Miljøudvalget 2013
KOM (2013) 0743
Offentligt
1452362_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 25.10.2013
COM(2013) 743 final
2013/0357 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages ved det attende ordinære møde for de
kontraherende parter i Barcelona-konventionen om beskyttelse af havmiljø og
kystområder i Middelhavet mod forurening, for så vidt angår forslaget om ændring af
bilag II og III til protokollen om særligt beskyttede områder og den biologiske
mangfoldighed i Middelhavet og med henvisning til forslaget til vedtagelse af en regional
handlingsplan for havaffald
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452362_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
EU er part i konventionen om beskyttelse af havmiljø og kystområder i Middelhavet
("Barcelona-konventionen")
1
og dens protokoller. Italien, Grækenland, Spanien,
Frankrig, Slovenien, Cypern, Malta og Kroatien er ligeledes parter i konventionen og
dens protokoller sammen med 13 andre Middelhavslande.
Det attende ordinære møde for de kontraherende parter til Barcelona-konventionen
finder sted den 3. til den 6. december 2013 i Istanbul, Tyrkiet.
Partsmødet vil blive anmodet om at træffe afgørelse om bl.a. to retsakter, der har
retsvirkninger:
4.
Et forslag om vedtagelse af en regional handlingsplan for havaffald i henhold
til protokollen om beskyttelse af Middelhavet mod landbaseret forurening
Et forslag om ændring af bilag II og III til protokollen om særligt beskyttede
områder og den biologiske mangfoldighed i Middelhavet
2
.
Ifølge protokollen om beskyttelse af Middelhavet mod landbaseret forurening
skal parterne til konventionen vedtage regionale handlingsplaner til
bekæmpelse af forurening fra landbaserede kilder og aktiviteter. Når planerne
er vedtaget, bliver deres foranstaltninger og tidsplaner retligt bindende inden
for rammerne af gennemførelsen af artikel 15 i protokollen om beskyttelse af
Middelhavet mod landbaseret forurening.
Et nyt forslag til en regional handlingsplan for havaffald er udarbejdet af
konventionens sekretariat, og det blev i juni 2013 godkendt inden for
havforurenings- og forskningsprogrammet for Middelhavet (MEDPOL), som
er konventionens relevante tekniske organ. Forslaget er i overensstemmelse
med EU's lovgivning om affald og vand
3
og Rio+20 forpligtelsen til en
væsentlig nedbringelse af mængden af affald i havet
4
. Det bør tillige forbedres
i form af et par ekstra tekniske tilpasninger ved det attende møde for
Barcelona-konventionens parter. Det er nødvendigt med et udvidet samarbejde
om beskyttelse af havmiljøet med tredjelande som bidrag til at realisere målene
i havstrategirammedirektivet 2008/56/EF
5
.
2.
3.
Hvad angår forslaget om vedtagelse af en regional handlingsplan for havaffald:
(a)
(b)
1
2
3
4
5
Rådets afgørelse 77/585/EØF af 25. juli 1977 om indgåelse af konventionen om beskyttelse af
Middelhavet mod forurening samt protokollen om forebyggelse af forurening af Middelhavet,
forårsaget af dumpning fra skibe og luftfartøjer, EFT L 240 af 19.9.1977, s. 1.
Rådets afgørelse 1999/800/EF af 22. oktober 1999 om indgåelse af protokollen om særligt beskyttede
områder og den biologiske mangfoldighed i Middelhavet samt om godkendelse af bilagene til den
nævnte protokol (Barcelona-konventionen), EFT L 322 af 14.12.1999, s. 1.
F.eks. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og om
ophævelse af visse direktiver (EUT L 312 af 22.11.2008, s. 3-30.), Rådets direktiv 91/271/EØF af
21. maj 1991 om rensning af byspildevand (EFT L 135 af 30.5.1991, s. 40-52) samt Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2010/65/EU af 20. oktober 2010 om meldeformaliteter for skibe, der
ankommer til eller afgår fra havne i medlemsstaterne, og om ophævelse af direktiv 2002/6/EF (EUT
L 283 af 29.10.2010, s. 1-10) og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/59/EF af 27. november
2000 om modtagefaciliteter i havne til driftsaffald og lastrester fra skibe (EFT L 332 af 28.12.2000
s. 81-90).
"The Future We Want"-slutdokumentet fra Rio+20-konferencen, punkt 63:
"Vi giver endvidere tilsagn
om at træffe foranstaltninger til på grundlag af indsamlede videnskabelige data at reducere mængden
af havaffald væsentligt frem til 2025 for at forhindre skader på kyst- og havmiljøet".
