Europaudvalget 2013
KOM (2013) 0645
Offentligt
1452268_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 20.9.2013
COM(2013) 645 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om gennemførelsen af Rådets forordning (EF) nr. 814/2000 om
informationsforanstaltninger vedrørende den fælles landbrugspolitik
{SWD(2013) 338 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452268_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om gennemførelsen af Rådets forordning (EF) nr. 814/2000 om
informationsforanstaltninger vedrørende den fælles landbrugspolitik
I.
I
NDLEDNING
Denne rapport vedrører gennemførelsen af Rådets forordning (EF) nr. 814/2000 (i det
følgende benævnt "forordningen") for årene 2011 og 2012.
Målsætningerne for informationsforanstaltningerne som fastlagt i forordningen er:
at bidrage til dels at forklare og dels at iværksætte og udvikle den fælles
landbrugspolitik
at fremme den europæiske landbrugsmodel og forståelsen af den
at informere landbrugerne og andre, der bor i landdistrikterne
at oplyse offentligheden om den fælles landbrugspolitiks målsætninger og aktiviteter.
Aktiviteterne er inddelt i to hovedkategorier:
aktiviteter, der foreslås af tredjepartsorganisationer og medfinansieres af EUGFL
(tilskud).
aktiviteter iværksat på Kommissionens initiativ og finansieret 100 % af EUGFL
("direkte aktiviteter").
Rådet har besluttet (i henhold til artikel 8 i forordning (EF) nr. 814/2000), at Kommissionen
hvert andet år skal forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om gennemførelsen af
denne forordning. Dette er den femte rapport
1
.
De bilag, der er nævnt i teksten, findes i det ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens
tjenestegrene.
II.
BUDGET
Budgettet til informationsforanstaltninger under budgetpost 05 08 06 var på 8 mio. EUR i
2011 og 8 mio. EUR i 2012. Den midlertidige fordeling mellem Kommissionens egne
aktiviteter og tredjepartsorganisationers medfinansierede aktiviteter (tilskud) var som følger:
1
KOM (2003) 235 endelig af 8.5.2003, KOM (2007) 324 endelig af 13.6.2007, KOM (2009) 237 endelig
af 20.5.2009, KOM (2011) 294 endelig af 25.5.2011.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2011: direkte aktiviteter (4,5 mio. EUR) (56 %) – tilskud (3,5 mio. EUR) (44 %)
2012: direkte aktiviteter (5,8 mio. EUR) (72 %) – tilskud (2,2 mio. EUR) (28 %)
Budgetgennemførelsen nåede op på 100 % for 2011 og 99 % for 2008, hvad angår
forpligtelser og 80 % for 2011, hvad angår betalinger. De endelige tal for gennemførelsen,
hvad angår betalinger for 2012, kan endnu ikke indberettes, da betalingerne i forbindelse med
budgettet for 2012 vil blive foretaget frem til 31. december 2013.
III.
F
ORDELING AF FINANSIEREDE AKTIVITETER
Den fælles landbrugspolitik skal gennemgå en reform efter 2013. Efter en bred offentlig debat
præsenterede Kommissionen den 18. november 2010 en meddelelse om "landbrugspolitikken
frem til 2020", som skitserer mulighederne for den fremtidige landbrugspolitik og satte gang i
en debat med andre institutioner og interesserede parter. Den 12. oktober 2011 præsenterede
Kommissionen en række lovgivningsforslag, der skulle gøre landbrugspolitikken mere
effektiv og føre til et mere konkurrencedygtigt og bæredygtigt landbrug og levedygtige
landdistrikter. Der var i rapporteringsperioden derfor kraftigt fokus på informationsaktiviteter,
der skulle skabe forståelse i offentligheden af Kommissionens forslag til reform af den fælles
landbrugspolitik, og disse aktiviteters bidrag til at tackle de udfordringer, der er udpeget i
Kommissionens Europa 2020-strategi. Det var det primære element i den
kommunikationsstrategi, som Kommissionen har fastlagt i henhold forordningen, som
gennemføres gennem årlige handlingsplaner. Denne prioritet afspejler resultaterne af en
række Eurobarometerundersøgelser om landbrug og den fælles landbrugspolitik i de seneste
år: Et flertal støtter den fælles landbrugspolitiks grundprincipper og mål, men mange kender
ikke selve politikken. Derfor sigter kommunikationsstrategien mod at øge kendskabet til
landbrugspolitikken og vise, at den imødekommer borgernes bekymringer.
