Europaudvalget 2013
KOM (2013) 0652
Offentligt
1452274_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.9.2013
COM(2013) 652 final
2013/0318 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESFORORDNING
om afslutning af den delvise interimsundersøgelse af antidumpingforanstaltningerne
vedrørende importen af visse skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af jern eller stål
med oprindelse i Folkerepublikken Kina udvidet til også at omfatte importen afsendt fra
Malaysia, uanset om varen er angivet med oprindelse i Malaysia
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452274_0002.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Forslaget vedrører anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30.
november 2009 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer
af Det Europæiske Fællesskab ("grundforordningen"), i den delvise
interimsundersøgelse vedrørende antidumpingtold på importen af visse skruer, bolte,
møtrikker og lignende varer af jern og stål med oprindelse i Folkerepublikken Kina,
udvidet til også at omfatte importen af visse skruer, bolte, møtrikker og lignende varer
af jern og stål afsendt fra Malaysia, uanset om varen er angivet med oprindelse i
Malaysia.
Generel baggrund
Forslaget er et resultat af gennemførelsen af grundforordningen.
The
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
En endelig antidumpingtold på importen af visse skruer, bolte, møtrikker og
lignende varer af jern eller stål, som i øjeblikket tariferes under KN-kode ex
7318 12 90, ex 7318 14 91, ex 7318 14 99, ex 7318 15 59, ex 7318 15 69, ex
7318 15 81, ex 7318 15 89, ex 7318 15 90, ex 7318 21 00 og ex 7318 22 00
med oprindelse i Folkerepublikken Kina, som blev indført ved Rådets
forordning (EF) nr. 91/2009 (EUT L 29 af 31.1.2009, s. 1), som ændret ved
Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 924/2012 (EUT L 275 af
10.10.2012, s. 1).
Ved Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 723/2011 (EUT L 194 af
26.7.2011, s. 6) blev antidumpingtolden på importen af visse skruer, bolte,
møtrikker og lignende varer af jern og stål med oprindelse i Folkerepublikken
Kina udvidet til også at omfatte importen af visse skruer, bolte, møtrikker og
lignende varer af jern og stål afsendt fra Malaysia, uanset om varen er angivet
med oprindelse i Malaysia.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høringer af interesserede parter
De interesserede parter, der er berørt af proceduren, har haft mulighed for at forsvare
deres interesser i forbindelse med proceduren i overensstemmelse med
grundforordningen.
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget er et resultat af gennemførelsen af grundforordningen.
Grundforordningen foreskriver ikke en generel konsekvensanalyse, men indeholder en
udtømmende liste over de forhold, der skal vurderes.
3) J
URIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Resumé af forslaget
Den 14. maj 2013 indledte Kommissionen en delvis interimsundersøgelse af
antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af visse skruer, bolte, møtrikker
og lignende varer af jern eller stål med oprindelse i Folkerepublikken Kina udvidet til
også at omfatte importen afsendt fra Malaysia, uanset om varen er angivet med
oprindelse i Malaysia.
Undersøgelsen blev indledt efter en begrundet anmodning indsendt af Malaysian
Precision Manufacturing SDN BHD ("ansøgeren").
Ansøgeren trak sin anmodning om fornyet undersøgelse tilbage, inden denne besvarede
spørgeskemaet. Det blev fastslået, at afslutningen på undersøgelsesproceduren ikke
ville stride mod Unionens interesse.
Det foreslås derfor, at Rådet vedtager vedlagte forslag til forordning for at afslutte den
delvise interimsundersøgelse, og at det offentliggøres i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Retsgrundlag
Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab.
Nærhedsprincippet
Forslaget henhører under Unionens enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor
ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende årsager:
Foranstaltningens form er beskrevet i ovennævnte grundforordning og giver ikke
mulighed for nationale beslutninger.
