Finansudvalget 2013
KOM (2013) 0635
Offentligt
1452258_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 16.9.2013
COM(2013) 635 final
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2013/004 ES/Comunidad Valenciana — byggematerialer, Spanien)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452258_0002.png
BEGRUNDELSE
Punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
1
giver mulighed
for gennem en fleksibilitetsmekanisme at anvende Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen (EGF) med et årligt loft på 500 mio. EUR ud over lofterne i den finansielle
rammes relevante udgiftsområder.
Betingelserne for EGF-støtte er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1927/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen
2
.
Den 22. maj 2013 indgav Spanien ansøgning nr. EGF/2013/004 ES/Comunidad Valenciana –
byggematerialer, om finansiel EGF-støtte som følge af afskedigelser i 140 virksomheder, der
er aktive inden for Nace (rev. 2)
3
hovedgruppe 23 (Fremstilling af andre ikke-metalholdige
mineralske produkter
4
) i NUTS II-regionen Comunidad Valenciana (ES52) i Spanien.
Efter en nøje gennemgang af ansøgningen konkluderer Kommissionen i overensstemmelse
med artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006, at betingelserne for at opnå finansiel støtte i
henhold til denne forordning er opfyldt.
RESUMÉ AF ANSØGNINGEN OG ANALYSE
Nøgledata:
EGF-referencenummer
Medlemsstat
Artikel 2
Berørte virksomheder
NUTS II-region
Nace (rev. 2) hovedgruppe
Referenceperiode
Startdato for de individualiserede tilbud
Ansøgningsdato
Afskedigelser i referenceperioden
Afskedigede arbejdstagere, der forventes at deltage i
foranstaltningerne
Udgifter til de individualiserede tilbud (EUR)
EGF-implementeringsomkostninger
5
i EUR
EGF-implementeringsomkostninger i procent
1
2
3
EGF/2013/004
Spanien
litra b)
140
Comunidad Valenciana (ES52)
23 (Fremstilling af andre ikke-
metalholdige mineralske
produkter)
14.6.2012 – 14.3.2013
22.8.2013
22.5.2013
630
300
1 600 000
80 000
4,76
4
5
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1893/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af
den statistiske nomenklatur for økonomiske aktiviteter Nace rev. 2 og om ændring af Rådets forordning
(EØF) nr. 3037/90 og visse EF-forordninger om bestemte statistiske områder (EUT L 393 af
30.12.2006, s. 1).
Nace (rev. 2) hovedgruppe 23 ("Fremstilling af andre ikke-metalholdige mineralske produkter")
omfatter: Fremstilling af glas og glasprodukter, fremstilling af ildfaste produkter, fremstilling af
byggematerialer af ler, fremstilling af andre porcelænsvarer og keramiske produkter, fremstilling af
cement, kalk og gips, fremstilling af produkter af beton, cement og gips, tilhugning, tilskæring og
færdigbearbejdning af sten og fremstilling af slibemidler og ikke-metalholdige mineralske produkter
i.a.n.
I overensstemmelse med artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452258_0003.png
Samlet budget (EUR)
EGF-støtte (50 %) i EUR
1.
2.
1 680 000
840 000
Ansøgningen blev forelagt Kommissionen den 22. maj 2013 og suppleret med
yderligere oplysninger i tiden indtil den 17. juli 2013.
Ansøgningen opfylder betingelserne for anvendelse af EGF i artikel 2, litra b), i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og blev indgivet inden for den frist på 10 uger, der er
fastsat i forordningens artikel 5.
Sammenhæng mellem afskedigelserne og de gennemgribende strukturelle ændringer i
verdenshandelsmønstrene, som kan tilskrives globaliseringen
3.
For at etablere en sammenhæng mellem afskedigelserne og de gennemgribende
strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene, som kan tilskrives globali-
seringen, gør Spanien gældende, at fremstillingen af andre ikke-metalholdige
mineralske produkter i 2011 (3 055,6 mio. ton) er fordoblet siden 2001 på
verdensplan. I 2001 var Kina den største producent (661 mio. ton) og Unionen den
næststørste (329 mio. ton). Ti år senere er rækkefølgen for begge uændret. Mens den
kinesiske produktion steg med 312 % i løbet af årtiet, faldt EU’s produktion med
12 %. Det forhold udvidede kløften mellem begge produktionsniveauer. I 2001
producerede Kina dobbelt så mange andre ikke-metalholdige mineralske produkter
end Unionen, men i 2011 var den kinesiske produktion syv gange større end EU’s
produktion. Produktionen i Indien, som er den tredjestørste producent af andre ikke-
metalholdige mineralske produkter på verdensplan, steg med 217,2 % i
perioden 2001-2011.
Fremstilling af andre ikke-metalholdige mineralske produkter
(mio. ton)
3500
3000
2500
2000
1500
1000
500
0
2001 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Kina
Indien
EU
Globalt
Kina
Indien
2001
661
102,9
2005
1 068,8
142,7
2006
1 236,8
159
2007
1 361,2
170,5
2008
1 388,4
183,3
2009
1 644
186,9
2010
1 881,9
213,9
2011
2 063,2
223,5
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452258_0004.png
EU
Hele verden
328,8
1 470,3
357,9
2 005,9
380,3
2 232
386,5
2 386,3
360,1
2 398,3
293,7
2 546,1
281,1
2 830
289,6
3 055,6
Kilde: Verdensbanken, de globale økonomiske perspektiver, januar 2012
4.
