Transportudvalget 2013
KOM (2013) 0611
Offentligt
1452238_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 30.8.2013
COM(2013) 611 final
2013/0297 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 91/2003 om statistik over jernbanetransport for så
vidt angår indsamling af data om gods, passagerer og ulykker
DA
DA
kom (2013) 0611 - Ingen titel
1452238_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Det overordnede mål for Den Europæiske Unions transportpolitik er at oprette et indre
marked ved at udarbejde fælles politikker med henblik på at fremme en høj konkurrenceevne
og en harmonisk, afbalanceret og bæredygtig udvikling af de økonomiske aktiviteter.
Skabelsen af et egentligt indre marked er af afgørende betydning for at modernisere
jernbanesektoren og vil bidrage til at gøre gods- og passagertransporttjenester mere
konkurrencedygtige og attraktive og øge deres andel af transportmængden.
I 2011 vedtog Europa-Kommissionen en køreplan (Hvidbog – En køreplan for et fælles
europæisk transportområde – mod et konkurrencedygtigt og ressourceeffektivt
transportsystem") med 40 konkrete initiativer for det næste årti og med det formål at opbygge
et konkurrencedygtigt transportsystem, der vil øge mobiliteten, fjerne de største hindringer på
en række vigtige områder og sætte gang i vækst og beskæftigelse. Samtidig vil forslagene
mindske EU's afhængighed af olieimport drastisk og reducere transportsektorens
kulstofemissioner med 60 % senest i 2050. I henhold til hvidbogen er det en nødvendig
forudsætning for oprettelsen af et fælles europæisk transportområde, at der skabes et fælles
europæisk
jernbaneområde,
hvilket
kan
gøres
ved
at
fuldende
markedsliberaliseringsprocessen og samtidig give Det Europæiske Jernbaneagentur en
stærkere rolle inden for jernbanesikkerhed, navnlig hvad angår overvågning af de nationale
sikkerhedsforanstaltninger og den gradvise harmonisering af disse.
Det bliver stadig mere vigtigt at have adgang til detaljerede og aktuelle
jernbanetransportstatistikker, idet der i Kommissionen i stigende grad lægges vægt på
evidensbaseret politikudformning, og idet der er behov for at overvåge opfyldelsen af målene
i hvidbogen.
Eurostats jernbanetransportstatistikker er hovedsagelig baseret på Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 91/2003 af 16. december 2002, Kommissionens forordning (EF) nr.
1192/2003 og Kommissionens forordning (EF) nr. 332/2007. Disse forordninger omfatter
passager- og godstransport med jernbane samt jernbanesikkerhed.
Kommissionen har brug for statistikker om gods- og passagertransport med jernbane for at
kunne overvåge og videreudvikle den fælles transportpolitik.
Det er nødvendigt med detaljerede jernbanetransportstatistikker vedrørende gods og
passagerer og information om intermodalitet for at overvåge de mål, der er fastsat i
Kommissionens hvidbog fra 2011.
Ved forenklet indberetning vedrørende gods og passagerer fås kun aggregerede tal (samlet
mængde transporteret gods efter godstype og samlet antal transporterede passager). Der er
ikke
detaljerede
opdelinger
af
f.eks.:
pålæsningsland/indstigningsland
og
aflæsningsland/udstigningsland; gods transporteret i intermodale transportenheder, efter
transporttype og transportenhedstype; transporteret gods, efter kategori af farligt gods; og
antal transporterede intermodale transportenheder med ladning, efter transporttype og efter
transportenhedstype.
Ulykker er blevet en højt prioriteret faktor i EU's transportpolitik, således som også en række
andre uønskede virkninger af transport er det: trængsel, forurening, støj og CO
2
-emissioner.
DA
2
DA
kom (2013) 0611 - Ingen titel
Det er derfor blevet vigtigt at indsamle og formidle data om ulykker, herunder dødsulykker,
alvorlige kvæstelser og miljøskader (ved uheld med farligt gods) inden for alle
transportformer: vejtransport, jernbanetransport, transport ad indre vandveje, søtransport og
lufttransport.