Det er ikke relevant at forklare, hvordan byrder af finansiel eller administrativ art, der
pålægges Unionen, nationale regeringer, regionale og lokale myndigheder,
erhvervsdrivende og borgere, begrænses mest muligt og står i rimeligt forhold til
forslagets mål.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: forordning.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grund:
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige, da grundforordningen ikke foreskriver
alternative muligheder.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4) V
IRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen virkning på EU's budget.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452274_0005.png
2013/0318 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESFORORDNING
om afslutning af den delvise interimsundersøgelse af antidumpingforanstaltningerne
vedrørende importen af visse skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af jern eller stål
med oprindelse i Folkerepublikken Kina udvidet til også at omfatte importen afsendt fra
Malaysia, uanset om varen er angivet med oprindelse i Malaysia
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om
beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske
Fællesskab
1
("grundforordningen"), særlig artikel 11, stk. 3, og artikel 13, stk. 4,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen ("Kommissionen"), forelagt efter
høring af det rådgivende udvalg, og
ud fra følgende betragtninger:
1. PROCEDURE
1.1.
(1)
Gældende foranstaltninger
Rådet indførte en endelig antidumpingtold på importen af visse skruer, bolte,
møtrikker og lignende varer af jern eller stål, som i øjeblikket tariferes under KN-kode
ex 7318 12 90, ex 7318 14 91, ex 7318 14 99, ex 7318 15 59, ex 7318 15 69, ex
7318 15 81, ex 7318 15 89, ex 7318 15 90, ex 7318 21 00 og ex 7318 22 00 med
oprindelse i Folkerepublikken Kina, ved Rådets forordning (EF) nr. 91/2009
2
, som
ændret ved Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 924/2012
3
("gældende
foranstaltninger").
Ved forordning (EU) nr. 723/2011
4
udvidede Rådet den endelige antidumpingtold på
importen af visse skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af jern eller stål med
oprindelse i Folkerepublikken Kina til at omfatte importen af visse skruer, bolte,
møtrikker og lignende varer af jern eller stål afsendt fra Malaysia, uanset om varen er
angivet med oprindelse i Malaysia ("gældende udvidede foranstaltninger").
Anmodning om fornyet undersøgelse
En anmodning om en delvis interimsundersøgelse i henhold til grundforordningens
artikel 11, stk. 3, og artikel 13, stk. 4, blev indgivet af Malaysian Precision
Manufacturing SDN BHD ("ansøgeren"), en eksporterende producent i Malaysia.
Anmodningen var begrænset til indrømmelse af en fritagelse fra de gældende
udvidede foranstaltninger, for så vidt angår ansøgeren.
EUT L 343 af 22.12.2009, s. 51.
EUT L 29 af 31.1.2009, s. 1.
EUT L 275 af 10.10.2012, s. 1.
EUT L 194 af 26.7.2011, s. 6.
(2)
1.2.
(3)
(4)
1
2
3
4
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452274_0006.png
(5)
I anmodningen hævdede ansøgeren at være en ægte producent af visse skruer, bolte,
møtrikker og lignende varer af jern eller stål, og hævdede at kunne producere hele den
mængde af visse skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af jern eller stål, som
denne har afsendt til Unionen siden begyndelsen af undersøgelsesperioden i
forbindelse med den undersøgelse af omgåelse, der førte til indførelsen af de gældende
udvidede foranstaltninger.
Ansøgeren fremlagde umiddelbare beviser for, at virksomheden var blevet fastslået
som producent af visse skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af jern eller stål i
Malaysia længe inden indførelsen af de gældende foranstaltninger. Endvidere hævdede
ansøgeren, at selv om denne er forretningsmæssigt forbundet med visse producenter af
visse skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af jern eller stål, som har deres
virksomhed i Folkerepublikken Kina, så var disse forbindelser med de
forretningsmæssigt forbundne virksomheder i Folkerepublikken Kina blevet oprettet
før indførelsen af de gældende foranstaltninger, og at disse forhold ikke er blevet
anvendt til at omgå de gældende udvidede foranstaltninger.
