Europaudvalget 2013
KOM (2013) 0526
Offentligt
1452162_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 17.7.2013
COM(2013) 526 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
Kommissionens erklæring
til Kommissionens forslag til Rådets forordning om fastsættelse af produktionsafgifter i
sukkersektoren for produktionsårene 2001/02, 2002/03, 2003/04, 2004/05, 2005/06, den
koefficient, som kræves for beregning af tillægsafgiften for produktionsårene 2001/02 og
2004/05 og de beløb, som sukkerproducenterne skal betale sukkerroesælgerne som følge
af forskellen mellem det maksimale afgiftsbeløb og det afgiftsbeløb, der skal opkræves
for produktionsårene 2002/03, 2003/04 og 2005/06.
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452162_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
Kommissionens erklæring
til Kommissionens forslag til Rådets forordning om fastsættelse af produktionsafgifter i
sukkersektoren for produktionsårene 2001/02, 2002/03, 2003/04, 2004/05, 2005/06, den
koefficient, som kræves for beregning af tillægsafgiften for produktionsårene 2001/02 og
2004/05 og de beløb, som sukkerproducenterne skal betale sukkerroesælgerne som følge
af forskellen mellem det maksimale afgiftsbeløb og det afgiftsbeløb, der skal opkræves
for produktionsårene 2002/03, 2003/04 og 2005/06.
1.
T
ILBAGEBETALING AF HOVEDSTOL OG RENTER
I sin dom af 27. september 2012
1
anfører Den Europæiske Unions Domstol, at som følge af, at
Kommissionens forordning (EF) nr. 1193/2009
2
, er ugyldig, har producenterne ret til at få
tilbagebetalt det overskydende uberettiget udbetalte beløb, som gælder ugyldige
produktionsafgifter, som var afholdt i de berørte produktionsår. Sådanne overskydende
afgifter er tilfaldet Unionens budget efter fradrag af 25 % af de opkrævningsomkostninger,
som er opført på de nationale budgetter i henhold til artikel 2, stk. 3, i Rådets afgørelse
2000/597/EC, Euratom om ordningen for De Europæiske Fællesskabers egne indtægter
3
.
Med den foreslåede rådsforordning fastsættes produktionsafgifterne for sukker for
produktionsårene 2001/02, 2002/03, 2003/04, 2004/05 og 2005/06, hvormed medlemsstaterne
vil kunne fastsætte de beløb, som skal tilbagebetales til sukkerproducenter. Det er kun
forskellen mellem de gamle og de nye afgifter og ikke det samlede beløb, som er opkrævet i
den pågældende periode, der skal tilbagebetales til sukkerproducenterne.
Det følger af det generelle princip om uberettiget berigelse, at medlemsstaterne bør kunne
inddrive de faktisk tilbagebetalte beløb fra EU's budget, minus de 25 % af det beløb, som de
har tilbageholdt, for at dække opkrævningsomkostninger.
Domstolen præciserede, at hvis der består et krav på tilbagebetaling af et beløb, der er
opkrævet med urette for produktionsafgifter i sukkersektoren, som er fastsat på grundlag af en
ugyldig forordning, består der også et krav på betaling af renterne af sådanne beløb. Heraf
følger, at tilbagebetalingerne fra medlemsstaterne til de økonomiske operatører af beløb, der
med urette er opkrævet inden for rammerne af EU-lovgivningen, derfor skal omfatte betaling
af rente i det omfang, der er fastsat i national lovgivning i lignende situationer.
Medlemsstaterne skal anvende den nationale lovgivning til beregning af rentebeløbets
størrelse.
2.
T
ILBAGEBETALING TIL SUKKERROESÆLGERE
Den foreslåede rådsforordning fastsætter i artikel 1, stk. 3, de justerede supplerende beløb,
som ligger til grund for, at sukkerproducenterne skal foretage tilbagebetaling til
sukkerroesælgere. Det skal understreges, at kun forskellen mellem det gamle og det nye
supplerende beløb bør anvendes ved beregningen af det beløb, som skal tilbagebetales til
sukkerroesælgere, herunder renter, som skal betales i henhold til de betingelser, der er fastsat i
afsnit 1.
1
2
3
Forenede sager C-113/10, C-147/10 og C-234/10, endnu ikke offentliggjort.
EUT L 321 af 8.12.2009, s. 1.
EFT L 253 af 7.10.2000, s. 42.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452162_0003.png
Før sukkerproducenterne tilbagebetales de beløb, som de har betalt for meget i den
pågældende periode, bør medlemsstaterne indføre administrative procedurer, som sikrer, at de
berørte producenter, hvor det er relevant, betaler de beløb, som tilfalder sukkerroesælgerne.
Hvis denne tilbagebetaling ikke finder sted, skal tilbagebetalingen til sukkerproducenter
nedsættes forholdsmæssigt.
3.