Data om jernbaneulykker er hidtil blevet indsamlet i henhold til forordning (EF) nr. 91/2003
om statistik over jernbanetransport. De indsamles også af Det Europæiske Jernbaneagentur
(ERA) i henhold til det statistiske bilag til direktiv 2009/149/EF om jernbanesikkerhed.
I overensstemmelse med kravet om, at officielle statistikker skal være relevante, dvs. at de bør
opfylde eksisterende og potentielle brugerbehov, indebærer forslaget en revision af det
gældende retsgrundlag og en yderligere forenkling af kravene vedrørende levering af data.
I forslaget er der også taget hensyn til den nødvendige afvejning mellem brugerbehovene og
den byrde, der pålægges respondenterne og de nationale statistiske kontorer.
De data, som indsamles i henhold til EU-lovgivningen om jernbanetransportstatistik, og
formidlingspolitikken er blevet underkastet en teknisk analyse på EU-plan. Formålet hermed
har været at foreslå mulige tekniske løsninger til størst mulig forenkling af de forskellige
aktiviteter, der er nødvendige for produktionen af statistik, og samtidig tilpasse slutresultatet
til de nuværende og fremtidige brugerbehov.
Formålet med forslaget er således at ændre forordning (EF) nr. 91/2003 for at ajourføre,
forenkle og optimere de gældende retlige rammer for europæiske statistikker om
jernbanetransport og at bringe dem i overensstemmelse med den nye institutionelle kontekst.
2.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
I begyndelsen af 2010 fik en taskforce om jernbanetransportstatistik til opgave at gennemføre
en teknisk analyse af den eksisterende politik for dataindsamling og –formidling i henhold til
EU-lovgivningen om jernbanetransportstatistik. Alle medlemmerne af taskforcen var
eksperter med indgående kendskab til den gældende lovgivning og de nationale systemer for
indsamling og udarbejdelse af jernbanetransportstatistikker og de nye udviklingstendenser
inden for jernbanetransport.
Taskforcen udarbejdede et forslag til forenkling af forordning (EF) nr. 91/2003. Virkningen af
forslaget vil være at begrænse den byrde, der pålægges medlemsstaterne og respondenterne,
uden at det medfører en væsentlig kvalitetsforringelse af dataene om transport af gods og
passagerer ad jernbane, samtidig med at formidlingen af data om passagertransport kommer
til at ske hurtigere.
Forslaget er blevet drøftet med dataproducenter og -brugere på et teknisk plan, i
arbejdsgrupper om jernbanetransportstatistikker og i koordinationsgruppen vedrørende
transportstatistik inden for rammerne af det statistiske system. Der har også internt i
Kommissionen været ført drøftelser med GD MOVE.
Dette forslag er resultatet af intensive forhandlinger mellem alle berørte parter.
DA
3
DA
kom (2013) 0611 - Ingen titel
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Forslaget omfatter følgende ændringer:
1)
Data om passagertransport
I overensstemmelse med bilag C og D til forordning (EF) nr. 91/2003 om statistik
over jernbanetransport skal landene i øjeblikket udarbejde årlige statistikker om
passagertransport, i detaljeret og/eller forenklet form. Den måde, hvorpå
passagertransportdata i øjeblikket formidles, anses for at være uklar og inkonsekvent,
da der er forskellige frister for indberetning af tabeller i forbindelse med henholdsvis
forenklet og detaljeret indberetning. Desuden skal en række foreløbige data (tabel C1
og C2) og frivillige tal (tabel C1 – passager-km) for passagertransport leveres inden
for samme frist som forenklede data – otte måneder efter udløbet af
referenceperioden.
Det foreslås at lade bilag D (forenklet indberetning) og tabel C1 og C2 i bilag C
(hvor der kan anvendes foreløbige data) udgå, samtidig med at fristen for at levere de
endelige passagerdata afkortes fra 14 måneder til otte måneder efter udløbet af
referenceperioden. Dataene vil således være til rådighed tidligere.
2)
Data om godstransport
Af konsekvenshensyn foreslås det også at lade bilag B (forenklet indberetning) udgå.