Indledning af en delvis interimsundersøgelse
Kommissionen fastslog efter høring af det rådgivende udvalg, at anmodningen
indeholdt tilstrækkelige umiddelbare beviser til at berettige indledningen af en delvis
interimsundersøgelse, og Kommissionen indledte den 14. maj 2013 en delvis
interimsundersøgelse i henhold til grundforordningens artikel 11, stk. 3, og artikel 13,
stk. 4, begrænset til en undersøgelse af muligheden for fritagelse fra de gældende
udvidede foranstaltninger, for så vidt angår ansøgeren, ved en meddelelse
offentliggjort i
Den Europæiske Unions Tidende
5
("indledningsmeddelelsen").
De interesserede parter
Kommissionen underrettede officielt ansøgeren, repræsentanterne for Malaysia og
Folkerepublikken Kina samt sammenslutningen af EU-producenter om indledningen
af den delvise interimsundersøgelse. Interesserede parter fik lejlighed til at
tilkendegive deres synspunkter skriftligt og til at anmode om at blive hørt mundtligt
inden for den frist, der var fastsat i indledningsmeddelelsen. Kun en ansøger gav sig til
kende. Der blev ikke anmodet om en høring.
For at indhente de oplysninger, som Kommissionen anså for nødvendige til sin
undersøgelse, fremsendte den et spørgeskema til ansøgeren og modtog ingen
besvarelse inden for den fastsatte frist.
2. TILBAGETRÆKNING AF ANMODNINGEN OG AFSLUTNING AF
PROCEDUREN
(6)
1.3.
(7)
1.4.
(8)
(9)
(10)
Den 18. juni 2013 trak ansøgeren sin anmodning om en delvis interimsundersøgelse af
de gældende udvidede foranstaltninger tilbage. Ansøgeren hævdede, at virksomheden
ikke var i stand til at forelægge Kommissionen de oplysninger, der blev anmodet om i
spørgeskemaet, for så vidt angår dennes forretningsmæssigt forbundne virksomheder.
Desuden klagede ansøgeren over, at fristen for indsendelse af spørgeskemaet var for
kort. Der var imidlertid ingen begrundet anmodning om forlængelse af tidsfristen for
besvarelsen af spørgeskemaet.
På baggrund af tilbagetrækningen blev det overvejet, om det ville være berettiget at
fortsætte den fornyede undersøgelse på Kommissionens eget initiativ. Kommissionens
(11)
5
EUT C 134 af 14.5.2013, s. 34.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tjenestegrene fandt ikke tvingende grunde til, at en afslutning ikke ville være i
Unionens interesse. På den baggrund bør den fornyede undersøgelse afsluttes.
(12)
De interesserede parter blev underrettet om, at det er hensigten at afslutte den fornyede
undersøgelse, og fik mulighed for at fremsætte bemærkninger hertil. Der indkom
ingen bemærkninger.
Det blev derfor konkluderet, at den delvise interimsundersøgelse af
antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af visse skruer, bolte, møtrikker
og lignende varer af jern eller stål med oprindelse i Folkerepublikken Kina, udvidet til
også at omfatte importen af visse skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af jern
eller stål afsendt fra Malaysia, uanset om varen er angivet med oprindelse i Malaysia,
bør afsluttes uden ændring af de gældende udvidede antidumpingforanstaltninger –
Artikel 1
Den delvise interimsundersøgelse af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af
visse skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af jern eller stål med oprindelse i
Folkerepublikken Kina, udvidet til også at omfatte importen af visse skruer, bolte, møtrikker
og lignende varer af jern eller stål afsendt fra Malaysia, uanset om varen er angivet med
oprindelse i Malaysia, som blev indledt i medfør af artikel 11, stk. 3, og artikel 13, stk. 4, i
forordning (EF) Nr. 1225/2009, afsluttes hermed uden ændring af de gældende udvidede
antidumpingforanstaltninger.
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
(13)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA