Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
KOM (2013) 0550
Offentligt
1368803_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 1 alm. del stillet af Europaudvalget den 10.
april 2014 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål:
Er ministeren enig med europa-parlamentsmedlem Emilie Turunen i, at
det vil være en god idé at undtage Dankortet for bestemmelserne i artikel
6 og 7 i forslag til forordning om interbankgebyrer? Og vil ministeren
gøre brug af en sådan undtagelsesbestemmelse, hvis den bliver vedtaget?
Svar:
Det er helt centralt, at vi bevarer et effektivt og billigt dankort. Derfor vil
jeg arbejde for at sikre, at der ikke kommer bestemmelser i forordningen
om interbankgebyrer, som forhindrer, at dankortet fortsat kan udbydes og
udvikles af pengeinstitutterne.
Jeg ved, at Emilie Turunen og jeg deler ambitionen om at sikre dankortets
opretholdelse. Emilie Turunen og Anne E. Jensen har fremsat et æn-
dringsforslag i Europa-Parlamentet om, at artikel 6 og 7 ikke skal finde
anvendelse på nationale debetkortordninger, som opererer med et gen-
nemsnitligt interbankgebyr, som bevisligt ligger under grænseværdien i
artikel 3 og 4.
Artikel 6 og 7 vil overordnet give mulighed for at andre end Nets kan
udstede og indløse dankort. Bestemmelserne indebærer et forbud mod
geografiske begrænsninger for udstedelse og indløsning af dankort, samt
en juridisk adskillelse af kortselskaber og de selskaber, som står for gen-
nemførelsen af en transaktion. Det betyder, at der skal være en juridisk
adskillelse mellem den aktør, som ejer rettighederne til et betalingskort,
og den aktør, der driver den såkaldte betalingsinfrastruktur (processor).
Mere konkurrence blandt processorer vil ifølge Kommissionen kunne
medføre lavere priser over for forretninger og forbrugere.
Ifølge Betalingsrådet kan bestemmelserne imidlertid også give anledning
til øgede omkostninger forbundet med dankortet som følge af tabte stor-
driftsfordele, men omvendt argumenterer Betalingsrådet for, at den øgede
konkurrence kan medføre en mere effektiv indløsning af dankortbetalin-
ger, og at andre indløsere vil kunne opnå en bedre udnyttelse af deres
kapacitet.
Nets har oplyst, at der vil være begrænsede omkostninger ved i Nets at
lave en organisatorisk adskillelse mellem et datterselskab, der ejer dan-
kortet, og selve processoren, som står får gennemførslen af en transakti-
on. Derimod er det Nets vurdering, at de omkostninger der vil følge af
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
tabte stordriftsfordele og nye dobbeltfunktioner, hvis der kommer flere
forskellige indløsere, vil være betydelige.
At dankortet er så billigt og effektivt skal blandt andet ses i lyset af, at
dankortet er så brugt, som tilfældet er, hvilket fører til stordriftsfordele.
Samtidig er det gennemsnitlige interbankgebyr for dankort i dag lavere,
end det loft over interbankgebyrer, som Kommissionen foreslår i forord-
ningen. Det er vurderingen, at flere af forordningens bestemmelser kan
føre til højere omkostninger for billige og effektive kort som dankortet,
hvilket ikke synes at være i overensstemmelse med forordningen hensigt
om at gøre kortbetalinger billigere for både forbrugere og forretninger.
Alene ud fra hensynet til dankortet er det min vurdering, at nationale de-
betkort, hvor interbankgebyret er under den foreslåede procentsats i arti-
kel 3 og 4, bør søges helt undtaget fra forordningen. Forhandlingerne i
EU er endnu på et tidligt stadie, så det er for tidligt at vurdere, om der er
opbakning til en sådan undtagelse. Hvis der ikke er opbakning til en så-
dan undtagelse blandt de øvrige medlemslande, er det vurderingen, at det
er væsentligst at få ændret bestemmelserne i artikel 4 og 8, jf. min besva-
relse på spørgsmål 2.