3)
Nyt bilag
Da det foreslås at gå bort fra forenklet indberetning for de mindste virksomheder
under den fastsatte tærskel, vil medlemsstaterne skulle indberette et samlet tal for de
aggregerede indikatorer i bilag L.
4)
Data om ulykker
Da der også indsamles data om ulykker af Det Europæiske Jernbaneagentur, foreslås
det at lade bilag H (ulykkesstatistikker) udgå.
5)
Bilag I
Da der ikke længere vil være "forenklet" indberetning, foreslås det at lade dette bilag
udgå, da det i øjeblikket kun bruges til at kontrollere dækningen mellem forenklet og
detaljeret indberetning i tilknytning til jernbanevirksomheders samlede aktiviteter.
6)
Tærskler
De gældende tærskler er fastsat for ton-km og passager-km, dvs. ton/passagerer
transporteret ganget med afstanden i km.
Da en stor del af jernbaneaktiviteten i nogle lande foregår over ret små afstande,
foreslås det at nedsætte tærsklerne både for gods og passagerer for at mindske tabet
af vigtige data. Af samme grund foreslås der en dobbelt tærskel i ton transporteret og
i ton-km for gods.
7)
Transitdata
DA
4
DA
kom (2013) 0611 - Ingen titel
1452238_0005.png
Af harmoniseringshensyn foreslås det, at der anvendes oplysninger fra
jernbanefragtbrevet (hvis disse foreligger), når der som datakilde anvendes
administrative data.
8)
Kommissionen har i forbindelse med vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de generelle regler og
principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse
af gennemførelsesbeføjelser
1
, forpligtet sig til
2
at undersøge gældende retsakter, der
indeholder henvisninger til forskriftsproceduren med kontrol, for at tilpasse dem til
de kriterier, der er fastlagt i traktaten.
Endelig tages der i den foreslåede ændring af forordning (EF) nr. 91/2003 hensyn til
de nødvendige tilpasninger til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
for så vidt angår tildeling af delegerede beføjelser og gennemførelsesbeføjelser til
Kommissionen. I traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde ("traktaten")
skelnes der mellem på den ene side de beføjelser, der tillægges Kommissionen til at
vedtage almengyldige ikke-lovgivningsmæssige retsakter, der supplerer eller ændrer
visse ikke-væsentlige bestemmelser i den lovgivningsmæssige retsakt, jf. traktatens
artikel 290, stk. 1, (delegerede retsakter), og på den anden side de beføjelser, der
tillægges Kommissionen til at vedtage ensartede betingelser for gennemførelse af
Unionens juridisk bindende retsakter, jf. traktatens artikel 291, stk. 2,
(gennemførelsesretsakter).
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
9)
4.
Forslaget har ingen virkninger for Unionens budget.
5.
SUPPLERENDE OPLYSNINGER
Vedtagelsen af forslaget indebærer ikke, at gældende lovgivning ophæves.
1
2
EUT L 55 af 28.2.2011, s. 13.
EUT L 55 af 28.2.2011, s. 19.
DA
5
DA
kom (2013) 0611 - Ingen titel
1452238_0006.png
2013/0297 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 91/2003 om statistik over jernbanetransport for så
vidt angår indsamling af data om gods, passagerer og ulykker
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 338,
stk. 1,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 91/2003 af 16. december
2002 om statistik over jernbanetransport
3
er der fastsat fælles rammer for udarbejdelse,
indberetning,
evaluering
og
formidling
af
sammenlignelige
jernbanetransportstatistikker i Unionen.
Statistikker over transport af gods og passagerer med jernbane er nødvendige for, at
Kommissionen kan overvåge og udvikle den fælles transportpolitik samt de
transportrelaterede dele af politikkerne vedrørende regionerne og de transeuropæiske
net.
Det er også nødvendigt med statistikker over sikkerheden ved jernbanetransport, for at
Kommissionen kan udarbejde og overvåge EU's aktiviteter med hensyn til
transportsikkerhed. Det Europæiske Jernbaneagentur indsamler data om ulykker i
henhold til det statistiske bilag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/49/EF
af 29. april 2004 om jernbanesikkerhed i EU for så vidt angår fælles
sikkerhedsindikatorer og fælles metoder til beregning af ulykkesomkostninger.
