet og
Parlamentet kunne blive enige, og løsningen er derfor acceptabel.
4.
K
ONKLUSION
Kommissionen støtter resultaterne af de interinstitutionelle forhandlinger og kan derfor
acceptere Rådets førstebehandlingsholdning.
DA
3
DA
kom (2013) 0512 - Ingen titel
DA
4
DA