Produktionstilbagegangen af andre ikke-metalholdige mineralske produkter i
Unionen har været ledsaget af et tab af markedsandel på verdensplan.
Markedsandel
i%
80,00
70,00
60,00
50,00
Kina
40,00
30,00
20,00
10,00
0,00
2001 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Indien
EU
Kina
Indien
EU
2001
44,96
7,00
22,36
2005
53,28
7,11
17,84
2006
55,41
7,12
17,04
2007
57,04
7,14
16,20
2008
57,89
7,64
15,01
2009
64,57
7,34
11,54
2010
66,50
7,56
9,93
2011
67,52
7,31
9,48
Kilde: Udarbejdet af ansøgeren på grundlag af data fra Verdensbanken, de globale økonomiske
perspektiver, januar 2012
5.
Disse tal viser, at væksten inden for fremstilling af andre ikke-metalholdige
mineralske produkter i Unionen var lavere end hos de største konkurrenter, hvilket
førte til et tab af markedsandel i denne sektor. EU-27's markedsandel af
verdensproduktionen af andre ikke-metalholdige mineralske produkter faldt fra
22,36 % i 2001 til 9,48 % i 2011, mens Kinas markedsandel steg fra 45 % til 67,5 %,
og Indiens markedsandel lå stabilt på omkring 7 %.
Fremstillingen af andre ikke-metalholdige mineralske produkter i Spanien fulgte den
samme negative tendens som for Unionen. Imidlertid er produktionstilbagegangen i
Spanien blevet større siden 2008.
Fremstilling af andre ikke-metalholdige mineralske produkter
Produktionsmængde
(procentvis ændring i forhold til forrige år)
6.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452258_0005.png
Spanien
EU
Hele verden
2006
2,37
6,26
11,27
2007
-4,62
1,63
6,91
2008
-23,64
-6,83
0,50
2009
-23,81
-18,44
6,16
2010
-10,42
-4,29
11,15
2011
-10,47
3,02
7,97
Kilde: Eurostat Produktionsmængde 2011
7.
Eurostats handelsstatistikker
6
for EU-27 viser en betydelig stigning i importen af
andre ikke-metalholdige mineralske produkter i Unionen i perioden 2001-2011. I
2010 tredobledes importen i forhold til 2001 til trods for et fald i importen i 2008 og
2009 som følge af den finansielle og økonomiske krises virkninger på bygge- og
anlægssektoren.
Import af andre ikke-metalholdige mineralske produkter i Unionen
(mio. EUR)
Ifølge ICEX
7
var 85 % af al import af andre ikke-metalholdige mineralske produkter
på verdensplan desuden import til Unionen i perioden januar til november 2012.
8.
Som konklusion mener Kommissionen, at afskedigelserne i 140 virksomheder, der er
aktive i fremstillingsaktiviteterne i Nace 2 (rev. 2) hovedgruppe 23 (Fremstilling af
andre ikke-metalholdige mineralske produkter) i NUTS II-regionen Comunidad
Valenciana (ES52), kan relateres, jf. artikel 2 i forordning (EF) nr. 1927/2006, til de
gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene, der har ført til en
stigning i importen til Unionen af andre ikke-metalholdige mineralske produkter og
en mindskelse af EU’s andel af produktionen af andre ikke-metalholdige mineralske
produkter på verdensplan.
Indtil nu har sektoren for fremstilling af andre ikke-metalholdige mineralske
produkter været genstand for fire EGF-ansøgninger
8
, hvoraf tre blev indgivet af
Spanien efter afskedigelserne i NUTS II-regionen Comunidad Valenciana.
9.
6
7
8
EUROSTAT. EU-27's handel siden 1988, udarbejdet af SITC [DS-018995].
Instituto Español de Comercio Exterior – ICEX (Det spanske institut for udenrigshandel)
www.icex.es.
EGF/2013/004 Comunidad Valenciana - byggematerialer (den aktuelle sag).
EGF/2009/012 Waterford Crystal, KOM(2010) 196.
EGF/2009/014 Comunidad Valenciana - keramikindustrien, KOM(2010) 216.
EGF/2010/005 Comunidad Valenciana - natursten, KOM(2010) 617.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452258_0006.png
Dokumentation for antallet af afskedigelser og opfyldelse af kriterierne i artikel 2, litra
b)
10.
Spanien indgav ansøgningen i medfør af interventionskriteriet i artikel 2, litra b), i
forordning (EF) nr. 1927/2006, som forudsætter mindst 500 afskedigelser over en
periode på ni måneder i en Nace (rev. 2) hovedgruppe i en eller to sammenhængende
regioner på NUTS II-niveau i en medlemsstat.