De fleste medlemsstater, der indberetter passagerdata til Kommissionen (Eurostat) i
henhold til forordning (EF) nr. 91/2003, har normalt leveret de samme data for både de
foreløbige og endelige datasæt.
(2)
(3)
(4)
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 91/2003 af 16. december 2002 om statistik over
jernbanetransport (EFT L 14 af 21.1.2003, s. 1).
DA
6
DA
kom (2013) 0611 - Ingen titel
1452238_0007.png
(5)
(6)
Der bør ved udarbejdelsen af europæiske statistikker være en balance mellem
brugernes behov og den byrde, som pålægges respondenterne.
Eurostat har foretaget en teknisk analyse af de eksisterende jernbanestatistikdata, der
indsamles i henhold til EU-lovgivningen, og formidlingspolitikken i sin arbejdsgruppe
og taskforce vedrørende jernbanetransportstatistik med henblik på i videst muligt
omfang at forenkle de forskellige aktiviteter, der er nødvendige for at udarbejde
statistikker, samtidig med at det sikres, at slutresultatet opfylder nuværende og
fremtidige brugerbehov.
I sin rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om erfaringerne med anvendelsen af
forordning (EF) nr. 91/2003 nævner Kommissionen, at udviklingen på længere sigt
sandsynligvis vil føre til, at de data, der indsamles i henhold til forordningen, udgår
eller forenkles, og at det er hensigten at afkorte dataindberetningsperioden for årlige
data om jernbanepassagerer.
Forordning (EF) nr. 91/2003 tillægger Kommissionen beføjelser til at gennemføre
nogle af forordningens bestemmelser. Som følge af, at traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde ("traktaten") er trådt i kraft, bør de beføjelser, Kommissionen
tillægges i henhold til denne forordning, bringes i overensstemmelse med traktatens
artikel 290 og 291.
For at afspejle de nye udviklingstendenser i medlemsstaterne, men samtidig bibeholde
en harmoniseret indsamling af jernbanedata i hele Unionen, og for at fastholde
kvaliteten af de data, der indberettes af medlemsstaterne, på et højt niveau bør
beføjelsen til at vedtage retsakter delegeres til Kommissionen i overensstemmelse med
traktatens artikel 290 for så vidt angår tilpasning af definitionerne og
indberetningstærsklerne samt indholdet af bilagene og fastlæggelse af de oplysninger,
der skal leveres.
Det er navnlig vigtigt, at Kommissionen gennemfører relevante høringer under sit
forberedende arbejde, herunder på ekspertniveau. Kommissionen bør i forbindelse
med forberedelsen og udarbejdelsen af delegerede retsakter sørge for samtidig, rettidig
og hensigtsmæssig fremsendelse af relevante dokumenter til Europa-Parlamentet og
Rådet.
Kommissionen sikrer, at disse delegerede retsakter ikke pålægger medlemsstaterne og
respondenterne en væsentlig yderligere administrativ byrde.
For at sikre ensartede betingelser for gennemførelsen af forordning (EF) nr. 91/2003
bør Kommissionen tildeles gennemførelsesbeføjelser for så vidt angår fastlæggelsen
af, hvilke oplysninger der skal leveres til brug for rapporterne om resultaternes kvalitet
og sammenlignelighed. Disse beføjelser bør udøves i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de generelle regler og
principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser
4
.
Udvalget for det Europæiske Statistiske System er blevet hørt.
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
4
EUT L 55 af 28.2.2011, s. 13.
DA
7
DA
kom (2013) 0611 - Ingen titel
(14)
Forordning (EF) nr. 91/2003 bør derfor ændres —
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 91/2003 foretages følgende ændringer:
1)
Artikel 3 ændres således:
a)
b)
I stk. 1 udgår nr. 24)-30).
