Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013
KOM (2013) 0680
Offentligt
1452302_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 2.10.2013
COM(2013) 680 final
2013/0327 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af direktiv 2009/138/EF om adgang til og udøvelse af forsikrings- og
genforsikringsvirksomhed (Solvens II) for så vidt angår datoerne for dets gennemførelse
og anvendelse og datoen for ophævelse af visse direktiver
(EØS-relevant tekst)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452302_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
1.1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Direktiv 2009/138/EF (Solvens II) indeholder bestemmelser om et moderne,
risikobaseret
system
for
tilsyn
med
europæiske
forsikrings-
og
genforsikringsselskaber. De nye bestemmelser er væsentlige for en sikker og solid
forsikringsbranche, der kan levere bæredygtige forsikringsprodukter og støtte
realøkonomien gennem langsigtede investeringer og yderligere stabilitet.
Ved direktiv 2011/89/EU (Ficod1) ændres visse direktiver, herunder Solvens II, for
så vidt angår det supplerende tilsyn med finansielle enheder i et finansielt
konglomerat.
Den 19. januar 2011 vedtog Kommissionen et forslag om ændring af direktiv
2009/138/EF for at tage hensyn til den nye tilsynsstruktur for forsikring, dvs.
oprettelsen den 1. januar 2011 af Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings-
og Arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA) (KOM(2011) 8, COD 2011/0006)
(Omnibus II), samt til Lissabontraktatens ikrafttræden, som krævede en tilpasning af
Kommissionens beføjelser til at vedtage gennemførelsesforanstaltninger til
Kommissionens beføjelser til at vedtage gennemførelsesretsakter og delegerede
retsakter i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde. Forslaget indeholdt også bestemmelser om forlængelse af de i
direktiv 2009/138/EF fastsatte frister for gennemførelse, ophævelse og anvendelse.
Disse bestemmelser er væsentlige for at sikre en gnidningsløs overgang til den nye
ordning. For at Solvens II-ordningen kan blive fuldt funktionsdygtig, skal
Kommissionen desuden vedtage et stort antal delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter med vigtige detaljer på forskellige tekniske områder. Mange
af disse såkaldte "niveau 2"-bestemmelser er tæt knyttet til Omnibus II og kan ikke
forelægges af Kommissionen inden offentliggørelsen af Omnibus II, som også vil
afgrænse mange af beføjelserne til at vedtage delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter.
I direktiv 2009/138/EF var fristen for dets gennemførelse og anvendelse oprindeligt
fastsat til henholdsvis den 31. oktober 2012 og den 1. november 2012, men i
afventning af resultaterne af de igangværende lovgivningsmæssige forhandlinger om
Omnibus II blev disse datoer ved direktiv 2012/23/EU (Quick Fix) udskudt til
henholdsvis den 30. juni 2013 og den 1. januar 2014.
Ved direktiv 2012/23/EU ændres desuden den dato, hvor de eksisterende forsikrings-
og genforsikringsdirektiver (direktiv 64/225/EØF, 73/239/EØF, 73/240/EØF,
76/580/EØF, 78/473/EØF, 84/641/EØF, 87/344/EØF, 88/357/EØF, 92/49/EØF,
98/78/EF, 2001/17/EF, 2002/83/EF og 2005/68/EF, som ændret ved de i bilag VI, del
A, nævnte retsakter), der samlet betegnes Solvens I, ophæves. I stedet for den 1.
november 2012 ophæves disse direktiver nu med virkning fra den 1. januar 2014.
Det mest kontroversielle emne i forbindelse med de igangværende forhandlinger
mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen er indførelsen af
foranstaltninger vedrørende behandlingen af forsikringsprodukter med langsigtede
garantier i den nye Solvens II-ordning for forsikringsregulering ("langsigtet
garantipakke" eller "LTG-pakke"). Da det ikke var muligt at indgå en aftale om
LTG-pakken i september 2012, blev forhandlingerne indstillet. Europa-Parlamentet,
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådet og Kommissionen gav derefter Den Europæiske Tilsynsmyndighed for
Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA) til opgave at foretage en
teknisk vurdering af foranstaltningerne for at skabe et teknisk grundlag for en
politisk aftale om Omnibus II.
Den 14. juni 2013 offentliggjorde EIOPA de tekniske resultater af vurderingen af
langsigtede garantier. De tekniske resultater bekræfter for det førte, at langsigtede
garantiforanstaltninger er vigtige for mange medlemsstater i finansielle
stressperioder som i 2011, og for det andet, at der er behov for en pakke med
forskellige foranstaltninger for at tage højde for de forskellige forsikringsprodukter,
som udbydes i medlemsstaterne. De resultater, som EIOPA nåede frem til,
indeholder en række forslag til foranstaltninger, som skal gøre det lettere at udbyde
forsikringsprodukter med langsigtede garantier mod kunstig volatilitet på det
finansielle marked.
Resultaterne udgør parametrene for en politisk aftale om Omnibus II. I henhold til
Kommissionens rapport af 27. juni 2013 burde det være muligt at nå frem til et
kompromis om omfanget af de foranstaltninger, som EIOPA anbefaler. Selv om de
lovgivningsmæssige forhandlinger mellem Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen blev genoptaget den 10. juli 2013, er det meget usandsynligt, at
forhandlingerne om Omnibus II vil blive afsluttet tidsnok til at offentliggøre
Omnibus II-direktivet i Den Europæiske Unions Tidende inden datoen for
anvendelse af direktiv 2009/138/EF, som ændret ved direktiv 2012/23/EU. Forbliver
denne dato uændret, vil det medføre, at direktiv 2009/138/EF gennemføres, inden de
overgangsbestemmelser og relevante tilpasninger, der er indeholdt i Omnibus II-
forslaget, er trådt i kraft.
I betragtning af at forhandlingerne om Omnibus II-direktivet endnu ikke er afsluttet,
bør gennemførelsesdatoen, nemlig den 30. juni 2013, som allerede er overskredet,
udskydes en sidste gang. Hvis datoerne forbliver uændrede, indebærer det, at Solvens
II skal gennemføres uden de overgangsbestemmelser og andre vigtige tilpasninger,
Omnibus II foreskriver. For at undgå fortsat retsusikkerhed og sikre videreførelse af
de gældende retlige bestemmelser i Solvens I, indtil hele Solvens II-pakken er på
plads, foreslås det, at den relevante gennemførelsesdato i direktiv 2009/138/EF
udskydes til den 31. januar 2015.
Det er vigtigt at give tilsynsmyndigheder og forsikrings- og genforsikringsselskaber
tid til at forberede sig på anvendelsen af Solvens II. Det foreslås derfor, at den dato,
hvorfra Solvens II skal anvendes første gang, udskydes en sidste gang til den 1.
januar 2016. Dette vil gøre det muligt at igangsætte procedurerne for
tilsynsmyndighedernes godkendelse af f.eks. interne modeller og selskabsspecifikke
parametre. Parterne i de igangværende lovgivningsmæssige forhandlinger har aftalt,
at der ikke bør ske yderligere ændringer hverken af gennemførelses- eller
anvendelsesdatoen under forhandlingerne om Omnibus II for at sikre juridisk klarhed
for tilsynsmyndighederne for forsikrings- og genforsikringsselskaber under
forberedelserne.
Begivenhedernes kronologiske rækkefølge viser, at de udskudte datoer for
gennemførelse og anvendelse af direktiv 2009/138/EF også gælder for de ændringer
af nævnte direktivs artikel 212-216, 219, 226, 231, 233, 235, 243-247, 249, 256, 257,
258, 262 og 263, som blev indført ved direktiv 2011/89/EF.
Datoen for ophævelse af Solvens I bør ændres i overensstemmelse hermed.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I betragtning af ovenstående, og da der kun er meget kort tid tilbage inden den 1.
januar 2014, bør dette direktiv hastevedtages af Europa-Parlamentet og Rådet og
træde i kraft omgående.
Dette direktiv er nødvendigt for at undgå, at der opstår et juridisk tomrum efter den
1. januar 2014.
Uden dette direktiv vil der være uoverensstemmelse mellem EU's retlige system
(Solvens II) og medlemsstaternes (hvor Solvens I som gennemført fortsat vil være i
kraft). Dette ville føre til retsusikkerhed for tilsynsmyndigheder, selskaber og
medlemsstater.
1.2.
Direktiv 2009/138/EF (Solvens II)
Ved dette direktiv indføres der en ny, tidssvarende solvensordning for forsikrings- og
genforsikringsselskaber i Den Europæiske Union. Det har en tilgang, der bygger på
den økonomiske risiko, og som tilskynder forsikrings- og genforsikringsselskaber til
at måle og forvalte deres risici korrekt.
1.3.
Direktiv 2011/89/EF (Ficod1)
Ved dette direktiv ændres visse direktiver, herunder direktiv 2009/138/EF, for så vidt
angår det supplerende tilsyn med finansielle enheder i et finansielt konglomerat. Ved
artikel 4 i direktiv 2011/89/EF ændres artikel 212-216, 219, 226, 231, 233, 235, 243–
247, 249, 256, 257, 258, 262 og 263 i direktiv 2009/138/EF, og i henhold til artikel 6
i direktiv 2011/89/EF skal medlemsstaterne efterkomme disse nye bestemmelser
senest den 10. juni 2013.
1.4.
Direktiv 2012/23/EU (Quick Fix)
Ved dette direktiv ændres direktiv 2009/138/EF, og datoen for dets gennemførelse
udskydes fra den 31. oktober 2012 til den 30. juni 2013, datoen for dets anvendelse
fra den 1. januar 2014 indsættes, og datoen for ophævelse af Solvens I udskydes fra
den 1. november 2012 til den 1. januar 2014.
1.5.
Forslag KOM(2011) 8 (Omnibus II-direktivet)
Formålet med dette forslag er at ændre direktiv 2009/138/EF for at tilpasse
Solvens II til den nye tilsynsstruktur for forsikring, dvs. oprettelsen den 1. januar
2011
af
Den
Europæiske
Tilsynsmyndighed
for
Forsikrings-
og
Arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA) (KOM(2011) 8, COD 2011/0006). Det
foreslås at udskyde gennemførelsesfristen for Solvens II til den 31. december 2012.
2.
2.1.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
Fremsendelse af forslaget til de nationale parlamenter
Udkast til lovgivningsmæssige retsakter, herunder forslag fra Kommissionen, der er
sendt til Europa-Parlamentet og Rådet, skal fremsendes til de nationale parlamenter i
overensstemmelse med protokollen om de nationale parlamenters rolle i Den
Europæiske Union (protokol nr. 1), der er knyttet som bilag til traktaterne.
I henhold til artikel 4 i protokollen skal der forløbe en periode på otte uger mellem
det tidspunkt, hvor et udkast til lovgivningsmæssig retsakt stilles til rådighed for de
nationale parlamenter, og det tidspunkt, hvor det sættes på Rådets foreløbige
dagsorden med henblik på vedtagelse eller vedtagelse af en holdning inden for
rammerne af en lovgivningsprocedure.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Denne frist kan dog i henhold til artikel 4 fraviges i tilfælde af en sags hastende
karakter, som skal begrundes i retsakten eller Rådets holdning. Kommissionen
henstiller til Europa-Parlamentet og Rådet at betragte dette forslag som en absolut
hastesag af ovenfor beskrevne grunde.
2.2.
Konsekvensanalyse
Dette forslag ledsages ikke af en særskilt konsekvensanalyse, da der allerede er
gennemført en konsekvensanalyse i forbindelse med Solvens II-direktivet og dette
forslag udelukkende har til formål at undgå, at offentliggørelsen af Omnibus II i Den
Europæiske Unions Tidende sker senere end datoen for anvendelse, nemlig den 1.
januar 2014.
Skrider man ikke til handling nu, vil der opstå en meget usikker retssituation efter
den 1. januar 2014. Der vil være uoverensstemmelse mellem EU's retlige system
(Solvens II) og medlemsstaternes (hvor Solvens I-ordningen som gennemført fortsat
vil være i kraft). Dette ville føre til retsusikkerhed for tilsynsmyndigheder, selskaber
og medlemsstater.
Det ville indebære, at rammedirektivet skal gennemføres uden de
overgangsbestemmelser og andre vigtige tilpasninger, Omnibus II foreskriver. Derfor
ville tilsynsmyndighederne, selskaberne og medlemsstaterne skulle fortsætte med at
gennemføre en ordning, som det ville blive nødvendigt at ændre igen i den nærmeste
fremtid, hvilket ikke ville være effektivt.
Den foreslåede ændring vedrører kun medlemsstaternes forpligtelse til at gennemføre
direktivet senest den 30. juni 2013, idet denne frist forlænges til den 31. december
2014. Desuden skal anvendelsesdatoen for Solvens II-direktivet udskydes fra den 1.
januar 2014 til den 1. januar 2016 (og det samme gælder datoen for ophævelse af
Solvens I). Indholdet af det pågældende direktiv ændres ikke, og der pålægges derfor
ikke virksomhederne yderligere forpligtelser.
3.
3.1.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Resumé af forslaget
Ved forslaget ændres artikel 309, stk. 1, i direktiv 2009/138/EF, idet der fastsættes
senere datoer for dets gennemførelse (den 31. januar 2015) og dets anvendelse (den
1. januar 2016). Desuden ændres artikel 310 og 311 i overensstemmelse hermed, idet
der fastsættes en ny dato for ophævelse af Solvens I (den 1. januar 2016).
3.2.
Retsgrundlag
Artikel 53, stk. 1, og artikel 62 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde.
3.3.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet finder anvendelse, da forslaget vedrører et område, hvor Den
Europæiske Union ikke har enekompetence.
Målene for forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne,
eftersom bestemmelser i direktiver ikke kan ændres og ophæves på nationalt plan.
Målene for forslaget kan kun opfyldes på EU-plan, eftersom der ved forslaget ændres
en gældende EU-retsakt, hvilket medlemsstaterne ikke kan gøre selv.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nærhedsprincippet er overholdt, eftersom forslaget ændrer eksisterende EU-
bestemmelser.
3.4.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende årsag:
Det ændrer ikke indholdet af den gældende EU-lovgivning: Det har alene til formål
at forlænge fristen for gennemførelse af direktiv 2009/138/EF til den 31. januar 2015
for at undgå en situation med fortsat retsusikkerhed, nu da fristen for gennemførelse
(den 30. juni 2013) er udløbet. Der fastsættes også en ny, senere dato for anvendelse
af Solvens II og dermed ophævelse af Solvens I (den 1. januar 2016).
3.5.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: direktiv.
Andre instrumenter ville ikke være hensigtsmæssige. Da der er tale om at ændre et
direktiv, er den eneste løsning at vedtage et andet direktiv.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget får ingen virkninger for EU's budget.
5.
FAKULTATIVE ELEMENTER
Forenkling
Det nye forslag som sådan indeholder ingen forenklinger. Hensigten med forslaget er
udelukkende at forlænge fristen for gennemførelse af direktiv 2009/138/EF til den
31. januar 2015 og at fastsætte en ny dato for dets anvendelse, nemlig den 1. januar
2016.
Ophævelse af gældende lovgivning
Vedtagelsen af forslaget medfører ikke i sig selv ophævelse af gældende lovgivning;
det justerer blot den i direktiv 2009/138/EF allerede fastsatte ophævelsesdato.
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Den foreslåede retsakt omhandler et emne, der er omfattet af EØS-aftalen, og den bør
derfor udstrækkes til at gælde i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
Nærmere redegørelse for forslagets enkelte kapitler eller artikler
Ved forslaget forlænges fristen for gennemførelse af direktiv 2009/138/EF til den 31.
januar 2015.
Ved artikel 1, stk. 1, i forslaget ændres artikel 309, stk. 1, i direktiv 2009/138/EF i
overensstemmelse hermed. Denne artikel indeholder også en ny, senere dato for
anvendelsen af Solvens II (den 1. januar 2016).
Ved artikel 1, stk. 2, ændres datoen for ophævelse af Solvens I i artikel 310 (til den 1.
januar 2016), og ved artikel 1, stk. 3, fastsættes samme dato som anvendelsesdato for
bestemmelserne i Solvens I som omarbejdet ved Solvens II i artikel 311.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452302_0007.png
2013/0327 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af direktiv 2009/138/EF om adgang til og udøvelse af forsikrings- og
genforsikringsvirksomhed (Solvens II) for så vidt angår datoerne for dets gennemførelse
og anvendelse og datoen for ophævelse af visse direktiver
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 53,
stk. 1, og artikel 62,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende i betragtninger:
(1)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF
1
indeholder bestemmelser om et
moderne, risikobaseret system for regulering af og tilsyn med europæiske forsikrings-
og genforsikringsselskaber. De nye bestemmelser er væsentlige for en sikker og solid
forsikringsbranche, der kan levere bæredygtige forsikringsprodukter og støtte
realøkonomien gennem langsigtede investeringer og yderligere stabilitet.
Ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/89/EU
2
indføres der visse
ændringer i artikel 212-262 i direktiv 2009/138/EF, som skal efterkommes senest den
10. juni 2013.
Ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/23/EU
3
udskydes datoen for
gennemførelse af direktiv 2009/138/EF fra den 31. oktober 2012 til den 30. juni 2013,
datoen for dets anvendelse fra den 1. november 2012 til den 1. januar 2014 og datoen
for ophævelse af de gældende direktiver om forsikring og genforsikring, dvs. Rådets
direktiv 64/225/EØF
4
, Rådets første direktiv 73/239/EØF
5
, Rådets direktiv
(2)
(3)
1
2
3
4
5
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF af 25. november 2009 om adgang til og udøvelse
af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II) (EUT L 335 af 17.12.2009, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/89/EU af 16. november 2011 om ændring af direktiv
98/78/EF, 2002/87/EF, 2006/48/EF og 2009/138/EF for så vidt angår det supplerende tilsyn med
finansielle enheder i et finansielt konglomerat (EUT L 326 af 8.12.2011, s. 113).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/23/EU af 12. september 2012 om ændring af direktiv
2009/138/EF for så vidt angår datoen for dets gennemførelse, datoen for dets anvendelse og datoen for
ophævelse af visse direktiver (EUT L 249 af 14.9.2012, s. 1).
Rådets direktiv 64/225/EØF af 25. februar 1964 om ophævelse af begrænsningerne i
etableringsfriheden og den fri udveksling af tjenesteydelser inden for genforsikring og retrocession
(EFT 56 af 4.4.1964, s. 878).
Rådets første direktiv 73/239/EØF af 24. juli 1973 om samordning af de administrativt eller ved lov
fastsatte bestemmelser om adgang til udøvelse af direkte forsikringsvirksomhed bortset fra
livsforsikring (EFT L 228 af 16.8.1973, s. 3).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452302_0008.png
73/240/EØF
6
, Rådets direktiv 76/580/EØF
7
, Rådets direktiv 78/473/EØF
8
, Rådets
direktiv 84/641/EØF
9
, Rådets direktiv 87/344/EØF
10
, Rådets andet direktiv
88/357/EØF
11
, Rådets direktiv 92/49/EØF
12
, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/78/EF
13
, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/17/EF
14
, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2002/83/EF
15
og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2005/68/EF
16
(samlet betegnet "Solvens I") fra den 1. november 2012 til den
1. januar 2014.
(4)
Den 19. januar 2011 vedtog Kommissionen et forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om ændring af direktiv 2003/71/EF og 2009/138/EF ("Omnibus II-
forslaget")
17
for at tage hensyn til den nye tilsynsstruktur for forsikring, dvs.
oprettelsen af Den Europæiske Tilsynsmyndighed (Den Europæiske Myndighed for
Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger) (EIOPA). Omnibus II-forslaget
tjener også som et middel til at tilpasse direktiv 2009/138/EF til traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmådes ikrafttræden, idet Kommissionens beføjelser til at
vedtage gennemførelsesforanstaltninger tilpasses til Kommissionens beføjelser til at
vedtage gennemførelsesretsakter og delegerede retsakter.
Der risikerer helt klart ikke at være tilstrækkelig tid til at vedtage Omnibus II-forslaget
og at offentliggøre det i
Den Europæiske Unions Tidende,
inden de relevante artikler i
direktiv 2009/138/EF finder anvendelse. Forbliver datoerne for gennemførelse,
anvendelse og ophævelse uændrede, vil det medføre, at direktiv 2009/138/EF
gennemføres, inden de overgangsbestemmelser og relevante tilpasninger, herunder en
yderligere præcisering af beføjelserne til at vedtage delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter, der er indeholdt i Omnibus II-forslaget, er trådt i kraft.
For at undgå uforholdsmæssigt byrdefulde lovgivningsmæssige forpligtelser for
medlemsstaterne efter direktiv 2009/138/EF og senere efter den nye struktur, der
ønskes indført ved Omnibus II-forslaget, bør datoerne for gennemførelse og
Rådets direktiv 73/240/EØF af 24. juli 1973 om ophævelse af begrænsninger i etableringsfriheden
inden for direkte forsikring bortset fra livsforsikring (EFT L 228 af 16.8.1973, s. 20).