EUT L 162 af 21.6.2008, s. 11
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452362_0003.png
(c)
Den regionale handlingsplan for havaffald kan, som anført i artikel 5 i planen,
"ikke begrænse anvendelsen af strengere bestemmelser, idet den respekterer
havaffaldsforvaltningsforanstaltninger i andre eksisterende eller fremtidige
nationale, regionale eller internationale instrumenter eller programmer."
Parterne opfordres til at udarbejde passende relevante foranstaltninger og
programmer rettet mod havaffald.
5.
Hvad angår forslaget om ændring af protokollen om særligt beskyttede områder og
den biologiske mangfoldighed i Middelhavet med henblik på at opgradere fem
koralarter fra bilag III til bilag II og optage seks andre arter direkte i bilag II til
protokollen:
(a)
Forslaget er drøftet i konventionens relevante tekniske organ, nemlig
kontaktpunktsmødet for protokollen om særligt beskyttede områder og den
biologiske mangfoldighed i Middelhavet. Den Almindelige Kommission for
Fiskeri i Middelhavet har deltaget i mødet. I overensstemmelse med artikel 17 i
konventionen og artikel 14, stk. 1, i protokollen om særligt beskyttede områder
og den biologiske mangfoldighed i Middelhavet træder en ændring af
protokollens bilag i kraft for alle kontraherende parter ved udløbet af en
periode, der fastlægges af de pågældende kontraherende parter, når de vedtager
ændringen, bortset fra de kontraherende parter, der har underrettet depositaren
om, at de ikke ser sig i stand til at godkende ændringen.
De pågældende koralarter er opført i bilag I til habitatdirektivet
6
som
naturtyper af fællesskabsbetydning, hvis bevaring kræver udpegning af særlige
bevaringsområder
7
. Fem af disse koralarter (Callogorgia
verticillata,
Cladocora caespitosa, Ellisella paraplexauroides, Lophelia pertusa og
Madrepora oculata)
nævnes eksplicit i Fortolkningsmanualen til Den
Europæiske Unions Habitater
8
og andre arter (Antipatella
subpinnata,
Antipathes dichotoma, Antipathes fragilis, Leiopathes glaberrima,
Parantipathes larix, Cladocora debilis)
er opført som dele af
koralrevskonkretioner.
EU's støtte til disse forslag sikrer, at der er sammenhæng mellem EU's interne
og eksterne foranstaltninger. EU har forpligtet sig til internationalt samarbejde
om beskyttelse af biodiversiteten i overensstemmelse med artikel 191, stk. 1, i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og i henhold til artikel 5 i
FN-konventionen om den biologiske mangfoldighed (CBD), de aftaler, der
blev indgået under CBD-partskonferencen i Nagoya 2010, de betænkeligheder,
der blev udtrykt ved De Forenede Nationers konference om bæredygtig
udvikling i 2012
"om koralrevs og mangrovers betydelige sårbarhed overfor
påvirkninger, herunder klimaændringer, forsuring af havene, overfiskning,
destruktive fangstmetoder og forurening",
forpligtelsen
"til at støtte det
internationale samarbejde med henblik på at bevare koralrevs og mangrovers
økosystemer og at udnytte deres sociale, økonomiske og miljømæssige fordele
(b)
(c)
6
7
8
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter, 206 af
22.7.1992, s. 7).
Særlige bevaringsområder defineres i artikel 1, litra 1 i habitatdirektivet som et område af
fællesskabsbetydning, som medlemsstaterne har udpeget ved en retsakt, en administrativ bestemmelse
og/eller en aftale, og hvor der gennemføres de bevaringsforanstaltninger, der er nødvendige for at
opretholde eller genoprette en gunstig bevaringsstatus for de naturtyper og/eller de arter, for hvilke
lokaliteten er udpeget.
http://ec.europa.eu/environment/nature/legislation/habitatsdirective/docs/Int_Manual_EU28.pdf.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samt fremme teknisk samarbejde og frivillig informationsdeling"
samt
Aichibiodiversitetsmål nr. 10, ifølge hvilket
"de mange former for
menneskeskabt pres på koralrev og andre sårbare økosystemer, der påvirkes af
klimaændringer og havforsuring, er minimeret i 2015, for at de kan opretholde
deres integritet og funktion".
6.
Forslaget om ændring af protokollen om særligt beskyttede områder og den
biologiske mangfoldighed i Middelhavet og forslaget om en regional handlingsplan
for havaffald i henhold til artikel 15 i protokollen om beskyttelse af Middelhavet
mod landbaseret forurening vil ikke kræve nogen ændring af EU-lovgivningen.