Derudover blev der sat fokus på 50-årsdagen for gennemførelsen af den fælles
landbrugspolitik og politikkens rolle som grundpille for europæisk integration gennem både
direkte og indirekte aktioner i 2012. Årsdagen blev set som en mulighed for at øge det
offentlige kendskab til den fælles landbrugspolitik både med hensyn til dens resultater og dens
mål for fremtidig udvikling gennem den foreslåede reform.
Planlægningen af informationsforanstaltningerne fokuserede på opfyldelse af særlige
målgruppers behov, bedre definition af hensigtsmæssige budskaber og formidlingsstrategier i
overensstemmelse med forordningen samt evaluering og feedback. Bestræbelserne på at
videreudvikle synergier mellem forskellige aktører inden for kommunikation om landbrug,
herunder interesserede parter, og de nationale myndigheder blev intensiveret. Samarbejdet
med andre EU-institutioner samt netværk som Europe Direct-informationscentrene og det
europæiske netværk for udvikling af landdistrikterne blev styrket.
1.
Tilskud
(kommunikationsaktiviteter
tredjepartsorganisationer)
iværksat
initiativ
af
Ifølge forordningen kan der gennemføres to slags foranstaltninger, som skal finansieres af
tilskud, nemlig specifikke informationsforanstaltninger og årlige arbejdsprogrammer. En
specifik
informationsforanstaltning
omfatter
tids-
og
stedbegrænsede
informationsarrangementer, der gennemføres på basis af et enkelt budget. Et årligt
arbejdsprogram omfatter sæt af to til fem specifikke informationsforanstaltninger. For 2011
og 2012 blev det besluttet (som i de tre foregående år) kun at acceptere specifikke
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452268_0004.png
informationsforanstaltninger til medfinansiering, med det formål at forenkle
tilskudsordningen og sikre sammenhæng mellem de forskellige kommunikationstiltag.
Bestræbelserne på at udvide dialogen med tilskudsmodtagerne blev øget for at forbedre
effektiviteten og synergierne mellem de medfinansierede aktiviteter udført af tredjemand og
tiltag iværksat på Kommissionens initiativ (direkte aktiviteter). Mere specifikt opfordrede
forslagsindkaldelserne for medfinansierede aktiviteter i 2011 og 2012 til, at
informationsaktiviteterne skulle øge borgernes kendskab til Kommissionens forslag til reform
af den fælles landbrugspolitik
2
.
Den maksimale finansieringssats for ovennævnte foranstaltninger er 50 % af de
støtteberettigede omkostninger. Satsen kan dog forhøjes op til 75 % i undtagelsestilfælde som
specificeret i gennemførelsesforordningen
3
og beskrevet i forslagsindkaldelsen. For 2011 blev
det besluttet at bibeholde 50 % som den maksimale finansieringssats for de medfinansierede
aktiviteter. For 2012 indeholdt forslagsindkaldelserne en maksimal finansieringssats på 75 %
for informationsaktiviteter af ekstraordinær interesse. Der var dog ingen forslag som opfyldte
kriterierne for sådanne ekstraordinære aktiviteter, og ingen tiltag blev derfor tildelt en
finansieringssats på 75 % i 2012.
I forbindelse med forslagsindkaldelsen for 2011 blev 44 specifikke aktiviteter medfinansieret
(Kommissionen valgte yderligere to aktiviteter, men de blev opgivet i gennemførelsesfasen af
tilskudsmodtagerne). De tilskudsbeløb, der blev anmodet om fra Kommissionen, lå på mellem
20 000 EUR og 300 000 EUR.
I forbindelse med forslagsindkaldelsen for 2012 blev 11 specifikke aktiviteter medfinansieret
(yderligere én aktivitet blev valgt, men opgivet i løbet af året). Det skal bemærkes, at
forslagsindkaldelsen for 2012 var udformet til at prioritere innovative og kreative tiltag, som
med sandsynlighed ville have stor indvirkning i adskillige lande. Ansøgerne i 2012 blev
derfor opfordret til at ansøge om tilskud på mellem 100 000 EUR og 500 000 EUR, og
antallet af større aktiviteter, som blev medfinansieret, var derfor mindre for dette år.