R
EGNSKABSPROCEDURE
Reguleringsrammen vedrørende egne indtægter indeholder ingen bestemmelser, der gør det
muligt for EU at betale medlemsstaterne renter. Derfor skal medlemsstaterne, når de kræver
de afholdte udgifter betalt tilbage, oplyse Kommissionen om de faktiske beløb, der er betalt
som restitution til de berørte økonomiske operatører og adskille hovedstol fra renter.
3.1.
Hovedstol
Tilbagebetaling af sukkerafgifter udgør en korrektion i EU's egne indtægter. Det indebærer, at
medlemsstaterne kan fratrække 75 % af det faktiske beløb, der er betalt for meget, ved at lade
det blive afholdt over EU's egne indtægter.
I henhold til artikel 2, stk. 2, i Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1150/2000 af 22. maj 2000
om gennemførelse af afgørelse 94/728/EF, Euratom om ordningen for Fællesskabernes egne
indtægter
4
skal medlemsstaterne fastlægge de korrigerede sukkerafgifter, som finder
anvendelse i de pågældende år, inden den dato, som er fastsat i artikel 2 i den foreslåede
rådsforordning om fastsættelse af sukkerafgifterne.
Eftersom den foreslåede rådsforordning vedrører en korrektion af de sukkerafgifter, som
oprindelig var udbetalt, er medlemsstaterne i besiddelse af alle de oplysninger, der er
nødvendige for at fastsætte korrekte beløb, der skal tilbagebetales.
Medlemsstaterne kan ved hjælp af en negativ korrektion i det såkaldte A-regnskab inddrive de
beløb, som faktisk er udbetalt, som tilbagebetaling af de for store afgiftsbeløb, som med urette
er opkrævet. Det bør understreges, at medlemsstaterne i A-regnskabet først skal medtage det
fulde beløb (100 %), der er tilbagebetalt som korrektion. Derefter skal nettobeløbet af de
beløb, som de har tilbageholdt som opkrævningsomkostninger (75 %) bogføres i sidste
kolonne i regnskabet. Dette er den normale procedure for at tage hensyn til
opkrævningsomkostninger.
I henhold til artikel 2 i den foreslåede rådsforordning skal medlemsstaternes fastlæggelse af
egne indtægter foretages senest den sidste dag i den fjerde måned efter datoen for nævnte
forordnings ikrafttræden. Medlemsstaterne skal indføre resultatet af fastlæggelsen i de A-
regnskaber, som de skal sende til Kommissionen senest den første arbejdsdag efter den 19. i
den anden måned efter den måned, i hvilken fordringen blev fastlagt.
Det vil i praksis sige, at medlemsstaterne skal fastlægge korrektionen af egne indtægter senest
den sidste dag i […]. De skal indføre fordringen i A-regnskabet, som skal fremsendes til
Kommissionen senest den […].
Afhængigt af datoen for vedtagelse af Rådets forordning kan den finansielle indvirkning EU-
budgettets indtægtsdel vedrøre 2013, i 2014 eller begge regnskabsår.
3.2.
Renter
Som ovenfor anført følger det af det generelle princip om uberettiget berigelse, at hvis der
består et krav på tilbagebetaling af et beløb, der er opkrævet med urette, som følge af
produktionsafgifterne i sukkersektoren, som er fastsat på grundlag af en ugyldig forordning,
4
EFT L 130 af 31.5.2000, s. 1.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
består der også et krav på betaling af renter af sådanne beløb i det omfang, der er fastsat i
national lovgivning for lignende situationer.
Renter, som faktisk er afholdt, skal angives efter den procedure for gennemførelse af
månedlige betalinger, som er omhandlet i artikel 15 i Rådets forordning (EF) nr. 1290/2005
om finansiering af den fælles landbrugspolitik, under budgetpost 05 07 02, som er beregnet til
"bilæggelse af tvister". Formålet med denne budgetpost er især, at der "kan opføres en
bevilling til dækning af udgifter (positive eller negative), som Kommissionen kan blive pålagt
ved en domstolsafgørelse, navnlig erstatning og renter".
4.
O
VERVÅGNING AF TILBAGEBETALINGSPROCESSEN
Som led i overvågningen bør medlemsstaterne sende en oversigt til Kommissionen over de
beløb, der skal tilbagebetales til sukkerproducenterne, med angivelse af hovedstol og renter,
før de indleder tilbagebetalingsprocessen og under alle omstændigheder senest den anden
måned efter forordningens ikrafttræden. Anmeldelsen bør omfatte en detaljeret redegørelse
for det retsgrundlag i den nationale lovgivning, som er anvendt til at fastsætte de
renteomkostninger, som skal betales, og den anvendte sats, samt den periode, som ligger til
grund for beregningen af rentebeløbet. I overensstemmelse med ækvivalensprincippet ønsker
Kommissionen at understrege, at den rentesats, som anvendes, skal være den samme som den,
der normalt anvendes for lignende nationale tilbagebetalinger.
Kommissionen forbeholder sig ret til at anmode om yderligere begrundelser for de beløb, der
angives for at være udbetalt, og til at træffe passende foranstaltninger for at beskytte Unionens
finansielle interesser.
DA
4
DA