I betragtning af ovenstående bør Den Europæiske Union støtte forslaget om
vedtagelse af den regionale handlingsplan for havaffald og forslaget om ændring af
bilag II og III til protokollen om særligt beskyttede områder og den biologiske
mangfoldighed i Middelhavet.
7.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452362_0005.png
2013/0357 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages ved det attende ordinære møde for de
kontraherende parter i Barcelona-konventionen om beskyttelse af havmiljø og
kystområder i Middelhavet mod forurening, for så vidt angår forslaget om ændring af
bilag II og III til protokollen om særligt beskyttede områder og den biologiske
mangfoldighed i Middelhavet og med henvisning til forslaget til vedtagelse af en regional
handlingsplan for havaffald
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 192,
stk. 1, sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
9
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
EU er kontraherende part i konventionen om beskyttelse af havmiljø og kystområder i
Middelhavet (i det følgende benævnt "Barcelonakonventionen")
10
.
EU er part i protokollen om beskyttelse af Middelhavet mod landbaseret forurening og
i protokollen om særligt beskyttede områder og den biologiske mangfoldighed i
Middelhavet
11
.
På det attende ordinære møde for de kontraherende parter i Barcelona-konventionen
og dens protokoller, der vil finde sted i Istanbul (Tyrkiet) fra den 3. til den
6. december 2013, skal følgende behandles med henblik på vedtagelse:
(a)
(b)
(4)
Et forslag om vedtagelse af en regional handlingsplan for havaffald, i henhold
til protokollen om beskyttelse af Middelhavet mod landbaseret forurening
Et forslag om ændring af bilag II og III til protokollen om særligt beskyttede
områder og den biologiske mangfoldighed i Middelhavet.
(3)
Vedrørende forslaget om ændring af bilag II og III til protokollen om særligt
beskyttede områder og den biologiske mangfoldighed i Middelhavet:
(a)
De kontraherende parters møde er konventionens beslutningstagende organ, og
organets beføjelser omfatter kapaciteten til i nødvendigt omfang at ændre
bilagene til konventionen og dens protokoller. I overensstemmelse med artikel
17 i Barcelona-konventionen og artikel 14, stk. 1, i protokollen, træder en
9
10
11
EUT C […] af […], s. […].
Rådets afgørelse 77/585/EØF af 25. juli 1977 om indgåelse af konventionen om beskyttelse af
Middelhavet mod forurening samt protokollen om forebyggelse af forurening af Middelhavet,
forårsaget af dumpning fra skibe og luftfartøjer, EFT L 240 af 19.9.1977, s. 1.
Rådets afgørelse 1999/800/EF af 22. oktober 1999 om indgåelse af protokollen om særligt beskyttede
områder og den biologiske mangfoldighed i Middelhavet samt om godkendelse af bilagene til den
nævnte protokol (Barcelona-konventionen), EFT L 322 af 14.12.1999, s. 1.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452362_0006.png
ændring af protokollens bilag i kraft for alle kontraherende parter ved udløbet
af en periode, der fastlægges af de pågældende kontraherende parter, når de
vedtager ændringen, bortset fra de kontraherende parter, der skriftligt
underretter depositaren, at de ikke ser sig i stand til at godkende ændringen.
(b)
I henhold til det aftalememorandum, der er undertegnet mellem
handlingsplanen for Middelhavet (UNEP/MAP) og Den Almindelige
Kommission for Fiskeri i Middelhavet (GFCM), bør ændringer af bilagene til
protokollen forelægges parterne til høring for at sikre en rettidig og
tilstrækkelig udveksling af videnskabelige oplysninger.
EU bør støtte dette forslag, da det er videnskabeligt velfunderet, er foreneligt
med EU-lovgivningen, navnlig i henhold til habitatdirektivet, og med Unionens
forpligtelse til internationalt samarbejde om beskyttelse af biodiversiteten, jf.
artikel 5 i FN-konventionen om den biologiske mangfoldighed
12
, målet om en
betydelig reduktion i tabet af biodiversitet i 2020, som blev vedtaget på
konventionen om den biologiske mangfoldighed i 2010, samt
Aichibiodiversitetsmål nr. 10, ifølge hvilket
"de mange former for
menneskeskabt pres på koralrev og andre sårbare økosystemer, der påvirkes af
klimaændringer og havforsuring, er minimeret i 2015, for at de kan opretholde
deres integritet og funktion".