Samlet set blev 55 aktiviteter derfor medfinansieret i rapporteringsperioden. Der blev primært
givet tilskud til informationskampagner, audiovisuelle produktioner, konferencer, seminarer
og en række projekter med det formål at informere skoleelever om den fælles
landbrugspolitik. Det store antal informationskampagner i rapporteringsperioden afspejler
den konstante vægt i forslagsindkaldelserne på at opfordre til medfinansierede aktiviteter, som
anvender en blanding af kommunikationsværktøjer for at opnå den størst mulige indflydelse
og nå ud til det bredest mulige publikum. Som tidligere nævnt blev der i
forslagsindkaldelserne sat fokus på at anvende 50-årsdagen for den fælles landbrugspolitik til
at informere borgerne om politikkens bidrag til europæisk integration og dens rolle med
hensyn til at tackle nye udforinger.
2
3
EUT C 231 af 27.8.2010, s. 8. EUT C 212 af 19.7.2011, s. 7.
Kommissionens forordning (EF) nr. 2208/2002 af 12. december 2002 om gennemførelsesbestemmelser
til Rådets forordning (EF) nr. 814/2000 om informationsforanstaltninger vedrørende den fælles
landbrugspolitik (EFT L 337 af 13.12.2002, s. 21).
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452268_0005.png
Modtagerne
kan
hovedsageligt
opdeles
efter
følgende
typer:
landbrugets
erhvervsorganisationer, andre ngo'er, offentlige myndigheder (lokale, regionale og nationale
myndigheder) og medieorganisationer.
Som tidligere indtager erhvervsorganisationer, der er aktive inden for landbrug og udvikling
af landdistrikter på nationalt plan (og som ofte er medlemmer af EU-dækkende organer), en
vigtig plads på listen over modtagere. Derudover øgede blandt andet medieorganisationer –
særligt den audiovisuelle sektor – sin andel. I flere medfinansierede aktiviteter gjorde
modtagerne brug af muligheden for at inddrage andre organisationer som partnere i
gennemførelsen af projekterne, f.eks. i aktiviteter iværksat af medieorganisationer. Mange
landbrugsorganisationer og andre former for sammenslutninger/ngo'er var partnere eller
medarrangører.
Bilag 1 indeholder en oversigt over de tilskud, der er ydet i rapporteringsperioden.
Oplysninger om de enkelte tilskud kan fås på Europa-webstedet:
http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/index_en.htm
Ansøgningerne blev vurderet på baggrund af strenge kriterier for hhv. støtteberettigelse,
udelukkelse, udvælgelse og tildeling. Det er i overensstemmelse med forordningen og
afspejler Kommissionens mål om ligebehandling og fair konkurrence mellem ansøgere.
I rapporteringsperioden steg antallet af godkendte ansøgninger fra EU12-medlemsstaterne
fortsat. 37,3 % af de samlede tilskud i 2011 og 2012 blev tildelt til organisationer fra disse
medlemsstater. Der var som tidligere fortsat stor interesse fra den sydlige del af EU.
Nedenstående tabel viser antallet af indkomne og godkendte ansøgninger pr. medlemsstat i
rapporteringsperioden.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452268_0006.png
Tabel I
Det skal nævnes, at et stort antal medfinansierede aktiviteter i rapporteringsperioden nåede ud
til et bredere publikum end de direkte deltagere takket være fagpressens og de audiovisuelle
mediers multiplikatoreffekt og den øgede brug af internettet og sociale netværk som
formidlingsværktøj.
2.
Kommunikationsaktiviteter iværksat på initiativ af Kommissionen
I rapporteringsperioden blev der som tidligere finansieret et stort antal
kommunikationsaktiviteter iværksat på Kommissionens initiativ. De blev ofte gennemført
med ekstern teknisk bistand. Omkring 64 % af budgettet blev tildelt til disse foranstaltninger i
perioden 2011-2012.
Bilag II indeholder oplysninger om Kommissionens initiativer i denne periode, herunder
udgifterne til dem.