Der er ifølge ansøgningen tale om 630 afskedigelser i 140 virksomheder i Nace
(rev. 2) hovedgruppe 23 ("Fremstilling af andre ikke-metalholdige mineralske
produkter") i NUTS II-regionen Comunidad Valenciana (ES52) i referenceperioden
på ni måneder fra 14. juni 2012 til 14. marts 2013. Alle afskedigelser blev beregnet i
overensstemmelse med artikel 2, stk. 2, andet led, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
De spanske myndigheder gør gældende, at den finansielle og økonomiske krise har
medført et pludseligt kollaps i verdensøkonomien med dramatiske konsekvenser for
mange sektorer, særlig efterspørgslen inden for bygge- og anlægssektoren. I lande
som Spanien, hvor den årlige vækst inden for bygge- og anlægssektoren var højere
end EU-gennemsnittet, havde man allerede forventet en afmatning i
byggeaktiviteterne på mellemlangt sigt. Dog kunne producenterne af byggematerialer
ikke forudse kombinationen af stigende import af byggematerialer, som er tredoblet
inden for de sidste 10 år, og den pludselige og betydelige afmatning i bygge- og
anlægsaktiviteterne som følge af den finansielle og økonomiske krise.
11.
Redegørelse for afskedigelsernes uforudseelighed
12.
Identifikation af de virksomheder, der har gennemført afskedigelser, og de
arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
13.
Ansøgningen vedrører i alt 630 afskedigelser i følgende 140 virksomheder:
Virksomheder og antal afskedigelser
ACTIA INICIATIVAS S.L.
AGC FLAT GLASSS IBERICVA S.A.
ALFARBEN SA
ALFREDO FENOLLAR, S.A.
ANDRES DOMINGO IBORRA, S.L.
ARCANA CERAMICA, S.A.
ARCILLA BLANCA, S.A.
ARTE Y DISEÑO CERAMICO SA
AZTECA PRODUCTS & SERVICES SL
AZULEJERA ALCORENSE 1, S.L.
AZULEJO ESPAÑOL S.L.
BALDOCER SA
BENESOL, S.L.
BLENDCUT SL
CALES DE LA PLANA S.A.
CANTERAS ALICANTINAS SL
CEMENTOS LA UNIÓN, S.A.
CEMENTVAL MATERIALES DE CONSTRUCCION
S.L.
CEMEX ESPAÑA S.A.
CERACASA, S.A.
CERAMICA EUROPEA DE FIGUEROLES SL
1
1
1
1
4
1
2
1
1
1
1
1
15
1
2
1
18
1
54
3
1
HORMIGONES PRETENSADOS SETABENSES S.L.
IBERO ALCORENSE S.L.
INDUSTRIAS SEYFE SA
INDUSTRIAS ALCORENSES CONFEDERADAS S.A.
Ingenieria de compuestos, S.L.
INSTITUTO VALENCIANO DE LA VIVIENDA
JOSE MONSERRAT SL
JOSECER SL
KADENA HOME DESIGN SL
KERABEN GRUPO SA
KERABEN SA
KERAKOLL IBERICA, S.A.
KERAMEX SA
LABORATORIOS DOCTA, S.L.
LEBARA LIMITED
SUCURSAL EN ESPAÑA
LEVITILE SA
MANILUZ S.L
MARAZZI IBERIA SAU
MARMOLES NOVELDA SA
MARMOLES PAREDES, S.L.
MARMOLES TARRAGONA SA
1
4
1
1
13
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
6
2
1
1
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452258_0007.png
Virksomheder og antal afskedigelser
CERAMICA LA ESCANDELLA SA
CERAMICA LATINA SL
CERAMICA NULENSE S.A.
CERAMICAS AZAHAR, SAU
CERAMICAS BELCAIRE SA
CERAMICAS IBEROALCORENSE, S.L.
CERLAT S.A.
CICOGRES SA
CIFRE CERAMICA S.L.
COLOR ESMALT, S.A.
COLORKER SA
COMERCIAL E INDUSTRIAL DEL MÁRMOL S.L.
COMPACGLAS, S.L.
COMPONENTES ELECTRICOS INDUSTRIALES,S.E.I.
, S..L.
CORINGLE, SL
CORTE CERAMICO LA VALL, S.L.
CRIARESA, S.L.
CRISTAL CERAMICAS SA
CRISTALERIA BERCA SL
CRISTALERÍA FORCADELL
CRISTALERIA JUANVI Y HERMANOS, S.L.
CRISTALERIA MOIXENT S.L
CRISTALES Y ARTICULOS DE REGALO, S.A.
CRITALGLASS VALENCIA S.L.U.
DUNE CERAMICA S.L.
EMIGRES SL
EMPORIO CERAMICO S.L.
ENDEKA CERAMICS S.A.
ENMALLADO PRODUCTOS CERAMICOS JMEL S.L.
EQUIPCERAM S.L.
ESMALGLASS S.A. UNIPERSONAL
ESTUDIO CERAMICO, SL
EUROATOMIZADO S.A.
EXCLUSIVAS QUIM SL
FERRAES CERAMICA S.A.
FERRO SPAIN, S.A.
FORTE
FRANCISCO STRUCH, S.L.
GAMA-DECOR, SA
GEOTECNIA Y CIMIENTOS,S.A.
GRES CID SL
GRESPANIA S.A.