(c)
(5)
Med hensyn til forslaget om at udarbejde en regional handlingsplan for havaffald i
henhold til protokollen om beskyttelse af Middelhavet mod landbaseret forurening:
(a)
Ifølge protokollen om beskyttelse af Middelhavet mod landbaseret forurening,
skal der på mødet mellem parterne i konventionen vedtages regionale
handlingsplaner til bekæmpelse af forurening fra landbaserede kilder og
aktiviteter. I henhold til protokollens artikel 15 vil foranstaltningerne og
køreplanerne, når de er vedtaget, blive bindende for parterne 180 dage efter
dagen for sekretariatets meddelelse til samtlige parter.
Den regionale handlingsplan for havaffald er udarbejdet af det organ, der er
udpeget af parterne som ansvarlig for forberedelse af mødet mellem parterne,
og godkendt af konventionens relevante tekniske organ. Desuden bør den
regionale handlingsplan styrkes i form af nogle få tekniske ændringer, der
bringer den på linje med den nuværende praksis i EU.
Den regionale handlingsplan vedrører et område, der er omfattet af EU-retten,
især på affalds- og vandområdet samt transportområdet
13
, og den er i
overensstemmelse med de tilsagn, der blev givet på Rio+20 om en væsentlig
nedbringelse af mængden af affald i havet. Et udvidet samarbejde med
tredjelande om beskyttelse af havmiljøet er nødvendigt for at bidrage til at
realisere målene i havstrategirammedirektivet 2008/56/EF.
(b)
(c)
12
13
Rådets afgørelse 93/626/EØF af 25. oktober 1993 om indgåelse af konventionen om den biologiske
mangfoldighed, EFT L 309 af 13.12.1993, s. 1.
F.eks. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og om
ophævelse af visse direktiver (EUT L 312 af 22.11.2008, s. 3-30.), Rådets direktiv 91/271/EØF af
21. maj 1991 om rensning af byspildevand (EFT L 135 af 30.5.1991, s. 40-52) samt Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2010/65/EU af 20. oktober 2010 om meldeformaliteter for skibe, der
ankommer til eller afgår fra havne i medlemsstaterne, og om ophævelse af direktiv 2002/6/EF (EUT
L 283 af 29.10.2010, s. 1-10) og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/59/EF af 27. november
2000 om modtagefaciliteter i havne til driftsaffald og lastrester fra skibe (EFT L 332 af 28.12.2000
s. 81-90).
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(6)
(7)
De to forslag, der skal behandles på det attende ordinære møde mellem parterne, vil
ikke kræve nogen ændring af EU-lovgivningen.
EU bør støtte forslagene —
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
På det attende ordinære møde for de kontraherende parter i Barcelona-konventionen og dens
protokoller vil det være Den Europæiske Unions holdning at støtte, at følgende arter tilføjes i
bilag II og slettes i bilag III:
Antipatella subpinnata
(Ellis & Solander, 1786)
Antipathes dichotoma
(Pallas, 1766)
Antipathes fragilis
(Gravier, 1918)
Leiopathes glaberrima
(Esper, 1792)
Parantipathes larix
(Esper, 1790)
Callogorgia verticillata
(Pallas, 1766)
Cladocora caespitosa
(Linnaeus, 1767)
Cladocora debilis
(Edwards & Haime, 1849)
Ellisella paraplexauroides
(Stiasny, 1936)
Lophelia pertusa
(Linnaenus, 1758)
Madrepora oculata
(Linnaeus, 1758).
Artikel 2
På mødet vil det derudover være Den Europæiske Unions holdning at støtte vedtagelsen af
den regionale handlingsplan for havaffald, inden for rammerne af gennemførelsen af artikel
15 i protokollen om beskyttelse af Middelhavet mod landbaseret forurening,
Unionens repræsentanter vil bestræbe sig på at sikre, at der forud for vedtagelsen af teksten
foretages mindre ændringer, der:
- afspejler behovet for at opstille retningslinjer og drøfte god praksis vedrørende affaldsfiskeri
- kan udvirke, at Middelhavets regionale databank om havaffald bliver forenelig med andre
regionale eller overordnede databaser
- føjer mikroplastik til definitionen af havaffald og
- styrker inddragelsen af interesserede parter.
Unionens repræsentanter kan tilslutte sig mindre afvigelser fra denne holdning på det attende
ordinære møde mellem parterne, uden at der træffes yderligere afgørelse af Rådet.
og at følgende arter tilføjes i bilag II:
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
[...]
Formand
DA
8
DA