Deltagelse i messer og udstillinger
Kommissionens fokus på "going local" og at øge borgernes kendskab til den fælles
landbrugspolitik og EU generelt stod i centrum for planlægningen af Kommissionens stande
på messer i 2011-2012. Messeaktiviteterne var fortsat rettet mod den brede offentlighed og
interesserede parter, og halvtredsårskampagnen blev blandt andet brugt til at oplyse den brede
offentlighed om, at den fælles landbrugspolitik og udviklingen af landdistrikterne har
betydning for hele samfundet. Deltagelse på messer fungerede også fortsat som et forum for
dialog med landbrugerne, andre interesserede parter og offentligheden om de politiske
spørgsmål. Aktiviteterne satte fokus på vellykkede projekter om udvikling af landdistrikterne,
EU's kvalitetspolitik og på at arrangere informative og lærerige aktiviteter, som appellerer til
det unge publikum og den brede offentlighed.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Konferencer
I løbet af denne periode udgjorde konferencerne et vigtigt forum for dialog med og høring af
interesserede parter om spørgsmål som reformen af den fælles landbrugspolitik. For eksempel
blev konferencen "Den fælles landbrugspolitik frem til 2020 – vurdering af status sammen
med civilsamfundet" i juni 2012 arrangeret som en opfølgning på den brede høring om
udfordringerne for det europæiske landbrug, som blev iværksat i 2010. Den gav den ikke-
statslige sektor, repræsentanter fra medlemsstaterne og EU-institutionerne mulighed for at
drøfte lovgivningsforslagene om reformen af den fælles landbrugspolitik efter 2013, som blev
vedtaget af Kommissionen den 12. oktober 2011. En række arrangementer satte også fokus på
den prioritet, der tillægges øget innovation og forskning i europæisk landbrug. Det omfattede
en konference og debat arrangeret i samarbejde med EU-formandskabet og Europa-
Parlamentet i december 2011 og endnu en konference på højt plan i marts 2012. På en anden
konference den 20. april 2012 undersøgte omkring 400 interesserede parter, hvordan man kan
mobilisere og udvikle potentialet ved lokale landbrug og korte forsyningskæder for at fremme
beskæftigelse og vækst i landdistrikterne.
Disse arrangementer bidrog til kommunikationen om samt gennemførelsen og udviklingen af
landbrugspolitikken i overensstemmelse med forordningen. Ved hjælp af webstreaming blev
der sikret en bred formidling af forløbet af konferencerne.
Publikationer
I rapporteringsperioden fortsatte publikationerne med at afspejle lovgivningsprogrammet. Det
omfattede tekster om forslagene til reform af den fælles landbrugspolitik og
kvalitetspolitikken. I anledning af 50-året for den fælles landbrugspolitik blev der udarbejdet
en række flotte pædagogiske publikationer i 2012, som henvender sig til skoleelever og den
brede offentlighed. De blev distribueret bredt i medlemsstaterne, og kampagnen i forbindelse
med 50-året hjalp således med at øge kendskabet til den fælles landbrugspolitik og udvikling
af landdistrikterne.
Websted
Webstedet "Landbrug og udvikling af landdistrikter" blev udviklet yderligere i
rapporteringsperioden, navnlig som en vigtig kilde til specialviden om den fælles
landbrugspolitik og udvikling af landdistrikterne. Det spillede også en vigtig rolle i høringen
af de interesserede parter og den brede offentlighed om den fremtidige landbrugspolitik. Der
blev gennemført to onlinehøringer (én om oplysningskampagner og salgsfremstød for
landbrugsprodukter i EU og én om gennemgangen af EU's ordning for frugt og grøntsager).
De synspunkter, der kom til udtryk, indgår i udviklingen af de respektive politikker. Antallet
af tilmeldinger til nyhedsbrevene "Monitoring Agri-Trade Policy (MAP)" er steget til 5150,
"Agricultural commodity price dashboard" har nu 1320 abonnenter og "Agricultural Policy
Perspectives" 1180. Migreringen til en helt ny udgave af webstedet (nyt organisationsdesign,
webindholdsforvaltningsteknologi og strømlinet og ajourført indhold i overensstemmelse med
Kommissionens initiativ om webrationalisering og -optimering) er næsten gennemført.
Opinionsundersøgelser
I maj 2011 blev der gennemført en særlig Eurobarometerundersøgelse om en begrænset række
spørgsmål i forbindelse med forberedelsen af forslagene til en reform af den fælles
landbrugspolitik, herunder spørgsmålet om åbenhed med hensyn til modtagerne af
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
landbrugsstøtte. I marts 2012 blev der gennemført endnu en undersøgelse om borgernes
holdning til fødevaresikkerhed og -kvalitet og deres opfattelse af sammenhængen mellem
landbrug og bevarelse af natur og landskaber.