Stk. 2 affattes således:
"2. Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage delegerede retsakter i
henhold til artikel 10 med henblik på at tilpasse de i stk. 1 omhandlede tekniske
definitioner og at indføre nye definitioner, når det er nødvendigt for at tage
højde for nye udviklingstendenser, der kræver, at der fastlægges en vis teknisk
detaljeringsgrad for at sikre, at statistikkerne er harmoniserede."
2)
Artikel 4 ændres således:
a)
b)
I stk. 1 udgår litra b), d) og h).
Stk. 2 affattes således:
"2. Medlemsstaterne indberetter data efter bilag A og C for virksomheder:
a)
b)
c)
c)
hvis samlede godstransport udgør mindst 200 mio. ton-km eller mindst
500 000 ton
hvis samlede passagertransport udgør mindst 100 mio. passager-km.
Indberetning efter bilag A og C er fakultativ under disse tærskler."
Stk. 3 affattes således:
"3. Medlemsstaterne indberetter efter bilag L samlede data for virksomheder
under de i stk. 2 omhandlede tærskler, hvis disse data ikke indberettes efter
bilag A og C, således som anført i bilag L."
d)
Stk. 5 affattes således:
"5. Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter i
overensstemmelse med artikel 10 vedrørende tilpasningen af indholdet af
bilagene og tærsklerne for indberetning, jf. stk. 1 og 3, for at tage hensyn til
den økonomiske og tekniske udvikling."
DA
8
DA
kom (2013) 0611 - Ingen titel
e)
Som stk. 6 tilføjes:
"6. Kommissionen sikrer ved udøvelsen af sine beføjelser i henhold til dette
stykke, at de delegerede retsakter, der vedtages, ikke pålægger
medlemsstaterne og respondenterne væsentlige yderligere administrative
byrder."
3)
Artikel 5, stk. 2, litra b), affattes således:
"b) administrative data, herunder data indsamlet af tilsynsmyndighederne, navnlig
jernbanefragtbrevet, hvis et sådant foreligger".
4)
Artikel 7 affattes således:
"Artikel 7
Formidling af data
Statistikker baseret på de data, der er angivet i bilag A, C, E, F, G og L, formidles af
Kommissionen (Eurostat)."
5)
I artikel 8, tilføjes som stk. 3 og 4:
"3. Med henblik på denne forordning finder kvalitetskriterierne i artikel 12, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 223/2009 anvendelse på de data, der skal indberettes.
4. Kommissionen fastsætter ved hjælp af gennemførelsesretsakter bestemmelser
vedrørende standardkvalitetsrapporterne for så vidt angår formkrav, struktur,
hyppighed og sammenlignelighed. Disse gennemførelsesretsakter vedtages efter
undersøgelsesproceduren i artikel 11."
6)
7)
Artikel 9 udgår.
Artikel 10 affattes således:
"Artikel 10
Udøvelse af de delegerede beføjelser
1.
2.
Beføjelsen til at vedtage delegerede retsakter tillægges Kommissionen på de i
denne artikel fastlagte betingelser.
Beføjelsen til at vedtage delegerede retsakter, jf. artikel 3, stk. 2, og artikel 4,
stk. 5, tillægges Kommissionen for en ubegrænset periode fra den [Publications
office: please insert the exact date of the entry into force of the amending
Regulation].
Den i artikel 3, stk. 2, og artikel 4, stk. 5, omhandlede delegation af beføjelser
kan til enhver tid tilbagekaldes af Europa-Parlamentet eller Rådet. En afgørelse
om tilbagekaldelse bringer delegationen af de beføjelser, der er angivet i den
pågældende afgørelse, til ophør. Den får virkning dagen efter offentliggørelsen
i
Den Europæiske Unions Tidende
eller på et senere tidspunkt, der angives i
3.
DA
9
DA
kom (2013) 0611 - Ingen titel
afgørelsen. Den berører ikke gyldigheden af delegerede retsakter, der allerede
er i kraft.
4.
5.
Så snart Kommissionen vedtager en delegeret retsakt, giver den samtidigt
Europa-Parlamentet og Rådet meddelelse herom.