Rådets direktiv 76/580/EØF af 29. juni 1976 om ændring af direktiv 73/239/EØF (EFT L 189 af
13.7.1976, s. 13).
Rådets direktiv 78/473/EØF af 30. maj 1978 om samordning af administrativt eller ved lov fastsatte
bestemmelser vedrørende coassurancevirksomhed inden for Fællesskabet (EFT L 151 af 7.6.1978, s.
25).
Rådets direktiv 84/641/EØF af 10. december 1984 om ændring, navnlig for så vidt angår
turistassistance, af første direktiv 73/239/EØF (EFT L 339 af 27.12.1984, s. 21).
Rådets direktiv 87/344/EØF af 22. juni 1987 om samordning af de ved lov eller administrativt fastsatte
bestemmelser om retshjælpsforsikring (EFT L 185 af 4.7.1987, s. 77).
Rådets andet direktiv 88/357/EØF af 22. juni 1988 om samordning af love og administrative
bestemmelser vedrørende direkte forsikringsvirksomhed bortset fra livsforsikring og om fastsættelse af
bestemmelser, der kan lette den faktiske gennemførelse af den frie udveksling af tjenesteydelser (EFT L
172 af 4.7.1988, s. 1).
Rådets direktiv 92/49/EØF af 18. juni 1992 om samordning af love og administrative bestemmelser
vedrørende direkte forsikringsvirksomhed bortset fra livsforsikring (tredje skadesforsikringsdirektiv)
(EFT L 228 af 11.8.1992, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/78/EF af 27. oktober 1998 om supplerende tilsyn med
forsikringsselskaber i en forsikringsgruppe (EFT L 330 af 5.12.1998, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/17/EF af 19. marts 2001 om sanering og likvidation af
forsikringsselskaber (EFT L 110 af 20.4.2001, s. 28).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/83/EF af 5. november 2002 om livsforsikring (EFT L 345
af 19.12.2002, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/68/EF af 16. november 2005 om
genforsikringsvirksomhed (EUT L 323 af 9.12.2005, s. 1).
KOM(2011) 8.
(5)
(6)
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
anvendelse af direktiv 2009/138/EF udskydes, og tilsynsførende og forsikrings- og
genforsikringsselskaber bør have tilstrækkelig tid til at indføre den nye struktur.
(7)
Begivenhedernes kronologiske rækkefølge viser, at de udskudte datoer for
gennemførelse og anvendelse af direktiv 2009/138/EF også gælder for de ændringer af
nævnte direktivs artikel 212-216, 219, 226, 231, 233, 235, 243-247, 249, 256, 257,
258, 262 og 263, som blev indført ved direktiv 2011/89/EF.
Af retssikkerhedshensyn bør datoen for ophævelse af direktiv 64/225/EØF,
73/239/EØF, 73/240/EØF, 76/580/EØF, 78/473/EØF, 84/641/EØF, 87/344/EØF,
88/357/EØF, 92/49/EØF, 98/78/EF, 2001/17/EF, 2002/83/EF og 2005/68/EF udskydes
i overensstemmelse hermed.
Da der kun er meget kort tid tilbage inden udløbet af de frister, der er fastsat i direktiv
2009/138/EF, bør dette direktiv træde i kraft omgående.
Derfor er det også i nærværende tilfælde berettiget at gøre brug af undtagelsen for
hastetilfælde i artikel 4 i protokollen om de nationale parlamenters rolle i Den
Europæiske Union (protokol nr. 1) for så vidt angår fremsendelse af forslaget til
direktiv til de nationale parlamenter —
(8)
(9)
(10)
VEDTAGET DETTE DIREKTIV:
Artikel 1
I direktiv 2009/138/EF foretages følgende ændringer:
1)
2)
3)
4)
Artikel 309, stk. 1, ændres således:
a)
b)
I første afsnit ændres datoen "30. juni 2013" til "31. januar 2015"
I andet afsnit ændres datoen "1. januar 2014" til "1. januar 2016".
I artikel 310, stk. 1, ændres datoen "1. januar 2014" til "1. januar 2016".
I artikel 311, stk. 2, ændres datoen "1. januar 2014" til "1. januar 2016".
Artikel 2
Dette direktiv træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions Tidende.
Artikel 3
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
9
DA