HALCON CERAMICAS S.A.
HATZ SPAIN S.A.
HISPANO DE MARMOLES, S.A.L.
HORMICEMEX S.A
HORMIGONES BUÑOL SL
1
1
3
2
1
2
20
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
21
3
1
1
1
2
1
1
1
2
1
2
1
3
1
1
5
35
11
1
1
6
4
2
1
2
21
3
MARSEMOL,S.L.
MAVIDRE S.L.
MAYOLICA AZULEJOS, SL
MERCURY CERAMICA, S.L.
MOSAVIT ALCALATEN SL
NATUCER S.L.
NAVARTI GRUPO, SA
NOVOGRES, S.A.
NUEVAS AUTOMATIZADAS, S.L.U.
PERONDA CERAMICAS, S.A.
PORCELANITE, S.L.
PORCELANOSA GRUPO A.I.E
PORCELANOSA, S.A.
PRANE PROYECTOS E INVERSION S.L.
PREINDUSTRIALIZADOS PRETENSADOS DE
LEVANTE, S.A.
PROSART RESINAS, S.L.
QUIMICER SA
REAL CERAMICA S.A.U.
RECICLADOS VICENTE MALLEN, S.L.
REY-GRES, SL
RIBERA SALUD II UTE LEY 18/82
ROIG CERAMICA SA (ROCERSA CERAMICA)
ROSA GRES S.L.U.
SAINT GOBAIN PLACO IBERICA, S.A.
SAS PREFABRICADOS DE HORMIGON, S.A.
SERRAGLASS S.L
SPANISH TILE FROM NULES, S.A.
STYLGRAPH HISPANIA SL
SYSTEM POOL SA
TAULELL SL
TERREAL ESPAÑA DE CERAMICAS, S.A.U.
THE SIZE SINTERED CERAMICS, S.A.
TIERRA ATOMIZADA, S.A.
TODAGRÉS, S.A.
TORRECID, SL
TURGAL CERAMICAS S.L.
UNDEFA 1, S.L.
UNDEFASA SA
UNION VIDRIERA LEVANTE SL
UNIVERSAL CERAMICA SL
UNIXAN XXI, S.A.
UNVISA VALENCIA SA
VENIS, S.A.
VERNI-PRENS S.A.
VIDRIOS SAN MIGUEL COOP. V.
VIGUETAS CASES, S.L.
VIGUETAS EL SARDINERO, S.L.
1
1
2
2
1
1
1
1
5
1
1
3
5
1
38
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
33
1
15
43
1
1
41
1
1
1
15
1
2
1
1
8
34
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452258_0008.png
Virksomheder og antal afskedigelser
HORMIGONES DEL MAESTRAZGO SAU
HORMIGONES DEL VINALOPO, S.A.
2
13
VITROBEN,S.L
VIVES AZULEJOS Y GRES, S.A.
1
1
Virksomheder i alt:
140
Afskedigelser i alt:
630
14.
De afskedigede arbejdstagere vil få tilbud om at deltage i foranstaltningerne. De
spanske myndigheder skønner imidlertid ud fra deres tidligere erfaring med
forvaltning af EGF-støtten, at ca. 300 arbejdstagere vil vælge at deltage i EGF-
foranstaltningerne.
Fordelingen af arbejdstagere, der forventes at deltage i foranstaltningerne er, som
følger:
Kategori
Mænd
Kvinder
EU-borgere
Ikke-EU-borgere
15-24-årige
25-54-årige
55-64-årige
Over 64 år
Antal
267
33
290
10
2
243
55
0
Antal
13
47
2
2
199
36
1
Procent
89,0
11,0
96,7
3,3
0,7
81,0
18,3
0
Procent
4,3
15,7
0,7
0,7
66,3
12,0
0,3
15.
16.
Fordelingen på faggrupper er, som følger:
Kategori
Ledere
Teknikere
Kontoransatte
Servicemedarbejdere
Anlægs- og maskinoperatører
Andet manuelt arbejde
Lærlinge
17.
Fordelingen på uddannelsesniveau
9
er, som følger:
Uddannelsesniveau
Grunduddannelse (til udgangen af den almindelige
skolepligt)
Ungdomsuddannelser
Postgymnasial uddannelse
Ikke-formel uddannelse
Personer uden
skolegang
uddannelse
eller
med
kort
Antal
223
30
39
1
7
Procent
74,4
10,0
13,0
0,3
2,3
18.
I overensstemmelse med artikel 7 i forordning (EF) nr. 1927/2006 har Spanien
bekræftet, at man i EGF's forskellige gennemførelsesfaser, især med hensyn til
adgangen til den, har ført og fortsat vil føre en politik for ligestilling mellem mænd
og kvinder og en politik for ikke-forskelsbehandling.
9
Kategorierne er baseret på den internationale uddannelsesklassifikation (ISCED-97).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452258_0009.png
Beskrivelse af det pågældende geografiske område, de relevante myndigheder og andre
interessenter
19.
Det geografiske område, som er berørt af afskedigelserne, befinder sig i NUTS II-
regionen Comunidad Valenciana. Af alle spanske virksomheder er 11,5 % baseret i
denne region. Fremstillingssektoren tegner sig for 26 % af den samlede
beskæftigelse, mens servicesektoren udgør 60 %, bygge- og anlægssektoren 10 % og
den primære sektor 4 %. Forretningstypen i Comunidad Valenciana er karakteriseret
ved, at der findes mange små og mellemstore virksomheder, der er specialiseret
hovedsageligt inden for fremstillingen af møbler, sko, tekstiler, keramik og legetøj.
Disse industrisektorer er koncentreret i distrikter i nogle få kommuner.
De vigtigste aktører er Generalitat Valenciana (den selvstyrende regering i
Comunidad Valenciana) og især SERVEF (den offentlige arbejdsformidling i den
selvstyrende regering), fagforeningerne UGT-PV og CCOO-PV, arbejdsgiver-
sammenslutningen FEDCAM (sammenslutningen af producenter af cement og andre
byggematerialer) og den almennyttige sammenslutning FESMAC
(Foro Económico
y Social de Materiales de Construcción).
20.
Afskedigelsernes forventede virkning på beskæftigelsessituationen på lokalt, regionalt
og nationalt plan
21.
Beskæftigelsen i Comunidad Valenciana er blevet hårdt ramt af krisen. Arbejdsløs-
hedsprocenten i regionen steg kraftigt, nemlig fra 9,61 % (første kvartal 2008) til
29,19 % (første kvartal 2013). Beskæftigelsessituationen i det berørte område synes
at være særdeles skrøbelig i betragtning af krisens indvirkning på de traditionelle
sektorer, f.eks. tekstiler, fodtøj og bygge- og anlægssektoren, som har særlig stor
betydning for den regionale økonomi.
Arbejdsløshedsprocent i Comunidad Valenciana
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452258_0010.png
Kilde: Encuesta de población Aktiva (EPA)
10
22.
De spanske myndigheder fremfører, at afskedigelserne inden for Nace (rev. 2)
hovedgruppe 23 i Comunidad Valenciana vil yderligere forværre arbejdsløs-
hedssituationen, idet regionen og særlig provinsen Castellón er stærkt afhængige af
denne sektor. Den regionale specialiseringsgrad for den økonomiske aktivitet i
Comunidad Valenciana inden for Nace (rev. 2) hovedgruppe 23 er på 2,074.
Endvidere er antallet af de job, der findes i Nace (rev. 2) hovedgruppe 23 i
Comunidad Valenciana, faldet med næsten 40 % fra 2008 til 2011.
Beskæftigelse i virksomheder, der er aktive i Nace (rev. 2) hovedgruppe 23
i Comunidad Valenciana
23.
50 000
45 000 45 828
40 000
35 000
30 000
25 000
20 000
15 000
10 000
5 000
0
2008
2009
2010
2011
35 511
30 555
27 840
arb.tagere
Kilde: Hentet fra INE
11
data. Encuesta industrielle Empresas 2011.
24.
Efter afskedigelserne i Comunidad Valenciana i andre sektorer end Nace (rev. 2)
hovedgruppe 23 indgav Spanien ansøgninger om finansiel støtte fra EGF i marts
2010
12
(tekstiler) og i juli
13
og december 2011
14
(bygge- og anlæg og fodtøj).
Desuden er dette den tredje ansøgning, som Spanien har fremsendt om afskedigelser
inden for Nace (rev. 2) hovedgruppe 23 i Comunidad Valenciana
15
.
Den samordnede pakke af individualiserede tilbud, der søges om støtte til, og en
opdeling af de anslåede omkostninger, herunder oplysninger om komplementariteten
med foranstaltninger, der modtager støtte gennem strukturfondene
10
11
12
13
14
15
EPA (arbejdsstyrkeundersøgelse)
http://www.datosmacro.com/paro-epa/ccaa/valencia?sector=Tasa-de-paro&sc=EPA-.
INE, Spaniens nationale statistiske institut
EGF/2010/009 ES Comunidad Valenciana, tekstiler, KOM(2010) 613.
EGF/2011/006 ES Comunidad Valenciana, bygge- og anlægssektoren, KOM(2012) 053.
EGF/2011/020 ES Comunidad Valenciana, fodtøj, KOM(2012) 204.
EGF/2013/004 Comunidad Valenciana, byggematerialer (den aktuelle sag),
EGF/2009/014 ES Castellón, keramik, KOM(2010) 216.
EGF/2010/005 ES Comunidad Valenciana, natursten, KOM(2010) 617.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452258_0011.png
25.
Alle nedenstående foranstaltninger udgør en samordnet pakke af individualiserede
tilbud, der har til formål at hjælpe arbejdstagerne med at vende tilbage til
beskæftigelse:
– Velkomst- & informationsmøder: Foranstaltningen er den første, der vil blive
tilbudt alle afskedigede arbejdstagere, og omfatter: 1) informationsmøder af
generel art og individuelle informationsmøder om kvalifikations- og
uddannelsesbehov, om tilgængelige rådgivnings- og uddannelsesprogrammer og
om tilskud og incitamenter, 2) tilmeldingsprocedure.
– Udarbejdelse af profil, erhvervsvejledning og rådgivning: Denne foranstaltning
omfatter udarbejdelse af en profil for de deltagende arbejdstagere og udformning
af det skræddersyede genindslusningsforløb (fase I), workshopper om
jobsøgningsteknik (fase II) og rådgivning og opfølgning i forbindelse med den
individualiserede støtte i hele gennemførelsesperioden.
– Uddannelse. Uddannelsesforanstaltningen omfatter forskellige uddannelsestilbud:
1) Erhvervsuddannelse og opkvalificering.
Erhvervsuddannelsen vil fokusere
på sektorer, hvor der er eller forventes at opstå beskæftigelsesmuligheder, f.eks.
sygeplejere på det geriatriske område og passagertransport CPC
16
, mens
opkvalificering (dvs. erhvervsuddannelse inden for samme sektor) sigter mod at
forbedre deltagernes eksisterende færdigheder. Opkvalificeringen udformes
således, at den tager højde for de fremtidige behov hos producenterne af andre
ikke-metalholdige mineralske produkter (f.eks. ISO 14001 miljøledelse/Beton,
egenskaber i forbindelse med præfabrikeret beton, udformning af betonplader med
ekstra styrke i en retning i henhold til EHE-08
17
, osv.). Det forventes, at ca 120
arbejdstagere deltager i denne foranstaltning.
2) Uddannelse på jobbet.
Denne erhvervsuddannelsesaktivitet tilrettelægges, så
der tages hensyn til de særlige behov hos de lokale virksomheder. Det særlige
kendetegn for denne uddannelsesaktivitet er, at klasseundervisningen suppleres af
uddannelse på jobbet. Det anslås, at 60 arbejdstagere vil deltage i denne
foranstaltning.
3) Fremme af iværksættelse.
Specifikke uddannelsesaktiviteter
vil blive stillet til rådighed for arbejdstagere, der ønsker at etablere en
virksomhed. Det anslås, at 50 arbejdstagere vil deltage i denne foranstaltning.
4)
Uddannelse i tværgående færdigheder.
Uddannelsestilbuddet omfatter
uddannelse i personlige færdigheder (f.eks. følelsesmæssig intelligens, håndtering
af forandringer, ledelse osv.) inden for informations- og kommunikations-
teknologi (ikt) og inden for fremmedsprog. Det anslås, at 170 arbejdstagere vil
deltage i denne foranstaltning.
– Støtte til intensiv jobsøgning: Denne foranstaltning omfatter en intensiv job-
søgning, herunder søgning efter lokale og regionale beskæftigelsesmuligheder og
jobmatchning. Der vil blive oprettet et websted, der skal give arbejdstagerne
onlineværktøjer, som kan være en hjælp i forbindelse med deres individuelle
jobsøgning. Vejledere vil ledsage arbejdstagerne i hele udvælgelsesproceduren.
Der afholdes individuelle vejledningsmøder for at hjælpe de arbejdstagere, der er
vendt tilbage til beskæftigelse, med at få fodfæste i deres nye arbejde.
16
17
Attest for faglige kvalifikationer (CPC) er en attest på, at visse erhvervschauffører har gennemgået de
kurser og test, der kræves i direktiv 2003/59/EF.
EHE er en forkortelse for navnet på den spanske lovgivning om sikkerhed og udformning af
betonkonstruktioner.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452258_0012.png
– Støtte til iværksættelse: Denne foranstaltning har til opgave at hjælpe afskedigede
arbejdstagere, som ønsker at starte deres egen virksomhed. Støtten tilrettelægges i
tre faser:
1) Rådgivning om projekter og initiativer.
Formålet er at udvikle,
skabe og yde vejledning i forbindelse med levedygtige virksomhedsprojekter eller
etablering af egen virksomhed. Vejlederne prøver også at finde muligheder for
selvstændig virksomhed inden for og uden for arbejdstagernes bopælssted og
foreslå disse for deltagerne i foranstaltningen.
2) Hjælp til virksomheds-
etablering.
Foranstaltningen vil bestå af individualiseret vejledning i hele
virksomhedsetableringsprocessen (udvikling af en forretningsidé, feasibility-
analyse og hjælp til udarbejdelse af en forretningsplan) samt støtte i forbindelse
med administrative krav.
3) Logistik og økonomisk støtte.
Det vedrører
fremskaffelse af midler og støtte i forbindelse med administrative krav for at søge
om og modtage incitamenter til at etablere en virksomhed. Det anslås, at 90
arbejdstagere vil deltage i første fase, 50 arbejdstagere i anden fase og 25
arbejdstagere i den tredje fase.
– Incitamenter. Der foreslås fire typer incitamenter:
1) Jobsøgningsincitament.
Arbejdstagerne vil få et fast beløb på 300 EUR for at gennemføre hele deres
pakke med individualiserede foranstaltninger. Det anslås, at alle arbejdstagere vil
få dette incitament.
2) Bidrag til mobilitetsudgifter.
Som følge af manglen på
egnet offentlig transport mellem de mindre byer i regionen vil deltagerne være
nødt til at anvende deres egen bil til transport fra deres bopæl til den by, hvor
foranstaltningerne finder sted. Arbejdstagere, der deltager i foranstaltningerne, vil
få et mobilitetstilskud på op til 400 EUR som et bidrag til deres transportudgifter.
Det anslås, at 90 arbejdstagere vil få dette incitament.
3) Indplacerings-
incitamenter.
De arbejdstagere, der vender tilbage til beskæftigelse som lønmod-
tagere eller selvstændige erhvervsdrivende, vil få op til 700 EUR. Det anslås, at
125 arbejdstagere vil få dette incitament.
4) Støtte til virksomhedsetablering.
Arbejdstagere, der starter deres egen virksomhed, vil få op til 3 000 EUR til
dækning af etableringsomkostninger. Det anslås, at 25 arbejdstagere vil få dette
incitament.
26.
De EGF-implementeringsomkostninger, der er medtaget i ansøgningen i
overensstemmelse med artikel 3 i forordning (EF) nr. 1927/2006, dækker forvaltning
og kontrolaktiviteter samt oplysning og reklame.
De individualiserede tilbud, der forelægges af de spanske myndigheder, er aktive
arbejdsmarkedsforanstaltninger, som falder ind under de i artikel 3 i forordning (EF)
nr. 1927/2006 fastlagte støtteberettigede foranstaltninger. De spanske myndigheder
anslår de samlede omkostninger til 1 680 000 EUR, hvoraf udgifterne til de
individualiserede tilbud er på 1 600 000 EUR, og EGF-implementerings-
omkostningerne er på 80 000 EUR (4,76 % af det samlede beløb). Der anmodes om
et bidrag fra EGF på i alt 840 000 EUR (50 % af de samlede omkostninger).
27.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452258_0013.png
Foranstaltninger
Anslået antal
Anslåede
Samlede
arbejdstagere, omkostninger omkostninger i
som er
pr. arbejds-
EUR (EGF og
tiltænkt støtte tager, som er
national
tiltænkt støtte medfinansiering)
(i EUR)(*)
(**)
Individualiserede tilbud
(artikel 3, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Velkomst- & informationsmøde:
(Acogida)
Udarbejdelse af profil, erhvervsvejledning
og rådgivning:
(Orientación)
Videre- og efteruddannelse
(Formación)
Intensiv hjælp til jobsøgning
(Servicios
de inserción)
Støtte til iværksættelse:
(Servicios
de emprendedurismo)
Incitamenter
(Incentivos)
Subtotal - individualiserede tilbud
300
300
200
683
60 000
205 000
3 00
250
90
300
2 233
990
1 433
961
670 000
247 500
129 000
288 500
1 600 000
EGF-implementeringsomkostninger
(artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Forberedelser
Forvaltning
Oplysning og reklame
Kontrolaktiviteter
Subtotal - EGF-
implementeringsomkostninger
Samlede anslåede udgifter
EGF-støtte (50 % af de samlede udgifter)
0
70 000
5 000
5 000
80 000
1 680 000
840 000
(*) For at undgå decimaler er de anslåede udgifter pr. arbejdstager afrundet. Afrundingen
har dog ingen indvirkning på de samlede udgifter for den enkelte foranstaltning, der forbliver
som i den spanske ansøgning.
(**) Regnestykket går ikke op på grund af afrunding.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452258_0014.png
28.
De spanske myndigheder bekræfter, at de ovenfor beskrevne foranstaltninger
supplerer foranstaltninger, som er finansieret af strukturfondene, og at man vil undgå
dobbeltfinansiering.
Hovedmålene med Den Europæiske Socialfonds operationelle programmer for 2007-
13 for Comunidad Valenciana er at fremme arbejdstagernes livslange læring,
reducere risikoen for skolefrafald samt fokusere på de mest sårbare grupper eller
grupper, der risikerer social udstødelse, hovedsagelig unge arbejdstagere eller
arbejdstagere over 45 år, kvinder og handicappede, hvorimod EGF-
foranstaltningerne vil fokusere på arbejdstagere, der tidligere var ansat hos
producenter af andre ikke-metalholdige mineralske produkter uden nogen
begrænsninger med hensyn til alder, uddannelse osv.
Med en løbende opfølgning på ESF- og EGF-foranstaltninger med tilsvarende formål
og målgrupper undgås overlapninger mellem ESF- og EGF-foranstaltninger.
29.
30.
Datoen/datoerne for iværksættelse eller planlagt iværksættelse af de individualiserede
tilbud til de berørte arbejdstagere
31.
Den 22. august 2013 iværksatte Spanien de individualiserede tilbud i den
samordnede pakke, som EGF anmodes om at medfinansiere, til de berørte
arbejdstagere.
Denne
dato
markerer
således
begyndelsen
af
støtteberettigelsesperioden for enhver EGF-støtte.
Den foreslåede ansøgning blev drøftet ved en række møder med arbejdsmarkedets
parter nævnt under punkt 20 ovenfor. På møderne den 18. januar, den 7. marts 1994
og den 15. april 2013 blev arbejdsmarkedets parter hørt om emner som f.eks.
indholdet af den integrerede pakke af foranstaltninger, rolletildelingen og
opgavefordelingen samt planlægningen af foranstaltningerne.
De spanske myndigheder bekræftede, at kravene i den nationale lovgivning og i EU-
lovgivningen vedrørende kollektiv afskedigelse er blevet overholdt.
Procedurer for høring af arbejdsmarkedets parter
32.
33.
Oplysninger om foranstaltninger, som er obligatoriske i henhold til national lovgivning
eller kollektive aftaler
34.
Med hensyn til de kriterier, der er fastsat i artikel 6 i forordning (EF) nr. 1927/2006,
kunne de spanske myndigheder i deres ansøgning:
bekræfte, at den finansielle støtte fra EGF ikke erstatter foranstaltninger, som det
påhviler virksomheder at gennemføre i henhold til national lovgivning eller
kollektive aftaler
dokumentere, at de påtænkte aktioner er støtte til de enkelte arbejdstagere og ikke
skal tjene til omlægning af virksomheder eller sektorer
bekræfte, at de ovennævnte støtteberettigede foranstaltninger ikke får støtte fra
andre af EU's finansielle instrumenter.
Forvaltnings- og kontrolsystemer
35.
Spanien har meddelt Kommissionen, at den finansielle støtte vil blive forvaltet og
kontrolleret af de samme organer som dem, der forvalter og kontrollerer Den
Europæiske Socialfond. Generaldirektoratet for europæiske projekter og midler
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452258_0015.png
under det regionale finansministerium og regionalforvaltningen for Comunidad
Valenciana
18
fungerer som formidlingsorgan for forvaltningsmyndigheden.
Finansiering
36.
På grundlag af ansøgningen fra Spanien beløber den foreslåede EGF-støtte til den
samordnede
pakke
af
individualiserede
tilbud
(inklusive
EGF-
implementeringsomkostninger) sig til 840 000 EUR, hvilket svarer til 50 % af de
samlede omkostninger. Kommissionens foreslåede tildelinger fra fonden er baseret
på oplysninger fra Spanien.
Under hensyn til den maksimale støtte fra EGF i henhold til artikel 10, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og mulighederne for omfordeling af bevillinger
foreslår Kommissionen at anvende EGF til at dække hele det ovennævnte beløb, der
opføres under udgiftsområde 1a i den finansielle ramme.
Med det foreslåede støttebeløb er der fortsat over 25 % af det maksimale årlige
beløb, der er øremærket til EGF, til rådighed til tildelinger i årets sidste fire måneder,
jf. artikel 12, stk. 6, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
Med dette forslag om at anvende EGF indleder Kommissionen den forenklede
trepartsprocedure, jf. punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006, for at
sikre, at budgetmyndighedens to parter er enige i, at det er nødvendigt at anvende
fonden, og kan tilslutte sig det beløb, der anmodes om. Kommissionen opfordrer den
af budgetmyndighedens to parter, som på rette politiske niveau først når til enighed
om udkastet til forslaget om anvendelse af fonden, til at underrette den anden part og
Kommissionen om sine hensigter. Hvis den ene af budgetmyndighedens to parter
ikke kan give sin tilslutning, indkaldes der til et formelt trepartsmøde.
Kommissionen forelægger særskilt en anmodning om overførsel for at få specifikke
forpligtelses- og betalingsbevillinger opført på budgettet for 2013, jf. punkt 28 i den
interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006.
De bevillinger, der er afsat til EGF-budgetposten i budgettet for 2013, vil blive
anvendt til at dække beløbet på 840 000 EUR, som er nødvendigt i forbindelse med
denne ansøgning.
37.
38.
39.
40.
Kilder til betalingsbevillinger
41.
18
Dirección General de fondos y proyectos Europeos de la Consellería de Hacienda y Administraciones
Públicas de la Generalitat Valenciana.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452258_0016.png
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2013/004 ES/Comunidad Valenciana — byggematerialer, Spanien)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk
forvaltning
19
, særlig punkt 28,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1927/2006 af
20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen
20
, særlig artikel 12, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
21
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) blev oprettet med
henblik på at yde supplerende støtte til arbejdstagere, der afskediges som følge af
gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene, som kan tilskrives
globaliseringen, og at hjælpe disse med at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 giver mulighed for at anvende EGF
inden for et årligt loft på 500 mio. EUR.
Spanien indgav den 22. maj 2013 en ansøgning om anvendelse af EGF i forbindelse
med afskedigelser i 140 virksomheder, der var aktive inden for Nace (rev. 2)
hovedgruppe 23 (Fremstilling af andre ikke-metalholdige mineralske produkter) i
NUTS II-regionen Comunidad Valenciana (ES52), og supplerede denne ansøgning
med yderligere oplysninger frem til den 17. juli 2013. Ansøgningen opfylder kravene
til fastlæggelse af støttebeløbets størrelse, jf. artikel 10 i forordning (EF) nr.
1927/2006. Kommissionen foreslår derfor, at der ydes en støtte på 840 000 EUR.
Der bør derfor som følge af Spaniens ansøgning ydes støtte fra EGF —
(2)
(3)
(4)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Inden for rammerne af Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2013
stilles der et beløb til rådighed fra Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
(EGF) på 840 000 EUR i form af forpligtelses- og betalingsbevillinger.
19
20
21
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
EUT C […] af […], s. […].
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
17
DA