En delegeret retsakt vedtaget i henhold til artikel 3, stk. 2, og artikel 4, stk. 5,
træder kun i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet har gjort
indsigelse inden for en frist på to måneder fra meddelelsen af den pågældende
retsakt til Europa-Parlamentet og Rådet, eller hvis Europa-Parlamentet og
Rådet inden udløbet af denne frist begge har informeret Kommissionen om, at
de ikke agter at gøre indsigelse. Fristen forlænges med to måneder på Europa-
Parlamentets eller Rådets initiativ."
8)
Artikel 11 affattes således:
"Artikel 11
Udvalgsprocedure
1.
Kommissionen bistås af Udvalget for det Europæiske Statistiske System, der er
nedsat ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11.
marts 2009 om europæiske statistikker. Dette udvalg er et udvalg som
omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af
16. februar 2011 om de generelle regler og principper for, hvordan
medlemsstaterne
skal
kontrollere
Kommissionens
udøvelse
af
gennemførelsesbeføjelser.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 5 i forordning (EU) nr.
182/2011."
2.
9)
10)
11)
12)
Artikel 12 udgår.
Bilag B, D, H og I udgår.
Bilag C affattes som anført i bilaget til nærværende forordning.
Bilag L tilføjes som anført i bilaget til nærværende forordning.
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
DA
10
DA
kom (2013) 0611 - Ingen titel
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Europa-Parlamentets vegne
[…]
Formand
På Rådets vegne
[…]
Formand
DA
11
DA
kom (2013) 0611 - Ingen titel
1452238_0012.png
BILAG
"BILAG C
ÅRLIGE STATISTIKKER OVER PASSAGERTRANSPORT — DETALJERET
INDBERETNING
Liste over
variabler og
måleenheder
Transporterede passagerer i:
antal passagerer
passager-km
Passagertogsbevægelser i:
Reference-
periode
Hyppighed
Liste over
tabeller med
opdeling for
hver enkelt tabel
År
Hvert år
Tabel C3: transporterede passagerer, efter transporttype
Tabel C4: internationale transporterede passagerer, efter indstigningsland
og efter udstigningsland
Tabel C5: passagertogsbevægelser
Frist for
indberetning af
data:
Første
referenceperiode
Anmærkninger
Otte måneder efter referenceperiodens afslutning
tog-km
2012
1. Transporttype opdeles således:
national
international
2. For så vidt angår tabel C3 og C4 skal medlemsstaterne data, der også
omfatter oplysninger fra billetsalget uden for det indberettende land. Disse
oplysninger kan fås enten direkte hos de nationale myndigheder i andre
lande eller via internationale billetudligningsordninger.
"
DA
12
DA
kom (2013) 0611 - Ingen titel
1452238_0013.png
"Bilag L
Tabel L.1
TRANSPORTAKTIVITETSNIVEAU FOR GODSTRANSPORT
Liste over
variabler og
måleenheder
Transporteret gods i:
- ton i alt
- ton-km i alt
Godstogsbevægelser i:
- tog-km i alt
Referenceperiode Et år
Hyppighed
Frist for
indberetning af
data
Første
referenceperiode
Anmærkninger
Hvert år
Fem måneder efter referenceperiodens afslutning
201X
Kun for virksomheder med en samlet godstransportmængde på under 200
mio. ton-km og under 500 000 t, der ikke indberetter efter bilag A
(detaljeret indberetning)
Tabel L.2
TRANSPORTAKTIVITETSNIVEAU FOR PASSAGERTRANSPORT
Liste over
variabler og
måleenheder
Transporterede passagerer i:
- passagerer i alt
- passager-km i alt
Passagertogsbevægelser i:
- tog-km i alt
Et år
Hvert år
Otte måneder efter referenceperiodens afslutning
Reference-
periode
Hyppighed
Frist for
indberetning af
data
Første
referenceperiode
Anmærkninger
201X
Kun for virksomheder med en samlet passagertransportmængde på under
100 mio. passager-km, der ikke indberetter efter bilag C (detaljeret
indberetning)
"
DA
13
DA