Besøg
I perioden 2011-2012 modtog Kommissionen besøgsgrupper bestående hovedsagelig af
landbrugere, repræsentanter for landbrugere, studerende, regionale og lokale repræsentanter,
journalister og akademikere. Formålet med besøgene var at forklare og uddybe forståelsen af
den fælles landbrugspolitik, herunder politikken for udvikling af landdistrikterne, og
begrundelsen for at ændre den.
Medieaktiviteter
Der var i rapporteringsperioden stort fokus på videre udvikling af og uddybelse af
forbindelsen til medierne på grund af deres betydning som multiplikator inden for
kommunikation. Oprettelsen af en elektronisk platform ("Ag-press.eu") i 2011 sikrer et
dagligt samspil mellem relevante afdelinger i Kommissionen og journalister med interesse i
landbrug i hele EU.
Omkring 800 journalister er nu medlemmer af dette europæiske Ag-Press-netværk for
landbrugsjournalister. E-platformen, som opdateres dagligt, letter adgangen til nyheder og
oplysninger om landbrugsanliggender primært fra Europa-Kommissionen, men også fra andre
institutioner. Den gør det også muligt at udveksle erfaringer journalisterne imellem.
Repræsentanter for medierne oplyses om den fælles landbrugspolitik og det europæiske
landbrugs forskelligartethed gennem aktiviteter som besøg i marken og på landbrug for
journalister, seminarer og studierejser til Bruxelles og medlemsstaterne.
Der har også været flere aktiviteter vedrørende landbrug og udvikling af landdistrikterne på de
sociale medier i rapporteringsperioden.
IV.
K
OMMUNIKATIONSKAMPAGNER OM STØRRE SPØRGSMÅL
Der er i tidligere rapporter blevet henvist til den brede offentlige debat om fremtiden for EU's
landbrugspolitik og kommunikationsaktiviteter i den forbindelse, som skaber åben en dialog,
hvor den fælles landbrugspolitik forklares og drøftes med den brede offentlighed,
interesserede parter m.fl. I denne rapporteringsperiode blev der fortsat arbejdet på at forbedre
interesserede parters og den brede offentligheds forståelse af den fælles landbrugspolitik og
udvikling af landdistrikterne gennem særlige kommunikationskampagner.
F.eks. blev Kommissionens vedtagelse af lovgivningsforslagene om reformen af den fælles
landbrugspolitik i oktober 2011 ledsaget af pressemøder og møder med interesserede parter i
alle 27 medlemsstater. Disse møder samlede over 2 500 repræsentanter for medierne
(specialiserede og regionale medier, nationale tv- og radiostationer) og interesserede parter
(civilsamfundsorganisationer, regionale og nationale myndigheder).
De fik stor
mediedækning (blandt andet over 500 artikler i pressen i løbet af det første døgn efter
arrangementet). Det var en større kommunikationsindsats på lokalt plan med alle
interesserede parter, herunder den brede offentlighed.
Et andet vigtigt tiltag var den mediekampagne, der fulgte i kølvandet af E. coli-krisen i 2011
for at vise Kommissionens støtte til producenternes indsats for at genopbygge forbrugernes
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tillid til og forbrug af frugt og grøntsager. Det vurderes, at den EU-dækkende presse- og tv-
kampagne, som bestod af annoncer i en publikation i hver medlemsstat og en pakke med
videonyhedsindslag til tv, nåede ud til omkring 37 mio. mennesker.
Som nævnt ovenfor indtog 50-årsdagen for gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik en
prominent plads i informationsaktiviteterne i 2012. I rapporteringsperioden arbejdede
Kommissionen, andre EU-institutioner, medlemsstaterne og interesserede parter i høj grad
sammen om udarbejdelsen og gennemførelsen af kommunikationskampagnen CAP@50.
Kampagnen var en vigtig katalysator for informationsaktiviteter om den fælles
landbrugspolitik i hele EU. I medlemsstaterne blev der i løbet af året afholdt omkring 150
arrangementer
organiseret
af
nationale
eller
regionale
myndigheder
og
civilsamfundsorganisationer takket være oprettelsen af at websted og en interaktiv platform,
som blandt andet omfattede audiovisuelt materiale og arkivmateriale samt publikationer og
reklamemateriale om den fælles landbrugspolitiks historiske bidrag til opbyggelsen af Europa
og dens rolle med hensyn til at tackle nuværende og kommende udfordringer.
Et vigtigt højdepunkt blandt årsdagsarrangementerne var den EU-omrejsende yderst
interaktive udstilling rettet mod den brede offentlighed –
the CAP Past Present and Future
som nåede rundt til omkring 20 medlemsstater og andre EU-institutioner mellem april og
december 2012 og tiltrak over 60 000 besøgende i løbet af 24 etapper.
Andre aktiviteter i forbindelse med CAP@50 omfattede bl.a. deltagelse i populære
arrangementer som
A farm in the City,
som blev afholdt i Bruxelles i september 2012. 5 000
mennesker besøgte Kommissionens pavillon, og 20 000 modtog det primære budskab med
arrangementet (via mediefremstød). I 2012 blev den første udgave af prisen for
kommunikation om den fælles landbrugspolitik for eksempler på bedste praksis skudt i gang.
Målet var at udpege særligt effektive informationsforanstaltninger og fremme udveksling af
bedste praksis blandt de forskellige multiplikatorer og samarbejdende partnere.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452268_0010.png
V.
F
ORDELINGEN
AF UDGIFTER
(
FORPLIGTELSER OG BETALINGER
)
MELLEM
MEDFINANSIEREDE AKTIVITETER IVÆRKSAT AF TREDJEPARTER
(
TILSKUD
)
OG
INFORMATIONSAKTIVITETER IVÆRKSAT PÅ
K
OMMISSIONENS INITIATIV
2011
Tilskud
Foreløbig
opdeling
budgettet
Direkte
aktiviteter
I alt
Tilskud
2012
Direkte
aktiviteter
I alt
af
3.500.000
3.507.228
4.500.000
4.480.063
8.000.000
7.987.291
2.200.000
5.800.000
5.707.754
8.000.000
7.905.658
Forpligtelser i
EUR
%
forpligtelse
af
2.197.904
100 %
2.440.123
100 %
3.939.636
100 %
6.379.759
100 %
(*)
98 %
(*)
99 %
(*)
Betalinger (**)
i EUR
%
af
udbetaling
over
for
forpligtelse
70 %
88 %
80 %
(*)
(*)
(*)
(*) Tal foreligger ikke endnu - de fleste af aktiviteterne er endnu ikke betalt.
(**) Betalingerne i tabellen vedrører ikke kun udførelsen i år N, men omfatter betalinger i år N og år N + 1 vedrørende
forpligtelserne i år N.
Det skal bemærkes, at forpligtelsesgraden og udbetalingsgraden er forbedret i forhold til den
foregående rapporteringsperiode, hvor forpligtelsesgraden i løbet af de tre år i gennemsnit var
på 85 % for tilskud og 96 % for direkte aktiviteter, og betalingsgraden i gennemsnit på 65 %
og 86 % for henholdsvis tilskud og direkte aktiviteter. Betalinger altid er lavere end de beløb,
for hvilke der oprindelig er indgået forpligtelse. For tilskuddenes vedkommende skyldes dette
for det første, at de endelige udgifter til aktiviteterne i mange tilfælde er lavere end
modtagerens oprindelige skøn, for det andet at ikke alle de udgifter, som anmeldes af
modtageren, kan betragtes som støtteberettigede. For aktiviteter, der iværksættes af
Kommissionen, er forskellene mindre og skyldes, at der indgås forpligtelser for de højest
mulige beløb, som i sidste ende ofte er lavere end oprindeligt planlagt, da man i løbet af
projektets gennemførelse gør besparelser og vælger de mest omkostningseffektive
foranstaltninger.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
VI.
KONKLUSION
Kommunikationstiltagene i forbindelse med den fælles landbrugspolitik i
rapporteringsperioden havde til formål at informere og skabe opmærksomhed blandt
offentligheden og interesserede parter om den fælles landbrugspolitiks resultater med hensyn
til at levere en moderne, bæredygtig og effektiv landbrugssektor i Europa. De understregede
også betydningen af at fortsætte processen med en reform af den fælles landbrugspolitik for at
sikre en mere retfærdig og grøn landbrugspolitik, der kan bidrage aktivt til at nå Europa 2020-
strategiens mål. I forbindelse med gennemførelse af disse informationsaktiviteter, blev
bestræbelserne på at skabe stærkere synergier mellem Kommissionens, de andre EU-
institutioners, civilsamfundets og medlemsstaternes kommunikationsaktiviteter øget.
DA
11
DA